اخبار علمی/پیاده‌روی می‌تواند درمانی قدرتمند برای کمردرد باشد/درد پاشنه را جدی بگیرید/ ویژگی کفش استاندارد/دارویی برای کند کردن روند آلزایمر/قانون طلایی برای داشتن دندان‌های بی نقص

پیاده‌روی می‌تواند درمانی قدرتمند برای کمردرد باشد

مطالعه جدید پژوهشگران، شواهد موجود در حمایت از تاثیر تحرک در درمان و پیشگیری از عود کمردرد را افزایش می‌دهد.

پزشکان و فیزیوتراپیست‌ها مدت‌ها است ورزش‌های هوازی را در برنامه‌های درمانی کمردرد گنجانده‌اند. ورزش می‌تواند درد کمر را کاهش دهد و همچنین عضلات حمایت‌کننده کمر را تقویت کند. با‌این‌حال، بسیاری از افراد مبتلا به کمردرد ممکن است در ورزش کردن تردید داشته باشند.

به‌گزارش نیویورک تایمز، مطالعه جدیدی که در مجله‌ی لنست منتشر شده است، شواهد بیشتری را درمورد قدرت تحرک در درمان کمردرد ارائه می‌دهد. این مطالعه که روی بزرگسالان دارای سابقه کمردرد تمرکز داشت، نشان داد پیاده‌روی منظم می‌تواند در پیشگیری از عود کمردرد بسیار موثر باشد.

مدت بیشتری طول کشید تا کمردرد افرادی که به‌طور منظم قدم می‌زدند، عود کند. یافته‌های جدید با حجم عظیمی از پژوهش‌های پیشین همخوانی دارد که نشان می‌دهند فعالیت بدنی تاثیر مثبتی بر تسکین کمردرد دارد.

مطالعه‌ای مروری در سال ۲۰۱۹ نشان داد فعالیت بدنی موجب کاهش بروز کمردرد می‌شود. همچنین نتایج مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ حاکی از آن بود که یوگا به اندازه فیزیوتراپی در تسکین کمردرد موثر است.

قانون طلایی برای داشتن دندان‌های بی نقص

جدای استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه، محافظت از مینای دندان نیز برای داشتن دندان بی نقص مهم است.

 

مسواک زدن دو بار در روز همراه با استفاده از دهانشویه و نخ دندان کشیدن منظم برای حفظ بهداشت دهان و دندان ضروری است. با این حال، نباید بهترین مراحل بهداشتی برای محافظت از مینای دندان به شیوه آسان را نادیده گرفت.

در همین راستا، مادام سویت، متخصص بهداشت معروف در کلیپ ویدیویی اخیرش (قانون طلایی) مهمترین نکات خود را برای سلامت ایده آل دندان به اشتراک گذاشت.

سویت توصیه کرد: باید ۳۰ دقیقه بعد از شام صبر کنید تا دندان‌های خود را مسواک بزنید، زیرا در حین غذا خوردن اسید زیادی در دهان وجود دارد، بنابراین مینای دندان نرم است.

او می‌افزاید: پس صبر کنید تا مینای دندان دوباره سفت شود، سپس دندان هایتان را مسواک بزنید.

او همچنین نسبت به خوردن هر گونه خوراکی پس از مسواک زدن هشدار داد، زیرا ممکن است منجر به نرم شدن مجدد مینای دندان شود.

دارویی برای کند کردن روند آلزایمر

داروی «دونانمب»، برای افراد مبتلا به زوال عقل خفیف که ناشی از آلزایمر است، تأیید مشاوران بهداشت فدرال ایالات متحده را به‌دست آورد.

مشاوران سازمان غذا و داروی آمریکا (اف‌دی‌ای) به اتفاق آرا تأیید کردند که قابلیت داروی «دونانمب»، محصول شرکت داروسازی الی لیلی (Eli Lilly) در کاهش روند بیماری آلزایمر از خطرات آن از جمله عوارض جانبی مانند تورم مغز و خونریزی، بیشتر است.

«دین فولمن»، یکی از اعضای این هیئت کارشناسی، گفت: فکر می‌کنم شواهد به دست‌آمده در کارآزمایی‌ها بسیار قوی بود که اثربخشی دارو را نشان می‌دهد.

اف‌دی‌ای تصمیم نهایی برای تأیید دارو را اواخر سال ۲۰۲۴ اعلام خواهد کرد. اگر این سازمان با تصمیم مشاوران فدرال موافقت کند، داروی دونانمب دومین داروی موردتأیید برای آلزایمر خواهد بود که روند زوال شناختی و مشکلات حافظه ناشی از آلزایمر را کند می‌کند.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تاکید کرد؛

درد پاشنه را جدی بگیرید/ ویژگی کفش استاندارد

درد پاشنه را جدی بگیرید/ ویژگی کفش استاندارد

یک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، هرگونه اقدام خودسرانه برای درمان درد پاشنه پا را ممنوع دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، منصور رایگانی گفت: در مواردی که در پاشنه پا احساس درد دارید یا اصطلاحاً خارپاشنه دارید، این دردها را جدی بگیرید، شاید مبتلا به روماتیسم شده باشید، در صورتی که علت مشکل پای شما مشخص شود پزشک تشخیص می‌دهد که چه نوع درمانی برایتان مناسب‌تر است.

وی با بیان اینکه اگر به هر دلیلی احساس گزگز، انحراف و یا درد غیرمعمول در پا دارید، اول به دنبال علت ایجاد درد باشید، اظهار داشت: از هرگونه خود درمانی برای مشکلاتی که برای پاهایتان ایجاد می‌شود جدا پرهیز کنید.

رایگانی افزود: به طور کلی باید بدانید مشکل پا درد شما چرا ایجاد شده، اینکه بیماری زمینه‌ای دارید و یا مثلاً اختلالی در ستون فقرات و یا عصب پاهایتان ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه استفاده از کفش مناسب موضوعی مهم است که به سلامت شما کمک می‌کند، اضافه کرد: کفش‌ها دسته‌بندی‌های مختلف دارند که باید متناسب با شرایط فرد مورد استفاده قرار بگیرد، ضمن اینکه کارکردهای متفاوتی دارند. مثلاً کفش مناسب برای پیاده‌روی، دویدن، کوهنوردی، ورزش‌های تخصصی با کفشی که برای استفاده روزانه استفاده می‌کنید تفاوت دارد، فردی که به کوهنوردی می‌رود قطعاً برای او کفش دویدن مناسب نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه بهترین جنس برای کفش و استفاده معمول، چرم‌های طبیعی هستند، تاکید کرد: اگر از کفش‌های مصنوعی استفاده می‌کنید به این موضوع توجه کنید که کفش شما قدرت تبادل هوا را داشته باشد، ضمن اینکه یکی از ویژگی‌های کفش استاندارد این است که کفش دقیقاً سایز پای شما باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*