این خودروها یک شبه ۵۰ میلیون تومان گران شدند/شوک جدید به بازار خودرو
باوجودگرانیهای ۳۰ درصدی محصولاتی محصولات ایران خودرو و سایپا، اما بازار اعتنایی به این گرانیها نکرده و دوباره برخی از خودروهای داخلی و مونتاژی یک شبه بیش از ۵۰ میلیون تومان گران شد.
یک ماه پیش بود که شورای رقابت درخواست خودروسازان داخلی مبنی بر افزایش قیمت را آن هم به بهانه گران شدن مواد اولیه قبول کرد و بازار خودرو با گرانی ۳۰ درصدی مواجه شد. البته افزایش ۳۰ درصدی محصولات درخودروهای کارخانهای اعمال شده و حتی در بازار آزاد تا ۵۰ درصد گرانی را هم تجربه کرد. باوجود افزایش قیمت، اما در پی التهابات بازار دلار، بازار خودرو همچنان شاهد رشد قیمتها در محصولات داخلی و خارجی است و با قیمتهای نجومی خریداران را شوکه میکند.
به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، بر اساس رصد قیمت از بازار خودرو و سایتهای فروش اینترنتی، بسیاری از خودروهای داخلی و مونتاژی رشد نجومی را تنها در یک شب طی میکنند که همین امر باعث آشفته ترشدن بازار خودرو و ناتوانی مردم از خرید خودرو میشود. برای مثال شاهین اتوماتیکپلاس تنها دریک روز ۶۰ میلیون تومان گران شد و به عدد یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید. همچنین کیامسی T ۸ نسبت به روز گذشته ۹۰ میلیون تومان گران تر شد و به ۱ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان رسید.
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ نیز ۱۰ میلیون تومان گرانتر از دیروز قیمت خورد و به ۷۰۰ میلیون تومان رسید.
از سویی دیگر پژوپارس ELX-TU ۵ مدل ۱۴۰۲ با افزایش ۵ میلیون تومانی به قیمت ۹۰۵ میلیون تومان رسید و پژوپارس LX مدل ۱۴۰۲ هم ۵ میلیون تومان گران شد و ۹۷۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.
به گزارش تابناک، با توجه به اینکه قیمت دلار به طور روزانه و حتی ساعتی نوساناتی را تجربه می کند و از آنجایی که بازار خودروی ایران مانند بسیاری دیگر از بازار ها نسبت به این نوسانات ارزی واکنش نشان می دهد، پیش بینی کارشناسان حاکی است که در روزهای آینده به دنبال التهابات بازار ارز، قیمت خودرو نیز ملتهب شود. در چنین شرایطی انتظار می رود نظارت بیشتر و شدیدتری بر بازار وجود داشته باشد تا مردم بیشتر متضرر نشوند.
چرا چرخ ایرانخودرو و سایپا میلنگد؟!
جمشید فالیزانی
این زن و شوهر تنها ساکنان کویر سه قلعه ایران هستند
قدرت و کشور، زن و شوهری هستند که بیش از ۸۰ سال دارند و از وقتی یادشان است در کویر سه قلعه زندگی میکنند.
کویر سه قلعه در جنوب شهرستان سرایان، در فاصله ۲۴ کیلومتری جنوب غرب شهر سرایان و ۵۲ کیلومتری جنوب شرق شهر فردوس و در حاشیه کویر قرار گرفته است.
به گزارش همشهری وقتی دوربین را برداشت و راهی کویر سه قلعه در جنوب سرایان خراسان جنوبی شد در حال و هوای مستندسازی نبود. او، اما قصد داشت از آسمان کویر در شب و گروههای رصد که در تنها اقامتگاه کویر سه قلعه اتراق میکردند، فیلمبرداری کند. قصه برای احسان مهدیزاده از جایی آغاز شد که به علت تعداد زیاد رصد کنندگان آسمان، چند نفری راهی خانه قدرت و کشور شدند؛ زن و شوهری که بیش از ۸۰ سال دارند و از وقتی یادشان است در کویر زندگی میکنند.
سبک زندگی عاشقانه قدرت حسنپور و کشور جهانشاهی ایده ساخت مستند را در ذهن مهدیزاده روشن کرد. مهدیزاده که خود اهل شهرستان فردوس خراسان جنوبی است؛ میگوید: «این مستند روایت یک زندگی سالم و عاشقانه به دور از حواشی است.» مستند او در جشنواره فیلم کوتاه تهران به نمایس درآمدهاست.
دوربین شما کویر سهقلعه را نشانه رفته است، اما نه برای نشان دادن زیباییهای کویر. مستند «قدرت و کشور» برشی کوتاه از زندگی عاشقانه یک زوج سالخورده را روایت میکند. چطور با آنها آشنا شدید؟
من در شهر فردوس زندگی میکنم که فاصلهای هم با کویر ندارد و رفت و آمد زیادی در کویر دارم. این بار که برای فیلمبرداری رفته بودم، متوجه شدم زوجی سالخورده تنها در کویر زندگی میکنند و از ۸ سال پیش تا کنون اتاقهای خانهشان را در اختیار بومگردی گذاشتهاند. گردشگرانی که قبلا برای تماشای آسمان کویر به این منطقه آمده و به خانه قدرت و کشور رفتهبودند، شیفته شیوه زندگی ساده و عاشقانه آنان شدهبودند. این موضوع جرقه ساخت مستند از زندگی آنان را برای من روشن کرد.
یعنی تا قبل از راهاندازی بومگردی در نزدیکی خانه قدرت و کشور، کسی آنان را نمیشناخت؟
نه. راستش را بخواهید آنان از کودکی همراه خانوادههای خود در کویر سهقلعه زندگی میکنند. بعدها که ازدواج میکنند و فرزندانشان بزرگ و راهی شهر میشوند، خودشان دو تا در کویر میمانند و همچنان با برداشت نمک و سپند (اسفند) روزگار میگذرانند. چیزی که مرا جذب خودش کرد، شخصیت قدرت و کشور بود که چطور با کمترین امکانات حاضرند در کویر زندگی کنند و اینقدر همدیگر را دوست داشته باشند.
در مستند شما سکانسی هست که قدرت راهی مغازهای در شهر میرود و برای کشور پفک میخرد و بعد با هم پفک میخورند و گپ میزنند. این سکانس بین مخاطبان مستند به عاشقانههای پفکی معروف شده.
این فقط یکی از عاشقانههای آنان است. ببینید همه ما در زندگی شخصی خود با چالشهای اقتصادی، عاطفی و و … روبهرو هستیم که باعث میشود بین زوجین اختلافاتی پیش بیاید و عشق از بین برود. انکار این چالشها مدت زندگیهای مشترک را کوتاه کرده. قدرت و کشور از جمله شخصیتهایی بودند که در کنار چالشها و سختیهای زندگی هوای همدیگر را داشتند. وقتی از زندگی سخت آنان حرف میزنم منظورم این است که تنها پنل خورشیدی که داشتند در اثر صاعقه از بین رفته بود و برق هم نداشتند. زندگیشان مثل گذشته که عشایر بودند و شتر داشتند هم نمیگذشت. اما هوای همدیگر را داشتند. مثلا قدرت از کشور خواهش میکند که دیگر برای برداشت سپند نرود، چون خسته میشود. در زمان تصویربرداری کشور مجبور شد همراه دامادش برای درمان گوش خود به شهر برود. در این چند روز قدرت بیتاب بود و خواب به چشمش نمیآمد. هر روز به محلی دور از خانهاش میرفت تا موبایل آنتن بدهد و بتواند با کشور صحبت کند.
به نظرتان مخاطب جوان امروزی هم با چنین سوژههایی ارتباط برقرار میکند؟
همیشه که نباید سوژههای مستند خیلی عجیب و غریب باشند. گوشه و کنار این سرزمین از قصههای جذاب، اما ساده پر است. نمونهاش پدر بزرگ و مادربزرگهای خودمان هستند که اکثرا داستانهای جالب و جذابی دارند، ولی هیچوقت بهشان توجه نکردیم. اینکه چگونه به یک سوژه خیلی معمولی بپردازیم و از آن یک روایت جذاب در بیاوریم هنر است. عشق قدرت به همسرش امروزی و مدرن نیست. ولی میدانیم که قصه عشق به هر زبانی که باشد شنیدنی است و جوان امروزی به نظر من به این قصههای واقعی و ناب علاقهمند است.
این روزها از قدرت و کشور خبر دارید؟
بله. کشور باید از سمعک استفاده کند و قدرت هم باید عمل آب مروارید انجام دهد. ۲ پسر و یک دخترشان در شهر زندگی میکنند و پیگیر سلامت آنان هستند
پر ستارهترین آسمان جهان اینجاست
کویر سه قلعه در فاصله ۲۴ کیلومتری جنوب غرب شهر سرایان و ۵۲ کیلومتری جنوب شرق شهر فردوس واقع شدهاست. با وجودی که فقط یک خانواده دو نفره در این کویر زندگی میکنند، زیبایی سه قلعه، آنجا را به بهشتی برای گردشگران نجومی تبدیل کردهاست. ستارهشناسان آماتور خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان به دلیل نزدیکی، کویر سه قلعه را برای رصد آسمان انتخاب میکنند. برپایه آمار انجمن نجوم ایران طی سالیان متوالی، در کویر سه قلعه رصد ستارگانی با حد قدر ۷/۲ میسر است.
نخستین سایت ویژه گردشگری نجومی در کویر سه قلعه، واقع شده و دارای یکی از تاریکترین و پرستارهترین آسمانهای جهان است و با توجه به تعداد شبهای زیاد آسمان صاف در آن، میتوان رصدگاه سه قلعه را بهشتی برای مشتاقان رصد اجرام آسمان شب دانست.
تصمیم مجلس و منافع مشترک کارمندان و کارگران؛
کارگران حداقل بگیر در گرداب افزایش حقوق ۳۰ درصدی برای دولتیهای کف بگیر؟
اخیرا رئیس مجلس در اظهارنظری در یک مصاحبه تلویزیونی از افزایش حقوق سی درصدی کارمندان حداقلبگیر سخن گفت؛ امری که برای کارگران چشم بهراه تصمیم مزدی شورای عالی کار هم احساس نگرانی به همراه آورده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، گفتگوی تلویزیونی اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی با صداوسیما درباره موضوعاتی مانند حقوق کارکنان دولت در بودجه سال ۱۴۰۴ از جمله موضوعاتی است که در این روزها مورد توجه کارکنان دولت قرار گرفته است. بسیاری از این کارکنان میان نرخهای افزایش مطرح شده توسط محمدباقر قالیباف و معیشت روزمره خود فاصله قابل توجهی میبینند.
مجلس هم با همین ملاحظات برای حداقلبگیران دولتی و سایر حقوقبگیران دولت تمایز قائل شده و طبق اعلام محمدباقر قالیباف افزایش حقوق ۳۰ درصدی را برای این بخش از کارکنان دولت لحاظ کرده است. با این وجود، علاوه بر کارکنان و کارگران دولت، کارکنان بخش عمومی غیردولتی و کارگران بخش خصوصی که تابع قانون کار هستند نیز به خاطر اثر مصوبه حقوقی بودجه بر مذاکرات مزدی، نسبت به تصمیم مجلس نگران هستند.
محمدباقر قالیباف (رئیس مجلس شورای اسلامی) در اظهارنظری درباره حقوق کارکنان دولت در بودجه به خبرنگار صداوسیما گفته است: بحث این است که به اندازه تورم حقوقها را افزایش دهیم اما مقدور {از نظر} مالی نیست. ۲۰ درصد رشد حقوقها را بهطورکلی در نظر گرفتهایم ولی برای کسانی که حداقل حقوق را دریافت میکنند، ۳۰ درصد رشد حقوق را خواهیم داشت.
این اظهارنظر درحالی است که امروزه بسیاری از کارکنان دولت به ویژه در وزارتخانههایی مانند کار، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی و نیرو نسبت به میزان حقوق دریافتی فعلی خود معترض هستند و همهساله با افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان، نسبت به فاصله حقوق خویش با نرخ تورم انتقادات بیشتری را مطرح میکنند.
اعلام افزایش سی درصدی برای کارکنان حداقل بگیر دولت، امری است که برای کارگران کف بگیر چشم بهراه تصمیم مزدی شورای عالی کار هم ایجاد نگرانی کرده است.
این موضوع {یعنی افزایش اعلامی حقوق کارکنان دولت} همه ساله تهدیدی در مسیر تصمیمسازی شورای عالی کار برای تعیین دستمزد و مذاکرات آن بوده است. به همین جهت همه ساله کارگران به میزان افزایش مدنظر سازمان برنامه و بودجه برای کارکنان و کارگران دولت اعتراض میکنند؛ به ویژه اینکه کارکنان دولت بهانههای کسری بودجه را از سوی قوه مجریه به این راحتی قبول نمیکنند، زیرا خود در بطن دولت شاهد مصارف اضافهای هستند که همواره نسبت به آنها منتقد بودهاند.
اما و اگرهای افزایش ۳۰ درصدی برای کارکنان ضعیف دولت
یحیی عزیزی (عضو کمیته پیگیری مطالبات کارکنان جهاد کشاورزی) در رابطه با اظهارنظر اخیر رئیس مجلس درباره حقوق کارکنان دولت و حداقل بگیران دولتی، به موضوع فاصله ۳۰ درصدی افزایش حقوق کارکنان حداقلبگیر با سایر کارکنان دولت اشاره کرد و گفت: هنوز این میزان فاصله ده درصدی نمیتواند شکاف بسیار زیاد میان کف بگیران دولتی که امسال پایه حقوقشان تازه به ۱۳ میلیون تومان میرسد را با افرادی که حقوقهای بسیار بالا دریافت میکنند، پر کند.
وی با تاکید بر اینکه افزایش ۳۰ درصدی حقوق برای حداقل بگیران دولت جوابگو نیست، گفت: اگر بتوان به اعداد و ارقام معیشتی و شاخصهایی ارجاع داد که سفره خانوار را میسنجد، بسیار روشنتر میتوانستیم از فاصله میان حقوق کارکنان دولت و معیشت سخن گفت. ما شاخصههای تورمیای داریم که در نسبت با کالاهای اساسی، قیمت ارز و طلا، هزینه اجاره بها محک میخورند. با احتساب این مقایسهها بین نرخ تورم آتی و قیمتهای موجود، حتی افزایش ۳۰ درصدی هم برای کارکنان دولت محلی از اعراب نخواهد داشت.
عزیزی ادامه داد: در شرایطی که میانگین نرخ تورم طی سه سال اخیر بالای ۴۰ درصد بوده و حقوق کارکنان دولت همواره ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش یافته است، طبیعی است که نرخ ۳۰ درصد افزایش حقوق کف بگیران دولت باوجود پایه حقوق ۱۱ میلیون تومانی فعلی و ۱۳ میلیونی سال آینده، اثری در سفرهها نخواهد داشت؛ به ویژه اینکه همین ۳۰ درصد نیز از نرخ تورم سالانه ۱۴۰۳ نیز بسیار کمتر است.
این فعال حقوق صنفی کارکنان دولت تصریح کرد: ۳۰ درصد مطرح شده از سوی آقای قالیباف نه تنها برای سال آینده سکون و فریز ارزش حقیقی حقوق دریافتی را برای کارکنان حداقل بگیر دولت به ارمغان نمیآورد، بلکه پسرفت و عقبنشینی نسبت به تورم را نیز به همراه دارد. به ویژه اینکه فاصله نزدیک به کف بگیران دولت و کفبگیران، بسیار اندک است و با احتساب همه جمعیت حداقل بگیر دولت، جمعیت بسیار کمی از این کارکنان مشمول افزایش ۳۰ درصدی خواهند شد. این درحالی است که تاکنون ماده ۱۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری به درستی اجرا نشده تا به یک گذشته نسبتاً خوب اتکا داشته باشیم.
وی تاکید کرد: ما بندهایی داریم بندهای حقوقی دوقلو خوانده میشوند. تاثیر افزایش حقوق بر آن بندها و سایر ضمایم حقوقی دیده نخواهد شد لذا در واقع با ۳۰ درصد افزایش واقعی بر حقوق کف بگیران دولت را نداریم. اکنون بسیاری از افرادی که در دولت حقوق اندک میگیرند، به دنبال استعفا یا رفتن به سازمانهای دیگری هستند که اندکی حقوق بیشتر پرداخت میکنند. این دقیقا از نتایج ابتدایی تصمیمات حقوقی دولت و مجلس است که امروزه ما آن را در دستگاههای دولتی میبینیم.
عضو کمیته پیگیری مطالبات کارکنان جهاد کشاورزی با اشاره به تصمیمات حقوقی دولت گفت: میانگین حقوق در کل دولت ۲۰ میلیون تومان است اما مثلا در وزارت جهاد کشاورزی میانگین حقوق دریافتی کارکنان در سال جاری حدود ۱۳ میلیون تومان بوده است. البته ما میانگین ۲۰ میلیون تومانی را در شرایطی که سبدحداقل معیشت نزدیک ۳۰ میلیون تومان است، کافی نمیدانیم اما این ناترازی و تبعیض میان دستگاهها با فاصله ۱۰ درصدی حداقل بگیر و میانگینبگیر دولت برطرف نمیشود. این درحالی است که دو سال قبل با نامهنگاریهای متعدد مطالبه عدالت حقوقی میان کارکنان دولت را نمایندگان به صحن آوردند اما آقای قالیباف اجازه نداد که حتی این امر به رای گذاشته شود و به این ترتیب حتی آیین نامه داخلی مجلس نیز نقض شد. این ایده حتی قبل از آنکه نماینده دولت ایراد منابعی به طرح بگیرد، توسط رئیس مجلس رد شد!
وی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون اگر با ۳۰ درصد روی حقوق کارمندی با حقوق ۱۲ میلیون هم بکشند، تازه حقوق وی به ۱۵ میلیون تومان خواهد رسید که برای سال آینده اصلا رقمی محسوب نمیشود. مشکل کارکنان دولت و به ویژه کسانی که حقوق اندکی دریافت میکنند، بیش از اینهاست و دست کمی از وضعیت بسیاری از کارگران ما ندارد. در این میان، رشد نارضایتی ارباب رجوع، رشوه گیری، آسیبهای اجتماعی و… در میان کارکنان دولت، از تبعات ثانوی این سیاست در قبال کارکنان ضعیفتر دولت است که در جای خود قابل بررسی است!
آثار فریز حقوقی کارکنان دولت بر روی کارگران
با وجود تمامی ملاحظات افزایش مصوب شده حقوق کارکنان دولت برای این دسته از شاغلین، کارگران نیز که زیرمجموعه قانون کار محسوب میشوند، از تصمیم بودجهای دولت متاثر میشوند. مجید رحمتی (عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران) در این رابطه توضیح میدهد: آنچه در ابتدا در مجلس مورد شور واقع شد و به نتیجه رسید، رسیدن کف دریافتی کارکنان دولت به ۱۳ میلیون تومان بود. سایر سطوح کارمندی دولت نیز افزایش ۲۰ درصدی دارند.
وی افزود: کف دریافتی ثابت کارگران در سال گذشته ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که با مزایای جانبی به زحمت به ۱۰ میلیون تومان رسیده است. این یعنی با همه این شرایط کارمندان، باز وضع متوسط کارگران از کارمندان بسیار پایینتر است! با این وجود، پایین وضع کردن افزایش حقوق کارمندان تنها بر خود کارمندان اثر ندارد. دولت بر مبنای یک درآمد مشخص همهساله مخارج و حقوق کارمندان خود را مشخص میکند، لذا میزان ثابتی برای افزایش حقوق درنظر میگیرد. مسئله این است که این میزان بر مذاکرات مزدی ما کارگران در شورای عالی کار نیز همواره اثر داشته و آن را محدود میکند.
رحمتی اضافه کرد: علاوه بر همه این موارد، ما کارکنان غیرمستقیم دولت را داریم که کارگران و کارمندان بخش عمومیهای غیردولتی هستند و حقوق آنها تابع قانون کار است و بیمه تامین اجتماعی میشوند. در بسیاری از بخشها از جمله شهرداری و ارگانهای تامین اجتماعی ما چنین کارکنانی را داریم. وقتی خود دولت قرار است برمبنای محاسبه خزانهاش به حقوق این افراد را تعیین کند، یعنی برای سایر کارگران نیز سقف حقوق دریافتی مطابق قانون کار را نیز تعیین کردیم. از آنجا که دولت خود یکی از بزرگترین کارفرمایان کشور است، لذا اثر این امر بسیار بر کارگران همه بخشها مشهود است.
این فعال کارگری تصریح کرد: عملاً این تصمیمات جای مذاکره و اصلاح و چانهزنی را بر شورای عالی کار نیز میبندد. نمایندگان کارگری شورای عالی کار معمولا ۵ تا ۷ درصد بیشتر از آنچه دولت برای کارکنان خود برای سایر سطوح درنظر گرفته، میتوانند مذاکره کنند. دولت خود عملاً جای بازی با ارقام پیشنهادی افزایش حقوق کارگران را بیش از ۵ درصد میبندد. در این میان قانون کار است که در حوزه مزدی کاملاً مغفول واقع شده و تصمیمات شورای عالی کار پیشاپیش نمایشی میشود.
عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شورای اسلامی کار تهران خاطرنشان کرد: موضوع اصلی در افزایش حقوق کارکنان و افزایش مزد کارگران، رفع نیازهای اولیه یک خانواده که سرپرست شاغل دارد، بوده و هست. وقتی مزد پرداختی به کارگر و حقوق پرداختی به کارمند در شهری مانند تهران تنها نیمی از هزینههای سبد حداقل معیشت بیش از ۳۰ میلیون تومانی را پوشش نمیدهد، مجادله بر سر پنج درصد کمتر یا بیشتر برای افزایش مزد فایده چندانی ندارد و با همین منطق است که در چهار سال اخیر کارگران ما دوبار از امضای حداقل دستمزد مصوب شورا امتناع کردند. وقتی افزایشی کاملاً بیاثر باشد، امضا کردن آن یا امضا نکردن آن محلی از اعراب ندارد.
وی اضافه کرد: اینکه کارگران بخش عمومی غیردولتی مشمول قانون کار هستند اما افزایش حقوق دولتی هستند، از جمله تناقضات پیچیده هرساله است که آخرین بار در سال ۱۴۰۱ باعث اعتراضات کارگران شرکت واحد شد. البته کارکنان شهرداریها در سایر بخشها نیز این مسئله را دارند. اینجا تعارضی میان منابع اختصاص یافته برای افزایش حقوق در دولت و قانون وجود دارد. گاهی وقتی به شهرداریها یا بخشهای عمومی غیردولتی دیگر نسبت بهعدم افزایش حقوق مطابق قانون کار اعتراض میشود، در واکنش آن بخشها بخاطر نبود منابع اضافهکارها و مزایا را بطور کامل حذف میکنند که گاه این نیز موجب اعتراض میشود.
رحمتی تصریح کرد: راه حل نهایی این است که همه کارکنان مشمول قانون کار باشند و قانون کار نیز براساس ماده ۴۱ تعیین کننده کف حقوق باشد و افزایش حقوق نباید از نرخ تورم و سبد معیشت کمتر باشد.