اخبار علمی/ترکیب قرص های ضدبارداری و مُسکن ها خطر لختگی خون را افزایش می دهد

محققان دانمارکی می گویند؛

ترکیب قرص های ضدبارداری و مُسکن ها خطر لختگی خون را افزایش می دهد

ترکیب قرص های ضدبارداری و مُسکن ها خطر لختگی خون را افزایش می دهد

انواع خاصی از قرص های پیشگیری از بارداری خطر کمی برای لخته شدن خون دارند. اکنون یک مطالعه جدید نشان می دهد که برخی از مُسکن های رایج می توانند این خطر را افزایش دهند.

به گزارش مدیسن نت، این مطالعه که روی ۲ میلیون زن دانمارکی انجام شد، نشان داد زنانی که از قرص‌های ضدبارداری یا سایر داروهای ضد بارداری حاوی استروژن استفاده می‌کردند، در معرض خطر ابتلاء به لخته خون در پاها یا ریه‌ها بودند.

امحققان سوابق پزشکی ۲ میلیون زن ۱۵ تا ۴۹ ساله را که بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۷ در دانمارک زندگی می‌کردند، تجزیه و تحلیل کردند. در این دوره، تنها بیش از ۸۷۰۰ نفر برای اولین بار دچار ترومبوآمبولی وریدی- لخته خون در ورید پا یا ریه‌ها- شدند.

به طور کلی، این مطالعه نشان داد که استفاده از NSAID به تنهایی با افزایش خطر لخته شدن خون در مقایسه با دوره‌هایی که زنان از مُسکن‌ها استفاده نمی‌کردند، مرتبط بود. به طور مشابه، این خطر در میان زنانی که از داروهای کنترل بارداری حاوی استروژن استفاده می‌کردند، هم افزایش یافت.

اما وقتی این دو با هم ترکیب شدند، خطر لخته شدن خون افزایش قابل توجهی را نشان داد.

دکتر «امانی میدی»، سرپرست این مطالعه در انجمن سرطان دانمارک در کپنهاگ، می‌گوید: «بخش جالب این است که خطر مصرف همزمان بیشتر از مجموع خطرات مصرف فردی است.»

نشانه‌ای از سرطان که هنگام غذا خوردن لو می‌رود

سرطان نشانه‌هایی دارد که می‌تواند از چشم ما دور بماند، اما برخی از این علایم را می‌توانیم هنگام خوردن غذا شناسایی کنیم.

به گفته متخصصان، مشکل در بلعیدن غذا که «دیسفاژی» نامیده می‌شود، می‌تواند نشانه سرطان باشد. این علامت که اغلب نادیده گرفته می‌شود احتمال ابتلا به سرطان سر، فک، گردن یا دهان را آشکار می‌سازد، زیرا رشد تومور در این نواحی موجب انسداد می‌شود. دیسفاژی حتی می‌تواند علامت سرطان پوست صورت مانند «ملانوم» باشد. نشانه‌ای از سرطان که هنگام غذا خوردن لو می‌رود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیماُ متخصصان می‌گویند: گلودرد مداوم به ویژه زمانی که با علایمی مانند تورم صورت یا کاهش وزن بی‌دلیل همراه باشد، می‌تواند از نشانه‌های سرطان در نظر گرفته شود. البته باید بدانیم که مشکل در بلعیدن غذا همیشه نشانه سرطان نیست. این مشکل شاید به موارد ساده‌ای مانند ریفلاکس معده یا آسیب به سر بازگردد.

متخصصان معتقدند: اگر علایم دیگری دارید و مشکل بلع هم با گذشت زمان بدتر می‌شود، حتما به پزشک مراجعه کنید. تحقیقات حوزه سرطان در انگلیس حاکی از آن است که شایع‌ترین علایم این بیماری شامل تشکیل توده‌های زیر پوستی، کاهش وزن، تغییرات پوستی، نفخ مداوم، خون ریزی غیرمنتظره، کاهش اشتها یا حتی خشن شدن صدا هستند.

به گفته دکتر «آن ماری اوبروین لنون» متخصص گوارش، علاوه بر مشکل بلع چهار نشانه دیگر سرطان هم وجود دارد که نباید آن‌ها را نادیده گرفت. این چهار نشانه عبارت از تنگی نفس، خون ریزی، یافتن توده‌ها و همچنین هر گونه تغییر در عملکرد بدن است.

شواهد جدید نشان می دهد؛

پارکینسون احتمالا از روده شروع می شود

پارکینسون احتمالا از روده شروع می شود

شواهد جدید بدست آمده از مطالعه موش ها از این نظریه حمایت می کند که بیماری پارکینسون می تواند از روده شروع شود.

به گزارش مدیکال نیوز، محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا ایروینگ در شهر نیویورک اخیراً مطالعه‌ای را بر روی موش‌ها انجام دادند تا ببینند آیا می‌توانند درباره چگونگی ارتباط بیماری پارکینسون و تغییرات در روده اطلاعات بیشتری کسب کنند.

بیماری پارکینسون باعث تغییرات عصبی می‌شود که بر مهارت‌های حرکتی تأثیر می‌گذارد و در نهایت ممکن است منجر به از دست دادن توانایی راه رفتن شود.

محققان معتقد بودند که یک پروتئین مرتبط با پارکینسون از طریق روده، سال‌ها قبل از اینکه علائم بارز این بیماری مشخص شود، افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در حالی که محققان می‌دانند که بیماری پارکینسون بر مغز تأثیر می‌گذارد، نمی‌دانند که آیا ممکن است به جای این که بیماری از مغز منشأ گرفته باشد، از طریق یک پاسخ سیستم ایمنی از روده شروع شود.

برخی از مطالعات ارتباط بین میکروبیوم روده و پارکینسون را نشان می‌دهد. محققان دانشگاه کلمبیا اکنون در یک مطالعه جدید، این بخش از تحقیقات را گسترش داده اند.

بیماری پارکینسون، نوعی اختلال حرکتی، می‌تواند باعث تحلیل سلول‌های عصبی شود. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، افراد مبتلا به این بیماری ممکن است دچار سفتی، لرزش، و سایر حرکات غیرقابل کنترل شوند.

پزشکان پس از رد سایر علل فیزیولوژیکی علائم، بیماری را تشخیص می‌دهند.

قبل از تجربه مشکلات حرکتی، علائم دیگری وجود دارد که لزوماً با بیماری پارکینسون مرتبط نیستند.

بر اساس تحقیقات موجود، در این مرحله از بیماری، افراد ممکن است برخی از مشکلات زیر را تجربه کنند:

• اختلال رفتار خواب REM

• افسردگی

• اضطراب

• یبوست.

به گفته نویسندگان این مطالعه، بسیاری از افرادی که به پارکینسون مبتلا می‌شوند، یبوست و سایر علائم گوارشی را تا ۲۰ سال قبل از بروز علائم حرکتی گزارش کرده اند.

نویسندگان گزارش می‌دهند: «یبوست تقریباً در ۷۰ درصد از بیماران مبتلا به پارکینسون دیده می‌شود.»

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*