خصوصی‌سازی سرخآبی‌ها در پیچ و خم تصمیم مسئولان؛ بدهی‌های میلیاردی نتیجه بی‌تدبیری

 

سرویس فرهنگی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارند خصوصی‌سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، راه حل رفع مشکلات مالی و بدهی‌های میلیاردی این دو باشگاه است.
جمعه ۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۸

خصوصی‌سازی سرخآبی‌ها در پیچ و خم تصمیم مسئولان؛ بدهی‌های میلیاردی نتیجه بی‌تدبیری

سرویس فرهنگی خبرگزاری خانه ملت- محمّدجواد یافتیان؛ سال ۸۸ بود که غلامرضا حیدری کرد زنگنه، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس هیأت عامل سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری قطعی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان همان سال‌ به بخش خصوصی خبر داد و گفت: «با تشکیل کمیته ویژه‌ای قصد واگذاری باشگاه‌های دولتی به بخش خصوصی را داریم».

بعد از این ماجرا به دفعات نام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در فهرست واگذاری‌های سالانه تکرار شد که هر بار به بهانه‌های مختلف به تعویق افتاد تا اینکه در زمستان دو سال گذشته هیأت واگذاری با قیمت پایه و شرایط واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس موافقت کرد و سرانجام آگهی مزایده آنها منتشر شد. با این وجود متقاضیان به خرید آنها اقبالی نشان ندادند و این دو مزایده ناکام ماند.

با توجه به شرایط و پس از تنفسی چند ماهه، خبر خروج باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس از لیست واگذاری‌ها تایید شد و بر اساس مصوبه مسئولان، دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به گروه ۳ واگذاری‌ها منتقل شدند.

بر اساس این گزارش، چندی پیش نیز دیوان محاسبات کشور از مصوبه هیأت دولت (شرکت‌های فرهنگی ورزشی پرسپولیس و استقلال از فهرست شرکت‌های قابل واگذاری از پیوست شماره ۲ آیین نامه اجرای تشخیص، انطباق و طبقه‌بندی فعالیت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی خارج شدند- ۲۸ مرداد ۹۴) مبنی بر خروج پرسپولیس و استقلال از فهرست واگذاری به بخش خصوصی شکایت کرد که این مهم رد شد و با رای دیوان عدالت اداری پرسپولیس و استقلال می‌توانند از فهرست واگذاری‌ها خارج شوند.

در این راستا خبرنگار خبرگزاری خانه ملت نظر نمایندگان و اعضای فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی را جویا شد که در ادامه می‌خوانید.

بودجه دولتی کفاف بدهی‌های میلیاردی استقلال و پرسپولیس را نمی‌دهد/لزوم بهره‌گیری از بخش خصوصی

عضو فراکسیون ورزش مجلس با اشاره به اینکه بخش خصوصی می‌تواند باشگاه‌های ورزشی مانند استقلال و پرسپولیس را به درستی مدیریت مالی کند، گفت: امروزه چنین باشگاه‌هایی با بدهی‌های میلیاردی روبرو شده اند و بودجه دولتی نیز توان رفع این مشکل را ندارد و باید از ظرفیت بخش خصوصی بهره برد.

همایون یوسفی

همایون یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه خصوصی‌سازی باشگاه‌های ورزشی در کشورمان سابقه خوبی ندارد و متاسفانه مسئولان این حوزه نتوانسته اند اقدام مناسبی در این زمینه انجام دهند، گفت: باید اذعان کرد که امروزه زمینه خصوصی‌سازی باشگاه‌های ورزشی خصوصا در رشته فوتبال فراهم نیست و این امر بر خلاف استانداردهای بین المللی  و روند معمول باشگاه‌داری در دنیا است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باشگاه‌های ورزشی مانند استقلال و پرسپولیس با توجه به شرایطی که دارند نیازمند منابع زیادی هستند و نمی‌توان چنین منابعی را از بودجه دولتی تامین کرد، اظهار کرد: دولت باید بجای هزینه اعتبارات برای این دو باشگاه، بودجه سایر رشته‌های ورزشی را تامین کند تا رشته‌های مختلف ورزشی رشد کنند و زیرساخت‌های توسعه آنها نیز فراهم شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه بخش خصوصی می‌تواند با توانایی مناسب، باشگاه‌های ورزشی مانند استقلال و پرسپولیس را به درستی مدیریت مالی کند، ادامه داد: امروزه چنین باشگاه‌هایی با بدهی‌های میلیاردی روبرو شده اند و بودجه دولتی نیز توان رفع این مشکل را ندارد و باید از ظرفیت بخش خصوصی بهره برد.

این نماینده مردم در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه امروزه بسیاری از افراد با مقاصد غیر ورزشی در حوزه ورزش وارد می‌شوند و متاسفانه موجب آسیب رساندن به این عرصه می‌شوند، تصریح کرد: بر همین اساس مسئولان باید با تلاش جدی به دنبال بخش خصوصی برای واگذاری امتیاز باشگاه‌های ورزشی باشند که اهلیت داشته باشد زیرا باشگاه‌های ورزشی مانند استقلال و پرسپولیس میلیون‌ها طرفدار دارند و باید نسبت به احساسات و نظرات این افراد توجه جدی داشت.

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خصوصی‌سازی باشگاه‌های ورزشی می‌تواند از انعقاد قراردادهای نجومی در فوتبال جلوگیری کند زیرا هم اکنون بسیاری از کارشناسان نسبت به عملکرد ضعیف بازیکنان باشگاه‌های مطرح مانند استقلال و پرسپولیس که قراردادهای میلیاردی بسته‌اند انتقاد دارند.

حمایت دولتی از سرخآبی‌ها، تبعیض در جامعه ورزش محسوب می‌شود

عضو فراکسیون ورزش مجلس با اشاره به اینکه بر اساس نگاه کارشناسی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس باید به بخش خصوصی واگذار شوند، گفت: حمایت دولتی از سرخآبی‌ها، تبعیض در جامعه ورزش محسوب می‌شود.

محمد دامادی

محمد دامادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه امروزه کارشناسان حوزه ورزش نسبت به خصوصی سازی باشگاه‌های فوتبال تاکید دارند، گفت: چنین دیدگاهی در کشورهای اروپایی در حوزه فوتبال موجب شده تا امروزه شاهد پیشرفت و موفقیت آنها در این عرصه باشیم و آنها الگویی برای سایر باشگاه‌های فوتبال دنیا شده اند.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بر اساس نگاه کارشناسی دو باشگاه فرهنگی – ورزشی استقلال و پرسپولیس باید به بخش خصوصی واگذار شوند، اظهار کرد: خوشبختانه تجربه خصوصی‌سازی موفق در حوزه‌های مختلف نمایانگر تحقق اهداف پیش بینی شده بوده است از این رو اگر اهلیت داوطلبان دریافت امتیاز این دو باشگاه ثابت شود، می‌توان نسبت به واگذاری آنها اقدام کرد و شاهد موفقیت آنها در آینده بود.

وی با بیان اینکه ضرورتی وجود ندارد دولت از دو تیم استقلال و پرسپولیس حمایت کند، ادامه داد: باشگاه‌های مختلفی در کشور وجود دارند که نیازمند تامین منابع هستند از این رو چنین حمایتی در جامعه ورزشی معنای خوبی ندارد و می‌‌تواند به نوعی تبعیض محسوب شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به اینکه زمان زیادی برای واگذاری و خصوصی‌سازی باشگاه فرهنگی – ورزشی استقلال و پرسپولیس صرف شده و جای تاسف دارد، تصریح کرد: مسئولان حوزه ورزش باید سازوکار مناسب برای خصوصی‌سازی را تبیین و نسبت به تحقق آن اقدام لازم و جدی انجام دهند.

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه هیچ خلاء قانونی برای واگذاری امتیاز باشگاه‌های استقلال و پرسپولس وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اگر تیم ورزشی تحت حمایت دولت باشد متعاقبا باید کمک مالی به آن صورت بگیرد و در این درحالیست که علی رغم کمک‌های انجام شده، هم اکنون این دو باشگاه با بدهی‌های میلیاردی مواجه هستند که جای تامل و تعجب دارد.

خصوصی‌سازی سرخآبی‌ها مطالبه مردم و نمایندگان مجلس است

عضو فراکسیون ورزش مجلس اعتقاد دارد سوءمدیریت مسئولان حوزه ورزش موجب شده تا باشگاه‌های ورزشی استقلال و پرسولیس امروزه با بدهی‌های میلیاردی مواجه باشند از این رو خصوصی‌سازی سرخآبی‌ها باید دردستورکار قرار گیرد.

استفاده نشود/ سیدعلی ادیانی راد

سیدعلی ادیانی در گفت‌وگو  با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اهمیت خصوصی سازی باشگاه‌های ورزشی مانند استقلال و پرسولیس، گفت:‌ امروزه دو باشگاه استقلال و پرسولیس از بودجه عمومی بهره مند می‌شوند که اصلا قابل توجیه نیست.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اهمیت دادن به باشگاه‌های خاصی مانند سرخآبی‌ها تبعض قائل شدن بین مجموعه های ورزشی محسوب می‌شود، اظهار کرد: معتقدم چنین اتفاقی مغایر اصل سوم قانون اساسی است.

وی با اشاره به اینکه سوءمدیریت مسئولان حوزه ورزش موجب شده تا باشگاه‌های ورزشی استقلال و پرسولیس امروزه با بدهی‌های میلیاردی مواجه باشند و این امر آسیب بزرگی برای ورزش کشور بحساب می‌آید، ادامه داد: دولت باید از مجموعه‌های ورزشی حمایت کند ولی نباید اعلام مدیریت در باشگاه‌های ورزشی انجام دهد.

ادیانی ضمن تاکید بر اینکه خصوصی‌سازی سرخآبی‌ها مطالبه مردمی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، تصریح کرد: امروزه بسیاری از کشورهای موفق در حوزه ورزش خصوصا رشته فوتبال تجربه خوبی از خصوصی سازی مجموعه‌های ورزشی دارند و می‌توان اذعان کرد باشگاه‌های برتر فوتبال در دنیا با چنین روشی مدیریت می‌شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه امروزه انتقادات زیادی به عملکرد باشگاه‌هایی همچون استقلال می‌شود، افزود: چنین باشگاه‌هایی با انعقاد قراردادهای میلیاردی و بهره مندی از بودجه دولتی یا شبه دولتی نتوانسته اند خواسته‌ها و انتظارات علاقه مندان و طرفداران فوتبال را برآورده کنند.

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اهداف باشگاه‌های ورزشی استقلال و پرسولیس با اهداف حرفه‌ای ورزش دنیا مغایر است، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی می‌تواند با اعمال مدیریت مناسب از سویی موجب افزایش کیفیت فوتبال کشور شود و از سوی دیگر از انعقاد قراردادهای میلیاردی بدون نتیجه جلوگیری کند لذا مسئولان حوزه ورزش باید نسبت به تحقق این مهم توجه جدی داشته باشند./

پایان پیام

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*