گذر رسمی ماهیرود در استان خراسانجنوبی، کوتاهترین و امن ترین مسیر به استان فراه افغانستان است و از این حیث مسئولین و تجار افغانی نگاه ویژه ای به این گذر رسمی برای افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی خود با استان و کشور دارند.
سالهاست از طرف مسئولین و تجار افغانستان بحث اصلاح و آسفالت محور ماهیرود- فراه مطرح می شود و در استان نیز برای اجرای این پروژه پیگیری هایی صورت گرفته است.
با توجه به اهمیت انجام عملیات زیر سازی جاده و آسفالت این مسیر و تاثیر زیادی که برافزایش مبادلات تجاری استان خراسان جنوبی با استان فراه افغانستان و مجموعه کشورمان با افغانستان دارد به بررسی وضعیت این محور ترانزیتی پرداخته ایم.
صابری نماینده اسبق مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی و اولین مدیرکل راه و شهرسازی استان در خصوص سوابق پروژه جاده ماهیرود- فراه، گفت: قبل از تأسیس استان، طرح توسعه شرق کشور مطرح شد که در آن زمان ما سهمی در این طرح نداشتیم و استان های خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان پیگیر موضوع شدند اما پس از شکل گیری استان پیگیری هایی در زمان مدیریت من در راه و ترابری وقت استان صورت گرفت و بحث بازگشایی یک گذر مرزی در مرز استان با افغانستان مطرح شد.
امسال اعتباری برای احداث ۶۰ کیلومتر باقیمانده از مسیرماهیرود- فراه در نظر گرفته شده است
وی افزود: با توجه به کار کارشناسی، ماهیرود بهترین محل برای ایجاد گذر رسمی در مرز استان تشخیص داده شد و مسئولان افغانستان هم موافق بودند. این پروژه حتی در مجلس هشتم ردیف بودجه گرفت و مقرر گردید از محل کمک های ایران به افغانستان، جاده ماهیرود به فراه احداث شود و در همان زمان بحث احداث ۶۰ کیلومتر از مجموع ۱۲۰ کیلومتر جاده ماهیرود- فراه و ایجاد پایانه مرزی در ماهیرود مطرح شد که عملیات اجرایی کار آغاز و ۶۰ کیلومتر از راه ماهیرود- فراه احداث و آسفالت شد و ۶۰ کیلومتر باقی ماند. پایانه مرزی ماهیرود نیز بعدها با تأخیر به بهره برداری رسید.
به گفته صابری متأسفانه پس از آن بحث ۶۰ کیلومتر باقیمانده محور ماهیرود- فراه از ردیف بودجه حذف و به فراموشی سپرده شد.
وی همچنین گفت: امسال و با پیگیری مسئولین استان، اعتباری از محل کمک های ایران به افغانستان برای احداث ۶۰ کیلومتر باقیمانده از جاده ماهیرود- فراه اختصاص یافت و به استان هم ابلاغ شده که کار تکمیل مطالعات و برگزاری مناقصه برای تعیین پیمانکار را پیگیری نمایند.
مسئولین و تجار افغانی ماهیرود را در حد یک بندر خشک می دانند
صابری ابراز امیدواری کرد: در اسرع وقت مناقصه مذکور برگزار و پیمانکار مشخص شود و تمامی اعتبار تخصیص یافته راتعهد نمایند تا در ردیف تعهدات دولتی قرار گیرد و در ادامه کار هم ردیفی در بودجه برای آن در نظر گرفته شود.
صابری با بیان اینکه احداث و تکمیل جاده ماهیرود- فراه با توجه به خشکسالی ها و آمار بیکاری جوانان برای توسعه استان و رونق اقتصادی در منطقه بسیار تاثیر گذار خواهد بود، اظهار کرد: هدف مسئولین استان و مسئولین افغانستان هم افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی است و تجار و مسئولین افغان، ماهیرود را در حد یک بندر خشک می دانند. ضمن اینکه با توجه به حاصلخیزی اراضی استان فراه افغانستان و منابع آبی این استان ما می توانیم برخی مایحتاج از جمله چغندرقند را در آن سوی مرز تولید و به مصرف کارخانه قند در استان برسانیم.
در مرحله اول احداث یک راه شنی را در ۶۰ کیلومتر باقیمانده پیگیر هستیم
مدیر ساخت و توسعه راههای اداره کل راه و شهرسازی استان هم با بیان اینکه از سوی وزارت راه و شهرسازی مجوز برگزاری مناقصه برای تعیین پیمانکار به راه و شهرسازی استان داده شده، گفت: از آنجا که مسیر ۱۲۰ کیلومتر ماهیرود- فراه در ۶۰ کیلومتر دوم مسیر مشخصی ندارد و خودروهای ترانزیتی از مکان های مختلف در بیابان تردد می کنند و به سمت بازارچه می آیند و اصلاً عملیات راهسازی در آنجا انجام نشده، بر آن شدیم تا در مرحله اول بستری شنی را به عنوان یک راه تثبیت شده ایجاد کنیم و مسیر راه برای تردد مشخص شود که برای این منظور اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برآورد شده است. رجبی افزود: برای آسفالت و تکمیل این مسیر نیز از دو سه روز قبل فراخوان مناقصه را برای انتشار در روزنامه ارسال کرده ایم تا با انتخاب پیمانکار نسبت به آسفالت و تکمیل مسیر اقدام نماییم.
مرمت و لکه گیری ۶۰ کیلومتر اول ماهیرود- فراه در حال اجرا است
به گفته رجبی ۶۰ کیلومتر اولیه مسیر نیز چندین سال پیش احداث و آسفالت شده نیازمند مرمت و لکهگیری بود که از سال گذشته پیمانکاری را با مجوز وزارت راه و شهرسازی به کار گرفتیم و قراردادی یک میلیارد تومانی با وی منعقد کردیم که کار لکه گیری را در دست انجام دارد و پیگیر هستیم تا قرارداد دومی نیز به مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان برای ادامه کار لکه گیری در ۶۰ کیلومتر اول جاده ماهیرود –فراه با پیمانکار مربوطه منعقد نماییم.