قطره ۶/۱ همتی‌ در دریای وعده‌های راه آهن

در یک سال گذشته، پروژه راه‌آهن خراسان جنوبی با تخصیص ۶/۱ همت اعتبار ۳۵درصد در زیرسازی پیش رفته است. در حالی که مسئولان استان بر این باروند که این پروژه از برنامه زمان بندی شده جلوتر است اما بسیاری از مطالبه گران، پیشرفت این پروژه را از وعده های پیش از این داده شده بسی عقب تر می دانند. پروژه ای که در دولت قبل وعده پایانش در ۱۴۰۴ داده شده بود حالا تازه به زیر سازی ۳۵ درصدی رسیده و از گوشه و کنار صدای گلایه های پیمانکاران آن شنیده می شود.
با تغییر دولت اما مسئولان استان در حفظ پروژه راه آهن و روشن نگه داشتن چراغ کارگاه های آن تلاش بسیار کردند و می‌کنند. مسئولان استان و حتی پایتخت همه بر این مهم اجماع نظر دارند که این پروژه، بیش از یک مسیر ریلی و نمادی حیاتی از توسعه اقتصادی، اتصال به شبکه ترانزیتی ملی و فرامنطقه‌ای و فرصت‌های تازه نه فقط برای شرق که برای کل کشور است.

ستون فقرات توسعه شرق کشور
مدیرکل راه و شهرسازی استان، با اشاره به پیشرفت زیرسازی از ۱۵ درصد به ۳۵ درصد گفت: «پروژه راه‌آهن شرق کشور یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی خراسان جنوبی است و تکمیل آن، هم زمان سفر را کاهش می‌دهد، هم حمل‌ونقل بار و مسافر را تسهیل و ارتباطات بین‌استانی و فرامنطقه‌ای را تقویت می‌کند.»
میرمحمد مودی،تأکید کرد که راه‌آهن استان نه تنها برای جابجایی داخلی اهمیت دارد، بلکه به عنوان یک مسیر ترانزیتی به کشورهای همسایه، فرصت‌های اقتصادی و تجاری جدیدی ایجاد می‌کند. زیرسازی دقیق و استاندارد این مسیر، توان حمل بار سنگین و افزایش سرعت قطارها را فراهم می‌کند و ریلی امن و پایدار برای دهه‌های آینده ایجاد خواهد کرد.

جزئیات پیشرفت
و برنامه‌ریزی عملیاتی
با تخصیص ۶/۱ همت اعتبار، بخش‌های مهم زیرسازی شامل خاک‌برداری، تسطیح مسیر، تعبیه پل‌ها و سازه‌های فنی اصلی تکمیل شده و مسیر برای آغاز عملیات روسازی آماده است. این پیشرفت، نشان‌دهنده مدیریت متمرکز، هماهنگی بین دستگاه‌ها و اولویت‌دهی به پروژه‌های کلیدی استان است. مودی توضیح داد که راه‌آهن شرق ایران، علاوه بر نقش اقتصادی، به عنوان حلقه ارتباطی بین استان و کشورهای آسیای میانه و افغانستان عمل می‌کند و تکمیل آن می‌تواند سفرهای تجاری و حمل‌ونقل کالا را به شکل چشمگیری تسهیل کند.

توسعه اقتصادی و پیامدهای منطقه‌ای
تکمیل راه‌آهن استان، به افزایش دسترسی تولیدکنندگان محلی به بازارهای بین‌المللی، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و جذب سرمایه‌گذاری در صنایع وابسته منجر خواهد شد. این مسیر، فرصتی برای رونق صنایع و کشاورزی استان فراهم می‌کند و نقش استراتژیک خراسان جنوبی را در نقشه ترانزیتی شرق کشور تثبیت می‌کند.

چشم‌انداز ترانزیتی
و استراتژیک پروژه
مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: «با تکمیل راه‌آهن، استان به یک مرکز ترانزیتی کلیدی تبدیل خواهد شد؛ این مسیر نه تنها بار مسافری و کالا را جابه‌جا می‌کند، بلکه فرصتی برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری با افغانستان و کشورهای همسایه ایجاد می‌کند.» از نظر او پروژه‌های دیگر حمل‌ونقل جاده‌ای و فرودگاهی نیز مکمل این طرح هستند، اما راه‌آهن ستون فقرات توسعه و اتصال استان به شبکه‌های ملی و بین‌المللی است. با همه پیشرفت‌های زیرسازی، واقعیت تلخ این است که ۶/۱همت اعتبار، قطره‌ای در برابر وسعت واقعی پروژه راه آهن استان است و خبرهای جدید درباره آن به زبان اعداد و ارقام گویای این حقیقت است که خط ریلی خراسان جنوبی همچنان در مرز بین وعده و واقعیت قرار دارد. تکمیل راه‌آهن نیازمند استمرار تخصیص بودجه ها و اعتبارات کلان است به علاوه هماهنگی دقیق، مدیریت متمرکز، برنامه‌ریزی عملیاتی و زیرساخت‌های پشتیبان نیز شرط لازم اجرای این پروژه است. راه‌آهن خراسان جنوبی بیش از یک مسیر ریلی است؛ نمادی از توسعه اقتصادی، پل ارتباطی با کشورهای همسایه و ستون فقرات ترانزیتی شرق کشور؛ اما این نماد، تا واقعی شدن فاصله زیادی دارد و هر روز تأخیر، هزینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرصت‌های تجاری استان را به تعلیق می‌کشاند.
اینکه امروز عملیات زیرسازی پیش می رود، نشانه امید است، نه تضمین پیشرفت کامل. آینده این مسیر، به تصمیم‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و مدیریت روزهای پیش رو وابسته است؛ مسیر تکمیل راه‌آهن هنوز پر از پرسش، توقف‌های احتمالی و چالش‌های ناتمام است که سرنوشت توسعه شرق کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد. واقعیت این است و مردم استان باید آن را بدانند.