برنامه ششم توسعه چشم خود را به روی کودکان بسته است / نگاه اجتماعی در تعریف برنامه ششم جایگاهی ندارد


در میان انتقادات فراوانی که به برنامه ششم توسعه وارد شده است، یکی از مهم ترین آن ها، بی توجهی این لایحه به موضوع کودکان است. این در حالی است که جمعیتی ما بین ۴ الی ۵ میلیون کودک در کشور ما زندگی می کنند. در همین زمینه با سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی، به گفت و گو نشسته ایم. در بخش هایی از این مصاحبه می خوانیم:

«در دوره مجلس قبلی دو لایحه و یک اصلاحیه در این زمینه مطرح شد که لایحه اول در کمیسیون تلفیق مجلس مطرح و بعد از اصلاح آماده ارائه به مجلس شد. ضمن این‌که در آن دوران حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون تلفیق بررسی لایحه برنامه ششم توسعه بودند؛ اما این موضوع مجدد هم از طریق دولت و هم مجلس مطرح شد که این بار به واسطه سخنگوی دولت، آقای نوبخت، به مجلس داده شد. در هر دو لایحه پیشنهادی اول و یک اصلاحیه، متاسفانه هیچ رد پایی برای حوزه تعریف شده کودکان دیده نشد، این در حالی است که انتظار می‌رود و می‌رفت در برنامه ششم توسعه و اجرای سند ۱۴۰۴ و اسناد بالادستی قانون اساسی، غفلت از قانون کمتر صورت گیرد و باید اعتراف کرد در لایحه برنامه ششم امور اجتماعی مغفول ماند و در این بین کودکان هم در ذیل این بخش اجتماعی نادیده گرفته شدند.»

«از نظر شما ریشه این بی توجهی کجاست؟ آیا بحث بودجه و اعتبار مطرح بوده که توجه‌ای نشده یا نگاه دولت به این مقوله متقاوت است؟ موسوی چلک: اصلاً بحث تأمین اعتبار مطرح نیست، متاسفانه نگاه اجتماعی در تعریف برنامه ششم جایگاهی ندارد و در سیاست‌گذاری کلان کشور، امور اجتماعی دغدغه نیست و این ضعف در برنامه پنجم توسعه هم در لایحه پیشنهادی دیده شده بود و اگر بگوییم در دو برنامه توسعه‌ای کشور اثری اجتماعی ندیدیم بی راه نگفتیم زیرا نگاه حاکم در برنامه ششم، توسعه اقتصادی است. »

متن کامل مصاحبه:

نفیسه رهداری

موسوی چلک در گفتگو با روزنامه امروز خراسان جنوبی مطرح کرد:

نگاه اجتماعی در تعریف برنامه ششم جایگاهی ندارد/در سیاست‌گذاری کلان کشور، امور اجتماعی دغدغه نیست/ برنامه ششم توسعه چشم خود را به روی کودکان بسته است

 

به گزارش امروز خراسان لایحه برنامه ششم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور، چهارم مرداد ماه ۱۳۹۵ مشتمل بر ۳۵ ماده تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

در این لایحه چشم‌انداز، اهداف، منابع مالی و سرمایه‌گذاری و اولویت‌ها و مسائل محوری به تشریح مطرح شده است، یکی از مسائل مهم زیر ساخت‌های اجتماعی پرداختن به موضوعات اجتماعی است و یکی از عناصر تاثیرگذار این مقوله کودکان و نوجوانان به عنوان آینده‌سازان جامعه هستند که باید در چشم انداز آتی توسعه این کشور نقش و جایگاه مهمی داشته باشند اما آن‌چه در روند لوایح برنامه ششم توسعه دیده می‌شود گویا وزنه ترازوی اقتصادی سنگین‌تر از سایر موضوعات است، چنان‌که برخی از برنامه‌های مهم اجتماعی مغفول مانده‌اند در حالی که در مقوله اقتصاد مقاومتی یک از مسائل مهم اهمیت به مسائل اجتماعی و تربیت افراد است. در این خصوص گفتگویی با سید حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران صورت گرفته است که در ذیل می‌خوانید

*جناب آقای موسوی با توجه به ارائه لوایح برنامه ششم توسعه به مجلس شورای اسلامی در دو ماه گذشته، برای ما بفرمایید، جایگاه کودکان در برنامه ششم توسعه کجاست و آیا برنامه‌ای در این خصوص طرح شده است؟

موسوی چلک: در دوره مجلس قبلی دو لایحه و یک اصلاحیه در این زمینه مطرح شد که لایحه اول در کمیسیون تلفیق مجلس مطرح و بعد از اصلاح آماده ارائه به مجلس شد. ضمن این‌که در آن دوران حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون تلفیق بررسی لایحه برنامه ششم توسعه بودند؛ اما این موضوع مجدد هم از طریق دولت و هم مجلس مطرح شد که این بار به واسطه سخنگوی دولت، آقای نوبخت، به مجلس داده شد.

در هر دو لایحه پیشنهادی اول و یک اصلاحیه، متاسفانه هیچ رد پایی برای حوزه تعریف شده کودکان دیده نشد، این در حالی است که انتظار می‌رود و می‌رفت در برنامه ششم توسعه و اجرای سند ۱۴۰۴ و اسناد بالادستی قانون اساسی، غفلت از قانون کمتر صورت گیرد و باید اعتراف کرد در لایحه برنامه ششم امور اجتماعی مغفول ماند و در این بین کودکان هم در ذیل این بخش اجتماعی نادیده گرفته شدند.

جمعیت کودکان کشورمان که برنامه ششم به آن توجه کمتری کرده، چقدر است؟

در آمارها حدود شش تا هفت میلیون کودک در نظر می‌گیرند اما از نظر من تمام افراد زیر ۱۸ سال کودک و نوجوان را شامل می‌شود و بخش قابل توجهی زیر ۱۸ سال قرار دارند.

در  همه کشورها کودکان سرمایه کشور  محسوب می شوند، آینده کشور توسط این کودکان ساخته شود، با توجه به عملکرد و نقشی که دوران کودکی در جامعه پذیری این افراد دارد و به ساختن افراد متعهد و خلاق کمک می‌کند هر کشور هوشمندی در حوزه سیاست‌گذاری باید روی کودکان سرمایه‌گذاری کند تا شاخص رفاه و سلامت به معنای عام را در این گروه ارتقاء پیدا کند.

*از نظر شما ریشه این بی توجهی کجاست؟ آیا بحث بودجه و اعتبار مطرح بوده که توجه‌ای نشده یا نگاه دولت به این مقوله متقاوت است؟

موسوی چلک: اصلاً بحث تأمین اعتبار مطرح نیست، متاسفانه نگاه اجتماعی در تعریف برنامه ششم جایگاهی ندارد و در سیاست‌گذاری کلان کشور، امور اجتماعی دغدغه نیست و این ضعف در برنامه پنجم توسعه هم در لایحه پیشنهادی دیده شده بود و اگر بگوییم در دو برنامه توسعه‌ای کشور اثری اجتماعی ندیدیم بی راه نگفتیم زیرا نگاه حاکم در برنامه ششم، توسعه اقتصادی است.

*یعنی شما معتقد هستید در برنامه پنجم توسعه که نگاه دولت چندان اقتصادی نبوده و در برنامه ششم توسعه که نگاه دولت اقتصادی است، این مقوله اجتماعی در بخش کودکان مغفول واقع شده است؟

موسوی چلک: معتقدم در کل سیاست‌ها مورد توجه نبوده اما در برنامه چهارم توسعه حداقل به مسئله در حد کاغذ توجه جدی شده بود، در برنامه پنجم که اصلاً مورد توجه نبود و در برنامه ششم هم در حد لایحه پیش نویس در مظلومیت است.

*به عنوان سئوال آخر بفرمایید نگاه شما به آینده این موضوع چیست، با توجه به نقش و اهمیتی که موضوعات اجتماعی و به طور خاص کودکان به عنوان قشر مهمی از  اجتماع دارند.

موسوی چلک: آینده کشور نیازمند نیروی انسانی سالم است و بدون تربیت جامعه، سرمایه اجتماعی و سلامت به خطر می‌افتد و تا زمانی که مردم در واقع شاخص نشاط و شادابی را حس نکنند و در جامعه قانون محوری مبنا نباشد و حقوق شهروندی نباشد نقش اقتصاد معلوم نخواهد شد، ما اگر می‌خواهیم در بخش اقتصاد به خصوص اقتصاد مقاومتی موفق باشیم باید نیرو تربیت کنیم و در برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی نیازمند تربیت نیروی انسانی هستیم چرا که موفقیت اقتصاد مقاومتی در این موضوع است.

پیگیری این مطالبه به حق حوزه اجتماعی را از مجلس مطالبه می‌کنیم و انتظار داریم آن را برای تقویت بخش اجتماعی جبران کند و این توجه معیاری برای ارزیابی باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*