دسته گل تحویل نداده‌اید؛ دسته گل به آب داده‌اید

واکنش فرهنگیان استان مرکزی به اظهارات سخنگوی وزارت آموزش و پرورش:

دسته گل تحویل نداده‌اید؛ دسته گل به آب داده‌اید

سخنگوی آموزش و پرورش دولت سیزدهم مدعی است که عملکرد خوبی داشته‌اند و می‌خواهند این وزارتخانه را مانند دسته گل تحویل کابینه دولت چهاردهم دهند. اما فرهنگیان معتقدند اگر دسته گلی باشد بی شک، این دسته گل یا به آب داده شده یا اینکه حاوی گل‌‌های پژمرده و پَرپَر شده بسیاری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، فرهنگیان معتقدند کمبود نیروی انسانی، عدم اجرای صحیح طرح رتبه‌بندی معلمان، جذب نیروهای غیرمتخصص در بدنه آموزش و پرورش، عدم پرداخت به موقع معوقات فرهنگیان، هر یک به تنهایی یکی از گل‌های پژمرده دسته گلی هستند که قرار است آموزش و پرورش دولت سیزدهم آن را به دولت چهاردهم تحویل دهد. موضوع این است که یا معنای دسته گل را نمی‌دانند، یا تصور می‌کنند فرهنگیان صحبت‌های آنها را به آسانی می‌پذیرند. به هر حال گذشت زمان نشان خواهد داد که عملکرد آموزش و پرورش دولت سیزدهم چگونه بوده و آنچه را که مسئولین این دولت ادعا می‌کنند، تا چه حد به واقعیت نزدیک است.

در همین زمینه، دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی استان مرکزی با ابراز ناخرسندی از اظهار نظرهای اخیر سخنگوی وزارت آموزش و پرورش به ایلنا گفت: چند روز پیش یک طنز تاریخی را از سخنگوی وزارت آموزش و پرورش شنیدم که گفته است: «آموزش و پرورش را مانند دسته گل به کابینه جدید تحویل می‌دهیم.»

 

عباس همتی افزود: این آقای طنز پرداز نمی‌دانم اصلاً با بدنه آموزش و پرورش ارتباط دارد یا خیر؟! عدم مقبولیت وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در جامعه فرهنگیان، با توجه به ویژگی‌های شخصیتی، علمی و گفتمان ارتباطی ایشان با کارکنان این حوزه از مهمترین مواردی است که باید به آن اشاره کرد. عدم استقلال وزیر این نهاد فرهنگی در برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها، موضوع دیگری است که باید به آن پرداخته شود.

عدم شایسته‌سالاری در بکارگیری نیروهای انسانی

دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی استان مرکزی اظهار داشت: انتصاب مدیران غیرتوانمند و عدم شایسته‌سالاری در بکارگیری نیروهای انسانی از ستاد تا صف از یک سو و بکارگیری نیروهای جناح حاکم و ویژه خودشان و هم‌قبیله بودن با آنها از سوی دیگر، سبب شده تا آموزش و پرورش در دولت سیزدهم با مشکلاتی روبرو باشد.

همتی تصریح کرد: متأسفانه بی‌برنامگی و بی‌نظمی در تصمیم‌گیری‌های وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم بسیار مشهود بود. به گونه‌ای که در آغاز سال تحصیلی همچنان به گزینش معلمان مشغول بودند. سخت‌گیری‌های بی‌منطق و غیرعلمی در گزینش معلمان سبب شد تا فرهنگیان با مشکلات بسیاری در دولت گذشته مواجه باشند.

وی بیان داشت: عدم برنامه‌ریزی و سازماندهی معلمان در موعد مقرر و کمبود صدها معلم، موضوع دیگری است که بسیار قابل توجه بود و حاصل عملکرد ضعیف وزارت آموزش و پرورش در دولت گذشته است. خالی بودن کلاس‌ها از معلم تا چند ماه بعد از آغاز سال تحصیلی گذشته، از دیگر مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی استان مرکزی تأکید کرد: اخراج و تعلیق معلمان و فعالان صنفی حوزه فرهنگیان به دلیل اعتراض به عملکرد ضعیف وزارت آموزش و پرورش، از دیگر مواردی است که باید آن را به صورت تخصصی و فنی ریشه‌یابی کرد.

همتی ابراز داشت: عدم اجرای کامل طرح رتبه‌بندی معلمان و همچنین عدم پرداخت حق‌الزحمه‌های کامل در این طرح، سبب نارضایتی بسیاری از همکاران فرهنگی شده است. متأسفانه با جناحی عمل کردن در اجرای طرح مذکور و عدم پرداخت حق‌الزحمه به برخی از فرهنگیان، نارضایتی‌های بسیاری در این قشر به همراه داشته است.

وی اضافه کرد: جذب روحانیت در بدنه آموزش و پرورش بدون هیچگونه قانون‌مندی و عدم تخصص این قشر در سیستم آموزشی و تربیتی بدون حتی یک ساعت آموزش کلاس‌داری و معلمی و تخصص در این حوزه، ضربه شدیدی را به آموزش و پرورش وارد کرده و سبب نارضایتی در سیستم آموزشی شده است.

معوقات معلمان پرداخت نشده است

دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی استان مرکزی با اشاره به عدم پرداخت معوقات فرهنگیان، گفت: در بازه زمانی ۳ سال اخیر، متأسفانه معوقات معلمان از پاداش‌ها تا حق‌الزحمه‌های گوناگون، پرداخت نشده است. همچنین عدم پرداخت به موقع و با تأخیر حق‌التدریس معلمان، منجر به بی‌انگیزگی آنها در فرایند تدریس شده است.

همتی به موضوع تصحیح اوراق امتحانی توسط فرهنگیان بدون تخصیص حق‌الزحمه به آنها اشاره کرده و افزود: اجبار کردن معلمان به تصحیح اوراق امتحانی بدون پرداخت حق‌الزحمه از دیگر مواردی است که سبب شده تا میزان نارضایتی دبیران افزایش یابد.

وی با تأکید بر اینکه موارد بسیار زیادی در راستای عملکرد ضعیف وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم وجود دارد، ادامه داد: در خصوص ضعف عملکرد وزیر آموزش و پرورش می‌توان مطالب بسیاری نوشت. در این رابطه عدم نارضایتی قشر وسیعی از فرهنگیان و جامعه دانش‌آموزی و خانواده‌های ایشان بیشترین موضوع قابل اشاره است.

تناقض در صحبت‌های سخنگوی وزارت آموزش و پرورش

رئیس ستاد فرهنگیان مسعود پزشکیان در استان مرکزی و فرهنگی بازنشسته نیز به ایلنا گفت: در ابتدا اگر اظهارنظر علی فرهادی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش را با دقت مطالعه کنید، درمی‌یابید عناوینی که برای ایشان تیتر زده شده است، با یکدیگر کاملاً در تناقض است.

علی‌اکبر شمشیری افزود: ایشان از یک سو عنوان می‌کند که آموزش و پرورش را مانند دسته گل تحویل دولت جدید خواهیم داد و از سوی دیگر گفته است که مهترین دغدغه آموزش و پرورش در ابتدای مهر ماه و آغاز سال تحصیلی جدید، تأمین نیروی انسانی است.

وی ادامه داد: همانطور که همگان می‌دانند، یکی از مهمترین موضوعات و مسائل آموزش و پرورش تأمین نیروی انسانی به خصوص در ابتدای مهر ماه است. اگر قرار است مانند دسته گل تحویل داده شود، پس دیگر نباید مشکلی وجود داشته باشد. چه برسد به اینکه مسئله‌ای با عنوان تأمین نیروی انسانی تبدیل به مهمترین دغدغه شود.

۷۰ هزار نفر نیروی بازنشسته به محل کار بازگرداندند

رئیس ستاد فرهنگیان مسعود پزشکیان در استان مرکزی و فرهنگی بازنشسته اظهار داشت: در حال حاضر با دستور رئیس جمهور ۷۰ هزار نفر نیروی بازنشسته به محل کار بازگردانده شدند. این موضوع نشان‌دهنده آن است که آموزش و پرورش به شدت با مسئله و معضل کمبود نیروی انسانی روبرو است.

شمشیری تصریح کرد: تا اواسط سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در بسیاری از مدارس معلم و نیروی آموزشی وجود نداشت. همچنین بسیاری از مشکلات دیگر از قبیل گزینش نیروی انسانی و تزریق نیروهای کاملاً آموزش ندیده مانند نیروهای جذب شده از طریق ماده ۲۸، در بدنه آموزش و پرورش تبدیل به یک معضل جدی شده است.

وی بیان داشت: ابتدای مهر ماه سال گذشته و سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ برای آنکه بتوانند کمبود نیروی انسانی را سروسامان دهند، بسیاری از نیروها را از حوزه علمیه وارد بدنه آموزش و پرورش کردند. این در حالی است که این نیروها هیچ کدام آموزش‌های لازم ندیده بودند و شاخص‌های اولیه معلمی را نیز نداشتند.

نیروهای جذب شده تخصص لازم را ندارند

رئیس ستاد فرهنگیان مسعود پزشکیان در استان مرکزی و فرهنگی بازنشسته در این خصوص تأکید کرد: متأسفانه تنها به علت آنکه مسائل آموزش و پرورش بروز پیدا نکند، این نیروها را جذب کردند. هنوز هم برخی از این نیروهای جذب شده از ابتدایی‌ترین تخصص در حوزه تدریس، کلاس‌داری و مدرسه‌داری برخوردار نیستند.

شمشیری ابراز داشت: به‌رغم جذب تمامی این نیروهای فاقد تخصص، باز هم در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ با کمبود نیروی انسانی مواجه شده و مجبور شدند نیروهای خرید خدمتی و خدماتی را به مدارس و به کلاس‌های درس بفرستند. این در حالی است که تمامی این نیروها اذعان می‌کردند توانایی تدریس در کلاس‌های درس را ندارند.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از معوقات فرهنگیان و معلمان روی زمین مانده است، اضافه کرد: با چنین وضعیتی و در چنین شرایطی عنوان می‌کنند که می‌خواهند آموزش و پرورش را مانند دسته گل تحویل دولت چهاردهم دهند. سئوال اینجاست که چگونه می‌توانند چنین ادعایی داشته باشند.

طرح رتبه‌بندی معلمان اجرایی نشد

رئیس ستاد فرهنگیان مسعود پزشکیان در استان مرکزی و فرهنگی بازنشسته با بیان اینکه مسئله بعدی در خصوص عدم اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان است، گفت: تمامی همکاران مجموعه آموزش و پرورش به خوبی مستحضر هستند که طرح رتبه‌بندی معلمان اجرایی نشد.

شمشیری افزود: اگر می‌خواهند رتبه‌بندی معلمان را به عنوان یک دستاورد برای خودشان تلقی کنند، به هیچ عنوان چنین موضوعی صحت ندارد. رتبه‌بندی معلمان در واقع و به اصطلاح تنها سرهم‌بندی شد و با نگاه سیاسی بسیاری از معلمان و همکاران فرهنگی از رتبه‌بندی معلمان بی‌بهره شدند.

وی ادامه داد: پرونده طرح رتبه‌بندی معلمان همچنان باز است، در حالی که می‌توانستند در یک بازه زمانی ۵ تا ۶ ماهه این طرح را جمع‌بندی کنند. در حال حاضر حدود ۲ سال است که آموزش و پرورش و بسیاری از ارکان این حوزه درگیر این طرح است. هنوز هم بسیاری از معوقات طرح رتبه‌بندی پرداخت نشده است.

مشکلات جدی در تصحیح اوراق امتحانی

رئیس ستاد فرهنگیان مسعود پزشکیان در استان مرکزی و فرهنگی بازنشسته به موضوع تصحیح اوراق امتحانی دانش‌آموزان اشاره کرده و اظهار داشت: متأسفانه در حال حاضر موضوع تصحیح اوراق امتحانی دانش‌آموزان متوسطه با مشکلات بسیار جدی مواجه شده است.

شمشیری تصریح کرد: هر ساله نهایت ۲۰ روز پس از آخرین امتحان نهایی دانش‌آموزان متوسطه، اوراق امتحانی تصحیح می‌شد. اما در سال جاری به دلیل برخورد بسیار اشتباهی که مسئولین آموزش و پرورش با همکاران فرهنگی و معلمان داشتند، اوراق امتحانی تصحیح نشده است و با مشکلات بسیار جدی مواجه شده‌اند.