روایت نرخ بهره بانکی و اقتصاد بی‌بهره؛ سیستم بانکی کشور دست‌انداز تحقق اقتصاد مقاومتی

 

سرویس اقتصادی
نمایندگان مردم در مجلس با بیان اینکه سیستم بانکی ما با مشکلات بسیاری رو به رو است، بر ضرورت اصلاح شبکه بانکی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کردند.
سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۶

روایت نرخ بهره بانکی و اقتصاد بی‌بهره؛ سیستم بانکی کشور دست‌انداز تحقق اقتصاد مقاومتی

خانه ملت؛ گروه اقتصادی: با توجه به اینکه یکی از سیاست های دولت یازدهم تلاش برای اصلاح نظام بانکی بوده اما باید پذیرفت تاکنون اقدام جدی در این راستا صورت نگرفته است و با وجود گذشت ۳ سال از عمر دولت تاکنون دولت لایحه بانکداری بدون ربا را به مجلس ارایه نکرده است.

با وجود اینکه تلاش هایی برای کاهش نرخ سود بانکی صورت گرفته اما این نرخ تناسبی با نرخ تک رقمی تورم ندارد و همچنان تولیدکننده های کشور باید وام هایی با سودهای کلان دریافت کنند که این در راستای رفع مشکل نقدینگی بخش تولید نیست.

 به زعم بسیاری از کارشناسان امر باید در برنامه ششم توسعه نرخ سود بانکی متناسب با نرخ تورم و حتی کمتر از آن در نظر گرفته شود همچنین لایحه بانکداری بدون ربا در مقطع فعلی به سرانجام برسد زیرا وضعیت فعلی بانک ها در ایران با استانداردهای جهانی در تعارض است.

بنگاه داری بانک در کنار نرخ سود بانکی بالا از دلایل عمده بی انگیزه شدن تولیدکنندگان و سرمایه گذاران برای انجام فعالیت های اقتصادی در کشور است که این مهم باید با نظارت دقیق بانک مرکزی اصلاح شود.

مشکلات فعلی شبکه بانکی و نارضایتی های مردم از این سیستم عاملی برای گفت وگوی خبرگزاری خانه ملت با برخی نمایندگان بود که متن آن را در ذیل می خوانید:

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی

جعفرزاده ایمن آبادی: روند محاسبه نرخ سود بانکی بی منطق و متزلزل است/ دلال بازی و بنگاه داری دلیل افزایش قارچ گونه بانک ها

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با انتقاد از تعارض تعداد بانک ها در ایران با نُرم جهانی،گفت: وجود بانک ها در ایران به نسبت تعداد جمعیت و حجم نقدینگی چندبرابر دنیا بوده و بیش از اندازه است.

دلال بازی و بنگاه داری افزایش قارچ گونه بانک ها را منجر شده است

نماینده مردم رشت درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه اگر بانک استانداردی بخواهد در ایران فعالیت کند بسیاری از شعبات قارچ گونه بانکی و لوکس را جمع آوری خواهد کرد، افزود:دلیل افزایش قارچ گونه بانک ها در ایران دلال بازی و بنگاه داری آن ها است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه سیستم بانکی ما باید در خدمت کمک به تولید و اقتصاد کشور باشد، تصریح کرد: متاسفانه شیوه فعلی بانکداری در کشور ما در جهت خالی کردن جیب مردم و ورشکستگی آن ها است.

جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه در نتیجه بانکداری اشتباه در ایران عده ای که به اقتصاد کمک می کنند ورشکسته می شوند،مطرح کرد:بانک ها به علت بنگاه داری نمی توانند در مسیر رشد اقتصادی مفید باشند.

منطقی کردن نرخ سود بانکی و جلوگیری از ریخت و پاش ها در بانک ها از وظایف بانک مرکزی

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی نقش مبصر میان بانک ها را ایفا می کند،افزود: انتظار ما این است که بانک مرکزی نقش اصلاح کننده و متحول کننده نظام بانکی را ایفا کند.

این نماینده مردم درمجلس دهم،با بیان اینکه تحول نظام بانکی باید در جهت خدمت به مردم و افزایش تولید باشد،ادامه داد: منطقی کردن نرخ سود بانکی و جلوگیری از ریخت و پاش های رخ داده در بانک ها از وظایف بانک مرکزی است.

جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از بانک های ما فرهنگ غیراسلامی اداری را ترویج می کنند.

اقتصاد کشور درنتیجه دلالی سیستم بانکی فلج شده است/ محاسبه نرخ سود بانکی هیچ پایه و منطقی ندارد

وی با بیان اینکه سیستم بانکی ما باید ازحالت دلالی خارج و به خدمت مردم در بیاید،ادامه داد: اقتصاد کشور ما در نتیجه دلالی سیستم بانکی فلج شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی،یادآور شد:هیچ منطق درستی در رابطه با محاسبه نرخ سود بانکی وجود ندارد؛از این رو بانک مرکزی باید تدابیر ویژه ای را در نظر بگیرد.

بهروز نعمتی

نعمتی تصریح کرد: گل یا پوچ بانک مرکزی با نرخ سود بانکی کشور؛بانک ها بیش‌تر از ۱۸درصد نرخ سود از مردم می‌گیرند

بهروز نعمتی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه اصلاح نظام بانکداری برای حمایت از تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی لازم است، گفت: متاسفانه شفاف نبودن عملکرد بانک ها مشکلات بسیاری را ایجاد کرده و نارضایتی مردم را موجب شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه نرخ سود بانکی در حال حاضر بیش از رقم در نظر گرفته شده از سوی بانک مرکزی است، تصریح کرد: بسیاری از تسهیلات اعطای از سوی بانک ها به مردم با پیش شرط ودیعه گذاری مردم بیش از رقم سود پیشنهادی بانک مرکزی خواهد شد.

رقم سود بانکی بیش از ۲۶ درصد است

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه در حال حاضر رقم سود بانکی بیش از ۲۶ درصد است، افزود: با سیستم بانکداری فعلی فاصله کشور با اقتصاد مقاومتی بسیار است.

وی با تاکید بر اینکه نرخ نجومی سودهای بانکی منجر به عدم اقبال مردم برای مراجعه به بانک ها شده است، گفت: متاسفانه اکنون تمام سیاست گذاری های بانک ها به سمت نفع خودشان بوده و در ضرر با مردم شریک نیستند.

عملکرد ضعیف بانک ها عامل استقبال مردم از موسسات مالی غیرمجاز است

نعمتی با بیان اینکه استقبال مردم از موسسات مالی غیرمجاز همچون میزان و ثامن الحجج به علت دور شدن بانک های مجاز از مسیر مشتری مداری است، افزود: دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور باید نسبت به اصلاح نظام بانکی اقدام کند.

وی ادامه داد: بانک مرکزی در مسیر اصلاح نظام بانکی باید تعارف را کنار گذاشته و به مصلحت نظام بیندیشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: سیاست گذاری های فعلی در زمینه نرخ سود بانکی و تعیین رقم ۱۸ درصد برای آن بدون نظارت دقیق به اعمال نرخ سود بالای ۵۰ درصد منجر خواهد شد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اصلاح نظام بانکی برای بازگرداندن اعتماد مردم به شبکه بانکی ضروری است.

محمد محمودی شاه نشین

محمودی شاه‌نشین: برنامه ششم توسعه به قاعده مند کردن نرخ سود بانکی توجه کند/بانک ها به بنگاه داری گرایش دارند

محمد محمودی شاه‌نشین در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه بانکداری در ایران با نرم جهانی در تضاد است، گفت: بانکداری فعلی در کشور ما ضد تولید و سرمایه گذاری است.

نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه نرخ سود بانکی در کشور ما با هیچ منطقی سازگار نیست، تصریح کرد: بانک ها از مشتری مداری خارج و به مسیر بنگاه داری هدایت شده اند که تبعات آن دامن گیر اقتصاد شده است.

ضرورت توجه به رفع مشکلات پیش روی بانک ها در بررسی برنامه ششم توسعه

این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه باید در بررسی برنامه ششم توسعه به رفع مشکلات پیش روی بانک ها توجه شود، تصریح کرد: باید نرخ سود منطقی و همسو با تورم و همچنین لغو فعالیت شعبات بسیار بانک ها در کشور در برنامه ششم توسعه لحاظ شود.

وی با اشاره به ایجاد شعبات بسیار و همچنین بانک ها و موسسات مالی و اعتباری جدید در کشور، گفت: بانک مرکزی باید با اخذ تضامین کافی در این رابطه از ایجاد بانک های بدون پشتوانه جلوگیری کند.

انتقاد از ضعف نظارت بانک مرکزی بر بانک ها و موسسات مالی

محمودی شاه نشین ادامه داد: متاسفانه ضعف نظارت بانک مرکزی بر بانک ها و موسسات مالی مشکلات بسیاری را برای مردم از جمله متغیر بودن نرخ سود بانکی ایجاد کرده است.

وی افزود: بی توجهی به عملکرد بانک ها ضربه ای مهلک تر از وجود موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز به بدنه اقتصادی کشور وارد خواهد کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید کنترل و نظارت دقیقی بر عملکرد بانک ها داشته باشد تا به این ترتیب از حجم نارضایتی مردم از این جهت کاسته شود.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور یادآور شد: اصلاح سیستم بانکی و همچنین شفاف سازی بیلان کاری بانک ها یکی از ضرورت هایی است که می تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند.

علی اکبر کریمی

کریمی: انتقاد از نحوه توزیع و تخصیص تسهیلات به بخش های مختلف/نرخ سود بانکی بسیار بیشتر از نرخ سود مورد انتظار سرمایه گذار است

علی اکبرکریمی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به وضعیت فعلی سیستم بانکداری در کشور، گفت: بانکداری در ایران با کشورهای پیشرفته دنیا تفاوت فاحش دارد زیرا بانک ها در همه جای دنیا از مجرای ارایه خدمات بانکی درآمد کسب می کنند و سود بانکی از منابع تجهیز شده و همچنین از محل سپرده گذاری مشتریان بسیار پایین تعیین می شود که این مهم در ایران بر عکس است.

نماینده مردم اراک،کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: تعداد و نوع خدمات بانکی ارایه شده در بانک های داخلی ناچیز بوده و نوع خدمات به گونه ای است که برای مشتریان جذابیت ندارد که بهای بیشتری بپردازند، عمده درآمد بانک های ما از محل سودی است که روی تسهیلات می گیرند و این باعث شده که بانک ها به هیچ وجه علاقه ای به کاهش سود نداشته باشند.

سهام بانک ها در بورس جذابیت بسیاری دارد

وی با اشاره به جذابیت ایجاد شده در بورس برای سهام بانک ها، تصریح کرد: در طی سال های گذشته یکی از پرطرفدار ترین سهام ها و همچنین پرسود ترین آن ها  سهام بانک ها است که این نشان می دهد که سود قابل توجهی از سوی بانک ها به دست می آید.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با طرح این سوال که چرا بانک های ما باید سمت تاکید بر اخذ سود بیشتر از مشتریان بروند، افزود: در حالی که با تلاش دولت تورم کاهش پیدا کرده انتظار می رود که نرخ سود بانکی نیز به همین میزان و متناسب با این نرخ کاهش یابد.

کریمی با بیان اینکه در همه کشورهای دنیا نرخ سود بانکی رقمی متناسب با تورم است، گفت: میزان سود بانکی در کشور ما بسیار بالا است و به همین دلیل سرمایه گذاری و تولید با تکیه بر منابع بانکی در ایران جذابیتی ندارد.

نرخ سود بانکی بسیار بیشتر از نرخ سود مورد انتظار سرمایه گذار است

وی با تاکید بر اینکه نرخ سود بانکی بسیار بیشتر از نرخ سود مورد انتظار سرمایه گذار در سرمایه گذاری است، افزود: کمتر سرمایه گذاری در کشور دیده می شود که با اخذ وام از سیستم بانکی ادامه فعالیش توجیه اقتصادی داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از نحوه توزیع و تخصیص تسهیلات به بخش های مختلف، افزود: بی عدالتی و توزیع غیرمنطقی تسهیلات مورد سوال است زیرا بسیاری از تسهیلات به بخش های تجاری و فعالیت های کوتاه مدت اختصاص می یابد و به فعالیت های تولیدی و سرمایه در گردش تسهیلاتی پرداخت نمی شود این هم عاملی است که تولیدکنندگان در شرایط موجود از سیستم بانکی ناامید شده اند.

وی ادامه داد: مشکلاتی که در سال های اخیر پیش روی تولیدکنندگان بوده باعث شده که خیلی از آن ها دچار وام های معوقه شده و این وام ها آن ها را از هستی ساقط کرده است.

اصلاح نظام بانکی ضروری است

کریمی با تاکید بر اینکه اصلاح نظام بانکی یک امر اجتناب ناپذیر است، گفت: مجلس در این باره قدم خوبی برداشته و کمیسیون اقتصادی طرح اصلاح نظام بانکداری را تهیه و کلیات آن مصوب شده است.

وی ادامه داد: مجلس منتظر ارایه لایحه دولت در خصوص اصلاح نظام بانکی است اما اگر دولت در این زمینه تاخیر داشته باشد طرح مذکور مورد رسیدگی واقع خواهد شد.

کریمی افزود: مجلس با توجه به این ضرورت رسیدگی به طرح مذکور را با قوت دنبال خواهد کرد و با توجه به اصلاحات جامع و مهمی که در این طرح برای اصلاح نظام بانکداری پیش بینی شده امیدواریم فضای جدیدی در نظام بانکداری ما ایجاد شده و بتواند ظرفیت های نظام بانکداری در خدمت تولید و سرمایه گذاری قرار بگیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با اصلاح نظام بانکی نرخ سود به میزان معقول و منطقی خواهد رسید که تولیدکنندگان و سرمایه گذاران امکان برخورداری از این تسهیلات را داشته باشند.

محسن بیگلری

بیگلری:عملکرد بانک مرکزی هر روز به ایجاد موسسات غیرمجاز جدید منتهی می شود/ضرورت شفاف سازی در زمینه تعیین نرخ سود بانکی

محسن بیگلری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از عملکرد بانک ها در کشور، گفت: عملکرد بانک مرکزی هر روز به ایجاد موسسات غیرمجاز جدید منتهی می شود.

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تجمع هر روزه مالباختگان موسسه ثامن الحجج و میزان مقابل مجلس و بانک مرکزی زیبنده نظام نیست، افزود: سیستم بانکی ما بیمار بوده و هر روز مشکلات عدیده ای را برای بخش تولید ایجاد می کند.

نرخ سود بانکی با سیاست های اقتصاد مقاومتی در تضاد است

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه نرخ سود بانکی با سیاست های اقتصاد مقاومتی در تضاد است، تصریح کرد: نرخ سود بانکی در حال حاضر ۱۸ درصد تعیین شده که با پیش شرط دریافت تسهیلات از جمله ودیعه گذاری این نرخ سر به فلک می گذارد.

وی با انتقاد از متغیر بودن نزخ سود بانکی در بانک های مختلف، گفت: وزارت اقتصاد و بانک مرکزی باید با تشدید نظارت ها به اعمال نرخی یکسان در تمامی بانک ها اعم از دولت و غیردولتی اقدام کنند.

ضرورت شفاف سازی نرخ سود بانکی

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: شفاف سازی در زمینه نرخ سود بانکی یکی از ضرورت هایی است که برای رشد اقتصادی باید هر چه سریع تر رخ دهد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: عملکرد وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در زمینه تعیین نرخ سود مورد انتقاد بوده و باید برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور تجدیدنظری اساسی در این زمینه صورت بگیرد./

پایان پیام

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*