پروژههای راهسازی در خراسان جنوبی با هدف تکمیل ۴۵۰ کیلومتر باند دوم تا پایان دولت، شتاب گرفته و مسیر توسعه ترانزیت شرق کشور را هموار میکند. به گزارش مهر، در سالهای اخیر توسعه شبکه راههای خراسان جنوبی بهعنوان یکی از اولویتهای زیرساختی استان در دستور کار دولت قرار گرفته است. موقعیت جغرافیایی ویژه این منطقه در مسیر کریدورهای شمال–جنوب و شرق–غرب کشور، هممرزی طولانی با افغانستان و تردد گسترده زائران مشهد مقدس، ضرورت تسریع در تکمیل باندهای دوم و ارتقای ایمنی محورهای ارتباطی را دوچندان کرده است. در همین زمینه، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از شتاب گرفتن پروژههای راهسازی در استان و برنامهریزی برای تکمیل ۴۵۰ کیلومتر باند دوم تا پایان دولت خبر میدهد.
میرمحمد مودی، با اشاره به اهمیت جغرافیایی و راهبردی استان گفت: خراسان جنوبی بهعنوان یکی از پهناورترین استانهای کشور در مسیر دو کریدور اصلی شرق به غرب و شمال به جنوب قرار دارد و از جایگاه ویژهای در ترانزیت، صادرات و ارتباطات جادهای کشور برخوردار است.وی افزود: این استان بهدلیل قرار گرفتن در مسیر زائران مشهد مقدس و داشتن طولانیترین مرز مشترک با افغانستان، همواره یکی از پرترددترین مسیرهای جادهای کشور محسوب میشود و همین امر ضرورت توجه ویژه به احداث باندهای دوم و استانداردسازی جادهها را دوچندان کرده است.مودی با تأکید بر اینکه در سالهای گذشته استان دچار عقبماندگی تاریخی در حوزه راهها بوده است، گفت: خوشبختانه با همت مسئولان استانی و ملی، پروژههای راهسازی در سالهای اخیر با شتاب بیشتری پیش میرود و هدف اصلی ما، رفع این عقبماندگی در دولت فعلی است.
وضعیت فعلی راههای استان
وی در تشریح وضعیت فعلی راههای استان افزود: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است و از نظر طول راهها رتبه ششم کشور را دارد. اداره کل راه و شهرسازی استان یکی از بزرگترین ادارات منطقهای کشور است و بهدلیل وسعت زیاد، مسئولیت سنگینی در توسعه زیرساختهای حملونقل دارد.مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی سه هدف اصلی برای توسعه راهها در استان برشمرد و گفت: تکمیل کریدورهای اصلی شمال–جنوب و شرق–غرب که از استان عبور میکنند، اتصال معابر و گذرگاههای مرزی استان به شبکه بزرگراهی کشور و اتصال همه مراکز شهرستانها به شبکه بزرگراهی سراسری از جمله این اهداف است.
وی افزود: بر اساس مطالعات انجامشده، استان به حدود ۲۲۰۰ کیلومتر باند دوم نیاز دارد. از این میزان تاکنون ۱۰۰۰ کیلومتر به بهرهبرداری رسیده، ۴۵۰ کیلومتر در حال اجراست و بقیه نیز در مرحله مطالعه و طراحی قرار دارد.مودی گفت: با تکمیل این ۴۵۰ کیلومتر که در نقاط پرتردد و پرحادثه استان اجرا میشود، بیش از ۹۰ درصد از نیاز راهی استان برطرف خواهد شد و برنامهریزی ما این است که این پروژهها ظرف سه سال آینده و در همین دولت به پایان برسند.
پرونده محور بیرجند- قاین
به زودی بسته میشود
وی با اشاره به اهمیت محور بیرجند– قائن بهعنوان یکی از مسیرهای کلیدی ترانزیتی کشور اظهار داشت: عملیات اجرایی این محور تقریباً به پایان رسیده و تنها چند کیلومتر باقی مانده بود که بهدلیل مشکلات ناشی از انفجار در بخشهای معدنی با تأخیر روبهرو شد، اما اکنون مسیر باز شده، زیرسازی انجام شده و آسفالت نهایی در حال اجراست که انشاءالله بهزودی پرونده این محور بسته خواهد شد.
وی از برنامه دیگری نیز خبر داد و گفت: در کمیسیون ایمنی راهها مقرر شده است ۳۰ کیلومتر ابتدایی ورودی همه شهرها که بیشترین تصادفات در آنها رخ میدهد، بهصورت اولویتدار به باند دوم و مسیر ایمن تبدیل شود. طبق آمار، حدود ۶۰ درصد تصادفات جادهای استان در این محدودهها اتفاق میافتد.