نقد مانع خودشیفتگی مدیران

نشست مشترک مدیران روابط عمومی های ادارات و دستگاه ها با اصحاب رسانه و خبرنگاران استان با حضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری برگزار شد.
طرح مسائل تکراری توسط خبرنگاران
در ابتدای این جلسه ابتدا تعدادی از خبرنگاران مسائلی از جمله درخواست ارسال سؤالات از سوی برخی روابط عمومی ها و تأخیر در پاسخگویی برخی مدیران به رسانه ها، دعوت گزینشی برخی دستگاه ها از رسانه ها، دعوتنامه های دقیقه نودی جلسات، آشنا نبودن برخی روابط عمومی ها با وظایف رسانه ها و حتی وظایف خودشان، انتقادناپذیری برخی مدیران و تهدید رسانه ها از سوی برخی دستگاه ها به تحریم خبری و آگهی و… را مطرح کرده و ضمن قدردانی از ارتباط خوب روابط عمومی های برخی دستگاه ها، خواستار همکاری و تعامل سایر روابط عمومی ها با رسانه ها شدند.
روابط عمومی ها و دستگاه ها از فرصت رسانه بهره ببرند
در ادامه سردبیر روزنامه امروز خراسان جنوبی با بیان اینکه چرا برخی دستگاه ها برای دادن اطلاعات به خبرنگاران تماس گیرنده خیلی حساسیت به خرج می دهند، گفت: چه فرقی می کند چه کسی پشت خط تلفن است، مگر دوستان می خواهند اطلاعات امنیتی و طبقه بندی شده در اختیار تماس گیرنده قرار دهند؟! روابط عمومی ها و مدیران باید از فرصتی که رسانه ها در اختیارشان قرار می دهند حداکثر استفاده را برای رفع مشکلات و ارتباط با مردم ببرند.
احمد حیدری با اشاره به اینکه اگر رسانه ها صرفا از مدیران تعریف و تمجید کنند، کاری از پیش نخواهد رفت، افزود: مدیران نگران تیترهای بعضا منفی رسانه ها نباشند زیرا اولا در کنار برخی تیترها، بارها و بارها به اقدامات صورت گرفته نیز اشاره می شود و در ثانی دوستان نباید توقع داشته باشند که رسانه ها صرفا گزارش عملکردشان را انعکاس دهند و شاید یکی از دلایلی که هنوز در بسیاری موارد به شاخص های توسعه دست نیافته ایم همین نگاه ها باشد.
عمل به وظایف معمول مدیریتی، شق القمر نیست…
وی با ذکر اینکه هدف همه ما توسعه استان است، اظهار کرد: چنانچه مدیران ما وظایف معمول خود را انجام دهند، شق القمر نکرده اند و ما رسانه ها به دنبال کارهای بزرگ برای رسیدن استان به شاخص های سایر استان ها و جبران عقب ماندگی های گذشته هستیم و قطعا اینگونه اقدامات را به خوبی و به نحو شایسته ای انعکاس می دهیم.
حیدری تصریح کرد: نگاه رسانه ها به هیچ وجه چوب لای چرخ دستگاه ها گذاشتن نیست و هدف ما کمک به دستگاه ها در راستای توسعه و پیشرفت استان است.
فضای بسته مصاحبه در استان
مدیرمسئول روزنامه زعفران نیز گفت: ابتدا احساس می کردم این جلسه با سایر جلسات متفاوت خواهد بود و قرار است تعاملی میان رسانه ها و روابط عمومی ها ایجاد شود اما گویا خبری نیست.
زاهدی نیا با بیان اینکه مسایل موجود جز با همدلی و وحدت رویه مرتفع نمی شود، افزود: در استان ما فضای مصاحبه ها اکثرا بسته است، حال آنکه وقتی ما رسانه ها به دنبال کوبیدن مدیران نیستیم باید مصاحبه باز داشته باشیم.
سطح پایین اخبار برخی روابط عمومی ها
وی سطح و وزن اخبار برخی روابط عمومی ها را پایین دانست و با ارائه این پیشنهاد که هر دستگاه یک مشاور خبری داشته باشد، اظهار کرد: البته همه چیز به انعکاس اخبار ختم نمی شود و ما رسانه ها گزارش و تحلیل هم داریم.
وی با قدردانی از اقدامات حرفه ای برخی روابط عمومی ها، با بیان اینکه متاسفانه برخی روابط عمومی ها در دستگاه خود، اختیار و قدرت لازم را ندارند، خواستار برگزاری جلسه ای میان مدیران دستگاه ها و مدیران روابط عمومی ها با هدف ارتقاء شان، جایگاه و قدرت روابط عمومی ها شد.
قربانی فعال رسانه ای ومدیر روابط عمومی شرکت کویرتایر نیز با تاکید برضرورت ارتباط بیشتر میان رسانه ها و روابط عمومی ها، بهترین زمان برگزاری نشست های خبری را بین ساعت ۹ تا ۱۲ ذکر کرد و گفت: متاسفانه بعضا چندین جلسه نشست خبری در یک روز و یک ساعت برگزار می شود که رسانه ها را به لحاظ کمبود نیرو با مشکل روبرو می کند.
ضرورت تسلط بیش از ۸۰ درصدی مدیران روابط عمومی ها به کار خبرنگاری
وی با اشاره به اینکه نشست های خبری باید تک موضوعی و زمان آن کمتر از یک ساعت باشد، اظهار کرد: خیلی از سایت های دستگاه ها به روز رسانی نمی شود و برخی اخبار نیز برای داشتن بازخورد بهتر نیازمند رصد هستند. روابط عمومی ها باید از ارائه اخبار کم اهمیت و عملکردی پرهیز کنند و تمام آگهی های دستگاه ها نیز باید از طریق فرهنگ و ارشاد به رسانه های استان ارائه شود.
قربانی بر ضرورت ارائه اخبار کوتاه و مختصر تاکید کرد و با ذکر اینکه مدیران روابط عمومی ها باید بیش از ۸۰ درصد تسلط به کار خبرنگاری داشته باشند، گفت: روابط عمومی ها و رسانه ها دو بال پیشرفت برای توسعه ارتباطات هستند و ویرایش و پردازش اخبار برعهده روابط عمومی هاست و رسانه ها تنهاانتشار اخبار را برعهده دارند.
روابط عمومی ها قدرت و استقلال مالی و پاسخگویی ندارند
مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز به نمایندگی از روابط عمومی ها گفت: روابط عمومی ها و رسانه ها دو کفه یک ترازو هستند که باید در راستای اهداف نظام به یک تعامل و تعادل برسند.
عارفی نیا از رسانه ها به عنوان جهادگران عرصه خبر و اطلاع رسانی نام برد که با وجود وضعیت کاغذ و سایر هزینه های سرسام آور، در این عرصه فعالیت می کنند. وی با ذکر اینکه متاسفانه در دستگاه ها ساختار مشخصی برای روابط عمومی ها ایجاد نشده، افزود: روابط عمومی ها قدرت و استقلالی به لحاظ مالی و پاسخگویی ندارند و این یک آسیب جدی در درون دستگاه های اجرایی است.
قانون دسترسی آزاد به اطلاعات به گوش چند نفر ازمدیران آشناست؟
وی با طرح این سوال که مصوبه حضور مدیران روابط عمومی ها در جلسات مهم استانداری به کجا رسید؟ ما نقش روابط عمومی استانداری را روز به روز کمرنگ ترمی بینیم و البته این معضل قائم به شخص نیست. قانون دسترسی آزاد به اطلاعات به گوش چند نفر از مدیران ماآشناست؟! دستور العمل های تنظیم در حوزه ارتباطات باید تبیین شود.
عارفی نیا با اشاره به یک خلا جدی در حوزه رسانه ها، این سوال را مطرح کرد: از ابزار رسانه برای ایجاد یک تقویم رسانه ای و وضع سایت های رسانه ای با به کارگیری همه ظرفیت های موجود، چقدر بهره برده ایم؟
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری نیز ضمن تبریک فرارسیدن عید قربان و هفته دولت، گرامیداشت یاد شهیدان رجایی و باهنر، برگزاری اینگونه نشست های مشترک و تالارهای گفتگو را در رفع مشکلات بسیار موثر دانست و گفت: البته این جلسات نیز باید منتج به خیر عمومی و نفع مشترک باشد که بعضا با تعارفات معمول، اهداف مد نظر مغفول می ماند.
همه باید نقشه راه و اولویت عرصه فعالیت خود را مشخص کنیم
اسماعیلی با بیان اینکه همه ما نیازمند به ارتقا سطح دانستنی های خود هستیم و خبرنگاران نیز باید به سمت حرفه ای شدن بروند، افزود: عرصه خبر و رسانه یک عرصه قضاوت است و خبرنگاران و مدیران روابط عمومی هریک باید خود را جای دیگری بگذارند و شرایط یکدیگر را درک کنند. وی انتقاد سازنده را در جای خودش ضروری دانست و در عین حال گفت: همه ما اعم از مسئولین، کارمندان دولت و خبرنگاران باید نقشه راه و اولویت های عرصه فعالیت خود را مشخص کنیم. تحمل و سعه صدر، الفبای کار است و نتیجه کار و فعالیت همه ما باید نفع اجتماعی، نشاط جامعه و از همه مهمتر ارتقا سطح اخلاق عمومی باشد و لذا تداوم این جلسات و تالارهای گفتگو ضروری است.
مدیران باید به حوزه روابط عمومی های خود اعتماد کنند
وی برلزوم تنظیم و تدوین شیوه نامه یا منشوری در راستای تحکیم روابط دستگاه ها و رسانه ها از کانال روابط عمومی ها تاکید کرد و گفت: مدیران باید به حوزه روابط عمومی اعتماد کنند تا پاسخگویی ها از این طریق انجام شود.
وی نقد را مانع خود شیفتگی مدیران دانست و افزود: البته باید نقدها منصفانه و مستند باشند. هیچ مدیری نمی خواهد کار نکند و مورد سوال قرار گیرد اما باید دید که در دستگاه های استان چه میزان پست اداری خالی داریم و امکان جذب نیرو را نداشته ایم.
تاکید معاون استاندار بر ضرورت ساماندهی حوزه روابط عمومی ها
اسماعیلی ارتقاء روزنامه ها و رسانه های رسمی را در راستای اصلاح سایت های بی نام و نشان فضای مجازی و یا طرد این سایت ها از سوی مردم موثر دانست و با بیان اینکه حوزه روابط عمومی ها نیازمند ساماندهی است تصریح کرد: مدیران روابط عمومی ها می توانند معضلات و مشکلات حوزه کاری خود را به ما منتقل نمایند و ما هم امانتدار مسایل مطرح شده خواهیم بود و مسایل را پیگیری خواهیم کرد.
معاون استاندار ترویج فرهنگ تشکر رانیز خواستار شد و با اشاره به اینکه عملکرد روابط عمومی ها در انعکاس مطالب و مسایل به وزارتخانه های مربوطه باید مورد ارزیابی قرار گیرد، افزود: خدمات ۴۰ ساله نظام نباید فراموش شود و باید نسبت به انعکاس این خدمات اقدام گردد.
پیگیر تغییر ساختار روابط عمومی ها هستیم
مدیرکل روابط عمومی استانداری نیز با بیان اینکه تغییر ساختار روابط عمومی ها را پیگیر هستیم، تحقق این امر را در رفع برخی مشکلات مطروحه از سوی خبرنگاران موثر دانست و گفت: روابط عمومی ها باید بدون جانبداری تلاش بیشتری در اطلاع رسانی و شفاف سازی مسایل و موضوعات داشته باشند و ضمن رساندن خواسته ها و مطالبات مردمی به گوش مدیران، رفع این مسائل را نیز پیگیری کنند.
ضرورت توجه به شعار «شفافیت، پاسخگویی و کارآمدی» در هفته دولت
بهاری با بیان اینکه در هفته دولت به لحاظ صرفه جویی در هزینه ها از چاپ کتاب، ویژه نامه و پوستر خودداری شود، توجه به شعار این هفته یعنی«شفافیت ، پاسخگویی وکارآمدی» را خواستار شد و گفت: مدیران در طول هفته دولت در نشست هایی با دعوت از رسانه ها و یا با حضور در دفاتر رسانه ها نسبت به اطلاع رسانی در خصوص پروژه ها و اقداماتشان اقدام کنند و با حضور در بین اقشار مختلف، پاسخگویی مطالبات مطروحه مردمی باشند. وی رسانه ها را ابزار تضمین کننده و اعتبار دهنده اخبار و اطلاعات در دستگاه ها دانست و افزود: مدیران نشست های خبری و غیر خبری را با رسانه هاداشته باشند و به عنوان سخنران پیش از خطبه ها در نمازهای جمعه حاضر شوند و تورهای خبری شهرستانی را حتما راه اندازی نمایند و از مصاحبه های اختصاصی با خبرنگاران و نوشتن یادداشت و سرمقاله و ارائه آنها به رسانه ها و… نیز غافل نشوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*