اخبار خراسان جنوبی /

«حسینیه گود»خانه ای که وقف عزای سید الشهدا(ع) شد

«حسینیه گود»خانه ای که وقف عزای سید الشهدا(ع) شد

بیرجند- محرم امسال بعد از چند سال توقف به علت کرونا و مرمت بنا، مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) در حسینیه گود بیرجند برگزار می شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: در ضلع جنوبی کوچه پایین شهر بیرجند و در غرب آب انبار «جناب شیخ» حسینیه‌ای وجود دارد که بانی آن سید ملاکی به نام «آقا میر هادی» بوده که از این رو حسینیه به نام او به «آقا میر هادی» معروف شده است.

کف حیاط حسینیه از سطح کوچه پایین‌تر بوده و به همین جهت راهروی ورودی آن فاصله به فاصله پله می‌خورد و چون در کوچه پایین شهر (ته ده) واقع است به آن «حسینیه ته ده «نیز می‌گفتند و به دلیل گود بودن آن نسبت به کوچه به این حسینیه «حسینیه گود» نیز می‌گویند.

خانه‌ای وقف سیدالشهدا (ع)

از همان زمان مرحوم آقا میرهادی مراسم عزاداری در این بنای باشکوه انجام می شده است و اکنون نیز نوادگان ایشان کار را پیگیری می‌کنند.

عصر یک روز تابستانی در دهه اول محرم از خیابان انقلاب ۶ وارد می‌شود و بعد از پیمودن اندک راهی به حسینیه می‌رسیم.

حسینیه یا بهتر بگویم خانه‌ای که در دهه اول محرم وقف عزاداری سید الشهدا (ع) شده بود.

مکان با صفایی بود. بوی اسپند و گلاب فضا را معطر کرده و بانیان جلسه آماده برگزاری مجلس بودند.

حسینیه دو طبقه بود که طبقه دوم برای بانوان عزادار و حیاط منزل نیز برای پذیرایی از آقایان فرش شده بود.

«حسینیه گود»خانه ای که وقف عزای سید الشهدا(ع) شد

جلوه گری معماری اصیل ایرانی

در وهله اول بیش از هر چیز معماری اصیل ایرانی خانه نوازشگر چشم هر بیننده‌ای است و نشان اخلاص صاحب خانه که آن را وقف برای سید الشهدا (ع) کرده است.

حیاط منزل پر از درخت میوه و گل است. همه چیز برای یک حس خوب معنوی آماده و دور تا دور حیاط و طبقه بالا پر از عزادار است.

سخنران مراسم ساعت ۶ می‌رسد. سخن از اهمیت تفکر در سرنوشت آدمی است. سخن از آن است که اگر حر بن یزید ریاحی عاقبت به خیر شد به واسطه همین چند لحظه فکر بود.

بوی اسپند و گلاب نوازشگر مشام عزادار می‌شود

بعد هم روضه حضرت علی اصغر (ع) دل را روانه کربلا می‌کند. بوی اسپند و گلاب همچنان شامه انسان را نوازش می‌دهد.

به سراغ یکی از بانیان مراسم می‌روم. فاطمه علوی در گفت و گو با مهر اظهار کرد: چند سالی به واسطه کرونا و مرمت حسینیه مراسم سنتی و همیشگی عزاداری را در حسینیه نداشتیم.

وی گفت: اما خوشبختانه امسال توانستیم در این مکان بنا بر وصیت اجداد و بزرگانمان مراسم عزاداری بر پا کنیم.

«حسینیه گود»خانه ای که وقف عزای سید الشهدا(ع) شد

قدمت ۵۰۰ ساله حسینیه

علوی با اشاره به اینکه قدمت خانه به بیش از ۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد، ادامه داد: بانی اصلی مرحوم میرهادی بوده است و از این جهت حسینیه به حسینیه مرحوم میرهادی نیز معروف است.

وی گفت: امسال تا روز عاشورا هر روز عصر برنامه عزاداری داریم و برنامه اصلی و سنتی حسینیه که به عزاداری «حسن حسین» معروف است را در روزهای هشتم، نهم و دهم محرم خواهیم داشت.

علوی افزود: همه تلاش ما بر این است که بتوانیم این میراث ارزشمند یعنی عزاداری در این خانه را انجام دهیم و نیست واقف را به انجام رسانیم.

عملکرد اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در دولت مردمی سیزدهم بصورت عکس نوشته

گواهینامه برنامه ایمنی آب برای شهر بیرجند اخذ شد

گواهینامه برنامه ایمنی آب برای شهر بیرجند اخذ شد

بیرجند – ایرنا – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از اخذ گواهینامه برنامه ایمنی آب برای سامانه تامین آب آشامیدنی بیرجند با تایید سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی آب و فاضلاب خراسان جنوبی مهدی دوستی روز دوشنبه دراین باره اظهار کرد: بهترین روش برای اطمینان از کیفیت آب آشامیدنی، اجرای سیستم مدیریتی جامع و یکپارچه با همکاری تمامی سازمان‌های ذیربط است و رویکرد جدید سازمان جهانی بهداشت برای دستیابی به این هدف اجرای برنامه ایمنی آب است.

وی بیان کرد: هدف برنامه ایمنی آب آشامیدنی مطمئن شدن از کیفیت آب آشامیدنی براساس مدیریت خطر است که بر پیشگیری از آلودگی منبع آب آشامیدنی، تصفیه آب برای کاهش یا حذف آلودگی برای رسیدن به استانداردها و پیشگیری از آلودگی مجدد آب در مدت ذخیره سازی توزیع و مصرف تاکید دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی عنوان کرد: اجرای ایمنی آب را در سطح استان در سطح شهرهای بیرجند، طبس، قاین، نهبندان، سرایان و مجتمع روستایی علی آباد لوله، مرک، گرماب و دوحصاران است.

گواهینامه برنامه ایمنی آب برای شهر بیرجند اخذ شد

دوستی شروع برنامه را سال ۹۶ در استان عنوان کرد و در خصوص اقدامات انجام شده در این ارتباط گفت: بررسی وضعیت دفع پسماند و فاضلاب آلاینده‌های موجود در حوزه آبریز و تاثیر آن بر روی آبخوان، بررسی حریم کیفی منابع آب شرب درحوزه کشاورزی (کشتارگاه، پرورش دام وطیور)، بررسی آلایندهای صنعتی (شهرک صنعتی، صنایع عمده مانند کویر تایر، کاشی)، بررسی آلاینده‌های شهری و بهداشتی (بیمارستان‌ها، زندان و دانشگاه بیرجند)، بررسی آلاینده‌های نفتی (مخازن ذخیره سوخت، پمپ بنزین‌ها) از نقطه نظر رعایت حریم کیفی منابع آب، اخطار و تعطیلی واحدهای خاطی و معرفی به مراجع قضایی تا برطرف شدن نواقص از جمله اقدامات انجام شده در این سال‌ها بوده که منجر به اخذ گواهینامه ایمنی آب در شهر بیرجند شده‌ است.

وی عنوان کرد: ارتقای تصفیه خانه آب شرب، تغییر ماده منعقد کننده برای دستیابی به کیفیت مطلوب آب شرب در شبکه، نصب شیرهای تخلیه در شبکه، شستشوی شبکه ومخازن و بهسازی منابع و مخازن از اقدامات انجام شده در این زمینه بوده است.

تولیدات عشایر خراسان جنوبی افزایش یافت

بیرجند – ایرنا – مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی گفت: در سه ماه نخست امسال عشایر استان پنج هزار و ۳۰۰ تن محصولات دامی و لبنی تولید کردند که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد هفت درصدی دارد.

محمد ابراهیم ابراهیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان هزار تن گوشت، سه هزار و ۹۰۰ تن تولید شیر و ۴۰۰ تن پشم و کُرک است.

وی با بیان اینکه میزان تولیدات عشایر استان در سال گذشته ۱۲ هزارو ۶۴۸ تن بوده‌ است، بیان کرد: از این مقدار سه هزار و ۸۲۰ گوشت، هشت هزار و ۳۶۴ تن شیر و ۴۶۴ تن کرک و پشم است.

وی با بیان اینکه همچنین ۶ تن گیاه دارویی در عرصه‌های در اختیار عشایر خراسان جنوبی در سه ماه گذشته برداشت شد، بیان کرد: مساحت سطح زیرکشت گیاهان دارویی زراعی در مناطق عشایری استان ۳۵۵ هکتار و مساحت سطح زیرکشت گیاهان دارویی مرتعی ۲۴ هزار هکتار است.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی افزود: آنغوزه، زیره، آویشن، کلپوره و مریم گلی از جمله گیاهان دارویی مرتعی و گل محمدی از جمله گیاهان دارویی زراعی برداشت شده در سه ماهه گذشته در مناطق عشایری خراسان جنوبی بوده است.

ابراهیمی افزود: سال گذشته ۱۴ تن انواع گیاه دارویی زراعی و مرتعی در خراسان جنوبی به همت عشایر استان تولید و برداشت شد.

عشایر خراسان جنوبی ۹۲۱ هزار و ۹۲۸ راس دام را پرورش می‌دهند که از این تعداد ۸۹۴ هزار و ۵۴۱ راس دام سبک و ۲۷ هزار و ۳۸۷ راس دام سنگین هستند.

همچنین ۸۰ درصد عشایر این استان در شهرستان‌های مرزی و نقاط صعب‌العبور مستقر هستند و در مجموع ۱۰ درصد جمعیت خراسان جنوبی را جامعه عشایری تشکیل می‌دهد.

بررسی مشکلات واحدهای تولیدی در دادگستری خراسان جنوبی

 

بررسی مشکلات واحدهای تولیدی در دادگستری خراسان جنوبی

بررسی و رفع مشکلات واحدهای تولیدی راکد از جمله اهداف ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دادگستری خراسان جنوبی است که در این راستا امروز مشکلات یک واحد تولیدی بررسی و راهکار ارائه شد.

به گزارش خبرنگار تسنیم از بیرجند، با حضور مهدی جعفری امروز در ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دادگستری خراسان جنوبی مشکلات بدهی به بانک ملی و مالیاتی یکی از واحدهای تولیدی بیرجند مطرح شد و هر یک از اعضای عضو این ستاد نظر خود را برای رفع مشکلات این واحد تولیدی بیان کردند.

وی در این باره گفت: از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ سه نوبت کار گروه تسهیل و رفع موانع تولید استان برای بررسی و تصمیم گیری در زمینه مشکلات موجود در این زمینه برگزار شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کارگروه اقتصاد مقاومتی هم برای این شرکت برگزار شده است افزود: مدیر عامل این شرکت اراده‌ای برای رفع مشکلات موجود ندارد و در صورتی که بدهی بانک ملی را پرداخت کند، از محل تسهیلات کارگاه‌های راکد برای دریافت تسهیلات این واحد را معرفی خواهیم کرد.

به گفته وی چون حکم خلع ید ۵ هکتار از ۱۰ هکتار واگذار شده برای این واحد تولیدی صادر شده و باید ۵ هکتار مورد نظر به شخص دیگری واگذار شود.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: احیای امر تولید کمک به فعالان اقتصادی از سیاست‌های نظام است و هر کسی که باری را از امور اقتصادی بر دارد، مورد حمایت ما قرار می‌گیرد.

محمدجعفر عبداللهی اظهار داشت: به لحاظ اینکه ستاد تسهیل و اقتصاد مقاومتی برای عمل به خواسته‌های مدیر عامل این واحد تولیدی در گذشته برگزار شده که این موضوع سبب افزایش بدهی این واحد به بانک شده است و از آنجایی که تصمیم‌های گذشته نتیجه معکوسی در این زمینه داشته است، تصمیم دیگری  باید در این زمینه اتخاد شود.

به گفته وی راه چاره موجود این است که تسهیلات گذشته باید پرداخت و از محل تسهیلات واحدهای راکد به این واحد تسهیلات پرداخت شود.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: اگر امکان دارد جرایم توسط بانک ملی بخشوده شود و اصل تسهیلات پرداخت شود.

ارتقای بیمارستان میلاد بیرجند به ۱۴۶ تخت

 

ارتقای بیمارستان میلاد بیرجند به 146 تخت

مدیر درمان تأمین اجتماعی خراسان جنوبی از ارتقای تخت‌های بیمارستان میلاد (حضرت ابوالفضل(ع)) به ۱۴۶ تخت خبر داد و گفت: این بیمارستان از ابتدای ماه به صورت ملکی فعالیت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، ابوالفضل سبحانی ظهر امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان‌ جنوبی اظهار داشت: جمعیت تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در استان بیش از ۵۰ درصد است و باید حداقل‌های درمان در استان را برای این افراد فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه تمام مسئولان استان با همدلی دست به دست هم دادند و باعث ملکی شدن بیمارستان میلاد شدند افزود: این بیمارستان طوری شده بود که ما را از ارائه خدمات در خور شأن بیمه شدگان محروم می‌کرد و بیمارستان در آستانه ورشکستگی قرار گرفته بود اما در سفر رئیس جمهور شهید مصوباتی برای آن تصویب شد و از ابتدای تیرماه به صورت ملکی شروع به کار کرد و باعث اتفاقات خوبی در استان شد که تخت‌های این بیمارستان از ۳۶ تخت به ۱۴۶ تخت ارتقا پیدا کرد و چارت تشکیلاتی استان نیز نزدیک به ۳۰۰ نفر افزایش یافت.

مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی ادامه داد: بودجه اولیه این بیمارستان نیز بالغ بر یک هزار میلیارد تومان بود که در تاریخ استان بی‌سابقه بود و همچنان برای این بیمارستان در حال گرفتن نیرو هستیم. با ۵۸۰ مرکز در سطح استان طرف قرار داد هستیم و امید است بتوانیم خدمات در خور شأنی به مردم ارائه دهیم.

آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی نیز در این دیدار گفت: آنچه مربوط به بخش اخیر است مسائلی است که در واقعیات در چارچوب قانون و کارشناسی است و بخشی هم مربوط به افکار عمومی است. شایسته است که چه در این مورد و چه در مواردی که پیش می‌آید مردم را در حقیقت جریان قرار بدهند تا اگر کسانی مطلب را به طور غیر کارشناسی و یا به طور احساسی درک کرده‌اند تعدیل شوند و مشکلی پیش نیاید.

وی گفت: اهداف انسانی ورای مسائل شغلی است و خدا را در هر دو جهت باید شکر کرد، هم به اینکه خداوند به شما شغل داده و هم به اینکه در شغل شما خدمتگزاری به مردم به صورت مستقیم است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه انسان طوری خلق شده است که دو نیاز مبرم دارد گفت: یکی در جهت روحانی و دیگر جسمانی است که شامل انواع نیازهاست که باید تأمین شود. اگرچه نیازهای انسانی نیز جنبه روحی و معنوی دارد، اما انسان وقتی می‌تواند به نیازهای معنوی خودش برسد که از انجام نیازهای جسمانی فارغ شده باشد.

وی یادآور شد: اینکه ما بتوانیم مشکلاتی از مردم را حل کنیم که در این جهت تامین باشند و فکرشان آزاد باشد و بتوانند در راه مستقیم از جهت انسانی و اسلامی خودش را به هدف برساند بسیار خدمت شایسته‌ای است.

 

 

بهره‌مندی هزار خانوار روستایی از خدمات اینترنت پرسرعت همراه

بهره‌مندی هزار خانوار روستایی از خدمات اینترنت پرسرعت همراه

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان جنوبی از بهره‌مندی ۸ روستای جدید استان از خدمات اینترنت پرسرعت همراه خبر داد و گفت: بیش از هزار خانوار روستایی استان از این خدمات بهره‌مند شدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مصطفی بهی در جمع خبرنگاران اظهار داشت:  از ۱۵ خردادماه تاکنون  ۸ سایت توسعه شبکه ملی اطلاعات در روستاهای خراسان جنوبی راه‌اندازی شده است باعث بهره‌مندی ۸ روستا از خدمات اینترنت می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان خراسان جنوبی گفت: سه سایت جدید پوشش تلفن و اینترنت پرسرعت همراه در روستاهای مهمان شهر آهنگران شهرستان زیرکوه، شیرگ آقا شهرستان سربیشه و ساقی شهرستان بیرجند احداث و راه‌اندازی شده است و همچنین با ارتقاء تکنولوژی ۵ سایت دیگر تلفن همراه، روستاهای زنوغان طبس، زهاب سفلی نهبندان، گیو خوسف، بوته زیرک درمیان و گلوباغ سربیشه از پوشش مناسب اینترنت پرسرعت همراه بهره‌مند شدند.

وی افزود: این سایت‌ با اعتباری بالغ بر ۲۶۸ میلیارد ریال از محل منابع طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرایی شده  و با راه‌اندازی آنها بیش از هزار خانوار روستایی استان از خدمات اینترنت پرسرعت همراه بهره‌مند شدند.

 

 

 

 

بیش از ۵۰ درصد مردم خراسان جنوبی در حمایت تأمین اجتماعی

بیش از 50 درصد مردم خراسان جنوبی در حمایت تأمین اجتماعی

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی از ارائه خدمات این سازمان به بیش از ۵۰ درصد مردم استان خبر داد و گفت: آرمان‌های تأمین اجتماعی همسو با آرمان‌های امام(ره) است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سیدحسین فراتی پیش از ظهر امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: تمام تلاش ما بر این است تا آرمان تامین اجتماعی همسو با آرمان‌های امام راحل باشد.

وی با بیان اینکه تحقق عدالت جز با یک تامین اجتماعی قوی محقق نخواهد شد گفت: تمام تلاش خود را باید به کار گیریم تا در سنوات آتی ارائه خدمات بهتر شود.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه این نهاد مهمترین نهاد بیمه گذار کشور است افزود: سیاست‌های کلی تامین اجتماعی از سوی رهبری که ۹ بند است ابلاغ شده که اگر به آن توجه شود شاهد یک تامین اجتماعی قوی در کل کشور خواهیم بود.

فراتی با تأکید بر اینکه اعتبار این سازمان در بدنه جامعه زیاد است و این اعتبار نتیجه اعتماد مردم به این سازمان است، ادامه داد: خدمات این نهاد از بدو تولد تا پس از مرگ به جامعه هدف ارائه می‌شود.

وی از تحت پوشش بودن بیش از ۵۱ درصد جمعیت استان زیرچتر حمایتی تأمین اجتماعی خبر داد و بیان کرد: ۱۳۹ هزار نفر بیمه شده اصلی هستند که با احتساب افراد تبعی ۳۸۰ هزار نفر از خدمات این مجموعه بهره‌‌مند می‌شوند.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی، تعداد مستمری بگیران را نیز ۶۰ هزار نفر با افراد تحت پوشش عنوان کرد و گفت: در مجوع ۴۴۰ هزار نفر جمعیت استان تحت پوشش خدمات تامین اجتماعی در دو بخش بیمه‌ای و درمان هستند.

فراتی با بیان اینکه در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد حدود ۵ درصدی در تعداد بیمه شدگان داشتیم، افزود: تعداد بانوان شاغل در استان که زیرپوشش این نهاد هستند نیز ۱۸ درصد است.

وی از پرداخت مستمری ۲ هزارو ۷۳۸ میلیارد تومان در سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: در سه ماهه امسال نیز ۹۵۰ میلیون تومان مستمری به مستمری بگیران پرداخت شده است.

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی مجموع تعهدات کوتاه مدت اعم از بارداری و … را نیز ۱۴۶ میلیارد تومان اعلام و بیان کرد: در این راستا نیز رشد ۳۰ درصدی داشته‌ایم. یکی از اقدامات خوبی که درسال گذشته انجام شده طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی بود که در این راستا دانشجویان و زنان خانه‌دار بیمه می‌شوند.

وی گفت: موضوع هوشمندسازی نیز از مدت‌ها پیش مطرح بود اما از دی ماه سال گذشته به عنوان پیشتازترین استان در کشور در خراسان جنوبی اتفاق افتاد و علیرغم مشکلاتی که وجود داشت ارائه پرداخت حق بیمه به صورت هوشمند کلید خورد.

فراتی تصریح کرد: در حال حاضر  ۱۲ هزار و ۶۰۰ کارگاه فعال در استان داریم که اکثرا به صورت هوشمند لیست‌های خود را ارائه می‌کنند. از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون نیز ۲ هزار و ۸۸۰ فقره وام قرض‌الحسنه به جامعه هدف مستمری بگیران در استان پرداخت شده است.

 

 

 

 

 

برگزاری پویش با انرژی برای کاهش ۱۵ درصدی برق در خراسان جنوبی

برگزاری پویش با انرژی برای کاهش 15 درصدی برق در خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی از آغاز روند اهدای جوایز پویش با انرژی در قالب سه قرعه‌کشی ماهانه تا پایان تابستان خبر داد و گفت: در قالب این پویش جوایز بزرگ و ارزنده‌ای برای مشترکانی که مصارف خود را کاهش دهند، در نظر گرفته شده است.

 مهدی دادگر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند با بیان این که پویش با انرژی با هدف کاهش ۱۵  درصدی مصرف برق طراحی و راه‌اندازی شده است، اظهار داشت: مشترکان می‌توانند بدون آنکه رفاه خود را کاهش دهند، با اقدامات بسیار کوچکی، مصرف خود را کاهش دهند و در این پویش شرکت کنند.

وی  با اشاره به اینکه هم استانی‌ها می‌توانند برای مشارکت در این طرح با کاهش ۱۵ درصدی مصرف خانگی خود وارد پویش شده و از جوایز بزرگ پویش منتفع شوند و همچنین از طریق شماره گیری #۱۵۲۱* وارد سایر جوایز پویش شده و ثبت نام کنند، در خصوص جوایز درنظر گرفته شده گفت: از جمله این جوایز ۳۰۰ دستگاه خودرو و میلیون‌ها دستگاه لوازم برقی خانگی و… است که به صورت قرعه‌کشی در اختیار مشترکان قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با بیان اینکه از ۲۶ خرداد ماه به بعد وارد فاز اهدای جوایز شده و در این خصوص اطلاع‌رسانی می‌شود، خاطرنشان کرد: مشترکان  می‌توانند با خاموش کردن کولر گازی اضافه و یا تنظیم دما روی ۲۴ تا ۲۶ درجه، در این پویش مشارکت کنند.

وی ادامه داد: در سایر مناطق نیز مشترکان می‌توانند با نصب سایبان روی کولر، تعویض پوشال‌ها و استفاده از دور کند کولر آبی در این طرح مشارکت کنند.

دادگر در عین حال خاطرنشان کرد: با مشارکت در این طرح هم استانی‌های از کنتورهای خود عکس گرفته و به صورت هفتگی در برنامه کاربردی با انرژی بارگذاری کرده و در کنار شرکت در قرعه‌کشی، از جوایز هفتگی شامل اینترنت رایگان نیز بهره‌مند شوند.

 

 

 

 

 

قانون حمایت از حقوق سالمندان در خراسان جنوبی اجرا شود

قانون حمایت از حقوق سالمندان در خراسان جنوبی اجرا شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: دستگاه‌های اجرایی، قانون حمایت از حقوق سالمندان را به طور کامل اجرا کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سیدمحمدرضا طالبی امروز در شورای سالمندان استان خراسان جنوبی با اشاره به حماسه کم‌نظیر مردم خراسان جنوبی در ۱۵ تیر که منجر به کسب رتبه اول مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری در کشور شد اظهار داشت: سالمندی موضوعی است که همه ما در آینده در این گردونه قرار می‌گیریم لذا هر  اقدامی را که امروز برای رفاه سالمندان انجام می‌دهیم ، در واقع برای آینده خود ماست.

وی افزود: سالمندان بزرگان ما هستند که هم آیات و روایاتی در این زمینه داریم و هم ۱۶ قانون با ۲۴ تبصره در این زمینه وجود دارد و علاوه بر آن در قانون معلولان هم به مسایل رفاهی مورد نظر اشاره شده است. بخشی از موارد قانونی در زمینه سالمندان در استان اجرایی شده اما به طور کامل انجام نشده  که باید اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: لازم است همه دستگاه‌های اجرایی، مجتمع‌های بین راهی، کتابخانه‌ها، مکان‌های ورزشی و …  برای استفاده سالمندان مناسب سازی شوند.

طالبی با تأکید بر ضرورت تولید و انتشار محتواهایی مرتبط از اقدامات دستگاه‌ها در زمینه سالمندان، متذکر شد: چالش‌های بیمه‌ای سالمندان در جلسه‌ای با حضور مدیرکل امور اجتماعی استانداری بررسی شود.

وی با بیان اینکه در جلسه کمیته فناوری اطلاعات در زمینه تسهیل امور سالمندان بررسی‌های لازم انجام شود، ادامه داد: جلسات تخصیص اعتبار برای ایجاد مراکز دوستدار سالمندان برگزار شود و دستگاه‌های اصلی عضو این شورا گزارش‌های خود را در زمینه برنامه‌های مورد نظر در طول سال و هفته سالمندان تا پایان تیر به دبیرخانه شورای سالمندان گزارش کنند.

به گفته وی؛ گزارشی در زمینه راه‌اندازی کانون‌های بازنشستگان به استاندار برای بیان آن در شورای اداری ارائه خواهد شد.

 

 

 

 

۲ هزار و ۳۹ کیلومتر از راه‌های خراسان جنوبی آسفالت شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: روکش آسفالت و نگهداری راه‌های استان به طول ۲ هزار و ۳۹ کیلومتر در دولت سیزدهم انجام شده‌ است.

اسدالله جلال‌زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع ۱۷ هزار و ۸۰۰ کیلومتر از راه‌های استان تاکنون بالغ بر ۲۰ هزار کیلومتر آسفالت شده‌ است.

وی از اجرای خط‌کشی پنج هزار و ۷۰۰ کیلومتر از راه‌های استان در دولت سیزدهم خبرداد و گفت: عملیات اجرایی شیار لرزاننده – رامبل به طول ۲۱۹ کیلومت و اجرای روشنایی راه‌ها به طول ۲۰ کیلومتر انجام شده‌ است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با اشاره به ۱۱ نقطه مصوب رفع شده در استان در طول دولت سیزدهم، اظهار کرد: همچنین ۲۷ نقطه غیرمصوب طی سه سال دولت سیزدهم رفع شد و اکنون هم رفع سه نقطه در دست اقدام است.

جلال‌زاده زاده با بیان اینکه اجرای عملیات نصب گارد ریل و همزمان بالی شکل کردن و نصب حفاظ به طول ۷۵ کیلومتر در دولت سیزدهم انجام شده است، بیان کرد: همچنین طراحی، ساخت، جانمایی و نصب تابلو به متراژ ۲ هزار و ۶۰۰ متر مربع انجام شده‌است.

وی از ساخت راه‌های روستایی به طول ۱۸۴ کیلومتر در طول دولت سیزدهم خبرداد و گفت: تعداد مجتمع‌های خدماتی رفاهی استان ۳۷ مورد، پلیس راه ۱۰ مورد و راهدارخانه‌ها ۳۳ مورد است.

جلال‌زاده با بیان اینکه سه نمازخانه بین راهی اکنون در استان در دست ساخت است، بیان کرد: طی دولت سیزدهم چهار مجتمع‌خدماتی رفاهی، ۲ ساختمان پلیس راه و سه راهدارخانه بین راهی احداث شده‌ است.

 

 

 

۵۹۱ موقوفه در بیرجند و درمیان وقف بر عزاداری امام حسین(ع)

حجت‌الاسلام خدائی گفت:۵۹۱ موقوفه در شهرستان های بیرجند و درمیان بر اساس نیات واقف، وقف بر تعزیه داری، اطعام عزاداران و روضه خوانی اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام است.

حجت‌الاسلام دادخدا خدائی- رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان- در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، تعداد موقوفات شهرستان‌های بیرجند و درمیان را ۲هزار و ۸۵۱ موقوفه و تعداد رقبات را ۶ هزار و ۸۱۶ رقبه برشمرد و گفت: از این تعداد ۵۹۱ موقوفه بوقف بر عزاداری، اطعام عزادارن و روضه خوانی سیدالشهدا در ماه های محرم و صفر است.

 وی با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری در بقاع متبرک تحت پوشش، اظهار کرد: در دهه اول ماه محرم در امامزادگان باقریه، سیدتاج‌الدین‌علی ساقی، سید محمد یُشد، سید ابراهیم رضا حنبل، سید مرتضی درمیان(سیدان)، بی‌بی‌سیده زهرا نوزاد و … مراسم عزاداری امام حسین علیه‌السلام برگزار می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند و درمیان افزود: مراسم عزاداری سیدالشهدا از ابتدای محرم  به مدت ۱۲ شب بعد از نماز مغرب و عشا در بقعه امام‌زادگان باقریه برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام خدائی با اشار به این مهم که این مراسم با همکاری خیران و مردم برگزار می‌شود، گفت: با آغاز محرم مراسم عزاداری در بقاع، امامزادگان و حسینیه اام رضا علیه‌السلام در حال برگزاری است.

وی یادآور شد: در جنوب خراسان، به تبع شرایط اجتماعی، سیاسی و مذهبی حاکم در ادوار مختلف، حسینیه‌های متعددی برای عزاداری احداث شده است، که مهم‌ترین آن‌ها حسینیه امام رضا علیه‌السلام (شوکتیه نو) است.

به گفته وی گرچه حسینیه شوکتیه در طول زمان، کاربری‌های توآمان آموزشی و مذهبی داشته است، اما فضای کالبدی آن همچنان که ایده اولیه بنا گواهی می‌دهد برای برگزاری مراسم مذهبی و آیینی تعزیه مناسبت دارد.

رئیس فدراسیون: خراسان جنوبی جزو ۱۰ استان برتر کشور در رشته هندبال است

بیرجند – ایرنا – رئیس فدراسیون هندبال جمهوری اسلامی ایران گفت: خراسان جنوبی جزو ۱۰ استان برتر کشور در رشته هندبال است و این اتفاق بسیار بزرگ و ارزشمندی برای این استان محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا علیرضا پاکدل روز چهارشنبه در مجمع عمومی انتخاب رئیس هندبال استان خراسان جنوبی افزود: اینکه خراسان جنوبی سال گذشته مقام سوم رقابت های المپیاد ورزشی استعدادهای برتر هندبال کشور (پسران) را کسب کرد نشان دهنده ظرفیت بسیار خوب این استان است.

وی بیان کرد: همچنین چند مدرس از خراسان جنوبی در فدراسیون هندبال حضور دارند به همین منظور یکی از پایگاه های ملی را به این استان اختصاص دادیم و مجوز هیات وزیران اخذ شده است.

رئیس فدراسیون هندبال جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه هیات های هندبال شهرستان‌های استان باید فعال‌تر شود تصریح کرد: برای فعال کردن این هیات‌ها باید مسابقات قهرمانی شهرستانی فعال شود چون برخی شهرهای استان هندبال خیز بوده و در گذشته در لیگ برتر نماینده داشته‌اند.

وی با بیان اینکه با اعلام نیاز هیات هندبال در حد توان به این استان کمک خواهیم کرد، یادآور شد: یکی از مشکلات استان که به جد باید پیگیری و حل شود مشکل سالن مسابقات باشگاه زغالسنگ طبس است که کفپوش مناسبی ندارد.

پاکدل افزود: امسال اجازه برگزاری مسابقات را در این سالن غیراستاندارد نخواهیم داد چون ناظران سالن را تایید نکرد و مجوز نداده است، از آنجایی‌که تنها تیم لیگ برتری استان در رشته‌های توپی، هندبال است باید هر چه سریعتر این مشکل رفع شود.

وی با بیان اینکه توجه ما به هندبال دانش آموزی ویژه است اظهار کرد: تابستان فصل طلایی برای هندبال است و باید از این فرصت نهایت استفاده شود.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم گفت: یکی از رشته‌هایی که استان به آن امید دارد رشته هندبال ااست و امیدواریم سکوهای قهرمانی ملی و بین المللی را با حضور ورزشکاران پر توان خود فتح کند.

رئیس فدراسیون: خراسان جنوبی جزو ۱۰ استان برتر کشور در رشته هندبال است

 

محمدعلی ربیعی افزود: با تمام کمبودها اما توانایی زیادی در استان وجود دارد تا ورزشکاران نام این استان را در رشته هندبال معرفی کنند لذا وظیفه ما تامین زیرساخت های مورد نیاز است.

وی بیان کرد: برخی زیرساخت‌ها در حال آماده شدن است و برای میزبانی مسابقات ملی باید سالن استاندارد داشته باشیم که سالن فردوس اخیرا افتتاح شد و یک سالن دیگر نیز روزهای آتی به بهره‌برداری می رسد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین سالن دانشگاه آزاد که دارای سکوی تماشاچی است نیز در اختیار شرکت زغالسنگ قرار خواهد گرفت تا نسبت به رفع نقص کفپوش سالن باشگاه اقدام شود.

مجمع عمومی انتخاب رییس هیات هندبال استان با سه نامزد ایرج توتونچی، مجتبی شریعتی فر و رضا سمعیان با حضور ۲۳ عضو برگزار شد که در دور اول ایرج توتونچی و مجتبی شریعتی فر با کسب بیشترین آرا به دور دوم رفتند.

در دور دوم مجتبی شریعتی فر با کسب ۱۳ رای برای مدت چهار سال به عنوان رییس هیات هندبال خراسان جنوبی انتخاب شد.

همچنین با رای اعضای مجمع آسیه علی آبادی به عنوان نایب رئیس و محمد رضا بهدانی خزانه دار، علیرضا خامه زر، محمد علی زرنگ و غلامحسین زارعی به عنوان اعضای هیات رئیسه هندبال استان انتخاب شدند.

 

 

 

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی:

طرح شوق رویش هلال احمر خراسان جنوبی آغاز شد

طرح شوق رویش هلال احمر خراسان جنوبی آغاز شد

بیرجند-مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: طرح شوق رویش هلال احمر با هدف پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در تابستان آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، محمدعلی کاوسی صبح چهارشنبه، اظهارکرد: طرح شوق رویش با عنوان مهارت افزایی، توانمند سازی و غنی سازی اوقات فراغت در راستای بیانیه گام دوم انقلاب به دو شیوه مجازی و حضوری برگزار می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه این طرح، با رویکرد آگاه‌سازی و توانمندسازی و افزایش نشاط اجتماعی، با تشکیل پایگاه‌های فرهنگی و آموزشی در مراکز امور جوانان اجرا می‌شود، افزود: کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی متناسب با شرایط اقلیمی و نیاز شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بالا بردن تاب آوری جامعه در مواقع بحرانی، حوادث و آشنایی همه آحاد مردم با امداد و نجات از مهم‌ترین اهداف طرح است، گفت: فعال شدن خانه‌های هلال و کانون‌های سازمان و همچنین استفاده حداکثری اعضا از امکانات موجود از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

کاوسی ادامه داد: در راستای اجرای این طرح کلاس‌های امداد و کمک‌های اولیه، آموزش آمادگی در برابر مخاطرات، دوره‌های آموزشی پیشگیری از اعتیاد، اردوهای فرهنگی، زیارتی، جهادی و آموزشی، مسابقات فرهنگی و ورزشی و… برگزار خواهد شد.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*