معاون استاندار: حذف سازمان های مردم نهاد، انباشت مشکلات اجتماعی را به دنبال دارد

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار با اشاره به اینکه اگر سمن ها را حذف کنیم با انباشت مشکلات اجتماعی مواجه خواهیم شد، گفت: سمن ها در توسعه استان نقش کلیدی داشته و در اکثر حوزه ها حضوری مؤثر دارند.
اسماعیلی روز گذشته در نشست هم اندیشی مشترک سازمان های مردم نهاد استان افزود: بیش از ۷۰ درصد اقدامات در حوزه آسیب های اجتماعی از طریق سمن ها صورت می گیرد.
وی با بیان اینکه ۴۳۳ سمن در استان فعالیت دارند، اظهار کرد: خراسان جنوبی از معدود استان هایی است که دارای ۲ خانه تشکل های غیر دولتی در کشور است که در مرکز استان و در قاین فعال می باشند و با توجه به اهمیت مشارکت اجتماعی مردم در حل مسائل اجتماع به ویژه ناهنجاری های اجتماعی باید زمینه فعالیت سازمان های مردم نهاد گسترده تر و تسهیل شود.
لزوم توجه به کمیت سمن ها در کنار کیفیت
وی مشارکت و فعالیت سازمان های مردم نهاد را یکی از مهمترین معیارهای توسعه اجتماعی یک کشور دانست و اضافه کرد: توجه به کمیت سمن ها در کنار کیفیت خیلی حائز اهمیت است زیرا افزایش شمار تشکل ها یکی از عوامل رشد و توسعه یک جامعه است و لذا در دولت تدبیر و امید صدور مجوز برای فعالیت سمن ها افزایش چشمگیری داشته که بیانگر اهتمام و جایگاه کمی و کیفی این تشکل هاست.
مشکل مالیات و بیمه مهمترین مسایل سمن ها
در این جلسه که به مناسبت ۲۲ مرداد روز تشکل ها و مشارکت اجتماعی با حضور مدیران سمن ها و فعالان اجتماعی دارای مجوز از استانداری و وزارت کشور برگزار شد، نماینده سازمان های مردم نهاد در هیات نظارت استان با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد از این پس تحت عنوان تشکل های مردم نهاد فعالیت خواهند کرد، گفت: امروز نگاه ها به سازمان های مردم نهاد امنیتی نیست و نگاه فرصت است و البته بحث مالیات، تأمین اجتماعی و ادارات کار مهمترین مشکلات سمن هاست. سید مصطفی حسینی با ذکر اینکه طبق قانون، سازمان های مردم نهاد معاف از مالیات هستند، اضافه کرد: سازمان های مردم نهاد نقش مهمی در توسعه اجتماعی دارند و می توانند بازوی توانمند نظام در عرصه های مختلف باشند و در استان خراسان جنوبی بخش بزرگی از جامعه اجتماعی را در حوزه های مختلف اعم از کارآفرینی، سلامت و درمان بیماران خاص، مبارزه با مواد مخدر و … تحت پوشش دارند.
وی خواستار کمک حوزه فنی استانداری برای ایجاد شبکه درونی برای سازمان های مردم نهاد شد و از ارائه آموزش رایگان و کار تخصصی برای فعالان اجتماعی و تشکل های مردم نهاد خبر داد و اظهار امیدواری کرد: این موضوع هر چه سریعتر در استان نهادینه شود.
بیمه و بازنشستگی پیش از موعد برای بیماران هموفیلی
ضیائی رئیس کانون هموفیلی استان نیز بازنشستگی پیش از موعد بیماران هموفیلی، بیمه روستایی آنان و استفاده از محصولات استان به ویژه تولیدات سازمان های مردم نهاد توسط ادارات و دستگاه ها را خواستار شد.
بی مهری به کانون هنرمندان استان
فهیم بخشی به عنوان نماینده کانون هنرمندان استان، این کانون را تنها سمن فرهنگی کشور معرفی کرد و با بیان اینکه از حدود یکسال پیش کانون هنرمندان استان مورد بی مهری قرار گرفته و ساختمان در اختیار این کانون در محله دور افتاده و پرت، به تصرف دانشگاه علمی کاربردی شهرداری درآمده است که البته شهردار بیرجند در اقدامی تحسین برانگیز مصوبه شورا مبنی بر واگذاری ساختمان رستوران پارک توحید به کانون هنرمندان را گرفتند که موجی منفی از سوی وزارت کشور در فرمانداری به این منظور ایجاد شده که خواستار رفع این مشکل هستیم.
نخعی پور مدیرعامل مجمع خیرین ازدواج استان نیز برضرورت اولویت سنجی در ایجاد مجامع خیریه در سطح استان تأکید و از درگیر شدن سمن ها در بروکراسی های اداری برای انجام کار ثبت انتقاد کرد.
تهدید و تخریب زیرساخت های محیط زیستی
معتمدی مدیرعامل مؤسسه آیه های استقامت نیز با انتقاد از عدم تعامل حوزه هنری به عنوان متولی بخش کتاب کنگره ۲ هزار شهید استان، خواستار پیگیری و رفع این مشکل شد. آذکار، مدیرعامل انجمن متخصصان محیط زیست استان نیز با بیان اینکه تهدید و تخریب زیرساخت های محیط زیستی به راحتی قابل جبران نیست، گفت: حیات حاکم بر مسایل زیست محیطی استان، حیاتی رو به ممات است پس باید با توجه به نوع فعالیت سمن ها اولویت ها را مشخص کرد و در کارگروه های مختلف، مسایل را مورد بررسی قرار داد.
فرش دستباف ۱۲۰۰ ساله استان رو به زوال
صمیمی رئیس هیات مدیره کانون فرش دستباف استان هم با بیان اینکه صنعت ارزشمند فرش دستباف استان با وجود قدمتی هزار و ۲۰۰ ساله رو به زوال است، گفت: با وجود ظرفیت ها و مقدمات توسعه صنعت فرش در استان، متأسفانه توجهی به این صنعت نمی شود حال آنکه توسعه این صنعت، اشتغالزایی در استان و احیای روستاها را در پی دارد.
واقع گرا باشیم نه ایده آل گرا …
روحبخش عضو شورای سیاستگذاری شبکه فعالان ازدواج استان نیز با اشاره به اینکه اوضاع جوانان در استان مساعد نیست، گفت: باید به جای ایده آل گرایی، واقع گرایی پیشه کنیم و لذا جا دارد معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مشاور جوانان خود را معرفی نماید و مشکلات این قشر در کارگروهی مورد بررسی قرار گیرد و از کار جزیره ای در این خصوص خودداری شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*