اخبار خراسان جنوبی

مرحله چهارم طرح آبرسانی به محلات عشایری نهبندان آغاز شد

بیرجند – ایرنا – مرحله چهارم طرح آبرسانی به محلات عشایری “خواجه منجیکو و چاه زرد” شهرستان نهبندان با حضور سرپرست سازمان امور عشایر ایران آغاز شد تا ۶۰ خانوار از اجرای این مرحله بهره‌مند شوند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی، مراسم کلنگ‌زنی این طرح روز چهارشنبه با حضور نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی، فرماندار نهبندان و جمعی از مسئولان در این شهرستان برگزار شد.

سرپرست سازمان امور عشایر در این مراسم اجرای پروژه‌های آبرسانی پایدار را نتیجه نگاه ویژه نظام به جامعه عشایری برشمرد و گفت: فاز چهارم پروژه آبرسانی به محلات عشایری خواجه منجیکو و چاه زرد نهبندان ۱۵ کیلومتر خط انتقال آب دارد که ۱۵۰ میلیارد ریال برای اجرای آن پیش بینی شده است.

سیاوش احمدی میرقائد با اشاره به اینکه ۶۰ خانوار عشایری از اجرای فاز چهارم این پروژه بهره‌مند می‌شوند اظهار داشت: عملیات تکمیلی و پایانی این پروژه نیز به طول هفت کیلومتر و برای بهره‌مندی ۵۰ خانوار به محلات عشایری چاه شور و تمام ده در صورت تخصیص اعتبارات لازم در سال آینده اجرایی می‌شود.

وی افزود: فاز اول و دوم این پروژه (خواجه منجیکو و چاه زرد) تکمیل شده و فاز سوم آن نیز مراحل نهایی را طی می‌کند، کل پروژه آبرسانی به محلات عشایری خواجه منجیکوه و چاه زرد دارای ۸۱ کیلومتر خط انتقال آب است و با اجرای کامل آن ۲۸۰ خانوار عشایری از آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران امروز در مسیر سفر به شهرستان نهبندان از روستای عشایری چاه بیدک نیز بازدید کرد و با عشایر این منطقه به گفت و گو پرداخت.

در این دیدار که با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی، نماینده مردم نهبندان و سربیشه، مدیرکل دفتر عمران و امور زیربنایی سازمان امور عشایر، و جمعی از مسئولان انجام شد، مهمترین مسائل و مشکلات عشایر بررسی و سرپرست سازمان امور عشایر ایران و مسئولان حاضر در راستای رفع آنها قول مساعدت دادند.

مرحله چهارم طرح آبرسانی به محلات عشایری نهبندان آغاز شد

سرپرست سازمان امور عشایر روز گذشته (سه‌شنبه) نیز با حضور در بخش دستگردان طبس در مراسم کلنگ‌زنی فاز دوم پروژه آبرسانی به محلات عشایری “چاه مسافر” این شهرستان شرکت کرد.

با اجرای این پروژه ۵۰ خانوار عشایری با جمعیت ۲۵۰ نفر از آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند.

احمدی میرقائد با بیان اینکه خراسان‌ جنوبی بیشترین اعتبارات را در حوزه آبرسانی در سطح ادارات امور عشایر کشور دریافت کرده، گفت: مهمترین پروژه‌های آبرسانی پایدار کشور در این استان مطالعه، اجرا و بهره‌برداری شده است.

وی درخصوص فاز دوم پروژه آبرسانی به محلات عشایری چاه مسافر شهرستان طبس گفت: فاز دوم این پروژه ۱۷ کیلومتر خط انتقال آب به محلات عشایری هوک و چاه بیات دارد و برای اجرای آن ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران اضافه کرد: تامین و نگهداری پروژه‌های آبرسانی پایدار در حوزه اختیارات امور عشایر نمی‌گنجد لذا پیگیر این موضوع بسیار مهم از طریق وزارت نیرو در تهران هستیم.

۱۰ درصد جمعیت ۸۰۰ هزار نفری خراسان جنوبی را عشایر تشکیل می‌دهند و ۸۰ درصد عشایر استان در شهرستان‌های مرزی زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان حضور دارند.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*