اخبار خراسان جنوبی

احراز شهادت بسیجی "جواد حسن خو" به خانواده‌اش اعلام شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی و فرمانده قرارگاه عملیاتی شهید ناصری به همراه جمعی دیگر از مسئولان استان احراز شهادت بسیجی “جواد حسن خو” را به خانواده‌اش اعلام کردند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی، شهید جواد حسن خو از رزمندگان بسیجی قرارگاه عملیاتی شهید ناصری نیروی زمینی سپاه بود که ۲۴ مهر ۱۴۰۱ در منطقه عملیاتی شرق کشور به فیض شهادت نائل شد و پس از طی مراحل قانونی روز گذشته (۲۲ مهر) در آستانه دومین سالگرد این شهید گرانقدر، شهادت وی به صورت رسمی اعلام شد.

جواد حسن خو فرزند علی هشتم بهمن سال ۱۳۷۷ در شهرستان نهبندان به دنیا آمد و تحصیلات خود را تا مقطع راهنمایی در روستای چاهداشتی گذراند و برای ادامه تحصیل به نهبندان رفت. سپس در مدرسه کاردانش نهبندان در رشته برق ادامه تحصیل داد. وی پس از گرفتن دیپلم در سال ۱۳۹۶ به خدمت مقدس سربازی رفت و ۲۰ ماه در پدافند هوایی ارتش خدمت سربازی را به پایان رساند.

شهید حسن خو از دبستان در کلاس‌های پایگاه بسیج شرکت داشت و اول مرداد ۱۴۰۱ از طریق بسیج جذب سپاه شد و به عنوان بسیجی داوطلب در پایگاه امنیتی و عملیاتی بسیج مشغول شد.

هنوز سه ماه از خدمت او در سپاه نگذشته بود که حین ماموریت امنیتی شرق کشور در ۲۴ مهرماه ۱۴۰۱ در کویر نهبندان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

خراسان جنوبی ۱۲ شهرستان دارد و نهبندان یکی از چهار شهرستان مرزی این استان است که در ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده است.

انتخاب سکاندار هیئت ناشنوایان 

مریم زربان با اخذ تمامی آراء حاضرین در مجمع ،به مدت چهار سال سکانداری ریاست هیئت ورزش‌های ناشنوایان خراسان‌جنوبی را بدست گرفت.

مجمع انتخاب رئیس هیئت ورزش‌های ناشنوایان استان با تنفیذ از سوی رئیس فدراسیون؛ دکتر نکو لعل آزاد، به ریاست دکتر ربیعی مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی و اعضاء مجمع برگزار شد.

مریم زربان با کسب ۱۶ رأی موافق از ۱۶ رأی مأخوذه به ریاست هیئت ورزش‌های ناشنوایان استان انتخاب شد.

در این جلسه اعضای پیشنهادی هیات رئیسه جدید نیز با اخذ ۱۶ رأی‌ موافق از ۱۶ رأی ماخوذه به شرح زیر موفق به کسب اکثریت آراء شدند.

مهدی شجاعی‌پور به عنوان نایب رئیس اول، هادی ذوقی به عنوان خزانه‌دار و مصطفی ظهر، محمد خورشیدی، دکتر بهناز زال به عنوان اعضاء سه‌گانه هیات رئیسه هیئت انتخاب شدند.

 

دوره آموزشی ایروبیک 

اولین دوره کارگاه ایروبیک، استپ و کانگوکاد جامپ استان خراسان جنوبی به همت هیئت استان برگزارشد.

این دوره که با تدریس سرکار خانم دکتر عادل قهرمان از مدرسین به‌نام و سرشناس کمیته ایروبیک در فدراسیون از خراسان رضوی به مدت چهار روز در محل سالن شهید بصیری‌پور بیرجند برگزار شد.

این دوره آموزش ایروبیک با متد روز به سبک جدید(New School) صورت گرفت، قبول‌شدگان این دوره مجاز به ثبت‌نام و شرکت در دوره مربیگری ایروبیک خواهند بود.

فرمانده مرکز آموزشی ۰۴ بیرجند:

امروز ارتش جمهوری اسلامی یک ارتش مکتبی و ولایی است

امروز ارتش جمهوری اسلامی یک ارتش مکتبی و ولایی است

بیرجند- فرمانده مرکز آموزشی ۰۴ بیرجند گفت: امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران یک ارتش مکتبی و ولایی است.

به گزارش خبرنگار مهر، امیر سرتیپ دوم ستاد داریوش کریمی صبح دوشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره ۴۷ هزار شهید ارتش و شهدای خدمت و مقاومت اظهار کرد: ۲۴ مهر ماه روز تأسیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: سازمان عقیدتی سیاسی ارتش یک ارتش مکتبی و ولایی است که در این برهه از انقلاب وظایف سنگینی بر دوش دارد.

فرمانده مرکز آموزشی ۰۴ بیرجند ادامه داد: امروز شاهد تغییر از جنگ سخت به سمت جنگ نرم هستیم که باید ارتشیان جوانان انقلاب را از گزند بیگانگان مصون داشته و معرفت افزایی و مقابله شبانه روزی با جنگ نرم به ویژه در شبکه‌های مجازی را در دستور کار داشته باشند.

وی با اشاره به شهادت سید حسن نصرالله گفت: شهادت سید حسن نصرالله نشان داد آرمان‌های آزادی قدس در تحقق شکوهمند پیروزی قرار داد و پیروز قطعی حتماً حزب الله مقتدر خواهد بود.

کریمی ادامه داد: به فرموده رهبر معظم انقلاب ارتش نمایشگاه بزرگی از ارزش‌های اسلامی است و همچنین ایشان مدال. های افتخار کلمه طیبه، ارتش طیبه و ارتش حزب الله را بر سینه غرورمردان ارتش نصب کردند که باعث افتخار ارتش است.

وی از راه اندازی نهضت قرآنی و تربیت ۲۰ میلیون حافظ قرآن کریم توسط ارتش در کشور خبر داد و افزود :۱۵۰ دارالقرآن کریم نیز تأسیس و تجهیز شده است.

فرمانده مرکز آموزشی ۰۴ بیرجند همچنین گفت: بیش از ۳۷ هزار حافظ جزهای قرآن و ۲۹۴ نفر حافظ کل قرآن در بین نیروهای غیور ارتش و خانواده‌هایشان هستند.

وی یادآور شد: امروز ارتش جمهوری اسلامی یک ارتش مکتبی و ولایی است که علاوه بر دفاع از مرزهای کشور فرهنگ دشمن ستیزی را در سرلوحه کار خود دارد.

 

در این مراسم روحانیان، پرسنل نیرو‌های ارتش جمهوری اسلامی در خراسان جنوبی و پرسنل عقیدتی سیاسی با حضور در قطعه ۱ گلزار شهدای بیرجند به مقام شامخ شهدا ادای احترام و با آرمان‌های شهدا تجدید میثاق کردند.

 

لزوم حرکت مستمر ارتش در مسیر ولایت الله

آیت الله عبادی با اشاره به اینکه شرایط امروزی جهان ایجاب می کند ارتش مکتبی و اسلام شناس در مسیر ولایت الله به راه خودش ادامه دهد، گفت: انواع و اقسام موانع در این مسیر در پیش است که جز با ولایت و امام نمی توان حل کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، آیت الله سیدعلیرضا عبادی امروز دوشنبه (۲۳ مهر) در دیدار با یگان های ارتش مستقر در خراسان جنوبی اظهار داشت: آنچه که در سرنوشت ایران و جهان در انقلاب رقم خورد و از وعده های خدا و رسول(ص) بوده است تحقق پیدا خواهد کرد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نقش ارتش را نمی توان پنهان داشت، افزود: در حالی که پیش از انقلاب، ایران دست همین هایی بود که امروز بر دنیا سلطه دارند.

 

وی در ادامه بیان کرد: سوابق قبل هم حاکی از این بود که سرنوشت آینده مبهم است و امرای ارتش قبل از انقلاب وابسته به بیرون بودند اما پیکره ارتش که بچه های همین مروم بودند با ریسک و توکل در این جهت موضع گرفتند و به انقلاب پیوستند.

 

آیت الله عبادی ادامه داد: این موضوع در سرنوشت انقلاب نقش بسیاری داشت در حالی که سلطه استعمار جهانی و استعمارگران غرب و شرق با درصد احتمالات قوی بود.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه کار ارتش هنگامی که به امام راحل پیوست از آن کارهای خالصانه بود، افزود: زمینه ابتدایی نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی بود که اجرش را فقط خدا می تواند بدهد که در چنان شرایطی کار بزرگی را انجام دادند و این کار را ادامه می دهد.

 

وی در ادامه عنوان داشت: ایجاب می کند ارتش مکتبی و اسلام شناس در مسیر ولایت الله به راه خودش ادامه دهد و انواع و اقسام موانع در این مسیر در پیش است که جز با ولایت و امام نمی توان حل کرد.

 

آیت الله عبادی با تاکید بر اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران کلمه طیبه است، افزود: ۴۶ سال از انقلاب می گذرد و روز به روز معنویت در ارتش جمهوری اسلامی و در هدفمند بودن در سیر الی الله و خار چشم دشمن بودن افزوده می شود و برگ برنده ای است که ارتش کسب کرده است.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در ادامه گفت: امروز تمام جهان زیر سلطه تفکر زشت و شرک آمیز لیبرال دموکراسی غرب است و در سطح جهان بر هر جا مسلط شدند دست به جنایت زدند.

 

وی در پایان بیان کرد: فقط قدرت است که می تواند آنان را سر جای خود بنشاند و امروز به برکت نیروهای مسلح مکتبی جمهوری اسلامی به عنوان یک قدرت در مقابل ظلم بین الملل ایستاده اند.

 

 

 

 

 

اجرای ۳ طرح‌ در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی در خراسان جنوبی

اجرای 3 طرح‌ در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی در خراسان جنوبی

مسئول بسیج جامعه زنان سپاه استان خراسان جنوبی از اجرای سه طرح رویداد ثمین، طرح ایجابی- اغنایی حلما و صیانت از کودکان در حوزه سلامت خانواده و کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، فاطمه بصیری‌پور در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تاکید بر وجود ظرفیت‌های در دسترس و مشاغل خرد و خانگی در بین جامعه زنان استان اظهار کرد: با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از تهاجم فرهنگی دشمن در مقوله عفاف و حجاب، رویدادی دانش‌بنیان تحت عنوان «رویداد ثمین» با هدف ارائه پوشاک  متناسب با ذائقه امروز نسل جدید، ضمن حفظ سنت‌ها و میراث استان و در عین حال باکیفیت خوب و دارای قدرت رقابت در بازارهای بین المللی تدوین شده است.

وی افزود: رویداد فرهنگی ثمین با به کارگیری نبوغ و تلاش دانشجویان، با همکاری مؤثر اساتید و طراحان برتر استان با هدف رفع دغدغه خانواده‌ها جهت تأمین پوشاک ایرانی اسلامی و کاهش معضلات فرهنگی در استان، به دنبال بهره‌وری هرچه بیشتر از طرح‌های بومی استانی است.

مسئول بسیج جامعه زنان سپاه استان خراسان جنوبی با بیان اینکه امیدآفرینی، تقویت اعتماد به نفس بانوان کلید بهبود سلامت خانواده و کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان است با اشاره به برخی  آسیب‌های اجتماعی در بحث بانوان در استان  به تشریح دومین طرح در مقوله عفاف وحجاب وکمک به سلامت خانواده‌ها پرداخت و گفت: طرحی ایجابی ـ اغنایی «حلماء» با همکاری بانوان شاغل در اصناف و گرداننده‌های بسترهای مجازی در استان با هدف توانمندسازی جامع و چندبعدی امیدآفرینی و تقویت اعتماد بنفس بانوان مبتلا به آسیب‌های اجتماعی با همکاری خیرین و گروه‌های جهادی و پزشکان استان ضمن تاکید بر حفظ کرامت بانوان و خانواده‌ها، برای ارتقاء سلامت خانواده‌ها و کاهش رواج آسیب‌های اجتماعی در استان برنامه ریزی شده است.

وی به ارائه سومین طرح تدوین شده در قرارگاه تعالی زن و خانواده سپاه استان در حوزه صیانت از کودکان پرداخت و گفت: کودکان به عنوان یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار اجتماعی در جریان آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و معضلاتی همچون اعتیاد و مشکلات عدیده تغذیه‌ای هستند و طرح «صیانت از کودکان» با هدف کمک به ۳۰۰۰ کودک و مادر درگیر آسیب‌های اجتماعی در استان، با همکاری اساتید کشوری و مربیان آموزش دیده در حوزه مسائل مرتبط با خانواده در دست اجراست.

 

 

انتخاب مریم زربان برای مدت چهار سال به عنوان رییس هیات ورزش های ناشنوایان خراسان جنوبی

انتخاب مریم زربان برای مدت چهار سال به عنوان رییس هیات ورزش های ناشنوایان خراسان جنوبی

مریم زربان برای مدت چهار سال به عنوان رییس هیات ورزش های ناشنوایان خراسان جنوبی انتخاب شد .

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی ، جلسه مجمع عمومی انتخاب رییس هیات ورزش های ناشنوایان خراسان جنوبی با حضور محمد علی ربیعی مدیر کل ورزش و جوانان استان و رییس مجمع ، اسلامی معاون ورزش بانوان ،چهکندی نژاد سرپرست معاونت توسعه امور ورزش ، پوراسد رییس حراست اداره کل و تعداد ۱۶ نفر اعضا برگزار شد .
️در این جلسه مریم زربان با کسب ۱۶ رای برای مدت چهار سال به عنوان رییس هیات ورزش های ناشنوایان خراسان جنوبی انتخاب و با رای اعضای مجمع ، مهدی شجاعی پور به عنوان نایب رییس ، هادی ذوقی خزانه دار ، محمد خورشیدی ، مصطفی ظهر و بهناز زال به عنوان اعضای هیات رییسه هیات ناشنوان استان انتخاب شدند .

 

 

 

نزدیکی به مردم از مهمترین ویژگی های یک مدیر انقلابی است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به این نزدیکی به مردم، میدانی بودن و سعه‌صدر، از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مدیر انقلابی است، بر امیدوار بودن یک مدیر در راستای امیدبخشی به مردم تأکید کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس از خوسف، سید محمدرضا طالبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی امروز در مراسم تکریم و معارفه فرماندار جدید شهرستان خوسف، ضمن تسلیت شهادت حضرت معصومه سلام‌الله علی‌ها، جان‌باختن کارگران شریف و افتخارآفرین شرکت معدنجوی طبس بویژه جانباختگان این حادثه در شهرستان خوسف را تسلیت گفت.وی با ذکر این مطلب که مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) ویژگی‌های را برای مدیر جهادی، انقلابی، مؤمن و کارآمد بیان کردند که باید خود را با این شاخص‌ها محک بزنیم، یادآور شد: درنظرداشتن خداوند در همه احوالات و خدایی عمل‌کردن منتج به رضایت خلق می‌شود. وی با اشاره به وجود دشمنان قسم‌خورده علیه جمهوری اسلامی ایران و تزریق ناامیدی و یأس به مردم توسط آنان، بر امیدوار بودن مدیران در راستای امیدبخشی به مردم تأکید کرد و افزود: ایران با وجود دشمنان قسم‌خورده، سخت‌ترین تحریم‌ها و خباثت‌های دشمن، در دنیا سربلند و صاحب پیشرفت‌های شگرفی است. معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه خستگی‌ناپذیری مدیر از شاخصه‌های عنوان شده توسط رهبر معظم انقلاب است، اضافه کرد: این ویژگی باید توأم با نظم و انضباط و برنامه‌ریزی در جهت خدمت شبانه‌روزی به مردم باشد. وی با اشاره به این مدیریت فکورانه و عقلانی از دیگر شاخصه‌های مدنظر رهبر معظم انقلاب است، برنامه‌ریزی، بهره‌مندی از نظر مشاورین و تسلط بر سیاست، فرهنگ و… جغرافیایی محل خدمت را از دیگر ویژگی‌هایی برشمرد که باید یک مدیر واقف بر آن باشد.

ویژگی های مدیر تراز انقلاب

طالبی قدرت مدیریت، تعهد دینی و انقلابی، تعهد نسبت به مردم و خون شهدا و ایثارگران و عدالت‌خواهی به معنای واقعی را از دیگر شروط مدیر تراز انقلاب برشمرد و در ادامه بر نزدیکی به مردم و میدانی بودن و سعه‌صدر به‌عنوان مهم‌ترین ویژگی‌های یک مدیر انقلابی تأکید کرد.معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به ناپایداری میزهای خدمت، بر شنوا بودن مشکلات مردم و توجیه مردم در موضوعات غیرقابل‌حل و جلوگیری از انباشت مطالبات مردمی تأکید کرد.وی شفافیت، عدم پنهان‌کاری، پذیرش عواقب مسئولیت اقدامات خود، عدم حرس در جهت مال‌اندوزی را از دیگر شاخصه‌های مدیر تراز انقلاب عنوان کرد. طالبی در پایان با قدردانی از دکتر سید علی حسینی فرماندار پیشین شهرستان خوسف، برای ایشان در سنگر تعلیم‌وتربیت و برای سرپرست جدید فرمانداری شهرستان در منصب جدید آرزوی موفقیت کرد.

تحقق مطالبه های مردم خوسف

سید علی حسینی فرماندار سابق شهرستان خوسف هم در این جلسه، تدوین شناسنامه پروژه‌ها و اولویت‌های شهرستان را اولین اقدام خود در شهرستان برشمرد و افزود: همه پروژه‌های بر زمین‌مانده شهرستان در این مدت یا افتتاح شده یا تأمین اعتبار شده یا در حال تکمیل است.وی گفت: فاضلاب خوسف مطالبه دیرینه و ۱۸ساله مردم شریف شهر خوسف بود که در دهه فجر ۱۴۰۲ کلنگ‌زنی آن آغاز، ردیف ملی آن حفظ و تسریع در آغاز عملیات این پروژه به جد مورد پیگیری است.وی افزود: مجتمع فرهنگی ابن حسام دیگر پروژه نیمه‌تمام در این شهرستان بود که از سال ۱۳۸۴ متوقف مانده و اکنون تأمین مالی آن شروع و بزودی تکمیل این پروژه نیز آغاز خواهد شد.فرماندار پیشین خوسف از پیگیری تأمین اعتبار ساختمان نیمه‌تمام فرمانداری شهرستان خوسف خبر داد و افزود: اجرای این پروژه نیز آغاز گردیده است.وی به درخواست استقرار اداره ثبت‌اسناد به‌عنوان دغدغه مهم مردم شهرستان و آمادگی فضا و تجهیزات این اداره اشاره کرده و اظهار امیدواری کرد : با پیگیری، این اداره نیز در شهرستان به‌زودی افتتاح گردد. حسینی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی نیز اقدامات زیادی در این مدت با همکاری همه مسئولین در شهرستان رقم خورد، برنامه‌های هفته فرهنگی سال گذشته، کنگره ابن حسام، جشنواره شعر آیینی و…را از جمله برنامه‌های فرهنگی شهرستان برشمرد و اظهار داشت: ثمره این اقدامات دیده‌شدن شهرستان خوسف بوده است.وی به افزایش حضور مسئولان استانی در شهرستان اشاره کرد و از همراهی استاندار، نمایندگان مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی و همه مسئولین استانی و شهرستانی در طول مدت خود قدردانی کرد.

شکستن رکوردها در خوسف

حسینی با بیان اینکه در یک سال اخیر همه حوزه‌ها رکوردها در شهرستان خوسف شکسته شده، افزود: در حوزه سرمایه‌گذاری در معادن به‌اندازه تاریخ خوسف طی مدت اخیر سرمایه‌گذاری صورت پذیرفته است.به گفته وی؛ باور به سرمایه‌گذاری در شهرستان خوسف، مهم‌ترین دستاورد برای شهرستان و کسانی که در حوزه سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنند، بوده است.وی تحولات در حوزه زیرساختی، نهضت آسفالت، نهضت احیای قنوات، طرح شهرستان گلخانه‌ای خوسف، طرح سالمندی و پویش دانایی را از جمله اقدامات شاخص در شهرستان برشمرد و اظهار امیدواری کرد: اجرای این طرح‌ها ادامه‌دار در شهرستان باشد.وی در پایان با اشاره به نقش مهم رسانه در انجام اقدامات در عرصه‌های مختلف در شهرستان، از اصحاب رسانه در استان خراسان جنوبی و شهرستان خوسف قدردانی کرد.امام‌جمعه خوسف نیز در این جلسه با بیان تبیین تکلیف سنگین مسئولین در قبال مردم و انجام خدمت با تمام توان، یادآور شد: حاجات مؤمنین و خدمت به مردم نعمت‌های الهی هستند که باید قدردان آن باشیم.حجت‌الاسلام اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود به حوادث اخیر لبنان و مردم مظلوم فلسطین، غزه و لبنان اشاره کرد و افزود: در نظام ولایی مرز جغرافیایی وجود ندارد و مؤمنین در قبال یکدیگر تکلیف دارند و باید برای ادای این تکلیف عمل کنیم.گفتنی است؛ در پایان این مراسم که با حضور نماینده محترم مردم شریف شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی همراه بود از زحمات سید علی حسینی فرماندار سابق شهرستان تقدیر و محمدیان فر به‌عنوان سرپرست فرمانداری این شهرستان معارفه شد.

بیابان لوت

بیابان لوت از جمله مناطق فراگرم و خشک جهان است. محدوده ریگ یلان نهبندان در بایابن لوت که بین استان کرمان و سیستان بلوچستان می باشد در سال‌های ۲۰۰۴، ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ گرم‌ترین نقطه بر سطح کره زمین شناخته شده‌است که بیشترین آن در سال ۲۰۰۵ با بیشینه دمای ۷۰٫۷ درجه سانتیگراد ثبت گردیده‌است. دانشمندان علت گرمای بالای آن را رنگ تیره و خشکی سطح آن دانسته‌اند که موجب جذب گرمای خورشید می‌شود. در تحقیقات جدید ناسا که با استفاده از اطلاعات ماهواره ای ۲۰سال گذشته انجام شد مشخص شدت دمای دشت لوت درطول این سالها حتی دمای۸۱درجه سانتیگراد را تجربه کرده‌است. از دیگر شگفتی های بیابان لوت محدوده نهبندان مرتفع‌ترین هرم‌های ماسه‌ای دنیا در لوت است. مرتفع‌ترین هرم‌های شناخته شده دنیا حداکثر ۳۰۰ متر ارتفاع دارند (لیبی) اما در لوت ارتفاع برخی هرم‌ها گاه به ۴۸۰ متر هم می‌رسد و مخروط آتشفشان کواترنر در سطح دشت لوت از دیگر ویژگی های بیابان لوت محدوه نهبندان می باشد.
میراث جهانی بیابان لوت در وهله اول از یاردانگ‌های بیابان لوت (کلوت) در بخش غربی، ریگ یلان یا ارگ یلان در بخش شرقی، هامادای بخش میانی و نبکاها در حاشیه بخش غربی تشکیل شده‌است که مجموع بیابان لوت را تشکیل می‌دهد. اجزای دیگر این بیابان شامل رودخانه شور، منطقه گندم بریان و شورگز هامون می‌باشند. بیابان لوت نه تنها دارای ویژگی‌های زیباشناسانه است بلکه بخشی از فرایندهای دخیل در شکل‌دهی به منطقه و تاریخ زمین‌شناسی را نیز نشان می‌دهد. در عین حال تنوع چشم‌اندازها و ناشناخته بودن منطقه شرایط مناسبی را برای تحقیقات علمی و گسترش ژئوتوریسم فراهم می‌نماید.
از دیگر شگفتی های بیابان لوت و برخی از جاذبه‌های آن عبارتند:
ل بزرگ‌ترین شهر کلوخی جهان. منطقه کلوت‌ها از دور به خرابه‌های شهری بزرگ می‌ماند که توصیف‌های گوناگون از آن شده‌است نظیر: شهر خیالی یا شهر لوت.
• ۴۰ مخروط آتشفشان کواترنر در سطح دشت لوت وجود دارد.
• پهنه‌های وسیع ماسه و ریگ با طیف رنگی قهوه‌ای روشن تا خاکستری و سیاه نظیر «گدار باروت» که چون خاک آن سیاه و شبیه باروت است به این نام خوانده می‌شود.
• دشت‌هایی از گدازه‌های بازالتی چاله چاله نظیر «گندم بریان».
• پهنه‌های شنی مواج
• بزرگ‌ترین نبکاهای جهان تپه‌های شنی پوشیده از گیاه (نبکاها)که یکی از شگفتی‌های همزیستی خاک و آب و گیاه است. این نبکاها به گلدان بیابان نیز نامیده شده‌اند.
ش مرتفع‌ترین ربدوها: (Rebdou)ربدوها مشابه نبکاها با ابعاد بزرگ‌تر شکل‌های پیچیده‌تر در لوت غربی می‌باشند.
• پهنه‌هایی به شکل چندضلعی‌های متعدد که حاصل قشر نمکی ضخیم و تبخیر شدید سطح زمین است.
• کویر پاشتری، سطح این نوع زمین‌ها اینطور به‌نظر می‌رسد که پس از بارندگی زیاد خیس شده و تعدادی شتر روی آن راه رفته‌اند.
• هامادا: (Hammada) دشت‌هایی از ریگ، شن و پوشیده از خاک‌های ریگی که فاقد گیاه است.

غار سنگ سوراخ

اثری طبیعی به‌صورت حفره‌ای بزرگ در بالای کوهی به همین نام است که در فاصله ۳۵ کیلومتری غرب شهر فردوس قرار گرفته است

این حفره بزرگ به‌دلیل فرسایش‌های آبی در سنگ‌های آهکی کوه به‌وجود آمده و قطری حدود ۲۰ متر دارد

این اثر طبیعی در مسیر دسترسی به کویر پلوند و ریگ یوز در منطقه حفاظت شده مظفری شهرستان فردوس واقع بوده و جاده قدیم ابراهیم‌آباد به روستاهای کجه و چاه‌نو از ۵۰۰ متری آن می‌گذرد

در نزدیکی این اثر طبیعی، غار آبی سنگ سوراخ قرار گرفته و در فاصله‌ای دورتر، تپه‌های شنی قرار دارند که قابل توجه گردشگران بوده و مکان مناسبی برای ورزش‌های بیابانی مانند موتورهای چهارچرخ می‌باشد.

 

 

 

سامانه سنجش اختلالات اسکلتی در بیرجند بومی‌سازی شد

سامانه سنجش اختلالات اسکلتی در بیرجند بومی‌سازی شد

بیرجند – ایرنا – عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه بیرجند گفت: سامانه سنجش اختلالات و ناهنجاری‌های اسکلتی برای نخستین بار در کشور به همت پژوهشگران این دانشگاه بومی‌سازی شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، محمد یوسفی روز دوشنبه اظهار کرد: این محصول، تشخیص دهنده اختلالات اسکلتی بدن انسان در نماهای مختلف است که از نشانگرهای فعال و غیرفعال فروسرخ و دوربین فروسرخ برای استخراج اختلالات و ناهنجاری‌های بدن استفاده می‌کند.

وی گفت: پس از ثبت تصویر توسط نرم افزار و نماهای مختلف بدن (تصویر فونتانل قدامی و خلفی و تصویر ساجیتال) تصاویر در نرم افزار توسط الگوریتم‌های پردازش تصویر و معادلات بیومکانیکی آنالیز می‌شود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان اضافه کرد: سپس داده‌های بیومکانیکی مانند زوایای مفصلی با داده‌های نرمال موجود در پس زمینه نرم افزار مقایسه شده و نتیجه به صورت یک گزارش منسجم و کامل در قالب پی دی اف در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

وی گفت: در هر بخش در صورت وجود ناهنجاری، تمرینات مرتبط با رفع و بهبود ناهنجاری توسط نرم افزار پیشنهاد می‌شود که با تایید پزشک قابل استفاده خواهد بود.

یوسفی با بیان اینکه طراحی همه صفحات، الگوریتم‌ها و معادلات نرم افزار سامانه توسط متخصصان شرکت انجام و از زبان برنامه نویسی استاندارد استفاده شده است، تصریح کرد: داده‌های نرمال نرم‌افزار با افزایش داده‌های کاربران به‌روز رسانی شده‌ است و در آینده با داده‌های بیشتر بهبود خواهد یافت.

وی گفت: این محصول برای نخستین بار در کشور بومی‌سازی شده است و ما امکان تولید ۲۵۰ دستگاه در سال را داریم که در قالب این طرح ۲۵ نفر مشغول به کار شده‌اند.

عضو هیات علمی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه بیرجند درخصوص صادرات سامانه سنجش اختلالات اسکلتی عنوان کرد: به دلیل موانع مالی هنوز موفق به صادرات نشده‌ایم با این حال درخواست‌هایی از سوی کشورهای چین، عراق و افغانستان داریم که در صورت انجام، ارزآوری قابل توجهی برای کشور به همراه خواهد داشت.

وی گفت: شرکت دانش بنیان پویا گام آزما تجهیز در اسفند سال ۱۳۹۹ با استقرار در زیست بوم دانشگاه بیرجند، فعالیت خود را در حوزه تجهیزات پزشکی آغاز کرد و دارای چند محصول در حوزه پزشکی و یک محصول دانش بنیان است.

یوسفی افزود: نرم افزار جامع آنالیز حرکت سه بعدی و تحلیل داده‌های بیومکانیکی، مارکرهای رفلکتیو (کاربردی در آزمایشگاه‌های آنالیز حرکت)، سامانه هوشمند فشارسنج کف پایی، دوربین حرارتی پزشکی و کفی‌های شکل پذیر از محصولات این شرکت هستند.

 

 

 

شروع کشت پائیزه گندم و جو در ۶۰ هکتار از اراضی خراسان جنوبی

 

 

شروع کشت پائیزه گندم و جو در 60 هکتار از اراضی خراسان جنوبی

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به شروع کشت پائیزه گندم و جو در استان گفت: گندم کاران استان آماده‌اند تا سطحی بین ۵۰ تا ۶۰ هکتار را زیرکشت پاییزه گندم و جو ببرند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمدحسین اکبری در جمع خبرنگاران از شروع کشت پاییزه در ۵۰ تا ۶۰ هکتار از اراضی استان خبر داد و اظهار کرد: پیگیری‌ها برای تامین کود و سم مورد نیاز کشاورزان برای کشت پاییزه از یک ماه قبل انجام شده است.

وی گفت: آموزش‌های لازم نیز به گندم کاران خراسان جنوبی در زمان کشت پاییزه داده می‌شود تا کشاورزان بتوانند تولید خود را به میانگین تولید برسانند یا از این میزان عبور کنند. رایزنی‌هایی با بانک تجارت انجام شده تا تشکل و تعاونی‌های خراسان جنوبی اگر بخواهند در زمینه خرید توفقی ورود کنند برای تامین منابع خویش مشکلی نداشته باشند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: براساس رایزنی‌ها و تفاهم انجام شده با بانک تجارت قرار شده حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار به تعاونی‌ها و تشکل‌هایی که بخواهند در زمینه خرید توافقی محصولات مزیت دار استان ورود کند پرداخت شود. همچنین برای تامین منابع خرید توافقی و مدت‌دار محصولات مزیت دار استان نامه نگاری‌هایی با وزارت جهاد کشاورزی انجام شده که منتظر پاسخ هستیم.

وی به برگزاری جلسه‌ای با بانک کشاورزی در هفته پیش رو نیز برای تامین منابع مورد نیاز خرید توافقی محصولات مزیت‌دار خراسان جنوبی اشاره کرد و ادامه داد: با برطرف شدن دغدغه کشاورزان در زمینه فروش محصولات آن‌ها در پی آن هستیم که جشنواره زرشک را نیز برای سومین سال برگزار کنیم و هدف از برگزاری هم این است که هم بتوانیم زرشک را به دیگر نقاط ایران و جهان بشناسانیم و هم زمینه فروش و فراوری‌هایی که در زمینه سلامت و دارویی دارد را نیز فراهم آوریم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: فصل برداشت محصولات مزیت‌دار خراسان جنوبی به واسطه زیبایی منحصر به فردی که در این فصل دارد می‌تواند زمینه ساز ورود گردشگران بسیاری به استان باشد چرا که بزرگترین باغ زرشکی جهان با ۱۵ کیلومتر در روستای افین زیرکوه واقع شده است.

وی افزود: همچنین زیبای غیر قابل وصف درختان عناب در فصل پاییز و مزارع زعفران و انارستان‌های خراسان جنوبی نیز می‌تواند در کنار دیگر قابلیت‌های گردشگری استان از جمله کویر گردشگران بسیاری را به سوی خود جلب کند تا علاوه بر تازه خوری و خرید محصولات تازه را نیز در دستور کار خود به عنوان سوغات کشاورزی این خطه قرار دهند.

اکبری همچنین از ایجاد ۱۴۱ فرصت شغلی در صنایع کشاورزی خراسان‌جنوبی در شش‌ماهه اول سال خبر داد و گفت: صدور ۷ پروانه بهره‌برداری کشاورزی طی این مدت منجر به ایجاد اشتغال برای ۱۴۱ نفر شده است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: طی ۶ ماهه امسال تعداد جواز صادره در حوزه باغی در استان دو فقره و در حوزه دامی یک فقره بوده است. همچنین در این مدت یک فقره جواز در حوزه سردخانه و یک فقره جواز در حوزه تولید کود در استان صادر شده است. یک فقره جواز در حوزه دامی در استان نیز ابطال شده است.

وی از صدور هفت فقره پروانه بهره‌برداری در حوزه‌های مختلف کشاورزی خراسان جنوبی در این مدت خبر داد و عنوان کرد: از این تعداد چهار پروانه مربوط به حوزه باغی، یک فقره مربوط به حوزه دامی و دو فقره مربوط به حوزه زراعی بوده است.

 

 

 

رئیس هیئت نابینایان و کم بینایان خراسان جنوبی خبر داد؛

اعزام ۱۵ ورزشکار نابینای خراسان جنوبی به جشنواره استعدادیابی کشور

اعزام ۱۵ ورزشکار نابینای خراسان جنوبی به جشنواره استعدادیابی کشور

بیرجند_ رئیس هیئت نابینایان و کم بینایان خراسان جنوبی گفت: ۱۵ ورزشکار نابینای استان به دومین دوره جشنواره استعداد یابی کشور اعزام شدند.

صالحه غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان داشت: همزمان با فرا رسیدن روز جهانی عصای سفید و هفته تربیت بدنی، کاروان منتخبین ورزش نابینایان استان خراسان جنوبی به دومین جشنواره استعدادیابی کشور اعزام شد.

به گفته وی ۱۵ ورزشکار نوجوان و جوان نابینای خراسان جنوبی شامل ۸ خانم و ۷ آقا برای رقابت با برترین‌های کشور با بدرقه مسئولان استان عازم دومین جشنواره استعدادیابی نابینایان کشور شدند.

وی با اشاره به حمایت ادارات کل بهزیستی و ورزش و جوانان استان از ورزشکاران نابینا خاطرنشان کرد: این رویداد ملی که انتخابی مسابقات آسیایی تاشکند ازبکستان است با هدف شناسایی برترین‌ها در رشته‌های دو و میدانی، گلبال و شطرنج از ۲۳ تا ۲۸ مهر در تهران برگزار می‌شود.

 

 

استقرار ۱۱ ایستگاه لرزه نگاری در ارتفاعات خراسان جنوبی

 

 

استقرار 11 ایستگاه لرزه نگاری در ارتفاعات خراسان جنوبی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از استقرار ۱۱ ایستگاه لرزه نگاری در ارتفاعات استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، جواد قناعت به همراهی مدیرکل مدیریت بحران استانداری از سایت رادیویی مرکز لرزه نگاری استان در ارتفاعات باقران بازدید کرد.

محمدعلی آخوندی در این بازدید اظهار کرد: این بازدید با هدف اطلاع از اقدامات این سایت و تجهیزات فنی مسقر در مرکز لرزه نگاری انجام شد.

وی با اشاره به ۱۱ ایستگاه لرزه نگاری مستقر در ارتفاعات استان، ادامه داد: با توجه  به لرزه خیزی استان و سابقه بروز زلزله‌های بزرگ، ۱۱ ایستگاه پایش و رصد زلزله در ارتفاعات خراسان جنوبی نصب و راه اندازی شده که کل استان را پوشش می‌دهند.

وی با اشاره به فعال بودن ۲ مرکز لرزه نگاری در شهرهای بیرجند و طبس، تصریح کرد: داده‌های ایستگاه‌های مستقر در مناطق مختلف استان به مرکز لرزه‌نگاری بیرجند ارسال می‌شود تا در این مرکز مورد پایش و تحلیل قرار گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه اطلاعات ارائه شده در سه نوبت کاری دریافت و رصد شده و به مدیریت بحران استانداری ارسال می‌شوند، گفت: در این مرکز، تخمین داده‌های تجمیعی با هدف پیش‌بینی لرزه‌ها و روند وقوع زلزله در استان  هم صورت می‌گیرد.

آخوندی تأکید کرد: این اطلاعات به طرح‌های توسعه مناطق شهری و روستایی در دستگاه‌هایی همچون راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و … کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: به روزرسانی و تأمین تجهیزات تخصصی این مراکز برعهده مرکز ژئوفیزیک تهران است و نیازمندی‌های زیرساختی و پایه‌ای را نیز استانداری تأمین می‌کند. یکی از نیازهای سایت رادیویی مرکز لرزه نگاری استان در ارتفاعات باقران، خودروی کمک دار به منظور انجام بازدیدهای مستمر بود که در بازدید استاندار مطرح شده و در دستور کار قرار گرفت.

 

 

 

توسط ووشوکاران خراسان جنوبی انجام شد؛

کسب مقام سوم مسابقات بین المللی جام صلح و دوستی

کسب مقام سوم مسابقات بین المللی جام صلح و دوستی

بیرجند- دو ووشوکار خراسان جنوبی مقام سوم دومین دوره رقابت‌های جام بین المللی صلح و دوستی را کسب کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، دو قهرمان با اخلاق ووشو کار خراسان جنوبی مهدی یعقوبی و محمد براتی که با کسب عناوین قهرمانی کشور و حضور در اردوی تیم ملی جواز حضور در دومین دوره مسابقات بین المللی ووشو جام صلح و دوستی را کسب کرده بودند، باز هم افتخار آفرینی کردند.

این دو ورزشکار مقام سوم رقابت‌های بین المللی ووشو جام صلح و دوستی در زاهدان را با کسب مدال برنز از آن خود کردند.

آسبادهای خراسان جنوبی به ثبت جهانی نزدیک‌تر می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: با حضور مدیر پرونده ثبت جهانی آسبادها در استان و بررسی مستندات درج پرونده جهانی آسبادها، روند ثبت جهانی آسبادهای خراسان جنوبی شتاب می‌گیرد.
محمدحسن طالبیان، معاون پیشین میراث‌فرهنگی و مدیر تدوین پرونده‌های ثبت جهانی با حضور در استان از آسبادهای شهرستان بیرجند نهبندان و درمیان بازدید کرد. هادی شاهورودی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: پس از این بازدیدهای میدانی در نشستی با مدیر پرونده ثبت جهانی آسبادها، سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی، مدیر پایگاه‌های آسبادهای استان و کارشناس مربوطه، مستندات درج پرونده جهانی آسبادها بررسی شد. او ادامه داد: در این بررسی مقرر شد در تعدادی از آسبادها، مرمت، آزادسازی حرایم، فضاسازی و بازآفرینی اطراف آسبادها و… صورت گیرد و مقامات محلی نیز در مسیر ثبت جهانی آسبادها همراه شوند. شاه‌وردی گفت: خراسان جنوبی با دارابودن ۳۰۸ آسباد، پایتخت آسبادهای ایران است که از این تعداد ۹۲ آسباد قابلیت ثبت در فهرست آثار جهانی را دارند. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی بیان کرد: استان با داشتن ۹ اثر ثبت جهانی در ۶ شاخه رکورددار ثبت آثار در فهرست میراث جهانی در کشور است و ان‌شاءالله ثبت جهانی آسبادهای استان نیز باعث معرفی هرچه بهتر و بیشتر ظرفیت‌های بی‌نظیر استان در سطح جهانی خواهد شد.

قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول در خراسان جنوبی اجرایی شده است و اسناد می‌بایست به صورت رسمی تنظیم شوند در غیر این صورت ضمانت اجرایی ندارند.

 

ابراهیمی مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: پیشنهاد تصویب قانون الزام به ثبت رسمی اموال غیرمنقول در سال ۹۵ داده شد و در سال ۱۴۰۱ در مجلس تصویب شد، موارد تخلفی بررسی و نهایتاً امسال شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب نهایی کرده و این قانون به صورت رسمی اعلام شد.

او افزود: طبق این قانون اموال غیرمنقول یعنی اموالی که نتوان آنها را از جایی به جای دیگر جابجا و یا نقل مکان کرد می‌بایست به صورت رسمی ثبت شوند.

ابراهیمی بیان کرد: از آنجایی که تنظیم اسناد به صورت عادی می‌تواند گاهاً باعث کلاهبرداری و اختلافات شود، در صورتی که مالک سند را به صورت رسمی ثبت نکرده باشد اگر بعد‌ها به مشکل خوردند دستگاه‌های قضایی و شبه قضایی حق رسیدگی به دعوا را ندارند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی ادامه داد: این موضوع در اسناد مالکیتی که از تاریخ ۳ تیر امسال به بعد در اداره ثبت صادر می‌شود تذکر داده شده و رنگ سند‌ها نیز ثبت شده است و الزاماً باید سند رسمی تنظیم شود؛ قانون مکلف کرده که سامانه ساماندهی اسناد غیر رسمی تا یک سال بعد از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون الزام به ثبت، راه‌اندازی شود و سند‌های قبلی نیز تا زمانی که سامانه راه‌اندازی نشده است به روال قبل پیش می‌رود.

او عنوان کرد: افراد بعد از ایجاد سامانه دو سال وقت دارند که اسناد خود را بارگذاری کنند و بعد از ثبت اگر در مورد سند دعوا، اختلاف و یا مشکلی وجود داشت نیز تا دو سال بعد از تاریخِ ثبت فرصت دارند که مسئله را حل کرده و ثبت نهایی را انجام دهند در غیر این صورت مسئولیت هرگونه مشکل بر عهده خود افراد است.

ابراهیمی تصریح کرد: همچنین نرم‌افزاری تحت عنوان نرم‌افزار کاتب وجود دارد که به ارائه خدماتی همچون خدمات ثبتی، خدمات اصالت سند، نقل و انتقالات، وکالت و ازدواج‌ها از سال ۹۲ به بعد می پردازد و شکایت از مجموعه نیز در آن انجام می‌شود که در این درگاه تنظیم سند رسمی هم انجام می‌شود.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی اظهار کرد: این نرم‌افزار را افراد از طریق اینترنت می‌توانند نصب کنند و همچنین نسخه وب آن در آدرس ‏my.ssaa.ir وجود دارد؛ همچنین یک سری از خدمات دیگر را می‌توانند از طریق کد دستوری ستاره ۲۲۸۲ مربع دریافت کنند.

او گفت: همچنین ارائه خدمات به اسناد دفترچه‌ای ۵ سال بعد از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون امکان‌پذیر نیست البته استثنائاتی هم مثل موارد فوت و انتقال داریم که با همان دفترچه ارائه خدمات می‌کنیم، اما سند‌های قدیمی و دفترچه‌ای باید سند تک برگ در دفترخانه بگیرند.

با حضور ایثارگران دانشگاه بیرجند؛

مراسم عشق و ایثار با تجلیل از ایثارگران برگزار شد

 
مراسم تجلیل از ایثارگران دانشگاه بیرجند”عشق و ایثار” با حضور ایثارگران و مسئولان دانشگاه و استان، به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی، مدیریت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی، معاونت اداری و مالی و معاونت دانشجویی در شامگاه شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ برگزار شد.
مراسم عشق و ایثار با تجلیل از ایثارگران برگزار شد

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، در مراسم تجلیل از ایثارگران دانشگاه، دکتر لامعی، رئیس دانشگاه بیرجند میلاد با سعادت امام حسن عسکری (ع)را تبریک و تهنیت گفت و افزود: تراکم و حجم برنامه‌ها در هفته دفاع مقدس موجب به تعویق افتادن این مراسم شد و امروز ما میزبان یادگاران و حماسه سازان ۸ سال دفاع مقدس و شیر زنانی هستیم که در کنار مردان یاریگر آنان بودند.
همچنین راوی دفاع مقدس، مزگی‌نژاد گفت: دفاع مقدس یادآور خاطرات، رشادت‌ها ،ایثارها و از خود گذشتگی انسان‌هایی در تاریخ انقلاب اسلامی ما است که امروز برخی از آنان در بین ما نیستند و به درجه رفیع شهادت رسیده‌اند.
در ادامه، مزگی‌نژاد افزود: شرایط ما بعد از انقلاب شرایط بسیار بدی بود و ما ضعف اقتصادی و نظامی داشتیم و دشمنان ما طمع برداشته بودند که با یک تهاجم نظامی انقلاب اسلامی را از صحنه خارج کنند.
وی ادامه داد: دفاع مقدس برگ زرینی در تاریخ انقلاب اسلامی ما است و ویژگی‌های فراوانی دارد که یکی از آنها حضور امام خمینی(ره) به عنوان رهبر کبیر انقلاب اسلامی بود.
مزگی‌نژاد گفت: امام خمینی(ره) در عرصه دفاع مقدس دانشگاهی را تأسیس کردند و فرمودند: جبهه دانشگاه است و کارخانه آدم سازی است .
وی بیان کرد: از دل این کارخانه انسان‌سازی، شخصیت‌هایی مثل شهید سردار سلیمانی و شهید حسن تهرانی مقدم به میدان آمدند .
وی افزود: کارکرد امام خمینی (ره) در پرورش آدم‌ها و پرورش فرهنگ بسیج و دفاع مقدس به گونه‌ای بوده است که شخصیتی مثل شیخ زکزاکی در نیجریه به دنبال برپا کردن جریان حزب الله در آفریقا است .
ایشان همچنین گفت: رژیم صهیونیستی سه هدف ضمیمه کردن غزه به خاک خود، نابودی حماس و آزاد کردن اسرا را برای خود تعریف کرده بود اما امروز به این نتیجه رسیده است که حزب الله به عنوان یک جریان از این عرصه مقاومت حمایت می‌کند و آنان به اهداف خود نمی‌رسند.
مزگی نژاد تأکید کرد: امام خمینی (ره) واژه دشمن شناسی را تعریف کرد که هم به دشمن نفس و هم به دشمنان خارجی ما اشاره دارد و فرمودند: آمریکا شیطان بزرگ است.
ایشان در پایان گفت: به امید خداوند با تلاش و زحماتی که می‌کشیم تمدن اسلامی شکل بگیرد و شاهد ظهور امام زمان(عج) باشیم.
سردار تناکی فرمانده تیپ انصار الرضا(ع) نیز در این مراسم گفت: مهمتر از وعده صادق، جمعه نصر بود و وحدت عملی که شکل گرفت.
سردار تناکی افزود: یهود در ابتدای تشکیل اسلام به شدت به اسلام ضربه زده است اما مخفیانه زندگی کرده است و امروز در تمام جنگ‌ها نیابتی با ما درگیر شده است.
وی ادامه داد: به فرموده مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)، اسرائیل ۷۰ سال به عقب برگشته است و ضربه فنی شده است و به زودی نابود خواهد شد.
علاوه بر اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در این مراسم به یاد ماندنی از همکاران ایثارگر دانشگاه، آقایان محمدرضا ارزنی، قدرت الله ابراهیمی، محمد مهدی رضایی، علی ثقه الاسلامی و علیرضا منصوری تجلیل به عمل آمد.

 

 

 

مدیرکل ورزش و جوانان: ریسک‌پذیر هستم اما سیاسی نه!

آن طور که مدیرکل جوان ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: ریسک پذیر است اما با این که فعال سیاسی بوده ولی این که یک مدیر سیاسی باشد و برخورد سیاسی بکند را قبول ندارد.
به گزارش فارس هنوز ۱۰ ماه از آغاز مسئولیتش در رأس تشکیلات ورزش خراسان جنوبی یعنی روزی که در مراسم معارفه عنوان کرد که وامدار هیچ شخص حقیقی و حقوقی نیست و دست کسانی که بخواهند به دنبال قومیت‌گرایی و منفعت شخصی باشند را قطع می‌کند نگذشته است ولی بااین‌وجود حالا باید حاشیه‌های زیادی را مدیریت کند. حاشیه‌هایی که او البته علت خیلی از آن‌ها را مربوط به ریسک‌پذیری اش به‌عنوان یک مدیر جوان می‌داند، از تلاش برای برقراری نظم در سیستم اداری گرفته تا قبول اعتبارات مازاد دیگر استان‌ها. محمدعلی ربیعی دارای مدرک دکترای فیزیولوژی و متولد ۱۳۶۷، نهمین مدیرکل و دوازدهمین مسئول ورزش خراسان جنوبی (با احتساب ۳ نفر سرپرست) که این روزها با حاشیه‌های زیادی روبرو است. از برگشت دو میلیارد تومان اعتبارات گرفته تا بحث مزایده‌ها و البته برکناری چند تن از همکارانش که هفته قبل اتفاق افتاد و… همه اینها سبب شد تا برای شنیدن توضیحاتش در خصوص این موارد با او به گفت‌وگو بنشینم. گفت‌وگویی که در شامگاه روز جمعه به‌صورت رودررو در دفتر خبرگزاری فارس صورت گرفت و البته به موضوعات دیگر هم کشیده شد. در بخش‌هایی ضعف‌ها را قبول می‌کند مانند حوزه رسانه، در بخشی هم مثل ماجرای برگشت اعتبارات توضیحاتش منطقی به نظر می‌رسد اما در بخش‌هایی با وجود دلایلی که ارائه می‌کند بازهم نقدهایم به‌جای خود باقی می‌ماند مانند نوع واگذاری مکان‌های ورزشی.آن چه در پی می‌آید حاصل یک ساعت و ۲۰ دقیقه گفت‌وگوی رودررو با مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی است.

فعال سیاسی هستم اما مدیر سیاسی نیستم

فارس: یکی از نقدهایی که به شما می‌شود این است که یک مدیر سیاسی هستید، آیا قبول دارید؟ربیعی: من فعال سیاسی بوده‌ام ولی این که یک مدیر سیاسی هستم و برخورد سیاسی بکنم نه. اگر می‌خواستم روی مباحث سیاسی انتخاب شوم و یا انتخاب کنم و یا بحث قدرت‌طلبی بود از همان شروع دولت سیزدهم که از من دعوت شد می‌آمدم. اگر هدف سیاسی و قدرت‌طلبی بود همان زمان می‌پذیرفتم …. ولی در نوبت دوم در سال قبل شرایطی پیش آمد که پذیرفتم هر چند که از نظر مالی یک سطح پائین‌تر آمدم.فارس: مسئله‌ای که هفته قبل اتفاق افتاد و باعث برکناری چند نفر از همکارانتان شد، چه‌طور؟ آیا این یک برخورد سیاسی بود؟ربیعی: به‌هیچ‌وجه، یک مسئله اداری و داخلی بود که در هر سازمانی ممکن است پیش بیاید و بارها در مورد آن تذکر داده شده بود.به‌هیچ‌عنوان دوست نداشته و ندارم در موردش بیرون از سازمان صحبت کنم، ولی خود آن‌ها اخبار را به بیرون منتقل کردند. به‌هرحال ما یک رسالت کاری داریم. اگر در کار کوتاهی صورت گیرد، هم در کار خودمان اختلال ایجاد می‌شود و هم موجب نارضایتی مردم می‌شود.و این که گفته می‌شود کار سیاسی بوده نه این افراد از طیف‌های مختلف سیاسی بودند. فارس: در مدت ده ماه مسئولیت به چه شناختی از ورزش استان رسیدید؟ربیعی: حدود سه ماه در حال رصد بودیم و ضعف‌هایی در چند شاخه مشاهده شد. یکی در اماکن ورزشی که نحوه واگذاری و تغییر و تحولاتش بسیار نابسامان بود؛ لذا یکی از اولویت‌های من این مسئله بود.خیلی از اماکن به جز اینها ناقص بود برای مثال در نهبندان، سالنی سه سال قبل افتتاح شده بود ولی به‌خاطر مشکل روشنایی‌اش، به مدت ۶ ماه تعطیل شده بود.

بی توجهی به ورزش قهرمانی

بسیاری از اماکن شهری و روستایی ما به‌خاطر نقص‌های این چنینی مشکل داشت، ما هم اولویت را به این گذاشتیم که به‌جای صرف ۲۰ سال ۳۰ میلیارد تومان برای ساخت سالن، با هزینه‌ای اندک اینها را به چرخه برگردانیم. در نهبندان، فردوس، طبس و زیر کوه و برخی نقاط دیگر این معضل را داشتیم.مسئله بعدی چمن‌های مصنوعی است که احداث شده ولی روشنایی ندارد، خوب در منطقه گرمسیر، فقط یک ساعت قبل از غروب قابل‌استفاده است. برای رفع این نقص بخشی از وسایل را خریده‌ایم، بخشی را هم در اعتبارت ۴۰۳ دیده‌ایم. در مجموع در حوزه زیر ساختی بسیاری از اماکن که مانده بود تکمیل شد. در همین ۱۰ماهه ۵ سالن را افتتاح کردیم، سالن‌هایی که مشکل برق و آب و گاز داشت. فارس: ورزش قهرمانی استان را چه‌طور دیدید؟ چون قهرمانان ما به حق همیشه گلایه‌مندند.ربیعی: بله در ورزش قهرمانی سال‌ها بی‌توجهی شده صورت‌گرفته بود، تصمیمی که در این بخش گرفته شد در حال حاضر اولویت‌دادن به استعدادیابی است و در گام بعدی که باید به هیئت ها توجه داشته باشیم که بتوانند قهرمان‌پروری کنند.خب الحمدلله به نسبت سال گذشته ۵۰۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش اعتبار داشتیم. در حوزه ورزش و جوانان در اعتبارات فصل پنج. از طرفی باتوجه‌به نقش مربی متخصص در ورزش قهرمانی از خیلی هیئت‌ها خواستیم مربی ملی و بین‌المللی بیاورند که در برخی هیئت‌ها این اتفاق افتاد. مثل بسکتبال و هندبال در طبس که مربی متخصص آوردند و بخشی از هزینه‌ها را هم ما کمک کردیم. فارس: مهم‌ترین راه رشد در ورزش قهرمانی حضور در لیگ است، و گره کور ما در این بخش هم عدم حضور فعال بخش خصوصی است. آیا راهکاری برای این موضوع اندیشیده‌اید؟

معضل ۱۵ ساله خوابگاه ورزشی

ربیعی: در شهرهای بزرگ معمولان حامیان مالی قدرتمندی حضور دارند. ولی در اینجا این گونه نیست ما با بخش‌های مختلف گفت‌وگو کردیم، برخی هیئت‌ها خوب عمل کردند، مثلاً بسکتبال خودش هم ظرفیت‌های خوبی را پای‌کار آورد. یعنی هیئت‌رئیسه را طوری چید که از ظرفیت‌های آنان استفاده کنند. طبس به‌خاطر معادن از نظر تیم داری کار خوبی انجام می‌دهد. اما مرکز استان از این نظر ضعیف است. پیگیر جلسه با مسئولان یک معدن طلا شدیم ولی بیرجند مستقر نیستند. سه ماه است درخواست جلسه دادیم می‌گویند ایشان نمی‌آید بیرجند که بتوانیم یکی از تیم را به آن‌ها بدهیم. البته موردی هم ورود کردیم مثلاً برای آقای اشتری حامی پیدا کردیم .موردهای دیگر هم بوده ولی در مجموع این ضعف را قبول دارم.فارس: تجربه این سال‌ها به ما می‌گوید که بدون حمایت استانداری این حمایت‌ها به‌درستی عملی نمی‌شود، آیا این مسیر را رفته‌اید؟ ربیعی: یکی از دستورات جلسه هفته تربیت‌بدنی همین بحث است، با آقای استاندار جلسه‌ای داریم و در این جلسه مدیران کل و حامیان مالی استان باشند و این مسئله مطرح شود تا بتوانیم به نتیجه‌ای برسیم.فارس: یعنی تا حالا جلسه‌ای با حضور استاندار و صنایع برای حضور در ورزش حرفه‌ای نداشته‌ایم ؟ ربیعی: نه تا حالا برگزار نشده است.فارس:یکی از معضلات ما در بحث زیرساخت‌ها مربوط به نبود خوابگاه ورزشی و سالن با استاندارهای لازم برای برگزاری مسابقات مهم است. دراین‌خصوص آیا اقدامی کرده‌اید؟ربیعی: معضل خوابگاه ۱۵ساله است. بعد از سفر وزیر دراین‌خصوص قول گرفتیم، در شهریور هم با اعتباری که دریافت کردیم ۶ میلیارد تومان وسایل خوابگاهی خریداری شد از تخت و یخچال و تلویزیون و … که در خوابگاه نیاز است.

کلنگ زنی سالن های خاص و بین المللی

برنامه پیشروی ما این است که یکی از اماکنمان در معصومیه که کامل شد، اداره به آن جا نقل‌مکان کند و ساختمان سه و چهار ما در اداره کل فعلی در مجموع سه ساختمان … به‌عنوان خوابگاه استفاده شود و انشا الله بتوانیم مشکل خوابگاه را برطرف کنیم.فارس: آیا برای این اتفاق می‌توانید زمان مشخصی را عنوان کنید؟ربیعی: پیش‌بینی ما این است که تا عید تمام کنیم. یعنی تا انتهای اسفند بتوانیم این جابه‌جایی را انجام دهیم.فارس: در مورد تأمین سالن استاندارد چطور؟ربیعی: در همین بازه ۱۰ماهه یک سالن ۲ هزار و ۵۰۰ نفری، با طراحی خاص بین اللملی در قائن کلنگ‌زنی شده هم ۴۰۲ و هم ۴۰۳ اعتبار خوبی برای این سالن دیده شده، به جز این در مهر شهر هم ما بزرگ‌ترین سالن از نظر طول و عرض در استان را داریم یک مورد هم در شهرستان فردوس است که طی این ده ماه به بهره‌برداری رسید که اینها هر چند ظرفیت تماشاگرشان هزار نفر است ولی قابلیت استفاده در مسابقات ملی را دارند.فارس: چه‌قدر به مشورت اعتقاد دارید، برای مثال آیا با مدیران قبلی در ارتباط هستید؟ربیعی: در ابتدا باید بگویم که هیچ نگاه سیاسی به مدیران قبلی ندارم، به جز یک یا دو مورد با بقیه‌شان در ارتباط هستم، تجربیات اینها را چه به‌صورت تلفنی و چه به صورت‌جلساتی گرفته‌ایم.نکته بعدی این است که بتوانیم از اقشار مختلف نظرخواهی کنیم برای این منظور یک شورای راهبردی با حضور ۷ نفر از بخش‌های مختلف مانند آموزش و پروش، بانوان، پیش‌کسوتان دانشگاه، و … در آن عضویت دارند.

شورای راهبردی ورزش

فارس: نقش این شورای چه‌قدر جدی است؟ربیعی: شورای راهبردی ما یک بخشش نظارت بوده یک بخش توزیع اعتبارات بوده، تمام این توزیع اعتبارات به‌هیچ‌عنوان حالت فردی نداشته و در شورای راهبردی تصمیم‌گیری شده است. امسال فیلتر توزیع اعتبارات را سخت‌تر کرده‌ایم. یعنی قرار است فرمی تهیه بشود که بخش‌های مرتبط با هیئت‌های ورزشی از بازرسی گرفته تا روابط‌عمومی، همگانی، قهرمانی و… هر کدام یک امتیاز می‌دهند و شورای راهبردی هم امتیازات ۱۸ گانه خود را دارد. بسیاری از برنامه‌هایی که ما انجام می‌دهیم از دل همان شورای راهبردی شکل‌گرفته است.فارس: یکی از حاشیه‌هایی که در این چند وقت ایجاد شد مربوط به بحث مزایده‌ها و واگذاری مکان‌های ورزشی به بخش خصوصی بود از جمله چمن سرحدی و سالن بهاران، چرا مثل خیلی موارد دیگر اینها به هیئت‌ها واگذار نشد؟ربیعی: ببینید ما اول‌ازهمه سالن بهاران ما هیئت استان همچنان در حالت سرپرستی است که یک حالت بلاتکلیفی است وقتی انتخابات برگزار می‌شود یک ثبات برقرار می‌شود. منتها ما برای هیئت شیفت دیدیم. یعنی روزی دو شیفت را دیدیم یکی به هیئت شهرستان ویکی به هیئت استان، یکی این که بخش خصوصی وارد شده ویکی هم این که هیئت ما شیفت لازم را خواهد داشت.فارس: ولی قبول کنید که شرایط مانند قبل نمی‌شود، در آن موقع که سالن دست هیئت بود به‌صورت تخصصی کار می‌شد، هیئت با فراغ‌بال برنامه‌هایش را اجرا می‌کرد، استقبال خیلی زیاد شده بود خب ما هم همین را می‌خواهیم. این طور نیست؟

حامی استعدادهای ورزشی

ربیعی: یکی از اتفاقات مهم این بود که سالن برگشت، در مدت یک‌ساله تعطیلی خیلی آسیب‌دیده بود، پرندگان و خزندگان لانه کرده بودند. اما عرض کردم سرپرست هیئت یک ماه دیگر بیشتر نیست. عملکرد ایشان بسیار عالی بوده ولی آیا نفر بعدی این توان را خواهد داشت یا نه … ولی مسئله سرپرستی مهم بود. لازم شد بین هیئت و باشگاه‌ها باشد که یکی باشگاه‌های فعال برنده و فعالیت آن ازسرگرفته شد. بخش خصوصی هم سرمایه خوبی را خریده که در سالن مستقر خواهد کرد که عملاً سالن ما دو تا می‌شود.فارس: و موضوع چمن سرحدی چرا با وجود فعالیت خوب هیئت به بخش خصوصی واگذار شد؟ربیعی: من خودم زمانی هیئت فوتبال بودم چمن طبیعی بیشتر به کارش می‌آید، چمن شماره یک آزادی را درخواست دادند بدون مزایده دادیم. فرقش این است که چمن در برخی ایام سال باید استراحت کند که مستاجر باید همکاری کند و در عوض به زمان اجاره اضافه می‌شود.فارس: عمده قهرمانان ما با حمایت خانواده‌ها توانستند به مدارج بالا برسند. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که تکلیف استعدادهای فراوانی که در رشته‌های مختلف و در گوشه و کنار استان وجود دارند و خانواده‌هایشان توان چنین کمکی ندارند، تکلیفشان چیست؟ آیا برنامه‌ای برای اینها وجود دارد؟ربیعی: دقیقاً یکی از برنامه‌های ما همین است. به‌عنوان مثال هیئت بسکتبال یک اعتبار گذاشتیم که یک مربی بیاورند، الان ظرف سه یا چهار ماه چند نفر دعوت شده به اردوی تیم ملی داشتیم. الان تیم در سه سطح نوجوانان، جوانان و بزرگسالان در لیگ مسابقه می‌دهند و می‌دانیم که ورود به لیگ کار راحتی نیست و بسیار پر هزینه است. تأکید ما در همه هیئت‌ها این بوده که مربی خوب بیاوریم یا مربیان خودمان را تقویت کنیم.

کشف استعدادهای مناطق محروم

وقتی می‌گویم مربی در سطح ملی بیاید این است که بتواند با شناختی که از شرایط تیم‌های ملی و همچنین ورزشکار ما دارد، مسیر پیشرفت را به سمتی هدایت کند که ورزشکار مستعد ما راهی داشته باشد به تیم ملی.فارس: به طور دقیق بگویید برای استفاده ورزشکاران مناطق محروم از مکان‌های ورزشی چه تدبیری اندیشیده شده است؟ربیعی: ما ۵۰ هیئت استانی داریم معادلش در بیرجند هیئت شهرستانی داریم. مکان‌های ما در اینجا ۱۵ تا ۲۰ تا است، خوب بقیه کجا بروند؟ چه بکنند؟. قبلاً هم که در اختیار هیئت‌ها بوده همکاری درستی صورت نمی‌گرفته، فلان هیئت سالن داشته ولی به هیچ هیئت دیگری اجازه نمی‌داده ولی الان ما ورود کردیم، جلسه‌ای داشتیم با همه مستأجرانمان چه هیئت‌ها و چه بخش خصوصی، دو شیفت در روز باید به ما بدهند که همه هیئت‌ها را بتوانیم پوشش بدهیم. این شیفت ها به‌صورت رایگان در اختیار هیئت است و می‌تواند تمرین دهد. این را با آن ساماندهی اماکن ورزشی خودمان پوشش داده‌ایم تا تشویقی باشد که هیئت‌ها بروند به سراغ استعدادها.فارس: آیا این برای کشف استعداد بچه‌های محروم کافی که کم هم نیستند کافی است؟ربیعی: از دو کانال می‌شود این استعدادها را شناسایی کرد، یکی از کانال هیئت‌ها مثل کاری که سال‌ها قبل هیئت فوتبال انجام داد، مثل کاری که هیئت تیراندازی انجام می‌دهد و دور می‌زند برای کشف استعدادها و… که ما هم تشویق می‌کنیم اما یک مدل علمی ف را هم فعلاً در بیرجند انجام دادیم که آن هم از طرف آموزش‌وپرورش بود. به معلم‌ها گفتیم بر اساس شاخص‌های سواد حرکتی افراد را به ما معرفی کنید.

ماجرای برگشت اعتبارات

بعد هم معرفی کردیم به هیئت‌ها.کاملاً به‌صورت رایگان، اصلاً هم محدودیت نداشتیم که این مربوط به مدرسه امیرآباد یا دستگرد است و اتفاقاً از مدارس ضعیف‌تر حمایت کردیم. معرفی کردیم که هیئت‌ها به مدت سه ماه به‌صورت رایگان به آن‌ها آموزش بدهند، بعد از سه ماه مشخص می‌شود که این ورزشکار ادامه مسیر برایش خوب است یانه؟فارس: ماجرای این دو میلیارد تومان اعتبار برگشت‌داده‌شده از سوی ورزش و جوانان استان چیست؟ربیعی: ما یک اعتباری که در فروردین گرفتیم دوبرابر استان تهران بود با ۱۶ میلیون جمعیت. دوبرابر فارس و آذربایجان شرقی بود. این توان رایزنی ما بود. در تملک هم همین بود که این اعتبارات صددرصد جذب شد.اما در انتهای سال مالی یعنی ۱۵ شهریور ۲۵ میلیارد تومان اعتبار که استانی دیگر برگشت داده بود ما این اعتبار را گرفتیم که برای جذبش فقط دو هفته زمان داشتیم که دو میلیارد برگشت‌داده‌شده مربوط به این بخش مازاد بود. که می‌توانستیم نگیریم و با همین اعتبار بود که توانستیم پایگاه قهرمانی را بعد از سال‌ها وسایل موردنیازش را بخریم. برای خوابگاه ۶ میلیارد تومان وسایل بخریم و در مجموع در این قضیه یک ریسک مدیریتی بالایی کردم. چون اعتبارات ۱۵ شهریور و یک مهلت دوهفته‌ای برای جذب کار سختی بود.

ضعف در بخش رسانه ای

معاون بنده مخالف بود و می‌گفت جذبش کار آسانی نیست. یکی از ویژگی‌های مدیر جوان ریسک‌پذیری است. از این دو میلیارد هم یک میلیارد سندهایش آماده بود منتها در ۴ ساعت آخر سامانه اوراق به پیک خود رسیده بود و با وجود بارگذاری نهایی نشد البته اعتراض کردیم که طی روزهای آینده انجام خواهد شد. می‌ماند یک میلیارد که آن هم ما پروژه‌ها را در نظر گرفته بودیم ولی ناظر ما در برخی پروژه‌ها کمتر از مبلغ در نظر گرفته شده تأیید کرده بود که این برگشت یک‌میلیاردی در مجموع در مقابل ۲۰۰ میلیاردی که بودجه سالانه داشته‌ایم یعنی نیم درصد. فارس: یعنی اگر شما آن ۲۵ میلیارد مازاد را نگرفته بودید، نه این ۲۳ میلیارد تومان جذب شده می‌بود و نه البته این نقدها وجود داشت. درست است؟ربیعی: بله اما گله‌ای که دارم چه از برخی رسانه‌ها و چه مسئولان این است که به نحوی انتقاد می‌شود که من مسئول به‌جای تشویق برای چنین ریسکی و جذب ۲۳ میلیارد تومان مازاد باید این چنین مورد سوال قرار بگیرم. خب نتیجه‌اش می‌شود این که در سال بعد به سمت بودجه مازاد نروم.فارس: باتوجه‌به توضیحات شما آیا قبول دارید که بخش مهمی برمی‌گردد به ضعف اطلاع‌رسانی شما. این مسائل اگر به‌موقع اطلاع‌رسانی می‌شد شاید خیلی از این نقدها نبود؟ربیعی: بله قبول دارم. یکی از ضعف‌های ما در بخش رسانه است.فارس: آیا ورزش ما در این استان سیستم پذیر نیست؟ربیعی: ببینید این اتفاق که چند روز پیش که حاشیه ایجاد کرد به‌خاطر همین سیستم پذیری بود. این هم یکی از چالش‌های مدیر جوان است. این کاری که انجام شد به‌خاطر سیستمی کردن بود. مشکل داشتیم مأموریت های که دفتر فنی می‌رفت خیلی مشخص نبود. ما جی‌پی‌اس گذاشتیم که کاملاً مشخص باشد.

تعویض چمن بعد از ۲۰ سال

هیچ‌کدام از شهرستان‌هایمان سیستم حضوروغیاب انگشتی که حداقل مربوط به ۲۰ سال قبل است را نداشتند. از زمانی که آمدم این کار را انجام دادم خب دستگاه که عادت ندارد این را پس می‌زند. حتی متصل کردم به مرکز استان، یک و نیم میلیارد تومان دوربین خریداری شده که در سطح استان استفاده شود. به جز این در نحوه واگذاری‌های اماکن ورزشی سعی کردم نظام‌مند شود. سعی کردم از نظر اداری نظمی را ایجاد کنم. من اگر بخواهم در هیئت‌هایم نظم ایجاد کنم، اول باید اداره خودم را منظم کنم.فارس: شما از تهران آمدید و انتظار از شما این بود که از ظرفیت‌های این ارتباط در جهت رشد ورزش استفاده کنید. آیا این اتفاق در این ۹ماهه افتاد؟ربیعی: بله خوشبختانه این ارتباط هنوز برقرار است و ما بارها از آن بهره برده‌ایم. چمن مصنوعی سرحدی که بعد از ۱۸ سال تعویض شد که البته برخی می‌گویند چمن قابل‌استفاده بود. یک اتفاق خوبی که افتاد ما ظرفیت‌های تهران را پای‌کار آوردیم. ببینید مؤسسه خیریه ترک اعتیادی بود. شرکت آسیا چمن گفت ۵۶۰ م تومان واریز کنید که ما چمن شما را جمع کنیم. دفتر فنی هم تایید کرد که قابل‌استفاده نیست و ما همان مؤسسه خیریه را آوردیم که علاوه بر جمع‌آوری چمن هزینه نصب را هم تقبل کرد. با این کار ۷۰۰ م کمک به استان کردم.

چالش های یک مدیر جوان

اتفاق بعدی برای تعویض چمن نزدیک به ۷ میلیارد هزینه داشت. بدون این که به بودجه ملی و استانی ما فشار بیاید و هیچ کس باورش نمی شد. برخی از کارهای مان را بر اساس همان ارتباطات پیش می بریم. مسئله تامین خیلی از وسایل خوابگاهی را ازاین طریق حل کردیم. فارس: چالش های یک مدیر جوان از دیدگاه شما چیست؟ربیعی: یکی از چالش های یک مدیر جوان این است که دوندگی هایش زیاد است.به همین خاطر برخی افراد که مسن تر هستند، با آن شتاب نمی توانند همراه شوند.دومین چالش این است که مدیر جوان باید آن قدر بر کار مسلط باشد که دستگاه بپذیرد. که البته این اتفاق برای من افتاد و تجربه دو ساله ای که به عنوان معاون در تهران داشتم به اندازه کافی در هر دو حوزه جوانان و ورزش اطلاعات داده بود. در ابتدای کار که ورود کردم دوستان حتی مخالفان اذعان کردند که بر موضوع مسلط است و پذیرفتند.برخی مدیران جوان ممکن است اشراف کافی نداشته باشند و دستگاه پس می زند. خب اذعان می کنم که اگر من در مرتبه اول که دعوت شد می پذیرفتم، ممکن است دچار ضعف هایی بودم. مسئله بعدی این که مدیر جوان ممکن است شناخت نسبت به کارمندانش کامل نباشد. مدیر جوان نیاز به زمان دارد.فارس:شما مثل هر مدیر دیگری منتقدانی دارید. شیوه برخورد شما با آن نقد ها چگونه است؟ربیعی: نقد ها در فضای رسانه اگر نقدی انجام شود به خود این عزیزان می گویم. اگر در تیتر ها یا مطالب جانب انصاف رعایت نشده به آن ها تماس گرفته ام و خواهش کردم که قبل از انتشار صحت و سقم آن را بپرسندد. موردی بوده که صحت مطلبی را از من پرسیده اند و با این که به نفع من نبوده ولی تایید کرده ام. مثل مدالی که پس گرفته شد.
فارس: با توجه به استقرار دولت جدید فضا را برای ادامه مسیر چه طور می بینید؟ربیعی: اختیار هر وزیری است که مدیران را بر اساس نظری که دارد تغییر دهد. البته در جلسه‌ای که داشتیم.آقای دنیا مالی اعلام کرد که قصد هیچ تغییری ندارم و عملکرد مدیران و نه خط‌مشی سیاسی‌شان مهم است و درحال حاضر ایشان در حال بررسی عملکرد مدیران خود است.

 

 

مردم خراسان‌جنوبی ۱۰ میلیارد تومان به جشن عاطفه‌ها کمک کردند

مردم خراسان‌جنوبی ۱۰ میلیارد تومان به جشن عاطفه‌ها کمک کردند

مدیرکل کمیته امداد امام‌خمینی(ره) خراسان‌جنوبی گفت: مردم نیکوکار استان ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به صورت نقدی و غیرنقدی به جشن عاطفه‌ها کمک کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، محمد عرب با بیان اینکه جشن عاطفه‌ها از نیمه مردادماه آغاز و تانیمه مهر ماه ادامه داشت، به خبرنگاران رسانه های گروهی گفت: جشن عاطفه‌ها با هدف کمک به دانش‌آموزان نیازمند و بی‌بضاعت و نیز آشنا کردن دانش‌آموزان با فرهنگ نیکوکاری و حمایت از نیازمندان جامعه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه این جشن در سه مرحله اجرایی شده است، اظهار کرد: خوشبختانه همراهی خیران مانند سال های گذشته مطلوب بود و علاوه بر برپایی پایگاه در معابر و میادین در همه مدارس استان نیز میزبان جشن عاطفه‌ها بودیم.

مدیرکل کمیته امداد استان با اشاره به کمک  ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در جشن عاطفه‌های امسال افزود: از این مبلغ ۳ میلیارد و ۵۸ میلیون تومان به صورت نقدی و ۷ میلیارد و ۲۴۲ میلیون تومان غیرنقدی توسط مراکز امداد، مراکز نیکوکاری پایگاه های سطح شهر و مدارس استان جمع‌آوری شده است.

عرب با بیان اینکه حدود ۱۸ هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز تحت‌حمایت این نهاد هستند که برخی از آن‌ها جزو فرزندان ایتام و محسنین هستند، تصریح کرد: امسال همه دانش‌آموزان تحت حمایت بسته تحصیلی دریافت کردند.

وی افزود: این جشن با همکاری آموزش و پرورش، سازمان دانش آموزی، بسیج، صداوسیما، مراکز نیکوکاری  موسسات خیریه و تشکلات مردمی در سطح پایگاه های ثابت، سیار ومدارس سطح استان برگزار شد.