دیهوک یکی از بزرگترین بخشهای طبس در خراسان جنوبی است که بیش از ۸۵۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد؛ اما این مسیرها زیر فشار بار سنگین کامیونها هر سه سال یکبار نیازمند روکش آسفالت هستند؛ کاری که برای هر کیلومتر بیش از یک میلیارد تومان هزینه دارد. با وجود این، ایمنسازی و بهسازی این محور ترانزیتی همچنان از اولویتهای دولت است.
به گزارش ایرنا که خلاصه ای از آن درج شد، راههای کویری خراسان جنوبی شریان حیاتی ترانزیت شرق کشورند. این جادههای ساده اما حیاتی، از دل بیابانهای خشک میگذرند و بار سنگین حملونقل کالا و مسافر را تحمل میکنند. تابش شدید روز، سرمای شب، شنهای روان و تردد سنگین، فرسایش آسفالت را تشدید کرده و ضرورت نگهداری مداوم را افزایش میدهد. بدون این مسیرها، جریان ترانزیت کشور دچار اختلال جدی میشود.
خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۲۶۳ کیلومتر راه دارد که بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر آن آسفالته است؛ با احتساب عمر مفید ۱۰ ساله، سالانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ کیلومتر از این راهها نیازمند روکش هستند. در این شرایط، خبرنگاران در قالب تور رسانهای روایان پیشرفت به محور طبس_دیهوک رفتند تا از نزدیک در جریان اقدامات راهداری قرار بگیرند؛ جادهای که هر سه سال با فرسودگی جدی روبهرو میشود و اعتبارات تخصیصی تنها مُسکنی موقت در برابر ترافیک سنگین است.
سیدمحمد فرخی، معاون راهداری ادارهکل راهداری و حملونقل جادهای استان در این بازدید گفت عملیات آسفالت حفاظتی با هدف افزایش عمر مفید جادهها و کاهش هزینههای بهسازی در حال اجراست. او افزود: از ۷۵ کیلومتر محور دیهوک_بشرویه، ۲۶ کیلومتر تحت پوشش آسفالت حفاظتی قرار گرفته که تاکنون ۱۶ کیلومتر اجرا شده است. به گفته وی، نفوذ آب و یخبندان از عوامل اصلی خرابی جادههاست و آسفالت حفاظتی با آببندی مسیر، از تخریب لایههای زیرین جلوگیری میکند.
فرخی از اجرای ۴۸۰ کیلومتر عملیات آسفالت از ابتدای سال خبر داد که بخش زیادی از آن در محورهای شریانی بوده است. محور دیهوک_راور نیز با عبور روزانه بیش از پنج هزار خودرو، شاهد اجرای ۱۷ کیلومتر آسفالت حفاظتی است که ۱۲ کیلومتر آن تکمیل شده است. پروژه روکش آسفالت گرم در محور فردوس_دیهوک نیز آغاز شده و چندین طرح دیگر در شهرستانهای مختلف در دست اجراست.
او تأکید کرد :حجم زیادی از اعتبارات سه سال اخیر به محور فردوس_دیهوک_راور اختصاص یافته زیرا این مسیر ارتباط استان با کرمان، یزد و اصفهان را برقرار میکند. همچنین برای ارتقای ایمنی، اصلاح شیب شیروانی، شانهسازی و اجرای شیار لرزاننده در دستور کار است و دو پروژه شاخص ایمنی شامل اصلاح مسیر و تکمیل آبنماها اجرا شده است.
فرخی گفت: گستردگی ۱۸ هزار کیلومتر راه و ۱۲ هزار کیلومتر راه آسفالته، وظیفه نگهداری را بسیار سنگین کرده است. حذف اعتبارات ملی راههای روستایی از سال ۱۳۹۸ نیز مشکلات را بیشتر کرده و اجرای پروژهها نیازمند همراهی فرمانداریهاست. او از اجرای آسفالتهای نوین از جمله آسفالت پُللاستیکی در محورهای بندان، قاین_خواف و کمربندی قائم خبر داد. پیمانکاران اما با چالشهای جدی مواجهاند. کمبود سوخت و آب، فاصله زیاد تا منابع خاک، نبود امکانات مناسب برای ماشینآلات و شرایط سخت اقلیمی هزینهها را افزایش داده است. محمد حسنزاده، یکی از پیمانکاران، گفت روزانه حدود ۲۸۰۰ لیتر سوخت مصرف میکنند اما سهمیه کافی ندارند و مجبور به خرید آزاد هستند. تأمین آب مستلزم حمل از ۵۰ کیلومتری است و این مشکلات سقف قراردادها را ناکافی میکند.
با این حال، عملیات اجرایی ادامه دارد و امید میرود با حمایت مسئولان، مسیرهای جادهای در کوتاهترین زمان ممکن آماده بهرهبرداری شوند.
وبسایت روزنامه امروز خراسان جنوبی