اخبار خراسان جنوبی

در دانشگاه بیرجند برگزار شد؛

مراسم یادبود جان‌باختگان معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس

 ۱۱ مهر ۱۴۰۳ | ۱۴:۵۰ کد : ۲۸۸۷۷ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۲۱۹
مراسم یادبود جان‌باختگان معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس، به همت گروه پژوهشی علوم زمین با همکاری گروه‌های آموزشی معدن و زمین‌شناسی، روز چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
مراسم یادبود جان‌باختگان معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، مراسم یادبود جان‌باختگان معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس با حضور جمعی از مدیران، مسئولان، اساتید و دانشجویان در دانشگاه بیرجند برگزار شد. در این مراسم، دکتر احمد آریافر، مدیرکل صمت استان خراسان جنوبی ضمن تشکر از اساتید و دانشجویان و مجموعه دانشگاه در برگزاری این جلسه یادبود، گفت: برگزاری این جلسه نشاندهنده مسئولیت پذیری دانشگاه نسبت به جامعه است. مدیرکل صمت با عرض تسلیت به خانواده جانباختگان حادثه معدن طبس و شادی روح این کارگران عزیز گفت: این اتفاق ناگوارا و جانسوز دل همه مردم کشور را به درد آورد. وی افزود: با اعلام این حادثه از همان ساعات ابتدایی به همراه استاندار خراسان جنوبی و سایر مدیران در محل معدن زغال سنگ معدنجوی طبس حضور یافتیم.
وی تأکید کرد: در خصوص علل حادثه تیم کارشناسی از متخصصین و تیم مستقل از قوه قضائیه حضور دارند.
وی با اعلام اینکه حدود ۷۶ درصد معادن زغال سنگ کشور در استان خراسان جنوبی وجود دارد لازم است تصمیمات زیربنایی برای استخراج از طریق مکانیزاسیون گرفته شود.  با مکانیزه سازی ایمنی و بهره‌وری افزایش و نیاز به وارادات کاهش می‌یابد. صمت استان نیز در حادثه به طور جد پیگیر حق و حقوق خانواده‌های جانباختگان است  که بدین منظور با استاندار خراسان جنوبی و مدیران استان با تمامی ۱۵ خانواده داغدار در استان دیدار و مشکلات و درخواستهای این خانواده‌های داغدیده احصا شد. دکتر آریافر تأکید کرد: تمامی مجموعه‌های دخیل در کشور در اولین اقدام بدنبال حق و حقوق کارگران و خانواده‌های آنهاست چرا که ما در کشور هر چه داریم از کارگران است.
همچنین مهندس جلالی فرد، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان خراسان جنوبی با گرامیداشت یاد و خاطر جانباختگان در حادثه معدن زغال سنگ معدنجوی طبس گفت: چهار تیم از دقایق ابتدایی این حادثه آغاز بکار کرد. اولین تیم امداد و نجات بود که در سه روز ابتدایی اقدامات خود را انجام داد و در ادامه نیز کمیته‌ حقیقت یاب، کمیته رسیدگی به مسائل خانواده‌ها و کمیته‌ای برای آینده و جلوگیری از این حوادث ایجاد شد. وی به حساسیت سازمان نظام مهندسی معدن اشاره کرد و گفت: گزارشی که توسط متخصصان در حال جمع آوری است در صحن علنی مجلس بیان و به قوه قضائیه ارائه خواهد شد.
در این جلسه آقای علی اکبر فلاحی، مالک مجتمع کاشی و سرامیک فرزاد و عضو هیأت مدیره بنیاد حامیان دانشگاه بیرجند،  با عرض تسلیت به تمامی خانواده‌های داغدار حادثه معدن طبس و گرامیداشت یاد و خاطره این عزیزان، گفت: کارگران سختکوش، خدمت گذاران بی منت کشور ما هستند.
خیر دانشگاه ساز کشور، گفت: باید با خط و مشی ائمه اطهار را در برخورد با کارگران در پیش گرفت و قدر این فرشتگان زمینی را دانست.

نواختن زنگ آغاز نصر الله در مدارس خراسان جنوبی

زنگ آغاز نصر الله در مدارس خراسان جنوبی نواخته شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، درپی حملات موفق موشکی سپاه پاسداران به سرزمین‌های اشغالی و همزمان با سراسر کشور، صبح امروز زنگ آغاز نصرالله» در مدارس خراسان جنوبی نیز نواخته شد.

دانش‌آموزان استان با شرکت در این مراسم، خوشحالی خود را از عملیات غرورآفرین سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی اعلام کردند و شعار مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا سردادند.

هدف از برگزاری این برنامه، آشنایی نسل جدید با جریان مقاومت و رهبران آن به ویژه شهید سید حسن نصرالله است.

 

 

 

درخشش اعضای کانون فردوس در جشنواره کشوری امید فردا

دو عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر فردوس در جشنواره کشوری امید فردا خوش درخشیدند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان خراسان جنوبی؛ دو نفر از اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر فردوس در جشنواره کشوری امید فردا حائز رتبه شدند.

در اختتیامیه چهل و دومین دوره مسابقات فرهنگی هنری دانش آموزان سراسر کشور که در اصفهان برگزار شد، بهاره اسماعیلی در رشته نقالی و هدیه محمدی در فیلم مستند موفق به کسب رتبه اول کشوری شدند.

شایان ذکر است بهاره اسماعیلی از اعضای قصه گو در بخش آیینی سنتی ۵ جشنواره اخیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده که هر ساله رتبه‌های اول تا سوم استانی را کسب کرده است. همچنین هدیه محمدی نیز روایتگر متن ویژه برنامه راویان کربلا در کانون فردوس بوده که به صورت جدی در بحث نوشتن روایت‌ها در دو سال اخیر در کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان به فعالیت پرداخته است.

 

 

 

 

توسط عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند انجام شد؛

کشف و نامگذاری دو گونه جدید جانوری

 ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ | ۰۷:۵۸ کد : ۲۸۷۳۴ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۱۲۸۰
عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند دو گونه جدید از بندپایان را در خراسان جنوبی کشف و نامگذاری کرد.
کشف و نامگذاری دو گونه جدید جانوری

به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه بیرجند، دکتر جواد نوعی، عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند در مصاحبه‌ای با اعلام خبر کشف و نامگذاری دو گونه جدید از بندپایان در خراسان جنوبی، گفت: طی بررسی گونه‌های جانوری مربوط به بندپایان و عنکبوت ­مانندها در استان خراسان جنوبی در قالب پایان­‌نامه دانشجویی دوره دکتری دانشگاه زابل، یک گونه جانوری از زیررده کنه­‌ها به نام «نوتروترومبیدیوم صادقیی Nothrotrombidium sadeghii Noei and Kohansal, 2023» از این استان شناسایی شد. این گونه به صورت انگل بیرونی از میزبان­‌ که جزو آفات کشاورزی هستند، از مناطق هتل­ کوهستان و بنده‌­دره و روستاهای چهارده، چهکند، چهکندان، اسفهرود، گیوک، نوفرست، رچ و رزگ جمع‌­آوری و به افتخار آقای دکتر حسین صادقی نامقی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد، توصیف و نامگذاری شد. گونه کشف شده دیگر نیز از جنس نئوسیلفیترومبیوم «Neosilphitrombium rhipicephalum Noei and Kohansal, 2024» از شهرستان سربیشه و روستای درح و به صورت انگل بیرونی روی یک گونه از کنه‌­های دامی، جمع‌­آوری، شناسایی و توصیف شد. نتایج این تحقیق در قالب دو مقاله علمی در دو مجله معتبر علمی به ‌نام Systematic and Applied Acarology و Zootaxa به ترتیب در استرالیا و نیوزیلند چاپ و منتشر شد. گونه­‌های کشف شده از دشمنان طبیعی آفات کشاورزی محسوب می‌شوند.

چاپ پنج مقاله علمی و دو خلاصه مقاله

این رساله با راهنمایی مشترک دکتر سارا رامرودی از دانشگاه زابل و دکتر جواد نوعی، عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند و مشاوره دکتر احسان رخشانی، عضو هیأت علمی دانشگاه زابل انجام شده و تاکنون منجر به چاپ پنج مقاله علمی و دو خلاصه مقاله شده است.

کسب رتبه اول بیست و پنجمین کنگره گیاه‌پزشکی کشور

در بیست و پنجمین کنگره گیاهپزشکی کشور که به میزبانی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در تهران و در تاریخ ۱۷ الی ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ با حدود ۹۰۰ مقاله برگزار شد، این رساله رتبه اول را کسب و جایزه ویژه دکتر پروانه آزمایش­‌فرد، استاد فرهیخته دانشگاه تهران و زنده‌یاد دکتر مرتضی اسماعیلی، استاد ممتاز دانشگاه تهران را کسب و عنوان رساله برتر گیاهپزشکی کشور به دانش‌آموخته دوره دکتری دانشگاه زابل دکتر مهناز کهن‌سال تعلق گرفت.

قرارگیری نام سه پژوهشگر دانشگاه بیرجند در لیست پژوهشگران دو درصد برتر دنیا

 ۰۲ مهر ۱۴۰۳ | ۱۴:۳۲ کد : ۲۸۸۲۵ اخبار برگزیده
تعداد بازدید:۳۵۸۳
لیست پژوهشگران دو درصد برتر دنیا در سال ۲۰۲۴ از دیدگاه پایگاه اطلاعاتی الزویر منتشر شد و براساس اعلام این پایگاه اطلاعاتی نام دکتر محمد مسینائی عضو هیأت علمی گروه مهندسی معدن دانشگاه بیرجند، زنده یاد دکتر علی اله رسانی عضو هیأت علمی گروه شیمی و پویا قمری کارگر، دانشجوی پسا دکتر شیمی به عنوان سه پژوهشگر دانشگاه بیرجند در زمره پژوهشگران دودرصد برتر دنیا در سال ۲۰۲۴ میلادی قرار گرفت.
قرارگیری نام سه پژوهشگر دانشگاه بیرجند در لیست پژوهشگران دو درصد برتر دنیا

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه بیرجند، طبق فهرست داده‌های منتشر شده پایگاه استنادی اسکوپوس با همکاری موسسه الزویر ویرایش ۷ منتشر شده در سپتامبر ۲۰۲۴ ، دکتر محمد مسینائی عضو هیأت علمی گروه مهندسی معدن دانشگاه بیرجند، زنده یاد دکتر علی اله رسانی عضو هیأت علمی گروه شیمی و پویا قمری کارگر، دانشجوی پسا دکتر شیمی دانشگاه بیرجند در لیست پژوهشگران دو درصد برتردنیا در سال ۲۰۲۴ از دیدگاه پایگاه اطلاعاتی الزویر قرار گرفتند.

 

 

در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی برگزار شد؛

کاروان ترویج بهره‌وری الگوی‌ کشت‌ محصولات زراعی

هفتمین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی، همزمان باسراسر کشور در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، هفتمین کاروان ترویج بهره‌وری ویژه الگوی کشت ملی محصولات زراعی (کشت پاییزه ۱۴۰۴_۱۴۰۳ ) همزمان باسراسر کشور در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی برگزار شد.

این برنامه به میزبانی ۹ شرکت تعاونی تولید روستایی، ۳ شرکت سهامی زراعی و با حضور کشاورزان، مدیران عامل تشکل‌های روستایی و کشاورزی، مددکاران ترویجی، تسهیلگران روستایی و ارائه دهندگان خدمات مکانیزه استان برگزار شد.

در این رویداد؛ جریان‌سازی اجتماعی برای نهادینه‌سازی فرهنگ الگوی کشت ملی، پاسخگویی به سوالات و ابهامات کشاورزان، مساله‌یابی و ارائه را‌ه‌کارهای علمی و فناورانه، ارتقای بهره‌وری آب و منابع تولید، توسعه جایگزینی کشت گیاهان پاییزه، بیمه مدیریت مخاطرات و تاب آوری برای افرادی که حضور داشتند، تبیین شد.

اجرای این کاروان با تعامل و هماهنگی مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی، معاونت بهبود تولیدات گیاهی، اداره روابط عمومی سازمان، مدیریت تعاون روستایی، مرکز آموزش تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، معاونت خدمات بیمه ای، شرکت خدمات حمایتی استان، مدیران جهاد کشاورزی شهرستانها و نمایندگان شهرستانی ادارات و موسسات شهرستانی انجام شد که به صورت زنده از شبکه های ملی و استانی برکت پخش شد.

 

آزادسازی ۴۴۰ هزار هکتار از مراتع خراسان‌ جنوبی

آزادسازی ۴۴۰ هزار هکتار از مراتع خراسان‌ جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: از ابتدای مهر ماه جاری تاکنون حدود ۴۴۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی برای تعلیف دام مرتعداران استان با توجه به تعیین ظرفیت به عمل آمده مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا نصرآبادی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: این سطح از عرصه‌های منابع طبیعی در سنوات قبل از محل اعتبارات دولتی و با مشارکت بهره‌برداران عرصه‌های مرتعی احیا و اصلاح شده است.

وی بیان کرد: حدود ۳۲۰ هزار واحد دامی متعلق به ۶ هزار و ۳۰۰ خانوار مرتعدار و دامدار روستایی و عشایری، در ۱۱۵ منطقه در سطح استان به مدت ۸۰ تا ۹۰ روز از این مراتع بهره برداری خواهند کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی تاکید کرد: در این مدت بهره‌برداران مکلف به رعایت نکات فنی قید شده در پروانه‌های موقت صادره هستند.

وی‌ گفت: با احیای عرصه‌های مذکور علاوه بر حفاظت خاک اهداف مربوط به اصلاح و احیا مراتع، بهبود وضعیت پوشش گیاهی، حفظ منابع آب و خاک، جلوگیری از فرسایش خاک و بهبود عوامل زیست محیطی محقق شده است.

نصرآبادی ادامه داد: این امر سبب افزایش تولید علوفه خشک بویژه علوفه قابل برداشت به میزان ۱۸ هزار تن به ارزش هزار و ۴۲۴ میلیارد ریال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام بهبود وضعیت معیشتی و اقتصاد بهره‌برداران مرتعی استان را در پی دارد تصریح کرد: قیمت هر کیلوگرم علوفه مرتعی بر اساس اعلام سازمان ۷۹ هزار و ۱۰۰ ریال معادل ۷۰ درصد قیمت جو است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌ جنوبی با اشاره به اهداف طرح آزادسازی مراتع یادآور شد: افزایش کمی و کیفی پوشش گیاهی برای رسیدن به پتانسیل تولید و بهره‌برداری پایدار مهمترین هدفی است که در اصلاح و احیا مدیریت مرتع دنبال می‌شود.

وی افزود: افزایش میزان پوشش گیاهی منجر به افزایش تولید علوفه مرتع، تولیدات دامی، حفاظ خاک و جلوگیری از فرسایش و جابجایی خاک، تولید بیشتر آب در مرتع و بهبود شاخص‌های اساسی پایداری اکولوژیکی می‌شود.

نصرآبادی اظهار کرد: بطور کلی مهمترین اهداف کیفی که در مدیریت عرصه‌ها به دنبال خواهد داشت شامل افزایش پوشش گیاهی کمی و کیفی، حفظ، تقویت و افزایش پایداری خاک، افزایش تولید علوفه و تولیدات وابسته به آن، توقف عوامل تخریب از قبیل فرسایش بادی و آبی در مناطق اجرایی، اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت بهره‌برداران عرصه‌های مرتعی، توسعه و تعمیق مبانی تقویت مشارکت همه جانبه مرتعداران در مدیریت مراتع استان است.

وی ادامه داد: همچنین دستیابی به واحدهای بهره‌برداری مطلوب در عرصه‌های مرتعی، ارتقای توان مهارتی، فنی مدیریتی و مالی مرتعداران، حفظ، احیا، اصلاح، توسعه و تعمیق مبانی تقویت مشارکت همه جانبه مرتعداران در مدیریت مراتع استان، دستیابی به واحدهای بهره‌برداری مطلوب در عرصه‌های مرتعی، ارتقای توان مهارتی، فنی، مدیریتی و مالی مرتعداران، حفظ، احیا، اصلاح، توسعه و بهره‌برداری پایدار در تولید علوفه و خدمات اکولوژیکی و زیست محیطی مراتع، بهبود شاخص‌های پایداری اکولوژیکی مرتع به ویژه سلامت، ظرفیت، وضعیت مرتع و ایجاد تعادل بین تعداد دام و ظرفیت مرتع از دیگر اهداف است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: اعتبارات استانی امسال ۷۲۰ میلیارد ریال از محل‌های مختلف قطعی شده اما اعتبارات ملی هنوز تعیین و ابلاغ نشده است.

وی با اشاره به برخی محصولات فرعی مراتع از جمله آنغوزه اشاره کرد و گفت: یکی از ارکان اقتصادی برخی شهرستان‌های استان برداشت ۳۵ تا ۶۰ تن سالانه برداشت آنغوزه است که به صورت مستقیم به کشور هندوستان صادر می‌شود.

نصرآبادی مهمترین و با کیفیت‌ترین آنغوزه دنیا را مربوط به شهرستان طبس دانست و اظهار کرد: یک خانواده مرفح هندوستانی به استفاده از این آنغوزه افتخار می‌کند.

وی تاکید کرد: با توجه به خشکسالی‌های سال‌های اخیر در استان ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی به آنغوزه اختصاص یافته که به منظور جلوگیری از آسیب جدی به این عرصه‌ها، امسال برداشت آنغوزه توسط بهره‌برداران و کشاورزان ممنوع بوده و قرق است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی درآمد سالانه آنغوزه در استان را ۹۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: سالانه تعداد هزار خانوار استان به صورت مستقیم از این عرصه‌ها معیشت می‌کنند.

 

۶۰ خدمت تخصصی در کانون پرورش فکری خراسان جنوبی ارائه می‌شود

۶۰ خدمت تخصصی در کانون پرورش فکری خراسان جنوبی ارائه می‌شود

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: بیش از ۶۰ خدمت تخصصی در کانون پرورش فکری استان ارائه می‌شود که برجسته ترین آن کتاب و کتاب‌خوانی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی مظهری روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته ملی کودک اظهار کرد: کارگاه‌های متنوعی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان متناسب با نیاز روز برای جامعه هدف برگزار می‌شود.

وی به عضویت ۱۹ هزار نفر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: بازی‌های بومی و محلی از دیگر خدمات کانون پرورش فکری بوده و در تمامی مراکز بازی‌های فکری هم مد نظر است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی بیان کرد: واحد مکاتبه ای کانون پرورش‌ فکری برای اعضایی راه اندازی شده که نمی‌توانند در کلاس‌های حضوری شرکت کنند و این واحد بیش از ۱۷۰ عضو در سطح استان دارد.

وی ۶ تا ۱۸ سال را بازه سنی برای ورود به کانون پرورش فکری عنوان کرد و گفت: مخاطب و نوجوان محوری از ویژگی‌های برجسته کانون پرورش فکری است و تلاش می‌کنیم نیازهای روز این قشر را شناسایی کنیم.

مظهری یادآور شد: ورود به بازی‌های نوجوان پسند، اردوهای تخصصی و اقدامات علمی از جمله برنامه‌های کانون برای این گروه سنی است.

وی یکی از برنامه‌های پیش رو را راه اندازی کانون‌های فناورهای نوین ایران عنوان کرد و گفت: به زودی کانون فناوری‌های نوین ایران تاسیس می‌شود که کودکان از سنین کودکی با فناوری آشنا شوند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی یادآور شد: راه‌اندازی این کانون در استان مستلزم تامین ساختمان تخصصی و استاندارد است که در این مسیر خیران می‌توانند ورود پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه از بین ۱۵ اثر راه یافته به جشنواره ملی هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری یک اثر مربوط به خراسان جنوبی بوده است عنوان کرد:جشنواره ملی قصه گویی نیز امسال از شهریور شروع و تا اوایل دی ادامه دارد که نوجوانان می‌توانند نقش جدی تری داشته باشند.

مظهری با بیان اینکه لازم است به‌جای سرگرمی‌های وابسته به تکنولوژی مانند تلفن همراه و توجه به تشریقات در تربیت او، به عنوان والدین برای کودک وقت بگذاریم، تصریح کرد:جشن هفته ملی کودک از ۱۵ تا ۱۸ مهر در محل غرفه‌های فرهنگسرای بیرجند برگزار می‌شود.

وی، با بیان اینکه موضوع کودک تغییرات زیادی داشته و باید ویژه دنبال شود، افزود: شعار هفته ملی کودک امسال «برای کودکان برای آینده» بوده و معتقدیم برای کودکان باید همه دستگاه‌ها پای کار بیایند و نسبت به هفته کودک حساسیت داشته باشند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی ادامه داد: هزار برنامه تخصصی کودک و نوجوان در سطح استان برگزار می‌شود و ۱۲ مرکز ثابت در استان برگزار کننده جشن هفته کودک هستند.

وی با بیان اینکه چهار برنامه شاد محوری برای هفته کودک پیش بینی شده که با مشارکت دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود اظهار کرد: همچنین تلاش داریم توجه جامعه را به سمت کودکانی که نیاز ویژه دارند سوق می دهیم.

۱۴ تا ۲۰ مهرماه هفته ملی کودک نامگذاری شده است.

 

۱۰۰ پروژه‌ ورزشی در خراسان جنوبی بیش از ۷۰ درصد پیشرفت دارد

۱۰۰ پروژه‌ ورزشی در خراسان جنوبی بیش از ۷۰ درصد پیشرفت دارد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: ۱۰۰ پروژه نیمه تمام ورزشی با پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد در استان وجود دارد که برای تکمیل آنها به سه هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

محمدعلی ربیعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برخی از پروژه‌ها مانند سالن‌های ورزشی چند منظوره و زمین‌های چمن مصنوعی در اولویت تکمیل هستند چون برخی از شهرستان‌ها زیرساخت ورزشی ضعیف‌تری دارند.

وی تصریح کرد: در سه سال اخیر بسیاری از پروژه‌های ورزشی نیمه تمام که بیش از ۱۰ سال از آغاز عملیات اجرایی آنها گذشته بود به بهره‌برداری رسید و اکنون شاید پنج پروژه فرسایشی در استان داشته باشیم.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: در هر شهرستان یک تا سه پروژه کلان دارای اعتبار ملی است که در اولویت اجرا قرار دارند اما برای اجرای ۲۸ زمین چمن مصنوعی در شهرستان زیرکوه نیز تعهد داریم که زیرسازی انجام شده و هنوز اعتبار اختصاص نیافته است.

وی با بیان اینکه اعتبارات تملک ملی استان ۲۰ درصد افزایش یافته است عنوان کرد: پیش بینی شده سهم اعتبار ملی استان از هزار میلیارد ریال، امسال به هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال افزایش یابد.

ربیعی گفت: برای اختصاص اعتبار ملی به پروژه‌های ورزشی خراسان جنوبی نیاز به پیگیری و حمایت وزیر ورزش و جوانان و نمایندگان استان در مجلس داریم تا مازاد بر این اعتبار از ردیف‌های اعتباری توازن یا نفت نیز برای استان جذب شود کما اینکه برخی نمایندگان استان در این خصوص پیگیر بوده و تاکنون اعتباراتی جذب کرده‌اند.

وی ادامه داد: شهریور امسال علاوه بر اعتبارات تملک دارایی استانی توانستیم ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار مازاد از محل اعتبارات برگشتی استان‌های دیگر نیز برای استان جذب کنیم.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی یادآور شد: برخی از پروژه‌های ورزشی مانند استخر شهرستان بشرویه فرسایشی شده و مربوط به بیش از ۱۵ سال قبل است که باید تعیین تکلیف شود.

وی گفت: فرمانداری بشرویه برای این پروژه اعتبار گذاشت، اداره کل ورزش و جوانان نیز به همان میزان اعتبار اختصاص خواهد داد لذا از آنجایی که استخر بشرویه نیاز به اعتبار زیادی دارد سعی می‌کنیم تا سال آینده پروژه به پیشرفت مناسبی برسد.

ربیعی با بیان اینکه اکنون سرانه ورزشی استان به ازای هر نفر جمعیت به ۵۰ سانتیمتر رسیده است اظهار کرد: برخی شهرستان‌ها از جمله درمیان دارای سرانه بالاتری هستند که با توجه ویژه دولت و بنیاد علوی بالاترین سرانه ورزشی کشور را به خود اختصاص داده است.

۱۳۰ مادر باردار در خراسان جنوبی از سقط جنین منصرف شدند

 ۱۳۰ مادر باردار در خراسان جنوبی از سقط جنین منصرف شدند

بیرجند – ایرنا – معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۱۳۰ مادر باردار در سال گذشته با مشاوره نیروهای مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت شهری و روستایی از سقط جنین منصرف شدند که این منجر به تولد نوزاد شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا مجید شایسته روز چهارشنبه در نشست خبری کارگروه مقابله با سقط غیر قانونی اظهار کرد: مشاوره به مادران باردار از بدو تشکیل پرونده در مرکز بهداشت شروع شده و تا پایان بارداری ادامه دارد.

وی افزود: از ابتدای امسال ۶ جلسه کارگروه سقط دانشگاهی با ۷۴ مصوبه برگزار کرده‌ایم که ۹۰ درصد آن اجرایی شده و ۱۰ درصد دیگر مصوبات در دست اجرا است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: مراکز بهداشت بازوی کمکی مرکز نفس در خراسان جنوبی هستند و علاوه بر مشاوره‌های انصراف از سقط، اجازه تجویز یا توزیع اقلام پیشگیری از بارداری را ندارند و این موضوع بعد از زمان تصویب قانون جوانی جمعیت تجویز آن بر عهده پزشکان است.

وی تاکید کرد: بحث غربالگری دوران بارداری نیز اکنون بر عهده متخصص زنان بوده و مراقبین سلامت ارجاع به پزشک متخصص را انجام می‌دهند.

مسئول کمیته سقط جنین در پزشکی قانونی خراسان جنوبی نیز با اشاره به اینکه تمام مجوزهای سقط در استان از بیرجند صادر می‌شود عنوان کرد: از سال ۱۴۰۰ که قانون جوانی جمعیت ابلاغ شده ساز و کار سقط قانونی نیز تغییر کرده و قاضی حکم نهایی را صادر می‌کند.

راضیه احمدی افزود: بر همین اساس در پنج ماه ابتدای امسال ۵۹ مورد درخواست سقط قانونی در استان داشتیم که مدت مشابه سال قبل این آمار ۵۳ مورد بوده و رشد ۱۱.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

 ۱۳۰ مادر باردار در خراسان جنوبی از سقط جنین منصرف شدند

وی گفت: از این تعداد سال گذشته ۳۳ مورد و امسال ۴۳ مورد منجر به صدور مجوز سقط قانونی جنین شده است.

مسئول کمیته سقط جنین در پزشکی قانونی خراسان جنوبی با بیان اینکه سقط قانونی با تشخیص و معرفی متخصصان متعهد از گروه زنان و اندیکاسیون‌های جنینی انجام می‌گیرد عنوان کرد: رسیدگی به اینگونه پرونده‌های پزشکی قانونی در اسرع وقت انجام می‌شود و دغدغه‌مندی در کل گروه کمیسیون سقط وجود دارد.

رییس بسیج جامعه پزشکی خراسان جنوبی نیز از راه‌اندازی مرکز مردمی “نفس” به منظور جلوگیری از سقط جنین‌های سالم توسط والدین خبر داد و افزود: مرکز نفس برای پیشگیری از سقط جنین عمدی از سال گذشته در استان راه اندازی و دفتر آن در درمانگاه شهدا بیرجند واقع شده است.

سرهنگ هاشم هیهات با اشاره به اینکه طبق آمارها روزانه در کشور هزار سقط جنین ثبت می‌شود ادامه داد: از این آمار فقط پنج درصد قانونی و ارادی بوده و بقیه سقط جنایی است.

وی یادآور شد: در مرکز نفس بیرجند از ابتدای فعالیت تاکنون ۱۱ مورد انصراف از سقط داشتیم که مشاوره‌های لازم را دریافت کرده اند.

مدیر مرکز نفس خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه این مرکز با هدف کمک همه جانبه به خانواده‌هایی که به علل مختلف مبادرت به سقط جنین می کنند، ایجاد شده است افزود: در این طرح با همکاری پزشکان متخصص زنان، افرادی که قصد سقط جنین دارند شناسایی و به مرکز “نفس” معرفی می شوند تا با حمایت‌های همه جانبه، خانواده را در حفظ فرزند یاری کنند.

وی یادآور شد: باید قوانین و مقررات و تبعات ناشی از سقط به مردم اطلاع‌رسانی شود چون پنج درصد مرگ مادران به خاطر سقط غیرقانونی است.

 

 

 

مردم خراسان جنوبی در پی انجام عملیات وعده صادق ۲ به خیابان‌ها آمده و خوشحالی خود را نشان دادند.

 

دیشب و پس از انجام حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه مواضع رژیم کودک کش صهیونیستی، مردم خراسان جنوبی همزمان با سایر نقاط کشور به خیابان‌ها آمدند.

در تجمعات شادی دیشب، مردم با پخش شیرینی خوشحالی خود از انجام وعده صادق ۲ را نشان دادند.

در این تجمع‌ها شعار‌های مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل سر داده شد.