فرمانده پایگاه هوایی شکاری شهید حسینی: تهدیدات مرزی را در کمتر از چند دقیقه پاسخ می دهیم

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir / فرمانده پایگاه هوایی شکاری شهید سرلشکر خلبان حسین حسینی گفت: نیروی هوایی از ابتدای انقلاب اسلامی به ملت پیوست تا بارقه امیدی برای به ثمر رسیدن انقلاب شکوهمند اسلامی باشد.
سرهنگ محمدرضا بهرام نژاد روز گذشته در نشست خبری افزود: پیوستن نیروی هوایی به سیل خروشان ملت در زمانی که تصور می شد ارتش در مقابل ملت ایستادگی کند باعث شد تا روند پیروزی انقلاب تسریع شود و سایر ارتشیان نیز با اعلام همبستگی با حضرت امام(ره) و ملت انقلابی در کنار آنان حضور داشته باشند.
وی با بیان اینکه بیست و سوم بهمن ماه روز نیروی هوایی، بخشی از تاریخ انقلاب شکوهمند اسلامی ماست و گرامیداشت این روز از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد، اظهار کرد: کارشناسان نظامی همه تهدیدات حوزه پیرامونی کشور را رصد می‌کنند و برنامه‌هایی برای مقابله با این تهدیدات، نیاز به عملیات و وجود پایگاه ها در بخشی از کشور تعریف می‌شود و ایجاد پایگاه هوایی شکاری شهید حسینی نیز در منطقه شرق کشور از این قاعده مستثنی نیست.
آمادگی کامل برای پاسخ به هر گونه تهدید احتمالی
را داریم
وی شناسایی و پیش بینی تهدیدات و ارتقای کمی و کیفی تجهیزات مورد نیاز دفاعی و آموزش های لازم و استفاده از تجربیات اندوخته شده را بخشی از برنامه های پایگاه هوایی شکاری شهید حسینی در راستای مقابله با تهدیدات منطقه عنوان و اضافه کرد: این پایگاه خراسان جنوبی، بخشی از استان سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان رضوی و استان های یزد و سمنان را تحت پوشش دارد و آمادگی کامل برای پاسخ به هرگونه تهدید احتمالی را داشته و پیش‌بینی‌های فراتر از آن را نیز داریم.
سرهنگ بهرام نژاد در ادامه به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. خبرنگار ما در این نشست با قدردانی از برگزاری اولین نشست خبری در حوزه پایگاه هوایی شهید حسینی گفت: مدت ها بود که پیگیر گفت و گو و مصاحبه با فرماندهان سابق بودیم تا به برخی سوالات و ابهامات در خصوص انتقال بخشی از پایگاه هوایی شکاری شهید حسینی به فرودگاه بیرجند که با توسعه فرودگاه و افزایش پروازهای آن به گواه کارشناسان امر منافات دارد پاسخ دهند اما موفق به انجام مصاحبه نشدیم و این در حالی بود که مباحثی چون تهاتر زمین در کلان کشور که باید در استان عملیاتی می‌شد، در اختیار گرفتن زمین در اطراف شهر به لحاظ ارزش افزوده و استفاده پرسنل در شهر برای طی نکردن ده‌ها کیلومتر تا پایگاه خور و… مطرح می شد ضمن اینکه بحث در تضاد بودن این انتقال با قوانین پدافند غیر عامل نیز با توجه به نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی استان، انبار یکصد میلیون لیتری سوخت استان و حریم مسکونی شهر مطرح بود و لذا رسالت رسانه ای ما ایجاب می‌کرد که به افکار عمومی پاسخ قانع‌کننده داده شود و حالا که این فرصت پیش آمده لطفاً به این دغدغه‌ها پاسخ دهید.
برکات زیاد انتقال پایگاه هوایی به فرودگاه
برای شهر و شهروندان!
فرمانده پایگاه هوایی شکاری شهید حسینی در این باره گفت: انتقال بخشی از پایگاه هوایی به فرودگاه مصوبه شورای امنیت ملی را دارد و مزایای زیادی برای شهر و شهروندان خواهد داشت و از آن جمله اینکه در زمان بحران های اجتماعی احتمالی مانند زلزله و سیل، وجود پایگاه هوایی در کنار فرودگاه عملیات خدمت‌رسانی را در صورت مسدود شدن جاده ها سرعت می‌بخشد.
استقرار پایگاه هوایی در فرودگاه
منافاتی با قوانین پدافند غیرعامل ندارد!
وی با ذکر اینکه استقرار پایگاه هوایی در فرودگاه هیچ منافاتی با قوانین پدافند غیرعامل ندارد و فرودگاه‌های شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و شهرهایی در آمریکا و اروپا دارای پایگاه هوایی هستند، تصریح کرد: پدافند غیر عامل ۲۴ اصل دارد که استقرار پایگاه در فرودگاه هیچ یک از این اصول را نقض نمی‌کند. از نظر آمایش سرزمینی نیز وجود پایگاه هوایی در شهر باعث صرفه جویی در امور اقتصادی و کاهش زمان مقابله با تهدیدات احتمالی و پیرامونی مرزها می شود.
در بحث انتقال بخشی از پایگاه هوایی به فرودگاه
جای نگرانی نیست
وی افزود: قطعاً در انتقال بخشی از پایگاه هوایی شهید حسینی به فرودگاه بیرجند الزامات مورد نیاز شهر و شهروندان و دغدغه‌های آنان مدنظر قرار گرفته و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و این انتقال برکات زیادی برای شهر خواهد داشت البته بخشی از تجهیزات و وسایل پایگاه به فرودگاه منتقل خواهد شد و به عنوان فرودگاه کمکی در کنار فرودگاه بیرجند فعالیت خواهد کرد.
وی در پاسخ به این سوال که در چند مورد جنگنده ها با عبور از آسمان شهر بیرجند باعث ترس شهروندان و ایجاد سوال و ابهام در ذهن آنها شده اند، علت این پروازها چه بوده است؟ نیز گفت: بحث رزمایش در مرز مطرح بود که باید مسیر ارتفاعات باقران طی می شد. با این حال چنانچه بخشی از پایگاه در فرودگاه مستقر شود دیگر جنگنده ها از آسمان شهر عبور نخواهند کرد ضمن اینکه هواپیماهای نظامی و مسافربری بر اساس قوانین بین‌المللی ایکائو پروازهای خود را انجام می‌دهند و جای نگرانی نیست. سرهنگ بهرام نژاد بیان کرد: در کمتر از چند دقیقه می توانیم به تهدیدات مرزی پاسخ دهیم و توانسته ایم رکوردها و تایم ها را بشکنیم. وی در خصوص زمان انتقال پایگاه هوایی به فرودگاه بیرجند نیز گفت: امیدواریم که در نیمه اول سال آینده این انتقال انجام شود و قطعاً این انتقال به ارتقای برخی از زیرساخت های فرودگاه نیز کمک خواهد کرد.
وجود هواپیماهای چندمنظوره
وی تصریح کرد: هواپیماهای موجود در پایگاه هوایی شکاری شهید حسینی، هواپیماهای چندمنظوره هستند که ضمن مقابله با تهدیدات هوایی و درگیری احتمالی با دشمن از نیروهای سطحی خودی پشتیبانی نموده و مأموریت‌های تعریف شده را به خوبی انجام می دهند. وی از شناسایی و پیش بینی تهدیدات هوایی، ارتقای کمی و کیفی تجهیزات مورد نیاز برای دفاع هوایی، ارائه آموزش‌های لازم و بهره‌گیری از تجربیات ۴۰ سال گذشته به عنوان بخشی از برنامه و مأموریت های پیش روی پایگاه هوایی شهید حسینی نام برد.
دستاوردهای ارتش در سطح بین‌المللی
بسیار حائز اهمیت است
سرهنگ بهرام نژاد دستاوردهای ارتش در سطح بین‌المللی را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: نیروهای سه گانه زمینی، هوایی و دریایی و قرارگاه پدافند هوایی ارتش با وجود تحریم ها توانسته اند به خودکفایی برسند به عنوان مثال شناورهای سطحی و زیرسطحی ساخت داخل و حضور مستمر در آبهای بین المللی را در نیروی دریایی، ساخت انواع تانک و خودروی زرهی را در نیروی زمینی، ساخت رادار های شناسایی و کشف و تاکتیکی را در پدافند هوایی و ساخت تعداد زیادی انواع هواپیماهای آموزشی و جنگی داخلی مانند کوثر، صاعقه و آذرخش در نیروی هوایی و اجرای هزاران پروژه دفاعی دیگر را در مجموعه ارتش شاهد بوده ایم که قدرت دفاعی و به دنبال آن اقتدار ملی کشورمان را به طرز چشمگیری افزایش داده است.
نیروی هوایی پیشرو در جنگ الکترونیک
وی با ذکر اینکه در نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران کلیه تجهیزات را به‌روزرسانی کرده و ارتقا بخشیده ایم و به سطح استاندارد بین المللی رسانده‌ایم، افزود: قبل از انقلاب تأمین و نگهداری تجهیزات نیروی هوایی و حتی سیاست گذاری نیرو ها توسط مستشاران آمریکایی انجام می شد که وابستگی ها را روز به روز بیشتر می کرد و باعث از بین رفتن خلاقیت و استقلال عمل در بین پرسنل نیروی هوایی شده بود که پس از پیروزی انقلاب پرسنل ایثارگر و پرتلاش ما تمامی این امور را به دست گرفتند و در حال حاضر به جایی رسیدیم که طراحی عملیات را انجام می دهیم و بیشترین بهره را از امکانات موجود در دفاع از آسمان میهن اسلامی و عزیزمان می بریم.
سرهنگ بهرام نژاد با بیان اینکه روند آموزش خلبانان شکاری در سال های پس از انقلاب با هدف حفظ آمادگی برای انجام مأموریت های محوله ادامه یافته است، اضافه کرد: نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از نیروهای پیشرو در جنگ الکترونیک است و اگر می‌خواهیم در جنگ الکترونیک پیروز شویم باید همه تجهیزات و امکانات را به روزرسانی نموده و ارتقا بخشیم تا دشمن را غافلگیر نماییم و پایگاه هوایی شهید حسینی به عنوان بخشی از نیروی هوایی در این زمینه نیز فعال می باشد.
تلاش برای بومی سازی تجهیزات پرنده و طراحی و ساخت موشک ها و بمب های هدایت شونده و هواپیماهای شکاری
فرمانده پایگاه هوایی شکاری شهید حسینی تلاش برای بومی سازی وسایل و تجهیزات پرنده و مصرفی و مورد نیاز، انجام پروژه های ضروری دفاعی از جمله طراحی و ساخت موشک ها و بمب های هدایت شونده و انواع شبیه سازها، طراحی و ساخت سامانه های ناوبری، باز آماد موتور هواپیماهای نظامی، باز آمد انواع هواپیماها، ساخت هواپیماهای شکاری کوثر، صاعقه و آذرخش، تأمین طرح‌های آفندی با بیش از ۲۵ کیلومتر، طراحی و ساخت پاد سوخت رسانی هواپیماهای شکاری و سوخت‌رسانی از هواپیمای شکاری به شکاری، تجهیز هواپیمای میگ ۲۹ به سیستم سوخت گیری هوایی برای اولین بار در جهان و… را از جمله دستاوردهای چهل ساله نیروی هوایی ذکر کرد.
ویژه برنامه های دهه فجر
سرهنگ بهرام نژاد در پایان از برگزاری مراسم ۱۹ بهمن با حضور پرسنل و کارکنان بازنشسته و خانواده‌های آنان، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان به مناسبت روز نیروی هوایی، شرکت کارکنان در نماز جمعه و سخنرانی پیش از خطبه ها در مرکز استان، دیدار با خانواده های شهدا و کارکنان بازنشسته، برگزاری جلسات مختلف برای کارکنان وظیفه، دعوت از مسئولان کشوری و لشکری، شرکت در راهپیمایی عظیم ۲۲ بهمن، شرکت در مراسم غبارروبی گلزار شهدا، شرکت در شورای اداری و شورای تأمین استان، تداوم طرح مردم یاری طبق سنوات گذشته و حضور مسئولان پایگاه در روستاهای محروم اطراف با هدف حمایت مالی و امکاناتی از خانواده های محروم و بی سرپرست را به عنوان ویژه برنامه های پایگاه هوایی شهید حسینی در دهه فجر نام برد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*