پزشکیان پا روی پوست خربزه های صدا وسیما نگذاشت

نکاتی درباره اولین گفت‌و‌گوی زندۀ تلویزیونی رییس جمهوری

دکترینِ پزشکیان: جذب به جای حذف/ پا روی پوست خربزه‌ها نگذاشت!

 

اگرچه به نظر می‌رسید دو مجری اصرار دارند در هر سؤال از او تعهدی بگیرند تا احتمالا چند ماه بعد به کار منتقدین بیاید اما پزشکیان پا روی این پوست خربزه‌ها نگذاشت!

 مسعود پزشکیان  در یک جمله می‌توان گفت رییس جمهور پزشکیان در مجموع از اولین گفت‌و‌گوی زندۀ تلویزیونی موفق بیرون آمد و ۵۰ دقیقه را خود در کنترل داشت.

اگرچه به نظر می‌رسید دو مجری اصرار دارند در هر سؤال از او تعهدی بگیرند تا احتمالا چند ماه بعد به کار منتقدین بیاید اما پزشکیان پا روی این پوست خربزه‌ها نگذاشت!

درست است که صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران سازمانی دولتی است ولی وقتی در خدمت و مُبلّغ دولت مستقر است که رییس آن به لحاظ فکری با رییس و معاون سیاسی این سازمان از یک طیف باشد. اگر چنین باشد مثل بهار تابستان ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ نه تنها در اختیار که بوق تبلیغانی دولت می‌شوند و اگر چنین نباشد منتقدند یا مچ‌گیری یا از منظر نهادهای دیگر چالش می‌کنند.

با این وصف بدیهی است که مدیریت صدا و سیما دوست داشت دیشب با سعید جلیلی یا حتی محمد باقر قالیباف به عنوان نهمین رییس جمهوری ایران گفت‌و‌گو می‌کردند اما آن که در برابر‌شان در پاستور نشسته بود نه آن دو که مسعود پزشکیان بود و البته از یکی در مقام رییس مجلس تشکر کرد.
خود به یاد آورد که صلاحیت او را همین چند ماه قبل هیأت اجرایی منصوب وزارت کشور دولت مرحوم رییسی برای نمایندگی تبریز در مجلس هم رد کرده بود و با دخالت شخص رهبری و در پی آن شورای نگهبان و هیأت نظارت توانست در انتخابات شرکت کند و حالا او رییس جمهوری ایران است.

پوست خربزۀ اول این که آیا قول می‌دهد نرخ تورم را چند ماه دیگر به ۳۰ درصد برساند؟! دومی هم این که آیا متعهد می‌شود نرخ رشد اقتصادی ۸ درصد تحقق یابد و رییس جمهور به جای آری یا نه اما گفت: به شرطها و شروطها.

آنگاه توصیح داد: تحقق رشد ۸ درصدی مستلزم جذب ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه است که در بهترین حالت تنها نیمی از آن در داخل تأمین می‌شود و بقیه را باید با سرمایه‌گذاری خارجی جذب کرد که آن هم مستلزم تعامل با جهان است. با این وصف در حال حاضر رشد ۸ درصد امکان ندارد.

وقتی هم علاقه داشتند به صورت کلیشه‌ای از پیوست عدالت بگوید از عدالت جنسیتی و قومیتی و منطقه‌ای گفت و شرط معدل برای کنکور در وضعیت فعلی را ناعادلانه توصیف کرد و گفت: در آن بازنگری خواهد شد.

مجریان علاقه داشتند از او تعهد استمرار سفر استانی را هم بگیرند تا چند روز دیگر گزارش تهیه کنند و بپرسند چی شد پس؟! او اما تأکید کرد وعدۀ بی‌پول نخواهد داد و تلویحا به نتایج سفرهای استانی رییس جمهور سابق اشاره کرد که یک میلیون میلیارد سرمایه را بلعیده و برای بهره برداری به یک میلیون میلیارد تومان سرمایه دیگر نیاز دارد.

تکلیف توصیف کیهان از دولت سابق (اسب زین‌شده) را هم روشن کرد و گفت: می‌گویند وارث چیز خوبی شدیم، بله اما پولی توش نیست! به بیان دیگر دولتی بدهکار را تحویل داده‌اند و خبری از اسب زین‌شده نیست.

مجریان اصرار داشتند دربارۀ وضعیت موجود بگوید و او گفت خود مردم می‌دانند چیست و آن گاه برشمرد: گرانی، کمبود، مطالبات کشاورزان در گندم، پرستاران، معلمان و بازنشستگان و ناترازی در برق و انرژی و محیط زیست.

این توصیفات البته هیچ شباهتی نداشت به وضعیتی که مرحوم رییسی وصف می‌کرد و کتابی که روزنامۀ ایران در تبلیغ این سه سال منتشر کرده و پی‌دی‌اف آن را به رایگان روی کانال تلگرامی قرار داده است.