عضو هیئت علمی دانشکده دندان پزشکی: در بخش پژوهش به نیازهای واقعی جامعه باید توجه شود

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / دندان پزشکی از جمله رشته هایی است که مورد توجه و علاقه خیلی از جوانان امروزی قرار دارد و در همین راستا با محجوبه گلدانی مقدم ۳۲ ساله عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و متخصص ارتودنسی گفت و گویی داشتیم. او کسی است که با رتبه اول شروع و با همان رتبه درس خود را به اتمام رسانده و چندین پژوهش و مقاله هم داشته است. وی تأکید دارد باید در بخش پژوهش به نیازهای واقعی جامعه توجه شود و از حوزه فقط آکادمیک خارج شد و دانشگاه ها و دولت هم باید در این زمینه حمایت کنند. همچنین او معتقد است در بخش دندان پزشکی باید از بخش نگاه درمان محور به نگاه پیشگیرانه تغییر داشته باشیم. در ادامه بیشتر با او و نظراتش آشنا می شویم.
*در زمینه کارهای علمی که انجام داده اید توضیح دهید.
از سال ۸۵ عضو بنیاد ملی نخبگان هستم و رتبه اول در علوم پایه را کسب کردم و با رتبه اول فارغ التحصیل شدم و بلافاصله در دستیاری قبول شدم و دانشجوی نمونه دانشگاه علوم پزشکی یزد بودم. اکنون هم استادیار دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هستم و تعداد زیادی مقاله و پژوهش را در رشته خودم داشته ام.
* حمایت از نخبگان را چگونه می بینید؟
حمایت های خوبی از جانب بنیاد ملی نخبگان و دانشگاه علوم پزشکی در زمینه انجام پژوهش های کاربردی وجود دارد ولی در کل باید تلاش شود تا ارتباط نخبه و پژوهشگر با جامعه بیشتر شود و همچنین به سمت گروه هایی سوق داده شوند که بتوانند از طریق این اشخاص ایده خود را عملیاتی کنند چرا که یک پژوهشگر تمام تخصص ها را ندارد و برای اجرایی کردن کار خود به تیم متخصص نیاز دارد و لازم است که یک سازمانی وظیفه لینک کردن و معرفی افراد به هم را داشته باشد که البته پارک علم و فناوری استان این کار را انجام می دهد ولی باید گسترده تر شود.
*نظرتان را در زمینه استقبال دانشجویان و خانواده ها به رشته هایی مانند دندان پزشکی بیان بفرمائید.
به نظر من باید نگاه ها تغییر کند. در سال های اخیر جذب دانشجو در این رشته ها بسیار شده است در حالی که باید بخش پیشگیری را در جامعه کنونی تقویت کنیم و به همین دلیل باید به سمت رشته های بهداشتی برویم و با توجه به نیازهای مردم آموزش های لازم داده شود و پژوهشگرانی مانند من هم به سمت نیازهای واقعی جامعه بروند و با کمک بخش بهداشت این مسائل را اجرایی کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*