میانگین ۱۰ ساله سطح افت آب زیر زمینی در خراسان جنوبی ۷۳ و در کشور ۱۰ سانتی متر است.

این اعداد و ارقام مربوط به نتایج طرح پژوهشی دکتر شهیدی یکی از اساتید دانشگاه بیرجند است که رتبه چهارم طرحهای پژوهشی برتر کشور را به خود اختصاص داده است.

فتحی، مدیر پژوهشی دانشگاه بیرجند گفت: طرح پژوهشی آقای شهیدی با عنوان بررسی اثرات تغییر اقلیم و خشکسالی بر منابع آب دشت بیرجند، از خرداد سال ۹۳ با همکاری شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی آغاز شد و پس از دو سال تحقیق و پژوهش، مهر امسال به پایان رسید.

آقای فتحی افزود: این طرح پژوهشی در پنجمین جشنواره مهندسی و مدیریت آب ایران در دانشگاه تهران، از بین ۷ طرح پژوهشی برتر، جایگاه چهارم را به خود اختصاص داد.

دکتر شهیدی نیز درباره نتایج این طرح گفت: بر اساس نتایج این طرح مشخص شده خراسان جنوبی نسبت به استانهای دیگر تأثیرپذیرترین استان به لحاظ خشکسالی در اثر تغییر اقلیم است و خشکسالی تأثیر فراوانی بر روی این استان گذاشته بطوری که سطح افت آب زیرزمینی در خراسان جنوبی ۷ برابر سطح مجاز افت آب در کشور است .

علی شهیدی افزود: میانگین ده ساله افت سطح آب زیرزمینی در خراسان جنوبی ۷۳ سانتی متر است در حالیکه این میانگین در کشور ۱۰ سانتی متر است.

وی با اشاره به تأثیر افت سطح آب زیرزمینی بر کیفیت آب گفت: متأسفانه این افت، سبب شوری منابع آب خراسان جنوبی شده است به طوریکه حتی برای مصارف کشاورزی نیز چندان مناسب نیست.

به گفته دکتر شهدی، در کشورهای خارجی، با افت ۸ سانتی متری سطح آبهای زیر زمینی، حالت بحران در کشور اعلام می شود و ساکنان، حق انجام فعالیتهای آب بر همچون شستشوی ماشین را ندارند اما در ایران با وجود آمارهایی همچون افت۷۳ سانتی متری آب زیر زمینی، هیچ اقدام عملی برای جلوگیری از افت سطح آب انجام نمی شود