اخبار خراسان جنوبی/ شُو چِله؛ سپری کردن سرما با گرمای کرسی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برگزاری اختتامیه جشنواره منطقه ای ابن حسام

اختتامیه جشنواره منطقه ای فرهنگی، هنری و ادبی ابن حسام امروز در بیرجند برگزار شد.

 رئیس جهاد دانشگاهی استان گفت: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی ابن حسامبرگزاری اختتامیه جشنواره منطقه ای ابن حسام خوسفی و جایگاه این شاعر و عارف بزرگ در سطح ملی و بین المللی است.

صادقی افزود: سومین دوره این جشنواره به صورت مجازی برگزار شد و ۲۶۸ اثر در سه بخش اصلی ، جنبی و دانشجویی توسط اساتید دانشگاه و خبرگان بررسی و افراد منتخب معرفی شدند.

وی گفت: این جشنواره از سراسر کشور برگزیده داشته است.

در این جشنواره که با همکاری جهاد دانشگاهی ، اداره کل فرهنگ و ارشاد و سازمان مدیریت برای سومین سال پیاپی برگزار شد از ۶ برگزیده تجلیل شد.

این جشنواره دو برگزیده از استان خراسان جنوبی و ۴ برگزیده از استان های زنجان، لرستان، خراسان رضوی و گیلان داشت.

 

 

 

 

 

پرداخت ۳۹ میلیارد تومان از محل درآمدهای مالیاتی به شهرداری بیرجند

مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی گفت: سال گذشته طی هشت ماهه سال ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به شهرداری بیرجند از محل درآمدهای مالیاتی پرداخت شده در حالی که در ۸ ماهه امسال این مبلغ به میزان ۳۹ میلیارد تومان رسیده است.

پرداخت ۳۹ میلیارد تومان از محل درآمدهای مالیاتی به شهرداری بیرجند

«جعفر احسانی‌مهر» مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: امسال با توجه به جداول بودجه افزایش مالیات در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه قانون بودجه که هر ساله توسط مجلس تصویب و به دولت ارائه می‌شود در آن بحث منابع و مصارف مدنظر قرار می‌گیرد، تصریح کرد: یکی از منابع عمده، درآمدهای مالیاتی بوده که باید با مصارف و هزینه‌ها هم‌خوانی داشته باشد.

افزایش ۶۲ درصدی مالیات در بودجه ۱۴۰۱

مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی افزود: اگر منابع مالیاتی با مصارف تراز نباشد منجر به کسری بودجه شده که آثار و تبعات بسیار ناگواری دارد که برخی از این تبعات همچون بی‌عدالتی‌ها و تورم در جامعه ایجاد و مردم آن را لمس می‌کنند.

احسانی‌مهر ادامه داد: بنابراین باید قانون بودجه و جداول بودجه که پیوست قانون بودجه بوده به صورت واقعی دیده که تا حد زیادی این پیش‌بینی‌ها به واقعیت نزدیک باشد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به جداول بودجه افزایش مالیاتی نسبت به سال گذشته به میزان ۶۲ درصد خواهد بود، افزود: هم استانی‎ها نباید این نگرانی را داشته باشند که وقتی افزایش درآمدهای مالیاتی و منابعی که در قانون بودجه دیده شده به این منظور است که سهم هر فرد یا سهم مالیات استان رو به افزایش خواهد بود.

پرداخت ۳۹ میلیارد تومان از محل درآمدهای مالیاتی به شهرداری بیرجند

مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی ادامه داد: بحث افزایش درآمدهای مالیاتی در استان تأثیر مستقیم خود را در توسعه استان داشته است.

احسانی‌مهر با اشاره به تفاهم‌نامه فی ما بین سازمان امور مالیاتی و سازمان برنامه و بودجه در سال ۹۹ و ۱۴۰۰، گفت: هر استان اعتبارات هزینه‌ای و اعتبارات تملک و دارایی داشته که اعتبارات تملک و دارایی در راستای ارتقای عمران، آبادانی و ساخت و ساز در استان مهم بوده و سبب کاهش نرخ بیکاری می‌شود و براساس این تفاهم‌نامه هر چقدر سهم وصول مالیات در استان افزایش یابد به همان نسبت سهم جذب و تخصیص منابع مالی ناشی از تملک و دارایی و یا هزینه‌ای افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه سال گذشته طی هشت ماهه سال ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به شهرداری بیرجند از محل درآمدهای مالیاتی پرداخت شده در حالی که در ۸ ماهه امسال این مبلغ به میزان ۳۹ میلیارد تومان رسیده است، یادآور شد: همچنین در ۸ ماهه امسال ۴ میلیارد تومان از محل درآمدهای مالیاتی برای ورزش‌های همگانی و ۷۰۰ میلیون تومان برای توسعه مدارس مناطق محروم استان پرداخت شده است.

سهم واحدهای صنفی از مجموع مالیات وصولی

مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی ادامه داد: خوشبختانه فعالان اقتصادی استان به این رشد رسیده‌اند که هر چقدر درآمدهای مالیاتی افزایش یابد به همان نسبت توسعه و آبادانی استان رشد می‌کند.

احسانی‌مهر با بیان اینکه افزایش سهم درآمدهای مالیاتی منجر به رشد و توسعه استان می‌شود، اضافه کرد: امسال ۴۰ درصد از درآمدهای عمومی شهرداری بیرجند ناشی از مالیات ارزش افزوده بوده که توسط فعالان اقتصادی و مردم استان تأمین شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۹ از مجموع مالیات وصولی استان ۵ درصد سهم مشاغل بوده است، گفت: براساس آمار واحدهای صنفی که اظهارنامه مالیاتی پر کرده‌اند ۲۸ هزار واحد صنفی فعال در استان وجود دارد که تنها ۵ درصد از سهم درآمدهای مالیاتی استان را تشکیل داده و ۹۵ درصد مالیات‌ها به منابع دیگر در استان مربوط می‌شود.

با افزایش درآمدهای مالیاتی هیچ فشاری بر مؤدیان مالیاتی نیست

مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه علی‌رغم وجود منابع بسیار زیاد در استان و تلاش‌های صورت گرفته در این حوزه، برخی از فعالان اقتصادی مالیات‌های خود را در این استان پرداخت نمی‌کنند، بیان داشت: ۲ شرکت خدماتی در استان فعال بوده که بیش‌ از یک هزار میلیارد تومان قراداد تأمین نیرو دارند ولی پرونده مالیاتی آن‌ها در این استان نیست.

احسانی‌مهر با بیان اینکه براساس قانون بودجه پیگیر هستیم درآمدهای مالیاتی اینگونه پیمانکاران و شرکت‌ها به استان سوق یابد، تصریح کرد: بنابراین با افزایش درآمدهای مالیاتی استان در سال جاری هیچ فشاری بر روی مؤدیان مالیاتی فعلی نخواهد بود.

وی ادامه داد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ آمده که مالیات و عوارض پیمانکاران که در گذشته فقط مشمول تولیدی‌ها بوده در همان استان که فعالیت اصلی آن‌ها بوده تعلق گیرد.

فرار مالیاتی پزشکان در مطب‌ها جرم مالیاتی دیده شده است

مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه سهم عمده‌ای از تولید ناخالص ملی مربوط به معادن است، یادآور شد: به موجب ماده ۴۳ قانون برنامه توسعه ششم، ذخیره معدن در هر کجا واقع شده اسناد، مدارک، دفاتر حسابداری، گردش حساب و پرونده مالیاتی باید در همان مکان و منطقه باشد.

احسانی‌مهر با بیان اینکه سهم پزشکان استان از درآمدهای مالیاتی متأسفانه رقم زیادی را تشکیل نمی‌دهد که علت‌های خاصی دارد، افزود: انتظار مشارکت فعال‌تری در بحث مالیاتی در حوزه پزشکان داریم.

وی با اشاره به اینکه قانون بودجه در سال ۹۸ پزشکان و پیراپزشکان را ملزم به ثبت‌نام برای دریافت دستگاه‌های پز نموده که متأسفانه برخی علی‌رغم داشتن این دستگاه از آن استفاده نمی‌کنند، تصریح کرد: همچنین براساس گزارش‌هایی که وجود دارد برخی از مواقع این دستگاه‌ها به نام خود پزشکان نیست.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان‎‌جنوبی خاطرنشان کرد: فرار مالیاتی پزشکان در مطب‌ها در گذشته در قانون به عنوان تخلف دیده شده ولی با توجه به اصلاحیه قانون به عنوان جرم مالیاتی در حال حاضر دیده شده که این موضوع اطلاع‌رسانی شده است.

 

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد:
جذب اعتبارات ملی، مهمترین شاخص ارزیابی مدیران دستگاه‌ها

۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور به خراسان‌جنوبی

مدیر نشسته در این دوره جایگاهی ندارد

 

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: جذب اعتبارات ملی، مهمترین شاخص ارزیابی مدیران کل دستگاه‌های جرایی استان می باشد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ قناعت با تأکید بر این مطلب در پنجمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان در سال جاری خاطرنشان کرد: این که مدیران چقدر می توانند در جذب اعتبارات از وزارتخانه ها و سازمان ها در مرکز موفق باشند، از ملاک های ارزیابی است.
وی ادامه داد: موضوع جذب اعتبارات ملی برای استانی مثل خراسان جنوبی که کم برخوردار است و در برخی شاخص ها در رتبه‌های آخر قرار دارد، بسیار حائز اهمیت می باشد.
به گفته وی؛ تعلل مدیران در زمینه جذب اعتبارات، با وجود عقب ماندگی هایی که در استان وجود دارد، قابل بخشش و تخفیف نیست.
استاندار با اشاره به این که در دوره جدید، مدیر نشسته یا بدون تحرک جایگاهی ندارد، گفت: ما باید نهایت تلاش خود را در رفع مشکلات استان به کار بگیریم.
قناعت، شورای برنامه ریزی را فضای رقابت مدیران در جذب اعتبارات خواند و تصریح نمود: بیش از آن چه در این شورا برای سهم دستگاه ها از اعتبارات دغدغه دارید، صد چندان باید در مرکز کشور رقم بخورد.
وی با اشاره به شعار عدالت محوری دولت، متذکر شد: انتظار ما از دستگاه‌های اجرایی این است که در توزیع اعتبارات در شهرستان ها عدالت محوری را مدنظر داشته باشند.
به گفته وی؛ توزیع اعتبارات باید برمبنای شاخص های احصا شده در شهرستان ها صورت گیرد.
استاندار با تأکید بر تکلیف مدیران در جذب ۱۰۰ درصدی اعتبارات، خاطرنشان کرد: عدم جذب کمتر از ۸۰ درصد اعتبارات تا پایان سال ۱۴۰۰، جابه جایی اعتبارات به دیگر دستگاه ها را به همراه خواهد داشت.
قناعت ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی مکلف است با رصد شرایط، اخطارهای لازم را به مدیران بدهد و در صورت ناتوانی در جذب این اعتبارات، نسبت به جابه جایی تخصیص ها اقدام نماید.
وی با بیان این که استان های زرنگ، خلق منابع می کنند، گفت: به منابعی که به ما اختصاص می دهند، نباید اکتفا کنیم، لذا مدیران پویا و زرنگ کسانی هستند که در خلق منابع موفق تر عمل نمایند.
به گفته وی؛ ظرفیت ماده ۵۶ یکی از فرصت‌های خلق اعتبار است و در این زمینه می توان از تجربیات اداره کل راه و شهر سازی در تأمین اعتبارات راه آهن استفاده کرد.
استاندار، تلاش مدیران برای جذب اعتبارات سفر رئیس جمهور و تحقق مصوبات بعد از ابلاغ آنها را الزامی خواند و گفت: این سفر ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۲۸۵ طرح را برای استان به همراه داشت که در بازه زمانی سه ساله محقق گردد.
قناعت ادامه داد: جذب سرمایه گذار از موضوعات کلیدی و بسیار مهم استان است، لذا مدیران باید با تأمین زیرساخت های لازم، زمینه تحقق این موضوع فراهم نمایند.
وی تأکید کرد: در شرایط فعلی هیچ چیزی مهمتر از سرمایه گذاری نداریم و هرگونه کوتاهی و تعلل در این خصوص قابل قبول نیست.
به گفته وی؛ تأمین اعتبارات خارج از چارچوب برای جذب سرمایه گذار از مسایل کلیدی است.
استاندار بر تکمیل پروژه های نیمه تمام تأکید کرد و گفت: زمان بر شدن روند اجرای پروژه ها، حلاوت بهره مندی از آنها را از بین برده لذا باید با برنامه ریزی برای تکمیل آنها اقدام نماییم.
قناعت افزود: تمام هم و غم مدیران باید برای تکمیل پروژه های نیمه تمام باشد.
وی با اشاره به تفاوت رویکردها در بودجه ۱۴۰۱ به نسبت ۱۴۰۰، تصریح نمود: بر اساس نامه ای که ابلاغ شده، همه دستگاه ها مکلفند از سیاست های دولت در لایحه بودجه دفاع نمایند.
به گفته وی؛ دستگاه ها باید نسبت به جذب سریع اعتبارات اقدام نمایند و این موضوع را به ماه های پایانی سال موکول نکنند.

 

 

 

 

 

 

 

استاندار خراسان جنوبی: مدیر نشسته در این دوره جایگاهی ندارد

استاندار خراسان جنوبی: مدیر نشسته در این دوره جایگاهی ندارد

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: در دوره جدید مدیر نشسته یا بدون تحرک جایگاهی ندارد و تلاش مدیران برای جذب اعتبارات ملی از ملاک‌های اصلی ارزیابی عملکرد است.

جواد قناعت عصر یکشنبه در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان جنوبی افزود: یکی از جلساتی که بسیار جای بحث دارد همین نشست است اما هرچه اینجا بحث می‌کنیم چندین برابر آن باید مدیران در وزارتخانه‌ها پیگیر جذب اعتبارات باشند.

وی مهمترین شاخص ارزیابی مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان را جذب اعتبارات از سازمان‌ها و وزارت متبوع عنوان کرد و گفت: مدیران در این زمینه باید نهایت تلاش خود را داشته باشند و تعلل در زمینه جذب اعتبارات، با وجود عقب‌ماندگی‌هایی که در استان وجود دارد قابل بخشش و تخفیف نیست.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی به عنوان استانی کم‌برخوردار که در برخی شاخص‌ها نیز رتبه‌های آخر را دارد این موضوع جدی است و رسانه‌های استان هم باید این موضوع را در مدنظر قرار دهند.

وی تاکید کرد: اینکه مدیران تا چه میزان می‌توانند در جذب اعتبارات از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها در مرکز موفق باشند از ملاک‌های مهم ارزیابی آنها در استان است.

قناعت افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی استان باید دست استاندار و نمایندگان مجلس را بگیرند و در قالب یک تیم برای جذب منابع و اعتبارات برای استان تلاش کنند.

وی گفت: در توزیع اعتبارات یکی از نکاتی که مورد تاکید دولت هم قرار دارد در نظر گرفتن شاخص عدالت‌محوری در توزیع اعتبارات است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: انتظار ما از دستگاه‌های اجرایی این است که در توزیع اعتبارات در  شهرستان‌ها عدالت‌محوری را مدنظر داشته باشند.

وی با تاکید بر تکلیف مدیران در جذب ۱۰۰ درصدی اعتبارات گفت: جذب کمتر از ۸۰ درصد اعتبارات تا پایان سال جاری جابه‌جایی اعتبارات به دیگر دستگاه‌ها را به همراه خواهد داشت و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان باید در این زمینه توجه داشته باشد.

قناعت افزود: همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مکلف است با رصد شرایط، اخطارهای لازم را به مدیران بدهد و در صورت ناتوانی در جذب این اعتبارات، نسبت به جابه‌جایی تخصیص‌ها اقدام کند.

وی با بیان اینکه استان‌های زرنگ و پویا خلق منابع می‌کنند گفت: مدیران پویا و زرنگ کسانی هستند که در خلق منابع موفق‌تر عمل کنند لذا نباید به منابعی که به ما اختصاص داده می‌شود، اکتفا کرد.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ برای موضوع راه‌آهن خراسان جنوبی را یکی از فرصت‌های خلق اعتبار ذکر کرد و گفت: در این زمینه می‌توان از تجربیات اداره کل راه و شهر سازی در تامین اعتبارات و تشکیل کنسرسیوم (گروه مالی) استفاده کرد.

وی به مصوبات سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: این سفر ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ۲۸۵ طرح را برای استان به همراه داشت که در بازه زمانی سه ساله باید محقق شود.

قناعت تاکید کرد: تلاش مدیران برای جذب اعتبارات سفر رییس جمهور و تحقق مصوبات بعد از ابلاغ آن الزامی است.

وی جذب سرمایه‌گذار را از موضوعات کلیدی و بسیار مهم استان برشمرد و گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید با تامین زیرساخت‌های لازم، زمینه تحقق این موضوع را فراهم کنند.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در شرایط فعلی هیچ چیزی مهمتر از سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذار در استان نداریم بنابراین هرگونه کوتاهی و تعلل در این خصوص قابل قبول نیست و تامین اعتبارات خارج از چارچوب برای جذب سرمایه‌گذار از مسایل کلیدی است.

وی بر ضرورت تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در استان تاکید کرد و افزود: زمان‌بر شدن روند اجرای پروژه‌ها، حلاوت و شیرینی بهره‌مندی از آنها برای مردم را از بین برده لذا باید با برنامه‌ریزی برای تکمیل آنها اقدام کنیم و تمام هم و غم مدیران باید تکمیل این پروژه‌ها باشد.

قناعت با اشاره به تفاوت رویکردها در بودجه ۱۴۰۱ نسبت به بودجه ۱۴۰۰ گفت: براساس نامه‌ای که ابلاغ شده، همه دستگاه‌ها وظیفه دارند از سیاست‌های دولت در لایحه بودجه دفاع کنند.

وی تاکید کرد: دستگاه‌ها باید نسبت به جذب سریع اعتبارات اقدام کنند و این موضوع را به ماه‌های پایانی سال مالی موکول نکنند.

استاندار خراسان جنوبی نسبت به حضور نیافتن برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان هم گلایه کرد و افزود: این شورا بالاترین مرجع تصمیم‌گیری برای توزیع اعتبارات در استان است و در جلساتی که با حضور استاندار برگزار می‌شود حتما باید مدیر دستگاه شخصا حضور داشته باشد.

وی با بیان اینکه جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه باید با نشاط‌تر برگزار شود اظهار داشت: سیاست‌ها، بایدها و نبایدها اصولا نباید در این جلسه مطرح شود بلکه بیان مسایل فنی و کارشناسی شده مورد انتظار است.

قناعت با اشاره به سفرهای شهرستانی خود در هفته‌های اخیر گفت: همراه برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی سفرهایی را به شهرستان‌ها داریم که این سفرها از قبل و با پشتوانه کارشناسی برنامه‌ریزی می‌شود.

وی ادامه داد: تمامی بازدیدها و مصوباتی که در سفرهای شهرستانی داریم براساس تصمیمات و مصوبات شورای برنامه‌ریزی شهرستان‌ها بوده و مصوبات کارشناسی شده است که انتظار داریم مصوبات این سفرها توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی در اسرع وقت عملیاتی و نتایج آن اعلام شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

حضور دانشگاه بیرجند درمیان دانشگاههای سبز جهان/۲

 براساس رتبه بندی بین المللی دانشگاه های پایدار و سبز دنیا (UI GreenMetric) در سال ۲۰۲۱، دانشگاه بیرجند برای دومین سال متوالی توانست رتبه ۳۱ را در بین ۴۲ دانشگاه کشور بدست آورد. دانشگاه بیرجند رتبه ۷۸۵ را در جمع دانشگاه‌های شرکت کننده در این نظام کسب کرد.
به گزارش امروز خراسان جنوبی،دکتر محمد حجی‌پور، دبیر شورای راهبری مدیریت سبز دانشگاه گفت: رتبه‌بندی جهانی دانشگاهی گرین‌متریک (UI GreenMetric) به ابتکار دانشگاه اندونزی و با هدف ترویج پایداری، ارائه چشم انداز جامع از شرایط و سیاست های مرتبط با محیط زیست و تاثیرگذاری اموزش و پژوهش در توسعه در دانشگاه‌های کشورهای جهان در آموزش عالی در سال ۲۰۱۰ شکل گرفت.

 

 

باران مهمان خراسان‌جنوبی /۲

 

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی با اشاره به ورود توده هوای ناپایدار به جو استان، گفت: بر اساس خروجی مدل‌های پیش‌یابی هواشناسی تا اواسط هفته به تناوب افزایش ابر را در منطقه خواهیم داشت.

نخعی از ورود توده هوای ناپایدار به جو استان خبر داد و بیان داشت: زمان شروع فعالیت توده هوای ناپایدار جوی در استان از عصر یکشنبه تا صبح دوشنبه ۲۹ آذرماه است.

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه این سامانه شهرستان‌های طبس، سرایان، فردوس، بشرویه، قائنات و حاجی‌آباد زیرکوه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اضافه کرد: بارش پراکنده به ویژه در نیمه شمالی استان پیش‌بینی می‌شود.

 

 

 

 

در بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از مرز‌های شرقی عنوان شد

پویایی اقتصاد مردم در گرو امنیت پایدار/۲-۷

رئیس کمیته مرز مجلس در بازدید از مرز‌های شرقی امنیت پایدار را زمینه پویایی اقتصاد مردمی عنوان کرد و خواستار توجه به زیرساخت‌های آن شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، حیدری در بازدید از مرز‌های شرقی در شهرستان زیرکوه گفت: امروز چهارمین روز پویایی اقتصاد مردم در گرو امنیت پایداراز بازدید کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از مرز‌های شرق کشور است و در مرز‌های خراسان جنوبی نیرو‌های نظامی از آمادگی بسیار خوبی برخوردار هستند و هرگونه تحرک را کنترل می‌کنند.

وی با اشاره به فعال شدن پایانه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه افزود: با توجه به اینکه مرز نقش مهمی در معیشت و اقتصاد منطقه دارد انتظار داریم سایر مرز‌ها فعالیتشان آغاز شود.

رئیس کمیته مرز مجلس گفت: ضمن اینکه بازگشایی مرز‌ها در دراز مدت برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور یک ضرورت است آنچه که در توان کمیسیون باشد برای توسعه و تقویت معیشت و اقتصاد مرزنشینان را پیگیری خواهیم کرد.

حیدری افزود: ضمن اینکه در همین مکان و نقطه صفر مرزی که ارتش و نیروی مرزبانی با هم مشترکا و همراه هم برای امنیت مرز فعالیت می‌کنند امنیت خوب و پایدار است و جای هیچگونه نگرانی نیست.

وی گفت: انتظار داریم از وزارت خارجه در حوزه دیپلماسی، گمرک جمهوری اسلامی در حوزه فعالیت‌های گمرکی، وزارت صنعت و معدن در حوزه تجار و فعالیت‌های بازرگانی و وزارت اقتصاد در حوزه سرمایه گذاری که در سایه امنیت نسبت به تقویت بازارچه‌های مرزی فعالیت کنند.

رئیس کمیته مرز مجلس افزود: انتظار داریم دستگاه‌های دیپلماسی فعالیت بازارچه‌ها را توسعه، تقویت و پایدار کنند.

امنیت پایدار در مرز‌های شرقی

فرمانده قرارگاه منطقه ای شمال شرق نیرو‌ی زمینی ارتش نیز در این بازدید گفت: در مرز‌های شرقی امنیت کامل و پایدار برقرار است و شرایط بسیار خوبی در منطقه حاکم است.

امیر آذریان افزود: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای برقراری امنیت پایدار در مرز‌ها حضور دارد و در حال حاضر هم شرایط بسیار مطلوبی در منطقه داریم.
وی با اشاره به اینکه هر جایی که توسعه اقتصادی باشد توسعه اجتماعی هم محقق می‌شود افزود: ارتش همواره برای برقراری امنیت پایدار در همه جا حضور داشته و به لحاظ تجهیزاتی و روحیه بالای نیرو‌های ارتش با تمام توان برای حفظ امنیت پایدار در مرز‌ها و رونق مبادلات تجاری در منطقه حضور داریم.
فرمانده قرارگاه نیرو‌های زمینی ارتش شرق کشور با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس از مرز‌های شرقی گفت: هدف از این بازدید از مرز‌ها و شرایط آن و همچنین اختصاص اعتبارات ، تجهیزات بیشتر ، حل مشکلات جاده‌های مرزی و مرمت و بازسازی آن و کمک به رونق هر چه بیشتر مبادلات دو سویه تجاری در پایانه‌ها و بازارچه‌های مرزی است.

 

 

 

انهدام باند سارقان موتورسیکلت در”طبس”/۴

 

فرمانده انتظامی”طبس” از انهدام باند سارقان موتورسیکلت و کشف ۴ فقره سرقت در این شهرستان خبر داد و گفت در این خصوص ۴ متهم دستگیر شدند.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، سرهنگ”فاضل مریمی” اظهار داشت: با وقوع چند فقره سرقت موتورسیکلت در شهرستان طبس، پیگیری موضوع و دستگیری سارق یا سارقان در دستورکار پلیس آگاهی قرار گرفت.

وی افزود: مأموران پلیس آگاهی شهرستان طبس با انجام تحقیقات تخصصی پلیسی، ۴ سارق حرفه ای را شناسایی کردند و پس از هماهنگی با مقام قضائی متهمان را در مخفیگاهشان دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان طبس بیان داشت: سارقان ابتدا در اظهارات خود منکر هرگونه جرم و اتهامی شدند ولی با روبه رو شدن شواهد موجود و ارائه مستندات به ناچار لب به اعتراف گشودند و به ۴ فقره سرقت اعتراف کردند.

پاییز خشک و امید به بارش زمستانی در خراسان جنوبی

پاییز خشک و امید به بارش زمستانی در خراسان جنوبی

روزهای پایانی پاییز در حالی سپری می‌شود که بارش‌های خراسان جنوبی از ابتدای مهر امسال تاکنون نسبت به میانگین دوره‌های مشابه بلندمدت حدود ۳۷ درصد کاهش داشته و میزان بارش‌ها در زمستان سال جاری نزدیک به نرمال پیش‌بینی شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا براساس ایستگاه‌های مبنا از ابتدای سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ (ابتدای مهر ماه تاکنون) میانگین کل بارش‌های استان خراسان جنوبی حدود هشت میلیمتر بوده است که این میزان بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه بلندمدت حدود ۳۷ درصد کاهش داشته و حتی در مقایسه با بارش‌های مدت مشابه سال گذشته که خشک‌ترین سال آبی نیم قرن اخیر اعلام شد، ۵۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سال آبی – زراعی در ایران از اول مهر هر سال شروع می‌شود و پایان شهریور سال بعد به اتمام می‌رسد.

سال آبی گذشته (اول مهر ۱۳۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) در خراسان جنوبی با ۵۷ درصد کاهش بارندگی نسبت به دوره مشابه قبل به پایان رسید.

براساس محاسبات انجام شده به روش هم باران از داده‌های ۱۷ ایستگاه مبنای باران سنجی در سطح استان، متوسط ریزش‌های جوی در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نسبت به بارندگی‌های سال آبی قبل، ۵۷ درصد و نسبت به متوسط درازمدت (۱۱۵ میلیمتر) ۳۵ درصد کاهش داشته است.

پاییز خشک و آغاز سال آبی سخت

روند کاهش نزولات آسمانی در خراسان جنوبی ادامه دارد و به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی، شروع یک پاییز خشک پس از سال گذشته که خشک‌ترین سال آبی ۵۰ سال اخیر بود؛ افزایش کسری مخزن و خالی بودن ۸۰ درصد سدهای استان، حاکی از سال آبی بسیار سخت پیش‌روی استان است.

سعید سروری افزود: وابسته بودن بیش از ۹۹.۵ درصد مصارف آب در خراسان جنوبی به منابع آب زیرزمینی و افزایش برداشت بیش از حد توان آبخوان‌ها موجب شده دشت‌های استان نیز در وضع نامطلوبی قرار گیرند به طوری که در حال حاضر از ۳۵ دشت مطالعاتی استان، ۲۶ دشت، ممنوعه و ممنوعه بحرانی هستند.

وی گفت: یکی از راهکارهایی که در این شرایط بحرانیِ منابع آبی می‌تواند در ثبات و پایداری منابع آبی مؤثر باشد اجرای طرح سازگاری با کم‌آبی استان است که در آن نقش همه دستگاه‌های اجرایی برای رسیدن به این هدف مشخص شده است؛ اگرچه بخشی از مدیریت منابع آبی برعهده مسئولان و دستگاه‌های اجرایی است اما همراهی مردم و کشاورزان در مصرف صحیح آب می‌تواند برای حفظ منابع موجود بسیار مؤثر باشد.

۲۰ درصد حجم مخازن سدها آب ذخیره دارد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: اکنون از حجم  ۵۸.۵ میلیون مترمکعبی مخازن سدهای استان فقط ۱۱ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده، وجود دارد یعنی حدود ۲۰ درصد حجم کل مخازن که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به افزایش کسری مخازن استان به ۱۲۵ میلیون مترمکعب در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ گفت: با توجه به سال خشک گذشته و کمبود بارندگی‌ها و رواناب‌ها، استفاده از منابع آب زیرزمینی افزایش یافت به طوریکه کسری مخزن آبخوان‌های استان در سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به ۱۲۵ میلیون مترمکعب رسید که نسبت به سال گذشته (۱۳۹۹-۱۳۹۸) ۲۵ درصد افزایش داشت.

سروری اظهار داشت: از طرفی همزمان با افزایش کسری مخزن شاهد افت سطح آب زیرزمینی بودیم که در پارسال متوسط افت سطح آب زیرزمینی استان ۲۵ سانتیمتر بود.

پیش‌بینی بارش نرمال در زمستان

اما رییس گروه پیش‌بینی و صدور پیش‌آگاهی‌های جوی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی ۲۴ آذر امسال به خبرنگار ایرنا گفت: میزان بارندگی از ابتدای سال آبی جاری در این استان به ۸.۲ میلیمتر رسید و سال آبی – زراعی گذشته در این مدت ۲۵ میلیمتر بارش گزارش شده بود.

جواد نخعی افزود: بارش‌های سال آبی جاری نسبت به میانگین بلندمدت حدود ۳۸ درصد کاهش داشته‌ است.

وی گفت: طبق آخرین نقشه‌های هواشناسی که اوایل آذر امسال به دست آمده میزان بارش‌ها در زمستان سال جاری نزدیک به نرمال خواهد بود اما به‌طور حتم کاهش بارندگی و خشکسالی متوالی در منطقه را جبران نخواهد کرد.

 

تاکید بر پرداخت تسهیلات با سود کم به متقاضیان فنی و حرفه ای/۲-۳

تسهیلات بانکی بدون سود باید برای تبدیل آموزش به شغل در اختیار هنرآموران فنی و حرفه ای قرار گیرد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی از نمایشگاتاکید بر پرداخت تسهیلات با سود کم به متقاضیان فنی و حرفه ایه فرصت‌های شغلی مهارت محور کم سرمایه بر فنی حرفه‌ای خراسان جنوبی بازدید کرد.

آقای خسروی در این بازدید به موضوع آموزش تاکید کرد و گفت: با  آموزش درست ۱۰۰ ساعته می‌توان به اشتغال خانگی و پایدار دست یافت.

وی با اشاره به مشکلات مطرح شده در خصوص سرمایه اولیه و تسهیلات برای این هنرآموزان افزود: خواسته من این است که تسهیلات بانکی بدون سود در اختیار این افراد قرار گیرد و ما در حد توان پیگیری می‌کنیم.

آقای خسروی گفت: از بنیاد برکت استان خواستیم تا ضمن بازدید همکاری لازم برای پرداخت تسهیلات اشتغال خانگی داشته باشد.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی به موضوع فروش و بازاریابی هم اشاره کرد و گفت: خواسته من از نهادها، ادارات و مردم این است که از محصولات تولیدی استان برای سوغات و هدایا استفاده کنند.

 

 

روز بدون کرونا، در ۸ شهرستان خراسان جنوبی/۲-۳

در شبانه روز گذشته در هشت شهرستان خراسان جنوبی مورد جدیدی از کرونا ثبت شد.

 دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته از ۱۰۱ آزمایشروز بدون کرونا، در ۸ شهرستان خراسان جنوبی تشخیص مولکولی کرونا که در استان انجام شد ۲۲ بیمار جدید و از ۶۴ آزمایش سریع ۱۰ مورد مثبت جدید شناسایی شد و در مجموع از ۱۶۵ تست ملکولی و سریع انجام شده در استان ۳۲ مورد جدید در شبانه روز گذشته شناسایی شد.

شریف زاده افزود: از این تعداد ۲۱ مورد از بیرجند، ۷ مورد از طبس و ۴ مورد نهبندان شناسایی شد و در سایر شهرستان‌ها مورد جدیدی از کرونا گزارش نشده است.

به گفته دبیر ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۱۶۱ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که از این تعداد ۵۶ نفر کرونا مثبتند.

شریف زاده گفت: از این تعداد ۱۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که متاسفانه حال عمومی یک نفر نامساعد است.

وی افزود: خوشبختانه در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از فوت گزارش نشده و تعداد فوتی‌ها همان هزار و ۲۵۸ نفر ثابت ماند.

 

 

 

 

جاده‌هایی که بوی مرگ می‌دهد ‎؛ افزایش ۱۵ درصدی متوفیان حوادث جاده‌ای در خراسان جنوبی/۴

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی از افزایش ۱۵ درصدی متوفیان حوادث جاده‌ای در یک ماه اخیر خبرداد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، سرهنگ رضائی گفت: در ماه آذر امسال ۱۵ نفر براثر تصادفات جاده ای جان خودجاده هایی که بوی مرگ می دهد/افزایش 15 درصدی متوفیان حوادث جاده ای را از دست داده اند که این  آمار  نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۵ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان ینکه مجروحان حوادث رانندگی نیز دراین مدت ۳۸ درصد افزایش داشته، افزود: در این مدت ۵۸ درصد تصادفات از نوع واژگونی و خروج از جاده بوده و بیتشرین علت نیز تخطی از سرعت مطمئنه و عدم تمرکز به جلو گزارش شده است.

رئیس پلیس راه استان گفت: در ماه آذر بیشترین تصادفات در محور‌های  سربیشه _ ماهیرود، بیرجند _ اسدیه، نهبندان _ زاهدان رخ داد.

سرهنگ رضائی از افزایش ۱۸ درصدی  متوفیان حوادث جاده‌ای از ابتدای امسال نیز خبر داد و گفت: در این مدت ۱۸۱ نفر جان خود را از دست دادند که بیشترین تصادفات در محور‌های سربیشه_ نهبندان، سربیشه_ ماهیرود  و کمربندی قاین رخ داده است.

 

 

 

 

 

برگزاری مسابقه تنیس روی میز مجازی دانشجویان دانشگاه بیرجند /۷

مسابقات تنیس روی میز جشنواره پاییزه ویژه دانشجویان دختر به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش امروز خراسان جنوبی در این مسابقات سیده رضوانه رضوی دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی؛ مقام اول، مژگان جعفری دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت بدنی؛ مقام دوم و افسانه حسن نژاد دانشجوی رشته صنایع دستی؛ مقام سوم را کسب کردند.

 

 

 

 

 

بذر پاشی گیاهان دارویی در عرصه‌های منابع طبیعی خراسان جنوبی/۲-۳

طرح بذرپاشی گیاهان دارویی ویژه استان در ۵ هزار و ۴۰۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی خراسان جنوبی اجرا می شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اجرای طرح ۳ در بذر پاشی گیاهان دارویی در عرصه‌های منابع طبیعی خراسان جنوبی۱۴ گفت: این بذر‌ها طی ۳ روز در ۱۴ رویشگاه با کمک بهره برداران بومی و ستاد‌های مردمی کاشته خواهد شد.

علیرضا نصرآبادی افزود: بیشترین بذر گیاهان دارویی مربوط به آنغوزه است که در سال‌های گذشته ثابت شده به لحاظ رویشی و مقاومت در برابر خشکسالی با اقلیم استان سازگاری دارد و درآمد مطلوبی را نصیب بهره برداران کرده است.

وی توسعه‌ی رویشگاه‌های گیاهان دارویی ، اشتغالزایی در راستای تولید و تامین معیشت بهره برداران را از اهداف مهم این طرح دانست و گفت: در پی کاشت این بذر‌ها و تعهدی که برای بهره برداران در حفظ و نگهداری آن‌ها ایجاد خواهد شد، میتوانیم شاهد حفظ محیط زیست در مناطق رویشی و حفاظت آب و خاک در شرایط موجود، باشیم.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: اجرای این طرح از ابتدای دی ماه در رویشگاه‌های مشخص شده انجام می‌شود که در صورت مشارکت بیشتر انجمن‌های منابع طبیعی و افراد محلی می‌توانیم سطح بذرپاشی را افزایش دهیم.

 

 

 

معنویت یکی از شاخصه های گام دوم انقلاب اسلامی

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: معنویت یکی از شاخصه های گام دوم انقلاب اسلامی است.

آیت الله عبادی صبح امروز در دیدار با پیشکسوتان سپاه خطاب به آنها گفت: شمامعنویت رمز اصلی پیروزی اسناد انقلاب هستید و باید تجربیاتتان را در اختیار جوانان این دوره ها قرار دهید و نگذارید تاریخ انقلاب ایران فراموش شود.
وی افزود: نگذارید تجربیاتتان فراموش شود آنچه که در دوران انقلاب مشاهده کردید را بنویسید و به کتاب تبدیل کنید تا در اختیار نسل های آینده قرار گیرد.
نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اینکه معنویت یکی از شاخصه های گام دوم انقلاب است، افزود: معنویت رمز اصلی پیروزی است و بر همین  اساس انقلاب به اینجا رسیده است.
وی با اشاره به اینکه دشمن هر روز در حال توطئه جدید است، گفت: اینکه شما با کوله بار تجربیاتتان پشت جوانان و شاغلین قرار گرفتید بسیار کار ارزشمندیست.
 نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: چه خوب است در سایر نهادهای انقلابی نیز افرادی که صحنه های انقلاب را پشت سر گذاشتند ،تجربیاتشان را به بقیه و نسل جوان  انتقال دهند.

ثبت ملی مهارت و دانش سنتی شیره پزی انگور خراسان جنوبی/۲-۳

مهارت و دانش سنتی شیره پزی انگور خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس (معنوی) کشور ثبت شد.

مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستیثبت ملیمهارت و دانش سنتی شیره پزی انگور خراسان جنوبی استان گفت: شیره پزی انگور مراسمی است که باغداران و کشاورزان در اوایل پاییز و در پایان برداشت محصول انگور به روشی کاملا سنتی و با استفاده از وسایل سنتی آب انگور را گرفته و بعد از این فرآیند در محل سکونت یا محیطی باز در خارج از محل زندگیشان می‌جوشانند تا غلیظ شود و به عنوان یک ماده مقوی و مغذی، همچنین شیرین کننده به مصارف عموم می‌رسانند.

احمد برآبادی افزود: انواع انگور‌هایی که در این استان وجود دارد و برداشت می‌شود به نام‌های عسکری، مایه میشی، کوهی، امیری، لعل، حسینی، یاقوتی، سبزانگور است.

به گفته وی برای تهیه شیره انگور بیشتر از ارقام دیم و انگور کوهی استفاده می‌شود به علت این که انگور دیم آب کمتری نیاز داشته و خاصیت بیشتری دارد و نیز شیره آن هم مقوی است.

وی گفت: در اغلب نقاط استان در شهرستان‌ها و روستا‌ها از گذشته تا کنون شیره پزی رواج داشته است.

به گفته وی شیره انگور در دو نوع سفید و سیاه تهیه می‌شود که از نظر کیفیت هیچ گونه تفاوتی باهم ندارند فقط شیره سفید از انگور‌های سبز و شیره سیاه از انگور‌های بنفش تهیه می‌شود.

مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری  و صنایع دستی استان گفت: همچنین در اغلب روستا‌ها خاکی که برای جلوگیری از قلیایی شدن آب انگور اضافه می‌شود در همان روستا، یا روستا‌های اطراف موجود است.

 

 

 

کسب ۴ رتبه کشوری مسابقات کتابخوانی توسط سوادآموزان استان

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از کسب ۴ رتبه برتر کشور توسط سواد آموزان استان در مسابقات کتاب خوانی «خانواده سلامت» و «راز موفقیت» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای خراسان جنوبی، محمد علی واقعی گفت: در راستای رسالت آموزشی–فرهنگی معاونت سواد آموزی دو کسب ۴ رتبه کشوری مسابقات کتابخوانی توسط سوادآموزان استانمسابقه کتابخوانی «خانواده سلامت» با محوریت سلامت، بهداشت و تغذیه سالم و مسابقه «راز موفقیت» بامحوریت شعار سال «جهش تولید» ویژه سوادآموزان دوره انتقال، در قالب دست نوشته برگزار شد که در مجموع چهار سوادآموز استان حائز رتبه برتر کشور شدند.
وی افزود: این مسابقات برای تحقق منویات مقام معظم رهبری و ارتقای سطح آگاهی سواد آموزان ، ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین مخاطبان و کاربست آن در مسائل روزمره زندگی فردی و اجتماعی و ضرورت فرهنگ سازی در زمینه‌های سلامت و بهداشت مخاطبان و خانواده‌های آنان با توجه به شیوع کرونا در جامعه برگزار شد.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری این مسابقات در ۱۲ شهرستان و منطقه استان گفت: مسابقه راز موفقیت در ۷۲ کلاس دوره انتقال، با شرکت ۴۵۸ سواد آموز برگزار شد، که از این تعداد ۱۰ نفر رتبه استانی و یک سواد آموز از شهرستان سرایان، موفق به کسب رتبه کشوری شد.

به گفته واقعی، مسابقه خانواده سلامت در ۶۹ کلاس و مشارکت ۴۱۷ سواد آموز برگزار شد، که ۵۸ نفر به عنوان برتر شهرستانی، ۱۸ نفر برتر استانی و ۳ نفر از سوادآموزان شهرستان نهبندان ومنطقه دستگردان هم به عنوان برتر کشوری معرفی شدند.

 

 

 

 

 

 

خودروی آتش نشانی نبود، نخل های بندان سوختند!/۴

نبود خودروی آتش نشانی در روستای بندان شهرستان نهبندان سبب از بین رفتن حدود ۱۰۰ نفر نخل در آتش سوزی اخیر شد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان دو روز قبل نخلستان‌های بندان در شهرستان نهبندان طعمه حریق شدند.

در اثر این آتش سوزی، حدود ۱۰۰ نفر نخل در آتش سوختند و سرمایه مردم بر باد رفت.

خودروی آتش نشانی نیز در این منطقه مستقر نبوده و یک خودرو از شهر نهبندان پس از طی مسافت ۷۰ کیلومتری به محل آتش سوزی رسیده است که حضورش ثمری نداشته است.

برای پیگیری مشکل نبود خودروی آتش نشانی در بندان، با بیکی فرماندار نهبندان گفتگو کردیم.

در انتظار اختصاص خودروی آتش نشانی هستیم

بیکی فرماندار نهبندان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: خودروی آتش نشانی شهر باید با اجازه فرماندار به روستا‌ها برود که در این حادثه نیز بلافاصله پس از تماس با بنده، خودروی آتش نشانی به محل اعزام شد.

او گفت: خودرو مستهلک بوده و نمی‌تواند با سرعت بالا حرکت کند و شاید یکی از دلایل دیر رسیدن این خودرو فرسودگی آن بوده است.

بیکی گفت: از ۱۲۳ روستای شهرستان در ۲ روستای دهک و چاهداشی خودروی آتش نشانی مستقر است.

فرماندار نهبندان گفت: درخواست شهرستان برای اختصاص خودروی آتش نشانی به بندان به استانداری داده شده است و استانداری نیز مکاتباتی با سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور انجام داده است.

او گفت: هنوز نتیجه‌ای از این مکاتبات حاصل نشده است، اما در تلاش هستیم تا به محض اختصاص یک دستگاه خودرو، آن را به بندان تحویل دهیم.

 

 

 

 

 

 

شُو چِله؛ سپری کردن سرما با گرمای کرسی/۷

شُو چِله؛ سپری کردن سرما با گرمای کرسی

شب یلدا معروف به “شُو چِله” در فرهنگ ایرانیان باستان به عنوان بلندترین شب سال نام گرفته و بیانگر پایان فصل خزان و آغاز زمستان است اما آنچه گرمابخش این شب سرد بوده، گرد هم آمدن اعضای خانواده کنار کرسی است.

به گزارش ایرنا “کرسی” ابزاری گرمابخش است که در اغلب مناطق کشور جایگاهی برای گذراندن شو چله یا شب چله و شب‌نشینی‌های خانوادگی در خانه بزرگترها محسوب می‌شود و از قدیم مورد استفاده مردم خطه خراسان جنوبی بوده است.

«کرسی» وسیله‌ای است که به جای بخاری برای گرما بخشیدن به فضای خانه و محل زندگی و حضور اعضای خانواده استفاده می‌شده است.

این وسیله چهار پایه دارد و از چوب بوده که بنا بر سلیقه‌های مختلف در اندازه‌های بزرگ و کوچک ساخته و طوری طراحی شده که در تمامی نقاط خانه قابل تعبیه و استفاده است.

اما کرسی در فرهنگ و سنت ایرانی فراتر از یک دستگاه گرم‌کننده است و به عنوان یکی از لوازم فرهنگ سنتی جایگاهی خاطره‌انگیز دارد، به این سبب که حرارت دلچسب آن، اعضای خانواده را گرد هم می‌آورد و با خوردن خوراکی‌های زمستانی و شنیدن حکایات پدربزرگ و مادربزرگ زمستان را سپری می‌کردند.

شب یلدا بلندترین شب سال است که دگرگونی زمین از زردی پاییز به سفیدی مهر و محبت بوده و از گذشته تاکنون توسط مردمان ایران زمین گرامی داشته شده است.

ایرانیان از دیرباز شب یلدا را شبیه عید نوروز پاس داشتند و با میوه‌هایی همچون هندوانه، انار، خرمالو و بِه از میهمانان پذیرایی می‌کنند.

هرکدام از این میوه‌ها بار معنایی نمادین با خود به همراه دارد، به طور مثال هندوانه که قاچ‌های مدور می‌خورد همچون خورشید، یادآور گرمای تابستان و فرونشاندن عطش است یا انار همچون صندوقچه‌ای حامل دانه‌های یاقوت سرخ، نماد زایش و زندگی است.

در شو چله، تنقلات و به قول معروف “شب چِره‌هایی” نیز تناول می‌شود که زنان در روزهای سال برگه‌هایی از میوه‌هایی مثل زردآلو، سیب و هلو، را خشک کرده و به همراه کشمش، نخود، عناب، سنجد، توت خشک، پسته و سایر تنقلات در ظرف بزرگی ریخته و برای این شب آماده می‌کنند.

با این وجود مردم ایران با پیشینه کهن و آیین‌های اصیل، “شب یلدا” را به عنوان بلندترین شب سال به گونه‌های متفاوت و با توجه به آیین‌ها و سنت‌های بومی هر منطقه برگزار می‌کنند.

اگرچه برخی از این آیین‌ها با گذر زمان، تغییر سبک زندگی و گرفتاری‌های روزمره و نیز گسترش محبوبیت فضای مجازی بین مردم، دستخوش تغییراتی شده اما هنوز هم جلوه‌ها و نمادهایی از سنت‌های ویژه‌ای از ایران باستان در مناسبت‌هایی مانند شب یلدا به چشم می‌خورد.

در جنوب خراسان بزرگ که اکنون خراسان جنوبی نام گرفته است، آیین‌ها و سنت‌های گذشتگان به قوت خود باقی بوده و در این شب که به “شُو چِله” معروف است، با آداب و رسوم خاصی برگزار می‌شود.

بین مردم خراسان جنوبی، چله بزرگ زمستان از اول دی آغاز می‌شود و دهم بهمن به پایان می‌رسد که به آن “چله کُلو” یا “چله بزرگ” می‌گویند.

“چله خُرد” یا “چله کوچک” هم یازدهم بهمن شروع می‌شود و تا پایان این ماه ادامه دارد که مردم ابتدای چله بزرگ را جشن می‌گیرند و از شدت سرمای زمستان نیز کاسته می‌شود.

چون از روز بعد شب چله کم‌کم روزها بزرگ و شب‌ها کوچک می‌شود در واقع این جشن به‌ نشانه‌ آغاز پیروزی نور بر تاریکی برگزار می‌شود.

شب چله یکی از بهترین دورهمی‌ها در بین مردم فردوس نیز بوده که هر سال با هدف ماندگاری و حفظ فرهنگ و رسوم پیشینیان برگزار می‌شود و هرچند در دو سال اخیر به سبب شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت نکات بهداشتی دورهمی‌ها کمتر شده اما شب یلدا هم به شکل‌های دیگر و محدودتر از قبل یکی از خاطرات خوش مردم بوده است.

“کف زنی” آیین مرسوم در شهرستان فردوس

جمع شدن فامیل در خانه بزرگان، پذیرایی با میوه‌ها و تنقلات معروف به آجیل‌خوری، قرمه‌خوری، کف‌زنی، حافظ‌خوانی و نیز انجام بازی‌های دسته‌جمعی از جمله آیین‌هایی است که از گذشته دور در “شب چله” مرسوم بوده است.

“کف زنی” از آیین‌های این شب در شهرستان فردوس است. “کف” نوعی بستنی یا شیرینی است که از ریشه گیاهی صحرایی به نام “چوبک” یا “بیخ” تهیه می‌شود.

به این صورت که بیخ را در قوری ریخته و آب می‌کنند و می‌گذارند بجوشد سپس آب آن را خارج و این عمل را چند بار تکرار می‌کنند تا تلخی آن گرفته شود. سپس این آب را که تلخی آن گرفته و سرد شده در ظرف سفالی بزرگی به نام “تِغار” می‌ریزند و با “دسته گز” که از مجموع چند ترکه نازک درخت گز تهیه شده، می‌زنند تا کف کرده و سفت شود.

این عمل چون نیاز به زور بازو داشته و زدن آن زمان زیادی می‌برد معمولا توسط مردان و جوانان صورت می‌گیرد. بعد از آماده شدن، روی آن شیره انگور یا شکر، مغز پسته یا گردو ریخته و در بشقاب از مهمان پذیرایی می‌کنند.

در این میان گروهی از جوانان قبل از شیرین کردن کف‌ها با پرتاب آن به سوی همدیگر و مالیدن کف به سر و صورت یکدیگر موجب شادی و نشاط مهمانان می‌شوند.

مراسم و آیین کف‌زنی خراسان جنوبی به شماره ۸۱۵ در بهمن سال ۱۳۹۱ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

“قرمه خوری”

قرمه خوری مراسم دیگری است که شب یلدا در فردوس برگزار می‌شود و خانواده‌ها در طول سال چند گوسفند را “پروار” کرده و در روزهای مختلف ذبح کرده و قرمه درست می‌کنند.

یکی از این گوسفندان مخصوص شب یلداست که در این شب ذبح می‌شود و گوشت را به تکه‌های مربع کوچک در می‌آورند سپس در ظرف بزرگ چدنی که به آن “دیگ ریگی” می‌گویند ریخته و همراه پیاز و نمک می‌پزند.

قرمه‌ها که آماده و سرخ شد، نان روی آن می‌گذارند تا روغن آن گرفته شود که البته این نان‌های روغنی طرفداران بیشتری دارد.

این سنت به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و ناتوانی در خرید گوسفند کامل و حتی گوشت در برخی خانواده‌ها منسوخ شده است.

” شُو چِله گی”

یکی دیگر از آیین‌هایی که در این منطقه مرسوم است، بردن “شُو چِله گی” برای تازه عروس‌ها است.

در این مراسم، خانواده داماد که به‌تازگی عروس گرفته‌اند، در حد توان سینی تنقلات و میوه، پارچه یا لباس نو را به خانه عروس می‌برند تا نویدی برای زندگی گرم و پر امید آنان باشد.

این آیین امروزه رنگ و بوی دیگری هم پیدا کرده است و به دلیل رواج معضل تجمل‌گرایی و بالا رفتن توقعات جوانان و خانواده‌های آنان، در این شب فشار مالی زیادی به خانواده‌ها تحمیل می‌شود.

میهمانی‌ها و شب زنده‌داری‌های شب یلدا از گذشته‌های دور در این منطقه مرسوم بوده و هنوز هم به قوت خود باقی است.

بازی‌های دسته جمعی همچون گل یا پوچ، طرح معما و چیستان و بازگویی قصه و داستان‌های قدیمی توسط سالخوردگان و بزرگان فامیل و گرفتن فال حافظ از دیگر مراسم شب یلدا است.

طی ۲ سال گذشته با توجه به شیوع کرونا در کشور متاسفانه این آیین‌ها در بسیاری از خانواده‌ها متوقف یا به‌صورت مجازی برگزار شد از طرفی شب یلدا در حالی فرا می‌رسد که برخی خانواده‌ها عزیزان خود را از دست داده‌اند.

با این وجود آداب و رسوم کهن ایران زمین همچنان پابرجاست و در مورد شب یلدا نیز قدیمی‌ترها فسلفه آن را به زبان ساده دور هم جمع شدن اعضای خانواده و ایجاد صمیمت و مهربانی می‌دانند.

کرونا همچنان در کمین بوده و دورهمی‌ها و تجمعات خانوادگی مهمترین جولانگاه این ویروس است که باید با رعایت نکات بهداشتی، شرایط فعلی مدیریت بیماری را حفظ کنیم و دیگر شاهد از دست دادن عزیزانمان نباشیم.

 

 

 

به مناسبت هفته پژوهش صورت گرفت؛

سه کتاب با موضوع بازار سرمایه در خراسان جنوبی رونمایی شد

سه کتاب با موضوع بازار سرمایه در خراسان جنوبی رونمایی شد

سه کتاب با موضوع بازار سرمایه به مناسبت هفته پژوهش در خراسان جنوبی به همت اتاق بازرگانی بیرجند رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت هفته پژوهش صبح یکشنبه پروژه سه کتاب و اثر پژوهشی مرتبط با موضوع بازار سرمایه که با تلاش پژوهشگران و کارشناسان اتاق بازرگانی بیرجند، تدوین شده بود، رونمایی شد.

علیرضا خامه زر، رئیس کمیسیون توسعه صادرات، مدیریت واردات و حمل و نقل اتاق بازرگانی بیرجند در این مراسم اظهار کرد: هزینه‌ای که برای پژوهش و تحقیق انجام می‌شود در حقیقت یک نوع هزینه سرمایه‌گذاری است.

وی با اشاره به اینکه کشورهایی از منظر علمی و اقتصادی رشد می‌کنند که در حوزه پژوهش سرمایه‌گذاری کرده باشند، بیان‌کرد: واحدهای تولیدی و صنایعی که بر اساس ذائقه مشتری کالایی را تولید می‌کنند به پشتوانه کار پژوهشی بوده که بر بازار هدف انجام داده‌اند.

نقدینگی به سمت تولید و صنعت هدایت شود

رئیس کمیسیون توسعه صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی بیرجند یادآور شد: در خراسان‌جنوبی نقدینگی داریم که اگر این نقدینگی به هر سمتی به جز تولید و صنعت برود تورم‌زا خواهد بود که تجربه این مسئله را در سال‌های گذشته داشته‌ایم.

علی اکبر اکبری راد، مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: از جمله مشکلات فعلی کشور ما بحث سرمایه‌گذاری، اشتغال و رونق تولید است که بدون پژوهش و تحقیق به نتیجه نخواهید رسید.

وی با اشاره به اینکه بدون حرکت در جاده گسترش دانش و پژوهش نمی‌توانیم به نقطه مطلوب برسیم، بیان‌کرد: بر اساس قانون بودجه سالانه، دستگاه‌ها مکلف هستند یک تا دو درصد بودجه خود را به بحث پژوهش اختصاص دهند.

گلایه از بلا استفاده ماندن پژوهش‌ها

مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری خراسان‌جنوبی گفت: در دانشگاه و بخش خصوصی پژوهش‌های بسیار خوبی صورت گرفته است ولی از این پژوهش‌ها به صورت جامع و کامل استفاده نمی‌شود که یک نقطه ضعف است.

محمود حاجی، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: در کتابخانه الغدیر بیرجند بخشی به نام بخش استان‌شناسی داریم و آثار نویسندگان و پژوهشگران بومی را در آنجا ثبت و در اختیار ۵۵ هزار نفر عضو کتابخانه عمومی قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه پژوهش در حوزه اقتصادی در واقع گره زدن سه بحث مهم اقتصاد، فرهنگ و علم است، ادامه داد: اگر پژوهشی در حوزه سرمایه و اقتصاد و با محوریت موضوعات روز انجام می‌شود یک نسخه را در اختیار کتابخانه های عمومی قرار دهید تا عموم شهروندان بهره گیرند.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان‌جنوبی یادآور شد: با توجه به نیاز مردم بهتر است این کتبی که در مورد بازار سرمایه است در قطع جیبی نیز تولید شود تا همیشه همراه افراد باشد.

مهدیه ضیائیان، مسئول مرکز مطالعات و پژوهش اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: متأسفانه جامعه امروز ما از نظر پژوهش و تحقیقات با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد و سهم پژوهش از بودجه سالانه کشور تنها یک درصد است.

بودجه پژوهش تا سطح مطلوب فاصله دارد

وی با اشاره به اینکه سهم یک درصدی پژوهش از بودجه سالانه کشور تا سطح مطلوب چهارصد فاصله دارد، گفت: پژوهش، پیش شرط لازم برای توسعه علم و فناوری است و علم و فناوری به هر کشوری قدرت و استقلال می‌بخشد.

مسئول مرکز مطالعات و پژوهش اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه پژوهش‌های تألیف شده توسط پژوهشگران و کارشناسان اتاق بازرگانی با محوریت مسائل مرتبط با بازار سرمایه است، یادآور شد: در این پژوهش‌ها سعی کردیم که مسائل مورد نیاز افراد در حوزه سرمایه را بازگو کنیم.

گفتنی است سه کتاب رونمایی شده شامل کتب چگونه یک تریدر شویم، تابلو خوانی در بازار سرمایه و نوسان گیری در بازار سرمایه بودند که با همت مهدیه ضیائیان، مهری دستجردی، نیوشا روحی، سعیده خلیلی، سمیرا محتشمی، بهناز اطمینان، ریحانه اکبری، مینوسادات علیزاده تألیف شده است.

جولان ماسک های غیر استاندارد در خراسان جنوبی/۷

جولان ماسک های غیر استاندارد/ مشکل واحدهای غیر صنعتی هستند

ماسک های غیر استاندارد در بازار خراسان جنوبی در حالی افزایش دارد که مسئولان تولیدات واحدهای غیر صنعتی ها را عامل این مشکل می دانند.

به گزارش مهر استفاده از ماسک‌های استاندارد در مقابله با ویروس کرونا یکی از گزینه‌های مهم است که بارها به آن تأکید شد، اما مشکل تولید و توزیع ماسک‌های فاقد استاندارد در شهر است که گویا هیچ ارگانی در این زمینه نظارت درستی ندارد.

نکته مهم اینجا است که چگونه ماسک‌های غیراستاندارد به راحتی در بازار عرضه می‌شود و در هر نوبت مسئولان بهانه‌های جدیدی برای پاسخ به این موضوع مطرح می‌کنند.

عرضه مستقیم ماسک توسط تولیدکنندگان

پس از تماس‌های مکرر با علی تهوری، معاون بازرسی سازمان صمت خراسان جنوبی پاسخی به خبرنگار مهر داده نشد که در همین راستا با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت‌وگو کردیم.

عباس جرجانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: ما هرچه ماسک‌های غیر استاندارد را جمع آوری می‌کنیم ولی از سوی شرکت‌های پخش دوباره وارد می‌شود.

وی با بیان اینکه شناسایی ماسک غیربهداشتی از بهداشتی به سختی انجام می‌شود، اظهار کرد: در کنار گشت‌های ما لازم است که کارشناسان غذا و دارو حضور داشته باشند.

به گفتۀ وی اکنون شرکت‌های تولیدکننده ماسک استاندارد در استان واحدهای عرضه مستقیم زده‌اند و حتی برخی از این تولیدکننده‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند نیز غرفه دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تأکید کرد: مردم نیز لازم است که با توجه به این موضوعات به عنوان نمونه از ماسک‌هایی که داخل فقط یک پلاستیک هستند خریداری نکنند.

جرجانی خاطر نشان کرد: تاکنون در سال جاری دو هزار و ۳۰۰ ماسک قاچاق توسط صمت به ثبت رسیده است است و گویا ۶۰ هزار ماسک غیر استاندارد به دلیل نداشتن کد irc نیز جمع‌آوری شده است که آمار دقیق را معاون بازرسی می‌توانند پاسخ‌گو باشند.

جمع‌آوری ۳۵ هزار ماسک غیرمجاز

کارشناس تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: گشت‌های مشترک در اینباره داریم و بازدیدهای انجام می‌شود.

محسن احمدی عنوان کرد: از ابتدای سال تاکنون ما از داروخانه‌ها و مراکز تجهیزات پزشکی ۳۵ هزار ماسک غیر مجاز فاقد کد irc جمع آوری کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: به اصناف نیز با همکاری صنعت، معدن و تجارت نامه‌نگاری شده که ماسک‌های فاقده کد irc جمع‌آوری خواهد شد.

به گفتۀ وی بر کار شرکت‌های پخش دارویی و تجهیزات پزشکی نظارت کامل وجود دارد و به صورت کلی ماسک غیراستاندارد نداریم.

مشکل واحدهای سنتی

کارشناس تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اعلام کرد: مشکل در کل کشور کارگاه‌های غیر صنعتی هستند که در ابتدای کرونا به دلیل کمبود ماسک مجوزهای موقتی دریافت کردند.

احمدی ادامه داد: بعد از پایان این مشکل و پایان مجوز خود هنوز تولید می‌کنند و دانشگاه علوم پزشکی در حال بررسی این مسئله است.

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مشکلات ما این است که ماسک‌ها در مراکز غیر تخصصی مانند سوپر مارکت‌ها به فروش می‌روند و به این نکته که آیا استاندارد و یا غیر استاندارد است، توجه نمی‌کنند.

به گفتۀ وی دستورالعمل زده شده است که هر گونه ماسک فاقد برچسب اصالت، قاچاق کالا محسوب شده و جمع‌آوری می‌شود.

نداشتن کد irc نشانه غیراستاندارد بودن نیست

کارشناس تجهیزات پزشکی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: همچنین نامه‌نگاری‌هایی شده که از مراکز تولید داخلی خریداری شود، چراکه نمونه‌های داخلی استان به آزمایشگاه‌های معتبر ارسال و تمام استانداردهای موجود حتی بالاتر را نیز دارا هستند.

احمدی در زمینه کد irc نیز گفت: در خراسان جنوبی ابلاغ شد که باید تمام مراکز تولید کد irc، مشخصات واحدهای تولیدی، سیب سلامت و شماره مجوز بر روی کالای خود درج کنند.

وی افزود: اما مشکل اینجا است که در برخی از استان‌های دیگر این موضوع وجود ندارد و فقط برند یا نام شرکت تولیدکننده روی آن درج می‌شود و این موضوع نشانه غیر استاندارد بودن آن نیست.

به گفته وی واحدهای عرضه کننده ماسک به این نکته توجه کنند که حتماً کالای خریداری شده آنها مجوز بهداشت داشته باشد و مردم نیز از مراکز عرضه تولید داخلی خریداری کنند و ماسک فاقد کد irc و سیب سلامت تهیه نکنند.

پاسخی که در این گزارش به آن نرسیدیم این است که در نهایت چه ارگانی باید ورود کند تا جلوی توزیع این گونه ماسک‌های فاقد کد irc یا غیر صنعتی را بگیرد.

در یادواره شهدای روحانی و دانشجو عنوان شد

پیروزی ملت ایران با حرکت در مسیر ولایت/۳

در یادواره شهدای روحانی و دانشجو یاد و نام ۱۴۳ شهید روحانی و دانشجو استان خراسان جنوبی گرامی داشته شد.

پیروزی ملت ایران با حرکت در مسیر ولایت در یادواره شهدای روحانی و دانشجو خراسان جنوبی آیت الله عبدالکریم فرحانی عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: ملت ایران باید با شهدا پیوند خورد و از بصیرت و اخلاص آنان الگو گیرند.

آیت الله فرحانی افزود: شهدا در مسیر ولایت قدم گذاشتند و اگر ملت ایران در این مسیر باشد، پیروز خواهد ماند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که شهدا لبریز از عشق به خداوند بودند گفت: مرور خاطرات شهدا می‌تواند، درس ایثارگری را به ما بیاموزد لذا باید این موضوع را جدی دنبال کرد.

آیت الله فرحانی شهدا را جزو بزرگ‌ترین انسان‌های تاریخ بشریت دانست و افزود: ایران در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در هر مسئله‌ای دچار کمبود می‌شد، اما در دفاع مقدس، شهدا و ایثارگران اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک کشور به دست دشمنان بیفتد.

در این مراسم یاد و نام ۱۴۳ شهید روحانی و دانشجو استان خراسان جنوبی گرامی داشته شد.

 

 

 

ترک تحصیل ۱۴۹ دانش آموز نهبندانی/۲

 

 

فرماندار نهبندان گفت: بیش از ۱۴۹ نفر به دلیل کرونا در مقاطع مختلف، ترک تحصیل کرده اند که مسئولان باید برای بازگشت آنها به تحصیل اقدام فوری داشته باشند.

 «مجید بیکی» در شورای آموزش و پرورش شهرستان نهبندان که با دستور کار طرح نصیب آموزشی یکسان در همه مناطق با توجه‌ به اهمیت و توصیه مقام معظم رهبری برگزار شد، اظهار کرد: ترک تحصیل دانش آموزان باید با نگاه ویژه دنبال شود.

 

فرماندار نهبندان با بیان اینکه بیش از ۱۴۹ نفر در مقاطع مختلف ترک تحصیل کرده اند که عامل اصلی آن بیماری کرونا است، افزود: از این تعداد ۶۷ نفر دختر و ۸۲ نفر پسر هستند.

 

 

 

 

مدیر توسعه‌ی صنعتی و کارآفرینی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی خبر داد:
فعالیت نمایشگاه نهضت ساخت داخل در خراسان جنوبی
جهانی کیا از فعالیت نمایشگاه نهضت ساخت داخل با هدف شناسایی و نشان دادن ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی خبر داد.

«مهدی جهانی‌کیا» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند با اشاره به پراکندگی خراسان جنوبی و بُعد مسافت شهرها تا مرکز استان گفت: با توجه به این مشکل برای نشان دادن ظرفیت و پتانسیل استان، نمایشگاه نهضت ساخت داخل از حدود یک سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است.

مدیر توسعه صنعتی و کارآفرینی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی افزود: در این نمایشگاه ظرفیت‌های استان اعم از زعفران، عناب، منیزیم فردوس، ذغال سنگ طبس، چرم منطقه‌ ویژه اقتصادی، لاستیک کویرتایر، چینی سرامیک طبس و… به صورت مجتمع جمع آوری و در معرض دید هیأت‌های تجاری، مسئولان کشوری و… قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بعد مسافت و پراکندگی استان باعث می‌شود بسیاری از قابلیت‌ها و پتانسیل های خراسان جنوبی به علت بعد مسافت، مشکل حمل و نقل و… در سفرهای مسئولان کشوری دیده نشود، افزود: با وجود این نمایشگاه ظرفیت و قابلیت‌های استان به صورت مجتمع جمع آوری و در معرض دید علاقه‌مندان و هیئت‌های تجاری قرار می‌گیرد.

وی شناسایی قابلیت و ظرفیت‌های استان و نشان دادن این ظرفیت‌ها به مهمانان خارجی استان و هیأت‌های تجاری و مسئولان کشوری را از اهداف راه اندازی این نمایشگاه عنوان کرد.

وی گریزی به شرکت نوین سرام طبس زد و گفت: این شرکت جزو یکی از برندهای معتبر ایرانی است که در تهران محصولات این شرکت به علت کیفیت و ظرافت بالا بیشترین فروش را دارد.

دبیر ستاد دانشگاهی کنترل کرونا در خراسان‌جنوبی:
کارمندان واکسن نزده مشمول جریمه و مرخصی اجباری بدون حقوق می‌شوند/۲-۳

 

شریف زاده گفت: کارکنانی که واکسن نزدند مشمول مرخصی اجباری بدون حقوق، غیبت و معرفی به هیئت تخلفات اداری و جریمه می‌شوند.

«غلامرضا شریف زاده» در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند درباره برخورد با کارکنانی که واکسن کرونا نزده اند، گفت: این افراد باید هر ۱۵ روز یکبار نسبت به انجام آزمایش «پی. سی. آر» و ارائه نتیجه منفی این تست به محل کار خود اقدام کنند یا مرخصی اجباری بدون حقوق بگیرند.

 

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی در ادامه گفت: مدیران هر سازمانی باید بر اجرای مدیریت هوشمند کرونا نظارت داشته باشد و موظفند از ورود کارمندان به ادارات استان بدون تزریق واکسن کرونا ممانعت کنند.

 

وی ادامه داد: با امتناع کارمندان از این کار ابتدای برای آنان مرخصی اجباری بدون حقوق در نظر گرفته می شود و اگر ادامه پیدا کند در نهایت موجب معرفی کارمند متخلف به هیات رسیدگی به تخلفات اداری خواهد شد.

 

شریف زاده با اشاره به وضعیت واکسیناسیون کرونا در استان، تصریح کرد: تاکنون یک میلیون و ۵۳ هزار و ۶۱۶ دُز واکسن کرونا وارد استان شده که ۵۴۸ هزار و ۸۰۵ نفر دز اول و ۴۷۷ هزار و ۹۸۰نفر دز دوم دریافت کرده‌اند.

 

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی در زمینه استقبال از واکسن دوز سوم در افراد بالای ۴۰ سال در خراسان‌ جنوبی بیان کرد: در حال حاضر در خراسان‌جنوبی ۲۶ هزار و ۸۳۱ نفر دز سوم واکسن کرونا را تزریق کردند.

 

وی با اشاره به روند کاهشی کرونا از سه شنبه هفته گذشته در استان عنوان کرد: حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد نسبت به هفته اول آذرماه موارد مثبت بستری بیماران کرونا کاهش یافته است و از امروز نیز روند فوتی های کرونا کاهشی خواهد شد.

 

شریف زاده بر پرهیز از دورهمی در شب یلدا تأکید کرد و گفت: تمام افراد جامعه باید دست به دست هم دهند و هم‌چنان از دورهمی‌ها پرهیز کنند تا وضعیت آبی و زرد در استان و کشور استمرار یابد تا با تکمیل واکسیناسیون نیز، به روزهای خوبی دست یابیم.

 

 

بیش از ۲.۵ میلیون حلقه انواع تایر رادیال سواری در کویرتایر تولید شد

 

بیش از 2.5 میلیون حلقه انواع تایر رادیال سواری در کویرتایر تولید شد

 مدیرعامل شرکت کویرتایر از تولید ۲ میلیون و ۶۸۷ هزارو ۴۴۹ حلقه انواع تایر رادیال سواری در ۸ ماهه امسال در این کارخانه خبر داد.

سیدمحمدحسین زینلی با اعلام این خبر در جمع مدیران این کارخانه وزن این میزان تولید را ۱۹ هزار و ۸۳۹ تن اعلام کرد و اظهار داشت: در حال حاضر۳۵ سایز انواع تایر رادیال از رینگ ۱۳ تا ۲۰ در این کارخانه تولید می‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۹ درصد تایر سواری کشور به لحاظ وزنی و بیش از ۱۸ درصد تایر سواری کشور به لحاظ تعدادی در کویرتایر تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت کویرتایر با اشاره به تامین بخش عمده‌ای از تایر مورد نیاز خودروسازان در سایزهای مختلف تصریح کرد: درحال حاضر کویرتایر حدود ۳۰ درصد از نیاز تایر خودروسازان کشور را کویرتایر تامین می‌کند.

وی به طرح توسعه تولید ۱۴ هزار تن تایرهای SUV که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اشاره کرد و گفت: با افتتاح این طرح در مهر ماه سال آینده، ظرفیت کارخانه به ۴۵ هزار تن در سال خواهد رسید.

زینلی به طرح جدید تولید تایرهای بزرگ دامپ تراک‌های معدنی و تایرهای ماشین آلات راه‌سازی و ساختمانی و تایرهای اتوبوسی و کامیونی آل استیل با ظرفیت ۵۰ هزار تن اشاره کرد و افزود: این طرح بزرگ با سرمایه گذاری ثابت بالغ بر۵ هزار و۸۵۶ میلیارد تومان در مدت ۳ سال اجرا خواهد شد که با راه‌اندازی آن ظرفیت کارخانه کویرتایر به تولید سالیانه ۹۵ هزار تن انواع تایر خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت کویرتایر، اتکاء به دانش بومی و داخلی سازی طی ۸ سال گذشته را از اعجاز خلق شده در این کارخانه دانست و گفت: ۲۵ درصد سود سال گذشته کویرتایر ناشی از این اقدام بوده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با همت و همیتی که در رئیس جمهور وجود دارد و نگاه ویژه‌ای که ایشان به حمایت از تولید دارند شاهد آن باشیم در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به سال حمایت از تولید، پشتیبانی و مانع زدای نامگذاری شده زمینه  بیشتری برای توسعه فعالیت‌ها و تولید در کویرتایر فراهم شود.

 

بیش از ۲.۵ میلیون حلقه تایر رادیال در کویرتایر تولید شد

بیش از ۲ میلیون و ۶۸۰ هزارحلقه انواع تایر رادیال سواری در کویرتایر خراسان جنوبی در ۸ ماهه تولید شد.

 مدیر عامل شرکت کویر تایر از تولید ۲ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۴۴۹ حلقه انواع تایر تولید بیش از ۲ میلیون و ۶۸۰ هزارحلقه انواع تایر در خراسان جنوبیرادیال سواری در ۸ ماهه امسال در این کارخانه خبر داد.

سیدمحمدحسین زینلی وزن این میزان تولید را ۱۹ هزار و ۸۳۹ تن اعلام کرد و افزود: درحال حاضر ۳۵ سایز انواع تایر رادیال از رینگ ۱۳ تا ۲۰ در این کارخانه تولید می‌شود.
وی گفت: ۱۹ درصد تایر سواری کشور به لحاظ وزنی و بیش از ۱۸ درصد تایر سواری کشور به لحاظ تعدادی در کویرتایر تولید می‌شود.
مدیرعامل شرکت کویرتایر با اشاره به تامین بخش عمده‌ای از تایر موردنیاز خودروسازان در سایز‌های مختلف تصریح کرد، درحال حاضر کویرتایر حدود ۳۰ درصد از نیاز تایر خودروسازان کشور را کویرتایر تامین می‌کند.
وی به طرح توسعه تولید ۱۴ هزارتن تایر‌های SUV که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اشاره کرد وگفت: با افتتاح این طرح در مهر ماه سال آینده، ظرفیت کارخانه به ۴۵ هزار تن در سال خواهد رسید.
زینلی به طرح جدید تولید تایر‌های بزرگ دامپ تراک‌های معدنی وتایر‌های ماشین آلات راه سازی وساختمانی و تایر‌های اتوبوسی وکامیونی آل استیل با ظرفیت ۵۰ هزارتن اشاره کرد وافزود: این طرح بزرگ با سرمایه گذاری ثابت بالغ بر ۵ هزار و ۸۵۶ میلیارد تومان در مدت ۳ سال اجرا خواهد شد که با راه اندازی آن ظرفیت کارخانه کویرتایر به تولید سالیانه ۹۵ هزار تن انواع تایر خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت کویرتایر، اتکاء به دانش بومی و داخلی سازی طی ۸ سال گذشته را از ویژگی‌های منحصر به فرد در این کارخانه دانست و گفت:۲۵ درصد سود سال گذشته کویرتایر ناشی از این اقدام بوده است.

 

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی

مصون‌سازی جامعه تنها با اجرای کامل طرح مدیریت هوشمند کرونا محقق می‌شود/

مصون‌سازی جامعه تنها با اجرای کامل طرح مدیریت هوشمند کرونا محقق می‌شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ضمن تاکید بر اجرای طرح مدیریت هوشمند بیماری کرونا در بستر سامانه امید گفت: مصون‌سازی جامعه تنها با اجرای کامل طرح مدیریت هوشمند کرونا محقق می‌شود.

به گزارش امروز خراسان جنوبی؛ناصر نبی‌زاده در جلسه تبیین پیوست رسانه‌ای طرح مدیریت هوشمند بیماری کرونا در بستر سامانه امید که به صورت ویدئو کنفرانس با شرکت نشریات و خبرگزاری های استان برگزار شد بیان داشت: طرح مدیریت هوشمند کرونا که مرحله اول آن از ۲۱ آذر ماه جاری آغاز شد، دارای پیوست رسانه‌ای است و باید در مسیر اجرا مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات نشریات و خبرگزاری های استان در مبارزه و آگاهی بخش مردم در برابر این بیماری ادامه داد: طرح مدیریت هوشمند کرونا با هدف مدیریت، کنترل و نظارت هوشمند بیماری از طریق تبادل اطلاعات برخط در بستر سامانه امید به منظور ایجاد تعادل در حفظ و صیانت از سلامت شهروندان اجرا می‌شود و بخش مرتبط با کمیته اطلاع‌رسانی، پیوست رسانه‌ای طرح است که ضرورت‌ها، رویکردها، اهداف، وظایف و تکالیف و ملاحظات رسانه‌ای آن تعریف شده است.

وی آماده‌سازی و اقناع افکار عمومی درخصوص هوشمندسازی طرح، مدیریت تبعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کرونا و استفاده از فناوری‌های نوین در مدیریت بیماری همه‌گیر را جزو اهداف پیوست رسانه‌ای عنوان کرد که همراه با طرح ابلاغ شده است.

نبی‌زاده گفت: توجه به کارکرد کشورهای پیشرفته در به‌کارگیری فناوری‌ها، استفاده از سامانه امید برای غربالگری سریع و هوشمندانه، توجه به خدمت‌دهنگان، خدمت‌گیرندگان و محیط خدمت، توجه به غربالگری مستمر و واکسیناسیون، فعال‌سازی ظرفیت‌های مردمی و اقناع عمومی برای استفاده از خدمات دولت الکترونیک از دیگر اهداف این طرح است.

وی افزود: جلوگیری از نشر اخبار متناقض و مدیریت حجم اطلاعات غیرضروری، حفظ آرامش روانی جامعه و پرهیز از ایجاد هراس و اضطراب، جلوگیری از انتشار هرگونه خبر و عکس که جلوه‌هایی از همراهی نکردن با اجرای طرح دارد و خودداری از بازنشر القائات جریانات معاند نیز باید مدنظر باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: خودداری از انتشار هر گونه اطلاعات خبر و عکس با هویت نامعلوم، پرهیز از انتشار نظرات افراد غیرمسئول و غیرمتخصص و مراقبت از دامن زدن به دوقطبی‌سازی “سلامت و آموزش” از جمله ملاحظاتی است که رسانه‌ها باید به آن توجه داشته باشند.

وی یادآور شد: با اجرای طرح “مدیریت هوشمند کرونا بر بستر سامانه امید” می‌توان با کمترین هزینه و امکانات، بیماری را کنترل کرد لذا اجرای کامل به کوشش همه ما برای معرفی طرح و ترغیب همه ساختارها به رعایت دستورالعمل‌های آن، نیاز دارد.

 

 

 

 

 

 

قبض گاز مشترکان پرمصرف در استان خراسان جنوبی ۴ برابر می‌شود/۲-۳

 

قبض گاز مشترکان پرمصرف در استان خراسان جنوبی 4 برابر می‌شود

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی گفت: مشترکین بد مصرف در صورت عدم اصلاح الگوی مصرف، مبلغ زیادی را به عنوان گاز بها خواهند پرداخت و توجه داشته باشند که حدود ۴ برابر افزایش تعرفه نسبت به میزان مصرف سال گذشته در قبوض آنها ثبت خواهد شد.

 سیدمحمود هاشمی افزود: بر اساس آیین نامه ابلاغی که به تصویب هیئت محترم وزیران رسیده مشترکین کم مصرف و مشترکینی که مصرف متعارف دارند و در پلکان اول تا سوم قرار می‌گیرند مشمول افزایش گازبها نخواهند شد و هزینه مصرفی ایشان مطابق روال سال گذشته محاسبه خواهد شد.

وی در ادامه با هشدار به مشترکین پرمصرف افزود: مشترکینی که دارای مصرف بالایی هستند و در پلکان چهارم تا دوازدهم قرار می‌گیرند برای هر پله به میزان ۴۰ درصد افزایش گاز بها نسبت به پله قبلی در انتظار ایشان خواهد بود.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی تصریح کرد: مشترکین پر مصرف که در پله دوازدهم مصرف قرار می ‌گیرند توجه داشته باشند که حدود ۴ برابر افزایش تعرفه نسبت به میزان مصرف سال گذشته در قبوض آنها ثبت خواهد شد.

 

 

اعزام تیم کیک بوکسینگ خراسان جنوبی به مسابقات انتخابی تیم ملی /۷

اعزام تیم منتخب کیک بوکسینگ خراسان جنوبی به مسابقات انتخابی تیم ملی کیک بوکسینگ کشور

تیم منتخب کیک بوکسینگ خراسان جنوبی به مسابقات انتخابی تیم ملی کیک بوکسینگ کشور اعزام شد .

به گزارش امروز خراسان جنوبی این مسابقات به میزبانی شهرستان ماهشهر در استان خوزستان برگزار  و تیم منتخب استان به مربیگری سیدعلی ترحمی و سرپرستی مجتبی فیاض زاده اعزام شدند. این دوره از رقابت های کشوری بزرگترین تورنمت کشور است و بهترین های کیک بوکسینگ کشور برای کسب سهمیه تیم ملی باهم رقابت می کنند.

تسهیلات حمایت از صادرکنندگان به خراسان جنوبی ابلاغ شد/۲-۳

تسهیلات حمایت از صادرکنندگان به خراسان جنوبی ابلاغ شد

 رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: تسهیلات ریالی سرمایه در گردش به منظور حمایت از صادرات بنگاه‌های صادراتی به این استان ابلاغ شد.

عباس جرجانی افزود: این تسهیلات ریالی از محل منابع صندوق توسعه ملی و براساس مفاد ماده یک بسته حمایت از صادرات غیرنفتی سال ۱۴۰۰ در قالب سرمایه در گردش به بنگاه‌های صادراتی پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۲۰۰ صادرکننده و بنگاه صادراتی و وجود ظرفیت و مزیت مرز در خراسان جنوبی ادامه داد: مجموع صادرات این استان در هشت ماه گذشته ۵۱۲ میلیون دلار کالا بوده که ۴۳۲ میلیون دلار کالاهای اظهار شده از سایر گمرکات کشور و ۸۰ میلیون دلار کالاهای تولیدی خراسان جنوبی به کشورهای هدف صادر شده است.

 

 

 

 

استفاده از تجربه شرکت آب و فاضلاب استان در بهره برداری از تسهیلات بانک اکو
استفاده از تجربه شرکت آب و فاضلاب استان در بهره برداری از تسهیلات بانک اکو
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی بر استفاده از تجربه شرکت آب و فاضلاب استان در بهره برداری از تسهیلات بانک اکو تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ فرهادی با تأکید بر این مطلب در جریان بازدید از مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب بیرجند خاطرنشان کرد: این پروژه پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و آماده بهره‌برداری است.
وی ادامه داد: این پروژه باهتمام مجموعه آب و فاضلاب استان و کشور از محل تسهیلات بانک جهانی اکو تأمین اعتبار شده است.
به گفته وی؛ تسهیلات اختصاص یافته به این پروژه از محل منابع بانک اکو ۲۳ میلیون یورو می باشد.
معاون استاندار با اشاره به اینکه ایران از سرمایه گذاران عمده بانک اکو می باشد، تصریح نمود: سرمایه گذاری ایران، ظرفیت خوبی برای بهره برداری از منابع تسهیلاتی این بانک است.
فرهادی ضمن تشکر از مجموعه آب و فاضلاب استان و کشور در جذب این تسهیلات، متذکر شد: جذب این تسهیلات، اجرای یکی از مهمترین پروژه های استان را به همراه داشته است.
وی تأکید کرد: لازم است مدیران آب و فاضلاب، تجربیات ارزنده خود را در روند پیگیری و جذب این تسهیلات در اختیار دستگاه های اجرایی استان قرار دهند.
به گفته وی؛ مدیران می توانند از این تجربه ها در جذب تسهیلات برای شتاب بخشیدن به روند اجرای پروژه های شاخص و بزرگ استان استفاده کنند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان نیز با اشاره به این که   این پروژه مراحل نهایی خود را طی می کند و آماده بهره برداری است، گفت: مطالعات اولیه فاز دوم تصفیه خانه بیرجند سال ۱۳۸۹ آغاز شده،سال ۱۳۹۰ مجوزهای لازم از شورای اقتصاد اخذ و در سال ۱۳۹۱ قرارداد با بانک توسعه و تجارت اکو منعقد شد و پس از انجام تشریفات لازم برای انتخاب مشاورین و پیمانکار، اولین قسط تسهیلات از بانک در سال ۱۳۹۴ دریافت شد.
امامی با بیان اینکه در مرحله نخست برای فاز دوم تصفیه خانه بیرجند حدود ۱۷ میلیون یورو اختصاص یافت، افزود: اعتبارات پرداخت شده برای اتمام طرح کافی نبود و نیاز به افزایش اعتبار ارزی بود که با پیگیری های انجام شده این رقم در سال ۹۸ به ۲۳ میلیون یورو افزایش یافت.
وی تصریح نمود: در این پروژه از جدیدترین روش های ساخت استفاده شده به گونه ای که در یک روز عملیات تصفیه انجام می شود و پساب حاصله قابل استفاده در صنایع و کاشت برخی محصولات کشاورزی و قابلیت تزریق به سفره های زیرزمینی را دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گفت: سلامت و بهداشت عمومی، حفاظت از آب‌های زیر زمینی، بهبود استانداردهای بهداشتی و امکان استفاده از لجن تولید شده به عنوان کود از جمله اهداف اجرای این پروژه است.
امامی خاطرنشان کرد: هم اکنون مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند با کمک فاینانس در مراحل پایانی نصب تجهیزات است و این پروژه بعد از اتمام نصب تجهیزات وارد مرحله پیش راه‌اندازی اولیه می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند مراحل نهایی را طی می‌کند

پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند مراحل نهایی را طی می‌کند

بیرجند – ایرنا – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: اکنون مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند با کمک فاینانس در مراحل پایانی نصب تجهیزات است و بعد از اتمام نصب تجهیزات وارد مرحله پیش راه‌اندازی اولیه می‌شود.

حسین امامی روز شنبه در بازدید معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از این پروژه افزود: مطالعات اولیه فاز دوم تصفیه‌خانه بیرجند سال ۱۳۸۹ آغاز شد و سال ۱۳۹۰ مجوزهای لازم از شورای اقتصاد اخذ و در سال ۱۳۹۱ قرارداد با بانک توسعه و تجارت اکو منعقد شد.

وی بیان کرد: پس از انجام تشریفات لازم برای انتخاب مشاوران و پیمانکار، اولین قسط تسهیلات از بانک در سال ۱۳۹۴ دریافت شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در مرحله نخست برای فاز دوم تصفیه‌خانه بیرجند حدود ۱۷ میلیون یورو اختصاص یافت گفت: اعتبارات پرداخت شده برای اتمام طرح کافی نبود و نیاز به افزایش اعتبار ارزی بود که با پیگیری‌های انجام شده این رقم در سال ۹۸ به ۲۳ میلیون یورو افزایش یافت.

وی تصریح کرد: در این پروژه از جدیدترین روش‌های ساخت استفاده شده به گونه‌ای که در یک روز عملیات تصفیه انجام می‌شود و پساب حاصله قابل استفاده در صنایع و کاشت برخی محصولات کشاورزی و قابلیت تزریق به سفره‌های زیرزمینی را دارد.

امامی گفت: سلامت و بهداشت عمومی، حفاظت از آب‌های زیرزمینی، بهبود استانداردهای بهداشتی و امکان استفاده از لجن تولید شده به عنوان کود از جمله اهداف اجرای این پروژه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم در این بازدید بر استفاده از تجربه شرکت آب و فاضلاب استان در بهره‌برداری از تسهیلات بانک اکو تاکید کرد و گفت: این پروژه پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و آماده بهره‌برداری است.

محمد فرهادی ادامه داد: این پروژه به اهتمام مجموعه شرکت آب و فاضلاب استان و کشور از محل تسهیلات بانک جهانی اکو تامین اعتبار شده و تسهیلات اختصاص یافته به آن از محل منابع بانک اکو ۲۳ میلیون یورو است.

وی با اشاره به اینکه ایران از سرمایه‌گذاران عمده بانک اکو است گفت که سرمایه‌گذاری ایران، ظرفیت خوبی برای بهره‌برداری از منابع تسهیلاتی این بانک است.

معاون استاندار خراسان جنوبی ضمن تشکر از مجموعه آب و فاضلاب استان و کشور در جذب این تسهیلات افزود: جذب این تسهیلات، اجرای یکی از مهمترین پروژه‌های استان را به همراه داشته و لازم است مدیران آب و فاضلاب، تجربیات ارزنده خود را در روند پیگیری و جذب این تسهیلات در اختیار دستگاه‌های اجرایی استان قرار دهند.

وی تاکید کرد: مدیران می‌توانند از این تجربه‌ها در جذب تسهیلات برای شتاب بخشیدن به روند اجرای پروژه‌های شاخص و بزرگ استان استفاده کنند.

آبرسانی پایدار به ۸۰ روستای خراسان جنوبی تا پایان امسال

آبرسانی پایدار به ۸۰ روستای خراسان جنوبی تا پایان امسال

بیرجند – ایرنا – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: آبرسانی پایدار به ۸۰ روستای استان در برنامه سال جاری بوده که تاکنون به ۴۰ روستا انجام شده است و آبرسانی پایدار به ۴۰ روستای دیگر تا پایان امسال انجام می‌شود.

حسین امامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای سال جاری آبرسانی پایدار به ۴۰ روستا با اعتبار بیش از ۵۴ میلیارد تومان انجام شده است و با اجرای این طرح‌ها ۱۶ هزار و ۵۱۰ نفر در روستاهای استان از آب سالم و بهداشتی بهره‌مند شدند.

وی بیان کرد: آبرسانی پایدار با اجرای شبکه و خط انتقال انجام شده است یا با ایجاد تاسیسات، افزایش ظرفیت در خط انتقال، مخازن و ایستگاه‌های پمپاژ مردم این روستاها به پایداری آب رسیدند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: آبرسانی پایدار به ۴۰ روستای دیگر نیز با اعتبار حدود ۷۰ میلیارد تومان تا پایان سال جاری انجام خواهد شد که طرح‌های باقیمانده در مجموع بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هفت هزار و ۲۰۴ نفر دیگر از آب سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد.

وی افزود: ۹۰ روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد شبکه آبرسانی در خراسان جنوبی وجود دارد که آبرسانی به این روستاها در برنامه سال مالی آینده است.

امامی عنوان کرد: امسال ۱۱۸ میلیارد تومان اعتبار استانی برای آبرسانی پایدار به روستاهای خراسان جنوبی مصوب شده که از این مقدار تاکنون ۴۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.

وی با اشاره به کاهش تعداد روستاهای آبرسانی سیار استان به دلیل قرار گرفتن در فصل سرما گفت: در حال حاضر به ۳۲۰ روستا آبرسانی سیار می‌شود که تعداد آن نسبت به فصل تابستان کاهش چشمگیری دارد.

۳۰۹ هزار و ۹۲۳ نفر براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ در مناطق روستایی استان خراسان جنوبی زندگی می‌کنند که بیش از ۴۰ درصد جمعیت این استان مرزی را تشکیل می‌دهند.

 

 

 

در راستای احیا و توسعه منابع طبیعی؛

طرح کاروان نیکوکاری در خراسان جنوبی اجرا می شود

طرح کاروان نیکوکاری در خراسان جنوبی اجرا می شود

بیرجند-مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از اجرای طرح کاروان نیکوکاری با رویکرد احیای منابع‌ طبیعی در استان خراسان جنوبی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا رضایی صبح یکشنبه در نشست هماهنگی طرح کاروان نیکوکاری با رویکرد احیای منابع طبیعی بیان کرد: فعالیت های داوطلبانه هلال احمر با هدف حمایت از زندگی و سلامت انسان ها منطبق با اهداف بشردوستانه این جمعیت است.

وی با اشاره به اینکه موضوع منابع طبیعی از دیرباز در هلال احمر مورد توجه بوده است، گفت: حفظ و احیای منابع طبیعی وظیفه همه مردم است لذا باید در این حوزه بطور جدی فرهنگ سازی صورت پذیرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه امدادگران جمعیت هلال احمر در تمامی صحنه ها و حوادث حضور فعال داشته است، عنوان کرد: جمعیت هلال احمر ظرفیت بسیار بزرگی در تمامی امور دارد لذا سازمان ها و و نهادها با همدلی و تعاون می توانند از حداکثر این ظرفیت استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه اعضای کاروان نیکوکاری از هشت نفر جوان داوطلب و کارشناس جمعیت هلال احمر و کارشناس منابع طبیعی تشکیل می شود، عنوان کرد: روستای نازدشت شهرستان سربیشه به عنوان پایلوت در این طرح انتخاب شد تا طی یکسال برنامه های پیش بینی شده آموزشی در این منطقه اجرایی می شود.

رضایی افزود: هدف از اجرای این طرح ترویج فرهنگ منابع طبیعی دربین آحاد جامعه، ظرفیت سازی و توان افزایی دست اندرکاران، جوامع محلی و بهره برداران در راستای توسعه پایدار، تقویت مشارکت مردم در حفظ، احیا و توسعه منابع طبیعی از طریق تسهیل گری، توسعه مسئولیت پذیری و فعالیت های داوطلبانه در میان جوامع محلی و کنترل عوامل تخریب منابع طبیعی است.

وی ادامه داد: گسترش شبکه همیاران طبیعت و مشارکت اهالی در برنامه های آموزشی، امدادی و بشردوستانه به منظور تحقق شعار هر خانواده یک امدادگر و تقویت فرهنگ امدادی و کاهش مخاطرات و افزایش ایمنی در سطح جامعه از دیگر برنامه های این کاروان با هدف توانمندسازی ذینفعان اجرا می شود.

فرهنگ سازی و مشارکت مردمی از اولویت های سازمان منابع طبیعی

علی رضا نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی نیز در این نشست، اظهار داشت: طرح کاروان نیکوکاری و مشارکت در حفظ منابع طبیعی با هدف تقویت مشارکت مردم در حفظ و نگهداری منابع طبیعی و کنترل و کاهش عوامل تخریب جنگل‌ها و مراتع اجرا می شود.

وی با بیان اینکه تلاش برای انسجام سازمانی به منظور مشارکت در حفاظت از منابع طبیعی از دیگر اهداف اجرای این طرح است، افزود: حفاظت و صیانت از عرصه های طبیعی نیاز به همکاری سازمان ها را چند برابر می کند.

وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی از نظر فرسایش خاک، خشکسالی و تغییر اقلیم نسبت به سطح ملی حساس تر است، گفت: امروز سازمان جنگل ها و مراتع و همچنین سازمان جهاد کشاورزی رویکرد فرهنگ سازی با هدف جلب مشارکت های مردمی را در اولویت کار خود قرار داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از ۱۵ میلیون هکتار وسعت خراسان جنوبی بیش از ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی است، گفت: گستردگی عرصه های منابع طبیعی در کنار محدودیت های شدید اعتباری و نیروی انسانی باعث می شود رویکرد فرهنگ سازی و مشارکت مردمی در اولویت های سازمان منابع طبیعی استان قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه جمعیت هلال احمر و منابع طبیعی در راستای فعالیت های تخصصی خود نیاز به جلب مشارکت های عمومی دارند، عنوان کرد: از خروجی همکاری بین منابع طبیعی و هلال احمر جذب و آموزش همیاران طبیعت مد نظر است.

نصرآبادی ادامه داد: آموزش های ارائه شده به مردم باید در خصوص حساسیت های موضوع خشکسالی و عرصه های مرتبط با منابع طبیعی و همچنین تغییر نگاه مردم نسبت به منابع طبیعی است.

 

 

دستگیری عاملان شکار پرندگان وحشی در فردوس/۴

عاملان شکار ۸ قطعه کبک در شهرستان فردوس دستگیر شدند.

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فردوس گفت: بر اساس گزارش دستگیری عاملان شکار پرندگان وحشی در شهرستان فردوسرسیده از همیاران افتخاری محیط زیست مبنی بر شکار غیرمجاز در یکی از زیستگاه‌های شهرستان، بلافاصله ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان به محل مورد نظر اعزام شدند.

محمدکاظم شکرگزار افزود: محیط بانان در منطقه موفق به شناسایی و دستگیری دو نفر متخلف شدند.

وی گفت: از متهمان بازداشت شده ‏، لاشه ۸ قطعه کبک به همراه یک قبضه سلاح ساچمه زنی کشف و ضبط شد.

 

 

 

 

 

 

تصادف محور نهبندان – زاهدان سه کشته برجا گذاشت/۴

تصادف منجر به حریق بامداد روزیکشنبه در محور نهبندان-زاهدان ۳ کشته بر جای گذاشت.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: ساعت ۴:۲۸ بامداد روز شنبه  دو دستگاه پژو ۴۰۵ که یکی از خودرو‌ها حامل سوخت قاچاق بود در کیلومتر ۴٠ محور نهبندان – زاهدان با یکدیگر برخورد کردند.

سرهنگ رضایی افزود: در این حادثه خودروی حامل سوخت غیر مجار دچار حریق شد که ۳ نفر در دم جان باختند و متاسفانه  دو نفر آنان نیز در آتش سوختند.

وی گفت: این حادثه  یک نفر مصدوم با جراحات شدید بر جا گذاشت که به بیمارستان منتقل شد.

پلیس راه علت حادثه را انحراف به چپ خودروی پژو حامل سوخت قاچاق عنوان کرد.

 

 

 

 

خراسان جنوبی نایب قهرمان رقابت‌های کشتی پهلوانی کشور/۷

خراسان جنوبی نایب قهرمان رقابت‌های کشتی پهلوانی کشور شد.

رئیس هیئت پهلوانی و زورخانه ای خراسان جنوبی گفت: در رقابت‌های کشتی خراسان جنوبی نایب قهرمان رقابت‌های کشتی پهلوانی کشورپهلوانی کشور، جام شهدای ورزشکار که به میزبانی اسفراین به مدت دو روز برگزار شد  ۱۲۰ کشتی گیر در وزن‌های ۶۰، ۷۰، ۸۰، ۹۰ و مثبت ۱۰۰   کیلوگرم در قالب ۲۰ تیم از استان‌های مختلف کشور حضور داشتند.

 

هومر شکری افزود:در این رقابت ها از خراسان جنوبی در وزن ۶۰ کیلو گرم حامد حسین پور مقام اول، در وزن ۱۰۰کیلوگرم عرفان حسین زاده مقام اول، در وزن ۷۰کیلوگرم محمدملکی مقام سوم، در وزن ۸۰ کیلوگرم علی غلامی مقام سوم و در وزن ۹۰کیلوگرم علیرضا وظیفه شناس مقام سوم را کسب کردند که هیئت پهلوانی استان در جایگاه دوم قرار گرفت.

وی گفت:در این رقابت تیم‌های اعزامی از هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی خراسان شمالی و خراسان رضوی نیز به ترتیب در سکوی اول و سوم این رقابت‌های کشوری ایستادند.

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*