پژوهشگران علوم پزشکی در کشور سوئد می گویند نتایج یک تحقیقات که جدید انجام شده نشان داده است زنانی که روزانه از مکمل های کلسیم بیش از ۱۴۰۰ میلی گرم در روز مصرف می کنند ممکن است با خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی مواجه شوند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، صدها هزار زن و مرد مسن مکمل‌های کلسیم مصرف می‌کنند تا از پوکی استخوان و کاهش تراکم استخوانی خود پیشگیری کنند اما انجام این کار به جای آنکه از شکستگی استخوان پیشگیری کند باعث بروز حملات قلبی در زنان می‌شود.

محققین تاکید دارند که یافته های دیگر تحقیقات نیز نشان داده است که مردان نیز با مصرف کلسیم با خطر افزایش مرگ و میر ناشی از آن روبرو خواهند بود.

دکتر گریگ فونارو سخنگوی انجمن قلب آمریکا گفت: بسیاری از افراد مسن به منظور جلوگیری از دست رفتن استخوان خود در رژیم غذایی خود کلسیم را افزایش دادند یا گمان داشته اند که افزایش کلسیم در رژیم غذایی با یا بدون ویتامین D می تواند سلامت قلبی عروقی را بهبود بخشد.

وی افزود: با این وجود تحقیقات جدید نشان داده است که مصرف زیاد کلسیم نه تنها سلامت قلب و عروق را بهبود نمی بخشد بلکه ممکن است باعث خطر بیشتری از مرگ و میر ناشی از حوادث قلبی و عروقی همراه باشد.

 

قدرتِ “گرفتن” دست ؛ نشانه ای مهم از سلامت بدن

قدرتِ

قدرتِ “گرفتن” دست توسط دستگاهی به نام دینامومتر دستی اندازه گیری می شود. این وسیله نوعی دستگاه دستی است که فرد باید تا جایی که می تواند آن را فشار دهد.

 با افزایش سن، ماهیچه های ما به طور طبیعی ضعیف و ضعیف تر می شوند. در واقع این فرسایش و تحلیل عضلانی روی کل بدن از جمله زانوها، باسن، پشت و غیره تاثیر می گذارد.

به همین علت انجام منظم تمرینات قدرتی و یا حتی تمرینی به سادگی مشت کردن دست ها، برای مقابله با این اثرات بسیار مهم است. شاید متعجب شوید اما دست هایمان بخشی از بدن ما هستند که معمولا کمتر از سایر اندام ها به آنها توجه می کنیم.

در واقع به نظر می رسد که قدرت گرفتن یعنی میزان نیرویی که هنگام فشار دادن دست خود به دور یک جسم وارد می کنیم، نشانه بزرگی از وضعیت سلامت عمومی ما محسوب می شود.

به عبارت دیگر قدرتی که در دستان، مچ دست و ساعد خود احساس می کنید، مهر تاییدی بر میزان سلامتی بدن شما است. این قابلیت همچنین با کاهش خطر آسیب های فیزیکی، جلوگیری از روند پیر شدن سلول های مغزی و ابتلا به آلزایمر در ارتباط است.

دکتر Ardeshir Hashmi، متخصص طب سالمندان از کلینیک کلیولند توضیح می دهد: «قدرت گرفتن دست ها به طور طبیعی از حدود ۵۰ سالگی و شاید حتی زودتر رو به افول می رود. در این میان آنهایی که قدرت گرفتن دستان خود را با تمرینی به سادگی مشت کردن روزانه دست ها حفظ می کنند، کندتر پیر می شوند. آنها در عین حال مدت طولانی تری سالم می مانند و به احتمال بالاتری از آلزایمر در امان هستند»

چگونه قدرت گرفتن دست ها با سلامتی ما مرتبط است؟

قدرتِ “گرفتن” دست توسط دستگاهی به نام دینامومتر دستی اندازه گیری می شود. این وسیله نوعی دستگاه دستی است که فرد باید تا جایی که می تواند آن را فشار دهد.

قدرتِ

 

– کمتر از ۲۶ کیلوگرم برای مردان

– کمتر از ۱۶ کیلوگرم برای بانوان

متاسفانه تا زمانی که شروع به از دست دادن قدرت دستان خود نکنیم، هرگز به این فکر نخواهیم افتاد که این اندام چقدر حیاتی است. دستان ما برای بسیاری از کارهای روزانه ما ضروری هستند. اگر بخواهیم دکمه ‌های پیراهن خود را ببندیم، با چنگال غذا بخوریم و با خودکار بنویسیم، همه اینها به قدرت و مهارت خاصی در دست‌ ها و انگشتان ما نیاز دارند.

«هرچه قدرت گرفتن دست های خود را بیشتر تقویت کنید، سلول ها کندتر پیر می شوند و این رویکرد حتی قادر به پیشگیری از ابتلا به امراضی نظیر آلزایمر نیز خواهد بود. در مقابل اگر این توان را حفظ نکنید، سلول ‌ها با سرعت بیشتری شروع به متابولیسم کرده و سریعتر پیر می‌ شوند»

از تاثیر قدرت مشت کردن دست بر سلامت کلی بدن تا تمریناتی ویژه برای بهبود آن

اما چگونه می توانیم دستانی قوی داشته باشیم و از شر آلزایمر نجات یابیم؟

بهبود قدرت گرفتن دست ها بسیار ساده است: یک توپ کوچک را بردارید و شروع به فشردن کنید. هدف این است که تا جایی که می‌ توانید ماهیچه‌ های دست و ساعد خود را منقبض کنید. توصیه می شود دو بار در روز حداقل ۱۰ دقیقه برای هر دست زمان بگذارید. گفتنی است که حتی بدون توپ نیز می توان به راحتی تمرین مشت کردن و باز کردن دوباره دست را انجام داد. تنها کافیست به طور مرتب و روزانه این کار را انجام دهید تا بتوانید به سلول های مغز علاوه بر سلامت فیزیکی خود یاری برسانید.