اخبار خراسان جنوبی

خطر ورود پشه آئدس به خراسان‌جنوبی؛ رصد در دستور کار است

خطر ورود پشه آئدس به خراسان جنوبی؛ رصد در دستور کار است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان‌جنوبی گفت: در استان خراسان‌جنوبی هنوز موردی از ابتلا و گزیدگی و یا وجود پشه (آئدس) گزارش نشده است اما با توجه به مشاهده پشه در استان‌های دیگر باید رصد فرودگاه‌ها، پادگان‌ها و گمرک‌ها در دستور کار باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سیدمحمدرضا طالبی امروز، دوشنبه، در جلسه قرارگاه زیستی استان اظهار داشت: فلسفه این قرارگاه برنامه‌ریزی جهت بهتر زیستن در جامعه و پیشگیری از خطراتی است که جان انسان‌ها را تهدید می‌کند. جلسه قرارگاه زیستی باید به‌صورت مرتب در موضوعات مختلف که زندگی اجتماعی ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، ذیل پدافند زیستی برگزار شود.

وی با اشاره به افزایش خطر ورود پشه آئدس به داخل کشور گفت: کمیته‌های پنج‌گانه برای مقابله با ویروس تب دنگی و تکثیر و ورود پشه آئدس تشکیل شده است، لذا باید جلسات به‌طور مرتب برگزار شود چرا که با توجه به سیر صعودی ورود این پشه باید حساسیت‌ها را بیشتر کنیم.

معاون استاندار با بیان اینکه شرح وظایف قرارگاه زیستی به دستگاه‌های مقابله‌‌ای با پشه آئدس ابلاغ شده است، گفت: مسئولان کمیته‌ها باید جلسات و موارد را جدی بگیرند.

وی با ذکر این نکته که کمیته‌های ذیل قرارگاه تاکنون به این موضوع زیاد توجه نکرده‌اند، متذکر شد: باید حساسیت‌ها برانگیخته شوند و برخی دستگاه‌ها دعوت به کار شوند و وظایفی به آن‌ها ابلاغ شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه برگزاری دوره‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی یکی از مهمترین اقدامات پیشگیرانه و درمانی تب دنگی است، خاطرنشان کرد: در خصوص شناخت این نوع پشه، محل زندگی، پرورش، تخم‌ریزی و گزیدگی پشه باید آموزش‌هایی به مردم داده شود.

وی بیان کرد: در استان خراسان‌جنوبی هنوز موردی از ابتلا، گزیدگی و یا موردی از این نوع پشه (آئدس) گزارش نشده است اما با توجه به مشاهده پشه در استان‌های دیگر باید رصد فرودگاه‌ها، پادگان‌ها و گمرک‌ها در دستور کار باشد.

طالبی فرهنگ‌سازی، آموزش و اطلاع‌رسانی برای شناخت ویروس تب دنگی را مهم عنوان کرد و گفت: آموزش و اطلاع‌رسانی باید از سوی متخصصان و صاحب‌نظران در دستور کار رسانه‌ها باشد تا جو روانی خاصی در جامعه ایجاد نشود.

وی در راستای مقابله با شیوع ویروس تب دنگی خواستار برگزاری مانوری با فرض درگیری بیماری شد و افزود: جمع‌آوری زباله‌ها، بازدید از تالاب‌ها و سدها و یا برکه‌های آب ثابت توسط دستگاه متولی و  تیم بهداشت و درمان باید مورد توجه باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی با اشاره به فرا رسیدن ایام شهادت امام حسین(ع) و اربعین حسینی، عنوان کرد: نیاز است سازمان حج و زیارت  در خصوص آموزش تب دنگی از طریق سامانه سماح و یا ارسال پیامک هشدار، زائران را آموزش دهد.

طالبی با بیان اینکه با توجه به بخشی از مسائل پدافندی و آفندی باید به این پشه به‌عنوان یک سلاح زیستی هم توجه کرد، گفت: در مواردی انتقال پشه با لارو و تخم پشه هم توسط دشمن انجام می‌شود درنتیجه ورود و خروج‌ها و موارد گمرکی باید مدنظر و رصد دقیق قرار بگیرند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی خواستار رصد محل استقرار گردشگران خارجی به‌لحاظ وجود لارو پشه شد و افزود: مناطقی که تجمع آب دارند باید آدرس و مکان‌ها را طی نامه‌ای به دانشگاه علوم پزشکی جهت رصد ارائه دهند.

تب دنگی یک بیمار ویروسی است که از گزش پشه آئدس ایجاد می‌شود، اگر این پشه قبلاً فردی را که ویروس بیماری را داشته نیش بزند، ویروس این بیماری را به فرد دیگر منتقل می‌کند، در غیر این صورت گزش این پشه به‌تنهایی خطری ندارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی خبر داد:

اجرای طرح بصیرت عاشورایی در ۵۵ بقعه متبرکه خراسان جنوبی

اجرای طرح بصیرت عاشورایی در ۵۵ بقعه متبرکه خراسان جنوبی

حجت الاسلام بخشی پور گفت: در خراسان جنوبی ۵۵ بقعه متبرکه میزبان برگزاری طرح بصیرت عاشورایی و عزاداری برای سید و سالار شهیدان اباعبدلله الحسین)(ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، حجت الاسلام پرویز بخشی پور امروز(۱۸ تیر) در گفتگو با رسانه های گروهی اظهار داشت: تقویت باورهای دینی و تبیین اهداف قیام عاشورا با بیان صحیح وقایع نهضت حسینی، اجرای ویژه برنامه‌های مذهبی ماه محرم و اجرای صحیح نیات واقفین با موضوع عزاداری امام حسین(علیه السلام) و تطبیق آن با نیازهای روز جامعه از جمله اهداف طرح بصیرت عاشورایی است.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان اینکه طرح بصیرت عاشورایی در ۵۵ بقعه متبرکه استان به طور ویژه برگزار می شود، گفت: برنامه های دهه اول از ۱۷ تیرماه امسال مصادف با اول محرم شروع شده است و تا ۲۸ تیرماه امسال همزمان با دوازدهم محرم ادامه دارد.

 

وی در ادامه بیان کرد: برگزاری مراسم سخنرانی و عزاداری در ایام ماه محرم الحرام در ۵۵ بقعه متبرکه، اجرای مراسم لبیک یا حسین، تعویض پرچم با بیرق عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در اوایل ماه محرم با حضور هیئات مذهبی در ۱۵ بقعه از دیگر برنامه‌های طرح بصیرت عاشورایی در استان است.

 

حجت الاسلام بخشی پور با اشاره به برگزاری ویژه برنامه شیرخوارگان حسینی‌ گفت: این ویژه برنامه روز جمعه ۱۵ تیرماه در ۲۲ بقعه متبرکه با حضور بانوان و نوزادان شیرخوار و تمام عاشقان حسینی برگزار می‌شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در ادامه تصریح کرد: اجرای برنامه های تاسوعا و عاشورای حسینی در ۵۵ بقعه متبرکه استان با حضور هیات مذهبی، برگزاری برنامه‌های روز تاسوعا و عاشورای حسینی‌ و شام غریبان در ۵۵ بقعه متبرکه استان صورت می‌گیرد.

 

وی ادامه داد: همچنین مراسم شب شهادت امام سجاد علیه السلام، سه شنبه ۲۷ تیرماه در ۱۸ بقعه متبرکه استان برگزار خواهد شد.

 

حجت الاسلام بخشی پور به مراسم همایش رهروان زینبی‌ اشاره کرد و افزود: این برنامه ویژه بانوان است که مصادف با ۱۲ محرم‌ الحرام در ۲۱ بقعه متبرکه استان برگزار می‌شود.

 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به راه‌اندازی کاروان های عزا با اجرای مداحان و ذاکران جوان و نوجوان به سمت بقاع متبرکه گفت: این برنامه براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در ۵۵ بقعه اجرا خواهد شد.

 

وی عنوان کرد: اطعام عزاداران از محل موقوفات منطبق و کمک های مردمی در ۲۵ بقعه انجام خواهد شد و پیش بینی می شود نزدیک ۲ میلیارد تومان از محل موقوفات در برگزاری اقامه عزای سید الشهدا هزینه شود.

 

حجت الاسلام بخشی پور به تعداد موقوفات ماه محرم در استان اشاره کرد و افزود: در استان سه هزار و ۸۶۴ موقوفه با نیت محرم ثبت شده که بیشترین آن متعلق به شهرستان بیرجند است.

 

وی در پایان عنوان کرد: از این تعداد ۴۸۷ مورد از موقوفات مربوط به محرم در استان با نیت روضه‌خوانی و سه هزار و ۲۵۲ مورد با نیت اطعام عزاداران وقف شده است.

 

 

 

جذب حامی با اجرای پویش به عشق حسین(ع) در خراسان‌جنوبی

مدیرکل کمیته امداد امام‌خمینی(ره) خراسان‌جنوبی گفت: پویش «به عشق حسین(ع)» با هدف جذب حامی برای فرزندان ایتام زیر ۱۸ سال همزمان با ایام ماه محرم و صفر در سطح استان اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان خراسان جنوبی، محمد عرب امروز دوشنبه(۱۸ تیر) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این طرح هموطنان می‌توانند حداقل یک فرزند یا چند فرزند را به نیت اباعبدالله الحسین و شهدای کربلا تحت حمایت  خود قرار دهند.

مدیرکل کمیته امداد خراسان جنوبی با قدردانی از  حمایت همیشگی خیران ادامه داد: شهروندان نیکوکار می‌توانند با مراجعه به پایگاه‌ ekram.emdad.ir در این طرح شرکت کنند.

 

عرب به روش‌های الکترونیکی برای شرکت در پویش به عشق حسین(ع) هم اشاره کرد و افزود: ارسال عدد ۱ به سرشماره ۳۰۰۰۳۳۳۳ ، ثبت نام از طریق درگاه‌های سایت اکرام، اپلیکشن بله، از طریق نصب سامانه نیکوکاری خراسان جنوبی (دانلود کافه بازار) و شماره تماس ۰۹۱۵۹۶۲۷۱۳۵ از دیگر روش ها برای شرکت در این طرح ملی و خداپسندانه است.

 

شناسایی ۱۴۰ هزار مورد تخلفات سرعت در جاده های خراسان جنوبی

بیش از ۱۴۰ هزار مورد تخلفات سرعت از خودور‌های ورودی و خروجی از خراسان جنوبی در محور‌ها ثبت شد.

شناسایی ۱۴۰ هزار مورد تخلفات سرعت در جاده های خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،  رییس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی تعداد تخلفات سرعت شناسایی شده توسط سامانه‌های این مرکز در سه ماهه امسال ۱۴۰ هزار و ۵۲۰ مورد عنوان کرد.

بهمنی افزود: شناسایی متخلفان سرعت توسط دوربین‌های هوشمند، نقش مهمی در افزایش ایمنی راه‌های استان و کاهش تصادفات داشته باشد.

رییس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گفت: در سه ماه گذشته دستگاه‌های تردد شمار این مرکز، ورود یک میلیون و ۸۷۳ هزار و ۱۷۵ خودرو به استان، همچنین خروج یک میلیون و ۸۷۹ هزار و ۷۴۰ وسیله نقلیه از استان را ثبت کردند.
بهمنی افزود: ۲۲ درصد آمار ذکر شده مربوط به وسایل نقلیه سنگین است و پر ترددترین محور‌ها بیرجند_ قاین، بیرجند_ سربیشه و بیرجند_ خوسف بودند.

وی با اشاره به مجموع تماس گرفته شده با سامانه ۱۴۱ را ۳۵ هزار و ۳۰۱ مورد اعلام کرد و گفت: ۲۶ هزار و ۵۰۴ مورد آن مربوط به بخش گویای سامانه و ۸ هزار و ۷۹۷ تماس را کارشناسان مرکز مدیریت راه‌های استان پاسخ دادند.

 

 

 

 

خراسان جنوبی از پیک مصرف برق پارسال عبور کرد

بیرجند – ایرنا – مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: اکنون از پیک مصرف سال قبل عبور کرده‌ایم و در پیک بار امسال نسبت به سال قبل چهار درصد افزایش مصرف انرژی را داشته‌ایم.

مهدی دادگر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیک مصرف برق سال گذشته در استان ۳۴۸ مگاوات بوده که در سال جاری به بیش از ۳۵۴ مگاوات رسیده‌ است.

وی با بیان اینکه کنترل و مدیریت در پیک بار و تعادل بین عرضه و تقاضای برق در سال جاری بسیار ضروری است گفت: ساعت کار ادارات استان از ۱۵ خرداد امسال همزمان با سراسر کشور به بازه‌ زمانی ۶ تا ۱۳، تغییر کرد که این جابجایی و همچنین اجرای راهکارهای مدیریت مصرف برق در دستگاه های اجرایی، سبب شد اوج مصرف برق در استان در روز از ۱۰ به سه مگاوات کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی عنوان کرد: با توجه به گرمای شدید در پایان هفته و هفته پیش‌رو پیش‌بینی می‌شود مصرف برق در استان افزایش یابد که در این خصوص از تمامی مشترکان خانگی و به ویژه تجاری درخواست می‌کنیم در مصرف برق صرفه جویی کنند تا از قطع برق در خراسان جنوبی جلوگیری شود.

وی گفت: مشترکان پرمصرف در استان در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف، باید در تابستان منتظر قبض‌های میلیونی باشند.

دادگر از مشترکان اداری و خانگی خواست که دمای هوا منازل و ادارات را روی دمای ۱۶ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنند، همچنین از روشنایی روز استفاده شود.

 

 

 

 

طرح رایگان‌شدن هزینه برق چاه‌های کشاورزی با پنل خورشیدی

 

 

طرح رایگان‌شدن هزینه برق چاه‌های کشاورزی با پنل خورشیدی

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی گفت: استفاده از برق خورشیدی و مدیریت مصرف در ساعات پیک، هزینه برق چاه‌های کشاورزی را رایگان می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، مهدی دادگر در گفت‌وگو با خبرنگاران از راه‌اندازی طرحی خبر داد که براساس آن کشاورزان در صورت همکاری بیشتر با برنامه‌های مدیریت مصرف برق، می‌توانند میزان صرفه‌جویی شده را به نرخی ۴ برابر بالاتر از قیمت تأمین برق به فروش برسانند.

وی افزود: بر اساس اعلام توانیر، اگر کشاورزان بتوانند با بهینه سازی سیستم‌های برقی چاه‌های کشاورزی و یا همکاری بیشتر، صرفه جویی بیشتری داشته باشند، برق صرفه جویی شده، به صورت پلکانی افزایشی، با نرخی در حدود دو هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت یعنی ۴ برابر هزینه تأمین برق، از آنها خریداری می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی گفت: براساس محاسبات صورت گرفته، صاحب هر چاه کشاورزی با مصرف متعارف، می‌تواند از این طریق و با اندکی صرفه جویی بیشتر، در حدود ۸ تا ۱۰ میلیون تومان از صنعت برق پاداش دریافت کند که البته باید پیشتر این همکاری را به اداره برق منطقه خود اعلام کند.

دادگر بیان کرد: کشاورزان همچنین در صورتی که معادل ۸۰ درصد ظرفیت برقی چاه‌ها را از نیروگاه‌های خورشیدی تأمین کنند، معافیت لازم را از طرح‌های مدیریت بار تابستان خواهند داشت.

وی گفت: در صورتی که کشاورزان در ۵ ساعت از شبانه روز که شامل ساعات گرم بعد از ظهر تابستان است با صنعت برق همکاری کنند، هزینه برق مصرفی در بقیه ۱۹ ساعت شبانه‌روز رایگان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان خراسان جنوبی بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان، به زودی بر اساس تفاهم نامه این سازمان با بانک قرض الحسنه‌ مهر،کشاورزان می‌توانند برای راه‌اندازی برق خورشیدی در کنار چاه‌های کشاورزی‌شان، از تسهیلات قرض الحسنه بهره‌مند شوند که تاکنون ۲۰۰ کشاورز برای دریافت این تسهیلات نام‌نویسی کرده‌اند.

گواهینامه برنامه ایمنی آب برای شهر بیرجند اخذ شد

بیرجند – ایرنا – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی از اخذ گواهینامه برنامه ایمنی آب برای سامانه تامین آب آشامیدنی بیرجند با تایید سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی خبر داد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی آب و فاضلاب خراسان جنوبی مهدی دوستی روز دوشنبه دراین باره اظهار کرد: بهترین روش برای اطمینان از کیفیت آب آشامیدنی، اجرای سیستم مدیریتی جامع و یکپارچه با همکاری تمامی سازمان‌های ذیربط است و رویکرد جدید سازمان جهانی بهداشت برای دستیابی به این هدف اجرای برنامه ایمنی آب است.

وی بیان کرد: هدف برنامه ایمنی آب آشامیدنی مطمئن شدن از کیفیت آب آشامیدنی براساس مدیریت خطر است که بر پیشگیری از آلودگی منبع آب آشامیدنی، تصفیه آب برای کاهش یا حذف آلودگی برای رسیدن به استانداردها و پیشگیری از آلودگی مجدد آب در مدت ذخیره سازی توزیع و مصرف تاکید دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی عنوان کرد: اجرای ایمنی آب را در سطح استان در سطح شهرهای بیرجند، طبس، قاین، نهبندان، سرایان و مجتمع روستایی علی آباد لوله، مرک، گرماب و دوحصاران است.

گواهینامه برنامه ایمنی آب برای شهر بیرجند اخذ شد

دوستی شروع برنامه را سال ۹۶ در استان عنوان کرد و در خصوص اقدامات انجام شده در این ارتباط گفت: بررسی وضعیت دفع پسماند و فاضلاب آلاینده‌های موجود در حوزه آبریز و تاثیر آن بر روی آبخوان، بررسی حریم کیفی منابع آب شرب درحوزه کشاورزی (کشتارگاه، پرورش دام وطیور)، بررسی آلایندهای صنعتی (شهرک صنعتی، صنایع عمده مانند کویر تایر، کاشی)، بررسی آلاینده‌های شهری و بهداشتی (بیمارستان‌ها، زندان و دانشگاه بیرجند)، بررسی آلاینده‌های نفتی (مخازن ذخیره سوخت، پمپ بنزین‌ها) از نقطه نظر رعایت حریم کیفی منابع آب، اخطار و تعطیلی واحدهای خاطی و معرفی به مراجع قضایی تا برطرف شدن نواقص از جمله اقدامات انجام شده در این سال‌ها بوده که منجر به اخذ گواهینامه ایمنی آب در شهر بیرجند شده‌ است.

وی عنوان کرد: ارتقای تصفیه خانه آب شرب، تغییر ماده منعقد کننده برای دستیابی به کیفیت مطلوب آب شرب در شبکه، نصب شیرهای تخلیه در شبکه، شستشوی شبکه ومخازن و بهسازی منابع و مخازن از اقدامات انجام شده در این زمینه بوده است.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*