گزارشی از روند دوبانده سازی جاده های خراسان جنوبی / فاصله ۳۰ همتی تا پایان کابوس جاده‌های

تکمیل باند‌های دوم خراسان جنوبی نیازمند ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار؛ رقمی که به‌معنای ادامه حیات جاده‌ها، کاهش تصادفات مرگبار و ایجاد مسیرهای ایمن برای مردم استان است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: از ۲هزار ۵۴۰ کیلومتر جاده استان ۹۹۱ کیلومتر تاکنون دوبانده شده است و تکمیل باند دوم مابقی مسیر‌ها ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد. این یعنی هنوز بیش از هزار و پانصدکیلومتر از راه‌های استان، تک‌بانده و پرخطرند و برای رسیدن به یک شبکه ایمن جاده‌ای، باید اعتباری معادل بودجه چند سال برخی دستگاه‌ها تأمین شود.
مودی افزود: از مسیر ۱۷۴ کیلومتری مسیر بیرجند قائن ۱۴ کیلومتر باقی مانده است که تا پایان سال ۴ کیلومتر دیگر زیر بار ترافیک می‌رود. وی گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح ۶۰۰ میلیارد تومان است.
این محور یکی از پرترافیک‌ترین و حادثه‌خیزترین مسیرهای استان است و هر کیلومتر آن، برای مردم بیرجند و قائن یعنی امید به سفری امن‌تر، خصوصاً در ایام پرتردد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه از محور بیرجند-زاهدان، ۲۴۱ کیلومتر در حوزه خراسان جنوبی است گفت: از این مسیر ۱۰۵ کیلومتر باند دوم بهره‌برداری شده و ۸۶ کیلومتر در دست اجراست که تا پایان سال ۱۱ کیلومتر زیر بار ترافیک می‌رود.
مودی افزود: تکمیل این طرح ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. این محور، شریان راهبردی شرق کشور و مسیر ترانزیت به بندر چابهار است؛ هر کیلومتر دوبانده‌سازی این مسیر یعنی سرعت در توسعه و امنیت برای رانندگان.
وی همچنین با اشاره به اینکه از محور دیهوک-کرمان ۲۰۳ کیلومتر در خراسان جنوبی است گفت: تاکنون ۱۴۹ کیلومتر از این مسیر دوبانده شده و دوبانده سازی ۵۴ کیلومتر در دست اجراست که تا پایان سال مالی ۷ کیلومتر دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: تکمیل این طرح ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
مودی افزود: از محور طبس اصفهان ۱۵۰ کیلومتر در حوزه خراسان جنوبی است که دوبانده سازی ۳۵ کیلومتر انجام شده و ۳۴ کیلومتر دیگر در دست اجراست که تا پایان سال مالی ۱۷ کیلومتر دیگر زیر بار ترافیک می‌رود.
وی گفت: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح ۳۶۰۰ میلیارد تومان است. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه از محور ۱۲۳ کیلومتری مسیر سربیشه_درح تاکنون ۴۳ کیلومتر دو بانده شده است افزود: دوبانده سازی ۷۵ کیلومتر دیگر در دست اجراست و تا پایان سال ۱۴ کیلومتر دیگر دوبانده می‌شود که اعتبار مورد نیاز تکمیل این طرح ۳۲۰۰ میلیارد تومان است.
مودی گفت: ازمحور طبس-یزد ۱۵۰ کیلومتر در خراسان جنوبی واقع شده که دوبانده سازی ۲۴ کیلومتر آن انجام شده و دوبانده سازی ۲۹ کیلومتر دیگر در دست اجراست.
وی با بیان اینکه تکیمل این طرح ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد افزود: تا پایان سال مالی ۱۶ کیلومتر باند دوم دیگر در این مسیر زیر بار ترافیک می‌رود.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به دوبانده سازی ۵۱ کیلومتر از مسیر ۶۶ کیلومتری محور قائن-کالشور گفت: دوبانده سازی ۷ کیلومتر دیگر در دست اجراست که تا پایان سال ۷ کیلومتر دیگر نیز دوبانده می شود. مودی افزود: اعتبار مورد نیاز تکیمل طرح ۴۰۰ میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه محور عرب آباد-دیهوک به طول ۲۰۰ کیلومتر؛ ۳۵ کیلومتر مسیر دو بانده دارد گفت: دوبانده سازی ۴۰ کیلومتر دیگر در دست اجراست و تا پایان سال ۲۲ کیلومتر باند دوم دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اعتبار مورد نیاز تکیمل این طرح را ۵۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.
مودی با اشاره به مسیر ۱۴۰ کیلومتری قائن-یزدان گفت:۷۰ کیلومتر از این مسیر بهره‌برداری شده و ۷ کیلومتر در دست اجراست که تا پایان سال ۷ کیلومتر دیگر نیز زیر بار ترافیک می‌رود. وی افزود: اعتبار مورد نیاز تکیمل طرح ۲۸۰۰ میلیارد تومان است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: محور سه‌راهی رم-سرایان-فردوس ۱۲۶ کیلومتر است که ۴۱ کیلومتر آن دوبانده شده است و ۳۸ کیلومتر در دست اجراست که تا پایان سال ۱۰ کیلومتر دیگر زیر بار ترافیک می‌رود.
مودی افزود: تکمیل این طرح ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. وی همچنین با اشاره به دوبانده سازی ۱۹کیلومتر از محور ۸۰ کیلومتری اسدیه-بیرجند گفت: دوبانده سازی ۴ کیلومتر در دست اجراست و تا پایان سال ۴ کیلومتر دیگر نیز دو بانده می‌شود.
مودی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح را ۱۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.