دانشگاه ملی مهارت؛ پلی میان آموزش و صنعت

رئیس دانشگاه ملی مهارت خراسان جنوبی گفت: این دانشگاه با هدف جبران کمبود نیروی متخصص و ایجاد پیوند واقعی میان دانشگاه و صنعت تأسیس شده است. به گزارش صدا و سیمای خراسان جنوبی، جهانگیر با حضور در برنامه «پرسمان» صدا و سیمای استان اظهار کرد: دانشگاه ملی مهارت، که از تغییر نام دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور شکل گرفته، فعالیت خود را در استان‌ها با مراکزی مانند مرکز خواهران سپیده کاشانی آغاز کرد و به‌تدریج گسترش یافت. این دانشگاه در همه استان‌ها دارای ستاد استانی است و ذیل آن، آموزشگاه‌هایی متناسب با نیاز هر شهرستان فعالیت می‌کنند؛ به‌طوری‌که در خراسان جنوبی اکنون هشت آموزشگاه در واحد خواهران و برادران فعال است.
او افزود: «فلسفه وجودی این دانشگاه، پر کردن فاصله میان دانشگاه و صنعت است. ما ذیل وزارت علوم فعالیت می‌کنیم و جنبه‌های آموزش، پژوهش و فناوری را پوشش می‌دهیم، اما رسالت اصلی‌مان تربیت نیروی ماهر و آماده ورود به بازار کار است.»به گفته رئیس دانشگاه ملی مهارت خراسان جنوبی، بیش از ۶۳ درصد دانش‌آموختگان این دانشگاه در سطح کشور جذب بازار کار و تولید شده‌اند و در برخی مراکز، مانند آموزشکده طبس، میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان در برخی رشته‌ها به صد درصد می‌رسد.جهانگیر با تأکید بر اینکه رشته‌های دانشگاه متناسب با مزیت‌های منطقه‌ای و ظرفیت‌های بازار کار طراحی می‌شوند، گفت: «تقویت بنیه مهارتی دانشجویان از مهم‌ترین برنامه‌های ماست. در کنار آن، برای جبران کمبود نیروی اداری، توسعه زیرساخت‌ها و مدیریت اعتبارات نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم. برای تأمین منابع مالی، به درآمدزایی خارج از فصول بودجه‌ای هم روی آورده‌ایم.»او از همکاری دانشگاه با بخش‌های مختلف خبر داد و افزود: «از مجموعه‌های صنعتی و تولیدی دعوت می‌کنیم تا از طریق فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی با ما همکاری کنند. این همکاری‌ها به شکل تفاهم‌نامه و قرارداد رسمی منعقد می‌شود تا هر دو طرف از ظرفیت‌های یکدیگر بهره ببرند.»
رئیس دانشگاه ملی مهارت خراسان جنوبی درباره نیروی انسانی این مجموعه گفت: «در حال حاضر ۲۰ عضو هیئت علمی و ۱۰۰ کارمند داریم. در انتخاب نیروها دقت می‌شود تا تخصص آنان با نیاز رشته‌ها همخوانی داشته باشد و بتوان از ظرفیت‌شان به بهترین شکل استفاده کرد.»او با بیان اینکه دانشگاه هنوز در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد فعال نیست، افزود: «دانشجویان ما برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر هیچ محدودیتی ندارند؛ زیرا سرفصل‌های آموزشی مطابق با استانداردهای وزارت علوم است. ضمن اینکه اجازه داریم رشته‌های جدیدی را متناسب با نیاز بازار کار طراحی و اجرا کنیم؛ برخی از این رشته‌ها در دیگر دانشگاه‌ها وجود ندارد.»
جهانگیر رشته‌هایی مانند معماری، کامپیوتر، آی‌تی، طراحی دوخت و لباس، مکانیک خودرو، معدن و تأسیسات را از رشته‌های پرطرفدار دانشگاه دانست و گفت: «رشته‌ها به‌طور مداوم متناسب با نیاز بازار کار به‌روز می‌شوند. تعامل دانشجویان با صنایع و تفاهم‌نامه‌های همکاری با مجموعه‌های فعال، زمینه جذب سریع آنان در بازار کار را فراهم کرده است.»او با اشاره به فعال بودن کانون فارغ‌التحصیلان دانشگاه افزود: «با رصد وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان، متوجه شده‌ایم بسیاری از آنان کارآفرین یا استاد شده‌اند. هدف از تأسیس این کانون، حفظ ارتباط مؤثر با دانش‌آموختگان و سنجش کیفیت آموزش است. در واقع، پایان تحصیل برای ما آغاز مرحله جدیدی از همراهی با دانشجوست.»