پس از کشف خط لوله ۱۰۰ کیلومتری انتقال سوخت قاچاق در جنوب کشور طی چند روز اخیر حال خبرها حاکی از توقیف ۲ شناور حامل سوخت قاچاق با پرچم پاناما در آبهای خلیج فارس و حوالی بندر ماهشهر است. بنابراین تابناک با طرح سوالی تحت عنوان اینکه چطور ممکن است این حجم از قاچاق با چنین مکانیزمهای گستردهای در کشور رخ دهد موضوع را از احمد صرامی، عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت پیگیری کرد.وی در پاسخ گفت: به نظر میرسد قاچاق سوخت در ایران سازمان یافته باشد!
احمد صرامی، عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت ایران، در واکنش به بروز چنین رخدادی به تابناک گفت: به عقیده من بحث قاچاق سوخت ایران سازمان یافته است. یعنی تا زمانی که بستر مناسب قاچاق مهیا نشود چنین پدیدهای به سرانجام نمیرسد.
وی ادامه داد: با توجه به این حجم از قاچاقی که این روزها در حال کشف است بعید به نظر میرسد که صرفا بخش خصوصی دخیل باشد. یکی از فرضیات این است که سازمان های دولتی (فارغ از حاکمیت) نیز در این زمینه نقش دارند.
صرامی گفت: از سال ۱۳۸۸ بحث قاچاق سوخت مطرح بوده است و روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر فرآوردههای نفتی از کشور خارج میشد. حال این رقم به روزانه ۲۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. با این اوصاف این سوال مطرح میشود که آیا تاکنون گلوگاههای قاچاق سوخت کشف نشده است؟مگر بخش خصوصی میتواند به تنهایی چنین حجم عظیم سوختی را از کشور خارج کند؟
محمد شریف شیرعلی جانشین فرمانده نیروی دریایی منطقه سوم سپاه پاسداران دردر این باره گفت: طی رصد اطلاعاتی نیروهای جان بر کف نیروی دریایی منطقه سوم سپاه پاسداران دو کشتی قاچاق سوخت توقیف شدند.
وی افزود : این عملیات در ۲ شبانه روز و با رصداطلاعاتی و عملیاتی در آبهای شمالی خلیج فارس به طول انجامید. شیرعلی با بیان اینکه این دو کشتی حامل ۱/۵ میلیون لیتر سوخت قاچاق بوده ادامه داد : این دو کشتی با پرچم پاناما با ۳۷ خدمه در حال خروج از کشور بود و خدمه ی آنها از کشورهای مختلف بودند.