اخبار خراسان جنوبی

در مراسم تجلیل از معلمان پیشکسوت ورزش و مربیان مدال آور استان اعلام شد:

سرانه ورزشی هر دانش آموز خراسان جنوبی نیم متر می شود

مدیر کل آموزش و پرورش سرانه ورزشی هر دانش آموز در مدارس استان را ۴۰ سانتیمتر اعلام کرد و ابراز امید واری کرد این میزان تا پایان برنامه هفتم به نیم متر مربع برای هر دانش آموز  افزایش یابد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سید علیرضا موسوی نژاد، در آیین تجلیل از پیشکسوتان و مدال آوران کشوری و استانی تربیت بدنی مدارس استان، گفت: فرهنگ سازی در جهت توسعه ورزش مدارس  و ارتقای سلامت جسمی و فکری دانش آموزان دختر و پسر استان  امری ضروری است.

وی، هدف اولیه ازفعالیت‌های جسمانی دردوران کودکی را کمک به تندرستی و رشد متعادل همه ابعاد جسمانی و روانی کودک دانست و عنوان کرد: مسیرقهرمانی ورزش نیزازهمین مراحل کودکی بنا گذاشته می‌شود و همین موضوع رسالت معلم ورزش را دو چندان می‌کند تا ضمن ارتقای سطح تندرستی جسمانی و روانی دانش آموزان، مقدمات قرارگیری در مسیر ورزش قهرمانی برای آن ها فراهم آورد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، موفقیت‌های ورزشی را مشروط به پیروی از برنامه‌های تمرینی بلندمدتی دانست که در طی آن‌ها بدن و ذهن برای رسیدن به اوج عملکرد آماده می‌شود.

وی اضافه کرد: توجه به سلامت جسمانی و حرکتی دانش آموزان، اولویت اولیه در ورزش مدارس به ویژه در دوره ابتدایی است، از این رو لازم است از مراحل آغازین و در دوره ابتدایی دانش آموزان مستعد را  برای ورود به ورزش قهرمانی تربیت کرد.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی، از ورزش به عنوان نماد پویایی و نشاط در مدارس یاد کرد و افزود: ورزش یکی از مهمترین موضوعاتی است که توجه به آن باعث پیشگیری و کاهش بسیار از معضلات و بهبود شرایط سلامت جسمی و روحی دانش آموزان در مدارس و کلاس های درس  می شود.

به گفته موسوی نژاد؛ همه ی ما به عنوان متولیان تعلیم و تربیت، وظیفه داریم به گونه ای کار و برنامه ریزی کنیم تا جسم، روان، فکر و اندیشه آینده سازان انقلاب اسلامی در خطه قهستان زمین از گزند انواع تهدیدات و آسیب های فردی، اجتماعی و فرهنگی در امان بماند. معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در این مراسم گفت: آموزش و پرورش استان در سال‌های اخیر کارهای بزرگی انجام داده و همکاران ما در مسابقات ورزشی خیلی خوب درخشیدند. مهدی گلدانی مقدم افزود: تیم فوتسال آقایان مقام سوم کشور و تیم والیبال همکاران خانم دوسال پیاپی مقام سوم کشور را بدست آوردند و تیم های کوهپیمایی آقایان و بانوان هم توانستند در سطح سوم مقام اول را کسب کنند. وی به موفقیت های دانش اموزان استان اشاره کرد و گفت: تیم تنیس روی میز آقایان مقام اول کشور و تیم دومیدانی بانوان هم کسب مقام داشته باشد به گونه ای که سال گذشته دو مدال طلا ویک برنز و امسال هم یک برنز بدست آوردند. وی با اشاره به اجرای طرح شهید سلیمانی در استان گفت: در قالب این طرح حدود ۴۰ چمن مصنوعی و ۶ سالن ورزشی در استان احداث که یک سالن در هفته تربت بدنی و یک سالن تا پایان سال به بهره برداری می رسد. وی به احداث اولین هنرستان تربیت بدنی خیر ساز کشور در استان اشاره کرد و گفت: این هنرستان توسط نیک اندیش و خیر محترم دکتر جوانشیر احداث و سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

 

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: استان در دروس عمومی از جمله ادبیات، الهیات و مطالعات اجتماعی کمبود دبیر دارد.

 

نبوی ثالث معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: آمار معلمان به نسبت جمعیت دانش‌آموزان استان خوب بوده، اما در برخی مناطق، مدارس با آمار پایین دانش‌آموز فعال بوده که این موضوع آموزش و پرورش را در توزیع معلمان دچار مشکل کرده است.

او افزود: برای اکثر دروس دبیر تخصصی در شهرستان‌ها وجود دارد، اما برخی از نقاط به خاطر پراکندگی روستا‌ها و پایین بودن آمار دانش آموزان دبیر باید در چند مدرسه دروس تخصصی را پوشش دهد که این موضوع مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

نبوی ثالث عنوان کرد: بیش از ۸۰ درصد تدریس در دوره‌های متوسطه اول و دوم استان تخصصی بوده، اما برای سال تحصیلی جدید هنوز آماری جمع‌بندی نشده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش با چهار برابر کردن ظرفیت دانشگاه فرهنگیان کمبود نیروی انسانی را رفع کرده است ادامه داد: تا ۲ سال آینده دانشجو معلمانی که اکنون مشغول تحصیل در دانشگاه فرهنگیان هستند وارد چرخه تدریس شده و بخش زیادی از کمبود نیروی انسانی حل خواهد شد.

او اظهار کرد: سال‌های آینده برای شهرستان بیرجند هم ۶۷ نیرو از دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش خواهد شد، اما یک آزمون استخدامی هم امسال بر اساس نیاز اعلامی و سهمیه‌ها برگزار می‌‍‍شود.

نبوی ثالث تأکید کرد: آموزش و پرورش از مرحله توسعه کمی و نیروی انسانی عبور کرده و باید به فکر توسعه کیفی آموزش‌ها باشد با این وجود خراسان جنوبی به خاطر پراکندگی زیاد شهرستان‌ها و روستا‌ها برای تدریس تخصصی معلمان مشکل دارد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی تصریح کرد: برای متوسطه اول هم دبیران چند مهارتی تربیت شده‌اند و دوره‌های تخصصی برای آنها برگزار می‌شود تا بتوان با این روش بخشی از مشکلات مدارس را حل کرد.

او با تاکید بر اینکه اولویت درس دانش آموزان است اظهار کرد: در برخی دروس از جمله فیزیک کمبود معلم داریم و تلاش می‌شود با روش‌های مختلف به شکلی موضوع را مدیریت کنیم تا دانش آموزان دچار مشکل نشود.

نبوی ثالث با اشاره به گلایه‌هایی از شهرستان نهبندان در خصوص نبود دبیر تخصصی زبان انگلیسی نیز گفت: این شهرستان دبیر تخصصی داشته، اما همکار فرهنگی به خاطر ادامه تحصیل تقاضای انتقالی کرد که به شکلی توانستیم این کمبود را جبران کنیم.

 

 

 

 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی خبر داد؛

استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی در بخش کشاورزی خراسان‌جنوبی

استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی در بخش کشاورزی خراسان‌جنوبی

بیرجند- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: این استان ظرفیت خوبی در بحث انرژی‌های تجدید پذیر دارد که باید به نحو مطلوب در همه بخش‌ها از جمله کشاورزی از آن استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی، مهدی دادگر اظهار داشت: تابستانی که گذشت تابستانی فوق‌العاده سخت و طاقت فرسا در استان بود.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۵۵ سال چنین دمایی در تابستان در کشور و استان ثبت نشده بود، گفت: حفظ پایداری شبکه برق در تابستان کار بسیار سختی بود اما با همکاری تمام مجموعه‌ها و اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی که انجام شد و همچنین همکاری خوبی که مشترکان داشتند، تابستان را به خوبی پشت سر گذاشتیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی ادامه داد: تمام تلاش ما بر این بود تا پایداری برق مشترکان را در وضعیت مطلوبی نگه داریم.

وی با بیان اینکه این استان ظرفیت بسیار خوبی برای استفاده از انرژی خورشید دارد، گفت: آمار نیروگاه‌های خورشیدی محدود به ظرفیت انشعاب مشترکان هزار و ۲ نیروگاه با ۱۱ مگاوات مجموع ظرفیت پشت بامی است که در این خصوص جزو شرکت‌های برتر کشوری هستیم.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی همچنین تعداد نیروگاه‌های بزرگ استان را ۷ نیروگاه با ظرفیت ۲۰ مگاوات اعلام کرد و افزود: با احتساب فاز اول نیروگاه بادی درح در بحث نیروگاه‌های تجدید پذیر ۴۱ مگاوات ظرفیت متصل داریم که رقم بسیار خوبی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای احداث نیروگاه خورشیدی در بخش کشاورزی نیز متمرکز شدیم، گفت: سعی ما بر این است تا در بخش کشاورزی به جای پنج ساعت روزانه محدویت بار، ۸۰ درصد عمده برق این بخش از نیروگاه خورشیدی تامین و از برنامه محدودیت تابستان مستثنی شود که انجام این کار هماهنگی‌های خوبی در سطح استان شکل گرفته، لیکن موفقیت در این طرح به همت کشاورزان و بهره برداران این بخش وابسته خواهد بود.

دادگر از مبادله یک تفاهم نامه چند جانبه با جهاد کشاورزی، اتاق اصناف کشاورزی، بانک قرض الحسنه مهر و استانداری برای اعطای تسهیلات به چاه‌های کشاورزی خبر داد و افزود: این کار در راستای اعطای تسهیلات به کشاورزان صورت گرفته که بتوانند نیروگاه‌های خورشیدی را به بهره برداری برسانند و دیگر نیاز نباشد برق آنها در تابستان قطع شود.

وی ادامه داد: در بخش صنعت هم اگر صنایع ۳۵ درصد قدرت قراردادی خود نیروگاه احداث کنند، در تابستان محدودیتی در بخش صنعت نخواهند داشت و در حال حاضر ظرفیت خوبی وجود دارد و اگر به فعلیت برسد در ایام تابستان پایداری برق بهتری را شاهد خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر نیز تعدادی زمین و شرایط مجوز احصا و آماده شده که سرمایه گذاران را در این راستا جذب کنیم و پیش بینی می‌شود تا پایان سال هم همین حدود ظرفیت تجدید پذیر به شبکه وصل شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۱ مگاوات ظرفیت در بحث انرژی‌های خورشیدی فعال است، تصریح کرد: در حال حاضر درصد قابل توجهی از مصرف بار استان از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود که با اختلاف از میانگین کشوری بالاتر است.

دادگر ادامه داد: همچنین شاخص‌های خوب دیگری نیز در شرکت برق استان حاکم است و در راستای انرژی‌های توزیع نشده جزو شرکت‌های برتر کشوری هستیم.

وی گفت: در بحث تلفات شبکه توزیع شرایط خوبی داریم اما باز هم تلاش می‌شود که روند بهبود ادامه یابد، همچنین در حوزه روشنایی معابر کارهای بسیار خوبی انجام شده اما هنوز باید توسعه دهیم و برای جلب رضایتمندی بیشتر مشترکان و عموم مردم سعی و تلاش بیشتری صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی ادامه داد: همکاران ما با تمام قوا پای کار هستند تا به درخواست‌های مشترکان پاسخ دهند که البته در این راستا رسانه‌ها نیز باید در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی برای مردم ما را یاری کنند.

 

 

 

 

رئیس اداره فنی راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی:

۳ باب راهدارخانه بین راهی در خراسان جنوبی احداث شد

۳ باب راهدارخانه بین راهی در خراسان جنوبی احداث شد

بیرجند- رئیس اداره فنی و نظارت بر طرح‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تعداد ۳ باب راهدارخانه بین راهی در خراسان جنوبی احداث شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد تاجی صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تعداد ۳ باب راهدارخانه بین راهی با اعتباری بالغ بر ۵۲ میلیارد ریال احداث شده است.

رئیس اداره فنی و نظارت بر طرح‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: عملیات بازسازی ۶ باب دیگر نیز با اعتباری بالغ بر ۴۸ میلیارد ریال در دست اقدام است که تا پایان امسال به بهره برداری خواهد رسید.

تاجی ادامه داد: تعمیرات اساسی در پایانه مرزی استان شامل پیگیری طرح توسعه، اجرای حفاظ و سیم خاردار دور تا دور دیوار محوطه، اجرای برج نوری و … با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال اجرا شده است.

وی اظهار کرد: همچنین تعمیرات اساسی در پایانه بار بیرجند شامل اصلاح سر درب، آسفالت معابر، بهسازی دفاتر و استراحتگاه، احداث استراحتگاه رانندگان و اجرای تأسیسات داخلی با اعتباری بالغ بر ۱۳۰ میلیارد ریال از ابتدای امسال انجام شده است.

رئیس اداره فنی و نظارت بر طرح‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی افزود: از ابتدای امسال ۲ باب ساختمان پلیس راه با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید و عملیات احداث یک باب دیگر نیز با اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال با پیشرفت حدود ۶۰ درصد در حال انجام است.

تاجی بیان کرد: احداث سوله شن و نمک و آشیانه ماشین آلات از موارد ضروری در راهدارخانه‌ها است که در شرایط جوی نامساعد در خدمات دهی به کاربران جاده‌ای کاربرد به سزائی دارد و این اداره امسال در محورهای مواصلاتی استان و کنار راهدارخانه‌های موجود اقدام به احداث ۶ باب سوله شن و نمک با اعتباری حدود ۷۲ میلیارد ریال کرده است.

وی افزود: این سوله در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد در مرحله اجرا است.

رئیس اداره فنی و نظارت بر طرح‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی پیگیری و نظارت بر احداث، بهسازی و مرمت کلیه زیرساخت‌های حاشیه جاده از قبیل راهدارخانه‌ها، نمازخانه‌ها، پایانه‌های عمومی بار، پایانه مرزی، پلیس راه‌ها و مجتمع‌های خدماتی رفاهی و برنامه ریزی جهت کاهش مصرف انرژی و پیاده سازی دستورالعمل‌های مدیریت سبز مناسب سازی فضاهای اداری و تأسیسات بین راهی جهت استفاده جانبازان و معلولان و سالمندان را از وظایف این اداره عنوان کرد.

وی یادآور شد: تعداد تأسیسات موجود در راه‌های استان شامل ۳۷ راهدارخانه است که از این تعداد ۱۱ باب مربوط به ادارات مرکزی شهرستان‌ها، ۱۹ باب راهدارخانه بین راهی فعال و ۷ باب راهدارخانه فصلی بین راهی است.

 

 

 

 

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌جنوبی خبر داد؛

ثبت جشنواره ملی کویرنوردی بشرویه در تقویم رویدادهای گردشگری کشور

ثبت جشنواره ملی کویرنوردی بشرویه در تقویم رویدادهای گردشگری کشور

بیرجند- مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از ثبت جشنواره ملی کویرنوردی شهرستان بشرویه در تقویم رویدادهای گردشگری کشور خبر داد.

به‌گزارش خبرنگار مهر، هادی شاه‌وردی صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: گواهینامه جشنواره ملی کویرنوردی شهرستان بشرویه در تقویم رویدادهای گردشگری جمهوری اسلامی ایران با شماره ۲۰۳۰۹۹۶۸ به ثبت رسید و به استان ابلاغ شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: جشنواره ملی کویرنوردی بشرویه با قدمتی بیش از ۱۵ سال همه‌ساله در فصل پاییز و در کویر بشرویه میزبان طبیعت‌گردان پرشماری است که از گوشه و کنار ایران زمین به منظور بهره مندی از مواهب طبیعی بکر کویر بشرویه و همچنین بافت تاریخی کهن این شهرستان وارد استان می‌شوند.

وی ادامه داد: این جشنواره اهدافی مانند معرفی بازی‌های بومی و محلی استان را نیز دنبال می‌کند و برنامه‌های متنوعی مانند شترسواری، نجوم و کارگاه‌های آموزشی بیابان‌گردی نیز در آن اجرا می‌شود.

شاه‌وردی گفت: با ثبت این رویداد در تقویم رویدادهای گردشگری کشور، نظر تعداد بیشتری از سیاحان داخلی و خارجی به این جشنواره جلب خواهد شد و از سال جاری در برگزاری آن شاهد رونق افزون‌تری خواهیم بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی ضمن بیان اینکه ثبت رویدادهای گردشگری در دستور کار اداره‌کل قرار دارد، ادامه داد: رویدادهای گردشگری محرکی مهم در صنعت گردشگری استان هستند و در برنامه‌های توسعه و بازاریابی بسیاری از مقاصد نقش مؤثر و برجسته‌ای ایفا می‌کنند و برای رقابت‌پذیری مقصد اهمیت زیادی دارند.

وی ادامه داد: وجود رویدادهای گردشگری متنوع در استان از جمله جشنواره‌های مربوط به برداشت محصولات کشاورزی مانند زرشک، زعفران، انار و عناب، آئین‌های سنتی، آیین‌هایی که مرتبط با نوروز هستند و … می‌تواند باعث ایجاد موج سفر به‌خصوص در فصل گردشگری استان باشند و ثبت رویدادها و اخذ گواهینامه ثبت آن از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باعث شناخته شدن بهتر رویداد در سطح کشور خواهد شد.

شاه‌وردی تاکید کرد: تلاش و رویکرد جامعه گردشگری استان در جهت معرفی این‌گونه آئین‌ها در قالب رویدادهای گردشگری کشور با استمرار همراه خواهد بود و به عنوان رسالتی مهم در صنعت گردشگری خراسان جنوبی به شمار می‌رود.

 

 

 

 

 

 

 

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی:

۷۰ درصد از موقوفات خراسان جنوبی مستندسازی نشده اند

۷۰ درصد از موقوفات خراسان جنوبی مستندسازی نشده اند

حجت الاسلام بخشی پور با بیان اینکه ۷۰ درصد از موقوفات خراسان جنوبی مستندسازی نشده اند، گفت: بسیاری از افراد نمی دانند که با وقف چگونه رفتار کنند در صورتی که ما متصدی و امین وقف هستیم نه مالک آن و اجازه خرید و فروش و تعویض و … نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام پرویز بخشی پور امروز (۲۸ مهر) درگردهمائی ائمه جمعه خراسان جنوبی اظهار داشت: موقوفات یک موضوع شرعی است و یک قانون و یک امر عام نیست.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه برای وقف قانون خاص نوشته شده است، افزود: بزرگان نسبت به این موضوع بسیار دقت داشته اند و موقوفات بسیاری داریم اما عملا در دست چیزی نداریم.

 

وی در ادامه بیان کرد: در خراسان جنوبی ۱۰ هزار و ۵۴۱ موقوفه وجود دارد اما درآمدی ندارند و مروج و مبلغ موقوفات غیر از علما کسی نیستند.

 

حجت الاسلام بخشی پور با اشاره به اینکه تنها ۳۰ درصد از موقوفات سند دارند و ۷۰ درصد از موقوفات مستندسازی نشده اند، گفت: وقف بنیه اقتصادی دین است و کسی جز طلاب نمی توانند موضوع وقف را باز کنند.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اظهار داشت: ۴۷۰ هکتار زمین موقوفه سند دار در دانشگاه بیرجند داریم که سند ملک برای آن صادر کرده اند و هیچ دلیل و توجیهی هم ندارند و از وقفیات خارج می کنند.

 

وی به شهرک فریختگان بیرجند اشاره کرد و افزود: می گفتند که این زمین ها موقوفه نیست اما با پیگیری ها رای خلاف شرع از آیت الله محقق داماد گرفتیم که این زمین ها وقف است ولی هنوز از آن هر جور که دلشان می خواهد استفاده می کنند.

 

حجت الاسلام بخشی پور بیان کرد: هر جا ورود پیدا کردیم اقدام به شکایت می کنند و بسیاری از افراد نمی دانند که با وقف چگونه رفتار کنند در صورتی که ما متصدی و امین وقف هستیم نه مالک آن و اجازه خرید و فروش و تعویض و غیره نداریم.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی  ادامه داد: شهرداری ها هر جا به زمین های وقف رسیدند اقدام به ایجاد فضای سبز کردند و نیت وقف در سر جای خودش باید اجرا شود اما امروز این گونه وقف رفتار نمی شود.

 

وی در پایان گفت: برخی افراد اسم وقف را پاک می کنند و از ائمه جمعه استان درخواست داریم که کمک کنند تا موقوفات را به سر جای خود برگردانیم.

تبیین چهره واقعی صهیونیست نیاز به طرحی هنرمندانه دارد

بیرجند- ایرنا- نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: تبیین چهره واقعی صهیونیست‌ها نیاز به طرحی هنرمندانه و کارشناسی شده دارد تا در جنگ نرم مطابق با نیاز روز بتواند سفره ننگین تحمیل جنگ بر مظلومان عالم را جمع کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز شنبه در گردهمایی ائمه جمعه استان با موضوع وقف اظهار کرد: مستکبران صهیونیست برابر شیوه ننگین خود با زور و فریب وقتی که علیه نیروهای مقاومت نتوانستند کاری کنند با موشک به کودکان شیرخوار، بیمارستان‌ها و حافظان صلح بین المللی حمله کردند و خواستند دنیا را از خود بترسانند اما شکست آنها رقم خورده است.

وی یادآور شد: باید به دنبال طرحی باشیم که تبیین این چهره را در عبارات مشخص و به شکل مستند با علم و تجربه بتواند به مخاطب خود انتقال دهد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه امروز جبهه‌های کفر و ایمان با هم دست به گریبان شده‌اند ادامه داد: در جنگ سخت مقاومت بی‌بدیل چه از ناحیه نیروهای مدافع حق و مردم در پایداری و تحمل انواع مشکلات دیده می‌شود اما این جنگ با همه اهمیتش که در تاریخ فوق العاده است سرنوشت آن را جنگ نرم تعیین می‌کند.

وی عنوان کرد:در طرح‌های کارشناسی شده و اولویت‌هایی که محتواهای موثر دارند و همچنین با هنر تبیین باید بتوان پرده‌های ابهام را کنار زد چون امروز دنیا شرایط بسیار مساعد دارد و دوام کفر در سایه نفاق است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی با بیان اینکه باطل به تنهایی هرگز در مقابل حق دوام نمی آورد ادامه داد: وقتی که باطل با نفاق همراه می‌شود تردید ایجاد کرده و نیروها را زمین‌گیر می‌کند.

وی با اشاره به ادعای برخی قدرت‌ها و کشورهای اروپایی مبنی بر حکومت مردم بر مردم ادامه داد: با وجود این ادعا برخی از کشورها حتی انتخابات خود را به زور انجام می‌دهند.

امام جمعه بیرجند اضافه کرد: آنچه در صحنه میدانی مشاهده می‌کنیم انسانی همچون رئیس جمهور آمریکا برای تمام دنیا تکلیف تعیین می‌کند آیا این معنای حکومت مردم بر مردم دارد؟

وی بر تبیین این مسئله برای نسل جوان تاکید کرد و گفت: حتی در مجمع عمومی سازمان ملل که کشورهای مختلف اظهارنظر می‌کنند؛ حرف حرف «بایدن» است، آیا نمی‌شود با شیوه ای درست اینها را تبیین کرد؟

حجت الاسلام و المسلمین عبادی یادآور شد: دنیا امروز تشنه فهم و درک این مطالب است در حالی که مکتب اسلام پربار، قانع کننده و مستدل بوده ولی تبیین آن کار ویژه‌ای می‌طلبد.

وی با بیان اینکه جنگ سخت منتظر است در جنگ نرم افکار و اندیشه‌ها هدایت پیدا کند گفت: انسان شرمنده می‌شود که جوانان غربی از لیبرال دموکراسی بیزار شده اند اما هنوز در داخل کشور افرادی سنگ این تفکر را به سینه می‌زنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: با وجود تمام جنایات صدام در هشت سال دفاع مقدس جمهوری اسلامی نیز جوامع بین المللی با ماهیت نفاق، جنگ را طول دادند و ما هنوز نتوانسته ایم این ماهیت را برای نسل‌های بعدی تبیین کنیم.

 

 

 

فصل باران رسید اما اعتبار جبران خسارت سیل زیرکوه نرسید

فرماندار زیرکوه با اشاره به این که تاکنون هیچ اعتباری برای جبران خسارت‌های سیل به این شهرستان اختصاص نیافته است گفت: همین اختصاص‌نیافتن اعتبار نگرانی‌ها را در این شهرستان دوچندان کرده است چرا که فصل بارندگی در راه است و آن چه هم در سیل بهار اصلاح و بازسازی شد موقتی بود.
خبرگزاری فارس – خراسان جنوبی؛ سرزمین لاله‌های رنگارنگ، قابلیتی استثنایی به‌عنوان فرصت مرز، اقتصادی بر پایه کشاورزی و دامداری، همسایگی کویر و جنگل، خاستگاه زرشک ایران و جهان، ضریب امنیتی بالا، گام‌نهادن رو به‌سوی فراوری و جلوگیری از خام‌فروشی، معادن غنی از جمله سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی (شجر زیرکوه) و… تنها اندکی از توانمندهای این نقطه مرزی خراسان جنوبی است. اما در کنار همه اینها آن چه اکنون در این برهه بیش‌ازپیش باید به آن پرداخته شود این است که فصل برف‌وباران در راه است هنوز که هنوز است خسارت‌های ناشی از سیل‌های بهاری جبران نشده و نیاز است تا منابعی برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل آن هم در شهرستانی که بیشترین خسارات را متحمل شد برسد. برای این که بهتر در جریان توانمندی‌های، مطالبه‌ها و اقدامات انجام شده در شهرستان مرزی زیرکوه قرار گیریم باید هم‌کلام شویم با محمدرضا غیرتی، فرماندار این شهرستان.او هم در ابتدا به این موضوع اشاره دارد که اقتصاد این نقطه مرزی خراسان جنوبی بر پایه کشاورزی و دامپروری است و هر دوپایه اقتصاد زیرکوه نیز به‌واسطه این که به لحاظ سرزمینی و جنس خاک دارای ویژگی خاصی است و اگر حداقل بارندگی را در سال داشته باشد بهترین مراتع و درآمد را کشاورزان و دامداران زیرکوه دارند پویا و فعال است.

بیشترین قنات ها در زیرکوه

به گفته مقام عالی دولت در زیرکوه بارندگی‌های زمستان گذشته و بهار امسال سبب شد تا در این شهرستان شاهد خروج دام به‌واسطه مراتع و مزارع غنی آن هم باشیم و این اتفاق در این سال‌هایی که قهر طبیعت مستمر شده کمتر در زیرکوه رخ‌داده است.بعلاوه این شهرستان بیشترین قنات‌ها را خراسان جنوبی دارد و از ۳۰۰ رشته قنات زیرکوه اکنون ۲۸۶ رشته فعال است.افزون براین به‌واسطه بارندگی‌های زمستان و بهار سال گذشته دبی آب قنات‌های شهرستان افزایش یافته و مردم بسیار امیدوار به کشاورزی و دامداری شدند.همچنین با احیای قناتی بعد از ۲۶ سال اکنون این قنات ۱۲ تا ۱۳ لیتر در ثانیه آب دارد که جایی بس امیدواری است. فرماندار زیرکوه با اشاره به این که بهترین محصولات پیش‌رس از جمله انگور و زعفران را این شهرستان به عمل می‌آید ادامه داد: این شهرستان به‌ویژه در روستای افین که زادگاه و خاستگاه زرشک است بزرگ‌ترین باغ زرشکی جهان را در ۱۵ کیلومتر دارد. سالانه تولید زرشک کاران زیرکوه ۲۵ هزار تن است که درآمد خوبی هم از این بابت نصیب آن‌ها می‌شود و همین زمینه و محصول خام را می‌تواند با ایجاد زنجیره‌های فراوری آن به ارزش‌افزوده چندبرابری برای زرشک کاران این شهرستان مبدل کرد. دیگر این که شهرستان زیرکوه معادن بسیار غنی دارد که نیاز است از خام‌فروشی این منابع غنی نیز با ایجاد چرخه فراوری آن همانند کارخانه کنسانتره آهن که چرخه آن توسط سرمایه‌گذاری چینی در حال تکمیل‌شدن است ایجاد شود. از همه اینها که بگذریم شهرستان زیرکوه دارای قابلیت فراوانی در زمینه انرژی‌های پاک و رایگان از جمله خورشید و بادآست که می‌تواند زمینه بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بسیاری باشد.

گذرگاه مرزی یزدان قابلیت ویژه زیرکوه

همچنین این نکته را هم باید در نظر داشت که هر سرمایه‌گذاری به این شهرستان وارد شود به طور حتم از مزایای سرمایه‌گذاری در مناطق مرزی از جمله معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند خواهد شد. اما راهبردی‌ترین قابلیت شهرستان زیرکوه در کنار همه توانمندی‌های که ذکر شد و نشد گذرگاه مرزی یزدان این شهرستان است که اکنون پایانه مرزی یزدان به‌صورت خرده‌فروشی فعال است و گاهی نیز واردات یک‌سری محصولات را نیز از گذرگاه تجاری خارجی داریم. قابلیت ویژه‌ای که این گذرگاه تجاری مرزی خراسان جنوبی دارد این است که در آن‌سوی مرز و در فاصله‌ای ۲ کیلومتر روستای کلاته نظرخان افغانستان با ۵ هزار نفر جمعیت قرار دارد که همه مایحتاج خویش را از این‌سوی مرز یعنی زیرکوه تهیه می‌کنند. نکته حائز اهمیت هم در این زمینه این است همه زیرساخت‌ها در این پایانه مرزی خارجی فراهم است و البته این زیرساخت برای صدور گاز به افغانستان نیز آماده بود و اگر ارتباط و مراودات دیپلماسی بین دو کشور برقرار شود پایانه مرزی یزدان آمادگی صدور گاز و برق را به کشور افغانستان دارد. به گفته فرماندار زیرکوه آن قدر اهالی روستای کلاته نظرخان افغانستان به شهرستان زیرکوه وابسته‌اند که همان‌طور که اهالی روستاهای زیرکوه از فرماندار درخواست دارند آن‌ها نیز گاهی درخواست خویش را به من منتقل می‌کنند. غیرتی به نقش‌آفرینی بسیار فراوان فرصت مرز در این شهرستان اشاره کرد و ادامه داد: با این شهرستان زیرکوه نوپا و مرزی است اما قابلیت‌ها و توانمندی‌های بسیاری دارد به‌طوری که در ۳ سال گذشته بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار صرف عمران و آبادانی این شهرستان مرزی خراسان جنوبی شده است.

سرمایه گذاری گردشگری نداریم

وی با اشاره به تحول شگرفی که در این شهرستان به لحاظ اقتصادی، کشاورزی و معیشتی طی ۳ سال گذشته ایجاد شده است یادآور شد: اما ادعای نداریم که مشکل مردم را به طور کامل حل کرده ایم اما بخش زیادی از این مشکلات رفع و رجوع شده است. همچنین چون این شهرستان نوپاست نیاز به نگاه مهربانانه مسئولان از سطوح کشوری تا ارشد استانی دارد چرا مردم مرزی زیرکوه در همه مناسبت های ملی و مذهبی پای نظام بوده و هستند و حضور بالا در انتخابات یکی از جلوه های پایبندی مردم این شهرستان مرزی به نظام، انقلاب و حاکمیت است. به گفته وی در فرصت اندک نمی توان از قابلیت های این شهرستان مرزی گفت بلکه باید ساعت ها برای آن وقت گذاشت.اما یکی دیگر از قابلیت های ویژه این شهرستان حوزه گردشگری آن است که نمونه قابل توجه گردشگری خاص کویر و جنگل همین دره تجنود و کویر همت آباد زیرکوه است به طوری که این دو در یک فاصله ۱۰ کیلومتری از یکدیگر قرار گرفته اند.بعلاوه برخی از زیرساخت ها برای حضور گردشگران و کویر نوردان در این منطقه آماده است اما حوزه گردشگری این شهرستان با وجود قابلیت های بسیار مغفول مانده و نیاز است تا راه های ارتباطی، اقامتگاهایی چون بومگردی ها و… در این مناطق گردشگری فراهم شود.دیگر این که با وجود توانمندهایی بسیار در حوزه گردشگری هنوز در این شهرستان شاهد سرمایه گذاری در این حوزه نیستیم هرچند تعداد بومگردی در این شهرستان به ویژه در روستای افین و کویر همت آباد ایجاد شده اما نیازهای شهرستان در این زمینه بیش از این هاست.

خسارت های سیل جبران نشد

فرماندار زیرکوه در مورد خسارت‌های سیل این شهرستان نیز این طور سخن به میان آورد که هرچند این شهرستان بیشترین بارندگی‌های بهار امسال یعنی ۲۸۴ میلیمتر را داشت اما بیشترین خسارت را هم از بارندگی‌های سیل‌آسای بهاری متحمل شد به‌طوری که میزان خسارت‌های سیل در این شهرستان هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شد.به گفته غیرتی اما منابع اعتباری بسیار ناچیزی به این خسارت‌های هنگفت اختصاص یافت این کمک‌های جزئی نیز مربوط به مخارج ماشین‌آلات سنگینی بود که برای باز کردن مسیرهای مسدود شده ناشی از سیل به این شهرستان آمدند بود.وی با بیان که تاکنون هیچ اعتباری برای جبران خسارت‌های سیل به زیرکوه اختصاص نیافته است افزود: همین اختصاص‌نیافتن اعتبار نگرانی‌ها را در این شهرستان دوچندان کرده است چرا که فصل بارندگی در راه است و آن چه هم در این سیل اصلاح و بازسازی شد موقتی بود.یعنی اگر قنات و راهی تخریب شده بود بازگشایی و احیا شد اما سیل‌بند ها و آن چه در بالادست این قنات‌ها و مسیرهای رفت‌وآمد تخریب شده هیچ احیا و بازسازی صورت نگرفته است و اگر اندک بارندگی و روانابی داشته باشیم باز هم شاهد خسارت‌هایی به قنات‌ها و دیگر زیرساخت‌ها پایین‌دست در زیرکوه خواهیم بود.بعلاوه باید در نظر داشت که جبران این خسارت‌ها از محل منابع شهرستانی و استانی امکان‌پذیر نیست و تنها و تنها باید از محل منابع ملی جبران شود.فرماندار زیرکوه تأکید کرد که جبران‌نشدن خسارت‌های سیل نگرانی‌ها را با وجود فرارسیدن فصل بارندگی در این شهرستان دوچندان کرده است.

اعتبار بارگاه زرشک خشک کنی نرسید

آن طور که محمدرضا غیرتی، فرماندار زیرکوه در ادامه اظهار داشت: ۲ سال قبل ۲۰۰ قطعه زمین در روستای افین به متقاضیان ساخت بارگاه زرشک خشک کنی واگذار شد اما چون تاکنون اعتبار و تسهیلاتی برای ساخت به آن‌ها پرداخت نشده است هیچ ساخت‌وسازی هم صورت نگرفته است.وی با بیان این که تعداد اندکی با سرمایه و آورده خودشان این بارگاه‌ها را ساخته‌اند افزود: اما اغلب متقاضیان تا اعتبار و تسهیلات نرسد توان ساخت ندارند و حداقل اعتباری هم که نیاز است ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است.غیرتی در زمینه نهضت ملی مسکن هم در این شهرستان به این نکته اشاره کرد تا چندی پیس در زمینه تأمین زمین نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت در زیرکوه مشکل داشتیم اما با پیگیری‌ها و جلساتی که برگزار شد قرار شد زمین نهضت ملی مسکن را بنیاد مسکن و جوانی جمعیت را راه و شهرسازی تأمین کند و اکنون مشکلی در زمینه تأمین زمین نداریم اما متقاضیان در زمینه تسهیلاتی که دریافت کرده‌اند مشکل دارند چرا که مرحله دوم این تسهیلات را بانک‌ها هنوز آزاد نکرده‌اند.همچنین برخی هم از این که ۵ و ۶ ماه است که نوبت پرداخت تسهیلات هستند اما به آن‌ها پرداخت نشده گلایه دارند.

 

 

 

آغاز سال تحصیلی در بزرگترین دانشگاه شرق کشور

 

آغاز سال تحصیلی در بزرگترین دانشگاه شرق کشور

همزمان با شروع سال تحصیلی، روند ثبت نام از دانشجویان نوورود در دانشگاه بیرجند بزرگترین مجتمع دانشگاه شرق کشور آغاز شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند ؛ همزمان با آغاز سال تحصیلی، آماده‌سازی سالن ثبت نام با همکاری، مدیریت‌های اداری و پشتیبانی، آموزشی و تحصیلات تکمیلی و روابط عمومی و اطلاع‌سانی دانشگاه انجام شد.

 ثبت نام از دانشجویان نوورود به عنوان یکی از مراحل کلیدی حضور دانشجویان در دانشگاه در حال برگزاری است.

دانشگاه بیرجند براساس موافقت شورای گسترش آموزش عالی در سیزدهم خرداد ماه ۱۳۵۴ در قالب یک مؤسسه آموزش عالی به ریاست زنده یاد پروفسور محمدحسن گنجی از دانش آموختگان مدرسه شوکتیه و پدر علم جغرافیای نوین ایران تأسیس شد.

فعالیت آموزشی و علمی این دانشگاه از مهرماه سال ۱۳۵۶ با پذیرش ۱۲۰ دانشجو در سه رشته کارشناسی شیمی، فیزیک و ریاضی آغاز گردید.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به مجتمع آموزش عالی تغییر یافت و مراحل رشد و شکوفایی خود را با سرعت بیشتری ادامه داد. در سال ۱۳۶۸ به مجتمع دانشگاهی تبدیل شد و به لحاظ موقیعت شایسته علمی در اسفندماه ۱۳۷۱ به دانشگاه بیرجند ارتقاء یافت.

 وضعیت کنونی

دانشگاه بیرجند به عنوان قطب علمی و آموزشی شرق کشور و بزرگترین و قدیمی ترین مؤسسه آموزش عالی استان خراسان جنوبی با بیش از ۴۶ سال سابقه و کارکرد علمی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی ۳۰ هزار نیروی متخصص تربیت نموده است.

این دانشگاه همه ارکان یک دانشگاه کامل را دارد و از هیئت امناء و هیئت ممیزه مستقل برخوردار می باشد.دانشگاه بیرجند دارای حدود ۱۳.۳۰۰ هزار دانشجو در ۳۴۰ کدرشته در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری است.

دانشجویان تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) این دانشگاه  بالغ بر ۳۰ درصد جمعیت دانشجویی را تشکیل می‌دهند.دانشگاه بیرجند با ۳۵۰ نفر عضو هیئت علمی دارای

دانشگاه بیرجند دارای ۱۱ دانشکده در سه پردیس شوکت آباد، امیرآباد و پردیس شهداء است که به ترتیب تأسیس عبارتند از: دانشکده علوم، دانشکده کشاورزی، دانشکده مهندسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشکده هنر، دانشکده علوم ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم ریاضی و آمار، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست،دانشکده برق و کامپیوتر و دانشکده فنی فردوس.

 دانشکده فنی و مهندسی فردوس، آموزشکده کشاورزی سرایان، آموزشکده کشاورزی سربیشه و آموزشکده معدن نهبندان از جمله مجموعه های اقماری دانشگاه بیرجند در سطح استان خراسان جنوبی هستند.

دانشگاه بیرجند در راستای انجام رسالت آموزشی و علمی خود دارای ۵۳ هزار مترمربع فضای آموزشی و ۱۱۳ هزار مترمربع فضای رفاهی و کمک آموزشی ملکی می باشد.

این دانشگاه به عنوان یک قطب علمی افزون بر نقش موثر در پویایی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی منطقه سهم مهمی در ارتقای بیرجند، مرکزیت یافتن و تکوین هویت نوین آن را به خود اختصاص داده است.

جذب دانشجویان خارجی از اولویتها و اهداف دانشگاه بیرجند است و هم اکنون ۵۸۰ دانشجوی بین الملل در این دانشگاه مشغول به تحصیل می باشند.

در راستای گسترش ارتباطات علمی وبین المللی در سه سال اخیر دانشگاه بیرجند با ۲۱ دانشگاه مطرح خارجی تفاهم نامه همکاری علمی امضا کرده است.

دانشگاه بیرجند با توان پژوهشی بالا از نظر نیروی انسانی و امکانات قابل قبول پژوهشی تاکنون بیش از ۳۰۰ طرح پژوهشی ، صد ها مقاله علمی پژوهشی ، ثبت اختراع، ترجمه و تألیف کتب متعدد توسط اساتید مجرب و دانشجویان خلاق و کسب رتبه دوم انعقاد قرارداد پژوهشی کشور را داشته است .

این دانشگاه  براساس رتبه بندی مؤسسه تایمز که یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی جهان است در زمره ۱۱۰۲ دانشگاه برتر جهان و در بین دانشگاه های داخلی در رتبه ۱۶ قرار دارد.

دانشگاه بیرجند براساس آخرین رتبه بندی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در زمره دانشگاه‌های جامع سطح ۲ در تراز عملکرد ملی و با مأموریت محوری توسعه آموزش، پژوهش و فناوری و کمک به رفع چالش های ملی قرار گرفته است.

این دانشگاه  بر پایۀ ویرایش ۲۰۲۲ میلادی رتبه‌بندی جهانی دانشگاهی «گرین‌متریک» دربارۀ توسعۀ پایدار، درمیان دانشگاه‌های سبز دنیا قرار دارد.

 

 

تجهیزات تنیس روی میز خراسان جنوبی استانداردسازی می‌شود

بیرجند – ایرنا – رئیس فدراسیون تنیس روی میز گفت: با هماهنگی انجام شده تصمیمات خوبی برای تدارک میزهای تنیس روی میز با استاندارد جدید برای شهرستان‌های خراسان جنوبی اتخاذ شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهرداد علی قارداشی روز شنبه در مجمع عمومی انتخاب رئیس هیات تنیس روی میز خراسان جنوبی اظهار کرد: این اقدام در بحث آموزش و استعدادیابی شهرستان های مستعد استان بسیار موثر خواهد بود.

وی افزود: فدراسیون تنیس روی میز رتبه نخست پیشرفت را در بین تمامی فدراسیون‌ها در سال جاری کسب کرده است.

رئیس فدراسیون تنیس روی میز با تشکر از نگاه مثبت و عادلانه مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در تخصیص اعتبارات به هیات‌های ورزشی به ویژه هیات تنیس روی میز استان افزود: کسب مقام سوم مسابقات تنیس روی میز هوپس کشور از شهرستان طبس خراسان جنوبی قابل تبریک و تجلیل است.

قارداشی اظهار کرد: تنیس روی میز کشور در حال رشد و پیشرفت است و ورزشکاران لژیونر بسیاری در کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی داریم و سعی داریم با برنامه ریزی مناسب در لیگ تنیس روی میز کشور از توان و حضور تمامی ورزشکاران نخبه کشور در رویدادهای مختلف استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی با توجه به تازه تأسیس و پهناوری خدمات‌رسانی هزینه‌بر و زمان‌بر است، افزود: البته مکمل تخصیص اعتبار مدیریت و برنامه‌ریزی درست است.

قارداشی افزود: باید در زمینه توسعه ورزش تنیس روی میز بیش از گذشته از ظرفیت خیرین استفاده کرد و با همه امکانات و زیرساخت‌ها با انتخاب افراد شایسته بهتر کار کنیم.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم گفت: روند فعالیت در هیات تنیس روی میز رو به رشد است و تعداد بیمه شده این رشته ورزشی در ۶ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲ برابری دارد.

محمدعلی ربیعی افزود: خراسان جنوبی ظرفیت بالایی در زمینه نیروی انسانی دارد و در زمینه زیرساخت هم شرایط به نسبت خوبی داریم.

وی عنوان کرد: در ۶ ماه نخست سال جاری اعتبارات تخصیصی به هیات تنیس روی میز استان افزایش یافت و تا پایان سال هم رشد سه برابری اعتبارات را نسبت به سال گذشته این هیات خواهیم داشت.

مجمع عمومی انتخاب رییس هیات تنیس روی میز استان با یک نامزد، آقای محمد حسین صالحی و با حضور ۱۸ عضو برگزار شد که وی با کسب تمام آرا به عنوان رئیس هیات تنیس استان به مدت چهار سال انتخاب شد.

همچنین با رای اعضای مجمع سیده رضوانه رضوی، نایب رئیس و زهرا عباس نژاد خزانه دار، محمدرضا عباس پور، حسین رضا نخعی و مجتبی کمیلی به عنوان اعضای هیات رئیسه هندبال استان انتخاب شدند.

 

 

 

 

 

 

مدیرحج و زیارت خراسان جنوبی خبر داد:

 ۳۰ مهر اولین پرواز زائران عمره مفرده از فرودگاه های خراسان جنوبی

 ۳۰ مهر اولین پرواز زائران عمره مفرده از فرودگاه های خراسان جنوبی

دستگردی گفت: پس از گذشت حدود ۱۰ سال اولین پرواز زائران عمره مفرده خراسان جنوبی ۳۰ مهرماه از بیرجند انجام می‌شود.

حسین دستگردی، مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان خراسان جنوبی اظهار کرد: پس از گذشت حدود ۱۰ سال  ۳۰ مهرماه دو کاروان با ظرفیت ۲۶۰ نفر از زائران شهرستان بیرجند و طبس از فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند به سرزمین وحی مشرف می‌شوند.
 وی با بیان اینکه در ۱۳ و ۱۸ مهرماه هم دو کاروان فوق العاده با ۱۸۴ زائر (هر کاروان ۹۲ نفر) از مشهد مقدس به سرزمین وحی اعزام شدند، گفت: دو کاروان با ۲۶۰ هم در پنجم آذر از زائران شهرستان درمیان و فردوس از بیرجند به سرزمین وحی اعزام خواهد شد.
مدیر حج و زیارت  خراسان جنوبی افزود: در مرحله اول سهمیه استان برای اعزام زائران به عمره مفرده بیش از ۷۰۰ نفر است که در حال پیگیری و رایزنی برای افزایش سهمیه در مرحله دوم هستیم و امید است بدون محدودیت شاهد اعزام زائران استان به سرزمین وحی باشیم.
دستگردی با بیان اینکه در استان ۸۰ هزار نفر در انتظار تشرف به  عمره مفرده و پشت نوبت قرار دارند، تأکید کرد: در مرحله اول حدود ۹۰۰ زائر به سرزمین وحی اعزام می‌شوند و با توجه به رایزنی های صورت گرفته در مرحله دوم این تعداد افزایش خواهد داشت.
به گفته وی دو کاروان ۱۶۴ نفره از خراسان جنوبی هم در ابتدای سال جاری از مشهد مقدس به سرزمین وحی مشرف شدند و در مجموع تعداد زائران عمره مفرده به حدود ۹۰۰ نفر می‌رسد.
وی هزینه سفر عمره را ۴۵ میلیون تومان اعلام کرد و از شهروندان خواست نقل و انتقال فیش عمره را از طریق دفاتر زیارتی انجام دهند.
 مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی با بیان اینکه گذرنامه‌های زائران باید ۷ ماه از تاریخ پرواز دارای اعتبار باشد، گفت: جلسات آموزشی ویژه زائران شامل آموزش مباحث معنوی و مناسک حج، شرایط و قوانین عربستان برای زائران در حال برگزاری است.
 دستگردی مدت زمان این سفر معنوی را ۱۰ روز عنوان کرد و یادآور شد: زائران ۵ روز در مدینه منوره و ۵ روز در مکه مکرمه خواهند بود.
وی افزود: زائران برای بروزرسانی، تکمیل اطلاعات و تشکیل گروه و نیز برای انجام امور ثبت نام به پنجره واحد سازمان حج وزیارت به آدرس اینترنتی my.haj.ir مراجعه نمایند، و در صورتی که آمادگی برای تشرف به سرزمین وحی دارند به دفاتر زیارتی در سطح استان مراجعه کنند.