باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛ دام خودرویی چینی‌ها برای مشتریان ایرانی/از نارسایی در خدمات پس از فروش تا گرانی قطعات

بر اساس برخی گزارشات واصله،عدم ارائه خدمات پس از فروش مطلوب و گرانی قطعات، باعث ایجاد دغدغه های جدی برای مالکان خودروهای چینی در ایران شده است.

دام خودرویی چینی‌ها برای مشتریان ایرانی/از نارسایی در خدمات پس از فروش تا گرانی قطعات
به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرغم طرح گلایه‌هایی جدی در خصوص کیفیت محصولات چینی، بخش قابل توجهی از بازار خودرو در ایران به کشور مذکور اختصاص یافته است.
با همه این اوصاف و با وجود ذهنیت نه چندان خوشایند و مثبتی که در خصوص کالاهای چینی در افکار عمومی جامعه، جاری و ساری است، ضریب تمایل نسبت به خرید خودروهای چینی در طول سالیان اخیر به شدت افزایش یافته است.
در این میان طرح برخی انتقادات از سوی مالکان خودروهای چینی در خصوص ارائه خدمات و گرانی قطعات لزوم واکاوی و بررسی این معضل را بیش از پیش ضروری ساخته است.
شهیاد کاظم زاده، یکی از مالکان خودروهای چینی که چندی پیش با صرف هزینه‌ای چند ده میلیون تومانی به تهیه خودرویی چینی مبادرت ورزیده، در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  گفت: متأسفانه خدمات پس از فروش در خصوص برخی از خوردهای مذکور بسیار ضعیف است و می‌طلبد شرایطی تعریف و طراحی شود که به موجب آن، نمایندگی‌های خدمات‌رسان در ارائه خدمات پس از فروش، دقت‌نظر هر‌چه بیشتری را لحاظ کنند.
وی افزود: نه تنها در ارائه خدمات پس از فروش نارسایی‌هایی جدی مشاهده می شود، بلکه قیمت محصولات و قطعات برخی از خودروهای مذکور، نامتعارف و فراتر از حد تصور است.
کاظم زاده گفت: انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی با اعمال نظارت هر چه بیشتر، بساط این وضعیت را برای همیشه جمع کرده تا امکان سوء استفاده از مالکان چنین خودروهایی سلب و محدود شود.
وی افزود: بدون تردید نظارت هدفمند و مؤثر وظیفه مشتریان خودروهای مذکور نیست و خریداران خودروهای چینی با این ذهنیت که مؤلفه‌های لازم برای تأمین قطعات و کیفیت محصولات مذکور و ارائه خدمات مؤثر در نظر گرفته شده، اقدام به خرید چنین اتومبیل‌هایی می کنند، اما بعد از مدتی شاهد بروز چالش‌هایی جدی در این خصوص هستیم که قطعاً بخشی از آن ناشی از عدم رعایت پیش نیازهای لازم و منطقی در واردات این خودروها از سوی دستگاه های متولی است.
*سودهای کلانی که از محل فروش قطعات به جیب چینی ها می رود
یوسف اصلان زاده، یکی از فعالان عرصه اقتصادی در استان تهران، در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با اشاره به افزایش چشمگیر خودروهای چینی در بازار ایران، گفت: به واقع، تولید کنندگان چینی با طراحی ظاهری شکیل و جذاب و تعریف آپشن های متعدد و متنوع برای خودروها، میل و رغبت فزاینده‌ای را برای تهیه این خودروها از سوی مشتریان ایرانی ایجاد کرده اند.
وی افزود: یکی از عوامل مؤثر در گرایش به خرید خودروهای چینی، به قیمت نسبتاً مناسب آن معطوف می شود، بصورتیکه برای تهیه مشابه چنین خودروهایی از برندهای ژاپنی، کره‌ای، و…باید چندین برابر قیمت لحاظ شده (در مقایسه با محصولات چینی) هزینه کرد.
این فعال عرصه اقتصادی عنوان کرد: اما در واقع امر، بخش عمده هزینه‌ها به خریداران و مالکان این خودروها زمانی تحمیل می شود که قطعه‌ای از خودروهای چینی معیوب و یا مستهلک می شود، در چنین شرایطی باید برای خرید آن قطعه مبالغ هنگفتی را هزینه کرد.
اصلان زاده گفت: ظاهراً بخش عمده‌ای از سود تولیدکنندگان خودروهای چینی از محل قطعات و لوازم یدکی آنها تأمین می شود که ظاهراً این سیاست گذاری بصورتی کاملا زیرکانه و هدفمند طراحی شده است.
*لزوم توجه مضاعف به حمایت از حقوق مصرف کننده
فرشید ذاکرزاده، یکی از فعالان عرصه فروش خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به لزوم توجه فزاینده به حق و حقوق مصرف کنندگان اظهار داشت: بر اساس ضوابط و قواعد تعریف شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودرو سازان داخلی یا خارجی موظف هستند موضوع خدمات پس از فروش را به نحو شایسته ای عملیاتی کنند که به تبع در چنین ساز و کاری، موضوع حمایت از حقوق مصرف کنندگان نمود و بروز پیدا می کند.
وی افزود: اما آنچه که باعث برخی نارضایتی‌ها در خصوص خودروهای چینی در کشور ایران می شود، عمدتاً ناشی از عدم ارائه خدمات پس از فروش مطلوب است که باید تجدید نظری اساسی در این خصوص لحاظ شود.
ذاکرزاده گفت: به واقع، شرکتی که از ارائه خدمات به هر دلیلی امتناع می کند، حقوق مصرف کنندگان را نادیده می گیرد و این موضوع یک ضعف اساسی و جدی در عرصه مذکور به شمار می رود.
وی افزود: اگرچه عمده این نارسایی‌ها به خودروهای تازه وارد معطوف می شود و به تبع تا مدتی پس از ورود چنین کاستی ها و نارسایی‌هایی در عرصه اشاره شده ظهور و بروز پیدا می کند.
ذاکرزاده گفت: به نظر بنده، این امر توجیه منطقی ندارد، زیرا متولیان و دستگاه‌های نظارتی باید شرایطی را فراهم سازند که شرکت تولید کننده، بلافاصله بعد از صادرات خودروی تولیدی به کشور هدف، خدمات مطلوب و کافی مرتبط با محصول ارائه شده را فراهم کنند.
این فعال حوزه فروش خودروهای خارجی عنوان کرد: بخش دیگری از نارسایی عرصه تأمین قطعات و لوازم یدکی، به تولیدکنندگان متفرقه‌ای باز می گردد که متأسفانه استاندارهای لازم را در تولید ادوات و تجهیزات یدکی رعایت نمی کنند.
وی افزود: طبیعتاً در چنین شرایطی، علاوه بر تسریع فرآیند بروز نارسایی در کارکرد صحیح خودرو، احتمال بروز آسیب‌ها و خساراتی جدی به دیگر بخش‌ها و قطعات خودرو، افزایش خواهد یافت و مجموعه این عوامل باعث سلب رضایت و اعتماد مشتریان خودروهای مذکور خواهد شد.
ذاکر زاده در خاتمه یادآور شد: باید ساز و کاری اندیشیده شود که بر مبنای آن، کنترل و نظارت هرچه بیشتری بر میزان کیفیت محصولات وارداتی و مجاب ساختن کمپانی‌های تولیدکننده به ارائه خدمات پس از فروش  انجام پذیرد و به تبع، در چنین بستری ضریب بروز نارضایتی‌ها به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*