باز هم پرواز قیمت مرغ در بازار استان/ مرغ به کیلویی بیش از ۱۵ هزار تومان رسید

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir / به گفته مسئول یکی از مراکز عرضه مستقیم گوشت مرغ و تخم مرغ در بیرجند، قیمت هر کیلومرغ روز سه شنبه ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان بوده که از روز گذشته به ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسیده و به اضافه ۸ درصد سود در خرده فروشی ها به حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.
احمدی در گفت وگو با خبرنگار ما به افزایش قیمت گوشت بوقلمون هم اشاره کرد و افزود : هر کیلو گوشت بوقلمون ۳۲ هزار تومان به مراکز عرضه مستقیم تزریق شده که این مراکز می توانند تا ۳۴ و حتی ۳۵ هزار تومان هم به فروش برسانند.

توزیع مقطعی مرغ یارانه ای بر تنظیم بازار
تاثیرگذار نیست
رئیس اتحادیه مرغ و تخم مرغ بیرجند هم با اشاره به افزایش قیمت مرغ در بازار از افزایش قیمت نهاده های دامی ، جوجه یک روزه و سایر هزینه ها به عنوان عامل اصلی این گرانی ها یاد کرد. زجاجی پیش بینی کرد تا شب عید قیمت هر کیلو مرغ به مرز ۲۰ هزار تومان هم برسد و در ادامه در پاسخ به این سوال که توزیع مرغ یارانه ای و تنظیم بازار چقدر در تعدیل قیمت ها تأثیر داشته، گفت: معمولا ۱۰ درصد جمعیت می توانند از مرغ تنظیم بازار بهره مند شوند و از طرف دیگر این توزیع مقطعی است نه ادامه دار بنابراین نمی تواند در کنترل نرخ ها و تعدیل بازار تأثیر چندانی داشته باشد.
افزایش تقاضا ، ثبات در عرضه و افزایش قیمت مرغ
مدیر عامل زنجیره تولید گوشت مرغ شرکت فروزان بیرجند هم علت افزایش قیمت مرغ را بسته به عرضه و تقاضا دانست و گفت : با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز مردم بیشتر به گوشت جانشین که همان مرغ است روی آورده اند.
رضا فروزان فر افزود : این افزایش تقاضا با توجه به اینکه عرضه هم چنان ثابت مانده افزایش قیمت ها را در پی داشته و در حال حاضر هر کیلو مرغ در مراکز عرضه مستقیم ۱۴ هزار و ۳۰۰ و در خرده فروشی ها حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

پیش بینی افزایش قیمت مرغ تا ۲۰ هزار تومان
در شب عید
وی پیش بینی کرد با توجه به افزایش جوجه ریزی که در دی ماه در استان صورت گرفته طی ۱۰ تا ۱۵ روز آینده اندکی قیمت ها کاهش یابد و یا تعدیل شود ولی با توجه به تجربیات سنوات گذشته پیش بینی می شود مرغ شب عید به بیش از ۲۰ هزار تومان هم برسد .
وی با بیان اینکه مراکز تولید و عرضه مستقیم مرغ در استان سعی کرده اند کمبود و خلائی در بازار ایجاد نشود، ادامه داد: ۸۵ درصد نهاده های طیور و صنعت از خارج کشور وارد می شود که تحریم های ظالمانه باعث شده وارد کننده نهاده ها، مشکل انتقال ارز داشته باشد و نتواند به موقع نهاده را از گمرک ترخیص کند و در نتیجه به موقع هم بدست تولید کننده نرسد. وی افزود: در نتیجه تولید کننده مجبور شده از بازار آزاد سویا را به کیلویی بیش از ۳۸۰۰ تومان، ذرت را به بیش از ۲۰۰۰ و جوجه یک روزه را به قیمت ۴۵۰۰ تومان خریداری کند که خود بر افزایش قیمت مرغ در بازار تأثیر مستقیم می گذارد. فروزان فر با تأکید بر اینکه مشکل انتقال ارز وارد کننده نهاده باید مرتفع شود تا تولیدکننده مرغ مجبور نشود از بازار آزاد خرید کند، گفت: ۱۵ الی ۱۶ مرکز عرضه مستقیم در بیرجند فعال است که مرغ را به نرخ مناسب تری عرضه می کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*