گزارش/ارسال ۳۵۰۰ پیامک کشف حجاب متصدیان واحدهای صنفی در اولین روز اجرای طرح عفاف و حجاب

آشفته بازار مسکن زیر سایه سکوت آمارهای رسمی/۵

آشفته بازار مسکن زیر سایه سکوت آمارهای رسمی

در حالیکه مراجع رسمی از انتشار آمار تورم مسکن خودداری می‌کنند برخی نمایندگان مجلس بر این عقیده هستند که دولت در اجرای برخی تکالیف خود در قبال ساماندهی بازار مسکن کم توجه است.

به گزارش خبرنگار مهر، بیش از ۲ ماه از مخفی‌سازی آمار تحولات بازار مسکن می‌گذرد، بانک مرکزی و مرکز آمار به عنوان دو مرجع اعلام تحولات قیمت‌ها در بازار مسکن از بهمن‌ماه سال گذشته هیچگونه گزارشی در خصوص تغییرات قیمت مسکن در نقاط مختلف کشور منتشر نکرده‌اند. «سیر افزایشی نرخ ارز و بازار دارایی‌ها در ماه‌های پایانی سال گذشته» و «بروز برخی نشانه‌ها مبنی بر افزایش تورم مسکن در آخرین آمارهای رسمی» نگرانی‌ها در خصوص وضعیت بازار مسکن در آستانه فصل اجاره و جابجایی‌ها را تشدید کرده است.

آمار تورم ماهانه مسکن در تهران، رکورد ۳۰ ماهه را شکست

بررسی آخرین داده‌های منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در خصوص قیمت مسکن در تهران، حکایت از تورم ماهانه ۱۰ درصدی در دی‌ماه سال ۱۴۰۱ دارد؛ آمارها نشان می‌دهد این میزان افزایش تورم ماهانه مسکن در تهران در طول ۳۰ ماه گذشته سابقه نداشته است. طبق این آمار، میانگین متوسط وزنی قیمت هر متر آپارتمان مسکونی، حدود ۵۵ میلیون تومان گزارش شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۶۶ درصد رشد داشته است. همچنین گزارش مرکز آمار از تورم اجاره‌بها در کل کشور در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ نیز حکایت از رشد ۴۲ درصدی سطح قیمت‌ها نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ دارد. اعداد و ارقامی که با توجه به ضریب اهمیت شاخص قیمت مسکن در سبد مصارف خانوارهای کشور، خصوصاً برای مستأجران می‌تواند مهلک و دردناک باشد.

با این اوصاف اما در طی ۲ ماه اخیر، هیچگونه گزارش رسمی از روند تحولات قیمت در بازار مسکن منتشر نشده است؛ در سایه سکوت آمارهای رسمی، آگهی‌های مربوط به قیمت مسکن در فضای مجازی نگرانی مستأجران را افزایش داده است. در روزهای اخیر گزارشی در یکی از رسانه‌های کشور منتشر شده است که طبق آن در یکی از پلتفرم‌های موجود برای آگهی مسکن، برای یک سوئیت ۱۸ متری با عمر بیشتر از ۳۲ سال در منطقه شمیران‌نو، حدود ۴۰ میلیون تومان ودیعه و ۳ میلیون تومان اجاره ماهانه در نظر گرفته شده است!

آیا دولت برنامه کوتاه‌مدتی برای وضعیت بازار مسکن دارد؟

از سوی دیگر، «افزایش سقف پرداخت تسهیلات مسکن جوانان تا ۴ میلیارد تومان» و «تأکید چندباره بر ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال» از جمله تدابیری است که این روزها از سوی مسئولان دولتی برای ساماندهی به وضعیت بازار و کاهش مشکلات متقاضیان خرید مسکن به گوش می‌رسد.

طبق اظهارات مقامات دولتی، برای دریافت سقف تسهیلات مسکن جوانان در شهر تهران باید در مدت ۱۵ سال، مبلغ ۳۱۱ میلیون تومان به حساب بانک مسکن واریز و در پایان ۱۵ سال ۴ میلیارد تومان وام مسکن دریافت کرد. ضمن اینکه به اعتقاد کارشناسان بازار مسکن چنانچه تحریک تقاضا از طریق افزایش میزان تسهیلات با افزایش عرضه پوشش داده نشود، همین موضوع یعنی افزایش میزان تسهیلات می‌تواند در جهت افزایش تورم و التهاب‌آفرینی نقش ایفا کند. از طرفی، تسهیلات ۴ میلیاردی مسکن فقط به حساب‌های جدیدی که در سال ۱۴۰۲ افتتاح شده باشند، تعلق می‌گیرد؛ در نتیجه در صورت ادامه روند افزایش قیمت‌ها در سال‌های آینده، قدرت خرید ۴ میلیارد تومان در سال ۱۴۱۷ ناچیز خواهد بود.

وعده ساخت ۴ میلیون مسکن به کجا می‌رسد؟

علاوه بر این، در مورد وعده ساخت ۴ میلیون مسکن نیز پیشرفتی مشاهده نمی‌شود؛ مهرداد بذرپاش، وزیر مسکن و شهرسازی در جلسه رأی اعتماد خود در صحن علنی مجلس به صراحت از نیازمندی بیش از ۲ برابری بودجه کل کشور برای تأمین مالی ساخت ۴ میلیون مسکن در کشور سخن گفته است. بنابراین حداقل می‌توان گفت از این دو موضوع، در کوتاه‌مدت آبی گرم نخواهد شد و نباید انتظار داشت با این اقدامات معجزه‌ای رخ دهد.

مالیات بر خانه‌های خالی، هیاهو برای هیچ

یکی از موارد دیگری که در ابتدای کار مجلس یازدهم در دستورکار نمایندگان قرار گرفت، اصلاح قانون مالیات بر خانه‌های خالی بود. مدافعان این طرح امیدوار بودند تا با افزایش نرخ این مالیات و همچنین تدقیق نحوه شناسایی خانه‌های خالی، عرضه این املاک –که میزان آنها بیش از ۲.۵ میلیون واحد عنوان می‌شد- در بازار افزایش یافته و همین عامل موجب شکسته شدن نرخ‌ها در بازار شود.

با وجود تصویب و ابلاغ قانون در سال ۹۹، اما شرایط اجرای قانون تاکنون محقق نشده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود تغییر دولت نیز، سامانه املاک و اسکان به عنوان بانک اطلاعاتی و هسته اصلی اجرای قانون همچنان معطل داده و بلاتکلیف باقی مانده است. البته هرازگاهی ادعا می‌شود که فهرستی از خانه‎‌های خالی از طریق سامانه شناسایی شده و جهت اخذ مالیات به سازمان مالیاتی معرفی شده است اما رصد اظهارات مقامات سازمان مالیاتی و همچنین نمایندگان مجلس نشان می‌دهد طرح به دلیل اطلاعات ناقص و عدم بروز رسانی سامانه املاک و اسکان عملاً شکست خورده است.

هیئت دولت به سامانه املاک و اسکان بی‌توجهی می‌کند

نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در همین رابطه می‌گوید: «با توجه به نزدیک بودن فصل شروع جابجایی‌ها باید برای هشت میلیون خانواده اجاره‌نشین چاره‌ای اندیشیده شود، یکی از علل نابسامانی‌های بازار مسکن علاوه بر گره خوردن این موضوع به قیمت دلار، عدم راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان است که بنده چند سال است که پیگیر راه‌اندازی این موضوع در کمیسیون اصل ۹۰ هستم اما متأسفانه حتی در اعضای هیئت دولت هم به این موضوع اعتنا نشده است. آقای رئیس جمهور طبق گزارشات راه‌اندازی این سامانه می‌تواند حداقل یک میلیون خانه احتکار شده را از دست محتکران خارج و به چرخه بهره برداری برساند لذا دستورات لازم را بدهید.»

داوود منظور، رئیس سابق سازمان امور مالیاتی که به تازگی بر مسند ریاست سازمان برنامه و بودجه تکیه زده است، در انتهای سال گذشته در این رابطه اظهار داشت: «سازمان امور مالیاتی در ناموفق بودن اجرای طرح مالیات خانه‌های خالی مقصر نیست چرا که این سازمان از تمام ظرفیت موجود استفاده کرده است اما مبنای اطلاعات خانه‌های خالی اشتباه بوده است و با خوداظهاری نمی‌توان مالیات از خانه‌های خالی گرفت. برای دسترسی به اطلاعات درست از خانه‌های خالی، باید از اطلاعات شهرداری‌ها استفاده کنیم چرا که شهرداری‌ها اطلاعات تک تک واحدها را دارند.»

طبق آخرین آمار، دولت در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱، تنها کمتر از ۱.۵ میلیارد تومان از محل مالیات بر خانه‌های خالی درآمد کسب کرده است، موضوعی که نشان می‌دهد علی‌رغم تمام تلاش‌های انجام شده، این طرح در اجرا شکست خورده است.

به گزارش مهر، خلأ اطلاعاتی و عدم درک دقیق از حقایق بازار در طول سال‌های گذشته به نوعی تبدیل به پاشنه آشیل سیاست‌گذاری و اجرای برنامه‌های مختلف در بازار مسکن شده است؛ با وجود اینکه قانون‌گذار سامانه املاک و اسکان را به عنوان بانک اطلاعاتی این حوزه در نظر گرفته است اما همزمان با آشفتگی در بازار مسکن، همچنان شاهد بلاتکلیفی و عدم پیشرفت این سامانه هستیم به گونه‌ای که برخی نمایندگان مجلس نیز بر این عقیده هستند که اساساً هیئت دولت عزمی برای تکمیل این سامانه ندارد؛ با این اوصاف باید منتظر ماند و دید در ماه‌های پیش رو چه سرنوشتی در انتظار بازار مسکن قرار دارد؟

جیب خالی مستأجران برای تامین آورده مسکن ملی/سرگردانی متقاضیان

جیب خالی مستأجران برای تامین آورده مسکن ملی/سرگردانی متقاضیان

تامین آورده اولیه در طرح ملی مسکن حالا پس از گذشت یک ماه از زمان ابلاغ به مشکلی مضاعف برای بسیاری از اجاره‌نشین‌ها تبدیل شده است، چرا که بیشتر مشمولان توان پرداخت این مبلغ را ندارند.

به گزارش مهر موضوع خانه‌دار شدن از جمله طرح‌هایی است که مورد توجه دولت‌های مختلف قرار گرفته و در این راستا طی چندین سال دولت‌ها تصمیم گرفتند تا سهم سنگین مسکن را در سبد خانوار کاهش دهند.

از این رو برای برآورده کردن آرزوی تهیه مسکن جوانان دولت نهم و دهم با عنوان «مسکن مهر» دست به کار شدند و تهیه مسکن را برای جامعه فاقد مسکن در دستور کار قرار دادند، اما با توجه به وجود برخی مشکلات این پروژه چندان مورد استقبال مردم قرار نگرفت.

اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم تصمیم بر اجرای طرحی دیگر برای تهیه مسکن برای مردم در نظر گرفته شد، با عنوان پروژه «نهضت ملی مسکن» که این پروژه بنا بر خبرها یک طرحی بی نقص نشان داده می‌شود ولیکن بطن قضیه چیزی مغایر با ظاهر مسئله است.

همزمان با اعلام آغاز ثبت نام طرح نهضت ملی تمام مردمی که خانه نداشتند برای به دست آوردن واحدی از این خانه‌ها متقاضی شدند و ثبت نام خود را تکمیل کردند.

تا این جای قضیه «طرح ملی مسکن» کاملاً به نفع مردم در حرکت بود تا اینکه در اسفند ماه سال گذشته همزمان با هیاهوی مردم برای خرید عید پیامک واریز آورده اولیه برای ثبت نام کنندگان ارسال شد که از طرفی خبری خوب برای خانه دار شدن محسوب می‌شد و از طرفی با توجه به خالی بودن جیب مردم ناراحتی و گلایه‌هایی در پی داشت.

جیب خالی مستأجران برای تامین آورده مسکن ملی/سرگردانی متقاضیان

جیب خالی مردم در کش و قوس برای خرید مسکن

رضا محمدی یکی از شهروندان اردبیلی با گلایه از پیامک‌های دریافتی واریز آورده اولیه در کمتر از یک ماه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این انصاف نیست به فاصله یک ماه ۸۰ میلیون از متقاضی دریافت کنید آن هم در این وضعیت اقتصادی و دقیقاً قبل و بعد عید که حساب اکثر مردم خالی است.

وی افزود: اگر اجاره نشین‌ها می‌توانستند هر ماه ۴۰ میلیون تومان پول جور کنند منتی برای ثبت نام در طرح «اقدام ملی» نداشتند.

این شهروند با بیان اینکه طبق برنامه اعلام شده پس از واریز آورده اولیه به مبلغ ۴۰ میلیون تومان ثبت نام کننده وارد طرح می‌شود و ادارات مربوطه باید زمین اعلامی را برای ساخت آماده‌سازی کنند و واریزی دوم را برای پی کنی و فوندانسیون از متقاضیان دریافت کنند، ادامه داد: درخواست واریز ۲ مرحله از آورده‌های مردم در حالی است که مسکن و شهرسازی اردبیل برای آماده سازی شهرک طی جلسه‌ای که با بذر باش در بهمن ماه ۱۴۰۱ داشتند هیچ گونه آماده‌سازی انجام نشده است.

محمدی خواستار شفاف‌سازی در خصوص موضوع مطروحه شد و افزود: مسئولان پاسخ دهند دلیل این آورده مرحله دوم متقاضیان از بابت چیست و اداره مسکن و شهرسازی به استناد چه قانونی کسی را که آورده دوم خود را واریز نکند حذف خواهند کرد در حالی که سازمان‌های مربوطه به تعهد و وظیفه خود عمل نکرده‌اند.

جیب خالی مستأجران برای تامین آورده مسکن ملی/سرگردانی متقاضیان

امیر غفاری دیگر شهروند اردبیلی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: چطور می‌شود در کمتر از یک ماه ۸۰ میلیون آورده از متقاضی طلب می‌کنند در حالی که به گفته خود اداره مسکن و شهرسازی هنوز زمین برای ساخت مسکن مشخص نیست این مبلغ‌ها را برای چه طلب می‌کنند؟ مگر نه اینکه قرار بود بر حسب پیشرفت کار مبالغ را دریافت کنند الان دریافت این آورده‌ها از متقاضی برای چیست؟

وی افزود: بنده به عنوان فرهنگی مستأجر، بعد ۴ سال چشم انتظاری مسکن ملی، حالا ۸۰ میلیون پول در عرض یک ماه را از کجا بیاورم.

آیا واقعاً طرح نهضت ملی مسکن برای فقراست؟

وعده ساخت مسکن یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت سیزدهم برای رفع فقر و شکاف طبقات اجتماعی بوده اما می‌خواهیم ببینیم آیا این وعده اگر عملی شود می‌تواند به این هدف برسد؟

برای ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن آورده مالی اولیه مردم باید حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان باشد که به صورت چند قسط در حدود دو الی سه سال به حساب دولت ریخته می‌شود.

طبق بررسی‌ها و همچنین نظرات کسانی که ثبت‌نام کرده‌اند هنوز رقم اصلی آورده اولیه مشخص نیست و این اختلاف ۲۰۰ میلیونی خود حاکی از سرگردانی مسئولین این نهضت است!

پس از تحویل خانه به مردم که حتی آن هم مشخص نیست چه زمانیست، وامی به مردم تعلق می‌گیرد که گفته شده از ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد و دویست میلیون تومان است و باز هم این بازه درست مشخص نشده است، وقتی این سرگردانی در متولیان دیده می‌شود مردم حس می‌کنند هیچ مدیریتی پشت این پروژه وجود ندارد.

طبق اعلام دولت به طور متوسط برای بازپرداخت این وام مردم باید ماهیانه هفت تا ده میلیون اقساط پرداخت کنند که این مبلغ اوایل دولت تعیین شده و مشخص نیست این مبلغ در زمان تحویل ساختمان چقدر باشد؟ اگر فرضا اقساط وام ملی مسکن ۱۰ میلیون باشد، آیا توان پرداخت این وام را دارید؟

یکی از متقاضیان مسکن در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با نبود ساز و کار مشخص در واریز و دریافت مبالغ آورده گفت: هر چه داشتیم فروختیم و با مصیبت ۴۰ میلیون را واریز کردیم اما از آن زمان تا حالا پیامک واریزی بعدی ارسال نشده است.

وی ادامه داد: با مراجعه‌های پی در پی به راه و شهرسازی مسئولان این نهاد در نهایت گفتند زمینی که برای شما در نظر گرفته شده بود معارض دارد و نتوانستیم مسکن را بسازیم و حالا که مسکن را به روز به ما تحویل نخواهند داد چه کسی خسارت ۳ ساله ما را پرداخت خواهد کرد؟

متقاضیان با پرداخت آورده خود به ساخت واحدها کمک کنند

در رابطه با این مشکل سعی کردیم با مسئولان راه و شهرسازی گفت‌وگویی انجام دهیم که متأسفانه با عدم همکاری مناسب این اداره روبرو شدیم اما بنا بر اخبار گذشته مدیرکل راه و شهرسازی با اشاره به ارسال پیامک‌ها گفته است: از متقاضیان نهضت ملی مسکن که به تازگی پیامک واریز وجه را دریافت کرده‌اند، تقاضا داریم با پرداخت آورده اولیه به ساخت این واحدها در سریع‌ترین زمان کمک کنند تا واحدها به موقع تحویل داده شود چراکه به تناسب واریزی متقاضیان عملیات ساخت مسکن در این طرح سرعت می‌گیرد.

حیدری ادامه داد: به دلیل شرایط مالی متقاضیان ما در ۲ قسط ۸۰ میلیون تومان را قبل و بعد از عید درخواست کردیم تا واریزی را انجام دهند هر چند که در این فرآیند برخی مشکلات وجود دارد اما منابع مورد نیاز این طرح از طریق خود متقاضیان و تسهیلات بانکی تأمین می‌شود که با توجه به شرایط تورمی باید به سرعت ساخت این واحدها را شاهد باشیم.

وی در مورد قیمت تمام شده واحدهای مسکونی نیز تصریح کرد: به هیچ وجه از هم اکنون نمی‌توان قیمت تمام شده واحدها را اعلام کرد بلکه در زمان تحویل قیمت تمام شده واحد مسکونی محاسبه و به متقاضیان اعلام خواهد شد.

جیب خالی مستأجران برای تامین آورده مسکن ملی/سرگردانی متقاضیان

بنیاد مسکن متولی ساخت ۸۹۰ واحد مسکن ملی در اردبیل

حامد کیخسروی، مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل نیز در رابطه با این موضوع در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه بنیاد مسکن کارگزار نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر است، اظهار کرد: در شهر اردبیل ۸۹۰ واحد ساخت مسکن برعهده بنیاد مسکن می‌باشد که از این تعداد ۶۰۰ واحد در شهرک نیایش و اندیشه فعال است.

وی افزود: ۲۴ شهر در استان اردبیل زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند که در آنها ۳۰ هزار و ۳۰۰ نفر برای نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده بودند که پس از بررسی ۵ هزار و ۴۷۸ نفر از آنها حائز شرایط تشخیص داده شدند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل بیان کرد: در قالب طرح بنیاد ساخت ۳ هزار و ۲۸۲ واحد توسط این اداره آغاز به ساخت شده است که ۶۰۰ واحد در شهرستان پارس آباد، ۷۱۲ واحد در خلخال، ۲۰۸ واحد در نمین و ۲۴۰ واحد در بیله‌سوار را شامل می‌شود و از این واحدها ۷۰۰ واحد مراحل اداری را سپری می‌کند و ۲ هزار و ۵۶۸ واحد تاکنون پیشرفت فیزیکی خوبی داشته است.

کیخسروی با بیان اینکه بنیاد مسکن و راه و شهرسازی به دنبال حذف متقاضیان از مراحل بهره‌مندی از این طرح نیست، گفت: این پروژه‌ها متقاضی‌محور اجرایی می‌شود و باید متقاضیان در مراحل مختلف آورده خود را پرداخت کنند تا به سرعت شاهد تکمیل این واحدها و واگذاری آن باشیم و هر قدر متقاضیان در پرداخت آورده تأخیر داشته باشند، به همان نسبت واگذاری پروژه‌ها نیز با تأخیر و تعلل روبه‌رو خواهد شد.

با اینکه طرح ملی مسکن برای خانه دار کردن اقشار ضعیف و فاقد مسکن برنامه‌ریزی شده بود اما این در حالی است که تا چند سال قبل تا حدودی می‌شد به این آرزو رسید اما امروز با توجه به وضعیت اقتصادی و تورم، با پس‌انداز خانواده و وام مسکن هم دردی دوا نمی‌شود و به نوعی می‌توان گفت خرید خانه با حساب و کتاب جیب مردم هم خوانی ندارد.

طبق مشاهدات عینی خبرنگار مهر دلالان املاک همچنان کمین کرده‌اند تا خرید امتیاز را از صاحبانی که توانایی پرداخت اولیه را ندارند از دست ندهند و با پرداخت مبلغ کمی از هزینه امتیاز این طرح را به صورت قراردادی به نام خود ثبت کنند.

با توجه به توضیحات و گفته‌های مسئولان متولی ساخت مسکن ملی این پروژه همچنان روند عادی ساخت و ساز خود را طی می‌کند اما مردم همچنان نگران پرداخت آورده‌های خود برای این طرح هستند.

 

 

 

 

شرط آغاز فعالیت دوباره پیام‌رسان‌های خارجی در کشور/۶

طرح ساماندهی فضای مجازی طی چند سال گذشته توسط مسئولان مطرح شد؛ این مسئله پس از ایجاد محدودیت برای یک پیام‌رسان در سال ۱۳۹۷ و برای سایر پلتفرم‌های خارجی و پس از آن اعمال محدودیت برای دو پلتفرم خارجی اواخر شهریورماه سال ۱۴۰۱، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

                              شرط آغاز فعالیت دوباره پیام‌رسان‌های خارجی در کشور                       به گزارش ایسنا، پس از ایجاد محدودیت برای دو پلتفرم خارجی در نیمه دوم سال گذشته و تأکید مسئولان بر لزوم ایجاد دفتر از سوی آنها در داخل کشور، همچنان تصمیم‌گیری درباره سرنوشت فعالیت آنها، مورد سوال برخی از کاربران بود اما به نظر می‌رسد تکلیف این موضوع با سخنان اخیر رئیس جمهوری که اظهار کرد فعالیت هر سکوی خارجی درصورتی که حاضر به مسئولیت پذیری و پاسخگویی با ایجاد دفتر در داخل کشور باشد، منعی ندارد، مشخص شده است.
با گسترش روزافزون دسترسی به اینترنت و حضور افراد به عنوان کاربر در شبکه‌های اجتماعی، فضایی بسیار گسترده برای برقراری ارتباط بین افراد فراهم شده است، امکانی که در کنار تمامی مزایای آن که شامل کاهش هزینه‌های ارتباطی و تسهیل در اطلاع رسانی‌ها و … است، بعضا مشکلاتی را نیز به دنبال داشت.

طرح ساماندهی فضای مجازی طی چند سال گذشته توسط مسئولان مطرح شد؛ این مسئله پس از ایجاد محدودیت برای یک پیام‌رسان در سال ۱۳۹۷ و برای سایر پلتفرم‌های خارجی و پس از آن اعمال محدودیت برای دو پلتفرم خارجی اواخر شهریورماه سال ۱۴۰۱، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت.

موضوع اصلی که بیشتر مسئولان در این جریان بر آن تأکید دارند، لزوم استقرار و تأسیس نمایندگی پیام‌رسان‌های خارجی در کشور است، با این استدلال که رسانه‌های خارجی که بیش از یک میلیون کاربر دارند حتما باید داخل کشور مانند قوانینی که در اروپا وجود دارد، نمایندگی داشته باشند؛ درواقع اینگونه پیام‌رسان‌ها حق ندارند اطلاعات مردم اروپا را از اروپا خارج کنند و در ایران هم نباید اطلاعات اجتماعی، اقتصادی و حریم خصوصی مردم از کشور خارج شوند.

در این راستا، پس از اتفاقات رخ داده برای اینستاگرام و واتس آپ، نامه‌ای از سوی مرکز ملی فضای مجازی به شرکت متا درباره تأسیس نمایندگی در ایران نوشته و ارسال شد اما پاسخ مثبتی از سوی این شرکت در این زمینه دریافت نشد و درواقع این شرکت به این درخواست ایران برای تعیین نماینده ای در تهران پاسخ منفی داد و اعلام کرد خود را سرگرم این درخواست نخواهد کرد و در حال حاضر که چندین ماه از این موضوع می گذرد خبری رسمی از نتیجه این نامه منتشر نشده است.

مسئولان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، هم معتقدند پلتفرمی که قواعد جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت نمی‌شناسد و هر از چند گاهی نقش محوری در آشوب‌ها به عهده دارد و موجب ناامنی در کشور می شود، طبیعتا بستر مناسبی برای سرمایه گذاری در کشور نیست. از سویی رئیس جمهوری زمستان سال گذشته در این باره گفته بود زندگی، کسب و کار و ارتباطات مردم در بستر فضای مجازی انجام می شود بنابراین این محیط باید آرامش بخش باشد.

وی همچنین در تازه‌ترین سخنان خود در این باره، در دیدار اخیرش با جمعی از فعالان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان درباره موضوع فیلترینگ اظهار کرد: ما همانند برخی کشورهای مدعی آزادی بیان، قائل به برگزاری دادگاه برای سکوهای خارجی نیستیم؛ سیاست دولت جلوگیری از تبدیل شدن فضای مجازی به بستری برای ایجاد ناامنی در کشور است و در این راستا فعالیت هر سکوی خارجی که حاضر به مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی با ایجاد دفتر در داخل کشور باشد، هیچ منعی ندارد.

 

 

 

خانه‌به‌دوش| مستاجران یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار از افزایش تورم/ اجاره‌بها در یک‌سال ۱.۵ برابر شد

طبق آمار مرکز آمار، ۲۴ میلیون و ۴۲۰ هزار نفر در ایران مستاجر هستند و این افراد در پاییز سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل، با رشد ۴۶ درصدی اجاره‌بها مواجه شده و از ناحیه تورم مسکن، ضربه سختی دریافت کرده‌اند.

خانه‌به‌دوش| مستاجران یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار از افزایش تورم/ اجاره‌بها در یک‌سال 1.5 برابر شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، همزمان با نزدیک شدن به فصل تابستان بازار نقل و انتقال مسکن استجیاری همزمان با دما هوا گرم می‌شود و در این مدت مستاجران در همه شهرهای کشور همواره اضطراب انعقاد قرارداد جدید اجاره‌بهای خود را دارند.

در این راستا، بررسی دقیق و تحلیل بازار اجاره در خبرگزاری فارس در قالب سلسله گزارشاتی تحت عنوان «خانه به دوش» در دستور کار قرار گرفته و اولین گزارش این این مجموعه به مسئله رصد مستاجران در کشور می‌پردازد.

* ۲۴.۵ میلیون نفر مستاجر در کشور وجود دارد

طبق آمار بیش از ۳۷ درصد از خانواده‌های شهرنشین کشور، اجاره‌نشین هستند و هزینه اجاره‌بها بیشترین سهم را در سبد هزینه‌های آن ها دارد. این آمار در کلانشهرهای کشور از عدد ۳۷ درصد فراتر است و مطابق پایش انجام شده در تهران ۵۱ درصد خانواده‌ها مستاجر هستند.

از سوی دیگر بررسی آمار اجاره‌نشینی و تطبیق آن با نیاز جدید مشخص می‌کند‌ بیشتر از ۷۰ درصد تقاضای جدید بازار مسکن که عمدتا از زوج‌های جوان تشکیل شده‌اند، توان خرید یا ساخت مسکن را نداشته و مجبور به اجاره‌نشینی شده‌اند.

بر مبنای آمار به دست آمده از سرشماری سال ۱۳۹۵، تعداد خانواده ۲۴ میلیون و ۱۹۶ هزار خانوار بوده است. بر اساس ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار ایرانی رسما مستاجر به حساب می‌آیند. با فرض تعداد اعضای هر خانواده شهری بر اساس بعد خانوار ارائه شده از سوی مرکز آمار، ۲۴ میلیون ۴۲۰ هزار نفر در ایران درگیر بازار اجاره هستند.

بر همین اساس، سهم هزینه مسکن در هزینه‌های خانوارهای شهری برای دهک‌های متوسط به ۵۰ درصد رسیده است. به عبارت دیگر، از هر ۱ میلیون تومان هزینه خانوارها، ۵۰۰ هزار تومان مربوط به تامین اجاره‌بها است.

* مستاجران آسیب‌پذیرترین قشر از ناحیه افزایش تورم هستند

با توجه به جزئیات آماری ارائه شده، مردم بسیاری درگیر بازار اجاره مسکن هستند و افزایش نرخ اجاره‌بها ضربه سنگینی به مردم وارد کرده است.

در همین راستا، مهدی شجاعی، کارشناس حوزه مسکن در رابطه با فشار وارد شده به مردم از ناحیه افزایش اجاره‌بها به خبرنگار فارس، گفت: آسیب‌پذیرترین قشر ایران از تورم مستاجران هستند، زیرا بیشترین اثر در شاخص تورم از ناحیه مسکن است و این اثر به طور کامل در زندگی مستاجران تخلیه می‌شود.

این کارشناس مسکن گفت: حفظ مستاجران از تورم یکی از مهمترین تصمیمات دولت باید باشد اما اهتمام به این مسئله ویژه نیست و مشخص نیست چه زمانی تصمیم اثرگذار برای کنترل بازار اجاره اخذ می‌شود.

*رشد ۴۶ درصدی بهای اجار در یکسال

بر اساس آمار منتشر شده از بانک مرکزی، شاخص بهای اجاره مسکن در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۱ نسبت به سه ماه دوم همان سال ۱۶.۸ درصد افزایش را تجربه کرده است.

این در حالیست که نرخ اجاره بها در سه ماهه دوم سال ۱۴۰۱ نسبت به سه ماهه قبل نیز ۱۲.۴ درصد رشد کرده بود. به عبارت دیگر از انتهای بهار سال ۱۴۰۱ تا انتهای پاییز همان سال نرخ اجاره بها ۲۹.۲ درصد رشد کرده است، در حالی که مصوبه افزایش سقف اجاره این رشد را تا حداکثر ۲۵ درصد تعیین کرده بود. به معنای دیگر این مصوبه به دلیل نداشتن ضمانت اجرایی مطمئن اثری در بازار نداشته است.

مشکل بیشتر در بازار اجاره زمانی مشخص می‌شود که میزان رشد اجاره‌بها در فصل پاییز سال ۱۴۰۱ را نسبت به فصل پاییز سال ۱۴۰۰، ۴۶ درصد افزایش را تجربه کرده است.

با توجه به آمار یاد شده، بیشتر از ۲۴ میلیون نفر در کشور ما وجود دارند که اگر فرضا ماهانه ۴ میلیون تومان برای اجاره مسکن در سال ۱۴۰۰ پرداخت می‌کردند، در سال گذشته با ۴۶ درصد افزایش اجاره بها مواجه شده‌اند و امسال هم نیز با مشکل گرانی اجاره‌بها مواجه خواهند بود و همین مسئله فشار ویژه‌ای به توان اقتصادی و معیشت خانواده وارد می‌کند

 

 

عدم ارائه محصول به بهانه نوسانات ارزی/ اختلاف میلیونی از ثبت تا عرضه سفارش/۶

 

شرکت لوازم خانگی اسنوا برخی محصولات خود را علیرغم صدور فاکتور فروش و ارائه وام کالا به‌دلایلی مانند عدم موجودی و نوسانات ارزی ارائه نکرده است، همچنین آن‌ها را بالاتر از پیش فاکتور و به قیمت روز عرضه می‌کند که قدرت خرید برخی متقاضیان را تحت تاثیر قرار داده است.

سوت‌زنی| عدم ارائه محصول به بهانه نوسانات ارزی/ اختلاف میلیونی از ثبت تا عرضه سفارش

به گزارش فارس، طبق ماده ۸ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، هرگونه تبانی و تحمیل شرایط از سوی عرضه‌کنندگان کالا و خدمات که موجب کاهش عرضه یا پایین آوردن کیفیت یا افزایش قیمت شود، جرم محسوب می شود.

علیرغم قانون فوق براساس گزارشات مردمی در سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس، برخی شرکت‌های لوازم خانگی مانند اسنوا پیش فاکتور محصولات خود به‌همراه قیمت آن‌ها را برای دریافت تسهیلات کالا صادر می‌کنند، اما نمایندگی‌های این شرکت اواخر سال گذشته پس از صدور وام بانکی از ارائه محصول خود به‌دلیل عدم موجودی و افزایش نرخ ممانعت کرده‌اند، به‌نحوی که زمان تحویل سفارش را مشخص نکرده و کالای مدنظر به قیمت روز تحویل عرضه می‌شود.

۳۰ درصد گران‌تر، از ثبت تا تحویل سفارش طی ۴ روز

در همین راستا برای کسب اطلاعات بیشتر با یکی از گزارشگران ارتباط گرفتیم که وی ضمن تاکید بر لزوم حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اظهار کرد: بنده ۲۷ بهمن سال گذشته به یکی از نمایندگی‌های اسنوا مراجعه کرده و دو کالا را به صورت اعتباری ثبت سفارش کردم و فاکتور آن‌ها را برای ارائه به بانک برای دریافت وام از نمایندگی فروش اسنوا گرفتم.

وی به عدم ارائه کالاهای مدنظر پس از دریافت وام اشاره کرد و افزود: پس از دریافت وام ۱۸ ماهه به میزان فاکتور خرید یعنی حدود ۴ روز بعد، برای گرفتن گاز و یخچال به نمایندگی اسنوا مراجعه کردم، اما متصدی مربوطه از ارائه کالاها به دلیل عدم موجودی ممانعت کرد و حتی قیمت اقلام را هم ۳۰ درصد بالاتر از مبلغ داخل فاکتور اعلام کرد، مثلا برای یخچال ۵۶ میلیون تومانی فاکتور شده باید حدود ۷۴ میلیون تومان به صورت نقدی هزینه می‌کردم.

این گزارشگر توضیحاتی درباره‌ی پیگیری‌های خود از دستگاه‌های نظارتی داد و خاطرنشان کرد: نمایندگی مذکور شرکت اسنوا پس از اصرار فراوان ما علت عدم موجودی را نوسانات ارزی پایان سال دانست و ارائه کالاهای مدنظر را به بعد از عید نوروز با قیمت روز تحویل موکول کرد، که اخیرا طی نامه‌نگاری با برخی دستگاه‌های نظارتی توانستم گاز و یخچال مورد اشاره را با همان قیمت فاکتور دریافت کنم.

همچنین گزارشگر دیگری همین روند را توضیح داد و اظهار کرد: قبل از عید پس از دریافت فاکتور حدود ۱۰ روز طول کشید تا وام کالا به حساب ما واریز شود، سپس به چند نمایندگی اسنوا برای دریافت اقلام مراجعه کردم که با عدم موجودی کالا مواجه شدم، به‌نحوی که عرضه‌ی بسیار محدودی از کالاها فقط به صورت نقدی و چندین میلیون بالاتر از قیمت داخل فاکتور انجام می‌شد.

اجبار به خرید کالا با کیفیت پایین‌تر به‌خاطر خلف وعده اسنوا

وی خود را مجبور به دریافت یخچال با کیفیت پایین‌تر دانست و گفت: با توجه به افزایش قیمت یخچالی که سفارش داده بودم، مجبور شدم پس از ایام عید یخچالی با مدل پایین‌تر را با وام مذکور از اسنوا خریداری کنم.

با توجه به آنچه مطرح شد، برخی شرکت‌های لوازم خانگی مانند اسنوا علیرغم ارائه فاکتور سفارش با قیمت مشخص و دریافت وام بانکی از سوی خریدار با همان مبلغ، تحویل محصولات را به تاخیر انداخته و قیمت آن‌ها را به قیمت روز محاسبه می‌کند، گرچه تاخیر در تحویل در فاکتور مطرح شده بود اما به افزایش قیمت کالاها پس از ثبت مبلغ آن‌ها از پیش اشاره نشده بود.

بنابراین لازم است شرکت‌های لوازم خانگی بنابر میزان وامی که متقاضی از بانک مربوطه دریافت می‌کند، کالا و خدمات خود را ارائه کنند تا قدرت خرید اقشار عادی جامعه تحت تاثیر قرار نگیرد، همچنین از وزارت صمت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و مدیریت صنف لوازم خانگی می‌خواهیم بر روند ارائه کالا و خدمات شرکت‌های لوازم خانگی نظارت کرده و در صورت احراز تخلف با عوامل آن برخورد قاطع و قانونی داشته باشند.

اگر قند خونتان بالاست به این میوه‌ها لب نزنید

انجیر در بالاترین سطح فهرست محتوای قند میوه قرار دارد. دو عدد انجیر متوسط ۱۶ گرم شکر دارند. اگر می‌خواهید مصرف قند خود را محدود کنید، انجیر را برش بزنید و آن را با پنیر بز به عنوان یک میان وعده غنی از پروتئین میل کنید. می‌توانید از انجیر برای تهیه سس برای گوشت‌هایی مانند مرغ نیز استفاده کنید.

اگر قند خونتان بالاست به این میوه‌ها لب نزنید(فرارو)

انجیر در بالاترین سطح فهرست محتوای قند میوه قرار دارد. دو عدد انجیر متوسط ۱۶ گرم شکر دارند. اگر می‌خواهید مصرف قند خود را محدود کنید، انجیر را برش بزنید و آن را با پنیر بز به عنوان یک میان وعده غنی از پروتئین میل کنید. می‌توانید از انجیر برای تهیه سس برای گوشت‌هایی مانند مرغ نیز استفاده کنید.

اگر نگران میزان کالری و یا قند مصرفی در رژیم غذایی خود هستید، در اینجا لیستی از میزان قند و کالری موجود در میوه‌ها برای شما لیست شده است.

میوه بدن شما را با فیبر و مواد مغذی ضروری تامین می‌کند. میوه‌ها همچنین کالری، سدیم و چربی کمی دارند؛ اما میوه‌های مختلف دارای سطوح مختلف قند هستند، بنابراین مهم است که قبل از افزودن آن‌ها به رژیم غذایی خود، به آن توجه داشته باشید.

میوه‌هایی که قند بالایی دارند

انبه

میزان قند میوه متغیر است، اما انبه مقدار زیادی دارد. یک انبه ۴۶ گرم قند دارد، بنابراین اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید یا میزان قند مصرفی خود را کاهش دهید، از مصرف این میوه صرفنظر کنید. اگر می‌خواهید طعم خوبی داشته باشید، فقط چند برش را انتخاب کنید تا مصرف قند خود را کم نگه دارید.

انگور

انگور با ۲۳ گرم شکر در یک فنجان در انتهای بالاتر جدول میزان قند میوه قرار دارد. انگور در لیست محتوای قند میوه نزدیک به بالای راس است. یک فنجان انگور حدود ۲۳ گرم قند دارد. هنگام خوردن انگور مراقب قند موجود در آن باشید. یکی دیگر از ترفند‌های خوب این است که آن‌ها را از وسط نصف کرده و فریز کنید. به این ترتیب آن‌ها را آهسته‌تر می‌خورید.

اگر قند خونتان بالاست به این میوه‌ها لب نزنید(فرارو)

گیلاس

در رتبه بندی محتوای قند میوه، گیلاس در بالاترین رتبه لیست قرار دارد. میزان قند میوه گیلاس در سطح بالایی قرار دارد. یک فنجان گیلاس حاوی ۱۸ گرم شکر است. از آنجا که این میوه‌ها کوچک هستند، به راحتی می‌توانید بیش از آنچه در نظر داشتید، زیاده روی کنید و بخورید. قبل از خوردن، از یک پیمانه اندازه گیری برای اندازه گیری سهم مورد نظر خود استفاده کنید تا زیاده روی نکنید.

گلابی‌ها

میزان قند گلابی در بالاترین حد خود قرار دارد. گلابی مقدار مناسبی شکر دارد. یک گلابی متوسط تقریباً ۱۷ گرم شکر دارد. اگر نمی‌خواهید کل گلابی را بخورید، فقط چند برش بخورید و بقیه را در یخچال بگذارید تا بعداً بماند. برش‌های گلابی طعم جالبی به غذا و سالاد می‌دهند.

هندوانه

هندوانه قند خوبی دارد، اما پتاسیم بالایی نیز دارد. هندوانه مملو از آب و الکترولیت‌هایی مانند پتاسیم است، اما یک قطعه متوسط از خربزه ۱۸ گرم قند دارد. زمانی که عرق می‌کنید، هوای بیرون گرم است و زمانی که ورزش می‌کنید به الکترولیت بیشتری نیاز دارید. برای کاهش مصرف شکر، فقط از یک یا دو برش هندوانه لذت ببرید.

انجیر

انجیر در بالاترین سطح فهرست محتوای قند میوه قرار دارد. دو عدد انجیر متوسط ۱۶ گرم شکر دارند. اگر می‌خواهید مصرف قند خود را محدود کنید، انجیر را برش بزنید و آن را با پنیر بز به عنوان یک میان وعده غنی از پروتئین میل کنید. می‌توانید از انجیر برای تهیه سس برای گوشت‌هایی مانند مرغ نیز استفاده کنید.

موز

موز مقدار خوبی قند دارد، بنابراین اگر مراقب میزان مصرف قند خود هستید، فقط چند تکه از آن بخورید. موز یک گیاه مورد علاقه دائمی است، اما قند زیادی دارد. یک عدد موز متوسط حاوی ۱۴ گرم شکر است. اگر این مقدار بیشتر از چیزی است که می‌خواهید، کافی است به جای خوردن کامل، مقداری برش موز به ساندویچ جو دوسر یا کره بادام زمینی خود اضافه کنید.

میوه‌هایی که قند پایینی دارند

آووکادو

آووکادو قند زیادی ندارد، اما کالری بالایی دارد. یک آووکادو فقط یک گرم قند دارد. مردم عاشق نان تست آووکادو، گواکامول یا اضافه کردن آووکادو به سالاد هستند. اما مراقب باشید، زیرا آووکادو در حالی که قند کمی دارد، کالری بالایی دارد. زیاده‌روی روزانه ممکن استباعث افزایش وزن شما شود.

گواوا

گواوا میوه‌ای با محتوای قند کم است. هنگام بررسی میزان قند موجود در میوه، گواوا در انتهای لیست قرار دارد. یک گواوا تقریباً ۵ گرم قند و فیبر بیشتری نسبت به یک وعده غلات کامل دارد. یک گواوا ۳ گرم فیبر دارد. مقدار زیادی فیبر در پوست گواوا وجود دارد، بنابراین قبل از افزودن آن به اسموتی، پوست آن را جدا نکنید.

تمشک

تمشک فیبر زیادی دارد و قند پایینی دارد. تمشک میوه‌ای کم قند است که در هر فنجان فقط ۵ گرم شکر و ۸ گرم فیبر دارد. فیبر به هضم غذا کمک می‌کند و به شما کمک می‌کند در حالی که کالری کمتری مصرف می‌کنید احساس سیری کنید. تمشک ساده خوشمزه است، اما بسیاری از مردم دوست دارند آن را با خامه فرم گرفته تازه بخورند (که به طور چشمگیری محتوای چربی و کالری را افزایش می‌دهد).

طالبی

طالبی میوه‌ای کم قند است که در هر قاچ متوسط ۵ گرم قند دارد. در مقایسه با هندوانه، طالبی یک خربزه کم قند است که در هر قاچ با اندازه متوسط فقط ۵ گرم قند دارد. می‌توانید آن را ساده بخورید. بسیاری از مردم از خوردن طالبی با پنیر و کمی نمک لذت می‌برند.

پاپایا

اگر از میوه‌های استوایی که قند زیادی ندارند لذت می‌برید پاپایا را انتخاب کنید. پاپایا یک میوه استوایی است که می‌توانید بدون خوردن قند زیاد از آن‌ها لذت ببرید. نصف یک پاپایای کوچک فقط ۶ گرم شکر دارد. پاپایای‌های کوچک اندازه مناسبی دارند، بنابراین نیمی از میوه‌ها به اندازه کافی هستند. بسیاری از مردم از پاپایا با آهک و نمک لذت می‌برند. پاپایا همچنین یک تاپینگ خوشمزه برای ماست یخ زده درست می‌کند.

توت فرنگی

توت فرنگی میوه‌ای با قند کمتر است که جلوه زیبایی به سالاد می‌دهد. اگر به دنبال یک توت کم قند هستید، توت فرنگی‌هایی را انتخاب کنید که فقط ۷ گرم شکر در یک فنجان دارند. بسیاری از مردم دوست دارند توت فرنگی ورقه شده را به سالاد تابستانی اضافه کنند.

 

 

 

 

 

اجرای عقد آریایی در دفاتر رسمی ازدواج/ ادعای ترویج فرهنگ باستانی با قرائت شعر فریدون مشیری!

علیرغم ممنوعیت سه ساله عقد آریایی در دفاتر رسمی ازدواج شاهد اجرای این برنامه در برخی مراسمات به همراه عاقد هستیم، به نحوی که منبع گواه‌گیری آن ربطی به ایران باستان نداشته و حتی شاهد ادبیات عربی نیز در اشعار آن هستیم.

سوت‌زنی| اجرای عقد آریایی در دفاتر رسمی ازدواج/ ادعای ترویج فرهنگ باستانی با قرائت شعر فریدون مشیری!

به گزارش خبرگزاری فارس، طبق ماده ۱۰۶۲ قانون مدنی صیغه ازدواج یا نکاح تنها با دلالت صریح بر قصد ازدواج برقرار می‌شود، همچنین براساس بخشنامه شهریور سال ۹۸ کانون سردفتران ازدواج و طلاق هرگونه اجرای عقد آریایی ممنوع اعلام شده است، که در همین راستا علی مظفری رئیس این کانون طی مصاحبه‌های خود اعلام کرده است که عقد آریایی وجاهت قانونی و شرعی نداشته و با متخلفان امر برخورد می‌شود.

 

علیرغم قانون و بخشنامه فوق، براساس گزارشات مردمی در سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس برخی دفترخانه‌های ازدواج با اجرای نمادین برنامه‌ای با حضور عروس و داماد، اشعاری را قرائت کرده و با ادعای احیای فرهنگ باستانی آن را تحت‌عنوان گواه‌گیری یا عقد آریایی تبلیغ می‌کنند.

در همین راستا برای کسب اطلاعات بیشتر با یکی از گزارشگران ارتباط گرفتیم که وی ضمن اشاره به تبلیغات گسترده دفاتر مجری عقد آریایی اظهار کرد: برخی دفاتر ازدواج و طلاق پس از انجام عقد شرعی و قانونی با استناد به برخی اشعاری که ربطی به ایران باستان ندارد، گواه یا پیمانی از عروس و داماد می‌گیرند که از جانب عاقد انجام می‌شود.

وی به منبع پیمان‌نامه عقد آریایی اشاره کرد و گفت: فریدون مشیری در سال ۷۴ شعری به نام پیمان زندگی را سرود که ۱۰ سال بعد در کتابی به نام نوایی هماهنگ باران منتشر شد، به‌نحوی که همین شعر به‌عنوان منبعی برای احیای فرهنگ آریایی کشورمان در مراسمات ازدواج درنظر گرفته شده است، در حالی که هیچ ارتباطی با آداب و رسوم دوران باستان ایران ندارد و حتی مراسم ازدواج زرتشتیان هم شباهتی به این نوع عقد ندارد.

کلمه عربی در صیغه عقد آریایی

این گزارشگر به کلمه عربی موجود در گواه‌گیری مذکور تاکید کرد و ادامه داد: برخی از افراد که مایل به انجام عقد آریایی هستند، خود را از فرهنگ غنی ادبیات عرب و التقاط آن با زبان فارسی دور دانسته و تلاش می‌کنند تنها از ادبیات فارسی استفاده کنند، در حالی که کلمه وفا در جمله«وفادار تو خواهم بود» واقع در متن عقد آریایی ریشه عربی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سراغ دو تا از مجموعه‌های عقد آریایی رفتیم تا با هزینه‌ها و نحوه‌ی اجرای آن آشنا شویم، در همین راستا یکی از دفاتر رسمی که برنامه عقد آریایی را در کرج برگزار می‌کند از هزینه ۵ الی ۱۰ میلیون تومانی برای کل این مراسم خبر داد.

همچنین با بررسی صفحات مجازی این مجموعه‌ها شاهد تبلیغات گسترده آن‌ها با عنوان رسمی برای برگزاری عقد آریایی در کنار ثبت رسمی ازدواج هستیم، به نحوی که فیلم اجرای برنامه خود را در اینستاگرام منتشر می‌کنند.

 

با توجه به آنچه مطرح شد، ممنوعیت اجرای عقد آریایی باید تحت رصد و رسیدگی دستگاه‌های نظارتی مربوطه قرار گرفته و از ترویج فرهنگ جعلی عقد آریایی در مقابل سنت دینی در حوزه ازدواج جلوگیری شود.

 

 

 

تغییر روش‌های درمان اعتیاد در کشور/مصوبات جدید با داروهای گران‌قیمت‌ و پوشش بیمه‌ای در راه است

تغییر روش‌های درمان اعتیاد در کشور/مصوبات جدید با داروهای گران‌قیمت‌ و پوشش بیمه‌ای در راه است

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه به زودی وزارت بهداشت آمار عملکرد حوزه درمان اعتیاد را ارائه و با بررسی شاخص‌های کمی، میزان تغییرات هدف‌گذاری شده برای تنوع بخشی به رژیم درمان اعتیاد در کشور مشخص خواهد شد، می‌گوید: حسب مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر، اسناد اجرایی درمان اعتیاد طی سال ۱۴۰۱ بازنگری شده‌اند و به تدریج پس از طی مراحل اداری لازم ابلاغ می‌شوند.

مجید قربانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه برای گذار دوره محرومیت از مواد با حداقل عوارض و علائم ناخوشایند، در درمان تخصصی اعتیاد از متدهای مختلفی استفاده می‌شود، به روش رویکرد پرهیزمدار یا اصطلاحا سم‌زدایی، درمان نگهدارنده و روش درمان پرهیزمدار اشاره کرد و گفت: اصل درمان اعتیاد، درمان روانی-اجتماعی است که با هدف بهبود رفتارهای فرد و بازتوانی مشکلات جسمی، روانی و به ویژه اجتماعی او از آسیب‌های ناشی از مصرف مواد و تبعات اعتیاد صورت می‌گیرد.

او همچنین معتقد است که از نظر علمی سقفی برای مدت زمان تجویز داروی نگهدارنده وجود ندارد اما کسی که واجد شرایط لازم برای این درمان باشد بهتر است حداقل به مدت یک سال درمان را ادامه دهد در غیر این صورت قطع زود هنگام دارو قبل از بازسازی سیستم عصبی و بهبود وضعیت روانی-اجتماعی فرد می‌تواند موجب عود مصرف مواد شود.

 

سه داروی رایج درمان اعتیاد در کشور

مهم‌ترین شاخص برای انتخاب داروی درمان اعتیاد

 

وی در این میان با بیان اینکه سه داروی اصلی برای درمان نگهدارنده اختلال مصرف مواد افیونی یا همان اعتیاد شدید به مخدرها وجود دارد، «متادون»، «بوپرنورفین» و «اپیوم تینکچر» یا «شربت تریاک» را به عنوان سه داروی مذکور مطرح می‌کند که البته تجویز شربت تریاک بیشتر در کشور ما رایج است چون الگوی مصرف مواد در ایران بیشتر معطوف به تریاک است.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه برای تعیین روش و رژیم درمانی معیارهایی وجود دارد که در منابع علمی و پروتکل‌ها و راهنماهای درمانی معین شده‌اند و پزشک درمانگر پس از ارزیابی هر یک از بیماران براساس این معیارها تصمیم می‌گیرد فرد از چه رویکرد درمانی (پرهیز مدار یا نگهدارنده) کدام دارو و کدام رژیم درمانی و برای چه مدت بیشتر منفعت ببرد؛ مهم‌ترین شاخص برای انتخاب داروی درمان اعتیاد را موفقیت‌آمیز بودن درمان با آن دارو برای کنترل بهینه اعتیاد و عواقب آن که عوارض دارویی احتمالی در مقایسه با آن عواقب بسیار ناچیز است عنوان و تاکید می‌کند: منافع درمان دارویی اعتیاد و آسیب‌های مصرف مواد و عواقب اعتیاد آنقدر زیاد است که عوارض محتمل دارویی در مقابل آن بسیار ناچیز است، کما اینکه برای درمان بسیاری دیگر از بیماری‌های مهم، عوارض داروهای آن بیماری را تحمل کرده و می‌پذیریم.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره چرایی استفاده از متادون برای ترک اعتیاد توسط اکثر معتادان اینطور توضیح می‌دهد: اگر بخواهیم بر موضوع متادون متمرکز شویم باید توجه کنیم این دارو عموما (و نه الزاما همیشه) برای درمان نگهدارنده کسانی مناسب‌تر است که اعتیاد آنها در مراحل پیشرفته‌تر، هم از نظر شدت وابستگی و هم از جنبه عوارض جسمی، روانی و اجتماعی ناشی از اعتیاد یا همراه با آن قرار دارند.

چرا اغلب درمانگران و معتادان برای ترک اعتیاد، «متادون» تجویز و استفاده می‌کنند؟

 

قربانی تصریح می‌کند: بیماران ما، حتی آن‌هایی که مواد سبک‌تری مانند تریاک (در مقایسه با هروئین و شیره) مصرف می‌کنند عموما در مراحل پیشرفته اعتیاد برای درمان مراجعه می‌کنند بنابراین معمولا برای آنها «متادون»، داروی انتخابی است، حال آنکه اگر فرد در مراحل اول اعتیاد برای درمان مراجعه کند یعنی زمانی که اعتیاد و آسیب‌های آن شدت نیافته است، داروهای دیگر می‌توانند برای افرادی که معیارهای لازم دیگر را هم دارند، ارجحیت داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: متادون همچنین نسبت به دو داروی دیگر هم برای درمانگران و هم برای بیماران شناخته شده‌تر است و سابقه بسیار طولانی‌تری برای درمان اعتیاد با آن در کشور وجود دارد، بنابراین عجیب نیست که رغبت بیشتری برای تجویز آن وجود داشته باشد. ضمن اینکه باتوجه به نحوه تعرفه‌گذاری فعلی، باتوجه به قیمت بسیار بالاتر داروهای بوپرنورفین و تنتور اپیوم نسبت به متادون، بسیاری از بیماران ترجیح می‌دهند از متادون استفاده کنند.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه مهم‌ترین شاخص برای تصمیم‌گیری درخصوص نحوه و رژیم درمان اعتیاد، موفقیت‌آمیز بودن آن روش در قطع مصرف مواد غیرقانونی به صورت پایدار است و پس از آن شاخص‌های دیگر لحاظ می‌شود، می‌گوید: به این ترتیب اگر به هر دلیل – از جمله اصرار بیمار- درمان با متادون سهل‌الوصول‌ترین رژیم درمانی باشد و درمان با سایر رژیم‌های درمانی با مانع جدی روبرو باشد، درمانگر موظف است ضمن ارائه توضیحات لازم در مورد محاسن و معایب انواع رژیم‌های درمانی، خدمت درمان با متادون را به بیمار ارائه دهد چون تحت هر شرایطی درمان با متادون در کلینیک‌های تخصصی از مصرف مواد غیرقانونی مناسب‌تر و نسبت به مصرف خودسرانه متادون تهیه شده از بازار غیرقانونی کم‌عارضه‌تر خواهد بود. با این همه، کیفیت درمان که انتخاب رژیم درمانی در آن نقش اساسی دارد نیز بسیار مهم است بخصوص اگر انتخاب داروی نامناسب توسط درمانگر یا بیمار موجب عوارضی شود که به قطع درمان و خروج بیمار از برنامه درمانی یا حتی ترس از ورود به درمان منجر شود. در اینجا نیز هدف اصلی باید قطع بلند مدت مصرف مواد درنظر گرفته شود.

البته قربانی این را هم می‌گوید که بسیاری از عوارض دارویی با اطمینان بخشی، ارائه مشاوره‌های به‌هنگام پزشکی و روانشناختی، تغییر دوز و استفاده از داروهای کمکی قابل برطرف کردن است.

 

مصوبات جدید برای درمان اعتیاد با داروهای گران‌قیمت‌ و افزایش پوشش بیمه‌ای این داروها

 

وی ادامه می‌دهد: به طور مثال ممکن است برخی افراد،‌ از برخی عوارض جنسی یا روانی متادون شکایت داشته باشند حال آنکه این عوارض در زمان اعتیاد آنها به مواد نیز با شدت بیشتر و در کنار مصائبی سهمگین‌تر وجود داشته و اتفاقا درمان موفق با متادون موجب شده با بهبود وضعیت، فرد نیازهای جدیدی را شناسایی کند و انتظار دارد دارو بتواند همه آنها را رفع کند. همچنین افرادی هستند که از بیم وابستگی قوی به متادون وارد برنامه درمانی نمی‌شوند. در تمامی این موارد راهکارهایی وجود دارد که تغییر رژیم درمانی یکی از آنهاست. به دلایلی که ذکر شد هم بیماران و هم درمانگران تمایل بیشتری به رژیم درمان نگهدارنده با متادون دارند لذا تصمیم گرفته شد برای بهینه کردن کیفیت درمان اعتیاد براساس شاخص‌هایی نظیر افزایش ورود و ماندگاری در درمان مزایای استفاده از داروهایی مانند بوپرنورفین ترویج شود و اگر موانعی در این زمینه وجود دارد (مانند کیفیت پایین دارو، قیمت بالای دارو، سهمیه بندی مراکز درمان اعتیاد) برطرف شوند. به این منظور مصوباتی در کمیته درمان ستاد اتخاذ شده که در اصلاحیه دستورالعمل‌های درمان اعتیاد منعکس خواهد شد؛ ازجمله تمهیدات برای ارائه مشوق جهت درمان با داروهای گران‌قیمت‌تر و افزایش پوشش بیمه این داروها نیز درنظر گرفته شده است.

 

تغییر و تنوع‌بخشی به درمان اعتیاد در کشور

 

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در این راستا اعلام می‌کند که به زودی وزارت بهداشت آمار عملکرد حوزه درمان اعتیاد را ارائه خواهد کرد و با بررسی شاخص‌های کمی، میزان تغییرات هدف‌گذاری شده برای تنوع بخشی به رژیم درمان اعتیاد در کشور مشخص خواهد شد.

قربانی با تاکید بر اینکه یک روش درمانی طلایی در اعتیاد نداریم، بلکه با مجموعه‌ای متنوع از رویکردها، مدالیته‌ها و رژیم‌های درمانی روبه رو هستیم که برای هر بیمار حسب شرایط یکی از این شیوه‌ها مناسب یا مناسب‌تر است، خاطرنشان می‌کند: هدف ما پوشش حداکثری انواع روش‌های درمان اعتیاد برای همه نیازمندان است، به نحوی که درمان با کیفیت، در دسترس و متناسب با شرایط بیمار که امکان پرداخت هزینه‌هایش را داشته باشد، تامین شود.

 

ستاد مبارزه با مواد مخدر وارد بحث درمان و بازار داروهای ترک اعتیاد نمی‌شود

بازنگری اسناد درمان اعتیاد طی سال ۱۴۰۱

 

وی بیان می‌کند: ستاد مبارزه با مواد مخدر براساس جایگاه خود وارد بحث مصادیق رژیم‌های درمانی و داروهای بازار درمانی کشور نمی‌شود، اما تلاش می‌کند سبدی متنوع از انواع روش‌های درمانی را تامین کند. ما براین باوریم که هیچ شیوه درمانی موثر براساس شواهد علمی در دنیا وجود ندارد که متخصصین ما به آن تسلط نداشته باشند و یا نتوانند آن را به بیماران در کشور ارائه دهند. عملی کردن این ظرفیت مستلزم آن است که سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و ارائه خدمات درمان اعتیاد در بستری کارشناسی و مبتنی بر اصول علمی و تخصصی صورت گیرد و آگاهی لازم و کامل نسبت به ملاحظات درمان اعتیاد به جامعه داده شود. امری که رسانه‌ها نقشی کلیدی در آن دارند.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌افزاید: همواره در تلاشیم خدمات درمان اعتیاد در کشور با بهره‌گیری از موثرترین شیوه‌های درمانی ارائه شوند، به همین دلیل در بازه‌های زمانی مناسب دستورالعمل‌ها و راهنماهای درمانی براساس جدیدترین یافته‌های علمی دنیا و تجربیات کشور توسط متخصصین مورد ارزیابی قرار گرفته و به‌روزرسانی می‌شوند. براین اساس و حسب مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر اسناد اجرایی درمان اعتیاد طی سال ۱۴۰۱ بازنگری شده‌اند و به تدریج پس از طی مراحل اداری لازم ابلاغ می‌شوند

 

 

 

 

 

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد:

آغاز واگذاری سهام صندوق ذخیره فرهنگیان به معلمان از اردیبهشت‌

نجف پور کردی

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان از آغاز واگذاری سهام شرکت‌های صندوق به اعضا خبر داد و گفت در مرحله اول و در اردیبهشت، بخشی از سهام یکی از شرکت‌های بورسی موسسه به اعضای بازنشسته صندوق واگذار می‌شود و این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

حمیدرضا نجف‌پور کردی درباره طرح «ارزش مالکانه» گفت: یکی از وعده‌هایی که ما به فرهنگیان عزیز عضو موسسه دادیم این بود که ارزش دارایی‌های آنان که حدود ۲۸ سال نزد صندوق ذخیره است را تعیین کرده و در فرآیندی که اصطلاحا طرح «ارزش مالکانه» نام دارد به آن‌ها تقدیم کنیم.

نجف‌پور کردی با اشاره به اینکه این فرآیند ۳ گام اساسی داشت، افزود: گام اول که در سال گذشته برداشته شد، مدلسازی طرح به روش‌های علمی بود که چند ماهی به طول انجامید. گام دوم، فرآیند صحه‌گذاری و طی مراحل قانونی و تصویب آن در هیات‌مدیره و هیات‌امنای موسسه بود که انجام شد و حدود چهار ماه است که فرآیند اجرای این طرح در حال انجام است به طوری که تک‌تک شرکت‌های صندوق طبق قوانین و مقررات سازمان بورس کشور در فرآیند بورسی شدن هستند.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان تصریح کرد: در سال گذشته وعده اجرای طرح ارزش مالکانه را از اردیبهشت ۱۴۰۲ داده بودیم که این امر محقق شد و فرآیند اجرایی شدن واگذاری سهام ارزش مالکانه دارایی‌ها برای اعضای بازنشسته فرهنگیان ان‌شاءالله رقم خواهد خورد.

نجف‌پور کردی گفت: بازنشستگان، مطالبات ۱۰ تا ۱۲ ساله داشتند که معطل مانده بود اما با ثبت کد بورسی خود در سامانه موسسه از سهام‌شان بهره‌مند خواهند شد. بنابراین فرهنگیان با مراجعه به وب‌سایت موسسه به نشانی https://www.szf.ir بخش مشاهده صورت‌وضعیت و یا با ورود به نشانی https://mb.szf.ir وارد سامانه صورت‌وضعیت اعضا شده و در بخش مشخصات پرسنلی، کد بورسی و شماره همراه خود را وارد کنند.

فرهنگیان، کد بورسی خود را در سایت موسسه ثبت کنند

نجف‌پور کردی درباره چگونگی بهره‌مندی فرهنگیان بازنشسته از سهام صندوق گفت: بر اساس قوانین بورس، بازنشستگان عضو صندوق باید پس از دریافت کد بورسی از سایت سجام و یکی از کارگزاری‌ها آن را در سایت موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان ثبت کنند. زیرا اگر فرهنگیان کد بورسی خود را ثبت نکنند، امکان واگذاری سهام به آنان وجود ندارد.

وی درباره نحوه واگذاری سهام سایر شرکت‌های موسسه نیز گفت: در گام اول ۵ شرکت بورسی زیرمجموعه موسسه را برای این امر آماده کردیم و ۵ شرکت غیربورسی نیز آمادگی کامل برای واگذاری دارند. در همین حال طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده، مراحل بورسی شدن حدود ۴۰ شرکت دیگر نیز حدود یک سال زمان می‌برد.

نجف‌پور کردی همچنین با اشاره به اینکه مجمع عمومی صندوق ذخیره فرهنگیان هر سال در موعد مقرر برگزار شده و سود آن نیز اعلام می‌شود، گفت: مجمع سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ موسسه در پایان اسفند ۱۴۰۱ برگزار شد و در آینده نزدیک پس انجام مراحل مالی، زمان و میزان واریز سود به حساب بازنشستگان و منظور شدن آن به حساب شاغلین در دستور کار قرار گرفته و به آنان اعلام خواهد شد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در ادامه اظهار داشت: خواهش ما از تمامی عزیزان عضو موسسه و در گام اول از بازنشستگان، انصرافی‌ها و خانواده فوت‌شدگان این است که اطلاعات بورسی را در سامانه موسسه ثبت کنند تا ما مقدمات کار را با سازمان بورس پیش ببریم و سهام را به خودشان تقدیم کنیم.

نجف‌پور کردی درباره مهلت ثبت کد بورسی تاکید کرد: فرهنگیان هر چه زودتر کد بورسی خود را ثبت کنند، زودتر می‌توانند سهام خود را دریافت کنند ولی ما انتظار داریم حداکثر تا پایان اردیبهشت تمامی فرهنگیان کد بورسی خود را در سامانه صندوق ثبت کرده باشند.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: اگر این همکاری محقق شود ما در صددیم تا سهام یکی از بزرگترین شرکت‌های تابعه موسسه که بستر و مسیر آن کاملا آماده شده است را به فرهنگیان بازنشسته تقدیم کنیم.

روند واگذاری سهام شرکت‌های صندوق به اعضا ادامه خواهد داشت

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اینکه امسال، سال خیلی خوبی برای فرهنگیان خواهد بود، تصریح کرد: معلمان شاغل عضو موسسه طبق اساسنامه صندوق تا زمانی که شاغل هستند سهام‌شان در صندوق توسط یک تیم مدیریتی پویا مدیریت خواهد شد تا هر روز دارایی‌ها و سهام آنان ارزشمندتر شود و زمانی که بازنشسته شوند این دارایی‌ها تقدیم خودشان خواهد شد اما سهام بازنشسته‌ها به آن‌ها واگذار می‌شود تا خودشان مدیریت کنند.

نجف‌پور کردی درباره تعداد فرهنگیانی که از طرح ارزش مالکانه برخوردار خواهند شد، اظهار داشت: از ابتدای تاسیس موسسه تاکنون حدود یک میلیون و ۶۵۰ هزار نفر عضو موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان بوده و هستند که سهام آنان به‌تدریج پرداخت می‌شود.

سود سال مالی ۱۴۰۱ به زودی به حساب بازنشستگان واریز خواهد شد

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: سود سالانه صندوق ذخیره فرهنگیان سال گذشته ۲ ماه پس از برگزاری مجمع به حساب بازنشستگان واریز شد و امسال نیز سود سال مالی ۱۴۰۱ را به زودی پرداخت خواهیم کرد.

نجف‌پور کردی در ادامه گفت: برای ارائه خدمات رفاهی نیز مجموعه‌ای از اقدامات را برنامه‌ریزی کردیم و در بخش‌های زنجیره ارزش و کالایی با شرکت‌های گوناگون توافقاتی حاصل شده و در بستر یک اپلیکیشن که در حال طراحی است به آن‌ها ارائه خواهد شد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در پایان تصریح کرد: در حوزه بانک و تسهیلات بانکی نیز با مجموعه شبکه بانکی در حال مذاکره هستیم تا گام‌هایی برداریم. بانک سرمایه هم متعلق به فرهنگیان عزیز است که در فرآیند احیا قرار دارد و مراحل نهایی خود را طی می‌کند و امیدواریم که در این مرحله هم اعضای صندوق از خدمات بانک سرمایه بهره‌مند شوند.

 

تکنیک‌های غیر معمول اما تاثیر گذار برای غلبه بر اضطراب

تکنیک‌های غیر معمول اما تاثیر گذار برای غلبه بر اضطراب

اضطراب و استرس یکی از مشکلات رایج در دنیای امروز است که با یک‌سری ترفندهای ساده و البته کاربردی می‌توانید بر اضطراب و استرس غلبه کنید.

گروه ایرنا زندگی – ترفندهای مؤثر در غلبه بر اضطراب و رها شدن از استرس در دنیای امروز شاید یکی از نیازهای همه افراد جامعه باشد. عصبانی شدن چیزی است که برای هرکسی اتفاق می‌افتد. اگرچه ترس از صحبت در اجتماعات یا استرس و اضطراب یک اتفاق طبیعی است اما بعضی از اضطراب‌ها وقتی زمان می‌گذرد جدی می‌شود.

تا کنون شاید ده‌ها راه برای غلبه بر استرس شناخته‌اید اما روش‌های غیر معمولی هم برای رفع سریع استرس و اضطراب وجود دارد که نتیجه ی باور نکردنی دارند. راه‌هایی برای مبارزه با اضطراب وجود دارد که در ادامه این بخش خواهید خواند.

تکنیک‌های غیر معمول اما تاثیر گذار برای غلبه بر اضطراب

۱. گوش دادن به موسیقی مناسب

یکی از گزینه‌های ثابت در راهکارهای رفع استرس و اضطراب گوش دادن به موسیقی است به خصوص موسیقی آرام بخش که در ذهن و روح شما حس خوبی ایجاد می‌کند، پس برای شروع این مورد را در شرایطی که ذهنتان درگیر اضطراب است فراموش نکنید.

تکنیک‌های غیر معمول اما تاثیر گذار برای غلبه بر اضطراب

۲. شروع به نقاشی یا رنگ کردن

هنر درمانی راه دیگری برای مقابله با اضطراب است. نقاشی تاثیرات باورنکردنی روی آرامش ما دارد اگر شما احساس ناراحتی کردید، مداد خود را بردارید و شروع کنید.

تکنیک‌های غیر معمول اما تاثیر گذار برای غلبه بر اضطراب

۳. مشت زدن به کیسه بوکس

راه جالب دیگر برای کنترل کردن اضطراب است. مشت زدن به کیسه بوکس برای کاهش استرس مؤثر است و باعث کاهش احساسات بد می‌شود.

۴. تمرکز روی کارهای روزمره

احساسات ما، به اشخاص اطراف ما بستگی دارد اگر خانه و آپارتمان ما مرتب باشد، احساس خوبی به شما دست می‌دهد و اگر نباشد برعکس.

۵. یادآوری اتفاقات خوب زندگی

شما با یادآوری اتفاقات خوش زندگیتان، حس خوبی پیدا خواهید کرد بنابراین از تنش‌هایتان کم خواهد شد و آماده تغییر یا حرکت مثبت در زندگی هستید.

تکنیک‌های غیر معمول اما تاثیر گذار برای غلبه بر اضطراب

۶. نفس عمیق کشیدن

استرس، سیستم عصبی سمپاتیک را فعال می‌کند و سیگنال‌هایی به بدن می‌فرستد که موجب عکس العمل‌های استرسی شدید خواهند شد. هورمون‌های استرس در این عکس العمل آزاد می‌شوند و شما علائم فیزیکی مانند ضربان قلب شدید، نفس‌نفس زدن، سریع نفس کشیدن و گرفتگی عروق را تجربه می‌کنید.

در این زمان با تمام توان هوا را تنفس کرده و کامل آن را خارج کنید تا سیستم عصبی پاراسمپاتیک فعال شود. مغز و سیستم عصبی انسان با دریافت حجم زیادی از اکسیژن هورمون‌هایی مثل آدرنالین را در خون پخش می‌کنند که این هورمون‌ها بر استرس و احساس ناراحتی غلبه می‌کنند.

۷. قدم زدن

راه رفتن یک نوع ورزش کم خرج، کم خطر و در دسترس است که می‌تواند در غلبه بر استرس مؤثر باشد پس با آرامش و کمترین سرعت ممکن حرکت کرده و به اطراف خود دقت کنید و از طبیعت لذت ببرید.

تکنیک‌های غیر معمول اما تاثیر گذار برای غلبه بر اضطراب

۸. داشتن خواب کافی

خواب نامناسب و کمبود خواب بر سلامت جسمانی تاثیر نامطلوب می‌گذارد و اضطراب و استرس را تشدید می‌کند. زمانی که اضطراب دارید، برای خواب کامل ۷ تا ۹ ساعته برنامه ریزی کنید تا میزان اضطراب شما کاهش یابد.

۹. مرتب کردن به هم ریختگی‌های ذهن

به هم ریختگی جسمی و به هم ریختگی روانی و ذهنی از عوامل ایجاد استرس و اضطراب در افراد است. پس برای اینکه شما دچار به هم ریختگی جسمی و ذهنی نشوید، وقت بگذارید و فضای کاری درهم ریخته و نامرتب خود را مرتب کنید. این کار به شما کمک می‌کند، منطقی فکر کنید و دچار اضطراب نشوید.

تکنیک‌های غیر معمول اما تاثیر گذار برای غلبه بر اضطراب

۱۰. لبخند زدن

برای کاهش اضطراب خود لبخند بزنید زیرا خنده می‌تواند عوارض افسردگی و اضطراب را کاهش دهد، پس برای دور شدن حالت عصبی، چیزی برای خنده پیدا کنید.

۱۱. سپاسگزاری

برای درمان اضطراب، سپاسگزاری کنید، تا حس قدردانی در تفکرات شما نهادینه شود. این کار سبب می‌شود افکار منفی از شما دور شوند.

۱۲. داشتن تغذیه مناسب

برای درمان اضطراب تغذیه ی مناسب داشته باشید. اضطراب، فعالیت بدن را دچار اختلال می‌کند و سبب کاهش اشتها خواهد شد. برای تامین نیازهای بدن، مواد غذایی سرشار از ویتامین B و اُمگا۳ مصرف نمایید زیرا این مواد غذایی با سلامت روان ارتباط مستقیمی دارند و اُمگا۳ عوارض افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد. مصرف غلات کربوهیدرات دار نیز، میزان سروتونین را تنظیم می‌کند.

تکنیک‌های غیر معمول اما تاثیر گذار برای غلبه بر اضطراب

۱۳. یوگا

یوگا در کاهش استرس مفید است و می‌تواند روحیه را تقویت کند و مانند یک داروی ضد افسردگی عمل کند و افسردگی و اضطراب و استرس را با تاثیر بر روی سیستم عصبی و واکنش‌های عصبی کاهش دهد. یوگا میزان کورتیزول، فشار خون و تپش قلب را کاهش داده و با افزایش گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) افت شرایط روحی کاهش می‌یابد.

 

۱۴. داشتن تفریحات سالم

برای اینکه روحیه شما بهتر شود و بتوانید استرس را از خود دور کنید، با کودک خود و یا خانواده تان به سفر بروید و یا تفریحات سالمی داشته باشید. برای اینکه ذهن خود را خالی کنید یک عصر را با دوستانتان به تفریحات هیجان انگیز بپردازید و بیش از حد تنها نمانید.

۱۵. داشتن حیوانات خانگی البته از نوع سالمش

به گزارش وب گاه نمناک، داشتن یک حیوان خانگی البته حیوان تایید شده توسط دامپزشک استرس را کاهش می‌دهد و در بهتر شدن روحیه مؤثر است زیرا صرف وقت با حیوان خانگی سبب ترشح اکسی توسین در بدن می‌شود. همچنین داشتن حیوان خانگی سبب می‌شود شما نسبت به آن احساس مسئولیت نمایید و فعالیت کنید.

 

 

 

نقاط تاریک و روشنِ تاخیر در پرداخت مطالبات؛ از بازنشستگان تا معلمان/۶

با برکناری وزیر آموزش و پرورش و افزایش انتقادهای مدیران، کارشناسان و وکلای مجلس از سازمان برنامه و بودجه، بازار نیت‌خوانی‌ها نیز داغ شد. بسیاری موقعیت کنونی مدیریت سازمان برنامه و بودجه را موقعیتی خاص برای کاهش کسری بودجه دولت از طریق کنترل و کاهش حداکثری همه هزینه‌ها عنوان کرده و عمل این سازمان و مدیران آن را طبیعی قلمداد کردند. برخی نیز رویکرد سازمان برنامه و بودجه در سال‌های اخیر را ناشی از ضعف مدیریتی و فقدان اشراف به این حوزه ارزیابی کردند.

نقاط تاریک و روشنِ تاخیر در پرداخت مطالبات؛ از بازنشستگان تا معلمان

به گزارش خبرنگار ایلنا، بحث رتبه‌بندی معلمان و افزایش حقوق بخش قابل توجهی از آنان به مدد اجرای این طرح که دارای مبنای قانونی بوده است، یکی از چالش‌های این روزهای دولت و وزارت آموزش و پرورش است؛ چالشی که در جریان تاخیر در پرداخت حقوق اسفندماه بخش زیادی از معلمان خود را نشان داد و به استعفای وزیر آموزش و پرورش انجامید. در این میان هفته گذشته نمایندگان مجلس بیش از آنکه مشکل را در وزارتخانه آموزش ببینند، تیغ انتقاد خود را به سمتِ سازمان برنامه و بودجه گرفتند؛ سازمانی که در برابر برخی افزایش‌ها و ترمیم قانونی حقوق (چه درباره کارگران و چه بازنشستگان و معلمان) مقاومت می‌کند.

سد برنامه و بودجه یا آموزش و پرورش؟ 

مسعود میرکاظمی (رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور) از زمان تصدی این پست همواره با شعار مقابله با تورم‌زا شدن بودجه، نقشی کلیدی در مقاومت دربرابر افزایش حقوق برخی اقشار داشته است. سازمان برنامه و بودجه حتی با موارد قانونی افزایش مانند «رتبه‌بندی معلمان، افزایش حقوق کارگران دولت مطابق با قانون کار، افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مطابق با رای شورایعالی کار و…» نیز مخالفت دارد. در برخی موارد نیز کنش این سازمان منجر به تاخیر در افزایش‌ها و تاخیر در پرداخت‌ها می‌شود که این خود انتقاداتی را درباره عمدی بودن یا نبودن آنها ایجاد کرده است.

برای مثال سازمان برنامه و بودجه در سال ۱۴۰۱ باتوجه به افزایش ۳۸ درصدی مزد سایر سطوح مزدبگیران مشمول قانون کار، در جلسات تصمیم‌گیری با اعمال این میزان روی حقوق مستمری بگیران سایر سطوح سازمان تامین اجتماعی (که تا پیش از آن یک عرف پذیرفته شده بود) مخالفت کرد. این مخالفت باوجود اعتراضات بازنشستگان و پیگیری تشکل‌های بازنشستگی کشور حدود ۶ ماه به طول انجامید تا سرانجام بازنشستگان سایر سطوح موفق شدند حرف خود را به کرسی بنشانند. در رابطه با رتبه‌بندی معلمان نیز باوجود موافقت دولت و وزارت آموزش و پرورش و تبدیل رتبه‌بندی به یک مصوبه قانونی در مجلس، مخالفت سازمان برنامه و بودجه و ریاست آن ادامه داشت. پیرامون پرونده کارگران دولت نیز باوجود آن‌که این نیروها باید مشمول افزایش ۳۸ درصدی مزد طبق قانون کار می‌شدند، اما درنهایت افزایش ۱۰ درصدی حقوق در سال گذشته مشمول آن‌ها شد و در این میان سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی تاثیرگذاری خود را داشت.

بر معلمان چه گذشت؟ 

معلمان آموزش و پرورش گروهی بودند که در روزهای پایانی عید نوروز از برخی ناهماهنگی‌ها میان دستگاه‌های اجرایی آسیب دیدند. در حالیکه اول فروردین ماه، سرپرست بانک ملی اعلام کرد که «باقیمانده حقوق اسفند ماه فرهنگیان پرداخت شده است» اما بر اساس اعلام فعالان جامعه فرهنگی کشور بخشی از معلمان در استان‌های مختلف همچنان حقوق اسفند ماه خود را دریافت نکرده و برخی نیز علی‌الحساب دریافت کرده بودند.

در ادامه این روند وزیر آموزش و پرورش ضمن عذرخواهی از فرهنگیان طی ایام عید بابت تاخیر در پرداخت حقوق اسفند ماه از واریز فوری مبالغ رتبه‌بندی و مبالغ حقوق معوقه معلمان سخن گفت. سپس بسیاری از مبالغ واریزی در قالب چندین واریز به حساب آن‌ها واریز شد اما هنوز سقف واریزی‌های پراکنده به حد حقوق اسفند آن‌ها نرسیده بود.

این روند ادامه داشت تا اینکه در ۱۵ فروردین ماه همزمان با اولین جلسه پس از سال تحویل ۱۴۰۲، نمایندگان مجلس  در نطق‌های پیش از دستور و تذکرات شفاهی به دولت، وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه بودجه را به دلیل مسئله به وجود آمده در مورد معلمان و سابقه آن درباره سایر اقشار مورد انتقاد قرار دادند.

معین الدین سعیدی (نماینده مردم چابهار و عضو کمیسیون کشاورزی و محیط زیست) در تذکر شفاهی خود به دولت با مطرح کردن سایر اقشار معلمینی که مانند بحث رتبه‌بندی حقوق دریافت نکردند، به انتقاد از عملکرد سازمان برنامه و بودجه پرداخت و گفت: علاوه بر سهل انگاری که در پرداخت حقوق فرهنگیان صورت گرفت، معلمین قرارداد کار معین ۶ ماه است که حقوق دریافت نکرده‌اند.

علیرضا سلیمی (عضو هیات رئیسه مجلس) نیز با یادآوری تعلل‌های صورت گرفته در اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان و سایر تعلل‌های حقوقی، گفت: دولت و مسئولان ذیربط باید با مقصران و خاطیان این موضوعات برخورد کنند. آئین نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی نیز اشکالاتی دارد، گروه‌های ارزیاب سلیقه‌ای عمل کردند لذا امیدواریم اقدامات لازم در این راستا انجام شود.

فاطمه محمدبیگی (نماینده مردم قزوین) نیز در واکنش به مسائل مطرح شده در مورد عملکرد سازمان برنامه و بودجه در مورد تخصیص منابع به آموزش و پرورش برای پرداخت حقوق معلمان و رتبه‌بندی اظهار کرد: آقای رئیس جمهور! چکش عدالتتان را روی میز سازمان برنامه و بودجه فرود آورید تا کم‌کاری‌ها و کارشکنی‌های این سازمان نیز پایان یابد. عدم تخصیص عملکردی بودجه برای قوانین حیاتی ازجمله «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» و «حمایت از معلولان» نشان از معضلات عمیق در سازمان برنامه و بودجه دارد.

کمال حسین‌پور (نماینده مردم پیرانشهر و سردشت) نیز پس از استعفای وزیر آموزش و پرورش گفت: چرا وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه از قبل هماهنگی‌های لازم را انجام ندادند؟ بنابراین دولت باید عزل مدیران ناکارآمد را در دستورکار خود قرار دهد تا مردم بدانند نظام جمهوری اسلامی با هیچ مدیری عقد اخوت نبسته است. آنچه اکنون مهم است و باید با جدیت پیگیری شود موضوع اعتراض فرهنگیان به شیوه نحوه اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان است چراکه ارزیابی‌ها و توزیع رتبه‌ها به درستی صورت نگرفته است و در حق بسیاری از فرهنگیان اجحاف شده لذا باید در فرآیند ارزیابی فرهنگیان بازنگری کنیم.

در جمع‌بندی سخنان مطرح شده از سوی نمایندگان، محمدباقر قالیباف (رئیس مجلس شورای اسلامی) با اشاره به اهمیت پیشنهاد تجدیدنظر در آیین‌نامه قانون رتبه‌بندی با توجه به مشکل پیش آمده، اظهار کرد: قانون رتبه‌بندی با هدف حفظ جایگاه و منزلت معلمان تصویب شد. ما در اطلاعات و آمار و نوع اجرا دچار مشکل بودیم، یعنی اگر می‌خواستیم آن را اجرا کنیم، زمان لازم بود تا اطلاعات گردآوری و فایل‌ها را اصلاح کنیم که این موضوع به زمان نیاز داشت. به نظر می‌رسد دوستانمان در وزارتخانه و مجموعه سازمان برنامه و بودجه و حوزه معاونت علمی و فناوری دولت باید به این موضوع کمک کنند. هر اشکالی که در مجلس، دولت و در اجرای این قانون و در تکمیل رتبه‌بندی در اسناد باشد، به هدف اصلی ما آسیب می‌رساند، لذا باید کمک کنیم که چنین اتفاقی حتما نیفتد.

معلمان چه می‌گویند؟ 

در این میان معلمان به شیوه‌ی رتبه‌بندی و پرداخت حقوق‌ها اعتراض کردند. محمدرضا نیک‌نژاد (عضو کانون صنفی معلمان تهران) با اشاره به این مطلب که «اعتراض معلمان به وضعیت پرداخت حقوق و رتبه‌بندی ناصحیح گسترده است و عدم بروز و ظهور بیرونی آن در برخی دوره‌ها نشان از فقدان اعتراض در فرهنگیان نیست» گفت: یکی از عوامل نارضایتی در میان معلمان شکاف در میان درآمد معلمان با دریافتی سایر کارکنان دولت باتوجه به سختی کار آن‌هاست. مقایسه یک معلم با یک کارمند با رتبه و مدرک تحصیلی و سابقه مشابه در سایر ارگان‌های دولتی نوعی احساس سرخوردگی در این بخش از جامعه ایجاد کرده است. این اختلاف و شکاف درآمدی از نظر درونی آزاردهنده است و از نظر بیرونی نیز معلمین فاقد شغل دوم قطعا از پس هزینه‌های زندگی خویش با این سطح از تورم برنمی‌آیند.

وی با اشاره به این مطلب که «باتوجه به اولویت‌های دولت در جریان فشارهای اقتصادی و خارجی می‌توان دید که فشار به لایه‌های حقوق‌بگیر و مزدبگیر بسیار بیش از سایر اقشار است» تصریح کرد: حدود ۱۳ سال پیش بحث رتبه‌بندی معلمان برای اصلاح این شرایط مطرح شد و در دولت قبل طی پیچ و خم‌های فراوان تصویب نشد و در نهایت این دولت قانون مصوب مجلس را برای رتبه‌بندی اجرا کرد. به عبارت بهتر این دولت هم قصد داشت از اجرای آن شانه خالی کند اما مدیران سازمان برنامه و بودجه در نهایت نتوانستند مقابل آن مقاومت کنند.

این فعال حقوق فرهنگیان تاکید کرد: رتبه‌بندی معلمان به صورت اسمی اجرا شد. آقای منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس، اظهار کرده بودند که طبق رتبه‌بندی مبلغ ۸ تا ۱۶ میلیون به حقوق معلمان افزوده می‌شد. امروز اما ۲ تا ۵ میلیون تومان به حقوق معلمان اضافه شده که در واقع خلاف مصوبه رتبه‌بندی و بسیار برای معلمان عجیب است. همین میزان افزایش تا آخرین لحظات ۲۹ اسفند نیز به معلمان ندادند. ما شاهد این بودیم که خود حقوق اسفندماه معلمان نیز به صورت دو قسطی پرداخت شد. همچنین شش ماه معوقاتی داشتیم که از دولت طلب داشتیم و سازمان برنامه بودجه باعث شد آن مبالغ نیز داده نشود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت در این زمینه دچار کمبود منابع و بودجه بوده است، جواب داد: اگر بحث کمبود بودجه مطرح بوده است، برای تمامی کارکنان و کارمندان دولت است. اما ما می‌بینیم که باقی مخارج دولت و باقی کارکنان دولت بدون کم و کسر از بودجه دولتی مصرف می‌کنند و مصرف بودجه برای سایر بخش‌ها اصلا دولت را آزار نمی‌دهد. اما وقتی به حقوق معلمان نوبت می‌رسد، اولویت‌های دولت تغییر می‌کند. آموزش و پرورش به‌عنوان یک وزارتخانه در اولویت دهم دولت هم قرار ندارد.

این معلم رسمی آموزش و پرورش تاکید کرد: عددی که رئیس سازمان برنامه و بودجه آن را درمورد معلمان اختصاص نمی‌دهد، در مجلس تایید شده و پس از طی مراحل اداری به امضا و ابلاغ دولتی رسیده و حکم آن نیز زده شده است. ۱۵ اسفند با تمام تاخیر و با تمام اعتراضات به رتبه‌های اعطا شده به معلمان، باز هم رتبه‌بندی قانون شده است. وقتی چیزی قانون شده باشد، پیش از هرچیز منابع بودجه‌ای آن در مجلس و دولت دیده شده است. برآورد بودجه‌ای همه موارد رتبه‌بندی از قبل انجام شده و منابع آن از ابتدای ۱۴۰۱ تعیین گشت.

وی با انتقاد از نوع رتبه‌بندی صورت گرفته گفت: اغلب معلمان براساس آیین نامه رتبه‌بندی باید مشمول رتبه ۳ می‌شدند. این درحالی است که از حدود یک میلیون معلم رسمی آموزش و پرورش تنها هزار و ۲۰۰ نفر دارای رتبه حداکثر یعنی رتبه ۵ شدند. خود بنده به عنوان یک معلم نزدیک ۳۰ سال سابقه دارای مدرک فوق لیسانس مرتبط که کتاب ترجمه کردم و صدها مقاله رتبه ۲ شدم. بسیاری از معلمان با سابقه و تحصیل کرده ما دارای رتبه‌های حداقلی ۱ و ۲ از میان ۵ رتبه شدند!

نیک‌نژاد با اشاره به آمارهای مربوط به رتبه‌بندی گفت: عموم معلمان یعنی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد آنان رتبه زیر ۳ داشتند یعنی مشمول رتبه‌های صفر، یک و دو بودند. به عبارت بهتر، با اجرای رتبه‌بندی به شیوه این دولت، زیر ۳.۵ میلیون تومان به حقوق معلمان اضافه شده و این متوسط کمتر از آن چیزی است که دولت باید بنابر بودجه طراحی شده، به معلمان اختصاص می‌داد. یکی از فشارهای سازمان برنامه و بودجه به وزارت آموزش و پرورش دقیقا همین بود که رتبه‌بندی به نحوی انجام شود که دولت در پرداخت حقوق راحت باشد.

محمود ایمان زاده (مسئول اسبق روابط عمومی کانون صنفی معلمان و فرهنگی بازنشسته) نیز با اشاره به فرآیند تاخیر در حقوق‌های معلمان و عدم اجرای صحیح رتبه‌بندی اظهار کرد: بسیاری از معلمان به شکل رتبه‌بندی صورت گرفته اعتراض دارند و بسیاری از دوستان ما که از نظر آیین‌نامه استاندارد رتبه‌بندی باید رتبه ۴ و ۵ داشته باشند، دارای رتبه ۲ و ۳ شدند. برای ما واضح است که ماجرا به مشکل بودجه‌ای دولت برمی‌گردد.

وی با اشاره به برخی تنگ‌نظری‌های صورت گرفته در ارزیابی وزارت آموزش و پرورش افزود: بودجه اختصاص یافته برای رتبه‌بندی معلمان که از قبل مشخص شده بود، شاید در محل‌های دیگری توسط دولت خرج و مصرف شده باشد و وقتی به آموزش و پرورش رسیدند، سعی کردند تا هزینه‌های جدیدی برای خود نتراشند.

این مسئول اسبق روابط عمومی کانون معلمان با اشاره به این مطلب که برخی معلمان مدعی رد شده رتبه صفر برای خود شدند، اظهار کرد: ممکن است در برخی مناطق و شهرستان‌ها به دلایل مختلف غیر حرفه‌ای تعداد اندکی از همکاران را ذیل رتبه‌بندی نیاورده باشند اما قانونا به همه معلمان باید حداقل رتبه یک داده شود که امیدواریم این مطالب پیگیری شود.

پوشش کسری بودجه یا ضعف مدیریتی؟ 

در این میان با برکناری وزیر آموزش و پرورش و افزایش انتقادهای مدیران، کارشناسان و وکلای مجلس از سازمان برنامه و بودجه، بازار نیت‌خوانی‌ها نیز داغ شد. بسیاری موقعیت کنونی مدیریت سازمان برنامه و بودجه را موقعیتی خاص برای کاهش کسری بودجه دولت از طریق کنترل و کاهش حداکثری همه هزینه‌ها عنوان کرده و عمل این سازمان و مدیران آن را طبیعی قلمداد کردند. برخی نیز رویکرد سازمان برنامه و بودجه در سال‌های اخیر را ناشی از ضعف مدیریتی و فقدان اشراف به این حوزه ارزیابی کردند.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در این رابطه توضیح داد: موضوع تاخیر در پرداخت حقوق معلمان و سایر اقشاری که حقوق آن‌ها مانند مستمری‌بگیران با تایید دولت پرداخت می‌شود، امری از روی عمد نیست. کوتاهی صورت گرفته ناشی از دانستن موضوع نیست. مدیران سازمان و دولتی‌ها ممکن است افراد دلسوزی باشند و غرض خاصی جز انجام وظیفه نداشته باشند، اما تیم اقتصادی دولت اشراف لازم را بر حوزه کاری خویش ندارند.

وی با اشاره به تهی شدن سازمان‌ها از منابع انسانی غنی تصریح کرد: این مسائل باعث‌ عدم اشراف مدیران جدید بر امور شد. مواردی مثل تاخیر در پرداخت‌ها و عدم تخصیص بودجه از قبل چنین فرآیندی زاده شد. در حوزه مدیریت سازمان برنامه و بودجه، ما شاهد این هستیم که تقریبا تمامی مدیران قبلی این سازمان کارشناس اقتصادی و اقتصاددان بودند اما در دوره فعلی چنین نبود و اتفاقاتی که اکنون رخ داده قابل پیش‌بینی بود.

مهدی پازوکی (اقتصاددان و مشاور دولت سابق در حوزه برنامه و بودجه) نیز اظهار کرد: اشکال اساسی پیش از سازمان برنامه و بودجه در حوزه‌های ملتهب و بحران‌خیز مثل پرداخت حقوق‌ها باید بداند که قبل از بروز بحران باید با امکان‌های بروز مقابله کند. سازمان برنامه و بودجه نیز به‌عنوان یک نهاد ناظر بر بودجه باید می‌دانست که حقوق معلمان معمولا زودتر از ماه‌های دیگر و حتی در نیمه اسفند پرداخت می‌شد.

وی با بیان این مطلب که «من به عنوان یک شهروند ساده از رسانه‌ها به عنوان یکی از رکن‌های مهم مردم‌سالاری می‌خواهم تا از دولت بپرسند علت تاخیر در پرداخت حقوق اقشار مختلف به‌طور شفاف چیست؟» افزود: مبالغ کارکنان دولت از خزانه پرداخت می‌شود و وزارت آموزش و پرورش تنها موظف است لیست‌های حقوقی را به خزانه بفرستد و خزانه نیز موظف به پرداخت است. ما متوجه شدیم رقم لیست شده بیشتر از بودجه درنظر گرفته شده برای وزارت آموزش و پرورش بوده و در این زمینه مقصر اصلی نهادی است که بودجه وزارت آموزش و پرورش را تعیین کرده و بسته است.

پازوکی تصریح کرد: وزیر آموزش و پرورش احتمالا بخاطر پوشش اشتباه صورت گرفته در مجموعه دولت عزل شد و به‌نظر می‌رسد که منابع درآمدی دولت از قبل مشخص بوده است. این تاخیرها درون دولت نیز نهادینه است و من عمدی در آن نمی‌بینم. برای مثال اکنون دو سال از آغاز کار دولت گذشته و هنوز برنامه هفتم توسعه تدوین و به مجلس تقدیم نشده است. به این معنا دولت هنوز فاقد برنامه و راهبرد اقتصادی است. بکارگیری کارشناسان ضعیف در این حوزه نیز مزید بر علت است.

این استاد اقتصاد دانشگاه با اشاره به اینکه کارشناسان حوزه آموزش وزیر مستعفی آموزش و پرورش را ضعیف‌ترین وزیر پس از انقلاب می‌دانند، تاکید کرد: اتفاق به‌وجود آمده عمد نیست و به نظر بنده ناکارآمدی است. نهادهای امنیتی و اطلاعاتی کشور نیز می‌توانند در اموری از این قبیل که تنش‌آفرین هستند، ورود کرده و تشکیل پرونده دهند. ضمن اینکه نهادهای بازرسی کشور نیز در این حوزه فعال هستند.

وی در پایان با اشاره به اینکه «در سازمان برنامه و بودجه ما بزرگان و نخبگانی مثل روغنی زنجانی و محمد ستاری‌فر را داشتیم» گفت: اکنون ظرفیت کارشناسی سازمان برنامه و بودجه کاهش یافته و باید مدیرانی در این حوزه منصوب شوند تا ما در اموری چون پرداخت حقوق و تخصیص منابع با ضعف در اولویت‌بندی‌ها و زمان‌بندی‌ها مواجه نشویم. تخصص‌گرایی باید در حوزه‌های مهم تصمیم‌گیری اقتصادی حرف اول را بزند تا بتوانیم به اهداف اقتصادی کلان کشور در این شرایط نایل شویم.

 

 

نکاتی که باید مستاجرها بدانند/۴

نکاتی که باید مستاجرها بدانند

به دلیل گرانی و تورم زیاد بسیاری از افراد قادر به خرید خانه نیستند از این رو مجبور به اجاره می‌شوند، اجاره خانه شرایطی دارد که بهتر است از قبل آنها را بدانید.

گروه ایرنا زندگی – امروزه به دلیل گرانی و تورم افراد زیادی قادر به خرید خانه نیستند، بنابراین تنها راه برای آنان اجاره خانه و زندگی در خانه استیجاری است. اجاره نشینی مزایا و معایب بسیاری را به همراه دارد، توصیه می‌کنیم افراد اجاره نشین نکاتی را که در این بخش آورده‌ایم را رعایت نمایند تا دچار مشکل نشوند.

همه جا رو خوب نگاه کن

مستاجر باید قبل از اجاره خانه همه جای خانه را بررسی نماید و اگر چیزی نیاز به تعمیر داشته باشد از موجر بخواهد که آن را سالم تحویل دهد. پیش از نوشتن قولنامه اجاره تکلیف وجود وسایلی مانند شیرآلات سرویس بهداشتی و حمام، وسایل موردنیاز برای سرویس بهداشتی مثل آینه و… روشن شود و از این طریق از هزینه‌های اضافی جلوگیری شود. تعمیراتی که به ملک ربط پیدا کند متوجه مالک خواهد بود مثلا تعمیر خرابی سقف خانه در اثر باران و کیفیت بد ایزوگام بر عهده موجر خواهد بود.

اطرافت رو خوب بررسی کن

قبل از امضای قرارداد خانه در مورد همسایه‌ها مطمئن شوید و بهتر است در مورد همسایه‌ها و سروصدای شبانه و دورهمی‌های پرسروصدا و مهمانی و… از ساکنان بپرسید تا مدت اجاره‌نشینی بدون هیچ مشکلی طی شود. همچنین نزدیک بودن و دسترسی داشتن به سوپرمارکت، سبزی و میوه فروشی، خشک‌شویی و نانوایی هم مهم است.

داشتن پارکینگ رو در نظر بگیر

اگر مستاجران ماشین شخصی دارند از نکاتی که باید به آن توجه کنند، داشتن یا نداشتن پارکینگ و جای پارک اطراف خانه است. اگر خانه پارکینگ نداشته باشد باید در مورد پارکینگ‌های اطراف یا شرایط و جای پارک و امنیت محله هم تحقیق شود.

برای هر تغییری اجازه بگیر

باید بدانید مستاجر بابت ایجاد تغییرات در ملک حق مطالبه هزینه‌ای را از موجر ندارد مگر از قبل اجازه گرفته باشد، اگر فرد مستاجر هزینه‌هایی را برای ملک انجام دهد و از مالک و موجر اذن نداشته باشد هزینه آن بر عهده خودش است.

نکاتی که باید مستاجرها بدانند

بعضی چیزها رو خودت باید تعمیر کنی

تعمیراتی که به خود عین ملک اجاره‌ای ربطی پیدا نمی‌کند با مستاجر است و به موجر یا مالک ارتباطی پیدا نمی کند، مثلا خراب شدن شیر آب یا سیستم گرمایشی یا سرمایشی یا لامپ‌های خانه در زمان اجاره نشینی با مستاجر است و باید هزینه‌های آن را پرداخت کند.

مدت اجاره رو قید کن

مستاجران باید در زمان نوشتن قرارداد اجاره دقت نمایند که مدتی برای آن ذکر شود زیرا در غیر این صورت اجاره باطل شده و ممکن است به ناحق مستاجر محکوم به پرداخت خساراتی گردد.

اگه خونه عیب داره می‌تونی فسخ کنی

طبق ماده ۴۷۸ هر گاه معلوم شود عین مستأجره در حال اجاره معیوب بوده مستأجر می ‌تواند اجاره را فسخ کند یا به همان نحوی که بوده است اجاره را با تمام اجرت قبول کند ولی اگر موجر رفع عیب کند به نحوی که به مستأجر ضرری نرسد مستأجر حق فسخ ندارد.

نکاتی که باید مستاجرها بدانند

در این صورت می‌تونی کرایه خونه ندی

طبق ماده ۴۸۳ قانون مدنی اگر زلزله موجب خرابی خانه شود، دادن اجاره بها از زمانی که آن حادثه رخ داده است منحل می‌شود و مستاجر می‌تواند پول ودیعه ای را که داده نیز پس بگیرد و در جایی دیگر واحدی را اجاره کند.

در صورت فوت مستاجر اجاره به وارث می رسه

اگر مستاجر فوت شود اجاره به وراث وی می‌رسد. با فوت موجر یا مستاجر قرارداد اجاره تا پایان مدت باقی و پابرجاست اما اگر این امر در قرارداد قید گردیده باشد، می‌توان قرارداد را فسخ نمود.

مالک حق تغییر ندارد

مالک نمی‌تواند در مدت اجاره به بهانه ارزان شدن مصالح و… تغییری در عین اجاره‌ای انجام دهد مگر آنکه تعمیراتی اساسی لازم‌ آید که اگر انجام نشود به ملک‌ موجر خسارات و زیان وارد می‌شود، در غیر اینصورت موجر حق این تغییرات و مزاحمت را ندارد.

در این صورت باید خسارت بدی

اگرمستاجر در زمان اجاره به خانه آسیبی وارد کند که ثابت شود مثلا رنگ آمیزی در و دیوار توسط کودک و…، مستاجر مقصر خواهد بود و ضامن خسارات می باشد.

نکاتی که باید مستاجرها بدانند

شرط و شروط ها رو رعایت کن

در ضمن اجاره مستاجر و موجر ممکن است شروط و توافقات فرعی داشته باشند، پس اگر مستاجر و موجر ضمن اجاره شرطی کرده باشند که دیگری از انجام شرط تخلف کند، می توانند فورا قرارداد اصلی اجاره را فسخ نمایند.

به نکات زیر توجه کنید

به گزارش وب گاه نمناک، اگر مستاجر هستید، چون قرار است هر چند وقت یکبار خانه را تعویض نمایید، باید به جز نکات بالا به نکات زیر نیز توجه نمایید:

تخت خواب خود را مخزن دار بخرید تا بتوانید وسایل اضافه خود را در زیر تشک تخت قرار دهید.

حمل بوفه و ویترین در اسباب کشی مشکل بوده و شما را در درد سر خواهد انداخت پس آن را از لیست خرید خود خط بزنید.

از خرید پرده کوتاه بپرهیزید و قد پرده را نیز تا پایین و بلند در نظر بگیرید.

از تهیه لوازم دکوری به تعداد زیاد در منزل خود دوری کنید.

ست مبلمان خود را بیش از ۷ نفر تهیه نکنید.

فرش ۱۲ متری نخرید و به جای فرش‌های خیلی بزرگ فرش ۶ متری بخرید و از خرید فرش‌های گرد بپرهیزید.

بهتر است فرش رنگ خنثی بخرید، فرش‌های روشن یا رنگ خنثی با هر کفپوشی ست می‌شوند.

بهتر است میز ناهارخوری ۶ نفره بیشتر نباشد و میزی را تهیه نمایید که مستطیل بوده تا بتوانید آن را در هر خانه‌ای چیدمان کنید.

در جابجایی خانه با گیاهان زیاد دچار مشکل می‌شوید پس بیش از حد گل و گیاه نخرید.

از خرید جاکفشی‌های بزرگ و جاگیر بپرهیزید.

 

ناباروری مساله‌ای برای میلیون‌ها زوج ایرانی

ایران و کمترین میزان فرزندآوری در یک دهه گذشته

اعظم حمیدپور
ایران و کمترین میزان فرزندآوری در یک دهه گذشته

برای جلوگیری از افتادن در ورطه بحران جمعیتی بهتر است از کسانی که خود داوطلبِ فرزندآوری هستند حمایت به عمل آید. به همین خاطر، تمرکز بر رفع مشکلات زوج‌های نابارور در سیاست‌های جمعیتی اهمیتی اساسی دارد.

در دهه‌های اخیر میزان باروری در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و برخی کشورهای رو به توسعه از جمله ایران، به زیر سطح جایگزین (کمتر از دو فرزند به ازای هر زن) کاهش یافته است. تداوم میزان زیرِ سطح جایگزین باروری، سالخوردگی جمعیت و کاهش نیروی کار را تسریع می‌کند و در نتیجه پیامدهای نامطلوبی برای توسعه اقتصادی و مدنی کشور به دنبال خواهد داشت.

در سرازیری جمعیت؛ «داریم پیر می‌شویم»

در سال ۱۴۰۱، روند فرزندآوری به کمترین میزان و پایین‌ترین نقطه در ۱۱ سال اخیر رسید

سال‌ها است نرخ رشد جمعیت در کشور ما سیر نزولی به خود گرفته است. پارسال اما شیب سراشیبی فرزندآوری تندتر شد. در سال ۱۴۰۱، روند فرزندآوری به پایین‌ترین نقطه در ۱۱ سال اخیر رسید. براساس آمارهای سازمان ثبت احوال کشور، در ۱۰ ماهه نخست سال گذشته، ۸۹۳ هزار و ۷۸۶ نفر در کشور به دنیا آمده‌اند که نسبت به تولد ۹۳۷ هزار و ۷۴۹ نفر در ۱۰ ماهه سال گذشته کاهش ۴۴ هزار نفری (حدود ۴/۷ درصد کاهش) را نشان داد.

با توجه به اینکه آمارهای تفکیکی ۱۰ماهه سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ در دسترس نیست، مقایسه آمار متولدان ۹ماهه سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ نشان می‌دهد تعداد تولدهای پارسال کمترین میزان فرزندآوری از سال ۱۳۹۰ تاکنون بوده است.

اکنون با شتابی قابل‌توجه به سمت پیری جمعیت به پیش می‌رویم. گزارش اخیر محققان ایرانی و بریتانیایی در هفته‌نامه پزشکی «لنست» در این ارتباط قابل‌تامل است. بر اساس این گزارش، ایران در روند پیری جمعیت با شتابی روزافزون روبرو است، به‌طوری‌که در سال ۲۰۲۲، نسبت افراد بالای ۶۰ سال در ایران از ۱۰ درصد کل جمعیت فراتر رفته است. در عین حال نرخ رشد جمعیت در ایران ۰.۷ است که کمترین نرخ در ۲۵ سال گذشته است.

به نوشته لنست، در راس چالش‌های مربوط به سالمندی جمعیت در ایران، سالمندان مجرد یا تنهایی هستند که در خانواده‌هایی با ابعاد کوچک زندگی می‌کنند. در حال حاضر، حدود ۳۰ درصد از سالمندانی که به تنهایی زندگی می‌کنند، در سنین ۸۰ سال و بالاتر هستند.

آگاهی نسبت به مخاطرات سالمندی جمعیت کشور، چند سالی می‌شود که سیاستگذاران را به تکاپو انداخته است. سیاست‌های تشویقی متعددی در نظر گرفته شده است. بر اساس اعلام وزارت صمت، در سال گذشته ۵۰ درصد از تخصیص خودروی کشور از طریق قرعه‌کشی به طرح جوانی جمعیت اختصاص یافت. همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه نیز برای فرزندآوری در نظر گرفته شد. با این حال، این تدابیر تغییرات موثری در زمینه فرزندآوری ایجاد نکرد.

از نگاه ناظران تنها سیاست‌های تشویقی در این حوزه کارساز نیست و باید سیاست‌های حمایتی در اولویت دستگاه اجرایی قرار گیرد؛ سیاست‌هایی چون حمایت مالی و بیمه‌ای از زوج‌های نابارور که می‌تواند در قیاس با اقداماتی چون محدود کردن امکانات پیشگیری از بارداری، راهکاری معقول‌تر برای افزایش جمعیت باشد.

در همین حال و به نوشته روزنامه‌ای چون «رسالت»، با کاهش چشمگیر سهم قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در لایحه بودجه و تنها اجرای ۳۰ تا ۳۵ درصدی آن، چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای در این زمینه وجود ندارد.

گزارش‌های رسمی می‌گوید ۱۵ درصد از زوجین ایرانی، ناباروری مطلق دارند. برخی اما این میزان را بالای ۲۰درصد برآورد می‌کنند

فاصله ناباروری در ایران و جهان

سازمان جهانی بهداشت، «ناتوانی در بارداری در طول یک سال بدون پیشگیری» را در زمره «ناباروری» طبقه‌بندی می‌کند. میانگیـن نرخ نابـاروری در جهــان ۱۵ درصد اســت. برخی گزارش‌ها نرخ باروری در ایران را تا ۲۲ درصد برآورد می‌کنند.

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در آبان ۱۴۰۰ به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نرخ ناباروری اولیه ۱۲ درصد و نرخ ناباروری ثانویه در کشور ۱۶ درصد برآورد شده است.

طبق این گزارش در مجموع حدود سه‌میلیون زوج در کشور درگیر ناباروری هستند و سالانه ۷۰ تا ۹۰ هزار زوج به این آمار اضافه می‌شوند. نابارور ثانویه یعنی زوج‌هایی که بارور بوده‌اند اما به دلایلی همچون سبک زندگی، تاخیر در فرزندآوری، تغذیه و …. قدرت باروری خود را از دست داده‌اند.

این آمار با اظهارات مدیرکل سابق سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تقریبا همخوانی دارد. «حامد برکاتی» در تیر ۱۴۰۰ در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه حدود ۲ میلیون زوج نابارور در ایران داریم آمار ناباروری اولیه را ۱۲.۴ درصد و ناباروری ثانویه را ۱۶ درصد اعلام کرده بود. وی پیشتر (خرداد ۹۹) اظهار داشته بود رشد جمعیت به زیر یک رسیده است، پنجره جمعیتی رو به بسته شدن است و اگر نرخ جایگزینی جمعیت از ۱.۷ کنونی به ۱.۵ برسد به تله جمعیتی می‌افتیم و دیگر امکان جبران از بین می‌رود.

مرکز ناباروری «ابن‌سینا» اما، تعداد زوجین نابارور ایرانی را بین ۱۵ تا ۲۰ درصد یعنی بالاتر از میانگین جهانی ارزیابی می‌کند. به گفته «حمیدرضا صادقی» رئیس مرکز و پژوهشگاه درمان ناباروری ابن سینا در برخی استان‌های پرجمعیت کشور آمار ناباروری بیشتر و حدود ۲۰ درصد است، در کشور حدود ۴ میلیون زوج نابارور داریم که نیازمند دریافت خدمات درمان مشکل ناباروری هستند.

با این حال برخی کارشناسان بر این باورند که ناباروری ۲۰ درصدی در ایران، آماری مربوط به یک دهه پیش است و این شاخص امروز بالاتر از این میزان است. بر اساس نظر این کارشناسان، آخرین آمارگیری‌های بر پایه سرشماری و مطالعات تحقیقی جدی در این زمینه سال‌ها است به‌روز نشده‌اند.

سیاست‌های حمایتی برای رفع ناباروری

به گزارش روزنامه «فرهیختگان» در شهریور ۱۴۰۱، هزینه‌های ناباروری در کشور ما بدون برخورداری از بیمه تکمیلی بالا است؛ هزینه‌های درمان ناباروری از ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان برآورد می‌شود، به این معنا که یک دوره کامل درمان در مراکز خصوصی برای خانواده ایرانی دست کم به اندازه درآمدهای نزدیک به یک سال او هزینه می‌برد.

با وجود مصوبات و ابلاغ‌های دولت برای حمایت‌های بیمه‌ای از رفع ناباروری، حدود نیمی از مراکز درمان ناباروری غیردولتی است

این در حالی است که در مهرماه ۱۴۰۰ بود که دولت سیزدهم در راستای اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت، با مصوبه‌ای هزینه‌های درمان ناباروری و نازایی را تحت پوشش بیمه پایه قرار داد. کمتر از یک سال بعد از ابلاغ این مصوبه به وزارت بهداشت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه‌ و بودجه، هیات‌وزیران در اجرای تبصره (۳) ماده (۴۳) قانون جوانی جمعیت، ضوابط پوشش بیمه‌ای خدمات ناباروری را تصویب کرد. این ضوابط در پایان مرداد ۱۴۰۱ به امضای معاون اول رئیس‌جمهوری رسید.

پس از آن بود که سخنگوی دولت از همگانی شدن بیمه ناباروری خبر داد و اعلام کرد که «همه مراکز درمانی و بیمارستان‌های ارائه‌دهنده خدمات درمان ناباروری موظف به عقد قرارداد با سازمان‌های بیمه‌گر پایه هستند و تمدید پروانه این مراکز و بیمارستان‌ها منوط به عقد قرارداد با بیمه‌های پایه خواهد بود».

براساس این مصوبه هزینه‌های درمان زوج‌های نابارور در مراکز دولتی تا ۹۰ درصد و در مراکز خصوصی تا ۷۰ درصد براساس تعرفه بیمه سلامت پرداخت می‌شود. این در حالی است که به گفته برخی ناظران، این دسته از بیمه نامه‌های پایه، خدمات محدودتر و کمتری نسبت به بیمه تکمیلی را شامل می‌شوند.

نکته اینجا است که حدود نیمی از مراکز درمان ناباروری در کشور مراکز غیردولتی است. به گفته «احمد وثوق» معاون درمان و خدمات تخصصی پژوهشگاه رویان، اکنون ۱۱۰ مرکز درمان ناباروری در کشور وجود دارد که تنها ۵۵ مرکز متعلق به دولت است، ولی دو سوم درمان ناباروری در مراکز غیردولتی انجام‌ می‌شود، یعنی ۶۵ درصد درمان ناباروری در مراکز غیر دولتی است که اگر قرار باشد حمایتی انجام شود، باید در سمت و سویی باشد که ترغیب برای مراکز غیر دولتی باشد که این زوجین را پذیرش کنند.

اکنون هزاران زوج نابارور با اتکا به قانون یادشده، نسبت به درمان مشکل خود امیدوارتر شده‌اند؛ اما مسیر اجرای کامل و کارآمد این قانون نیازمند رفع موانع بروکراسی از سوی وزارت بهداشت در قالب تدوین شیوه نامه فنی بهره‌مندی از این پوشش بیمه‌ای است.

این در حالی است که حمایت از زوج‌های نابارور، یکی از بهترین کانال‌ها به سمت تحقق سیاست‌های جمعیتی کشور محسوب می‌شود. «حمید چوبینه» دبیر انجمن علمی باروری و ناباروری ایران در مصاحبه‌ای گفته بهتر است کسانی صاحب فرزند شوند که خودشان داوطلب فرزندآوری هستند. بیش از سه‌میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد و چنانچه از این تعداد حدودا ۸۰-۷۰ درصد با خدمات بیمه ناباروری صاحب فرزند شوند، قریب به دومیلیون زوج می‌توانند تا یک یا دو فرزند داشته باشند و در نهایت دو تا چهار میلیون نفر به جمعیت کشور در پروسه‌ای یک تا دو ساله اضافه خواهد شد که عدد بسیار خوبی است.

رشد استاندارد جمعیت و رساندن باروری به سطح جایگزین از حساسیت زیادی در اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب برخوردار است و باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

دولت سیزدهم در این مسیر اقدامات مهمی را به انجام رسانده است. افزایش سطح پوشش بیمه‌ای پایه از خدمات ناباروری یکی از این اقدامات است که همچنان که اشاره شد زوج‌های بسیاری را به فرزنددار شدن امیدوار کرده است.

با این حال اجرای این قانون در مراکز غیردولتی با چالش‌هایی مواجه و رفع آن در گروی نظارت دقیق و رفع چالش‌های بروکراتیک بیمه‌ای است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*