خراسان جنوبی الگوی ملی مشارکت در مدرسه‌سازی شد/ ورود ۵۰ مدرسه هوشمند به چرخه آموزشی استان

آینده از صدای زنگ مدرسه شروع می‌شود؛ جایی که تا پایان امسال، ۵۰ مدرسه تازه افتتاح می‌شود و هر مدرسه، پنجره‌ای است رو‌به‌فردای روشن این سرزمین. این پروژه‌ها فقط دیوار و کلاس نیستند؛ ۵۰ فرصت برای ایستادن نسل فرداست. وقتی آموزش و پرورش و مدیران استان هم‌صدا شده‌اند و می‌گویند «راهِ پیشرفت از مدرسه می‌گذرد»، امید از پشت نیمکت‌ها قد می‌کشد و فردا با گچ سفید روی تخته‌های تازه‌نفس نوشته می‌شود.
شورای آموزش و پرورش استان، دیروز به صحنه گفت‌وگوی توسعه تبدیل شد؛ جایی که مدرسه نه یک ساختمان، بلکه به عنوان «زانوی یک ملت برای ایستادن» تعبیر شد. مشاور وزیر آموزش و پرورش، در این نشست گفت: برگزاری نشست‌های شورای آموزش و پرورش با حضور مسئولان عالی استان از جمله استاندار و نماینده ولی‌فقیه نشانه جایگاه والای تعلیم و تربیت در خراسان جنوبی است. اصغر باقرزاده، تأکید کرد: مدرسه تنها یک مکان نیست بلکه فرصتی برای شکوفایی استعدادها و پایه‌گذاری آینده کشور است و هیچ راهی برای توسعه جز بازگشت به مدرسه وجود ندارد. «مدرسه محور شکل‌گیری آینده هر جامعه است. در ادبیات بین‌المللی مدرسه زانوی یک ملت است؛ جایی که انسان‌ها برای ایستادن و ساختن کشورشان قدرت می‌گیرند. جامعه امروز ما محصول مدارس دیروز است و فردای ما نیز مدیون مدارس امروز خواهد بود.» باقرزاده ادامه داد بانک جهانی در گزارش‌های خود یادگیری دانش‌آموزان را شاخص آینده اقتصادی کشورها می‌داند، بنابراین هر میزان سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش، سرمایه‌گذاری در آینده کشور است. او جمله‌ای گفت که بر دیوارهای ذهن حاضران نشست، درخشان ماند: «اگر کشوری با بحران‌های مختلف روبه‌روست، راه برون‌رفت از آن بازگشت به مدرسه است؛ مدرسه جایی است که ارزش‌های انسانی، اجتماعی و اقتصادی یک ملت پایه‌گذاری می‌شود.» مشاور وزیر با اشاره به نگاه تحولی مدیریت استان افزود: کمتر دیده‌ام استانی شورای آموزش و پرورش را مهم‌ترین جلسه استانی بداند؛ این نشان از درک درست نقش آموزش و پرورش در پیشرفت دارد. او شعار وزیر آموزش و پرورش را نیز یادآور شد: «برای ایران، برای مدرسه» و توضیح داد که هیچ پیشرفتی برای کشور حاصل نمی‌شود مگر آنکه همه امکانات برای مدرسه فراهم شود؛ جایی که تفکر، خلاقیت و توانمندی‌های نسل آینده پرورش پیدا می‌کند. وی تأکید کرد معلمان نقش اساسی در ارتقای کیفیت یادگیری دارند و باید با روش‌های نوین و بهره‌گیری از فناوری‌های آموزشی، فضای کلاس‌ها را پویا و اثرگذار کنند.
باقرزاده در ادامه با قدردانی از هم‌افزایی مسئولان استان گفت کمتر پیش می‌آید استاندار، نماینده ولی‌فقیه، شهردار، نیروهای نظامی و دانشگاه علوم پزشکی هم‌زمان در کنار آموزش و پرورش قرار گیرند و این هم‌گرایی مایه برکت و پیشرفت است. او افزود: هر فردی در جامعه می‌تواند در آموزش و پرورش نقش‌آفرینی کند؛ چه با ایده، چه با تخصص و چه با پشتیبانی مادی یا معنوی، زیرا توسعه تعلیم و تربیت نیازمند مشارکت همگانی است. او تصریح کرد: استمرار برگزاری منظم نشست‌های شورای آموزش و پرورش در خراسان جنوبی نشانه عزم جدی استان برای ارتقای کیفیت آموزشی است و با تداوم این روند، شاهد تحولات مثبت در آینده خواهیم بود. استاندار نیز با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی در استان کم است و این نشان از کیفیت تربیت در مدارس و خانواده‌ها دارد، گفت برای اتمام طرح ساختمان آموزش و پرورش استان و نیز تقسیم آموزش و پرورش مرکز استان به دو ناحیه، نیازمند همکاری و کمک از سوی وزارت آموزش و پرورش هستیم. هاشمی همچنین تأکید کرد توسعه نهضت فضای آموزشی باید جدی گرفته شود: در برخی شهرستان‌های استان، سرانه فضای آموزشی از میانگین کشوری بالاتر است، اما در مرکز استان هنوز فضای آموزشی کمتر از میانگین است و این نابرابری باید برطرف شود.
در ادامه نشست، منصور مجاوری، معاون سازمان نوسازی مدارس کشور، تصویری از ابعاد گسترده ساخت‌وسازهای آموزشی در کشور ارائه داد: «۷ هزار و ۷۰۷ پروژه آموزشی در کشور در حال اجراست و تا پایان سال، ۵۰ مدرسه دیگر در خراسان جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد.» او گفت استان خراسان جنوبی استانی فرهنگی و برخوردار از ذخایر ارزشمند انسانی است و بسیاری از اندیشمندان، استادان و مدیران ملی کشور از این دیار برخاسته‌اند. مجاوری افزود گرچه خراسان جنوبی صنعتی نیست، اما «طلای سرخ» و سرمایه‌های انسانی آن بزرگ‌ترین ظرفیت برای توسعه پایدار محسوب می‌شود و استان می‌تواند با تکیه بر نخبگان و نیروی انسانی فرهیخته، مسیر پیشرفت را با قدرت دنبال کند. مجاوری مسیر آینده آموزش را چنین ترسیم کرد: امروز آموزش و پرورش باید از تمرکز صرف بر دروس نظری فاصله بگیرد و به سمت آموزش مهارت‌های شغلی و فردی حرکت کند؛ فرزندان امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند مهارت‌های فردی، ارتباطی و اجتماعی هستند، چرا که جنگ امروز، جنگ نرم است و باید دانش‌آموزان را برای مواجهه آگاهانه با چالش‌های روز آماده کنیم. او تأکید کرد آموزش مهارت‌های فردی و فنی در کنار تربیت دینی و اخلاقی آینده کشور را تضمین می‌کند و موجب می‌شود نسل جدید با توانایی حضور در عرصه‌های نوین علمی و شغلی رشد یابد. مجاوری با اشاره به تحولات فناورانه توضیح داد امروز دیگر مهاجرت اجباری برای تحصیل یا کار معنا ندارد، زیرا فناوری و هوش مصنوعی فرصت‌های برابر یادگیری را فراهم کرده است و مدارس باید به سمت هوشمندسازی حرکت کنند تا یادگیری تعاملی، خلاقیت و پژوهش در محیط‌های آموزشی نهادینه شود. او ادامه داد استفاده از فناوری‌های نوین در مدارس نه یک انتخاب، بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است تا بتوانیم نسل آینده را توانمند، دین‌دار و در عین حال فرهیخته تربیت کنیم. معاون توسعه و مدیریت سازمان نوسازی مدارس کشور افزود این هماهنگی میان مسئولان خراسان جنوبی یک فرصت طلایی برای توسعه فضاهای آموزشی، تجهیز مدارس و بهبود کیفیت یادگیری است و سازمان نوسازی مدارس کشور از این ظرفیت حمایت خواهد کرد. در این نشست، آنچه بر جای ماند تصویری روشن از آینده بود: مدرسه نه یک دیوار و حیاط، بلکه نقطه آغاز توسعه. خراسان جنوبی بار دیگر نشان داد که برای ساختن فردای بهتر، مسیر را از همان نقطه‌ای آغاز کرده که مشاور وزیر گفته بود: «راه برون‌رفت از هر بحران، بازگشت به مدرسه است.»