ضرورت حرکت کشور به سمت تدوین و اجرای الگوی بومی همجوشی نظامی- غیرنظامی

در چهارمین جلسه از سلسله نشست های تبیین برنامه هفتم پیشرفت تاکید شد؛

ضرورت حرکت کشور به سمت تدوین و اجرای الگوی بومی همجوشی نظامی- غیرنظامی

در نشست تخصصی توسعه همجوشی نظامی- غیرنظامی در راستای تحقق بند ب ماده ۱۰۲ قانون برنامه هفتم پیشرفت بر ضرورت حرکت کشور به سمت تدوین و اجرای الگوی بومی همجوشی نظامی- غیرنظامی تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نشست تخصصی توسعه همجوشی نظامی- غیرنظامی در راستای تحقق بند ب ماده ۱۰۲ قانون برنامه هفتم پیشرفت به همت گروه دفاعی- امنیتی دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‎های مجلس و با حضور نمایندگانی از نهادهای لشکری و کشوری از جمله ستادکل نیروهای مسلح، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مستضعفین امروز (سه‌شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳) در مرکز پژوهشهای مجلس برگزار شد.

عسگر صفری، کارشناس گروه دفاعی- امنیتی مرکز پژوهش‎های مجلس، در ابتدای این نشست گزارشی در مورد تجارب کشورهای مختلف در زمینه همجوشی نظامی- غیرنظامی از جمله ایالات متحده، چین و انگلستان ارائه داد.

در ادامه، مدیر مرکز مشارکت‏های دفاعی- غیردفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت تدوین آیین نامه اجرائی بند ب ماده ۱۰۲ قانون برنامه هفتم پیشرفت، راهبرد همجوشی نظامی -غیرنظامی را امری مهم در زمینه تحقق رشد صنعت و نوآوری کشور قلمداد کرد.

در ادامه نماینده ستاد کل نیروهای مسلح نیز با اشاره به اعلام نظر این ستاد در مورد آئین‏نامه اجرایی بنده ب ماده ۱۰۲، راهبرد همجوشی نظامی و به ویژه تصویب آئین‏نامه را گام مهمی در جهت توسعه همکاری‏های دفاعی- غیردفاعی و همچنین بهبود وضعیت اقتصادی کشور توصیف کردد.

در بخش دوم این نشست شعبانی از وزات صمت، با تاکید بر اهمیت انتخاب راهبرد همجوشی نظامی- غیرنظامی  به عنوان الگوی همکاری، اظهار داشت که دربحث همکاری و همچنین تدوین آئین‏نامه باید نظر و دیدگاه‏ سایر بازیگران از جمله صنعت‎گران، بازرگانان و به ویژه بخش خصوصی را مدنظر قرار داد و ضروری است این راهبرد برای هر دو بخش نظامی- غیرنظامی دارای نفع و سود متقابل باشد.

همچنین در ادامه نماینده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به ماهیت فعالیت نیروهای مسلح و به ویژه سپاه پاسداران، راهبرد همجوشی نظامی- غیرنظامی را الگویی مطلوب توصیف و  تاکید کرد که جنس فعالیت‏های نیروهای مسلح بیشتر غیرانتفاعی است و بنابراین این نیروها هیچ مشکل و مانعی برای همکاری با بخش خصوصی  ندارند و حاضر به همکاری در همه حوزه‏ها هستند. نماینده سازمان بسیج مستضعفین نیز ضمن اشاره به اینکه پیشرفت های نیروهای مسلح  عمدتاً به سایر حوزه ها نیز انتقال پیدا کرده است بیان کرد که تفکیک بین حوزه های نظامی و غیرنظامی دشوار است.

شایان ذکر است که در پایان این نشست این موضوع از سوی حاضرین مورد تاکید قرار گرفت که در راستای تحقق بند ب ماده (۱۰۲) قانون برنامه هفتم پیشرفت و در جهت کارایی و اثربخشی همجوشی نظامی- غیرنظامی بسیار ضروری است که کشور به سمت تدوین و اجرای الگوی بومی همجوشی نظامی- غیرنظامی حرکت کند. زیرا تجارب کشورهای دیگر هرچند ارزشمند و واجد برخی ویژگی‏های مثبت است اما آن را نمی‎توان در کشور دیگر اجرا و پیاده‏سازی کرد. همچنین اعضا عقیده داشتند که با توجه به ظرفیت‏های موجود در زمینه همجوشی نظامی- غیرنظامی ضرروت دارد که نگاه ویژه‏ای از سوی نهادهادی مختلف لشکری و کشوری به این موضوع  مبذول گردد