در زمینه بازاریابی و بازارسازی هم سنتی عمل کردهایم و این امر در کاهش صادرات فرش موثر بوده است.
به گزارش ایسنا مدیرعامل اتحادیه کشوری تعاونیهای فرش دستباف میگوید: مزیتهای صنعت فرش به قدری است که میتوانیم از آن بیشترین اشتغال و درآمدزایی را داشته باشیم و صادرات به بازارهای هدف را گسترش دهیم.
عبداله بهرامی، با بیان اینکه تحریمها به صنعت فرش و صنایع دستی ایران ضربه جبران ناپذیری زد، اظهار کرد: این تحریمها به حدی بود که بازارهای آمریکا که ۳۵ درصد فرش ایران را در اختیار داشت و بیشتر از ایران خرید میکرد، از دست دادیم.
وی ۹۰ درصد صنعت فرش را صادراتی و ارز آور دانست و گفت: وقتی پتانسیل چنین صنعتی را داریم باید اهمیت ویژهای برای این بخش در بودجههای کشور قایل شویم تا از این مزیت بیشترین اشتغال و درآمد را نصیب خود کنیم.
به گفته وی به دلیل عدم توجه به صنعت فرش دستباف هر سال درآمد این بخش با کاهش قابل توجهی روبه رو شده است به نحوی که از دو میلیون بافنده فرش در سال ۸۰ امروز تنها یک میلیون بافنده در این صنعت مشغول کارند و مابقی جذب شغلهای کاذب شدهاند.
رییس کمیسیون صنایع دستی و فرش اتاق تعاون ایران با اشاره به مشکلات صادرات فرش و صنایع دستی خاطرنشان کرد: بخشی از این مشکلات به ضعفهای ساختاری و بخشی دیگر مربوط به تامین سرمایه است و تاکنون بودجه کافی به این بخش اختصاص نیافته است.
بهرامی گفت: متاسفانه صادرات فرش ما سنتی است و در زمینه بازاریابی و بازارسازی هم سنتی عمل کردهایم و این امر در کاهش صادرات فرش موثر بوده است.
این مقام مسئول تعاونی با بیان اینکه در قیمت تمام شده تولیدات دارای تنوع بالایی هستیم، افزود: فرش ایرانی به لحاظ کمی و کیفی و تنوع در تمام دنیا سرآمداست و به دلیل همین ویژگی باید توان رقابت پذیری خود را در بازارهای هدف افزایش دهیم.