کارنامه درخشان آمنه سیاری در پروژه ترسیب کربن؛حضور یک تنه بانوی بیرجندی در احیای رشته عروسک سازی

روز میلاد حضرت معصومه (س) مزین به نام دخترها شده است و دختران موفقی در جامعه هستند که سبب پیشرفت جامعه اند. گفتگوی زیر با یک دختر بیرجندی است. روی پروژه بین‌المللی ترسیب کربن کار می‌کند. متولد ۱۳۷۱ و دانشجوی مهندسی صنایع است. از زمانی‌که کنکور داده وارد کار با جامعه روستایی شده است. می‌گوید خودش در روستا به دنیا آمده و حال و هوای روستا را می‌شناسد. هدفش هم کاهش فقر و ایجاد درآمد برای جامعه روستایی است. پروژه ای که در حال اجرای آن هستند، برنامه‌ای مشترک با سازمان ملل است برای کاهش فقر در روستا، کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها و ایجاد شغل برای روستاییان است.

اشتغال زایی برای زنان

در این طرح زنان جایگاه ویژه‌ای دارند. افزایش مشاغل خرد خانگی هم از اهداف مهم در این طرح است. سیاری مفصل از کارها و آینده شغلی‌اش گفته است که در این گزارش می‌خوانید. در زهان از توابع شهرستان قائن کار می‌کند اما داستان را می‌خواهیم از جایی نه‌چندان خوشایند شروع کنیم، جایی که زلزله هفت ریشتری در سال ۷۶ رخ می‌دهد و همه خانه‌های روستا را خراب می‌کند. همین موجب می‌شود که در چادر زندگی کند و بعد به شهر بیاید. کلاس چهارم بوده که پدرش را از دست می‌دهد و خواهرش را هم در زلزله از دست می‌دهد، بنابراین طوری بزرگ شده‌ که مستقل باشد؛

در دبستان امام حسین (ع) بیرجند تحصیل می کند و چون نمرات خوبی کسب می کند همه انتظار تحصیل در دانشگاه های مطرح کشور را می دهند اما او رشته مهندسی صنایع دانشگاه بیرجند را انتخاب می کند. چون منابع طبیعی هم سو با رشته اش است به عنوان کارورز در این اداره، پرسش نامه های پروژه ترسیب کربن در روستاها را تکمیل می‌کند تا اینکه فکر احیای عروسک سازی به سرش می زند و از زنان روستا می خواهد عروسک‌های قدیمی‌شان را بسازند و در همین راستا با کمک میراث فرهنگی جشنواره عروسک‌های بومی را در روستای تاجمیر برگزار کرد و ۴۵۰ نوع عروسک به جشنواره آمد تا بالاخره قدیمی‌ترین ورژن عروسک شناسایی شد. به گفته آمنه سیاری، این عروسک‌ها پوشش مردم محلی را دارند؛ بنابراین به نوعی زنده کردن پوشش کهن مردم این منطقه هم هست. هم پوشش زنان و هم پوشش مردان. می‌گوید عروسک‌ها باید با حس و حال ساخته شود. هر زنی درحالی‌که کارش را انجام می‌دهد، عروسک را هم بسازد. در حال حاضر روی ساخت حدود ۳۰نوع عروسک مختلف توافق کرده‌ایم. آنها از انسان‌ها تا حیوانات را می‌سازند. وی ادامه می دهد: این پروژه به رشد خود من کمک زیادی کرده است، جامعه روستایی را هم توانمند کرده و من این توانمندی را به چشم دیدم.

عروسک ها، درآمدی ۳۰۰ هزاری تا یک میلیون تومانی برای خانواده ها دارند

هستند خانواده‌هایی که حتی بچه‌های‌شان عروسک می‌سازند و از این راه درآمد خوبی هم نصیب‌شان می‌شود. سیاری ادامه می‌دهد: این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که به دلیل وجود اقلیم گرم و خشک در این منطقه شرایط کار و درآمدزایی از راه‌های دیگر کمتر وجود دارد و مهم‌تر اینکه زنان نقش محوری در ساخت عروسک و درآمدزایی دارند که به ترمیم جایگاه زنان در جامعه روستایی کمک کرده است. درآمد معمول خانواده‌ها از عروسک‌سازی بین ۳۰۰هزار تا یک میلیون تومان است. من این عروسک‌ها را از آنها می‌خرم و در فروشگاه‌هایی در بیرجند، مشهد و تهران می‌فروشم. حتی شده در ماه هزار عروسک خریده‌ایم. کارمان را با یک خانم شروع کردیم و الان ۴۵خانم با ما همکاری می‌کنند.

عروسک ها فراگیر شدند

وی از شرایط حاکم بر روستا می گوید: قبلا وقتی به خانه‌ها می‌رفتیم دختران حتی دم در نمی‌توانستند بیایند. از لای در حرف می‌زدند اما الان وضعیت فرق کرده است. حتی در جشنواره‌ها سخنرانی می‌کنند. عروسک‌سازی فراگیر شده است. از کودکان تا بزرگسالان عروسک می‌سازند. برای فرهنگ‌سازی هر چه بیشتر و حفظ منابع طبیعی نهال می‌کاریم اما این نهال‌ها را تنها به مردانی می‌دهیم که همسران‌شان عروسک می‌سازند و این راهی بوده برای اینکه مردان از همسران‌شان حمایت کنند و کار عروسک‌سازی را مسخره نکنند. الان خودشان را با نام زنان‌شان معرفی می‌کنند وقتی می‌خواهند نهال بگیرند. کوچک‌ترین دختری که عروسک می‌سازد، ۱۰سال دارد و جاروی بیرجندی را احیا کرده است. حالا وقتی وارد روستا می‌شوم لباس محلی می‌پوشم و با آنها حرف می‌زنم، غذامی خورم، زندگی می کنم. در کنار این کارها به شاخص توسعه سلامت روستا هم کمک‌ کرده‌ایم. هر چند در خرید لوازم بهداشتی مقاومت‌هایی وجود دارد ولی بعد از چندین جلسه می‌پذیرند. وی از تشکیل شرکت تعاونی برای خرید صنایع دستی روستا خبر می دهد و می گوید: با اصرار مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی و رأی اعتماد مردم به من به عنوان مدیر شرکت تعاونی این منطقه انتخاب شدم.

تاسیس شرکت تعاونی که ۱۷۷۰ عضو دارد

به گزارش خاورستان آمنه نماینده کارفرمایان در شهرستان سربیشه در منطقه محل زندگی‌اش است؛ تعاونی‌ای که بیش از ۱۷۷۰عضو دارد. این تعاونی برای مشارکت هر چه بیشتر مردم روستا در آبادسازی و ایجاد شغل تشکیل شده است. این بانوی کارآفرین بیرجندی از سختی کار در روستاها در کنار تحصیل می گوید: دانشجوی مهندسی صنایع هستم و قبلا اساتیدم باور نمی‌کردند که من با روستایی ها در ارتباطم و معمولاً غیبت‌های من را دلیلی بر تنبلی من می‌دانستند. در این راه خانواده‌اش با تحول تمام سختی ها مشوق اصلی‌اش هستند: خانواده من را تشویق کرد و من سایر زنان را. وقتی می‌بینم دختران و زنانی که در خانه‌ها بودند الان می‌توانند سخنران یک جشنواره باشند خیلی لذت می‌برم و امیدوارتر می‌شوم.

حضور در برنامه خندوانه

سیاری که چهار سال و نیم است کار احیای عروسک سازی را انجام می دهد، از حضور خود در برنامه خندوانه خبر داد و افزود: من به همراه ۲۱ نفر از اهالی روستای تاجمیر، گزدز، حجت آباد و کسرا در برنامه خندوانه برای ضبط برنامه حضور یافتیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*