راکد شدن برخی از پروژه های فاضلاب

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی از احتمال تمدید مدت زمان اجرای پروژه های فاضلاب در شهرهای قاین ، سربیشه و فردوس که قرار بود بر اساس زمان بندی از قبل تعیین شده در سال های ۹۷ و ۹۸ به بهره برداری کامل برسند خبر داد. مهندس سید ناصر ناصری در گفت وگو با خبرنگار ما در مورد وضعیت اجرای پروژه های فاضلاب در استان با تاکید بر اینکه کمبود اعتبار هم چنان مانعی بر سر راه اجرای این پروژه ها است، گفت: پروژه فاضلاب شهر سربیشه از سال ۸۷ استارت خورد که بر اساس جدول زمان بندی قرار بود در سال ۹۷ به بهره برداری برسد ولی تاکنون با توجه به پیشرفت ۴۰ درصدی احتمال تمدید این زمان وجود دارد. وی با بیان اینکه در حال حاضر برای این پروژه یک پیمان فعال داریم، افزود:  برای مسکن مهر سربیشه نیز با دادن فراخوان یک پیمان دیگر نیز تا دو ماه آینده شروع بکار خواهد کرد.
اجرای پروژه فاضلاب در سربیشه نیازمند اعتبار ۳۰ میلیاردی
وی  اعتبار مورد نیاز برای اجرای پروژه فاضلاب و تصفیه خانه این شهر را ۳۰ میلیارد تومان پیش بینی کرد و ادامه داد: اعتبارات مصوب برای این پروژه بسیار کم است که با اعتبار پیش بینی شده برای امسال که ۲ میلیارد تومان است در صورت تخصیص فقط ۵ کیلومتر اجرایی خواهد شد.
وی اذعان داشت: در راستای جذب سرمایه گذار برای این پروژه در چندین نوبت فراخوان داده ایم ولی تاکنون استقبالی صورت نگرفته و ما برای تحقق این هدف بدنبال جذب سرمایه گذار از سایر محل ها هستیم .
وی با تاکید بر اینکه در سربیشه با توجه به سفتی و سنگینی زمین و خاک مشکل دفع فاضلاب وجود دارد ، گفت: در سال گذشته با وجود اینکه برای اجرای این پروژه اعتبار  ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پیش بینی شده بود  ولی تخصیص آن صفر بوده که توانسته ایم از محل اوراق مشارکت و اسناد خزانه یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان اعتبار جذب کنیم.
پیشرفت ۳۳ درصدی فاضلاب قاین بعد از گذشت ۱۰ سال
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی در ادامه در تشریح وضعیت پروژه فاضلاب قاین از پیشرفت ۳۳ درصدی آن خبر داد و گفت: این پروژه در سال ۸۴ فاز مطالعاتی آن شروع و عملا از سال ۸۶ وارد فاز اجرایی شده است. ناصری با بیان اینکه در حال حاضر دو پیمان فعال در این شهر وجود دارد ، افزود: اعتبار مصوب سال گذشته این پروژه بیش از ۴ میلیارد تومان بوده که تخصیص آن صفر بوده و در سال جاری نیز ۳ میلیارد تومان اعتبار برای آن مصوب شده است. وی با اشاره به اینکه از محل اوراق مشارکت و اسناد خزانه در سال گذشته توانسته ایم یک میلیارد و۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای این پروژه جذب کنیم ، ادامه داد: اجرای پروژه فاضلاب در قاین اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی را می طلبد که به رغم دادن فراخوان، سرمایه گذار استقبال نکرده و ما در حال حاضر با یک سرمایه گذار دیگر مذاکراتی را در دست اقدام داریم. وی سال ۹۸ را سال اتمام پروژه فاضلاب عنوان کرد که با توجه به کمبود اعتبارات و درصد پایین میزان پیشرفت احتمال تمدید آن وجود دارد.
پیشرفت ۲۰ درصدی پروژه فاضلاب فردوس
وی درادامه به پیشرفت ۲۰ درصدی پروژه فاضلاب در شهر فردوس اشاره کرد و گفت: این پروژه نیز در سال ۸۷ استارت خورده و در حال حاضر یک پیمان فعال داریم که بدلیل کمبود اعتبار فعلا کار تعطیل شده و امسال فقط ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار مصوب داریم که رقم ناچیزی است و فعلا برای این پروژه تا تخصیص اعتبار برنامه ای نداریم. وی از جذب اعتبار یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی برای این پروژه از محل اسناد خزانه و اوراق مشارکت آن هم با پیگیری های مجدانه مدیریت شرکت خبر داد.
پروژه فاضلاب خوسف در انتظار پاسخ محیط زیست
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی در مورد وضعیت پروژه فاضلاب خوسف اذعان داشت: بازنگری مطالعات مرحله اول و  توجیه فنی اقتصادی ، پدافند غیر عامل و ارزیابی زیست محیطی انجام شده و به تصویب شرکت آب و فاضلاب کشور رسیده و منتظر تصویب آن در محیط زیست استان هستیم که یکسری ایرادات در وهله اول وارد شد  و ما مجددا آنها را رفع و ارسال کردیم که از اسفند سال گذشته هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم. ناصری تصریح کرد: در صورت تصویب این موارد توسط محیط زیست پیگیری برای جذب اعتبار ملی را در دستور کار قرار می دهیم.
ادامه پروژه فاضلاب در خیابان های
 غفاری و امیرکبیر بیرجند
وی در ادامه در مورد وضعیت پروژه فاضلاب در شهر بیرجند گفت: در سال گذشته سه پیمانکار در خیابان های نارنج ، نیلوفر و پونه خطوط پراکنده فاضلاب را بطول ۵/۲۳ کیلومتر اجرایی کردند که در سال جاری در صورت تخصیص اعتبارات (که البته سال ۹۵ بصورت ۱۰۰ درصدی بود) باقیمانده پروژه را در خیابان های غفاری، امیر کبیر و ظفر اجرایی خواهیم کرد.
پیش بینی اجرای ۱۰ کیلومتر از شبکه فاضلاب
 مسکن مهر بیرجند  تا پایان سال
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ درصد شهر بیرجند تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد که با اجرای این پروژه ها به ۹۰ درصد خواهد رسید ، افزود: سه پیمانکار نیز در مسکن مهر بیرجند و شمال شهر در حال اجرای کلکتور و زون ۶ و ۷ هستند که در مجموع ۲۵ کیلومتر شبکه فاضلاب را اجرایی خواهند کرد. وی ادامه داد :  تا پایان سال نیز پیش بینی می شود ۱۰ کیلومتر از این مسیر اجرایی شود و تا مهرماه نیز در جاهایی که شبکه اجرا شده تلاش می کنیم انشعابات نصب شوند. وی با بیان اینکه در فاز تعاونی مسکن ۰۴ بیرجند نیز بزودی با پیمانکار قرارداد بسته می شود، افزود: با توجه به اخذ وام از بانک اکو برای پروژه فاضلاب بیرجند شاهد پیشرفت خوبی بوده ایم ولی در بقیه شهرها مشکلات اعتباری حاد تر است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*