اخبار خراسان جنوبی

مدیر منطقه دو شهرداری بیرجند مطرح کرد؛

فراهم شدن بستر شهروند سپاری خدمات شهرسازی در منطقه دو

فراهم شدن بستر شهروند سپاری خدمات شهرسازی در منطقه دو

بیرجند- مدیر منطقه دو شهرداری بیرجند گفت: بستر شهروند سپاری در خدمات شهرسازی منطقه دو فراهم شده و شهروندانی که تمایل به انجام آن دارند می‌توانند از این فرصت بهره مند شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین ربیعی صبح سه شنبه با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با فراهم شدن این بستر، فرآیند ساخت و ساز بدون مراجعه حضوری انجام و کارهای شهروندان با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

وی با اشاره به کار شهرداری بیرجند مبنی بر کوتاه شدن فرآیندهای اداری، افزود: با هدف حرکت به سمت هوشمندسازی و احترام به ارباب رجوع این برنامه در دستور کار واحد شهرسازی مناطق قرار گرفت.

مدیر منطقه دو شهرداری بیرجند خاطر نشان کرد: این موضوع علاوه بر وجود زیرساخت‌های لازم در شهرداری مستلزم ارائه آموزش‌های لازم به شهروندان است تا نتیجه مورد نظر از انجام این کار حاصل شود.

ربیعی تصریح کرد: هدف از راه‌اندازی این سامانه ارائه خدمات غیرحضوری و آنلاین، تسهیل، تسریع و شفاف‌سازی در کار و رضایت هرچه بیشتر شهروندان در سیستم شهرسازی است.

وی با بیان اینکه سامانه مورد نظر شیوه نوینی برای استفاده از فناوری روز را فراهم کرده است، افزود: امکان ثبت درخواست به صورت غیر حضوری و پیگیری از این طریق نیز میسر است.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی خبر داد؛

کمک نیم میلیارد تومانی مردم خراسان جنوبی به مردم لبنان و فلسطین

کمک نیم میلیارد تومانی مردم خراسان جنوبی به مردم لبنان و فلسطین

بیرجند-مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: مردم خراسان جنوبی بیش از ۵۶۰ میلیون تومان به مردم لبنان و فلسطین کمک کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی کاوسی صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مردم خراسان جنوبی بیش از ۵۶۰ میلیون تومان به مردم لبنان و فلسطین کمک کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی بیان کرد: از این رقم ۱۵۰ میلیون تومان غیرنقدی و مابقی کمک‌ها نقدی است کهکمک‌های غیر نقدی مردم شامل ۱۱ قلم کالا بوده است.

مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خراسان جنوبی:

ستاد نماز جمعه را تبدیل به مرکز تبلیغات جبهه مقاومت کنیم

ستاد نماز جمعه را تبدیل به مرکز تبلیغات جبهه مقاومت کنیم

بیرجند-مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خراسان جنوبی گفت: پایگاه نماز جمعه به عنوان یک قلب فرهنگی باید تبدیل به مرکز تبلیغات جبهه مقاومت شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حامد شاهبیکی ظهر سه شنبه در دیدار نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با مسئولان و معاونت‌های فرهنگی ستادهای نماز جمعه خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر جنگ اسلام و کفر در عریان‌ترین شرایط خود قرار دارد و از این نظر در شرایط ویژه ای قرار داریم.

مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خراسان جنوبی بیان کرد: پایگاه نماز جمعه به عنوان یک قلب فرهنگی باید متناسب با این شرایط باید وظایف بیشتری را برای خود تعریف کرده و آنجا را به عنوان مرکز تبلیغات جبهه مقاومت علیه کفر مد نظر داشته باشد.

شاهبیکی ادامه داد: نسبت به این موضوع باید به صورت ویژه‌تر برنامه‌های خود را ببینیم.

وی با تأکید بر اینکه شهادت سید حسن نصرالله داغ سختی برای ما بود، گفت: اما باور ما بر این است که شهید اثرات شگفتی در جامعه خواهد داشت و خون او حرکت بخش است.

مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه خراسان جنوبی اظهار کرد: امیدواریم که با همفکری و هماهنگی بتوانیم تأثیرگذاری بیشتری در حمایت از جبهه مقاومت در این شرایط داشته باشیم و نقش خود را به خوبی ایفا کنیم.

شاهبیکی بیان کرد: اگر نماز جمعه را حج فقرا است ما نیز نمازگذاران را نیز چون حج گذاران «ضیوف الرحمان» می‌دانیم و خدمت رسانی به آنان را افتخار خود محسوب می‌کنیم.

برگزاری انتخابات اخیر برگ زرینی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران

مدیر کل امور انتخابات شورای نگهبان گفت: برگزاری ۵ انتخابات در یکسال گذشته در ایران اسلامی بی نظیر و در نظام انتخاباتی دنیا نیز بی سابقه بود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، زمانی در همایش بصیرتی ناظران انتخابات شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف با اشاره به اینکه حضور گسترده مردم در انتخابات اخیر به خصوص مردم خراسان جنوبی که در مشارکت رتبه اول را کسب کردند بی نظیر بود؛ افزود: در حوزه شبکه نظارت ۳۰۰ هزار نفر به صورت جهادی در کشور انتخاباتی سالم را رقم زدند.

وی همچنین با اشاره به اینکه امروزه فرهنگ انقلاب اسلامی در دانشگاه‌های دیگر کشور‌ها به چشم می‌خورد، افزود: آمریکا و اسرائیل روبه افول هستند و در جبهه مقابل، حوزه مقاومت در آمادگی کامل و در بهترین وضعیت است.

مدیر کل امور انتخابات شورای نگهبان همچنین با اشاره به شهادت آیت الله رئیسی، انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان را در خراسان جنوبی پیش رو داریم، افزود: این انتخابات سال آینده همزمان با انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا برگزار می‌شود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان نیز در این همایش با اشاره به اینکه خراسان جنوبی ۴ هزار عضو شبکه نظارت بر انتخابات دارد گفت: خراسان جنوبی در انتخاب‌های مختلف کمترین شکایت را در کشور داشته و از حیث حضور مردم نیز رتبه اول کشوری را کسب کرده است.

حجت الاسلام یعقوبی افزود: دفاتر در طول سال در حوزه ارتباط در شبکه نظارت فعال هستند و به صورت فصلی دو جلسه بصیرتی و آموزشی برای اعضا شبکه نظارت برگزار می‌کنند.

مهارت‌آموزی ۷۷۱ مددجوی کمیته امداد خراسان جنوبی

 

 

مهارت‌آموزی 771 مددجوی کمیته امداد خراسان جنوبی

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام‌ خمینی(ره) خراسان‌ جنوبی گفت: ۷۷۱ نفر از مددجویان کمیته امداد استان از ابتدای سال جاری از آموزش‌های فنی و مهارتی بهره‌مند شدند.

به گزارش خبرنگار تسنیم از بیرجند، علی‌اکبر نخعی با اشاره به اینکه اصولی‌ترین روش فقرزدایی از طریق آموزش، مهارت‌آموزی، توانمندسازی محرومین و ایجاد اشتغال برای آنهاست، اظهار کرد: برنامه کمیته امداد برای آموزش مددجویان شامل نیازسنجی شغلی مناطق، استعدادسنجی مددجویان و مشاوره و هدایت شغلی آنها، برگزاری دوره‌های آموزش کار آفرینی و آموزش فنی و حرفه‌ای به منظور ارتقای مهارت فنی و … است.

وی افزود: در راستای تحقق این موضوع در مدت ۶ ماهه امسال ۷۷۱ نفر از مددجویان تحت حمایت این نهاد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را فراگرفتند که از این تعداد ۱۶۸ نفر آموزش‌های خود را با موفقیت به پایان رساندند و بقیه این افراد در حال گذراندن دوره‌های مورد نظر هستند‌.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام‌ خمینی(ره) خراسان‌ جنوبی بیان کرد: از ابتدای امسال  ۳۶۱ طرح اشتغال توسط این نهاد ویژه نیازمندان در مناطق روستایی و عشایری راه‌اندازی شد که برای اجرای این طرح‌ها ۳۹ میلیارد تومان هزینه شده است. بیشتر طرح‌ها در زمینه‌های پرورش طیور، دامپروری، صنایع دستی، حمل و نقل، خدمات، کشاورزی و فرش و گلیم بوده است.

به گفته وی این طرح‌ها در راستای راه‌اندازی و یا توسعه طرح‌های کارآفرینی مددجویان تحت حمایت و خانواده‌های نیازمند غیرتحت حمایت اجرا می‌شوند. بسته حمایتی شامل تسهیلات قرض‌الحسنه و برگزاری دوره‌های آموزشی لازم برای اجرای این طرح‌های اشتغال در نظر گرفته شده است.

نخعی گفت: طرح‌های اشتغال براساس مزیت‌های منطقه‌ای و در راستای توانمندسازی ساکنان این مناطق راه‌اندازی می‌شوند. ارائه خدمات مشاوره به متقاضیان طرح‌های اشتغال در راستای تقویت و توسعه بازاریابی محصولات و نظارت بر اجرای این طرح‌ها نیز انجام می‌شود.

 

 

 

 

 

نماز جمعه مرکز تبلیغات جبهه مقاومت علیه کفر است

 

 

نماز جمعه مرکز تبلیغات جبهه مقاومت علیه کفر است

مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان جنوبی گفت: پایگاه نماز جمعه باید به عنوان مرکز تبلیغات جبهه مقاومت علیه کفر باشد و نسبت به این موضوع باید به صورت ویژه‌تر برنامه‌های خود را ببینیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حجت الاسلام حامد شاهبیکی ظهر امروز در دیدار نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با مسئولان و معاونت‌های فرهنگی ستادهای نماز جمعه خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر جنگ اسلام و کفر در عریان‌ترین شرایط خود قرار دارد و از این نظر در شرایط ویژه‌ای قرار داریم.

وی با بیان اینکه پایگاه نماز جمعه به عنوان یک قلب فرهنگی باید متناسب با این شرایط وظایف بیشتری را برای خود تعریف کند، افزود: پایگاه نماز جمعه باید به عنوان مرکز تبلیغات جبهه مقاومت علیه کفر باشد و نسبت به این موضوع باید به صورت ویژه‌تر برنامه‌های خود را ببینیم.

مسئول شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه خراسان جنوبی بیان کرد: امیدواریم که با همفکری و هماهنگی بتوانیم تأثیرگذاری بیشتری در حمایت از جبهه مقاومت در این شرایط داشته باشیم و نقش خود را به خوبی ایفا کنیم.

آیت الله سیدعلیرضا عبادی افزود: انسان عقل دارد و پیش از آنی که مسخ شود انسان موجود عاقل است، عقلش اشباع شود. انسان اساس زندگیش بر علم است باید از نظر علمی اشباع شود. انسان دارای وجدان است دارای فطرت است باید فطرتش اشباع شود، این کار پیغمبران است و ورثه انبیاء و لذاست که مسئله پیشوایی در دین خدا گزینشی است یعنی باید بهترین‌ها گزینش شوند‌. همان طوری که جسم تغذیه می‌خواهد بالاخره باید آب به او برسد، باید نان به او برسد، باید هوا برسد، انسان که یک موجود فرهنگی است نیز تغذیه می خواهد که دچار خلأ از درون نشود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: سفره تغذیه‌ای که باید گسترده شود و جامعه بشری از آن بهره‌مند بشود، تشریح نماز جمعه است و مسجد و اسلام و از جمله آنها نماز جمعه یک ظرفیت‌های عظیم دارد. حدود هزار و چهارصد سال اسلام ناب در انزوا بوده حتی نماز جمعه نداشته اگر هم داشته یک چیز عادی و خیلی معمولی بوده و به برکت جمهوری اسلامی و نظام مقدس این سفره پهن شده و باید از آن بهره کافی را برد.

عبادی، مشکل دنیا را دوری از خدا و دوری از خود دانست و گفت: یعنی هم خدا را فراموش کرده و هم خود را و امروز به عنوان یک حرکت جهانی شمرده شده بیداری جهانی حاصل شده و دنیا در آستانه تحولی است که مقام معظم رهبری فرمودند این پیچ تاریخی است و وصول به یک اهدافی است که از آن به نزدیک شدن به قله‌ها تعبیر فرمودند.

 

 

 

 

 

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی از آغاز کوچ پاییزه بیش از ۳ هزار خانوار عشایری استان از آبان خبر داد.

ابراهیمی مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: کوچ پاییزه عشایر ۳ هزار و ۵۰۰ خانوار از عشایر استان از آبان آغاز می‌شود.

او با بیان این که عشایر خراسان جنوبی با توجه‌ به نوع مراتع و وضعیت آب‌ و هوای هر منطقه کوچ پاییزه را آغاز می‌کنند افزود: در کوچ قشلاقی عشایر به دنبال بهره‌برداری از مراتع غنی در نقاط دوردست یا حتی صعب‌العبور برای چرای دام‌های خویش هستند.

ابراهیمی با اشاره به سختی‌های کوچ تصریح کرد: شرایط اقلیمی مناسب، بارندگی‌ها مناسب، تقویت مراتع و دسترسی آسان به منابع آبی انگیزه و روحیه مضاعف به عشایر می‌دهد تا به کوچ قشلاق بروند.

به گفته مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی به طور معمول کوچ عشایر خراسان جنوبی درون‌استانی است، اما حدود ۵۰۰ خانوار هم به خارج از استان از جمله سیستان و بلوچستان می‌روند.

او به این نکته نیز اشاره کرد که عشایر نهبندان به طور معمول به زابل و بالعکس کوچ می‌کنند، اما کوچ عشایر سربیشه، قائنات، زیرکوه، طبس، درمیان و خوسف درون‌استانی و در محدوده شهرستان‌های خودشان است.

 

 

 

پیگیر خواسته‌های به حق متقاضیان نهضت ملی مسکن بیرجند هستیم

 

پیگیر خواسته‌های به حق متقاضیان نهضت ملی مسکن بیرجند هستیم

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی به متقاضیان نهضت ملی مسکن در بیرجند قول پیگیری درخواست‌های آنها را داد.

به گزارش خبرنگار تسنیم از بیرجند، تعدادی از افرادی که در قالب نهضت ملی مسکن در بیرجند به آنها زمین واگذار شده و واحدهای مسکونی آنها در حال ساخت است، به دلیل اینکه چندی پیش از آنها خواسته شده که علاوه بر مبالغ قبلی، مبلغ دیگری را هم برای این منظور واریز کنند که منجر با افزایش قیمت تمام شده این واحدها خواهد شد، نسبت به این موضوع معترض شدند.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع معترضان با آنها دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار ابتدا سیدحسن هاشمی  به سخنان جمعی از متقاضیان که به روند ساخت و اخذ مبالغ جدید از آنها معترض بودند، گوش کرد و در ادامه به پیگیری‌های خود در این زمینه اشاره کرد و گفت: همچنان پیگیر خواسته‌های به حق آنها خواهد بود.

تجمع‌کنندگان نیز از حضو نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف که در جمع آنان حاضر شده بود و به درد دل آنها گوش فراداده بود تشکر کردند.

از ابتدای هفته انتخابات انجمن اولیا و مربیان در مدارسِ استان آغاز شده است و خانواده نهاد موثر در همکاری با مدارس و‌همکاری بین آنان از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

موسوی نژاد مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: امروز روز پیوند اولیا و مربیان است و برابر با راهکار چهارم سند بنیان تحول آموزش و پرورش، خانواده نهاد موثر در همکاری با مدارس اند و در انجمن اولیا و مربیان تعامل، همیاری و همکاری خوبی بین اولیا و مدارس وجود دارد.

او افزود: انتخابات انجمن‌های اولیا و مربیان را این هفته در مدارس داریم و امروزه علاوه بر کمک‌های مادی کمک‌های تربیتی، اجتماعی و معنوی نیز در بطن این انجمن‌ها وجود دارد تا مدرسه و خانواده همسو برای رسیدن به یک هدف حرکت کنند، زیرا معتقدیم آینده یافتنی نیست بلکه ساختنی است.

موسوی نژاد بیان کرد: یکی دیگر از وظایف انجمن‌ها کمک به مدارس دیگری که نسبت به آن مدرسه از وضعیت ضعیف‌تری برخوردارند است؛ یکی از کار‌هایی که انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس امسال انجام دادند بحث هماهنگی برپایی جشن عاطفه‌ها بود که بخش عمده‌ای از کمک‌ها در این جشن‌ها جمع آوری شد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ادامه داد: امسال به عنایت دولت در طرح شهید عجمیان ۱۷ میلیارد تومان برای زیباسازی شهر‌های مرزی تعلق گرفت ولی کمک‌های اولیا نیز در بحث زیباسازی، ترمیم وسایل و رنگ آمیزی مدارس تاثیر زیادی داشت.

او عنوان کرد: از والدین می‌خواهیم که هفته‌ای یک بار یا هر دو هفته یک بار به مدرسه دانش آموزان خود سر بزنند، زیرا اگر همکاری وجود داشته باشد و دغدغه اول شان آموزش فرزندان باشد این همکاری نیز در وضعیت ارتقا مدارس و دانش آموز نیز نقش خود را نشان می‌دهد.

موسوی نژاد تصریح کرد: امسال در استان ۸۰ مُدرس آموزش خانواده داریم که ۳۰ نفر آنها نیروی جدید هستند، اینها با مهارت‌های متفاوت از پزشک، معلم، مهندس و رشته‌های مختلف اند بر همین اساس این هفته را به تناسب موضوعات اسم گذاری کردند که به ترتیب این نامگذاری‌ها عبارت است از

۱: خانواده و تعامل با مدرسه

۲: خانواده‌ی همراه، مدرسه توانا

۳: انجمن اولیا و مربیان بازوان سلامت مدرسه

۴: خانواده و مشاوره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

۵: آموزش خانواده و تعالی فرزندان

۶: حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

 

 

 

فرمانده سپاه خراسان‌جنوبی:

مبارزه ما با استکبار تمام نشده و همچنان ادامه دارد

مبارزه ما با استکبار تمام نشده و همچنان ادامه دارد

بیرجند- فرمانده سپاه انصارالرضا خراسان‌جنوبی با بیان اینکه مبارزه ما با استکبار تمام نشده است و همچنان ادامه دارد، گفت: فقط شکل مبارزه عوض شده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سردار محمدرضا مهدوی فرمانده سپاه انصار الرضا علیه السلام استان در مراسم تودیع و معارفه فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه سرایان اظهار داشت: مردم شریف این خطه در بحث انقلاب اسلامی کم نگذاشتند در عرصه‌های مختلف حضور داشتند و جزو صف اولی‌ها بوده‌اند امروز اگر ما با اقتدار ایستاده‌ایم همه مرهون تلاش‌های رزمندگان، ایثارگران و شهدا هستیم که تا پای جان ایستادگی کردند.

وی با اشاره به مقایسه‌ای بین نظام جمهوری اسلامی و استکبار جهانی خاطرنشان کرد: استکبار جهانی با اتحادی که بین همه کشورهای اروپایی و غیر اروپایی بسته بودند یک قرارگاه مرکزی در عراق علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی با هدف تجزیه ایران و براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پایه گذاری کردند.

مهدوی افزود: چون به وضعیت داخلی ایران شناخت داشتند که قبل از پیروزی انقلاب همه امور ایران و سیستم‌ها در دست استکبار بود بهترین زمان را دیدند تا انقلابیون خود را پیدا کنند و بخواهند سیستمی سازماندهی کنند تا با اقدام نظامی ایران را بگیرند و آنقدر مطمئن بودند که حتی صدام مصاحبه خود را نصفه گذاشت و گفت بقیه آن را در تهران انجام می‌دهم.

وی یادآور شد: جوانان برومند این آب و خاک در صنف‌های مختلف همه دست به دست هم دادند و در برابر دشمن ایستادند. این ایستادگی باعث شد که جغرافیا و حیثیت کشور حفظ شود و برای اولین بار حتی قطعه‌ای از ایران به دست دشمن نیفتاد. اگر امروز این امنیت به دست آمده حاصل تلاش‌های ایثارگران و خون شهدا است.

فرمانده سپاه انصارالرضا استان عنوان کرد: اتفاق بعدی اینکه دشمنان حمله کردند و ما ایستادگی کردیم، ما شروع کننده جنگ نبودیم اما دشمنی که حمله کرد امروز کجاست؟ عراق که قرارگاه متحد جهانی بود امروز بسیجی‌های عراقی در کدام جبهه می‌جنگند؟ کشورهای محور مقاومت که در منطقه حضور دارند در ۴۵ سال پیش چه شرایطی داشتند و امروز چه شرایطی دارند؟ استکبار جهانی امروز چه جایگاهی در منطقه دارد؟

وی اظهار داشت: آن زمان که ناوهای امریکایی که در آب‌های خلیج فارس استقرار یافته و عرض اندام می‌کردند مردم مظلوم استان‌های ساحلی ما حتی جرأت اینکه برای امرار معاش ماهیگیری کنند نداشتند آنان که روزی ما را محاصره آبی کرده بودند امروز کجا هستند؟

مهدوی بیان کرد: امروز اقیانوس پیماها که توسط جوانان برومند ایران زمین ساخته شده است از کنار خلیج فارس حرکت کرده و تا ماه‌ها در آب هستند و حتی بسیاری از کشورهای اروپایی و منطقه برای اینکه از تعرض دزدان دریایی وقدرت های مستکبر در امان بمانند پرچم کشور ایران را بر کشتی‌های خود نصب می‌کنند تا به سلامت عبور کنند و اینها با توکل بر خداوند به ما عطا شده است.

وی با بیان اینکه امروز همه اقدامات دیوانه واری که استکبار جهانی انجام می‌دهند از روی جنون است و همه اعتراف به شکست کردند افزود: آنهایی که دم از ارتباط با استکبار جهانی می‌زنند وضعیت فلسطین و لبنان پاسخ آنها را می‌دهد.

مهدوی تصریح کرد: برخی افراد در زمان مذاکرات می‌گفتند دوران گفتگوی تمدن‌ها است و چه نیازی به موشک داریم همان افراد بروند قضیه فلسطین و لبنان را جمع کنند. کشورهای عربی که حاضر نشدند استقلال خود را حفظ کنند و از روی ترس نوکری کشورهای استکباری را کردند امروز مورد تهدید قرار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: امروز اگر دشمن جرأت تعرض به کشور ما را ندارد بخاطر اقتدار دفاعی و امنیتی نظام است که به حول قوه الهی و به رهبری امامین انقلاب است که امام خمینی سنگ بنای بسیج را بنا گذاشت و ادامه آن مسیر، رهبری‌های بسیار حکیمانه رهبر انقلاب است.

فرمانده سپاه انصارالرضا علیه‌السلام استان ادامه داد: در جمعه نصر علی رغم اینکه در فضای مجازی همه می‌گفتند رهبر انقلاب مخفی شده‌اند شما شاهد بودید که ایشان با همه مسئولین نظام در نماز حضور پیدا کردند.

وی با بیان اینکه معنی شهادت افتخار ما است را هنوز دشمن نفهمیده است افزود: اگر دشمن هم خطایی نمی‌کند بخاطر آن دکترین دفاعی است که توسط نیروهای انقلابی و ایثارگر در عرصه دفاعی ایجاد شده است همان عرصه‌ای که خیلی‌ها دوست داشتند ضعیف باشد.

در این مراسم از زحمات سرهنگ خدادادی تشکر و سرهنگ کریمی به عنوان فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه سرایان منصوب شد.

 

در مناطق کم برخوردار خراسان جنوبی؛

طرح «هر کلاس درس یک قفسه کتاب» اجرا شد

طرح کشوری هر کلاس درس، یک قفسه کتاب

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان گفت: به جهت بهره‌مندی هرچه بیشتر کودکان و نوجوانان در مناطق محروم و کم برخوردار استان خراسان جنوبی اجرای طرح هر کلاس یک قفسه کتاب آغاز شد.

مهدی مظهری در خصوص این طرح گفت: این طرح در مرحله اول برای ۲ مدرسه شقایق گل محمدی و شهید نامجوی حاجی‌آباد با ۱۶ قفسه کتاب و بالغ بر ۱۲۰۰ کتاب و سرگرمی با اعتبار ۲ میلیار ریال به مرحله اجرا درآمده است.

وی افزود : عدالت فرهنگی، ترویج فرهنگ مطالعه، کتاب و کتابخوانی نیز از اهداف مهم این طرح بود که به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و وزارت کشور اجرا گردید و امیدواریم در مراحل بعد مدارس بیشتری تحت پوشش این طرح قرار بگیرند.

 

 

 

همزمان با فصل گردشگری خراسان جنوبی؛

پنجمین اقامتگاه بوم گردی در خوسف افتتاح شد

پنجمین اقامتگاه بوم گردی در خوسف افتتاح شد

بیرجند- پنجمین اقامتگاه بوم‌گردی خوسف با حضور نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس، معاون سیاسی امنیتی استاندار، مدیرکل میراث‌فرهنگی و.. افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، پنجمین اقامتگاه بوم‌گردی خوسف با حضور نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس، معاون سیاسی امنیتی استاندار، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سرپرست فرمانداری شهرستان خوسف، امام جمعه خوسف و جمعی از مسئولان شهرستان صبح سه شنبه افتتاح شد.

محمدرضا طالبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی در این مراسم بر معرفی اقامتگاه‌های بوم‌گردی تاکید کرد و گفت: علاوه بر تبلیغات سرمایه‌گذار، مسئولان مربوطه نیز باید از طریق تبلیغات و نصب راهنماهای گردشگری نسبت به معرفی اقامتگاه‌های بوم‌گردی در مسیر تردد گردشگران و مسافران اقدام کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به رعایت حفظ نمای سنتی در احداث بوم‌گردی‌ها گفت: در زمان بازسازی بنای بوم‌گردی‌ها سعی شود به حفظ اصول میراث فرهنگی وفادار بود.

هادی شاه‌وردی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی هم گفت: برای اجرای این طرح یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی هزینه شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: اقامتگاه بوم‌گردی سرای آرامش در خوسف با ۷ اتاق، ۲ سوئیت و یک سالن غذاخوری آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران است.

وی ادامه داد: ۴ اقامتگاه دیگر در روستاهای نصرآباد، کوشه سفلی، گیو و یک اقامتگاه در شهر خوسف با دریافت موافقت اصولی از میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال احداث است که به‌زودی به جمع اقامتگاه‌های شهرستان اضافه خواهند شد.

 

 

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان خبرداد

تسهیل روند اهدای مجوز احداث بارگاه‌های محصول زرشک در خراسان جنوبی

تسهیل روند اهدای مجوز احداث بارگاه‌های محصول زرشک در خراسان جنوبی

ایسنا/خراسان جنوبی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، از تسهیل روند اهدای مجوز احداث بارگاه‌های زرشک در سطح استان برای کشاورزان دارای زمین زیر کشت زرشک خبر داد.

محمد حسین اکبری در گفت و گو با ایسنا با اشاره به میزان برداشت سالانه محصول زرشک بیان کرد: سالانه بین ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تن بر اساس شرایط آب وهوایی و میزان بارش سال، ما زرشک تر برداشت می کنیم که حدود ۲۰ هزار تن زرشک خشک هم محصول سالیانه ما در سطح استان است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده که با تعاون روستایی و تاجرانی که به صورت مستقیم زرشک را به شکل عمده تهیه می‌کنند، توانسته‌ایم محصولات زرشک خود را با بسته‌بندی و شرایط نگهداری خاص در دیگراستان‌ها مانند تهران و مشهد، به صورت تازه عرضه کنیم.

اکبری ادامه داد: محصول زرشک را در حال حاضر با دستگاه، بدون دخالت دست و بی هیچ آسیبی در استان دان و بسته‌بندی می‌شود و این امر موجب رواج عرضه زرشک به صورت تازه در سطح کشور شده است و ما در تلاشیم که زرشک را با فریز و وکیوم کردن، صادرات آن را به دیگر کشورها آغاز کنیم.

وی تاکید کرد: در سطح کشور و دنیا بزرگ‌ترین تولیدکننده زرشک بی دانه به خراسان جنوبی اختصاص دارد که حدود ۹۹ درصد می‌توان تخمین زد.

اکبری اظهار کرد: محصول زرشک خشک در بارگاه‌های ما آماده و نگهداری می‌شود که حدود ۳۰ درصد از محصول زرشک استان در این بارگاه‌ها خشک و نگهداری می‌شود، ولی همچنان هنوز هم نیازمند تعداد بارگاه‌های بیشتری برای خشک و نگهداری محصول زرشک در سطح استان هستیم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، تصریح کرد: در خصوص رفع کمبود بارگاه‌های زرشک یکسری شرایط و تسهیلاتی برای کشاورزان قرار داده‌ایم که در کنار هر زمین زیر کشت زرشک براساس میزان زمین هکتار زمینی که محصول زرشک در آن به عمل می‌آید، از ۲۵۰۰ متر کاهش پیدا کرده است و روند اهدای مجوز احداث یک بارگاه تسهیل شده است.

اکبری توضیح داد: در حال حاضر برنامه خشک کردن محصول زرشک در بارگاه‌ها به صورت تخصصی بررسی و کار می‌کنیم و از برنامه‌های اصلی و مهم ما برای این محصول مزیت‌دار، عرضه زرشک تازه و خشک کردن صحیح آن در بارگاه‌های بهداشتی آن، هم داخل استان و و هم خارج استان انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: برای محصول زرشک سالانه جشنواره‌ای برگزار می‌کنیم تا این محصول را به مردم دیگر نقاط ایران و جهان بشناسانیم اما علاوه بر معرفی این محصول، در سنوات آینده بحث نگهداری، خشک و بسته‌بندی محصول زرشک بسیار مهم و حائز اهمیت است و ما در حال بررسی این موضوع هستیم که بتوان در بسته‌بندی مقاوم و مطمئن این محصول را به مردم عرضه کنیم.

 

 

 

 

واریز ۱۹۳۵ میلیارد عوارض ارزش افزوده برای توسعه خراسان جنوبی

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی از واریز ۱۹۳۵ میلیارد ریال برای توسعه شهری و روستایی استان در نیمه نخست امسال از محل عوارض ارزش افزوده خبر داد.

علی کریمدادی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یک هزار و ۲۱۲ میلیارد ریال به حساب شهرداری‌ها و ۷۲۳ میلیارد ریال به حساب دهیاری‌ها و روستاهای فاقد دهیاری استان در شش ماهه نخست امسال از محل عوارض ارزش افزوده واریز شده است.

وی افزود: در این بازه زمانی، یک هزار و ۲۱۲ میلیارد ریال به حساب شهرداری‌ها، مبلغ ۶۶۸ میلیارد ریال به حساب دهیاری‌ها و مبلغ ۵۵ میلیارد ریال به حساب مناطق فاقد دهیاری واریز شده تا در جهت تکمیل طرح‌های عمرانی، اجرایی و خدماتی هزینه شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان خراسان جنوبی تصریح کرد: علاوه بر این، مبلغ ۲۴۶ میلیارد ریال به‌عنوان سهم توسعه‌نیافتگی مناطق شهری و روستایی استان به ‌منظور رفع محرومیت و ارتقای سطح رفاه در این مناطق به حساب وزارت کشور واریز شده است. امیدواریم این سرمایه‌گذاری‌ها به تقویت اقتصاد محلی و افزایش رضایتمندی شهروندان منجر شود.

وی همچنین از واریز یک هزار و ۸۶ میلیارد ریال به بخش سلامت و ۷۶ میلیارد ریال به توسعه ورزش استان خبر داد و گفت: در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۳، اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی با مشارکت فعالان اقتصادی در پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده، یک هزار و ۸۶ میلیارد ریال به حساب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین ۷۶ میلیارد ریال به حساب وزارت‌های آموزش و پرورش و ورزش و جوانان واریز کرده است.

کریمدادی افزود: این مبلغ برای هزینه‌کرد در استان خراسان جنوبی به منظور بهبود خدمات سلامت عمومی و توسعه ورزش در مدارس، ورزش همگانی، ورزش روستایی و عشایری، ورزش بانوان و همچنین تقویت زیرساخت‌های ورزشی به ویژه برای معلولان و جانبازان اختصاص یافته است.

وی با تأکید بر اهمیت مشارکت فعالان اقتصادی در پیشرفت این بخش‌ها، خاطرنشان کرد که این منابع مالی نقش مهمی در ارتقاء کیفیت خدمات و توسعه امکانات ورزشی خواهد داشت و انتظار می‌رود تا با این حمایت‌ها، سطح سلامت و نشاط اجتماعی در استان بهبود یابد.

انتهای پیام/ ۲۵۲

 

 

 

 

با حضور رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی انجام شد؛

بررسی مشکلات خانواده شهدا و ایثارگران خراسان‌جنوبی

بررسی مشکلات خانواده شهدا و ایثارگران خراسان‌جنوبی

بیرجند- مشکلات و مسائل خانواده شهدا و ایثارگران با حضور رئیس مجمع نمایندگان استان بررسی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مسائل و مشکلات خانواده‌های معزز شهدا و ایثارگران استان در دیدار سید حسن هاشمی با مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی بررسی شد.

در این دیدار نوفرستی با ارائه گزارشی از عملکرد این اداره کل، به مسائل و مشکلات موجود پرداخت و در ادامه نیز پیشنهاداتی را در این خصوص بیان کرد.

رئیس مجمع نمایندگان استان هم در ادامه بر جایگاه رفیع شهدا و ایثارگران و نقش ارزنده آنها در پیروزی و بالندگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

سید حسن هاشمی با بیان این نکته که پیگیری لازم را برای حل مشکلات خانواده شهدا و ایثارگران انجام خواهم داد، افزود: تلاش می‌کنم تا در مجلس شورای اسلامی مدافع حقوق این عزیزان و خانواده معظم آنها باشم.

 

 

 

«فرهنگ و اقتصاد» دو روی سکه فرزند آوری

«فرهنگ و اقتصاد» دو روی سکه فرزند آوری

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استاندری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه فرزندآوری و یا عدم اقبال به فرزندآوری بیش از آنکه یک موضوع اقتصادی باشد، یک موضوع فرهنگی است، گفت: در دهه ۶۰ که مشکلات اقتصادی بسیار زیاد بود، بیشترین موالید در تاریخ ایران، ثبت شد و در بهترین شرایط اقتصادی کشور در تاریخ ایران، یعنی یک دهه اخیر، کمترین موالید ثبت شده است.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی: از ابلاغ «سیاست‌های کلّی جمعیّت» در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ و «سیاست‌های کلّی خانواده» در ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ توسط رهبر معظم انقلاب قریب یک دهه می گذرد. همچنین تصویب قانون جوانی جمعیّت و تشکیل ستاد ملّی جمعیّت، و تاکید رهبر معظم انقلاب به هیئت دولت چهاردهم مبنی بر توجه به مسئله جمعیت و اقدام برای جلوگیری از مسئله پیری زودهنگام در راستای عملیاتی شدن آن سیاست های کلان بود.

 

رهبر معظم انقلاب در دیدار هیئت دولت چهاردهم، خطاب به دکتر ظفرقندی وزیر بهداشت فرمودند: «یک نکته هم مسئله‌ی مهمّ جمعیّت و مسئله‌ی پیری زودهنگام کشور است که خیلی [مهم است]. چهل سال قبل، نرخ رشد جمعیّتمان ۳.۵ درصد بوده که از نرخ های خیلی بالا است. خب یک عدّه‌ای دستپاچه شدند و یک مقرّراتی را گذاشتند و یک محدودیّت هایی را ایجاد کردند. حالا آن نرخ [رشد جمعیّت] ما ۳.۵ که هیچ ــ البتّه من دقیق نمیدانم، الان آمار جدیدی ندارم ــ مثلاً نیم درصد یا حدّاکثر یک چیز این‌جوری است، ما باز همان مقرّرات را می خواهیم اعمال کنیم! این[طور] که نمیشود. مقرّرات باید منعطف باشد. یک روز جمعیّت بی‌ضابطه دارد اضافه می شود، جلویش را بگیرید، خوب است؛ یک روز هم جمعیّت متوقّف می شود یا دارد به طرف عقب می رود، کشور به سمت پیری می رود، اینجا باید بلافاصله مقرّرات را طبق نیاز کشور تغییر بدهید. من از آقای دکتر ظفرقندی، وزیر محترم بهداشت، جدّاً می خواهم ایشان روی این مسئله شخصاً تکیه کنند، دنبال کنند این موضوع را؛ یعنی واقعاً بروید دنبال این قضیّه و نگذارید این موانع تولید مثل و ولادت ــ که متأسّفانه زیاد هم هست ــ ادامه پیدا کند و بر اینها کاملاً تسلّط پیدا کنید. شماها خیلی‌هایتان در دوران جوانی کارهایی کردید که ممکن است امروز آن کارهای پیش‌رونده را نتوانید بکنید. خب ما احتیاج به جوان داریم در کشور. اگر خدای نکرده کشور دچار این عاقبت تلخ و سخت شد، یعنی پیری جمعیّت، دیگر هیچ علاجی وجود ندارد؛ امروز خیلی از کشورها مبتلا هستند. این مسئله‌ی جمعیّت است.»

خبرگزاری شبستان در نشستی با حضور دکتر «فهمیه زنگویی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استاندری خراسان جنوبی» به بررسی جایگاه استان در عملی شدن قانون جوانی جمعیت و همچنین چالش ها و مشکلات پیش روی فرزندآوری پرداخت.

 

زنگویی با اشاره به اینکه فلسفه وجودی مرکز رصد جمعیت که در سه برش «ملی، استانی و شهرستانی» فعالیت خود را انجام می دهد، تداخل با ستاد جمعیت نیست بلکه وظیفه اصلی آن پایش ازدواج و موالید در سراسر کشور و استان به صورت هدفمند است، ادامه داد: در ادامه مسیر برای نیل به اهداف، مقرر شد که در اتاق رصد جمعیت، مشکلات دهستان ها و محلات نیز بررسی شود و برخی از نیازهای مادران باردار، با کمک گروه های مردمی و جهادی و حمایت نهادهای اداری که عضو این ستاد هستند، تامین شود.

 

بررسی مشکلات و مطالبات نقاط مختلف استان در اتاق رصد انجام می شود؛ مثلا در شهرستان فردوس مشکل پیری جمعیت و مهاجرت را داریم اما در نهبندان، کاهش ازدواج و فاصله بین فرزند اول و دوم را شاهد هستیم. برای تحقق سیاست های کلان جمعیتی و قانون جوانی جمعیت، در مرکز زنان وزارت کشور طرح «فتحان» با هدف ارتباط گیری مستقیم نهاد حاکمیتی با نهادهای مردمی مصوب شد که در این راستا فرماندار، بخشدار، شهردار و دهیار و … در کنار گروه های مردمی قرار می گیرند.

 

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح فتحان (فرزندان تحول آفرین ایران) در ستاد جمعیت استان در خردادماه تشریح شد، افزود: بعد از آن مقرر شد که جلسات شهرستانی به ریاست فرمانداران برگزار شود که در برخی از شهرستان ها از جمله فردوس، خوسف و قاین برگزار شد اما دیگر شهرستان ها در دستور کار قرار دارد.

 

به گفته وی شناخت و برش استانی و شهرستانی از بوم استان و ایجاد ارتباط بی واسطه بین گروههای مرجع شهرستان و مسئولان به صورت هدفمند با هدف تحقق سیاست های جمعیتی و هویت بخشی به گروههای مردمی از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

 

زنگویی که تربیت کنشگر جمعیت را به موازت اجرای این طرح و برنامه ها بسیار ضروری توصیف می کند، ادامه می دهد: بحث افزایش جمعیت نیاز به جریان سازی و گفتمان سازی در بستر اجتماعی دارد که در این زمینه بر روی تربیت سرحلقه های جمعیتی تاکید شده است چرا که در پنجره جمعیتی تا سال ۱۴۰۷ و بعد از آن تا سال ۱۴۳۰ باید بر روی افزایش موالید متمرکز شد. از سال ۱۴۰۷ به بعد، تمرکز پنجره جمعیتی بر روی متولدین دهه ۷۰ و ۸۰ است چون متولدین دهه ۶۰ از مسیر فرزندآوری خارج شده اند.

 

وی مشکل ازدواج را در برخی از شهرستان ها یادآور شد و تاکید کرد که باید بر روی موضوع ازدواج و جمعیت به صورت همزمان کار شود تا برنامه ریزی های انجام شده برای افزایش جمعیت از ۱۴۰۷ تا ۱۴۳۰ محقق شود.

 

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی معتقد است که در قانون جوانی جمعیت موفقیت هایی کسب شده است، اما نرخ رشد جمعیت چون به سختی افزایش می یابد، با افزایش مشوق های دولت و تحقق و واقعی تر شدن آن، افزایش جمعیت دور از ذهن نیست.

 

وی معتقد است که اگر دولت سیزدهم هم ادامه می یافت باید در روند پرداخت وام فرزندآوری و ازدواج تجدید نظری می شد در حال حاضر در خراسان جنوبی بیش از ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر در صف دریافت وام فرزندآوری هستند.

 

زنگویی با تاکید بر اینکه تا گفتمان جامعه تغییر نکند در این حوزه موفقیتی کسب نخواهیم کرد چرا که فرزندآوری و یا عدم اقبال به فرزندآوری بیش از آنکه یک موضوع اقتصادی باشد، یک موضوع فرهنگی است، گفت: در دهه ۶۰ که مشکلات اقتصادی بسیار زیاد بود، بیشترین موالید در تاریخ ایران، ثبت شد و در بهترین شرایط اقتصادی کشور در تاریخ ایران، یعنی یک دهه اخیر، کمترین موالید ثبت شده است.

 

وی تصریح کرد: تاریخ جهان نیز نشان می دهد که برخی از کشورهای ثروتمند از جمله اسکاندیناوی و نروژ، با بیشترین مشوق های فرزندآوری، کمترین نرخ موالید را دارند. در دهه ۷۰ وزارت بهداشت، تنها مجری طرح کاهش فرزندآوری بود هرچند در این میان، برخی از دستگاه های اجرایی نیز کمک کردند اما امروز ما باید با مشوق و تغییر فرهنگ، به اهداف تعریف شده در سیاست افزایش جمعیت دست یابیم.

 

وی یادآور شد: استان خراسان جنوبی در سال گذشته ۲.۶ درصد تعداد موالید آن نسبت به سال قبل آن افزایش یافت یعنی ۴۰۰ نفر جمعیت استان مثبت بود. آنچه در این میان متاثر می شود میزان باروری کل (TFR) خراسان جنوبی که در حال حاضر ۲.۲۶ است و باید به بیش از ۲.۵ در سال ۱۴۰۷ برسد.

 

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: بطور کلی وضعیت رشد جمعیتی خراسان جنوبی در حالت بحرانی نیست اما شیب کاهش جمعیت در استان از زمان اجرای قانون جوانی جمعیت کندتر شده است اما این مهم نیاز به پایش و نگهداری با کمک نیروهای مردمی و همکاری دستگاه های اجرایی دخیل در این اجرای این قانون دارد از دیگر سو، آگاه سازی و پشتوانه مردمی و فرهنگی و همکاری در هم تنیده و ناگسستنی مردم با حاکمیت برای جبران کمبود جمعیتی بسیار مهم است.

 

در مقوله ازدواج، در چند سال آینده شاید با کاهش ازدواج مواجه باشیم اما در بحث فرزندآوری در بین متولدین دهه ۷۰ و ۸۰ نیز با یک بحران در سطح کشور روبرو خواهیم بود که نیازمند همراهی مردم برای رسیدن به یک خانوده سالم، پویا و متعالی در راستای تمدن سازی واقعی می باشیم.

 

 

 

 

 

 

محور سربیشه – نهبندان – زاهدان حادثه خیزترین محور خراسان جنوبی

رئیس پلیس راه خراسان‌جنوبی گفت: محور سربیشه – نهبندان – زاهدان حادثه خیزترین محور استان است.
سرهنگ علیرضا رضایی، رئیس پلیس‌راه خراسان جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: برخی از محورهای مواصلاتی استان جزو محورهای حادثه‌خیز است که از جمله آن محور سربیشه_نهبندان تا زاهدان است.وی با اشاره به اینکه از محور نهبندان به زاهدان حدود ۴۵ کیلومتر در حوزه خراسان جنوبی است، تصریح کرد: تأکید می‌ شود این محور جزو محورهای پرحادثه بوده و نیاز به این است که رانندگان حتماً رعایت کرده چون محور دوطرفه است و ریسک تردد در آن بالا است.رئیس پلیس‌راه خراسان جنوبی ادامه داد: نزدیک به ۲۱ نفر از ابتدای امسال تاکنون در این محور جان خود را ازدست‌داده‌اند.رضایی با بیان اینکه یکی دیگر از محورهای پرحادثه استان محورطبس – کرمان است که ۱۳ نفر در این محور جان خود را از ابتدای امسال دست داده‌اند، افزود: لذا تأکید بر رعایت سرعت مجاز و مطمئنه می‌شود تا این گونه حوادث در سطح استان پیش نیاید.وی ۹۰ درصد تصادفات جاده‌ای را به دلیل چهار عامل اصلی دانست و یادآور شد: واژگونی در صدر این عوامل بوده که ۴۸ تا ۵۰ درصد عوامل تصادفات جاده‌ای استان به خود اختصاص داده است.رئیس پلیس‌راه خراسان جنوبی ادامه داد: تخطی از سرعت‌ مطمئنه ۲۳ درصد حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده و همچنین سبقت غیرمجاز و تجاوز به سمت چپ و عدم رعایت حق‌تقدم از دیگر علل اصلی در تصادفات جاده‌ای استان به شمار می‌روند.رضایی گفت: یکی دیگر از محورهای پرحادثه در استان محور دیهوک طبس بوده که ۸ نفر از ابتدای امسال در این محور جان خود را ازدست‌داده‌اند.
وی ادامه داد: اقدامات اولیه خوبی در این محور انجام‌گرفته که از جمله افزایش تابلوها و علامت‌ها بود اما لازم است که این محور که تردد آن بالا است و یک محور پخش‌کننده ترافیک در دیگر استان‌ها به سمت فردوس می‌باشد در اولویت‌های یک‌طرفه شدن قرار گیرد که این کار شروع شده و چهار ۵ کیلومتر از ابتدای محور دیهوک یک‌طرفه شده است و این موضوع در دستور کار بوده که بدون شک مشکلات را در این محور کمتر خواهد کرد. رئیس پلیس‌راه خراسان جنوبی با بیان اینکه بسیاری از اقدامات خوبی در جاده‌های استان انجام‌گرفته که شدت تصادفات را در استان کاهش داده است، بیان کرد: یکی از موارد برگزاری جلسات منظمی در خصوص راه‌ها و اقدامات راهبری تصادفات با حضور استاندار بوده که در هر ماه بایستی قرارگاه کاهش تصادفات با حضور فرمانده انتظامی استان برگزار و راهکارها در آنجا برای کاهش تصادفات تحلیل می‌گردد.رضایی افزود: همچنین یکی دیگر از اقدامات، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ارتقای فرهنگ رانندگی بوده که بیش از ۱۹ هزار نفر آموزش یافته‌اند.وی تصریح کرد: آموزش‌های مجازی و رسانه‌ای به‌صورت دیداری و شنیداری و اجرای ۵۶ طرح عملیات ترافیکی از ابتدای سال از دیگر اقدامات بوده است.رئیس پلیس‌راه خراسان جنوبی افزود: توقیف‌های سیستمی یکی دیگر از مواردی است که در بحث کاهش تصادفات تأثیرگذار بوده است.رضایی با اشاره به سرعت‌های بحرانی گفت: بالغ بر ۱۲ هزار و ۵۰۰ وسیله نقلیه که تخلف سرعت بحرانی داشته‌اند توسط سیستم در استان متوقف شده‌اند و به همین میزان نیز توقیف های لحظه‌ای داشته‌ایم که از چند ساعت تا یک هفته خودرو توقیف شده‌ است.
وی از اجرای طرح آشکارسازی وسایل نقلیه آسیب‌پذیر مانند تراکتور، وانت‌بارها و موتورسیکلت‌ها در استان خبر داد و یادآور شد: طرح بسیار خوبی در بشرویه و اسدیه دراین‌خصوص انجام شده به نام طرح چراغ روشن که این وسایل نقلیه به‌صورت رایگان تعمیر گردید که دراین‌خصوص ۶۵۰ موتورسیکلت ۱۸۰ دستگاه وانت‌بار رایگان در بحث نقص‌های سیستمی‌های روشنایی و ترمز ایمنی تعمیر شدند.رئیس پلیس‌راه خراسان جنوبی به بحث افزایش مبالغ جریمه‌ها برای تخلفات رانندگی اشاره داشت و افزود: جریمه‌ها برای سبد درآمدی نبوده بلکه برای این است که سوانح و حوادث کاهش یابد لذا این جریمه‌ها به‌خصوص در بحث سرعت تخلفات حادثه‌ساز تأثیرگذار بوده است.رضایی با بیان اینکه افزایش جرایم باید منجر به این شود که انضباط ترافیکی سبب تسهیل در رفت‌وآمد مردم و مهم‌تر از آن کاهش در تصادفات و سوانح رانندگی گردد، بیان کرد: امید است با این افزایش قیمت جرائم به هدف اصلی که کاهش خسارات جانی و مالی مردم است برسیم.وی ادامه داد: در وسایل نقلیه عمومی قانون‌گذار مسائل را سخت‌تر پیش‌بینی کرده و جریمه‌های ۲۹ تخلف حادثه‌ساز برای این وسایل جریمه‌های آن دوبرابر بوده بنابراین نقش وسایل نقلیه رانندگان وسایل نقلیه عمومی تو با جان مسافرین سروکار دارد بیشتر بنابراین باید رعایتشان نیز بیشتر باشد.رئیس پلیس‌راه خراسان جنوبی تصریح کرد: کسانی که برای جرایم خود اعتراض دارند حتماً باید طی ۶۰ روز اعتراض خود را انجام دهند چون مهلت پرداخت جرایم ۶۰ روز بوده و باید طی این مدت اعتراض خود را انجام دهند.
رضایی اضافه کرد: اگر چنانچه جاده‌ای دارای نقص باشد و در تصادفات تأثیرگذار باشد آنها را پیگیری و اصلاح می‌کنیم و خط‌کشی در محورهایی که از بین رفته باشد پیگیری می‌شود.

 

 

 

بهسازی شبکه برق ۷۸۱ روستای استان خراسان جنوبی

 

بهسازی شبکه برق 781 روستای استان خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: با اجرای طرح بهارستان، بهسازی شبکه برق ۱۹۳ روستا در شش ماه نخست انجام شد و مجموع روستاهای بهسازی شده تا پایان شهریور امسال در استان به ۷۸۱ روستا رسید.

مهدی دادگر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عملیات بهسازی شبکه توزیع برق روستایی تحت عنوان طرح بهارستان طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ در ۵۸۸ روستای استان اجرا شد که با احتساب بهسازی شبکه برق در ۱۹۳ روستا از ابتدای امسال تاکنون کار بهینه‌سازی شبکه در ۷۸۱ روستا به انجام رسیده است.

وی افزود: عملیات بهسازی شبکه برق روستایی در سال ۱۴۰۰ در ۳۱۷ روستا، ۱۴۰۱ در ۲۷۱ روستا، ۱۴۰۲ در ۱۹۳ روستا و از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان شهریور ماه امسال در ۷۸۱ روستای استان اجرا شد که مطابق برنامه‌ریزی تا پایان ۱۴۰۳ به  ۸۷۸ روستا افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی بیان کرد: در جریان اجرای این طرح در روستاها، جابه‌جایی و مقاوم‌سازی ۵ هزار و ۲۳۷ تیر برق، تقویت شبکه و رفع افت ولتاژ مشترکان روستایی با نصب ۱۴۵  ترانسفورماتور، اصلاح و ترمیم شبکه با ۲۸۳ کیلومتر  و ۳ هزار و ۳۳۰ عدد چراغ روشنایی معابر LED به همراه بهسازی و رفع حریم شبکه برق در روستاهای استان خراسان جنوبی به انجام رسیده است.

 

 

 

صف انتظار تسهیلات ازدواج خراسان جنوبی در بالاترین حد ممکن

اکنون صف انتظار زوج‌های جوان برای دریافت تسهیلات ازدواج در خراسان جنوبی به بالاترین حد ممکن خویش رسیده و بیش از ۷ هزار زوج در استان در انتظار«بله» بانک‌ها هستند.
به گزارش فارس، هم‌زمان با بله و شرایط ضمن عقدی که عروس خانم به آقا داماد می‌دهد تا زندگی نو شکل بگیرد دولت هم شرایط خاص و ویژه‌ای به‌عنوان هدیه ازدواج زوج‌های جوان در نظر می‌گیرد و این هدیه هم تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج است آن هم با کارمزد بسیار کم. اما نکته قابل تأمل در این زمینه آن هم برای خراسان جنوبی این است که گویا صف انتظار هم طولانی هم روزبه‌روز بر تعدادشان افزوده می‌شود به‌طوری که شاهد صف‌های عریض‌وطویل تسهیلات ازدواج برای زوج‌های جوان در این استان هستیم. از طرفی همین صف‌های عریض‌وطویل و پشت نوبت‌های بسیاری یعنی ۷ هزار و ۹۴ زوج سبب شده تا خراسان جنوبی جزو رده آخری پرداخت تسهیلات در کشور باشد. هرچند که فقط در فروردین ماه خراسان جنوبی رتبه ۱۶ پرداخت تسهیلات ازدواج را داشت و پس از آن به رتبه آخر تنزل کرد و سال قبل هم در ردیف ۲۸ تا آخر در کشور قرار داشت. حال پرسش اینجاست که چرا این قدر صف‌های پرداخت تسهیلات در خراسان جنوبی عریض‌وطویل است و در رده آخر کشوری قرار دارد؟ آن طور که مهدی قناد، معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: این استان به جزء فروردین‌ماه که رتبه ۱۶ کشور را در پرداخت تسهیلات ازدواج از آن خود کرد طی سال گذشته در رتبه‌ها ۲۸ تا ۳۰ و در ۵ ماه دیگر از سال ۱۴۰۳ نیز در رتبه ۳۱ کشوری قرار دارد. به گفته وی از ابتدای امسال تا پایان شهریور هزار و ۱۴۱ زوج جوان درخواست تسهیلات ازدواج در استان داشته‌اند و اکنون ۷ هزار و ۹۴ نفر در صف انتظار وام به سر می‌برند. وی اضافه کرد: اکنون خراسان جنوبی در بالاترین ظرفیت پشت نوبتی برای دریافت تسهیلات ازدواج قرار دارد.

مراجعه نکردن زوج ها و شکسته نشدن صف های انتظار

اما آن طور که محمدعلی زرنگ دبیر شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند نیز اظهار داشت: تسهیلات ازدواج بر اساس سهمیه‌ای است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در اختیار استان‌ها قرار می‌دهد پرداخت می‌شود.وی با اشاره به این که شعبه و زمان پرداخت تسهیلات به‌صورت سامانه‌ای است و هیچ‌کس نمی‌تواند دخل و تصرفی در آن داشته باشد گفت: این که در فروردین‌ماه امسال صف انتظار تسهیلات ازدواج در خراسان جنوبی شکسته شد حسب دستور استاندار خراسان جنوبی بود که بهمن‌ماه سال گذشته به تهران رفته و سهمیه‌ای مازاد برای این استان دریافت کردم.به گفته وی دریافت این سهمیه مازاد سبب شد تا صف انتظار از ۷ هزار به ۲ هزار و ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر برسد.وی ادامه داد: اما باتوجه‌به افزایش سنواتی میزان تسهیلات ازدواج در سال جدید بسیاری از زوج‌های جوان خراسان جنوبی برای دریافت وام با این که نوبت آن‌ها بود مراجعه نکردند و این تعداد به تعدادی متقاضیان سال جدید افزوده شد.وی با اشاره به این که مراجعه‌نکردن متقاضیان نه‌تنها سبب شکستن صف‌های انتظار نشد بلکه بر تعداد آن نیز افزود: تصریح کرد: دلیل افزایش تعداد متقاضیان نیز به‌واسطه افرادی که امسال به فهرست مزدوجین افزوده شدند و در خواست تسهیلات داشتند بود.رئیس شورای هماهنگی بانک‌های خراسان جنوبی دلیلی هم که متقاضیانی که نوبت آن‌ها بود مراجعه نکردند را افزایش میزان وام ازدواج در سال ۱۴۰۳ عنوان کرد و ادامه داد: سهمیه‌ای که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای ۶ ماه ابتدای امسال اعلام و ابلاغ کرده است بیش از ۱۷۲ درصد رشد دارد و به‌نوعی با صف‌های انتظاری که داریم این منابع پیش‌خور شده است.

استان های در انتظار ابلاغ سهمیه

وی مجموع پرداختی بانک‌های خراسان جنوبی را در ۶ ماه ابتدای امسال ۹۲ درصد اعلام کرد و گفت: دلیلی هم که تسهیلات ازدواج دیر پرداخت می‌شود کمبود منابع است چرا که منابع قرض‌الحسنه در بانک‌ها بسیار کم است. مدیر شعب بانک‌های ملی خراسان جنوبی این خبر خوش را هم برای زوج‌های جوان پشت نوبتی تسهیلات ازدواج داشت و آن هم این بود که به‌تازگی رئیس‌جمهور دستور پرداخت ۱۵۰ همت را برای تأمین منابع این تسهیلات ابلاغ کرده اما هنوز سهمیه استان‌ها از این میزان منابع مشخص نیست اما به‌محض اعلام و ابلاغ به طور حتم صف‌های وام‌های ازدواج شکسته خواهد شد.

۷۲۸ دانش آموز خراسان جنوبی در اردوهای جهادی شرکت کردند

۷۲۸ دانش آموز خراسان جنوبی در اردوهای جهادی شرکت کردند

بیرجند – ایرنا – مسئول بسیج دانش آموزی خراسان جنوبی گفت: تابستان امسال ۷۲۸ دانش آموز مقطع متوسطه اول و دوم در قالب ۱۰۴ گروه برای اجرای طرح شهید عجمیان در اردوهای جهادی هجرت شرکت کردند.

سرهنگ دوم پاسدار سید مصطفی موسوی زاهد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح شهید عجمیان به منظور بهسازی و زیباسازی فضای مدارس اجرا می‌شود که علاوه بر کار اجرایی اثر تربیتی هم در بین دانش آموزان دارد.

وی گفت: هدف از برگزاری اردوهای جهادی، هماهنگی تیمی و تقویت حس دغدغه مندی نسبت به جامعه در بین دانش آموزان است و فعالیت بسیج دانش آموزی در طول سال تداوم دارد.

مسئول بسیج دانش آموزی خراسان جنوبی توزیع نوشت افزار را از دیگر اقدامات بسیج دانش آموزی برشمرد و ادامه داد: به مناسبت هفته بسیج دانش آموزی بیش از ۲ هزار بسته نوشت افزار توزیع می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه آشنایی با معارف دین و گفتمان انقلاب از مهمترین اهداف سازمان بسیج دانش آموزی است گفت: بیش از ۶۰ درصد دانش‌آموزان‌ استان‌ عضو سازمان بسیج دانش آموزی هستند و حدود ۸۰ درصد مدارس‌ استان‌ واحد مقاومت‌ بسیج دارند.

موسوی زاهد یادآور شد: امیدان، پویندگان و پیشگامان سه مقطع تشکیلات بسیج دانش آموزی هستند و یکی از اهداف کلان، دسترسی به پوشش ۱۰۰ درصدی مدارس است.

 

تحویل ۳ آمبولانس جدید به خراسان جنوبی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از اختصاص و تحویل ۳ دستگاه آمبولانس جدید به خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سید محمد موسوی میرزائی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند امروز در جمع خبرنگاران از اختصاص و تحویل ۳ دستگاه آمبولانس جدید به استان خبر داد و اظهارداشت: فرسودگی ناوگان اورژانس یکی از چالش مهم و فعلی نظام سلامت است.وی گفت: آیین رونمایی از ۱۰۸ دستگاه آمبولانس جدید سازمان اورژانس کشور روز پنجشنبه گذشته برگزار شد که خوشبختانه با حمایت های وزارت بهداشت ۳ دستگاه نیز به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تحویل شد.وی اضافه کرد: از آنجایی که اولویت دانشگاه با شهرهای دورتر و محروم بوده، این دستگاه ها به شهرستان های عشق آباد، زیرکوه و درمیان اختصاص یافت.رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اعلام این که در نوبت قبلی توزیع نیز ۲ دستگاه جدید آمبولانس به ناوگان اورژانس استان اضافه شد خاطرنشان کرد: خوشبختانه با برنامه ریزی های صورت گرفته در وزارت بهداشت و اورژانس کشور، این توزیع تا پایان سال ادامه خواهد داشت و امیدواریم با رویکرد و نگاه ارزشمندی که دولت چهاردهم به حوزه بهداشت و درمان دارد، با نوسازی ناوگان اورژانس شاهد ارتقاء کیفیت ارائه خدمات اورژانسی و افزایش میزان رضایت مردم باشیم.

آبان، آغاز کوچ پاییزه عشایر خراسان جنوبی

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: کوچ پاییزه ۳ هزار و ۵۰۰ خانوار از عشایری استان از آبان‌ماه آغاز می‌شود.

خبرگزاری فارس – خراسان جنوبی؛ این روزها عشایر خراسان جنوبی در تدارک و تب‌وتاب برای کوچ پاییزه و قشلاقی خویش هستند یعنی از ییلاق‌ها به قشلاق‌ها می‌روند.دیگر مدت‌زمان کوتاهی باقی یعنی یک هفته دیگر تا کوچ پاییز ۳ هزار و ۵۰۰ خانوار از عشایر خراسان جنوبی به قشلاق‌ها در داخل و خارج از استان آغاز شود.محمدابراهیم ابراهیمی، مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهار داشت: کوچ پاییزه عشایر ۳ هزار و ۵۰۰ خانوار از عشایر استان از آبان ماه آغاز می‌شود.وی با بیان این که عشایر خراسان جنوبی باتوجه‌به نوع مراتع و وضعیت آب‌وهوای هر منطقه کوچ پاییزه را آغاز می‌کنند افزود: در کوچ قشلاقی عشایر به دنبال بهره‌برداری از مراتع غنی در نقاط دوردست یا حتی صعب‌العبور برای چرای دام‌های خویش هستند.وی با اشاره به سختی‌های کوچ تصریح کرد: شرایط اقلیمی مناسب، بارندگی‌ها مناسب، تقویت مراتع و دسترسی آسان به منابع آبی انگیزه و روحیه مضاعف به عشایر می‌دهد تا به کوچ قشلاق بروند.به گفته وی به طور معمول کوچ عشایر خراسان جنوبی درون‌استانی است اما حدود ۵۰۰ خانوار هم به خارج از استان از جمله سیستان و بلوچستان می‌روند.مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی به این نکته نیز اشاره کرد که عشایر نهبندان به طور معمول به زابل و بالعکس کوچ می‌کنند اما کوچ عشایر سربیشه، قائنات، زیرکوه، طبس، درمیان و خوسف درون‌استانی و در محدوده شهرستان‌های خودشان است.