اخبار خراسان جنوبی

وزارت کشور با اعطای اختیارات به استانداران مناطق مرزی، نقش آنها را در روابط اقتصادی افزایش دهد

نماینده مردم بیرجند، سربیشه و نهبندان در مجلس گفت: وزارت کشور با تمرکززدایی و اعطای اختیارات لازم به استانداران مناطق مرزی نقش آن‌ها را در روابط اقتصادی با همسایگان افزایش دهد.

سید حسن هاشمی گفت: انتظار ما ساکنان استان‌های مرزی آن است که در تکمیل دیپلماسی همسایگی و مناطق مرزی که وزیر محترم پیشنهادی وزارت امور خارجه مطرح کرد، وزارت کشور با تمرکززدایی و اعطای اختیارات لازم به استانداران این مناطق، نه تنها نقش این استان‌ها را در روابط اقتصادی با همسایگان افزایش دهند، بلکه به نقطه کانونی در دیپلماسی اقتصادی همسایگی تبدیل شوند.

نماینده مرد بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به عنوان مثال استان خراسان جنوبی این ظرفیت را دارد تا محور روابط اقتصادی با همسایگان شرقی باشد./

تقدیر از برگزیدگان جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی در خراسان جنوبی

 

برگزیدگان رقابت‌های نهمین جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی در خراسان جنوبی مشخص شدند.

محمود رمضانی؛ معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مورد گفت: نهمین جام قهرمانان بازی‌های ویدیویی در خراسان جنوبی در دو بخش موبایلی و حضوری برگزار شد.

وی افزود: در بخش موبایلی ۲۰ بازی موبایلی شرکت داده شد و در بخش حضوری دو بازی فیفا ۲۴ و کونیز آف کینگ شرکت داده شدند.

معاون امور فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: بخش حضوری این رقابت‌ها در تمام استان‌های کشور برگزار شد و از هر استان چهار نفر به مسابقات کشوری راه پیدا کردند.

رمضانی با بیان اینکه علاوه بر این به نفرات برتر نیز جوایزی اهدا شد، یادآور شد: تعداد ۱۸۰ نفر در این رویداد حضور داشتند و در یک رقابت فشرده و نفس گیر از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب به رقابت پرداختند.

 

 

 

در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی صورت گرفت

تقویت مهارت نه گفتن در کانون پرورش فکری قاین

تقویت مهارت نه گفتن در کانون پرورش فکری قاین

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قاین در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی مهارت نه گفتن را در کودکان ونوجوانان تقویت می‌کند.

کانون پرورش فکری قاین کارگاه‌های حال خوش زندگی را با هدف افزایش مهارت‌های مثبت در اعضا و به صورت ویژه مهارت جرات‌مندی جهت تقویت مهارت نه گفتن را برگزار کرد.

در ادامه در مرکز فرهنگی هنری قاین با مشارکت فرماندهی انتظامی و معاونت اجتماعی و کلانتری ۱۱ قاین کارگاه ونمایشگاه دو روزه با موضوع مهارت نه گفتن را برای ۱۰۰ نفر از اعضا و والدین برگزار کرد.

 

نوبرانه پرخاصیت خراسان جنوبی در راه بازار

نوبرانه پرخاصیت خراسان جنوبی در راه بازار

خراسان جنوبی رتبه اول سطح زیرکشت و تولید عناب در کشور را به خود اختصاص داده و این روزها برداشت عناب تازه با خواص مختلف از باغ‌های این استان آغاز و راهی بازار شده‌ است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور به شمار می‌رود، رتبه اول تولید عناب و زرشک همچنین رتبه دوم تولید زعفران را در کشور دارد و این سه محصول به عنوان محصولات راهبردی استان محسوب می‌شوند که نقش بسزایی در اقتصاد منطقه دارند.

عناب گیاهی درختی است که در متون طب سنتی ایران به نام‌های عناب، شیلانه، سیلانه و طبر خون نامیده می‌شود.

سرخ شدن گونه‌های ریز و درشت عناب‌ها نشان از این دارد که دیگر امروز و فردایی باقی است تا این محصول مزیت دار و داروهای گیاهی خاص خراسان جنوبی از کالی درآمده و آماده برداشت شود.

اواسط تابستان که فرا می‌رسد فصل برداشت عناب در اکثر شهرها و روستاهای خراسان جنوبی آغاز می‌شود؛ عناب محصولی کم‌آب‌بر است که با آب و هوای خشک منطقه خو گرفته و گفته می‌شود نخستین بار در منطقه‌ای به نام هردنگ در جنوب بیرجند کشت شد اما برخی شواهد حاکی است که در دوره هخامنشی بیش از ۲ یا سه هزار سال قبل عناب کشت شده است.

میوه عناب به همراه زرشک و زعفران از محصولات شاخص استان خراسان جنوبی بوده که با آب و هوای منطقه همچنین روستاهای اطراف سازگار است به طوری که مردم در اغلب خانه‌ها درخت عناب می‌کارند و در روستاهای اطراف به ویژه روستاهای شهرستان‌های بیرجند، خوسف، سربیشه و درمیان درخت‌های عناب فراوانی وجود دارد.

تکان دادن و جمع‌آوری محصول عناب در بیشتر روستاهای خراسان جنوبی با آیین خاصی انجام می‌شود، از همین رو مراسم “عناب تکانی” در چند سال گذشته در فهرست میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) کشور ثبت شد.

اکنون پنج هزار و ۸۱۱ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت عناب است و با توجه به نهادینه شدن دانش بومی و استفاده بسیار کم از سموم و کودهای شیمیایی، محصولی سالم و ارگانیک تولید می‌شود که خواص دارویی متعدد دارد.

مرغوبیت عناب خراسان جنوبی به گونه‌ای است که ۲ رقم عناب سیوجان و ماژان ثبت ملی شده و مشهور است.

فصل برداشت عناب از اواسط مرداد به‌ صورت تازه خوری در شهرهای گرمسیر آغاز می‌شود و در روستاهای کوهستانی به علت آب‌ و هوای سرد به‌ طور معمول اوایل مهر آغاز برداشت محصول است.

عناب به صورت تازه و خشک شده، میوه و خشکبار همچنین به عنوان گیاه دارویی قابلیت مصرف دارد و اندام‌های مختلف عناب نظیر ریشه، پوست، شاخه، برگ و میوه به عنوان یک گیاه دارویی ارزشمند در طب گیاهی ایران و دیگر کشورها بهره‌برداری دارویی شده است.

نوبرانه پرخاصیت خراسان جنوبی در راه بازار

۹۷ درصد تولید عناب کشور در خراسان جنوبی

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی درباره وضعیت کشت و برداشت این محصول گفت: خراسان جنوبی با تولید ۹۷ درصد عناب ایران، قطب تولید این محصول در کشور است و ۷۰ درصد عناب تولیدی به خارج استان صادر می‌شود.

محمدحسین اکبری افزود: برداشت عناب از باغ‌های استان در سال زراعی جاری آغاز شد و پیش‌بینی می‌شود امسال ۹ هزار تن محصول خشک برداشت شود که نسبت به سال گذشته رشد هفت درصدی دارد اما برداشت عناب نسبت به تخمین سال جاری ۲۵ درصد کاهش دارد که دلیل کاهش تولید آن هم سرمای دیررس بهاره و افزایش دما در اواسط تابستان است.

وی سطح زیرکشت عناب در خراسان جنوبی را پنج هزار و ۸۱۱ هکتار اعلام کرد و افزود: تولید این محصول طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و سطح زیرکشت در چند سال اخیر افزایش داشته است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۹ هزار و ۲۵۰ بهره‌بردار عناب در این استان فعالیت دارند گفت: برداشت عناب از اواسط مرداد آغاز می‌شود و تا اواخر شهریور ادامه دارد.

ظرفیت فرآوری ۲ هزار تن عناب در استان

وی ادامه داد: ۲۵ تا ۳۰ درصد عناب به صورت تازه خوری مصرف می‌شود، بازاریابی این محصول به صورت تازه خوری، مورد استقبال زیادی قرار می‌گیرد چراکه از طعم و مزه مطلوبی برخوردار است.

اکبری گفت: چند سال اخیر در زمینه فرآوری این محصول پر خاصیت اقداماتی انجام شده و تولید حبه، دمنوش، شیره و کنسانتره از جمله فرآورده‌هاست.

وی به فعالیت هشت کارگاه فرآوری در خراسان جنوبی به ظرفیت تولید ۲ هزار تن در سال اشاره کرد و افزود: ارزش عناب تولیدی استان ۹۵ هزار میلیارد ریال است و بیشترین سطح کشت به ترتیب با ۲ هزار و ۶۰۷ هکتار در خوسف، هزار و ۲۶۰ هکتار در بیرجند و ۵۸۰ هکتار در سربیشه تولید می‌شود.

نوبرانه پرخاصیت خراسان جنوبی در راه بازار

پیگیری برای بورسی شدن عناب استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی هم گفت: یکی از دغدغه‌های جدی ما از چند سال گذشته راه‌اندازی بورس عناب در استان است که عرضه عناب با گردش مالی چهار همت در بورس پیگیری می‌شود.

مهدی جعفری با بیان اینکه تاکنون انبار بورس عناب در استان راه‌اندازی شده و کاملا شرایط مدنظر بورس را دارد، عنوان کرد: در گذشته مکاتبات لازم برای راه‌اندازی بورس عناب انجام شده، اما آنچه در سازمان بورس مطرح شد این بود که گردش مالی محصول استان پایین است.

وی افزود: با توجه به افزایش سطح زیرکشت عناب، تعداد درختان بارور، بهره‌وری و در نهایت افزایش قیمت عناب نسبت به سال ۱۴۰۱، اکنون از نظر گردش مالی، محصول عناب به رقم مدنظر بورس می‌رسد و اکنون مجدد در حال پیگیری هستیم که محصول عناب استان راهی بورس شود.

وی با اشاره به اینکه مقدمات لازم برای بورسی شدن عناب خراسان جنوبی در استان فراهم شده‌ است گفت: در این جلسه هماهنگی‌های لازم انجام شد تا توجیحات و مکاتبات لازم را آماده کنیم تا بتوانیم به حضور در سازمان بورس، موضوع را نهایی کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در سال‌های گذشته گردش مالی عناب استان ۲.۵ همت برآورد شده بود که اکنون به چهار همت افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه تولید سالانه عناب استان ۱۱ هزار تن است عنوان کرد: سطح زیرکشت عناب استان از چهار هزار و ۸۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۱ به پنج هزار و ۸۰۰ هکتار افزایش یافته‌است، در بهترین حال از هر هکتار چهار هزار تن عناب برداشت می‌شود.

خواص عناب

اما مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی درباره خواص این میوه گفت: عناب به دلیل وجود مواد قندی به میزان ۳۶.۷۴ در عناب تازه و ۷۱.۷۷ درصد عناب خشک و نیز مواد پروتئینی و مواد لعابی فراوان از نظر غذایی اهمیت ویژه‌ای دارد و به صورت تازه و خشک مصرف می‌شود.

محسن پویان یادآوری کرد؛ در طب سنتی ایران جوشانده عناب به تنهایی یا مخلوط با گیاهان دیگر استفاده می‌شود و عناب‌ به علت‌ داشتن لعاب‌ زیاد، سینه‌ را نرم‌ می‌کند، جوشانده عناب در آب یا شیر خاصیت ملین دارد و ترانزیت مواد اولیه در لوله گوارشی را تسهیل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مصرف عناب به دفع سموم بدن کمک می‌کند افزود: عناب سرشار از ویتامین c است و این میوه اثر و طعم داروهای محرک را کاهش می‌دهد، در مواد غذایی میوه‌ها و مواد خوراکی دیگر که احتمال ایجاد آلودگی با آفلاتوکسین وجود دارد، عناب می‌تواند نقش حفاظتی قوی را ایفا کند.

این پژوهشگر گیاهان دارویی گفت: میوه عناب از حدود ۲ هزار سال قبل در مصارف دارویی و تغذیه کاربرد داشته و در ایران نیز قبل و بعد از اسلام از عناب به وفور استفاده غذایی و دارویی شده است.

وی اضافه کرد: در طب اسلامی، میوه عناب جایگاه ویژه‌ای دارد و حضرت علی (ع) بر استفاده از عناب در از بین بردن تب تاکید کرده است.

همه اندام‌های عناب در حکم گیاه دارویی

پویان گفت: از اندام‌های مختلف عناب نظیر ریشه، پوست، شاخه، برگ و میوه آن به عنوان یک گیاه دارویی ارزشمند در طب گیاهی ایران و دیگر کشورها بهره‌برداری دارویی شده است، از ریشه عناب می‌توان برای ساخت فرآورده‌ای برای افزایش شیر استفاده کرد.

وی اظهار کرد: هسته عناب برای تسکین درد اثربخش است و از برگ عناب می‌توان در ساخت دارویی برای تقویت مو و ساخت دهان‌شویه برای جلوگیری از گلو درد استفاده کرد، میوه عناب تصفیه کننده خون و برای درمان سرفه و سرماخوردگی موثر است همچنین هسته عناب خاصیت آرام‌بخش دارد و این محصول مقوی عمومی بدن و معده است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: خاصیت ضد قارچی برگ عناب در طب گیاهی و سنتی مطرح بوده و برای رفع تشنگی مفید است همچنین از برگ و میوه عناب برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: عناب درد کلیه و کبد را تسکین می‌دهد، آب عناب خیس کرده یا دم کرده و مخلوط آن با عرق کاسنی برای ناراحتی‌های صفراوی و خونی موثر و مفید است همچنین جوشانده عناب، انجیر، خرما و موز دارویی مفید برای بیماری‌های سینه است که در طب سنتی از آن استفاده می‌شود.

پویان افزود: اگر عناب را کوبیده و در آب سرد خیس کنیم و صبح ناشتا خورده شود برای درمان کلسترول خون مفید است.

 

 

 

 

تصادف در جاده دیهوک- طبس ۲ کشته بر جا گذاشت/

تصادف در جاده دیهوک- طبس ۲ کشته بر جا گذاشت

 رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: برخورد رخ به رخ یک دستگاه  اتوبوس با موتورسیکلت  در جاده دیهوک-طبس، ۲ کشته برجا گذاشت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی سرهنگ علیرضا رضایی اظهار کرد: ساعت ۲۳ و ۴۳ دقیقه شب گذشته با اعلام مرکز فوریت های پلیسی مبنی بر وقوع حادثه رانندگی در کیلومتر چهار جاده دیهوک-طبس بلافاصله مأموران و نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

وی بیان کرد: مأموران با حضور در محل حادثه مشاهده کردند یک دستگاه اتوبوس که از شهر کرد به سمت مشهد در حال حرکت بوده با موتورسیکلت بصورت رخ به رخ برخورد کرده است که بر اثر این حادثه رانندگی راکب و ترک‌نشین موتورسیکلت به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست داند.

 

 

 

 

فعالیت بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ کاراته‌کا سازمان یافته در خراسان جنوبی

فعالیت بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ کاراته‌کا سازمان یافته در خراسان جنوبی

 رئیس هیات کاراته خراسان جنوبی گفت: اکنون بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ ورزشکار کاراته‌کا سازمان یافته در استان در حال فعالیت هستند و در مسابقات متعدد شرکت می‌کنند.

محمدعلی بخشی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته خراسان جنوبی در زمینه تعداد ورزشکاران سازمان یافته رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داد.

وی با بیان اینکه کاراته به عنوان یکی از رشته‌های ورزشی پرجمیعت استان در تمامی شهرستان‌ها فعال است اظهار کرد: امسال استاژهای فنی و دوره‌های مربی‌گری متعددی در استان برگزار شد.

رئیس هیات کاراته خراسان جنوبی با بیان اینکه در سال جاری برای نخستین بار در تاریخ کاراته استان میزبان مسابقات کشوری بودیم تصریح کرد: ۱۲ مرداد جاری هفدهمین دوره مسابقات کشوری کیوکوشین کاراته تزوکا در بخش کومیته به میزبانی شهرستان قائنات برگزار شد.

وی ادامه داد: این مسابقات در پنج رده سنی و در بخش آقایان با حضور ۳۵۰ شرکت‌کننده از ۱۰ استان کشور برگزار شد و با قهرمانی تیم خراسان جنوبی پایان یافت که مدال آوران این دوره به مسابقات قهرمانی قهرمانان کشور انتخابیه تیم ملی راه یافتند.

بخشی، از راه‌اندازی لیگ کاراته استان برای نخستین بار در استان خبر داد و گفت: این لیگ ۶ مرحله دارد که تاکنون ۲ مرحله آن برگزار شده و مراحل بعد نیز به مرور برگزار و نفرات برتر با جذب حامی مالی در لیگ کاراته کشور حضور فعال خواهند داشت.

وی عنوان کرد: امسال دوره‌های مربیگری، داوری در سبک‌های آزاد و کنترلی و برای نخستین بار یک دوره کامل دانش‌افزایی را برای همه کاراته کاها برگزار خواهیم کرد.

رئیس هیات کاراته خراسان جنوبی یادآور شد: سال گذشته بیش از ۵۳ اعزام به مسابقات کشوری داشتیم که به جرات می‌گوییم هیچ هیاتی این میزان اعزام نداشته و این مهم جزو بزرگترین شاخص‌های هیات کاراته استان بوده است.

فعالیت بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ کاراته‌کا سازمان یافته در خراسان جنوبی

وی گفت: مسابقات استانی کاراته به مناسبت یادواره شهید جمهور روز گذشته به میزبانی شهرستان بیرجند با حضور ۲۰۰ ورزشکار در سالن شهید امیرآبادی زاده برگزار شد.

بخشی افزود: در این رویداد ورزشکارانی از چهار شهرستان بیرجند، قاینات، سربیشه و نهبندان شرکت کردند که شهرستان بیرجند، سربیشه و قاین به ترتیب مقام اول تا سوم را کسب کردند.

 

 

 

 

فرصت طلایی مهار «هاری» در خراسان جنوبی

فرصت طلایی مهار «هاری» در خراسان جنوبی

 اجرای طرح مدیریت جمعیت سگ‌های بلاصاحب در شهرستان بیرجند تاکنون کاهش ۱۵ درصدی گزش را از ابتدای امسال به همراه داشته که در صورت تداوم می‌تواند فرصت طلایی مهار «هاری» در مرکز استان و دیگر شهرستان‌ها باشد.

به گزارش ایرنا پدیده سگ‌های ولگرد، معضلی جدید در شهرها و روستاها نیست بلکه از سال‌های دور به‌تدریج شاهد رشد جمعیت سگ‌ها بوده‌ایم و روش‌های مختلفی برای مقابله با این مشکل، پیش روی مسئولان شهری بوده است.

مرگ تلخ یاسین پسربچه چهار و نیم ساله بیرجندی دی ماه ۱۴۰۰در روستای امیرآباد بر اثر گزش سگ نه تنها در این منطقه بلکه با بازتاب ملی قلب بسیاری از شهروندان را به درد آورد.

حادثه‌ای که کمتر از چند ثانیه مقابل چشمان مادر یاسین رقم خورد و او نتوانست کاری برای نجات فرزندش انجام دهد.

دانش آموز ۱۳ ساله درمیانی هم اوایل سال ۱۴۰۲ بر اثر بیماری هاری درگذشت که به گفته اطرفیانش صبح، هنگام آماده شدن برای رفتن به مدرسه دم سگ خانگی‌اش را لگد کرده و حیوان هم پایش را از روی شلوار گاز گرفته است.

بعد از چند روز این نوجوان با علائم تب و لرز، ترس از آب، نور و صدا به بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند مراجعه کرده و پس از تشخیص احتمالی هاری برای ادامه درمان به یکی از بیمارستان‌های مشهد اعزام می‌شود اما درمان نتیجه نداده و در نهایت جان خود را به خاطر گزش سگ از دست می‌دهد.

فرصت طلایی مهار «هاری» در خراسان جنوبی

انعکاس چنین اخبار تلخی در بین رسانه های ملی و محلی کم نیست اما مسئولان و سازمان‌های مردم نهاد همواره به دنبال راهکاری برای حل معضل افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در جامعه انسانی بوده‌اند.

معدوم‌سازی و ترحم‏‌کُشی روش‌هایی بود که دهه های قبل اجرا شد ولی به‌طور دقیق نتیجه‌بخش نبود اما اکنون چند سالی است که با ایجاد پناهگاه، مسئولان ذیربط و سازمان‌های مردم‌نهاد از  راه عقیم‌سازی به دنبال کنترل جمعیت سگ‌ها هستند که به نظر می‌رسد این روش هم تاکنون اثر مثبتی نداشته است.

حدود یک سال قبل افزایش چمشگیری موارد مثبت بیماری هاری در خراسان جنوبی زنگ خطر شیوع این بیماری را به صدا درآورد. طوری که آذر ماه سال گذشته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در جلسه کارگروه کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان گفت: براساس آمار اداره‌ کل دامپزشکی و نتایج آزمایش‌های انجام شده بیماری هاری در استان رو به افزایش بوده که زنگ خطر جدی است.

علیرضا عباس‌زاده افزود: موارد ابتلا به بیماری هاری در حیوانات که نتایج آزمایشگاهی آن مثبت بوده ۱۴ مورد است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: برای ساماندهی سگ‌های بلاصاحب، مراکز نگهداری این حیوانات در تمامی شهرستان‌های استان راه‌اندازی شده‌ با این وجود برخی افراد می‌خواهند زندگی مسالمت آمیز با سگ را در جامعه ترویج کنند.

با وجود اینکه از سال ۸۷ آیین نامه جمع آوری و ساماندهی سگ‌های بلا صاحب در سازمان دهیاری ها شهرداری‌های کشور تهیه و بعد تصویب توسط وزارت کشور به استان‌ها ابلاغ شده همه ساله شاهد ازدیاد حیوان گزیدگی و افزایش آمار ابتلای به بیماری هاری که یکی از نگرانی های روز جامعه است، بوده ایم و جای این سوال باقیست که اگر آیین نامه بدون اشکال است چرا باید آمار گزش و هاری روز بروز افزایش پیدا کند.

تحقیقی علمی برای رفتار شناسی سگ‌ها

دغدغه‌ای که باعث شد مدیر اجرایی شرکت حمایت از حیوانات و محیط زیست یاران خراسان جنوبی از حدود پنج سال پیش در مورد رفتار شناسی سگ‌ها تحقیق و تفحص کند و از آخرین تحقیقات روز دنیا در زمینه مقابله با آنها مطلع شود و بعد از توجیه متولیان و مسئولان استانی و شهرستانی بتواند طرح مدیریت و کنترل جمعیت سگ ها یا DPM را برای اولین بار در کشور آن هم در شهرستان بیرجند بصورت آزمایشی شروع کند.

طرح علمی و روز دنیا که بزودی در سه روستای حاجی آباد، امیر آباد و حسین آباد کلید می‌خورد و ظرف ۶ ماه هم به نتایج قابل قبول خودش خواهد رسید.

علی غنی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: از ۲ سال پیش در کارگروه سلامت و هم چنین کارگروه ساماندهی سگ های بلاصاحب استانی و شهرستانی حضور یافته ایم و تلاش کرده ایم که راهکار علمی و روز دنیا را ارائه دهیم.

شروع اجرای طرح رفتار شناسی سگ از مدارس

وی با بیان اینکه در سال گذشته برای سه هزار دانش آموز مقطع ابتدایی در ۳۰ مدرسه شهر بیرجند کلاس آموزش پیشگیری از هاری و چگونگی برخورد با سگ‌ها را برگزار کرده ایم، از همکاری آموزش و پرورش شهرستان بیرجند قدردانی کرد و افزود: خروجی این اقدام بر اساس آمار مرکز بهداشت شهرستان بیرجند روند کاهشی آمار گزش در سه ماهه امسال بوده که برای اولین بار در ایران این آمار رقم خورده و این در حالی است که این آمار در مناطق روستایی و سایر شهرهای استان افزایشی بوده است.

فرصت طلایی مهار «هاری» در خراسان جنوبی

وی به کاهش ۱۵ درصدی گزش در این مدت اشاره کرد و گفت: ۲۰ مدرسه دیگر هم در بیرجند در نوبت هستند که بتوانند از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند.

طرح مدیریت جمعیت سگ های ولگرد بصورت آزمایشی برای اولین بار در کشور برای شهر بیرجند اجرایی می شود و پشتوانه علمی آن بیمارستان مرکزی دامپزشکی تهران است

غنی بیمارستان مرکزی دامپزشکی تهران را پشتوانه علمی طرح عنوان کرد و با تاکید بر اینکه طرح مذکور بصورت آزمایشی برای اولین بار در کشور در بیرجند اجرایی می شود، افزود: در این طرح سگ در محل زندگی خودش زنده گیری و۷۰ درصد آنها واکسینه و۵۰ تا ۷۰ درصد سگ های ماده منطقه عقیم‌سازی می ‌شوند و از این طریق جمعیت سگ‌ها کنترل شده و بیماری هاری کاهش می یابد.

وی یادآور شد: قرار است در روستاهای حاشیه شهر حاجی آباد،، امیرآباد،حسین آباد این طرح اجرایی شود که این مهم با کمک فرمانداری، بخشدار مرکزی و شهرداری بیرجند به نتیجه رسیده است.

مدیر اجرایی شرکت حمایت از حیوانات و محیط زیست یاران خراسان جنوبی از اجرای طرح مدیریت و کنترل سگ های بلاصاحب در یک بازه زمانی ۶ ماهه خبر داد.

وی گفت: جمع آوری هر سگ بلاصاحب بیش از ۱۰ میلیون ریال برای دهیاری هزینه دارد که در این طرح هزینه‌ها به‌شدت کاهشی یافته و دامپزشکی واکسیناسیون را رایگان انجام می دهد و ما کمک می‌کنیم تا زنده گیری اصولی انجام و سگ آماده واکسیناسیون شود و در این طرح ابتدا باید تعداد سگ های هر منطقه شناسایی و هزینه عقیم سازی هم با کمک دهیاری‌ها تامین شود.

۶ ماه فرصت برای تسریع روند کاهشی میزان گزش در بیرجند

فرماندار بیرجند هم ضمن تایید موفقیت بودن مرحله اول اجرای این طرح به خبرنگار ایرنا گفت: افزایش سگ‌ها در محیط جمعیتی انسانی از یک سو و آگاه نبودن مردم به خصوص کودکان در مواجه با سگ‌ها از سوی دیگر موجب شده که شاهد افزایش روند گزش در سال‌های قبل باشیم اما از زمانی که طرح مدیریت و کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد در بیرجند اجرایی شده حدود ۱۵ درصد سگ گزیدگی در شهر بیرجند کاهش یافته است.

علی فاضلی فرد با اشاره به اینکه آمار سگ گزیدگی در شهرستان بیرجند نیز سه ماه اول سال گذشته ۳۴۹ مورد و سه ماه ابتدای امسال ۳۰۵ مورد بوده است اظهار کرد: طبق دستورالعمل جدید بحث معدوم سازی سگ‌ها منتفی است بلکه زنده‌گیری، واکسیناسیون، عقیم سازی و رهاسازی باید انجام شود.

وی عنوان کرد: گرچه بعد از راه اندازی پناهگاهی در مسیر جاده شوشود از سوی شهرداری با کمک سازمان مردم نهاد کار واکسیناسیون و عقیم سازی انجام شده اما علاوه بر آن آموزش برای مدارس را توسط انجمن محیط زیست یاران خراسان جنوبی دنبال کردیم.

با وجود اینکه در همه نقاط کشور آمار سگ گزیدگی افزایشی بوده اما در بیرجند این آمار کاهش داشته که نشان از موفقیت آمیز بودن مرحله اول طرح است

فرماندار بیرجند افزود: همچنین به این شرکت ۶ ماه فرصت داده ایم که در سه روستای امیرآباد، حاجی آباد و حسین آباد جمعیت سگ‌های ولگرد را مدیریت کند تا روند کاهش میزان گزش سرعت گیرد.

وی یادآور شد: علیرغم اینکه در همه نقاط کشور آمار سگ گزیدگی افزایشی بوده اما در بیرجند این آمار کاهش داشته که نشان از موفقیت آمیز بودن مرحله اول طرح است.

فاضلی فرد گفت: بعد از اینکه نتایج نهایی طرح مشخص شد به کل استان و دیگر نقاط کشور قابل تعمیم است و همچنین آموزش‌های لازم به دهیاران سطح شهرستان ارایه خواهد شد تا ضمن حفظ امنیت مردم از بیماری هاری درامان باشیم.

کاهش ۷۷ درصدی هاری در خراسان جنوبی

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی هم معتقد است که اگر ۷۵ درصد سگ‌های یک منطقه‌ عقیم سازی شوند، بیماری هاری در آن منطقه قابل کنترل است.

محمدعلی بخشی گفت: از ابتدای امسال تاکنون هفت مورد نمونه گیری بیماری هاری در استان انجام شده‌ که از این تعداد نمونه سه حیوان مثبت بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۷ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین موارد نمونه گیری در شهرستان بیرجند بوده و بقیه نمونه‌ها مربوط به شهرستان‌های سرایان و زیرکوه است بیان کرد: از مجموع نمونه‌گیری‌های انجام شده سه مورد در شهرستان بیرجند مثبت شده‌ که ۲ مورد گربه و یک مورد سگ بوده‌ است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به روند کاهشی بیماری هاری در سال جاری نسبت به سال گذشته گفت: انجام واکسیناسیون سگ‌های گله و صاحبدار، سگ‌های موجود در پناهگاه‌ها و عقیم سازی سگ‌های در پناهگاه‌ نقش موثری در کاهش بیماری هاری در استان داشته است.

کارشناسان مرکز بهداشت هم توصیه می کنند که با هر گونه گزش توسط حیوانات بلافاصله محل زخم ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با آب و صابون شست و شو سپس با آب معمولی صابون‌زدایی و بعد از ضدعفونی با الکل یا بتادین، به‌سرعت به مراکز بهداشتی و درمانی برای دریافت سرم و واکسن ضد هاری مراجعه شود.

 

 

 

 

توقیف ۹۵ دستگاه خودروی متخلف و هنجارشکن در بیرجند

توقیف ۹۵ دستگاه خودروی متخلف و هنجارشکن در بیرجند

فرماندهی انتظامی بیرجند از اجرای طرح برخورد با خودروها و موتورسیکلت سواران مزاحم و متخلف در سطح شهرستان بیرجند خبر داد و گفت: در این ارتباط ۹۵ وسیله نقلیه متخلف توقیف شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ احمدرضا کارگر دراین باره اظهارکرد: با توجه به نارضایتی شهروندان از مزاحمت‌های صورت گرفته توسط موتورسیکلت‌ها و خودروهای دارای صدای ناهنجار و بوق‌های نامتعارف، فاقد پلاک و پلاک مخدوش، به ویژه در ساعات پایانی شب، طرح ارتقای امنیت اجتماعی و برخورد با متخلفان در شهر بیرجند به مرحله اجرا گذاشته شد.

وی افزود: ماموران انتظامی شهرستان بیرجند با همکاری پلیس راهور استان این طرح را اجرایی کردند که در پایان طرح تعداد ۷۳ دستگاه موتورسیکلت و ۲۲ دستگاه خودروی متخلف و هنجارشکن شناسایی، توقیف و به پارکینگ منتقل شدند.

 

 

 

 

۱۰ درصد دانش‌آموزان خراسان جنوبی از کانون پرورش فکری خدمات می‌گیرند

۱۰ درصد دانش‌آموزان خراسان جنوبی از کانون پرورش فکری خدمات می‌گیرند

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت:۱۸ هزار و ۷۴۴ کودک و نوجوان استان عضو مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری هستند که ۱۰ درصد دانش‌آموزان را شامل می‌شوند.

مهدی مظهری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۱۸۶ هزار و ۴۹ دانش‌آموز کودک و نوجوان در مدارس عادی و استثنایی در استان تحصیل می‌کنند که ۱۰ درصد این افراد عضو کانون‌های پرورش فکری شده‌اند و از خدمات ۱۲ مرکز ثابت و ۹ مرکز سیار بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۱۱هزار و ۸۳۷ نفر از اعضای کانون‌‍ های استان کودک و ۶ هزار و ۹۰۷ نفر نوجوان هستند ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که با افزایش تعداد اعضای کانون های استان زیرساخت‌های فرهنگی هم باید ارتقا یابد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: بیش از ۳۰۰ کارگاه تابستانی اوقات فراغت در سطح کانون‌های این استان برای کودکان و نوجوانان دایر است.

وی اظهار کرد: این کارگاه‌ها در حوزه‌های فرهنگی، هنری و ادبی با هدف غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در تمامی شهرستان‌های استان فعال است.

مظهری تصریح کرد: نقاشی، خوشنویسی، اوریگامی، هوش مصنوعی، نجوم، رباتیک، آزمایش‌های علمی، نمایش عروسکی، ساخت عروسک، نمایش خلاق و کارگاه هایی از جمله شعر، نوشتن خلاق، قصه گویی، فرزندپروری، مهارت های زندگی، سفال گری، طراحی، نقاشی و کاردستی خلاق و نوشتن خلاق از جمله این فعالیت‌های فرهنگی است.

وی بیان کرد: ۱۲ مرکز ثابت در استان فعال بوده که در هر یک به طور میانگین ۲۵ کارگاه آموزشی دایر شده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی یادآور شد: طبق استانداردها باید دست کم در هر شهرستان یک مرکز کانون وجود داشته باشد که اکنون کانون در شهرستان های خوسف، دستگردان، فعال نیست.

 

 

 

 

تصادف در محور خواف – قاین ۲ کشته برجا گذاشت

تصادف در محور خواف - قاین ۲ کشته برجا گذاشت

جانشین پلیس راه استان خراسان جنوبی گفت عصر امروز بر اثر برخورد سواری پژو پارس با تیبا در محور قاین- خواف ۲ نفر جان خود را از دست دادند و سه نفر مصدوم شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”محمدامیر کاظمی”شامگاه دوشنبه اظهار کرد: ساعت ۱۷ و ۷ دقیقه امروز با اعلام مرکز فوریت های پلیسی مبنی بر وقوع حادثه رانندگی در کیلومتر ۶۵ محور “قاین_ خواف” بلافاصله مأموران و نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

وی بیان کرد: مأموران با حضور در محل حادثه مشاهده کردند سواری پژو پارس با سواری تیبا بصورت رخ به رخ برخورد کرده است که بر اثر این حادثه رانندگی یک نفر در صحنه جان خود را از دست داده و چهار نفر از سرنشینان خودروها نیز مصدوم شده که با اورژانس به بیمارستان منتقل شدند که یک نفر در بیمارستان فوت کرد.

سرهنگ کاظمی با بیان این که علت تصادف توسط کارشناسان پلیس راه، انحراف به چپ راننده خودروی تیبا ناشی از سبقت تشخیص داده اند تصریح کرد: رانندگان با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی از هرگونه عجله و شتاب بی مورد پرهیز کنند تا شاهد اینگونه حوادث تلخ و ناگوار نباشیم.

 

 

 

اجرای ۴۰۰ هکتار عملیات مقابله با بیابانزایی درطرح ترسیب کربن در خراسان جنوبی

۴۰۰ هکتار عملیات مقابله با بیابانزایی در قالب طرح ترسیب کربن در خراسان جنوبی اجرا شد.

اجرای ۴۰۰ هکتار عملیات مقابله با بیابانزایی درطرح ترسیب کربن در خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: عملیات مصوب پروژه ترسیب کربن در سال گذشته شامل ۲۰۰ هکتار نهالکاری و ۲۰۰ هکتار مدیریت روان آب بوده است.

نصرآبادی افزود: ۲۰۰ هکتار مدیریت رواناب در شهرستان سرایان به اتمام رسیده و عملیات ۲۰۰ هکتار نهالکاری هم در شهرستان خوسف آغاز شده است.

وی گفت: اعتبارات مصوب ملی برای اجرای پروژه ترسیب کربن ۵۷ میلیارد ریال که به طور کامل تخصیص یافته است.

به گفته وی اعتبارات مصوب استانی مدیریت مشارکتی و توسعه عملیات احیایی منابع طبیعی در مناطق بیابانی (ترسیب کربن) در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۲ میلیارد ریال است که این مبلغ اعتباری تخصیص نیافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: در راستای اجرای این طرح ۷۶ دوره آموزش برای مجریان و بهره برداران با ۶ هزار و ۲۹۹ نفر روز برگزار شد.

به گفته وی اهداف اصلی پروژه بین المللی متناسب با مقیاس و عرصه‌های کاری به سه بخش کلی از جمله تراز جهانی، کاهش گاز‌های گلخانه ای، تراز منطقه‌ای و ملی، ایجاد و توسعه فضای سبز جنگلی و در تراز محلی با ایجاد شغل پایدار و معیشت مناسب برای توانمند سازی جوامع محلی برای کاهش فشار بر عرصه‌های طبیعی تعریف می‌شود.

 

 

 

 

ایجاد ۵۱۴ فرصت شغلی برای نیازمندان در خراسان جنوبی

از ابتدای امسال تاکنون ۵۱۴ فرصت شغلی برای نیازمندان زیرپوشش کمیته‌امداد امام‌خمینی (ره) خراسان‌جنوبی ایجاد شد.

ایجاد ۵۱۴ فرصت شغلی برای نیازمندان در خراسان جنوبی

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته‌امداد امام‌خمینی (ره) خراسان‌جنوبی گفت:این تعداد اشتغال با پرداخت ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات محقق شده است.

نخعی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده امسال ۴ هزار و ۶۷۱ فرصت شغلی توسط این نهاد ایجاد خواهد شد که در صورت تحقق اعتبارات و همکاری بیشتر بانک‌ها این تعداد افزایش خواهد یافت.

نخعی گفت: سال گذشته ۴ هزار و ۷۳۸ فرصت شغلی با اعتبار هزینه شده ۵۲۰ میلیارد تومان ایجاد شد.

وی افزود: امسال مکلف به ایجاد ۴ هزار و ۶۷۱ فرصت شغلی هستیم که اگر اعتبارات به موقع محقق شود این تعداد افزایش خواهد یافت.

نخعی گفت: امسال هم مشابه سال گذشته سرانه تعیین شده ۱۵۰ میلیون تومان بوده که از طرف بانک مرکزی اعلام شده و بر همین مبنا اشتغال ایجاد خواهیم کرد.

وی با اشاره به این که از ابتدای سال ۲ هزار و ۷۰۰ نفر برای دریافت تسهیلات اشتغال ثبت نام کردند و تعداد زیادی از متقاضیان از سال گذشته باقی مانده اند افزود:با توجه به این که متقاضیان زیادی پشت نوبت داریم این توانایی وجود دارد که بر اساس توانایی پرداخت بانک‌ها افراد را به آنها معرفی کنیم و به طور معمول بیش از سهمیه تعیینی بانک‌ها افراد را معرفی می‌کنیم که اگر ریزش داشته باشند به اندازه‌ای که بانک‌ها اعتبار داشته باشند بتوانیم پرداخت کنیم.

به گفته وی سال گذشته در حوزه مهارت‌آموزی ۳ هزار و ۶۷۲ نفر شرکت کردند که برنامه امسال هزار و۶۲۰ نفر است و به طور معمول با توجه به مدیریت هزینه‌ها در ادارات شهرستان‌ها و همراهی موسسات آموزشی و خیران این آمار افزایش می‌یابد.

نخعی افزود: سال گذشته ۲۳۶ نفر از طریق کاریابی وارد بازار کار شدند که امسال هم پیگیر هستیم این آمار تحقق یابد.

 

 

 

 

قرآن کریم موثر‌ترین برنامه زندگی در جامعه‌ی جهانی امروز

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی: قرآن کریم موثر‌ترین برنامه زندگی در جامعه‌ی جهانی امروز و حل مشکلات فردی و اجتماعی جامعه است.

قرآن کریم موثر‌ترین برنامه زندگی در جامعه‌ی جهانی امروز

آیت الله عبادی در دیدار با دانش اموزان شرکت کننده در طرح‌های قرآنی رحله و زکیه در شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه قرآن‌کریم معجزه باقیه‌ی پیغمبر آخرالزمان است، گفت: وجود شما حافظان، که در مسیر این افتخار بزرگ قرار دارید و حامل وحی الهی هستید خود از معجزات قرآن است.

وی حفاظت قرآن کریم را حجت و سخن خداوند در این کتاب اسمانی دانست و گفت: در طول تاریخ عناصر کفر که از همه‌ی جهات مجهزند هزینه‌های زیادی کردند تا قرآن را از مسلمانان جدا کنند، اما طبق وعده‌ی خداوند متعال، قران تا کنون حفظ شده است.

آیت الله عبادی افزود: دشمنان همواره سعی داشتند فرهنگ غربیِ ضد قران را در جامعه رواج دهند تا باعث فراموشی قران شود، اما در این امر ناکام مانده اند و حجت خداوند بر حفظ قرآن همچنان باقیست.

نماینده ولی فقیه در استان در ادامه با اشاره به اهمیت حضور عدالت خواهان جهان در مراسم اربعین حسینی گفت: اینکه مردم از سراسر جهان برای عدالت خواهی به سمت کربلای حسین (ع) می‌روند، نقش پیروزی قرآن است که زمینه را برای ظهور حضرت مهدی میسر می‌کند.

طرح قرآنی رحله و زکیه دو طرح قرآنی مردمی ست که نوجوانان در مدت زمان حدود ۵۰ روز موفق به حفظ یک تا سه جزء قرآن کریم شدند.

 

 

 

 

بهره برداری از اینترنت همراه اول در ۲۹ روستای خراسان جنوبی

از ابتدای سال ۲۹ روستا در خراسان جنوبی از اینترنت همراه اول بهره مند شدند.

۲۹ روستا در خراسان جنوبی بهره مند از اینترنت همراه اول

 

مدیر مخابرات منطقه خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال، ۱۲ روستا تحت پوشش همراه اول قرار گرفتند و ۲۹ روستا نیز از اینترنت همراه اول بهره‌مند شده‌اند.

میری افزود: در حال حاضر ۶۸ درصد روستا‌های خراسان جنوبی شامل  ۹۹ درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش شبکه همراه اول هستند.

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

 وضعیت خراسان جنوبی در حوزه آسیب‌های دانش‌آموزی سفید است

 وضعیت خراسان جنوبی در حوزه آسیب‌های دانش‌آموزی سفید است

استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان در حوزه آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان وضعیت سفید دارد اما وجود یک مورد هم زیاد است لذا باید تلاش کنیم تا مشکلات فعلی رفع شود.

جواد قناعت روز سه شنبه در نشست همزمان شورای آموزش و پروش و شورای پشتیبانی سواد آموزی استان اظهار کرد: در اردوهای راهیان پیشرفت باید تلاش کنیم دانش‌آموزان استان از دستاوردهای دیگر نقاط کشور هم دیدن کنند تا با توانمندی‌های نظامی و علمی آشنا شوند.

وی ادامه داد: اردوی راهیان پیشرفت باعث تغییر نگاه استان‌های دیگر نسبت به خراسان جنوبی شده و ثمرات خوبی به همراه داشته است.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر تکمیل و تجهیز اماکن آموزشی و رفاهی استان عنوان کرد: چنین مکان‌هایی آبروی استان بوده و باید در بحث تخصیص اعتبارات ویژه دیده شوند.

وی بیان کرد: حل موضوعات مهم استان از جمله مشکلات آموزش و پرورش نیازمند رویکرد تعاملی است و مدیران دستگاه‌های اجرایی باید در این خصوص از نگاه جزیره ای و صنفی فاصله بگیرند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم با اشاره به متفرقه بودن برنامه‌های اوقات فراغت دانش آموزان در بین دستگاه‌های اجرایی گفت: تصمیم داشتیم یک سامانه جامع برای ثبت نام دانش‌آموزان در برنامه‌های اوقات فراغت طراحی کنیم که به نتیجه نرسید .

سید محمد رضا طالبی افزود: مهدکودک‌های فاقد مجوز هم باید تعیین تکلیف شوند و حتما در این خصوص پایش صورت گیرد تا تمام مهدهای کودک زیر نظر آموزش و پرورش مجوز داشته باشند.

وی تاکید کرد: اگر مهد کودکی از آموزش و پرورش مجوز نداشته باشد به دستگاه قضا معرفی خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر لزوم اجرای نظام مراقبتی در آموزش و پرورش افزود: دستگاه‌های اجرایی باید در امر کاهش آسیب اجتماعی به آموزش و پرورش کمک کنند زیرا خانواده، اجتماع و مدرسه در این امر دخیل هستند.

لزوم انعقاد تفاهم نامه بین آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی برای اجرای طرح ملی سواد قرآنی در استان، تسریع در امضای تفاهم نامه ساخت ۲۷ مدرسه در سایت نهضت ملی مسکن و برگزاری جلسه ای ویژه برای تعیین تکلیف فضای هنرستان هنرهای زیبا از جمله مصوبات این ۲ شورا بود که به طور همزمان برگزار شد.

 

 

 

 

تهیه سه پرونده ثبت مراسمات عاشورایی شهرستان طبس برای ثبت در فهرست میراث معنوی کشور

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس از تهیه پرونده سه مورد از مراسمات عاشورایی شهرستان طبس برای ثبت در فهرست میراث معنوی کشور خبر داد.

تهیه سه پرونده ثبت مراسمات عاشورایی شهرستان طبس برای ثبت در فهرست میراث معنوی کشور

محمد عرب گفت: پرونده مراسم شمایل حضرت ابوالفضل (ع)، پرونده کاروان اُسرای کربلا و پرونده اصغر صغیر از مراسمات و آداب کهن عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام در شهرستان طبس برای ثبت ملی در فهرست میراث معنوی کشور تهیه و برای اداره کل استان ارسال شد.

وی افزود: این سه مراسم به دلیل قدمت و خاص بودن در برنامه‌ها و نحوه اجرا، حائز شرایط ثبت در فهرست میراث معنوی کشور شناخته شدند.

به گفته وی شمایل حضرت ابوالفضل که به نخل حضرت ابوالفضل هم شهرت دارد مراسمی است که در روز هشتم محرم توسط هییت ابوالفضلی شهرستان طبس برگزار می‌شود.

به گفته وی مراسم اصغر صغیر در روز نهم محرّم دسته جات از صبح به مجالس روضه خوانی رفته و عزاداری می‌کنند.

عرب گفت: یکی از مراسمات خاص معنوی دیگر که در دهه اول محرم برگزار می‌شود مراسم کاروان اسرای کربلاست که در عصر روز یازدهم در محل هیئت چهارده معصوم برگزار می‌شود.

عرب گفت: تاکنون نخل بندی و نخل برداری کریت، طبل زنی سحر‌های ماه مبارک رمضان، گیوه بافی، سبدبافی یا بوریا بافی، مس گری، پخل بافی، قلم زنی ویژه طبس، مهارت پخت نان تُنُک و مهارت پخت نان اوزون بنام شهرستان طبس در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده اند و بعضی مراسمات و آئین‌ها و هنر‌ها بصورت استانی یا مشترک با سایر شهرستان‌ها نیز ثبت ملی شده است

 

 

 

پدر شهید براتی به فرزندش پیوست

پدر شهید محمد براتی به فرزندش پیوست.

پدر شهید براتی به فرزندش پیوست

پیکر مرحوم حسین براتی روز چهار شنبه ساعت ۱۴ در بیرجند تشییع و به خاک سپرده می‌شود.
شهید محمد براتی سال ۱۳۴۳ در روستای خوانند شهرستان خوسف متولد و در سال ۱۳۶۲ در پنجوین عراق به درجه رفیع شهادت شد.

 

 

 

افزایش پرواز‌های فرودگاه‌های بین المللی شهید کاوه

مدیر کل فرودگاه‌های خراسان جنوبی از برقراری دو پرواز توسط هواپیمایی یزد ایر خبر داد.

افزایش پرواز‌های فرودگاه‌های بین المللی شهید کاوه

عظیم طهماسبی گفت: در رایزنی و پیگیری‌های نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و این اداره کل چهار پرواز در مسیر تهران-بیرجند-تهران برقرار شد.

به گفته وی اولین پرواز هواپیمای آر جی شرکت هواپیمایی یزد ایر پنج شنبه هشتم شهریور ماه ساعت ۱۸:۰۵ از تهران آغاز ساعت ۱۹:۴۵ وارد فرودگاه بیرجند شده و ۲۰:۴۵ بیرجند را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.

طهماسبی افزود: همچنین پرواز دوشنبه این شرکت از ۱۲ شهریور ماه برقرار که این پرواز ساعت ۱۷:۵۰ از تهران آغاز ساعت ۱۹:۳۵ وارد فرودگاه بیرجند شده و ۲۰:۳۵ بیرجند را به مقصد تهران ترک خواهد کرد.

مدیر کل فرودگاه‌های خراسان جنوبی گفت: پرواز‌های هواپیمایی یاد شده تا آبان ماه و ابتدای برنامه زمستانی برنامه ریزی شده است که در صورت استقبال مسافرین پرواز‌ها تداوم و برای برنامه زمستانی نیز تمدید خواهد شد.

طهماسبی افزود: با برقراری این چهار پرواز تعداد پرواز‌های فرودگاه بیرجند به ۲۴ پرواز در هفته افزایش پیدا کرده که ۲ پرواز در مسیر مشهد-بیرجند-مشهد و ۲۲ پرواز در مسیر تهران-بیرجند-تهران خواهد بود.

 

 

 

مدیرکل منابع طبیعی خراسان جنوبی مطرح کرد؛

اجرای ۴۰۰ هکتار عملیات مقابله با بیابان‌زایی در طرح ترسیب کربن

اجرای ۴۰۰ هکتار عملیات مقابله با بیابان‌زایی در طرح ترسیب کربن

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی گفت: عملیات مصوب پروژه ترسیب کربن در سال گذشته شامل ۲۰۰ هکتار نهالکاری و ۲۰۰ هکتار مدیریت روان آب بوده است.

به گزارش امروز خراسان جنوبی علیرضا نصرآبادی اظهار کرد: ۲۰۰ هکتار مدیریت رواناب در شهرستان سرایان به اتمام رسیده است و عملیات ۲۰۰ هکتار نهال کاری هم در شهرستان خوسف آغاز شده است.

وی گفت: اعتبارات مصوب ملی برای اجرای پروژه ترسیب کربن ۵۷ میلیارد ریال است که به طور کامل تخصیص یافته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: اعتبارات مصوب استانی مدیریت مشارکتی و توسعه عملیات احیایی منابع طبیعی در مناطق بیابانی (ترسیب کربن) در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۲ میلیارد ریال بوده که این مبلغ اعتباری تخصیص نیافته است.

نصرآبادی گفت: در راستای اجرای این طرح ۷۶ دوره آموزش برای مجریان و بهره برداران با ۶ هزار و ۲۹۹ نفر روز برگزار شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یادآور شد: اهداف اصلی پروژه بین‌المللی متناسب با مقیاس و عرصه‌های کاری به سه بخش کلی از جمله تراز جهانی، کاهش گازهای گلخانه‌ای، تراز منطقه‌ای و ملی، ایجاد و توسعه فضای سبز جنگلی و در تراز محلی با ایجاد شغل پایدار و معیشت مناسب برای توانمند سازی جوامع محلی برای کاهش فشار بر عرصه‌های طبیعی تعریف می‌شود.

 

 

 

معاون اشتغال کمیته امداد خراسان جنوبی:

بیش از ۴۶۰۰ فرصت شغلی در خراسان جنوبی ایجاد می شود

بیش از ۴۶۰۰ فرصت شغلی در خراسان جنوبی ایجاد می شود

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته‌امداد امام‌خمینی(ره) خراسان‌جنوبی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده امسال ۴ هزار و ۶۷۱ فرصت شغلی توسط این نهاد ایجاد خواهد شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی  علی‌اکبر نخعی گفت: سال گذشته ۴ هزار و ۷۳۸ فرصت شغلی با اعتبار هزینه شده ۵۲۰ میلیارد تومان ایجاد شد.

به گفته وی امسال مکلف به ایجاد ۴ هزار و ۶۷۱ فرصت شغلی هستیم که اگر اعتبارات به موقع محقق شود این تعداد افزایش خواهد یافت.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد استان افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۵۱۴ فرصت شغلی ایجاد شده و نزدیک ۶۰ میلیارد تومان هم تسهیلات پرداخت شده است.

نخعی اظهار کرد: امسال هم مشابه سال گذشته سرانه تعیین شده ۱۵۰ میلیون تومان بوده که از طرف بانک مرکزی اعلام شده و بر همین مبنا اشتغال ایجاد خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری ۲ هزار و ۷۰۰ نفر برای دریافت تسهیلات اشتغال ثبت نام کردند، گفت: همچنین تعداد کثیری از متقاضیان از سال گذشته باقی مانده‌اند.

نخعی افزود: با توجه به اینکه متقاضیان زیادی پشت نوبت داریم این توانایی وجود دارد که به تعداد توانایی پرداخت بانک‌ها افراد را به آن‌ها معرفی کنیم و به طور معمول بیش از سهمیه تعیینی بانک‌ها افراد را معرفی می‌کنیم که اگر ریزش داشته باشند به اندازه‌ای که بانک‌ها اعتبار داشته باشند بتوانیم پرداخت کنیم.

به گفته وی سال گذشته در حوزه مهارت‌آموزی ۳ هزار و ۶۷۲ نفر شرکت کردند که برنامه امسال هزار و۶۲۰ نفر است و به طور معمول با توجه به مدیریت هزینه‌ها در ادارات شهرستان‌ها و همراهی مؤسسات آموزشی و خیران این آمار افزایش می‌یابد.

معاون اشتغال کمیته امداد استان یادآور شد: سال گذشته ۲۳۶ نفر از طریق کاریابی وارد بازار کار شدند که امسال هم پیگیر هستیم که این آمار تحقق یابد.

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی:

وضعیت آسیب‌های اجتماعی در خراسان جنوبی سفید است

وضعیت آسیب‌های اجتماعی در خراسان جنوبی سفید است

استاندار خراسان جنوبی از وضعیت سفید آسیب‌های اجتماعی در خراسان جنوبی خبر داد.

جواد قناعت در سومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان با بیان اینکه وضعیت خراسان جنوبی در حوزه آسیب‌های دانش آموزی سفید است، گفت: خراسان جنوبی در حوزه آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان دارای وضعیت سفیدی است اما باید بدانیم که در این حوزه حتی وجود یک مورد آسیب هم زیاد است و باید تلاش شود تا مشکلات موجود در این خصوص با همکاری دستگاه‌های مربوط رفع شود.

به گفته وی در اردوهای راهیان پیشرفت باید تلاش شود تا دانش آموزان استان از دستاوردهای دیگر نقاط کشور هم دیدن کنند تا با توانمندی‌های نظامی و علمی نقاط مختلف کشور بیشتر آشنا شوند.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه افزود: اردوی راهیان پیشرفت سبب تغییر نگاه استان‌های دیگر نسبت به خراسان جنوبی شده و ثمرات خوبی به همراه داشته است.

قناعت با تاکید بر اینکه تکمیل و تجهیز اماکن آموزشی و رفاهی استان باید در دستور کار مدیران استان قرار گیرد، افزود: وجود چنین مکان‌هایی در استان آبروی خراسان جنوبی محسوب می‌شوند و باید اعتبارات ویژه ای در این خصوص اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه حل موضوعات مهم استان از جمله مشکلات آموزش و پرورش نیازمند رویکرد تعاملی است، ادامه داد: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید در این خصوص از نگاه جزیره‌ای و صنفی فاصله بگیرند.

استاندار خراسان‌جنوبی تصریح کرد: جلسه‌ای برای انعقاد تفاهم نامه ساخت ۲۷ مدرسه در سایت‌های نهضت ملی بین راه و شهرسازی و آموزش و پرورش توسط معاونت عمرانی استاندار برگزار شود.

قناعت خاطرنشان کرد: جلسه‌ای به ریاست استاندار، معاون سیاسی و عمرانی و دیگر مسئولان مربوط برای حل مشکل فضای آموزشی هنرستان هنرهای زیبای مرکز استان برگزار خواهد شد.

 

 

 

۱۷۰ میلیارد ریال برای نوسازی مدارس خراسان جنوبی تخصیص یافت

۱۷۰ میلیارد ریال برای نوسازی مدارس خراسان جنوبی تخصیص یافت

 مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: امسال ۱۷۰ میلیارد ریال در قالب طرح شهید عجمیان برای نوسازی مدارس به استان اختصاص یافت.

حامد رخسارپور روز سه‌شنبه در نشست همزمان شورای آموزش و پرورش شورای سوادآموزی استان که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد اظهار کرد: این اعتبار در پنج شهرستان کم برخوردار از جمله نهبندان، سربیشه، درمیان و عشق آباد و زیرکوه هزینه شده است.

وی از افتتاح ۴۱ مدرسه در سطح استان تا اول مهر خبر داد و افزود: ۹۰ مدرسه تا پایان تابستان امسال آسفالت می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با اشاره به لزوم اجرای عدالت آموزشی در سطح استان گفت: شهر بیرجند بیشترین مشکل فضای آموزشی را دارد و سرانه دیگر شهرستان‌ها از نرم کشوری بالاتر است.

وی عنوان کرد:۱۳۰ کلاس درس نیمه تمام در شهرستان بیرجند ایجاد شده تا بر اساس عدالت آموزشی پیش برویم.

رخسارپور ادامه داد: تمرکز این کلاس‌ها در روستاهای حاشیه شهر است و اول مهر سه مدرسه ۶ کلاسه در حاجی آباد افتتاح می‌شود که آمادگی اجرای زنگ مهر در یکی از این مدارس را داریم.

 

 

اسکواش بازان خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور صاحب مدال شدند/

اسکواش بازان خراسان جنوبی در مسابقات قهرمانی کشور صاحب مدال شدند

رئیس هیات اسکواش خراسان جنوبی گفت: مسابقات اسکواش قهرمانی کشور به میزبانی آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد و ورزشکاران خراسان جنوبی با درخشش در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

سید علی اصغر طهماسبی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مسابقات اسکواش پسران قهرمانی کشور در رده سنی کمتر از ۱۵، ۱۷ و ۱۹ سال با حضور ۱۰۲ بازیکن از ۱۷ استان کشور از ۲۷ تا ۳۰ مرداد ماه جاری در خانه اسکواش تبریز برگزار شد.

وی اظهار کرد: در این دوره از مسابقات امیرحسین رستمی در رده سنی کمتر از ١۵ سال مقام دوم و مدال نقره را به خود اختصاص داد.

رئیس هیات اسکواش خراسان جنوبی گفت: همچنین فرزاد حق خواه نیز در رده سنی کمتر از ١٧ سال مقام سوم مشترک را از آن خود کرد.

 

 

 

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبس گفت: پرونده ۳ مراسم عاشورایی این شهرستان برای ثبت در فهرست میراث معنوی کشور آماده شده است.

عرب رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی طبس گفت: پرونده ۳ مورد از مراسم عاشورایی این شهرستان برای ثبت در فهرست میراث معنوی کشور تهیه و ارسال شده است.

او افزود: پرونده‌های مراسم شمایل حضرت ابوالفضل (ع)، کاروان اُسرای کربلا و اصغر صغیر از مراسم و آداب کهن عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در طبس برای ثبت ملی در فهرست میراث معنوی کشور تهیه و برای اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی ارسال شده است.

عرب اظهار کرد: این ۳ مراسم به دلیل قدمت و خاص بودن در برنامه‌ها و نحوه اجرا، حائز شرایط ثبت در فهرست میراث معنوی کشور شناخته شده و امیدواریم شاهد ثبت این ۳ مراسم معنوی به نام شهرستان طبس باشیم

 

 

 

توکلی گفت: به دلیل فرهنگ غنی مردم خراسان جنوبی، آمار نزاع در این منطقه پایین بوده و استان بیست و ششم کشور در معاینات نزاع هستیم.

توکلی مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این مجموعه رابط بین علوم و قانون است گفت: بین ۶۰ تا ۷۰ درصد امور پزشکی قانونی مربوط به معاینات است و کار با اجساد حدود ۵ درصد کار را تشکیل می‌دهد.

او افزود: پزشکی قانونی پاسخگوی درخواست‌های قضایی است و تنها در خصوص درخواست سقط درمانی به افراد حقیقی پاسخگویی انجام می‌شود که مجوز این نوع از سقط با همکاری قضات و پزشکان متخصص صادر می‌شود.

توکلی با اشاره به آماده باش پزشکی قانونی در ایام اربعین اظهار کرد: توجه خاص این آماده باش مربوط به استان‌های غربی است، زیرا زائران اربعین حسینی دچار سوانح و مشکلاتی می‌شوند، اما در خراسان جنوبی که میزبان زائران پاکستانی می‌شود نیز آماده باش برقرار است.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی بیان کرد: مصدومین تصادفات در اغلب نقاط کشور بیشترین مراجعین را به پزشکی قانونی تشکیل می‌دهند و حدود ۵۰ درصد پرونده‌ها را در استان تشکیل می‌دهد.

او عنوان کرد: با توجه به فرهنگ غنی خراسان جنوبی، میزان نزاع در استان بسیار پایین است و در حوزه معاینات نزاع استان بیست و ششم کشور هستیم.

توکلی گفت: صدمات مربوط به تصادفات ممکن است در نگاه اول چشمگیر نباشد، اما در نگاه قانون می‌تواند شامل خسارات و دیه‌ای باشد که با مراجعه سریع به پزشکی قانونی با نامه قضایی، می‌توان درصد خسارت را مشخص کرد.

 

 

 

دومین ایکس ری مرز ماهیرود سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

 

دومین ایکس ری مرز ماهیرود سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی بعد از چهار سال تصویب و ابلاغ شده است گفت: ایکس ری دوم تا سال آینده در مرز ماهیرود به بهره‌برداری می‌رسد.

حسین زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند، با بیان اینکه ترانزیت کالا در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل ۴۰۷ درصد افزایش داشته است اظهار داشت: تعداد ناوگان ورودی به سایت ورودی مرزی استان در این مدت ۹۹ درصد افزایش داشته است.

وی، با بیان اینکه مرز ماهیرود با توجه به فعالیت ۱۵ ساله، رتبه اول کشور در بین سه بازارچه مرزی فعال در زمینه صادرات به افغانستان را کسب کرده است، افزود: تاکنون ۱۰۵ واحد در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و سایت مرزی منجر به عقد قرارداد شده و مجموعا ۴۸ واحد به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی، با بیان اینکه این منطقه در بین مناطق آزاد رتبه ششم و در بین مناطق ویژه اقتصادی رتبه پنجم کشور را کسب کرده است تصریح کرد: هر نوع سرمایه گذاری در طرح‌های متناسب با وضعیت محیط زیست و شرایط آب و هوایی منطقه خراسان جنوبی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند مجاز است.

زارعی، با بیان اینکه روند ایجاد زیرساخت‌ها در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند مطلوب است، ادامه داد: تاکنون حجم سرمایه گذاری در این زمینه براساس نرخ سال ۹۳ برای سایت بیرجند ۱۸ هزار میلیارد ریال و برای سایت مرزی ۴۸۰۰ میلیارد ریال بوده است.

وی با بیان اینکه، مرز ماهیرود به عنوان یکی از حوزه‌های اقتصادی استان و بازار اقتصادی افغانستان بوده که دارای جایگاه ویژه‌ای است گفت: در سطح کشور ۷۱ منطقه ویژه اقتصادی وجود داشته که از این تعداد ۳۴ مورد فعال است و منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی از اردیبهشت‌ماه سال ۹۳ آغاز به کار کرده است.

زارعی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه آماده‌سازی زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی، گفت: تمام زیرساخت‌های اولیه مانند برق، آب و گاز با پیگیری‌های منطقه تا چندین سال آینده تامین شده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۵ واحد در دو سایت بیرجند و سایت مرزی منجر به عقد قرارداد شده‌اند، افزود: از این تعداد ۴۸ واحد فعال بوده و مابقی در حال بهره‌برداری هستند‌.

وی درباره سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در منطقه ویژه اقتصادی، بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی از سال ۹۳ تا ۹۵ در بحث زیرساخت‌ها برای سایت بیرجند یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و برای سایت مرزی ۴۸۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است.

زارعی ادامه داد: این منطقه برای واحدهای تولیدی در سایت بیرجند و مرزی ۸ همت سرمایه‌گذاری داشته که ۲.۵ همت از افغانستان، پاکستان و غیره و پنج همت سرمایه‌گذاری داخلی بوده است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی از اشتغال ۱۷۰ نفر در منطقه خبرداد و گفت: در واحدهای بهره‌برداری شده دو هزار و ۶۰ نفر مشغول به کار هستند‌.

وی از ابلاغ طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی بعد از چهار سال خبرداد و افزود: این طرح یکی از درخواست‌های سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بوده که با پیگیری‌های انجام‌شده و همکاری دانشگاه بیرجند محقق شده است.

زارعی با اشاره به واردات و صادرات سال‌جاری اظهار داشت: ترانزیت منطقه ویژه اقتصادی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰۷ درصد افزایش، بارگیری ۲۲۲ درصد افزایش، کالاهای سوختی ۲۶ درصد و ناوگان ورودی به سایت مرزی ۹۹ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه مزر ماهیرود رتبه اول صادرات کالا به افغانستان را به خود اختصاص داده است، افزود: امید است ایکس‌ری دوم تا سال آینده در مرز ماهیرود به بهره‌برداری برسد.

 

 

 

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: ۲۲ نفر از همکاران این مجموعه برای خدمت به زوار اربعین در مرز مهران مستقر هستند.

جلال زاده مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی گفت: در ۲ شاخه راهداری و حمل و نقل در ایام اربعین و دهه پایانی ماه صفر آمادگی کامل داریم و تا دیروز حدود ۴ هزار و ۵۰۰ مسافر به مرزهای غربی کشور اعزام شده اند.

او با اشاره به اینکه ۱۶۳ سفر در این ایام انجام شده است افزود: ۱۶۰ کامیون نیز به صورت رایگان وسایل مربوط به مواکب را به عراق انتقال داده اند.

جلال زاده با بیان اینکه مجتمع های بین راهی در شبانه روز رصد می شوند، بیان کرد: ۲۲ نفر از همکاران راهداری نیز در مرز مهران مستقر هستند تا به زائران خدمت کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی تصریح کرد: تاکنون گزارشی مبنی بر تخلفات حمل و نقل در ایام اربعین گزارش نشده است اما به محض اینکه گزارشی واصل شود، بررسی خواهد شد.

او با اشاره به برنامه های دهه پایانی ماه صفر اظهار کرد: با توجه به موج سفرها به مشهد مقدس، تمامی راهدارخانه های استان در این ایام فعال خواهند بود و ناوگان حمل و نقل نیز آمادگی انتقال مسافران را دارند‌.

 

 

استاندار خراسان جنوبی گفت: با افتتاح طرح‌های جدید آموزشی در استان، ۱۰۶ کلاس درس به فضای آموزشی استان اضافه می‌شود.

قناعت استاندار خراسان جنوبی در شورای آموزش و پرورش استان گفت: ۴۱ طرح آموزشی همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در خراسان جنوبی به بهره برداری می‌رسد.

او با بیان اینکه در کنار کمک‌های دولت باید از توان خیران هم برای جبران کمبود فضای آموزشی در استان بهره برد افزود: هم اکنون ۳۰ درصد این طرح‌ها با مشارکت خیران و ۷۰ درصد از محل اعتبارات استانی و ملی ساخته شده است.

قناعت اظهار کرد: با بهره برداری از این طرح‌ها همزمان با سال تحصیلی جدید جامعه دانش آموزی استان از ۱۶ هزار و ۲۱۱ متر مربع زیربنای جدید آموزشی و ۱۰۶ کلاس درس بهره‌مند خواهند شد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: برای حل مشکلات در بخش‌های مختلف مدیران نگاه صنفی و بخشی نداشته باشند.

 

 

 

 

بهره برداری از ۴۱ طرح آموزشی همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید

۴۱ طرح آموزشی همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در خراسان جنوبی به بهره برداری می‌رسد.

استاندار در شورای آموزش و پرورش استان با بیان اینکه در کنار کمک‌های دولت باید از توان خیران هم برای جبران کمبود فضای آموزشی در استان بهره برد گفت: هم اکنون ۳۰ درصد این طرح‌ها با مشارکت خیران و ۷۰ درصد از محل اعتبارات استانی و ملی ساخته شده است.

آقای قناعت افزود: با بهره برداری از این طرح‌ها همزمان با سال تحصیلی جدید جامعه دانش آموزی استان از ۱۶ هزار و ۲۱۱ متر مربع زیر بنای جدید آموزشی و ۱۰۶ کلاس درس بهره‌مند خواهند شد.

 

 

 

 

برگزاری مسابقات تکواندوی آزاد قهرمانی خراسان جنوبی در بیرجند

برگزاری مسابقات تکواندوی آزاد قهرمانی خراسان جنوبی در بیرجند

مسابقات تکواندوی آزاد قهرمانی خراسان جنوبی در بیرجند برگزار شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی ، مسابقات تکواندو قهرمانی استان، انتخابی المپیاد برتر با حضور ۲۰۰ تکواندوکار از شهرستان های بیرجند، فردوس، طبس، نهبندان و قاین به صورت آزاد برگزار شد.
این دوره از مسابقات کیوروگی تکواندوی انتخابی تیم استان اعزامی به المپیاد استعداد های برتر و تیم های استان در رده سنی نوباوگان، خردسالان، نونهالان، نوجوانان و جوانان برگزار و نفرات برتر معرفی شدند.

هم اکنون کیفیت هوای سرایان در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

براساس سامانه پایش کیفی هوای کشور هم اکنون کیفیت هوای سرایان در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

بر این اساس هم اکنون شاخص کیفی هوا در این شهر ۱۰۵ است.