آخرین خبر :

اختصاص تنها ۱۶ درصد اعتبارات پروژه های سفر هیأت دولت به استان

اعضای شورای اسلامی استان در راستای وظیفه مطالبه گری شان روز گذشته با حضور در اداره کل راه و شهرسازی به بیان دغدغه ها و مشکلات شهرستان های مختلف استان در حوزه راه، مسکن و راه آهن پرداخته و گوشه ای از مطالبات بحق مردم را در این حوزه مطرح کردند که مدیر کل و معاونین راه وشهرسازی خراسان جنوبی به این سوالات پاسخ گفتند. تسریع در دوبانده کردن محور بیرجند – قاین ، عدم بهره برداری از پروژه کمربندی فردوس -اسلامیه با گذشت ۱۷ سال، عدم پیگیری مسئولان در مورد مصوبه کمیسیون ماده ۲۱۵ و اتصال فردوس به شبکه ریلی، ۹ ساله شدن پروژه مجتمع فرهنگی فردوس، نبود مدرسه در مسکن مهر فردوس، آغاز پروژه باند دوم طبس به دیهوک، خلع ید از پیمانکار پروژه باند دوم دیهوک- فردوس بدلیل عملکرد نامناسب، محروم بودم نهبندان از حتی یک کیلومتر باند دوم و خلع ید پیمانکار، نامناسب بودن راه های روستایی در این شهرستان، عمل نکردن به قول آسفالت محور شوسف -نهبندان بعد از گذشت سه سال، بی بهره ماندن مردم آیسک ازمسکن مهر بخاطر موقوفه بودن اراضی، مغفول ماندن راه در دولت گذشته وسوق دادن اعتبارات به سمت مسکن ، دو بانده شدن محور فردوس-آیسک ، ابلاغ هر چه سریعتر طرح جامع بشرویه و …… گوشه ای ازمطالبات، درخواست ها و مشکلاتی بود که اعضای شورای اسلامی استان در این جلسه که بیش از سه ساعت و نیم بطول انجامید مطرح کردند.

شورا موظف به بیان دغدغه های مردم است

رئیس شورای اسلامی استان با بیان اینکه ما هم محدودیت های اعتباری دولت را می دانیم و واقفیم، گفت: ما بعنوان نمایندگان مردم موظفیم دغدغه های آنها را به گوش مسئولان برسانیم که امید است این جلسه نیز به برون داد خوبی بینجامد. قرایی افزود: ما در راه های استان وضعیت مناسبی را شاهد نیستیم که انتظار می رود عنوان شود که گیر کار کجاست؟

باند دوم مود-مزارکاهی

نماینده شورای اسلامی استان در شورای عالی استان ها در این جلسه به وضعیت نامناسب اعتباری دولت اشاره کرد و گفت: سال ۹۵ بلحاظ اعتباری ازسال ۹۴ هم بدتر خواهد بود بنابراین مردم باید توقعشان را کم کنند و پروژه های جدید را نباید آغاز کرد و به مردم نباید قولی که عملیاتی نمی شود را داد. دکتر عاصفی با گلایه مندی از وضعیت جاده سربیشه به ماهیرود و فراه افغانستان افزود: این مسیر بزرگترین قطب اقتصادی استان است بنابراین در رسیدگی به این مسیر باید تسریع کرد. وی با بیان اینکه نهبندان و سربیشه بلحاظ بهره مندی از راه روستایی مناسب در کشور رده های پایین را دارند ، ادامه داد: باند دوم مسیر مود به مزار کاهی بخاطر جذب گردشگر وتردد زیاد باید مورد توجه قرار گیرد.

شهرداری ها وضعشان اسفناک است

وی با بکار بردن این عبارت که شهرداری ها وضعشان اسفناک است و اوضاع بحرانی است ، گفت: خزانه به شهرداری ها پولی نمی دهد و اگر رکود مسکن ادامه یابد درب شهرداری ها بسته می شود. وی با قدردانی از مساعدت اداره کل راه و شهرسازی در تامین قیر و ۱۰ درصد از اراضی مسکن مهر نسبت به شهرداری ها در سال گذشته خواست این روند نیز در سال جاری ادامه یابد. وی همچنین از محور بیرجند-قاین به عنوان قتلگاه استان یاد و بر تسریع تکمیل باند دوم این محور تاکید کرد.

دوبانده کردن محوربیرجند -قاین نیازمند اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی

مدیر کل راه وشهرسازی خراسان جنوبی درادامه دوبانده کردن محور بیرجند- قاین را بطور کامل نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار دانست وگفت: ازابتدای امسال ۷ کیلومتر ازباند دوم این مسیر در محور روستای پسوج زیر بار ترافیک رفته و تا شهریور ماه ۹ کیلومتر دیگر در محور خضری گناباد زیر بار ترافیک خواهد رفت و تا پایان سال نیز ۲۰ کیلومتر دیگر شامل ۵ کیلومتر محور گردنه ثمن شاهی،۵ کیلومتر محور نرسیده به آرین شهر و ۱۰ کیلومتر محور کارخانه سیمان قاین زیر بار ترافیک خواهد رفت. مهدی جعفری افزود: دوبانده کردن تمامی محوربیرجند- قاین پروژه سه ساله است که تا سال ۹۷ به اتمام خواهد رسید. وی با بیان اینکه ۱۰۲۸ کیلومتر از راه های استان جزو پروژه های ملی و اقتصاد مقاومتی قرار گرفته اند ، ادامه داد: ۱۵۸ کیلومتر ازاین راه ها در خراسان جنوبی قرار دارد که برای آن اولویت در نظرگرفته شده که دوبانده شدن محور بیرجند- قاین در قالب ۲۰ کیلومتر، اسفهشاد به زیرکوه ۱۰ کیلومتر ، قاین به زیرکوه ۱۴ کیلومتر، بیرجند- زاهدان ۴ کیلومتر و … می باشد.

پیمانکاران از اداره راه ۲۰ میلیارد تومان طلب دارند

وی به طلبکاری ۲۰ میلیاردی پیمانکاران از اداره کل راه وشهرسازی استان اشاره کرد و اذعان داشت: ما قبول داریم که حق مردم خراسان جنوبی بیش از اینهاست اما ما با کمبود اعتبارات روبرو هستیم و در سال جاری تاکنون ریالی به راه وشهرسازی اعتباری نداده اند اما پیمانکاران ما پروژه ها را یک روز هم تعطیل نکرده اند .

پیشرفت ۶۳ درصدی مصوبات سفر هیات دولت به استان

وی با بیان اینکه برای تامین قیر مشکلی نداریم ولی برای پول حمل و پخت آن با مشکل مواجهیم، گفت: پروژه های مصوب سفر هیات دولت به استان ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا الان ۱۶ درصد تخصیص اعتبارات را در این بخش داشته ایم.

احداث راه آهن خراسان جنوبی به ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

وی با اشاره به اینکه تمامی دغدغه ها و مشکلات مطرح شده توسط اعضای شورا بجاست ، افزود: احداث راه آهن فقط در خراسان جنوبی به ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در سال گذشته به رغم تخصیص اعتبار ۱۰ میلیاردی پولی به پروژه تزریق نشد و امسال نیز اعتبار ۹میلیارد و۴۰۰ میلیون تومانی تخصیص یافته و اکنون اسناد مناقصه آماده است که به محض تزریق اعتبار برگزار خواهدشد. جعفری ادامه داد: این اسناد در قالب ۲۳ کیلومتر محور بیرجند- قاین و ۵۰کیلومتر محور کالشور- گناباد آماده شده و مطالعات فازیک کل مسیر در قالب ۷۰۰ کیلومتر نیز به اتمام رسیده است. وی تصریح کرد: هنوز تکلیف این پروژه در این محور مشخص نیست تا چه برسد به مطالعات اتصال فردوس به راه آهن. مدیر کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی درمورد مسکن اجتماعی به عنوان دیگر خواسته اعضای شورا گفت: تا پروژه مسکن مهر به اتمام نرسد دراین زمینه دولت برنامه ای ندارد.

شرمنده مردم نهبندان هستیم

جعفری در ادامه به سوالات اعضای شورا پاسخ گفت و افزود: ما نسبت به مردم نهبندان شرمنده ایم چرا که حتی یک کیلومتر راه دوبانده هم نداریم اما اسناد مناقصه باند دوم این مسیر تهیه شده وازپیمانکار خلع ید شده و آسفالت انجام خواهد شد. وی از آمادگی این مجموعه برای همکاری با شهرداری ها در ساماندهی ورودی های شهرها خبر داد.

حجم کار در راه های استان بالا ولی اعتبارات کم

مدیر املاک و حقوقی اداره راه وشهرسازی نیز در این جلسه گفت: برایند کار همکاران ما را با تصادفات می سنجند و این در حالی است که حجم کاردر استان بالا و اعتبارات کم است. قربانی افزود: عامل اصلی تصادفات در استان سرعت غیر مجاز است وما دومین استان کشور در این زمینه هستیم.

کاهش اعتبارات در حوزه راهداری

معاون راهداری اداره کل راه وشهرسازی استان نیز گفت: اعتبارات سال ۹۳ استان ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و سال ۹۴ مبلغ ۸ میلیارد و ۳۴۳ میلیون تومان بوده که کاهش اعتبارات ما را با مشکلاتی مواجه کرده است. کریم پور فرد به رتبه ۲ استان در تردد کامیون ها اشاره کرد و افزود: اعتبارات ایمنی در سال ۹۴ کاهش ۸۰ درصدی داشته و اعتبارات ماده ۱۸۰ نیز تخصیص نیافته است. مدیر ساخت وتوسعه راه های اداره کل راه وشهرسازی استان نیز گفت: طرح مطالعه ۱۷۳۰ کیلومتر از راه های استان کد ملی گرفته اما بدلیل کمبود اعتبار راه بجایی نبرده است.

نصب وراه اندازی ۵۱ دوربین در جاده های استان تا شهریور

معاون اداره کل حمل ونقل و پایانه های استان نیز در این جلسه به برگزاری جلسات آموزشی مختلف برای گروه مختلف جامعه از دانش آموزان گرفته تا رانندگان موتورسیکلت برای رعایت قوانین اشاره کرد و گفت: تا شهریور ماه ۵۱ دوربین در جاده های استان نصب خواهد شد. حسینی افزود: ۶۷ نقطه دیگر نیز مکان یابی شده که پیش بینی می شود ۵۰ نقطه دیگر ازجاده های استان نیز مجهز به دوربین شود.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*