مجری طرح ملی راهآهن اعلام کرد: زیرسازی پروژه راهآهن بیرجند به یونسی به طول ۲۷۰ کیلومتر که از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ آغاز شده، اکنون به ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.
«ساداتنژاد» در برنامه زنده تلویزیونی میز اقتصاد شبکه بین المللی خبر با بیان اینکه راهآهن یک «ابَر پروژه ریلی» است گفت: اجرای زیرساختها دشوارتر از روسازی بوده و شامل ۱۱۰ کیلومتر مسیر، ۴۷ میلیون مترمکعب خاکبرداری، ۴۲ میلیون مترمکعب خاکریزی، دو میلیون مترمکعب بتنریزی و ۱۲ کیلومتر پلهای خاص است و پس از تکمیل زیرسازی، روند کار سریعتر خواهد شد. وی افزود: تاکنون همه ۲۳ قطعه مسیر زاهدان_زابل_مرز میلک_نهبندان_بیرجند_گناباد_مشهد به پیمانکاران واگذار شده و قطعه بیرجند_یونسی به دلیل انجام سریعتر مطالعات، پیشرفت بیشتری دارد. همچنین از سال ۱۴۰۰ تاکنون، ۵/۳ همت برای پروژه زاهدان_زابل_بیرجند_مشهد هزینه شده است.
ساداتنژاد درباره اتصال ریلی مرز ماهیرود گفت: به دلیل نداشتن شبکه ریلی در سوی مقابل مرز افغانستان، اتصال ماهیرود فعلاً در دستور کار وزارت راه نیست و اولویت با تکمیل راهآهن چابهار_زاهدان است که تا پایان سال یا نیمه اول سال آینده بهرهبرداری میشود. «هاشمی» نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس، با اشاره به ظرفیتهای معدنی خراسان جنوبی و صادرات به افغانستان، خواستار توجه بیشتر به پروژه و قرار گرفتن مسیر زاهدان_بیرجند_یونسی در اولویت پس از اتمام راهآهن چابهار شد. «مودی» مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز گفت: سیاست دولت، تکمیل طرحهای نیمهتمام با پیشرفت بیشتر است و با بهرهبرداری از این مسیر، امکان جابهجایی ۹ میلیون تن بار و ۷/۱میلیون مسافر فراهم میشود. او همچنین وعده داد مسیر دیهوک_طبس تا پایان دولت تکمیل و بهسازی آن تا پایان امسال انجام شود.
وبسایت روزنامه امروز خراسان جنوبی