پشت پرده این جیب به آن جیب در بانک پاسارگاد/ یک هزار و ۴۳۳ میلیارد تومان تسهیلاتی که برنگشت 

گروه ارزش‌آفرینان پاسارگاد، به عنوان یکی از بزرگترین زیر مجموعه های بانک پاسارگاد در حالی از این بانک به عنوان سهام‌دار اصلی خود تسهیلات کلان دریافت کرده است که بررسی بدهی‌های معوق این بانک نشان می‌دهد که این گروه و سه زیر مجموعه خود از مجموع هزار و ۴۳۳ میلیارد تومان پرداخت تسهیلات، یک ریال هم بازپرداخت نکرده اند.

تسهیلات هزاران میلیاردی برای بنگاه داری در مقابل

به گزارش خبرنگار اقتصادی تابناک، بررسی صورت های مالی بانک پاسارگاد نشان می دهد، این بانک از جمله بانک‌های خصوصی است که بخش زیادی از تسهیلات بانکی که در اختیار دارد را به شرکت‌های زیرمجموعه خود تحت عنوان گروه مالی پاسارگاد، پرداخت می‌کند. این در شرایطی است که به نظر می رسد در مقابل تسهیلات‌دهی برای ساخت مسکن (طرح نهضت ملی مسکن، کاری از پیش نبرده است و کارنامه قابل‌قبولی ندارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از سال ۱۴۰۰ تا پایان آذرماه ۱۴۰۲، سهم بانک پاسارگاد از تسهیلات دهی برای نهضت ملی مسکن و اجرای قانون جهش تولید مسکن، تقریبا هیچ بوده است. به گونه‌ای که از سهم ۹۷ هزار و ۱۲۵ میلیارد تومانی بانک پاسارگاد (از ابتدای ۱۴۰۰ تا شروع زمستان ۱۴۰۲) در ارائه تسهیلات بانکی برای نهضت ملی مسکن، فقط هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است؛ رقمی که بیان گر تحقق ۱.۷ درصدی نسبت به سهمیه سال اول و دوم و ۹ ماهه سال سوم اجرای قانون جهش تولید است.


تسهیلات هزاران میلیاردی برای بنگاه داری در مقابل

 

کم توجهی مجید قاسمی، مدیرعامل بانک پاسارگاد به وعده دولت سیزدهم (ساخت چهار میلیون مسکن با استفاده از تسهیلات بانکی) در شرایطی است که این بانک خصوصی تا پایان خردادماه ۱۴۰۳ تسهیلات کلانی به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود پرداخت کرده است که در حوزه ساخت و ساز نیز فعال است، شرکتی با نام «گروه ارزش‌آفرینان پاسارگاد» که بخش عمده سهام آن متعلق به بانک پاسارگاد به مدیرعاملی قاسمی است.

 

پشت پرده این جیب به آن جیب در بانک پاسارگاد/ وقتی وعده شهید رئیسی روی زمین ماند و هزاران میلیارد تومان صرف بنگاه داری شد/ آقای مدیرعامل خبر دارید؟

 

همگی دور یک خان نعمت

آمار رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد تا پایان سومین ماه سال جاری، «گروه ارزش‌آفرینان پاسارگاد» در بخش تسهیلات به شرکت‌های مرتبط، در مجموع بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از بانک پاسارگاد دریافت کرده است.

 

جزئیات تسهیلات اشخاص مرتبط با بانک پاسارگاد تا پایان خرداد ۱۴۰۳

تسهیلات هزاران میلیاردی برای بنگاه داری در مقابل

بررسی خبرنگار تابناک نشان می دهد، «گروه ارزش‌آفرینان پاسارگاد» در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کند که یکی از آن‌ها، صنعت ساختمان است. حوزه‌ای که دولت وعده ساخت چهار میلیون مسکن را در آن داده بود، اما به نظر می رسد بانک پاسارگاد ترجیح داده است تا بخش مهمی از تسهیلات‌دهی به بخش مسکن را به «گروه ارزش‌آفرینان پاسارگاد» اختصاص دهد تا این شرکت تابعه در ساخت مرکز تجاری اداری همیلا با ۱۴۵ واحد تجاری مشغول شود؛ برجی که به گفته مشاورین املاک منطقه ۲ تهران قیمت یک مترمربع از بهترین واحد تجاری این مجموعه غول پیکر حدود ۲ میلیارد تومان و ارزان ترین آن حدود ۶۰۰ میلیون تومان برای هرمترمربع معامله می شود و مشاوران املاک غرب تهران از ارزش دلاری بالای یک میلیارد و ۲۰۰-۳۰۰ میلیون دلار برای غول همیلا سنتر می‌گویند!

شرکت مذکور در حالی از بانک پاسارگاد به عنوان سهام‌دار اصلی خود تسهیلات کلان دریافت کرده است که بررسی بدهی‌های معوق این بانک نشان می‌دهد که «گروه ارزش‌آفرینان پاسارگاد» به‌عنوان ذی نفع واحد در پنج فقره تسهیلات دهی این بانک به سه مشتری دانه درشت، نقش مهمی داشته است و از مجموع هزار و ۴۳۳ میلیارد تومان پرداخت تسهیلات به این سه مشتری، یک ریال هم بازپرداخت نشده است.

 

تسهیلات هزاران میلیاردی برای بنگاه داری در مقابل

نکته قابل‌تأمل در میان سه مشتری بدهکار بانک پاسارگاد، نام شرکت توسعه انبوه‌سازی پاسارگاد است؛ شرکتی که در سایت رسمی خود مدعی است به پشتوانه نام و سرمایه بانک پاسارگاد در صنعت ساختمان کشور فعال است؛ اما تا پایان بهار امسال، هزار و ۴۲۷ میلیارد تومان از وام دریافتی را به بانک پاسارگاد برنگردانده است؛ رقم قابل‌توجهی که می‌توانست صرف نهضت ملی مسکن دولت سیزدهم و گره گشایی از چالش مسکن برای مردم شود، اما متأسفانه به نظر می رسد سود سرمایه این رقم قابل توجه متوجه شرکت زیر مجموعه بانک پاسارگاد شده که مصداق عینی بنگاه‌داری بانک ها است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*