رئیس جمهور با اعلام رضایت از عملکرد آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: مشارکت مردم در مدرسهسازی اشک شوق انسان را سرازیر و عشق و امید به آینده را زنده میکند.دکتر مسعود پزشکیان ظهر روز پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۴، در ادامه برنامههای سفر دولت وفاق به خراسان جنوبی، در جلسه توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم، با اشاره به دستاوردهای حاصل از مشارکت مستقیم مردم در مدرسهسازی، این تجربه را الگویی موفق برای حل سایر مسائل کشور دانست.به گزارش امروز خراسان جنوبی، دکتر پزشکیان با اشاره به نقش مردم در پیشبرد نهضت مدرسهسازی و خلق صحنههای زیبا و ماندگار، کلید حل مسئله را دغدغهمندی و نپذیرفتن وضع موجود دانست و تصریح کرد: آدم باید درد و دغدغه داشته باشد که نباید این وضع باشد. وقتی این دغدغه را داشته باشی، راه را پیدا میکنی. اگر دلمان نخواهد این وضعیت باشد و بخواهیم بهتر باشد، راه پیدا میکنیم. اگر منتظر بمانیم دولت پولیگیر بیاورد، مجلس مصوب کند، بعد بیاییم اجرا کنیم، ۴۷ سال گذشته و هنوز همینجاییم؛ اما حالا در عرض یک سال، راه چندین دهساله را با مردم طی کردیم و این قدرت مردم بود. رئیس جمهور سپس با اشاره به تجربه ایستادگی مردم در جنگ اخیر گفت: همین مردم بودند که در جنگ ۱۲ روزه دشمنان ما را خوار و ذلیل و ناامید کردند. آنها شاید تجهیزات نظامیشان از ما بیشتر و دقیقتر بود اما این مردم بودند که آنها را ناامید کردند. دکتر پزشکیان با بیان اینکه مدرسهسازی پایان کار نیست افزود: ما ساختمان نساختهایم که تمام شده باشد؛ این اول کار است. هم تجهیز خواهیم کرد با کمک مردم، هم روشها را اصلاح خواهیم کرد. باید باور کنیم نباید از هیچکس در دنیا عقب باشیم. اگر در ذهن ما باشد که نباید عقب بمانیم، برای عقب نماندن تلاش میکنیم؛ اما اگر این وضعیت را بپذیریم، دیگر کاری نمیشود کرد. رئیس جمهور با اشاره به مسیر تربیت انسان و جامعه گفت: خدا انسان را عزیز میخواهد، عالم میخواهد، دانا میخواهد، رحیم و کریم میخواهد؛ خدا انسانها را همراه و متحد میخواهد. اگر ما مسلمانها ید واحده شویم دشمن نمیتواند ما را زمینگیر کند، و اگر با هم باشیم، میتوانیم به سرعت وضعیت خودمان را در همه زمینهها اصلاح کنیم. دکتر پزشکیان با اشاره به اهمیت خودباوری خاطرنشان کرد: تا وقتی زندهای باید بروی به طرف خدا، و رفتن به طرف خدا یعنی رفتن به طرف علم، خلاقیت، دانایی، عزت و سربلندی. اگر اراده کنی، کسی نمیتواند جلویت را بگیرد. کافی است گنج درونی فرزندانمان را کشف و شناسایی کنیم و آنگاه خواهیم دید که به جایگاه رفیع میرسند.
قدردانی از اقدامات انجامشده
رئیس جمهور با قدردانی از اقدامات انجامشده، بر ضرورت سرعت بخشی به روند کارها و حرکت به سمت رشد و ارتقای جمعی به جای نگاه فرد محور افزود: باید یاد بگیریم من را به ما تبدیل کنیم؛ اینکه یک عده را نخبه کنیم و بقیه را طوری ببینیم که انگار هیچاند، قابل قبول نیست. همه انسانها این توانمندی را دارند؛ کافی است بیدار شوند، کافی است ضربتی بخورد. رئیسجمهور در سخنان پایانی خود با تأکید بر ضرورت پرهیز ازپذیرش وضع موجود اظهار داشت: قدردان تلاشها و مجاهدتهایی هستم که تاکنون صورت گرفته است، اما به شرایط کنونی رضایت ندارم وپذیرش این وضعیت را شایسته نمیدانم. هرچند ممکن است انجام تمامی امور از عهده یک فرد به تنهایی برنیاید، اما با عزم راسخ مسیر اصلاح و پیشرفت را تا حد توان ادامه خواهم داد. در عین حال، لازم است بستر لازم برای ظهور و نقشآفرینی نیروهای توانمند فراهم شود تا با همافزایی و مشارکت جمعی، حرکت کشور به سوی تعالی شتاب گیرد. دکتر پزشکیان همچنین با تأکید بر توانمندی ملت ایران و با قدردانی از حاضران و مشارکت گسترده مردم، ابراز امیدواری کرد که با تداوم این روحیه همدلی و همکاری، کشور و جامعه اسلامی در برابر فشارها و دشمنیها با سرافرازی ایستادگی کنند.
ویژگی مثبت خراسان جنوبی
آموزش و پرورش است
محمد جعفر قائمپناه، معاون اجرایی رئیس جمهور، در جلسه شورای برنامهریزی و توسعه استان خراسان جنوبی، آموزش و پرورش را از ویژگیهای مثبت این استان دانست و گفت: این استان فرهنگی و فرهیخته است و حوزه آموزش و پرورش یکی از نقاط قوت آن محسوب میشود. وی با اشاره به آمارها افزود: نسبت دانشآموز به معلم در کشور ۲۸.۸ است، اما در خراسان جنوبی ۲۳.۶ است و استان رتبه بیستوسوم را در این شاخص دارد. تراکم دانشآموز در کلاسهای درس نیز در کشور ۲۳ نفر و در این استان ۲۰ نفر است. قائمپناه ادامه داد: به ازای هر هزار نفر جمعیت، ۵.۸ نفر تحصیلکرده دانشگاهی در کشور وجود دارد، در حالی که این رقم در خراسان جنوبی ۶.۹ است و استان در رتبه هشتم کشور قرار دارد.
وی همچنین اعلام کرد: با ۱۸۵۰ میلیارد تومان مصوبات ستاد اجرایی دولت برای استان، توسعه آموزش و پرورش در خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفته است.
با اجرای نهضت توسعه عدالت آموزشی
سرانه آموزشی به ۷/۶و سرانه ورزشی
به ۸۷/۰ متر مربع افزایش یافت
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز در نشست نهضت توسعه عدالت آموزشی با حضور رئیسجمهور گفت: اجرای نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی و پرورشی، علاوه بر بهبود شاخصهای زیرساختی، زمینهساز ارتقای کیفیت آموزشی و درخشش دانشآموزان استان در عرصههای ملی و بینالمللی شده است.
به گزارش امروز خراسان جنوبی، مهدی مرتضوی اظهار کرد: با اجرای این نهضت، سرانه آموزشی دانشآموزان استان از ۶.۴ به ۶.۷ متر مربع و سرانه ورزشی از ۰.۵۸ به ۰.۸۷ متر مربع افزایش یافته که نشاندهنده رشد ۴.۷ درصدی فضاهای آموزشی و رشد ۵۰ درصدی فضاهای ورزشی است.
وی افزود: این دستاوردها حاصل مشارکت گسترده مردم، خیرین، دستگاههای اجرایی، شوراها، دهیاریها و همراهی فرهنگیان استان است و امروز آموزش و پرورش به گفتمان غالب جامعه خراسان جنوبی تبدیل شده است. وی با اشاره به اقدامات انجامشده در قالب نهضت توسعه عدالت آموزشی بیان کرد: در حال حاضر ۱۰۵ پروژه آموزشی شامل ۴۷۵ کلاس درس با زیربنای بیش از ۷۳ هزار متر مربع در استان در حال اجراست که تاکنون ۵۸ پروژه در قالب ۱۶۷ کلاس درس به بهرهبرداری رسیده است و بیش از ۲ هزار نفر از اعضای تیمهای مردمی در اجرای این پروژهها مشارکت داشتهاند. مرتضوی در ادامه به اقدامات کیفیتبخشی آموزشی و پرورشی اشاره کرد و گفت: در این راستا، اجتماعات یادگیری برای توسعه مهارتهای حرفهای بیش از ۹۱ درصد معلمان دوره ابتدایی و ۸۹ درصد معلمان متوسطه برگزار شده و طرح «توانا» با هدف تحول در روشهای تدریس و تبدیل کلاسها به محیطهای یادگیری پویا با مشارکت بیش از ۹۲ درصد معلمان ابتدایی اجرا شده است.
وی افزود: اجرای الگوی «مدرسه تراز» با هدف تحلیل دقیق وضعیت مدارس و شناسایی نیازهای واقعی دانشآموزان و معلمان، با مشارکت ۱۰۰ درصد مدارس خاص و غیردولتی و ۵۰ درصد مدارس عادی مطابق برنامه انجام شده و طرح «حامی» نیز برای جلوگیری از تکرار پایه و ایجاد امید تحصیلی برای ۱۲ هزار و ۷۱۹ نفر ـ درس در دوره ابتدایی به اجرا درآمده است.مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ادامه داد: برگزاری کارگاههای آموزشی «کاربرد هوش مصنوعی در یاددهی ـ یادگیری» با مشارکت ۲ هزار و ۵۰۰ معلم و ۲۵ هزار دانشآموز، پوشش واقعی ۹۸.۷۴ درصدی دوره ابتدایی و تحقق نرخ جذب خالص ۹۶.۳۱ درصدی دانشآموزان ششساله از دیگر نتایج ملموس این اقدامات است. مرتضوی با اشاره به دستاوردهای علمی و افتخارات دانشآموزان استان گفت: در یک سال اخیر، برای نخستین بار مدال طلای المپیاد جهانی نانو توسط دانشآموز استان کسب شد و ۲۳ رتبه کشوری در جشنواره نوجوان خوارزمی به خراسان جنوبی اختصاص یافت. وی افزود: همچنین دو دانشآموز از شهرستان مرزی نهبندان موفق به کسب مدال طلا و نقره در مسابقات بینالمللی اختراعات سوئیس شدند و استان توانست هفت رتبه برتر کشوری در دومین رویداد بینالمللی «الفتا» به دست آورد.مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی ادامه داد: حضور ۱۲ هزار و ۸۹۹ دانشآموز در جشنوارههای علمی ـ پژوهشی و کسب ۲۶ رتبه کشوری، کسب ۲۵ رتبه برتر در جشنواره ملی پرسش مهر ریاست جمهوری، ۲۹ رتبه برتر در رشتههای انفرادی و گروهی جشنواره فرهنگی و هنری «فردا» و کسب رتبه برتر جشنواره شهید رجایی در حوزه ایثار، جهاد و شهادت از دیگر افتخارات آموزش و پرورش استان بوده است. مرتضوی همچنین از تأسیس نخستین دبیرستان وابسته به دانشگاه بیرجند و نخستین هنرستان وابسته به ادارهکل فنی و حرفهای در قالب طرح «همنوا» با همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد و گفت: در کنار این اقدامات، ۳۱۹ دانشآموز بازمانده از تحصیل نیز به کلاس درس بازگردانده شدند. وی در پایان تأکید کرد: امروز در خراسان جنوبی هیچ کلاس درسی بدون معلم وجود ندارد و هیچ دانشآموزی به دلیل کمبود فضای آموزشی از تحصیل محروم نیست و آموزش و پرورش استان با تداوم نهضت توسعه عدالت آموزشی، مسیر پیشرفت، کیفیتبخشی و آیندهسازی را با قوت ادامه خواهد داد.
وبسایت روزنامه امروز خراسان جنوبی