دغدغه های اصحاب فرهنگ و هنر حمایت معاون وزیر ارشاد برای برگزاری دو جشنواره ملی و بین المللی در خراسان جنوبی

هنرمندان جزو افراد تاثیرگذار و مهم در حوزه فرهنگ و هنر کشور محسوب می شوند که حمایت لازم از آنها می تواند در زمینه فرهنگ جامعه تاثیر زیادی داشته باشد.خراسان جنوبی جزو استان های نسبتا نوپا و محروم کشور است که بدلیل دوری از مرکز مورد بی مهری قرار گرفته و با وجود جوانان مستعد و توانمند در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری، اما حمایت لازم و کافی از آنها از سوی نهادهای مربوطه در تهران صورت نمی گیرد.سفر دکتر کاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خراسان جنوبی فرصت خوبی برای بیان ناگفته های هنرمندان خراسان جنوبی به مقامات کشوری بود. در جلسه ای که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با حضور معاون وزیر و استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر استان به بیان بخشی از مشکلات خود پرداختند.
شناسایی ۴۰ گروه تعزیه در استان
علیرضا محمدی، مسئول انجمن تعزیه استان در این جلسه با اشاره به اینکه امروز تعزیه از اقبال عمومی خوبی در مرکز استان خراسان جنوبی برخوردار است، افزود: این هنر سنتی و مذهبی که ریشه در اعتقادات دارد، امروز با قوت به کار خود ادامه می دهد.وی از شناسایی ۴۰ گروه تعزیه در استان خبر داد و گفت: سه سوگواره تعزیه تا امسال در سطح استان برگزار شده است.مسئول گروه تعزیه خوانی جوانان هیئت عاشقان اهل بیت (علیهم السلام) بیرجند همچنین به راه اندازی خانه نقالی استان در سال گذشته اشاره کرد و با تاکید بر اینکه به دلیل مشکلاتی، این خانه نقالی در بدو تاسیس، تعطیل شد، گفت: متاسفانه ادوات تعزیه و لباس های این هنر بسیار گران است.محمدی اظهار داشت: متاسفانه به دلیل عدم برگزاری کلاس های آموزشی و نداشتن بنیه مالی لازم با مشکلاتی مواجه هستیم.وی افزود: در حوزه موسیقی تعزیه با مشکل مواجه هستیم که از توان استان های همجوار از جمله خراسان شمالی و یا کاشمر بهره می گیریم.محمدی اظهار امیدواری کرد: با حمایت استاندار خراسان جنوبی این هنر دیرینه استان رونق بگیرد و شکوفا بشود.
سالن مناسب برای تئاتر نداریم!
علی شریفی، رئیس انجمن نمایش خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: مهمترین بخشی که در تئاتر خراسان جنوبی سال ها مهجور بوده، ارتباط با مخاطب بوده است.وی با تاکید بر اینکه اولین چالش پیش روی تئاتر خراسان جنوبی، عدم وجود سالن های مناسب برای اجرای تئاتر است، گفت: در حال حاضر هنرمندان استان از سالن های چندمنظوره برای اجرای نمایش های خود استفاده می کنند.رئیس انجمن نمایش خراسان جنوبی بر ساخت پلاتوهای نمایش تاکیدکرد و افزود: در حال حاضر پلاتوی نمایش شهرستان قاین در حال ساخت است که امیدواریم در مرکز استان اولین پلاتوی نمایش در جنب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرچه سریعتر افتتاح شود.
شریفی درخصوص بودجه ها و هزینه های تئاتر استان نیز گفت: بودجه های نمایش خراسان شمالی ۱۰ برابر خراسان جنوبی است.
انجمن سینمای جوان استان نیازمند تجهیزات به روز است
احمدرضا یاوری مدیر انجمن سینمای جوان خراسان جنوبی هم در این جلسه با تقدیر از استاندار خراسان جنوبی که به هنر اهمیت زیادی می دهد، گفت: دفتر بیرجند از سال ۸۶ با امکانات محدود تاسیس شد که هرسال به طور متوسط ۱۵ فیلم کوتاه تولید شده است. یاوری با اشاره به اینکه فیلمسازان خراسان جنوبی فعال و کارایی خوبی در ساخت فیلم کوتاه دارند ولی متاسفانه امکانات موجود، جوابگوی همه فیلمسازان نیست، گفت: این موضوع کیفیت آثار تولید شده را تحت تاثیر قرار داده بگونه ای که کار کردن با تجهیزات فرسوده، دیگر کارایی لازم را ندارد این درحالیست که عکاسی ها و استودیوهای عروسی سطح استان، امکانات به روز شده و با کیفیت بالا را برای انجام کارشان در اختیار دارند. وی گفت: خراسان حنوبی امروز از داشتن یک دوربین تصویربرداری حرفه ای که سال ها از مرکز درخواست شده است محروم است.
انجمن خوشنویسان نیازمند تجهیز
مهدی اسماعیلی مود، مدیر انجمن خوشنویسی خراسان جنوبی هم در این جلسه با بیان اینکه انجمن خوشنویسان نیازمند تجهیز است و در شهرستان ها نیز، انجمن ها در تنگنا هستند، افزود: انجمن خوشنویسان متاسفانه در سال گذشته تنها ۲ میلیون تومان کمک دریافت کرد.وی گفت: انجمن خوشنویسان استان در حال حاضر در ۵ شهرستان شعبه دارد، در مرکز استان هم در یک ساختمان با کمک خیرین مستقر هستیم که نیازمند تجهیزات هستیم.
برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی نهبندان
میثم صدرا دبیر جشنواره تئاتر منطقه ای معلولان و فعال حوزه نمایش استان هم با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۶ نمایش در استان اجرا شده است، گفت: از این تعداد سه مورد در مرکز استان و مابقی در شهرستان ها بوده است. وی از برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی نهبندان خبر داد و گفت: اهالی تئاتر استان امروز نیازمند توجه برای دیده شدن هستند که بتوانند آثار خود را به سطوح بالاتر ارائه دهند.
مهاجرت هنرمندان موسیقی استان به مرکز
عادل قاسمی، رئیس انجمن موسیقی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه ۲۰ تحصیلکرده در رشته موسیقی در استان داریم، گفت: بدلیل عدم حمایت از این افراد، تنها یک نفر در مرکز استان باقی مانده و مابقی به تهران سفر کردند.وی برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی و جشنواره های موسیقی را از کارهای انجام شده در این انجمن عنوان کرد و گفت: این انجمن در حال حاضر در سه شهرستان سرایان،‌ فردوس و قائتات نمایندگی دارد که به دلیل کمبود اعتبارات، نمی توانیم حمایت کنیم.رئیس انجمن موسیقی خراسان جنوبی بالا بودن هزینه اجاره مکان انجمن و به روز نبودن امکانات و ادوات موسیقی را از مشکلات این انجمن عنوان کرد و گفت: ۲۳ گروه موسیقی در استان خراسان جنوبی مشغول فعالیت است که باید حمایت شوند.
ابراهیم عرب، نماینده قشر چاپخانه داران هم با اشاره به اینکه ۶۰ سال است که در صنعت چاپ فعالیت دارم،‌ افزود: برای بیمه کارگران همچنان با مشکل مواجه هستیم.
مهدی افتخاری، فعال فرهنگی هم در این جلسه بر بالابردن سطح مطالعه مردم تاکید کرد و گفت: متاسفانه مطالعه با وجود گوشی های تلفن همراه به حاشیه رفته است.وی گفت: انجمن شعر آئینی خراسان جنوبی نیازمند کمک است تا شعر از مظلومیت خارج شود.
افتخاری با تاکید بر اینکه شعر در خراسان جنوبی مظلوم است، ‌ادامه داد: امروز تعداد زیادی از شاعران استان به دلایل مشکلات مالی، نمی توانند کتاب خود را چاپ کنند.
خراسان جنوبی در حوزه شعر و ادب افراد توانمند و قابلی دارد
محمدعلی رحیمی از اساتید دانشگاه و شاعر خراسان جنوبی هم با اشاره به اینکه خراسان جنوبی در حوزه شعر و ادب افراد توانمند و قابلی دارد، گفت: در حوزه شعر آزاد حکیم نزاری و شعر مذهبی ابن حسام خوسفی را داریم که هر کدام در زمان خود بی نظیر بودند.
وی با بیان اینکه گذشته پربار استان، این روزها حال و روز خوبی ندارد، گفت: باید اساتید بیشتری به استان بیایند و تبادل علمی داشته باشیم. این شاعر خراسان جنوبی با بیان اینکه تنها تریبون ما در استان صدا و سیما است که آن هم در اختیار یک سری افراد خاص است، گفت: جشنواره شعر فجر و جشنواره شاعران بومی فرصت خوبی برای شناسایی استعدادها است که باید مجدد در استان برگزار شود.
رسانه های استان نیازمند حمایت
ابوالفضل زاهدی پور، مدیر مسئول روزنامه زعفران هم با بیان اینکه رسانه های استان نیازمند حمایت و همراهی هستند، گفت: وضعیت اقتصادی مردم استان خوب نیست و نمی توانند زیاد پول آگهی و تبلیغات بدهند، در تهران در یک روزنامه ای با ۲۰ هزار تیراژ، قیمت رپورتاژ در نیمه پایین صفحه اول ۴۰ میلیون است اما در خراسان جنوبی یک و نیم میلیون تومان است.وی با بیان اینکه نشریات استان از محل تبلیغات اداره می شوند که آن هم حال و روز خوبی ندارد، گفت: هزینه بالای مواد اولیه از جمله کاغذ، هزینه بالای چاپ، عدم برگزاری کارگاه روزنامه نگاری حرفه ای برای خبرنگاران، درآمد پایین خبرنگاران، مشکلات بیمه ای خبرنگاران، عدم امنیت شغلی و عدم استقلال خانه مطبوعات از دیگر مشکلات رسانه های استان است.
غلامحسین یوسفی (ناقوس) از شاعران برجسته خراسان جنوبی هم با بیان اینکه شهرستان خوسف پایتخت شعر استان و زادگاه و مدفن ابن حسام است، گفت: در این شهر ادبی و شاعر پرور، متاسفانه سالنی که بیشتر از ۱۲۰ نفر جمعیت در آن جا بگیرد نداریم که این موضوع نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.
خراسان جنوبی مورد هجمه وهابیت و تبلیغات آنها است
مساح، نماینده موسسات قرآنی هم در این جلسه با بیان اینکه منطقه خراسان جنوبی مورد هجمه وهابیت و تبلیغات آنها است، گفت: موسسات قرآنی نیازمند حمایت مسئولان هستند.وی با بیان اینکه اغلب موسسات قرآنی بدلیل هزینه اجاره بالا و درآمد پایین در حال تعطیلی هستند، افزود: باید سرانه ای از سوی وزارتخانه در بحث مکان آموزشی در اختیار موسسات قرآنی قرارگیرد.
تاکید بر برگزاری جشنواره بین المللی
علی اصغرکاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در پایان این دیدار صمیمی ضمن تشکر از همه هنرمندان، گفت: خراسان جنوبی استان مرزی است که نیازمند توجه بیشتر است، ما هم در سیاست های خود در وزارتخانه در حوزه توزیع اعتبارات به این استان توجه کرده ایم.وی با بیان اینکه سیاست وزارتخانه در خصوص برگزاری جشنواره ها این است که هر استانی به سمت برگزاری یک جشنواره دائمی برود، ادامه داد: دو جشنواره ملی را در خراسان جنوبی تعیین کنید و ما هم حمایت خواهیم کرد تا ملی و بعد بین المللی شود.معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص آموزش هنرمندان استان هم اظهارداشت: اگر نیرویی نخبه و با استعداد در استان باشد در صورت به حدنصاب رسیدن؛ آمادگی اعزام استاد برای آموزش را داریم و اگر به حدنصاب نرسند حاضریم در تهران برای افراد کلاس بگذاریم، نیروهای مستعد و توانمند را برای امر آموزش کاملا حمایت می کنیم.کاراندیش با بیان اینکه مبلغی را برای انجمن خوشنویسان استان اختصاص خواهیم داد، گفت: در حوزه کتاب هم اگر اثری فاخر و ارزشمند باشد حمایت خواهد شد و در هر نقطه از استان خراسان جنوبی که پلاتو ساخته شود تجهیز خواهد شد.
ضرورت برگزاری جشنواره ملی و بین المللی در استان
محمد مهدی مروج الشریعه، استاندار خراسان جنوبی هم ضمن تشکر از هنرمندان برای دغدغه آنها در توسعه فرهنگ و هنر این استان، گفت: از ابتدای سال ۹۷ اعتبارات فصل ۵ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را ۶ برابر یعنی ۱۵۰ میلیون تومان خواهیم کرد تا بخشی از مشکلات هنرمندان حل شود.وی افزود: از هر کاری در هر شرایطی که از دست بنده برآید برای اصحاب فرهنگ و هنر دریغ نخواهم کرد.استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تالاب کجی نهبندان باید به یک فرصت اقتصادی در حوزه گردشگری تبدیل شود، تاکید کرد: در حوزه علم و فرهنگ و هنر باید یک سری موضوعات در استان به یک برند تبدیل شود و جشنواره های ملی و بین المللی در این خصوص در استان برگزار شود.
مروج الشریعه در ادامه با طرح این سوال که چه کسی می داند جشنواره قناری در کجا برگزار می شود؟ گفت: جشنواره قناری هر سال در شهر مقدس قم برگزار می شود و سالانه شاهد حضور هزاران نفر از سراسر کشور برای حضور در این جشنواره هستیم که در اقتصاد این استان بسیار موثر است به طوری که امروزه بازارچه فروش قناری در این شهر راه اندازی شده است.وی افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه ریزی کند که در هفته ای یک شب برنامه سرکشی از خانواده اصحاب فرهنگ و هنر را داشته باشیم.استاندار خراسان جنوبی در پایان سخنان خود چند بیت شعر را تقدیم حضار در جلسه کرد که با تشویق و تحسین هنرمندان مواجه شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*