اخبار خراسان جنوبی

هزار و ۴۷۵ جلد سند برای اراضی منابع طبیعی نهبندان صادر شد

بیرجند- ایرنا- فرماندار شهرستان نهبندان گفت: یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم طرح سند دار کردن زمین‌های منابع طبیعی و مزروعی بود که در ۲ سال گذشته هزار و ۴۷۵ جلد سند برای اراضی این شهرستان صادر شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوالفضل ایروانی روز سه شنبه در همایش روز نهبندان و بزرگداشت سفر مقام معظم رهبری به این شهرستان که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: با توجه به جمله به یادماندنی مقام معظم رهبری که فرمودند «من با آمدن به نهبندان می‌خواهم توجّه مسؤولان را به این منطقه و مناطقی از این قبیل، به‌طور کامل جلب کنم » شاهد توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری در دولت سیزدهم به این منطقه هستیم.

وی افزود: از همین رو در ۲ سال گذشته مقامات ارشد کشوری از رئیس جمهور تا وزرا ۲۸ سفر به شهرستان نهبندان داشته اند و ۱۴ برنامه هم استاندار خراسان جنوبی در نهبندان داشته، طوری که این شهرستان را به عنوان اولین مقصد سفرهای شهرستانی خود انتخاب کرد .

فرماندار شهرستان نهبندان ادامه داد: معاونان استاندار هم در ۲ سال گذشته سفرهای متعددی به شهرستان داشته اند و شاهد ۴۵۰ سفر مدیران کل در این مدت کوتاه به شهرستان بودیم.

وی با بیان اینکه از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۱۳۰ کیلومتر راه روستایی آسفالت شده عنوان کرد: در حوزه تامین مسکن هم ۸۶۸ واحد از سنوات گذشته معطل مانده بود که با اعطای تسهیلات فرآیند ساخت آن سرعت گرفت.

ایروانی افزود: در طرح نهضت ملی شهر نهبندان هم ۳۷۵ واحد مانده از گذشته تکمیل و تحویل مردم شد که اشتغال پنج هزار نفر در حوزه شهری و هزار و ۲۵۰ نفر در حوزه روستایی به دنبال داشت.

وی با اشاره به اینکه طرح نهضت آسفالت از سوی بنیاد مسکن در ۱۵ سال گذشته بی سابقه بود یادآور شد: این نهضت در قالب ۴۲ پروژه با اعتبار ۲۴۰ میلیارد ریال برای روستاهای شهرستان نهبندان انجام شد.

فرماندار شهرستان نهبندان همچنین گفت: ۸۵۰ رشته قنات و چشمه در شهرستان نهبندان داریم که در ۲ سال گذشته ۱۷ سازه آبخیزداری در بالادست قنوات احداث شد.

وی افزود:۴۷ رشته قنات هم در ۲ سال گذشته احیا شده که چهار هزار و ۲۰۰ خانوار از آن بهره مند شدند.

ایروانی با اشاره به اینکه پسته و زیتون از محصولات استراتژیک شهرستان نهبندان است گفت: تاکنون چهار ترمینال ضبط پسته در شهرستان به بهره برداری رسیده و ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار سطح زیرکشت پسته داریم که هزار و ۳۰۰ هکتار بارور شده است.

وی ادامه داد:علیرغم خشکسالی ها از ابتدای دولت سیزدهم ۲ هزار و ۵۰۰ تن گندم در این شهرستان تولید و در اختیار دولت قرار گرفت .

فرماندار شهرستان نهبندان با بیان اینکه در ۲ سال گذشته سرمایه گذاری‌های متعدد برای حوزه معدنی و صنعتی شهرستان رخ داده تاکید کرد: افتخار می‌کنیم در نهبندان بیش از هزار نفر اشتغال نیروی کار داریم که این ظرفیت در سال آینده قطعا افزایش خواهد یافت.

وی یادآور شد: در حوزه دانش بنیان نیز اقدامات خوبی انجام شده لذا کانی های بسیاری به کمک شرکت‌های دانش بنیان از مرگ حتمی نجات یافت .

ایروانی با اشاره به اینکه امسال مرکز تحقیقات زیتون در نهبندان افتتاح خواهد شد افزود: با توجه به تغییر اقلیم، اگر برنامه ریزی درست نداشته باشیم در این مسیر موفق نخواهیم بود که دولت سیزدهم با نگاه انقلابی به آن توجه دارد .

وی اضافه کرد: در حوزه تسهیلات هم سال گذشته بیش از هزار میلیارد ریال در اختیار مشاغل خرد و خانگی قرار گرفت که رکورد متفاوت است.

فرماندار نهبندان همچنین گفت: یکی از مطالبات مردم ادامه طرح توسعه نهبندان است که رییس جمهور هم در سفر اول به خراسان جنوبی قول به روز رسانی سند را داد و اکنون توسط کارشناسان به روز رسانی انجام شده و در معاونت اجرایی رییس جمهوری قرار دارد که امیدواریم این طرح مهم هم پیگیری شود.

هزار و ۴۷۵ جلد سند برای اراضی منابع طبیعی نهبندان صادر شد

وی یاد آور شد: ۴۷ درصد جمعیت شهرستان نهبندان در دهک یک تا سوم قرار دارد و ۱۶ هزار نفر یارانه بگیر هستند که با ابتکار وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی به این مناطق توجه شده و با اتصال ۱۶۵ فروشگاه مردم این شهرستان از ۱۱ قلم کالای اساسی برخوردار هستند که توجه ویژه دولت سیزدهم را نشان می‌دهد.

امام جمعه شهرستان نهبندان نیز گفت:رئیس دولت سیزدهم اهل سیاسی کاری نیست لذا صداقت این دولتمرد یاد و خاطره شهید رجایی و باهنر را تداعی می‌کند.

حجت الاسلام احمد نجمی پور با بیان اینکه امروز مردم از نظام حمایت می‌کنند به شرایط ابتدایی دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: آن زمان اعلام شده بود که بودجه کافی برای پرداخت حقوق کارمندان نیست و به خاطر شرایط کرونایی، تحریم ها و خشکسالی تمام منابع کشور ته کشیده بود.

وی افزود: با این حال ریشه کن کردن کرونا اولین اقدام دولت سیزدهم بود و با وجود همه چالش‌ها، پوشش بیمه همگانی ۳۲ میلیون نفر،تلاش برای جذب گردشگری در حوزه سلامت و عبور از دوران سخت کرونایی مهمترین ویژگی این دولت محسوب می‌شود.

امام جمعه شهرستان نهبندان با اشاره به اینکه سفرهای استان هیات دولت از کارهای ارزشمندی بود که عزمی بر تحقق منویات رهبری است ادامه داد: دیپلماسی موفق در عرصه‌های بین المللی نیز از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم است و امروز با حرکت اصولی مبتنی بر عزت، قطار مذاکرات را به ریل خود بازگردانده است.

وی در ادامه مسئله آب را مهمترین موضوع برای توسعه شهرستان نهبندان برشمرد و گفت: فعال شدن بازارچه مرزی دو کوهانه، اجرای طرح رزاق برای بهبود معیشت مرزنشینان شهرستان، توجه به هاب شتر، تسریع در بازنگری طرح توسعه نهبندان، تامین اعتباری برای راه‌های مواصلاتی، توجه به معادن و راه اندازی دانشگاه فرهنگیان را از دیگر درخواست‌های مردمی برشمرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی که ششم شهریور سال ۱۳۷۸ به جنوب خراسان و شهرستان بیرجند سفر کرده بودند، روز بعد به نهبندان رفتند و با مردم خونگرم این شهرستان نیز دیدار کردند.

ایشان در بخشی از سخنان خود در آن اجتماع باشکوه مردمی گفتند: با سفرم به شهرستان محروم نهبندان می‌خواهم توجه مسئولان سطوح مختلف دولتی و استانی را به طور کامل به این منطقه و مناطقی از این قبیل جلب کنم و از آنها انتظار دارم که اهتمام خود را بر روی نقاط دورافتاده که غالبا محرومیت‌های زیادی را از دوران‌های قبل تحمل کردند، متمرکز کنند.

با گذشت ۲۴ سال از این سفر تاریخی هفتم شهریور ماه مصادف با سفر مقام معظم رهبری به نهبندان به عنوان روز نهبندان نامگذاری شده است و هر سال گرامی داشته می‌شود.

پیرو سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری به جنوب خراسان بزرگ در سال ۱۳۷۸ و حضور معظم له در شهرستان نهبندان، تحولات بزرگی در منطقه روی داد و تدوین سند توسعه نهبندان یکی از دستاوردهای آن سفر بوده است.

همزمان با سومین سفر استانی رئیس جمهور که نوزدهم شهریور ۱۴۰۰ به خراسان جنوبی انجام شد، موضوع بازنگری این سند و در دستور کار قرار گرفتن آن از سوی استان مطرح شد که مورد تایید آیت الله رییسی قرار گرفت و در فهرست مصوبات سفر لحاظ شد.

 

 

 

۵۰ هزار میلیارد ریال به طرح توسعه نهبندان اختصاص یافت

بیرجند – ایرنا – نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۵۰ هزار میلیارد ریال به طرح توسعه نهبندان اختصاص یافت که نقش موثری در توسعه زیرساخت‌ها و ارتقای منطقه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مصطفی نخعی روز سه‌شنبه در همایش روز نهبندان و بزرگداشت سفر مقام معظم رهبری به این شهرستان که با حضور استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، با اشاره به بازنگری طرح توسعه نهبندان به همت دولت سیزدهم افزود: یکی از برکات سفر ایشان در سال ۷۸ تدوین طرح توسعه نهبندان بود که با تدبیر معظم له رقم خورد اما در این طرح تحولی که مقام معظم رهبری انتظار داشتند، اتفاق نیفتاده است.

وی عنوان کرد: اجرای طرح توسعه نهبندان برای توسعه شهرستان حیاتی است که در دولت‌های گذشته مورد بی‌توجهی واقع شد اما در جریان سفر نخست رئیس جمهور در سال ۱۴۰۰ به خراسان جنوبی مسئله مطرح و با دستور ویژه آیت الله رئیسی بازنگری این طرح مصوب شد.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر بازنگری طرح در معاونت اجرایی رئیس جمهور مورد تایید قرار گرفت و بودجه بالغ بر ۵۰ هزار میلیارد ریال در طول چهار سال به این طرح برای تکمیل زیرساخت‌ها و حل مشکلات در بخش‌های مختلف اختصاص یافته است.

نخعی بیان کرد: بازنگری طرح توسعه نهبندان در مرحله تصویب هیئت وزیران است که امیدواریم استاندار خراسان جنوبی هم پیگیری‌ها لازم را انجام دهند.

وی ضمن گرامیداشت سالروز ورود مقام معظم رهبری در هفتم شهریور ماه ۱۳۷۸ به شهرستان مرزی نهبندان گفت: در یک سال اخیر اقدامات مهم و شاخصی در شهرستان نهبندان به همت دولتمردان رقم خورده است.

نخعی با بیان اینکه مقدمات انتقال آب از دریای عمان در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی از شهرستان‌های نهبندان و سربیشه آغاز خواهد شد و در ادامه به شهرستان‌های شمالی استان خواهد رسید، بیان کرد: تاکنون بخش قابل توجهی از کار انجام و مقدمات کار فراهم شده‌ است و به زودی شاهد اتفاقات بهتری در این زمینه خواهیم بود.

وی با اشاره به اجرای خط انتقال گاز از دشتک زابل به شهرستان‌های نهبندان و سربیشه گفت: اجرای این خط نقش موثری در پایداری شبکه گاز شرق کشور و خراسان جنوبی خواهد داشت که به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح راه آهن خراسان جنوبی قرار است از نهبندان رقم بخورد و مقدمات کار در این پروژه هم انجام شده‌است، بیان کرد: به زودی شاهد اجرای راه آهن سراسری از شهرستان نهبندان خواهیم بود.

نخعی اظهار داشت: در حوزه بهداشت و درمان هم اقدامات خوبی رقم خورده است و مدتی قبل پیش افتتاح کلینیک پزشکان متخصص را در نهبندان داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه آموزش مجوز پذیرش دانشجوی دختر در دانشگاه فنی و حرفه‌ای نهبندان در سال تحصیلی جدید صادر شده است، بیان کرد: مجوز مجتمع عالی سلامت نهبندان هم با پیگیری‌ها مستمر در سال ۱۴۰۰ صادر شده است و در سال جاری در رشته بهداشت عمومی در مقطع کارشناسی از طریق آزمون سراسری دانشجو پذیرش خواهد کرد.

نخعی افزود: دپارتمان معدن نهبندان اولین دوره‌های آموزشی خودش را در سطح ملی در سال جاری شروع کرده است.

وی با بیان اینکه در زمینه فرآوری مواد معدنی، چندی پیش عملیات اجرایی بزرگترین واحد فرآوری فلورین خاورمیانه آغاز شد که با توجه به پیشرفت مناسب سال آینده تولید خود را آغاز خواهد کرد، بیان کرد: طرح استیل کرد نهبندان با پیگیری‌های زیادی در مرحله ثبت شرکت و مراحل اداری است.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اولین واحد تولید گاز طبیعی مایع شده در سطح کشور در شهرستان نهبندان در حال برنامه‌ریزی است و جلسات متعددی برگزار شده، این طرح با مشارکت بخش خصوصی و قرارگاه خاتم الانبیاء اجرایی خواهد شد.

نخعی با ذکر این نکته که دشمنان به دنبال ناامیدی مردم هستند، در حالی که زمینه کار فراهم و جایی برای ناامیدی و بهانه گیری نیست، خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده در آستانه یک جهش بزرگ در شهرستان نهبندان هستیم اما نیاز است همه ما مردم و مسئولان در کنار هم قرار بگیریم.

وی با اشاره به ضعف زیرساخت‌های ارتباطی شهرستان نهبندان از جمله روند کُند ساخت محور بیرجند – نهبندان، اظهار داشت: درخواست ما این است در بخش تخصیص اعتبارات به راه‌ها تاکید بیشتری بر عدالت محوری شود.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی افزود: هرچند وقت خبرهای ناگواری از کشته شدن همشهریانمان را داریم، جاده بیرجند – نهبندان مستحق اعتباری بیشتری است تا هرچه زوتر به سرانجام برسد.

نخعی با ذکر این نکته که رفتارهای ناعادلانه در تخصیص اعتبار به جاده‌های استان برای ما سنگین است، خاطرنشان کرد: سال گذشته رئیس جمهور در جریان سفر دوم خود به خراسان جنوبی و منطقه نهبندان وعده بازگشایی بازارچه گلورده شهرستان را دادند اما تاکنون خیلی شاهد تحرک و پویایی و اتفاق خاصی در مرز شهرستان نیستم.

وی اضافه کرد: مرزنشینان با خشکسالی‌های چندین ساله دست و پنجه نرم می‌کنند نباید در این شرایط وضعیت مرز ما به این شکل باشد.

نخعی با اشاره به تنظیم لایحه مشترک مبارزه با قاچاق کالا و ارز توسط دولت و مجلس، گفت: در این طرح کوله‌بری برای مرزنشینان در نظر گرفته شده اما تا وقتی که مرز ما بازگشایی نشود این طرح به درد مردم نمی‌خورد و با توجه به خالی شدن نوار مرز باید فکر اساسی برای معیشت مرزنشینان شود.

وی اجرای طرح نهضت ملی مسکن را یکی از ابتکارات دولت سیزدهم دانست و گفت: این طرح به خوبی با ساخت منازل ویلایی در استان شروع شده اما مردم گرفتاری‌های در دریافت تسهیلات و سهم آورده خود دارند و در این شرایط بانک‌ها همراهی لازم را در پرداخت تسهیلات ندارد.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه‌اندازی فرمانداری ویژه برای شهرستان مرزی نهبندان مهم است که باید حتما پیگیری شود، خاطرنشان کرد: در دولت گذشته در خصوص این طرح به نتیجه نرسیدم و با پیگیری‌ها انجام شده این طرح در هیات دولت سیزدهم هم به نتیجه نرسید.

نخعی افزود: اما با پیگیری‌ها ادامه‌دار و ارسال گزارش به دفتر مقام معظم رهبری، به تازگی بازدیدی توسط مدیرکل دفتر تقسیمات کشور وزارت کشور از شهرستان انجام شده است که درخواست پیگیری برای تحقق این موضوع از استاندار خراسان جنوبی را داریم.

 

 

توجه ویژه به مناطق کم برخوردار وظیفه اصلی مسئولان است

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: توجه ویژه به مناطق کم برخوردار وظیفه الهی و شرعی و مسئولیت اصلی مسئولان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت روز سه‌شنبه در همایش روز نهبندان ضمن گرامیداشت سالروز ورود مقام معظم رهبری در هفتم شهریور ماه ۱۳۷۸ به شهرستان مرزی نهبندان، عنوان کرد: هدف از سفر ایشان توجه ویژه مسئولان به مناطق محروم در کل کشور و مناطقی شبیه نهبندان است چرا که وظیفه الهی، انسانی و شرعی ما مسئولان است که به مناطق محروم و کم برخوردار توجه ویژه و خاص داشته باشیم.

وی عنوان کرد: در موضوعات اقتصادی، زیرساختی و توسعه‌ای باید به شهرستان کم برخوردار نهبندان توجه ویژه و خاص داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در راستای توسعه منطقه باید به ظرفیت‌های غنی نهبندان که تاکنون به خوبی از آن استفاده نشده است ، توجه ویژه و نهایت استفاده را از آن داشته باشیم تا نهبندان از این وضعیت و شرایط خارج شود.

قناعت از مردم شهرستان نهبندان به عنوان مردمی انقلابی، بابصیرت، ولایت مدار و همیشه در صحنه یاد کرد و افزود: این مردم ولایت‌مدار از نظر توسعه‌ای و امکانات در مقایسه با سایر مناطق کشور جزو شهرهای کم برخوردار هستند.

وی با ذکر این نکته که مردم ما همیشه پای کار نظام بوده و هستند، بیان کرد: امام راحل می‌فرمایند که قرن جدید، قرن پیروزی مستضعفان بر مستکبران است که منظور ایشان قرن کنونی است.

قناعت خاطرنشان کرد: مردم ما در چهار دهه گذشته با همه سختی‌ها و مشکلات مختلف از جمله تحریم‌های فلج کننده، توطئه‌های مختلف، جنگ تحمیلی و فشارهای اقتصادی پای نظام بوده‌اند.

توجه ویژه به مناطق کم برخوردار مسئولیت اصلی مسئولان است

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که می‌فرمایند “ما از بخش زیادی از مسیر با وجود شیب تند عبور کرده‌ایم” و “به قله‌ها نزدیک شده‌ایم”، گفت: اینجا جای خستگی و درجا زدن نیست و همه ما باید به صورت متحد کار و تلاش جهادی و شبانه‌روزی داشته باشیم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه کشور به کارگاه سازندگی تبدیل شده و اینکه معاندین هر روز بر علیه انقلاب اسلامی توطئه می‌کنند نشان دهنده حرکت رو به جلو آن است، بیان کرد: اگر ایران اسلامی در حال فروپاشیدن و بن بست است پس چرا دشمنان اینقدر هزینه و اعتبار و انرژی و وقت صرف می‌کنند و علیه ایران دروغ پردازی می‌کنند.

قناعت افزود: توطئه‌های روزانه دشمنان نشان دهنده پویایی و بالندگی کشور با رهبری داهیانه مقام معظم رهبری است که البته دشمنان هم به این موضوع اعتراف دارند.

وی با اشاره به پیشرفت و تعالی جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین المللی، خاطرنشان کرد: عضویت در شانگهای و عضویت در بریکس از جمله دستاوردهای دولت در عرصه خارجی است که رهاود این عضویت‌ها را کمتر از یک سال آینده در سفره مردم خواهیم دید.

قناعت ادامه داد: در بحران سال گذشته در حالی که در کشور هیچ فوتی بر اثر سرما نداشیم در آمریکا متمدن ۶۸ هزار نفر به اذعان روزنامه‌های خودشان بر اثر سرما فوت کردند که نشان دهنده موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان اینکه اربعین حسینی بزرگترین اجتماع مذهبی جهان است، خاطرنشان کرد: اربعین حسینی مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی است، همچنین مانوری برای ظهور امام عصر(عج) و اوج پیوند عاشورا و ظهور است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: دشمنان به دنبال این هستند که اربعین را کم فروغ و مردم را دلسرد کنند این در حالی است اربعین حسینی اجتماع باشکوهی است که هرساله با حضور شیعیان و برادران اهل تسنن ما در داخل و کشورهای منطقه به صورت خودجوش و باشکوه برگزار می‌شود.

قناعت عنوان کرد: هفته دولت فرصت مناسبی است که مسئولان امر گزارشی از اقدامات خودشان در طول ۲ ساله دولت سیزدهم به مردم ارائه دهند.

وی اظهار داشت: همزمان با هفته دولت امسال ۹۸۷ پروژه عمرانی و اقتصادی با اعتبار بیش از ۸۷۰ هزار میلیارد ریال در خراسان جنوبی افتتاح یا کلنگ‌زنی می‌شود که از این تعداد ۹۳۳ پروژه با اعتبار ۸۰۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال، قابل افتتاح است و عملیات اجرایی ۵۴ پروژه شهری و روستایی نیز با اعتبار ۶۶ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال در استان آغاز خواهد شد.

توجه ویژه به مناطق کم برخوردار مسئولیت اصلی مسئولان است

استاندار خراسان جنوبی در حاشیه همایش روز نهبندان و بزرگداشت سفر مقام معظم رهبری به این شهرستان در جمع خبرنگاران گفت: بازنگری طرح توسعه نهبندان با پیگیری‌های مستمر و دستور رئیس جمهور انجام شده و ۵۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای آن اختصاص یافته است.

قناعت افزود: پس از این سفر تدوین طرح توسعه نهبندان را داشتیم که یکسری اقداماتی انجام گرفته اما سرعت آن کُند بوده و در نهایت نتوانسته دغدغه‌های و نگرانی مردم و گروه‌های مرجع شهرستان را برطرف کند.
وی با بیان اینکه در سفر نخست آیت الله رئیسی به خراسان جنوبی یکی از مصوبات این بود که مجدد این طرح مورد بازنگری قرار گیرد، بیان کرد: با پیگیری مسئولان استانی و شهرستانی و در آخرین جلسه‌ای که با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار شد ، در نهایت ۵۰ هزار میلیارد ریال به طرح توسعه نهبندان اختصاص یافت.
استاندار خراسان جنوبی افزود: روند کارها از نظر استان، وزارت‌خانه‌های مربوطه و معاونت اجرایی رئیس جمهور تمام شده و این طرح در حال انتقال به جلسه هیات دولت است که امیداریم به تصویب نهایی برسد.
قناعت با توجه به اینکه اصل کارهای فنی و کارشناسی در جلسات مختلف بین استان و نهاد رئیس جمهور انجام گرفته است و مشکلی ندارد، بیان کرد: تمام حوزه‌های مختلف در این طرح پیش‌بینی شده و این فصول مختلف دارد که با تصویب در جلسه هیات دولت در مسیر اجرایی قرار خواهد گرفت.

 

 

 

ترمینال ضبط پسته نهبندان به بهره برداری رسید

بیرجند- ایرنا- همزمان با ششمین روز از هفته دولت بخش ترمینال ضبط پسته با حضور استاندار خراسان جنوبی در شهرستان نهبندان به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی روز سه شنبه در آیین افتتاح این طرح که با حضور نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد، گفت: ظرفیت ضبط پسته این ترمینال هزار و ۳۰۰ تن در سال بوده که ۷۰ هزار میلیون ریال اعتبار برای آن سرمایه گذاری شده است.

ترمینال ضبط پسته نهبندان به بهره برداری رسید

مهدی جعفری افزود:همزمان با هفته دولت ۳۰۳ پروژه آماده افتتاح و بهره‌برداری است  که با این اقدام زمینه اشتغال مستقیم ۲۶۸ نفر فراهم می کند و پنج هزار و ۶۸۰ اشتغال نیز تثبیت می‌شود.

وی اظهار کرد: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها ۹۰ هزار و ۶۵۸ نفر در قالب ۲۴ هزار و ۲۵۴ خانوار از مزایای آن برخوردار می‌شوند.

همزمان با سالروز سفر تاریخی و ماندگار رهبر معظم انقلاب به نهبندان در هفتم شهریور سال ۷۸ ، این شهرستان مقصد سفر استاندار در ششمین روز هفته دولت تعیین شد.

برنامه‌های سفر به شهرستان نهبندان با حضور در گلزار شهدا و ادای احترام به مقام شامخ شهیدان شکل رسمی به خود گرفت.

نماینده مردم در مجلس، امام جمعه، فرماندار و جمعی از مدیران، استاندار را در برنامه های امروز همراهی می کنند.

حضور در مراسم گرامیداشت سالروز سفر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به نهبندان، مهمترین بخش برنامه های امروز است.

افتتاح طرح گازرسانی به روستاها و واحدهای تولیدی و بهره برداری پروژه آبرسانی به روستای کلاته خداداد به نمایندگی از هفت روستای شهرستان دیگر برنامه های استاندار در این سفر است.

همزمان با هفته دولت امسال ۹۸۷ پروژه عمرانی و اقتصادی با اعتبار بیش از ۸۷۰ هزار میلیارد ریال در خراسان جنوبی افتتاح یا کلنگ زنی می‌شود که از این تعداد ۹۳۳ پروژه با اعتبار ۸۰۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال، قابل افتتاح است و عملیات اجرایی ۵۴ پروژه شهری و روستایی نیز با اعتبار ۶۶ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال در استان آغاز خواهد شد.

دوم تا هشتم شهریورماه سالروز انفجار دفتر نخست‌وزیری به‌ دست منافقان و شهادت مظلومانه شهیدان محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر رییس‌جمهور و نخست‌وزیر در سال ۱۳۶۰ به‌ نام هفته دولت نام‌گذاری شده‌است.

 

 

 

 

ثبت اختراع سرکه زرشک برای پاک‌سازی کبد و کاهش قند خون

تهران- ایرنا- رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی از ثبت اختراع سرکه فراسودمند زرشک در این مجموعه،‌ با خاصیت کاهش پروفایل لیپیدی خبر داد که باعث کاهش سطح قند، چربی و فشار خون بالا و در نهایت پاک سازی کبد می شود.

به گزارش روز سه شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از جهاد دانشگاهی، سیدمحمدحسین سیدکاشی گفت: سرکه فراسودمند زرشک یک محصول نوآورانه است که برای اولین بار توسط عضو گروه پژوهشی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی ثبت اختراع شد.

وی با اشاره به ثبت اختراع سرکه فراسودمند زرشک گفت: فراوری میوه دارای مزیت‌های بسیاری است و می‌تواند به افزایش ماندگاری، حفظ ارزش غذایی و ایجاد ارزش افزوده زرشک کمک شایان توجهی کند.

رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تاکید کرد: سرکه زرشک یک محصول نوآورانه است که برای اولین بار توسط ساره حسینی عضو گروه پژوهشی واحد در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی با روش های کاملا علمی با هدف حفظ حداکثر ترکیبات تغذیه ای زرشک تولید شده است.

 

سرکه فراسودمند زرشک با خواص پاک سازی کبد و کاهش قند و فشار خون ثبت اختراع شد

سیدکاشی بیان کرد: تولید محصولات فراسودمند با فرآوری محصولات درجه دو و سه که عمدتا برای عرضه خام به بازار مناسب نیستند، در ایجاد ارزش افزوده محصول و در صورت ورود به صنعت در اشتغال زایی و کاهش بیکاری موثر است.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه کیفیت ظاهری زرشک مورد استفاده در تولید این محصول به گونه‌ای است که نمی‌توان آن را مستقیم به بازار عرضه کرد، اما این محصول ویژگی‌ های تغذیه ای لازم برای تولید سرکه فراسودمند را دارد.

رییس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: در تولید سرکه از زرشک، ترکیبات ارزشمند موجود در میوه زرشک حفظ شده و از بین نمی‌رود؛ در حالی که اغلب در سایر فرآوری های مربوط به استحصال فرآورده‌ ها در محصولات گیاهی و دارویی، بسیاری از ریزمغذی‌های موجود در میوه از بین می‌رود.

مخترع سرکه فراسودمند زرشک گفت: سرکه زرشک باعث کاهش سطح قند خون، کمک به بهبود دیابت، بهبود اختلالات قلبی عروقی، کاهش عفونت های میکروبی، کاهش فشار خون بالا، کاهش چربی خون، کاهش وزن و کاهش رسوبات چربی انباشته شده در کبد و در نهایت پاک سازی کبد می شود.

حسینی یادآور شد: علاوه بر آن به دلیل وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی و ترکیبات موثره زرشک در سرکه حاصل از این میوه، مصرف آن از التهاب کبد نیز جلوگیری می کند و سبب پاکسازی کبد از سمومی می شود که مانع از عملکرد طبیعی آن می شود. این محصول همچنین به درمان کبد چرب ساده یا استئاتوز کبدی کمک می کند.

وی افزود: مصرف روزانه سرکه فراسودمند زرشک در مقادیر ۱۰-۳۰ میلی لیتر که تقریبا معادل۲-۶ قاشق غذاخوری است، در کاهش وزن و بهبود هضم مواد غذایی در بدن موثر است .

زرشک گیاهی منحصر به فرد و جزو محصولات استراتژیک و انحصاری خراسان جنوبی است که به یاقوت سرخ مشهور است. این محصول سرشار از ترکیبات زیست فعال مانند فلاونوئیدها، آﻧﺘﻮﺳﯿﺎﻧﯿﻦ ها، آلکالوئیدها به ویژه بربرین، تانن ها، استرول ها ، تری ترپن ها ، ویتامین ها، اسید کلروژنیک و اسید کافئیک است.

میوه زرشک پس از برداشت به دلیل از دست دادن رطوبت، بافت آسیب پذیر، آسیب ‌های مکانیکی و پوسیدگی‌های قارچی دارای ماندگاری کمی است.

حدود ۳۰ درصد از میوه های آسیب دیده زرشک که در اثر حمل و نقل و انبار داری کیفیت ظاهری خود را از دست می دهند، به عنوان ضایعات دور ریخته می شود. این در حالی است که این میوه ها از نظر ترکیبات غذایی و دارویی غنی هستند و با تبدیل آن به سرکه از هدر رفت این سرمایه ارزشمند جلوگیری می شود.

 

 

 

 

 

 

۵۱ طرح گازرسانی در شهرستان نهبندان به بهره‌برداری رسید

بیرجند – ایرنا – همزمان با ششمین روز از هفته دولت ۵۱ طرح گازرسانی با اعتبار هزار و ۱۹۳ میلیارد ریال افتتاح و عملیات اجرایی ۲۱ طرح با اعتبار ۲۷۳ میلیارد ریال با حضور استاندار خراسان جنوبی در شهرستان مرزی نهبندان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی روز سه‌شنبه در آیین افتتاح این طرح‌ها که با حضور نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، فرماندار و امام جمعه نهبندان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد، گفت: عملیات گازرسانی به ۱۶ روستای نهبندان با اعتبار ۷۲۰ میلیارد ریال آغاز شد و ۲۶۷ خانوار از مزایای آن برخوردار شدند.

رحمان محمودی با اشاره به افتتاح گازرسانی به ۱۱ پاسگاه و ۱۴ برجک مرزی با اعتبار ۳۷۳ میلیارد ریال در نهبندان، گفت: همچنین گازرسانی به بازارچه دوکوهانه با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید که اجرای یک کیلومتر شبکه توزیع و نصب یک علمک گاز از مشخصات فنی پروژه است.

وی بیان کرد: همچنین با حضور استاندار خراسان جنوبی گازرسانی به ۱۹ واحد صنعتی و تولیدی نهبندان با اعتبار ۹۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

محمودی از آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۵ روستای نهبندان با اعتبار ۱۹۵ میلیارد ریال و جمعیت برخوردار ۱۴۹ خانوار خبرداد و گفت: عملیات اجرایی گازرسانی به ۶ واحد صنعتی و تولیدی نهبندان با اعتبار ۷۸ میلیارد ریال همزمان با پنجمین روز از هفته دولت آغاز شد.

وی اظهار داشت: در مجموع با حضور استاندار خراسان جنوبی در شهرستان نهبندان ۷۲ پروژه گازرسانی با اعتبار هزار و ۴۶۶ میلیارد ریال افتتاح یا کلنگ‌زنی شد.

همزمان با سالروز سفر تاریخی و ماندگار رهبر معظم انقلاب به نهبندان در هفتم شهریور سال ۷۸، این شهرستان مقصد سفر استاندار در ششمین روز هفته دولت تعیین شد.

برنامه‌های سفر به شهرستان نهبندان با حضور در گلزار شهدا و ادای احترام به مقام شامخ شهیدان شکل رسمی به خود گرفت.

حضور در مراسم گرامیداشت سالروز سفر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به نهبندان، مهمترین بخش برنامه‌های امروز استاندار و مسئولان خراسان جنوبی بود و ادامه ترمینال ضبط پسته به ظرفیت هزار و ۳۰۰ تن در سال و سرمایه گذاری ۷۰ هزار میلیون ریالی به بهره‌برداری رسید.

همزمان با هفته دولت امسال ۹۸۷ پروژه عمرانی و اقتصادی با اعتبار بیش از ۸۷۰ هزار میلیارد ریال در خراسان جنوبی افتتاح یا کلنگ زنی می‌شود که از این تعداد ۹۳۳ پروژه با اعتبار ۸۰۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال، قابل افتتاح است و عملیات اجرایی ۵۴ پروژه شهری و روستایی نیز با اعتبار ۶۶ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال در استان آغاز خواهد شد.

دوم تا هشتم شهریورماه سالروز انفجار دفتر نخست‌وزیری به‌ دست منافقان و شهادت مظلومانه شهیدان محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر رییس‌جمهور و نخست‌وزیر در سال ۱۳۶۰ به‌ نام هفته دولت نام‌گذاری شده‌است.

 

 

انقلاب اعتباری دولت سیزدهم در زیست‌بوم خراسان جنوبی

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست خراسان جنوبی گفت : در دولت سیزدهم شاهد انقلاب اعتباری در این اداره کل هستیم که اختصاص ۴٠ میلیارد تومان اعتبار از سفر دوم رئیس‌جمهوری، ١٠۵ میلیارد تومان از محل طرح توسعه نهبندان، ٩۵٠ میلیون تومان برای مقابله با گرد‌و‌غبار و… از جمله این منابع است.

انقلاب اعتباری دولت سیزدهم در زیست‌بوم خراسان جنوبی

اسدالله حاتمی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس از بیرجند با اشاره به اکوسیستم پهناور زیبای استان اظهارداشت: ۳/۱۳درصد از خاک استان معادل دو هزار هکتار در قالب مناطق چهارگانه محیط‌زیست مدیریت می‌شود که شامل سه پناه گاه حیات وحش (نایبندان طبس، تالاب کجی نمکزار نهبندان و رباط شور)، هفت منطقه حفاظت شده (شاسکوه قاین، باقران بیرجند، آرک و گرنگ خوسف، مظفری فردوس، کم‌رسرخ سرایان، پطرگان زیرکوه و درمیان سربیشه) است.

وی تنوع گیاهی و جانوری خراسان جنوبی را نیز شامل ۲۲۸ گونه پرنده، ۵۰ گونه پستاندار، ۵۰گونه خزنده، ۳ گونه دو زیست وبیش از هزار گونه گیاهی شناسایی شده اعلام کرد و گفت: رشد ۶۴ درصدی اعتبارات تملک استانی ابلاغی سال ۱۴۰۱ از ۵۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به ۸۲ میلیارد و ۵۹۰ میلیون ریال از اقدامات حائز اهمیت در حوزه بودجه‌ای این اداره کل است.

۴۰ میلیارد تومان اعتبار سفر دوم

مدیرکل حفاظت محیط زست خراسان جنوبی از اختصاص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار تملک از محل سفر دور دوم رئیس‌جمهور پس از گذشت ۱۴ سال از آخرین ابلاغ مصوبات سفر در حوزه محیط‌زیست استان خبر داد و اضافه کرد: برای اولین‌بار به همت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان، ۱۰۵میلیارد تومان اعتبارات تملک موضوع سند مدیریت جامع تالاب کجی نمک زار نهبندان برای دستگاه‌های اجرایی دارای تکلیف، در سند توسعه شهرستان نهبندان مصوب شد.

اعتبار ایستگاه‌های سنجش کیفی هوا

حاتمی به اختصاص اعتبار ۲ میلیارد و ۵۹ میلیون تومان برای تکمیل، تجهیز و بروز‌رسانی ایستگاه‌های سنجش کیفی هوا و آزمایشگاه‌های خراسان جنوبی اشاره کرد و ادامه داد: تجهیز استان به‌دستگاه‌های غبار ریزشی، پاسخ‌گویی به هزار و ۲۰۰ استعلام در خصوص استقرار واحدهای تولیدی، خدماتی و صنعتی، انجام دو هزار و ۵۰۰ پایش زیست محیطی از واحدهای صنعت، خدماتی و منابع زیستی استان و… از‌جمله اقداماتی ست که از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در خراسان جنوبی انجام شده است.

این مقام مسوول در ادامه از افزایش تعداد و همچنین ارتقاء آزمایشگاه‌های معتمد محیط‌زیست استان خبر داد و گفت: تشکیل مستمر کارگروه‌های مدیریت پسماند، ماده ۱۴ قانون هوای پاک در خصوص انتقال صنایع آلاینده، شرایط اضطرار پدیده گرد و غبار، کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک، کاهش آلودگی هوا، ارزیابی استانی، اضطرار آلودگی هوا، نظارت بر دکل‌های مخابراتی در استان از دیگر اقدامات انجام شده در این دولت است.

به گفته حاتمی امکان استفاده متقاضیان پروژ‌های زیست محیطی از تسهیلات صندوق ملی محیط‌زیست و معرفی متقاضیان برای استفاده از تسهیلات نیز در استان فراهم شده است.

وی ادامه داد: ۶ میلیارد و ۷۴۵ تومان اعتبار نیز برای اجرای برنامه عمل حفاظت گونه‌های جانوری در معرض خطر و تهدید، آبرسانی و تغذیه وحوش، بانک ژن گونه‌های جانوری، پایش مناطق تحت مدیریت، اجرای برنامه سرشماری سالانه حیات وحش، تعمیر و تجهیز پاسگاه‌های محیط‌بانی، ایجاد بستر و زیرساخت‌های گردشگری در تالاب کجی نمکزار نهبندان اختصاص یافت.

تامین اعتبار ۶ پروژه عمرانی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی به معرفی ۴ پروژه عمرانی با اعتبار معادل ۵.۳۶ میلیارد تومان و ۲ پروژه اصلاح مرز مناطق در مصوبات دور دوم سفر رییس جمهور تامین اعتبار آن از سازمان متبوع و انعکاس به مشاور رئیس سازمان برنامه بودجه کشور و استانداری خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: سطح مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط‌زیست استان طی دو سال اخیر به ۲۵ هزار و ۱۸۰ هکتار افزایش یافت.

حاتمی در ادامه به اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با پدیده گرد‌و‌غبار در خراسان جنوبی اشاره و خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۰ از سوی ستاد ملی مقابله با گرد‌و‌غبار اعتباری بالغ‌بر ۹۷ میلیارد تومان به‌دستگاه‌های اجرایی مرتبط در استان در برای مقابله با پدیده گرد و غبار اختصاص یافت.

وی اقدامات اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان را در این حوزه شامل نهالکاری، آبیاری، مراقبت، حفاظت، قرق و مدیریت چرا، ساخت، مرمت و بازسازی منابع آبی در مناطق، تعمیر، تجهیز و نگهداری ایستگاه‌های سنجش کیفی هوا در استان و آموزش، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌رسانی در زمینه مقابله با پدیده گرد و غبار اعلام کرد.

اعتبار مقابله با ریزگردها

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: همچنین سال ۱۴۰۰ اعتباری بالغ‌بر یک میلیارد تومان به‌صورت اختصاصی به اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان برای مقابله و پیشگیری با گردوغبار اختصاص یافت و سال گذشته نیز ۹۵۰ میلیون تومان اعتبار برای این موضوع مصوب شده و اقدامات در راستای هزینه کرد آن در حال انجام است.

حاتمی از اختصاص یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای برنامه‌های آموزشی با هدف ارتقاء سطح دانش، بینش و نگرش زیست محیطی جامعه و ارتقاء سطح مشارکت آنان در زمینه حفاظت از محیط‌زیست خبر داد و اضافه کرد: با هدف آموزش و ترویج فرهنگ حفاظت محیط‌زیست بیش از ۴۰۰ برنامه آموزشی مختلف در قالب کارگاه و وبینار در مرکز استان و همه شهرستان‌ها برای گروه‌های هدف اثر‌گذار از‌جمله دانش‌آموزان، کودکان، دبیران، جوامع محلی روستاهای حاشیه مناطق، دهیاران، دانشجویان و…. را طی یک سال اجرا کرده است.

این مقام مسوول با اشاره به اجرای طرح پرچم داری محیط‌زیست (آموزش محیط‌زیستی نیروی‌های مسلح) به‌عنوان استان پایلوت در کشور ادامه داد: ۴۶ خانه محیط‌زیست برون سازمانی و ۱۲ خانه محیط‌زیست درون سازمانی نیز در استان راه اندازی شد.

حاتمی از دستگیری ۴۵۰ نفر متخلف شکار صید در خراسان جنوبی خبر داد و اظهارداشت: طی مدتی که از دولت سیزدهم گذشته ۶۲۰ مورد لاشه پرندگان و پستانداران از متخلفان شکار وصید کشف و ضبط شد.

به گفته وی در این مدت نیز ۶۸ قبضه سلاح غیر مجاز و ۲۰۲ قبضه سلاح مجاز که استفاده غیر مجاز از آن‌ها شده است از شکارچیان کشف و ضبط شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در ادامه از افزایش ضریب حفاظتی مناطق با راه اندازی مجدد شبکه بی‌سیم و پهباد، خرید موتورسیکلت، استخدام محیط‌بان خبر داد و گفت: ۳۶ دستگاه موتور تریل ۲۵۰ نامی برای تجهیز یگان حفاظت محیط‌زیست خراسان جنوبی سال ۱۴۰۰ خریداری شد.

حاتمی با اشاره به استخدام ۶ محیط‌بان در سال ۱۴۰۱ اشاره و اضافه کرد: ۴ محیط‌بان نیز از طرح به قراردادی در سال ۱۴۰۱ تبدیل وضعیت شدند.

وی اضافه کرد: ۴۵ میلیون ریال بابت تجهیزات انفرادی محیط‌بانان سال ۱۴۰۱ و ۹ میلیارد ریال بابت خرید تجهیزات یگان سال ۱۴۰۲ اختصاص یافت.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*