گزارش/

کابین‌های نجات می‌توانست جان معدن کاران را نجات دهد، اما …/ خطرناک‌ترین معادن ایران کدامند؟

سرنوشت بسیاری از معادن کشور ممکن است شبیه معدن طبس شود اگر به سیستم‌های ایمنی تجهیز نشوند این درحالی است که آمار‌های تکان‌دهنده مرکز آمار نشان می‌دهد تنها ۲۳ درصد کل معادن کشور مجهز به واحد ایمنی و بهداشت یا HSE هستند و این یعنی هر روز بیش از یک حادثه!

 کابین‌های نجات می‌توانست جان معدن کاران را نجات دهد، اما .../ خطرناک‌ترین معادن ایران کدامند؟

به گزارش خبرنگار تابناک، سال گذشته به دستور وزارت صمت قرار بود واحد‌های تولیدی و صنعتی برای بهینه‌سازی محیط کار خود و جلوگیری از بروز سوانح و بهبود مسائل بهداشتی در محیط کار، اقدام به راه‌اندازی واحد HSE (بهداشت، ایمنی و محیط زیست) کنند، اما این مسئله مهم نیز به فراموشی سپرده و موجب شد تا بزرگترین معدن زغال سنگ ایران به دلیل بی توجهی به ایمن‌سازی و در سایه عدم نظارت مستمر، جان بسیاری از کارگران گرفته شده و بزرگترین معدن زغال سنگ هم با خاک یکسان شود.
مهم ترین معادن زغال سنگ ایران کدامند؟
بررسی ها نشان می دهد بزرگترین معادن زغال سنگ ایران شامل طبس با ظرفیت تولید بیش از ۷۵ درصد، کرمان با ظرفیت ۸ درصد، البرز شرقی با ظرفیت ۳ درصد و البرز مرکزی با ظرفیت ۱۳ درصد است این درحالی است که این معادن و دیگر معادن کشور از عدم ایمن‌سازی، نبود نظارت‌های مستمر، فقدان سیستم‌های ایمنی، نبود فناوری‌های مدرن دچار مشکلات زیادی است.
کیوان جعفری تهرانی، کارشناس حوزه فولاد، معادن و سنگ آهن درمورد الزامات معادن برای جلوگیری از سانحه به خبرنگار تابناک گفت: انفجار در معادن زغال سنگ کم و بیش در بسیاری از کشور‌های دنیا تاقبل از ۲۰ سال اخیر اتفاق افتاده است، اما در ۱۰ سال اخیر کمتر شاهد حوادث این چنینی بوده ایم برای مثال ترکیه به عنوان تولیدکننده و مصرف کننده زغال سنگ احتمال رخ دادن چنین حوادثی را بسیار انگشت شمار کرده است که دلیل آن ساخت کابین‌های نجات داخل معادن است که باعث نجات جان کارگران در صورت بروز حوادث می‌شود. 
کابین های نجات می توانست جان معدن کاران را نجات دهد
وی افزود: سقف کابین‌های نجات که در داخل معادن تعبیه می شود به شکل ذوزنقه ای ساخته شده تا در صورت ریزش و حوادث احتمالی بتوانند آوار‌ها را از خود عبور دهند همچنین داخل هر کابین نجات، وسایلی مهیا شده تا از جان ۶ کارگر که در هر کابین جای می گیرند محافظت کند و به آنها کمک می کند تا بتوانند به  مدت یک تا دو هفته زنده بمانند برای مثال مولد تولید برق همراه باطری، سیستم هوای مطبوع، غذای کنسرو شده و آب آشامیدنی تعبیه شده که این سیستم در بسیاری از معادن زغال سنگ ترکیه وجود دارد.
این کارشناس معدن اظهار کرد: متاسفانه در کشور ما عزمی برای واردات و ساخت کابین‌های نجات در معادن تاکنون وجود نداشته درحالیکه ضروری است. باتوجه به تعداد و نوع فعالیت کارگران باید در فواصل مشخصی در داخل تونل کابین‌های نجات نصب شود تا در صورت بروز حادثه، امکان فرار کارگران و وارد شدن آنها به اتاقک‌های نجات میسر باشد بنابراین برای افزایش ایمنی معادن به ویژه معادن زغال سنگ لازم است این کابین‌ها خریداری و نصب شود و حتی در زمان تحریم و مشکلات مربوط به واردات ماشین آلات هم می‌توان از کشور‌های اروپایی و به ویژه ترکیه که روابط اقتصادی خوبی با کشور ما دارد اقدام به تهیه این کابین ها کرد.
راه های افزایش سطح ایمنی معادن چیست؟
جعفری تهرانی در خصوص راه‌های افزایش سطح ایمنی معادن گفت: برای افزایش سطح ایمنی معادن ضروری است علاوه بر اینکه دستگاه‌های ایمنی شامل نصب هشدار نشت گاز و سیستم‌های تخلیه گاز و …  نصب شود نسبت به واردات تجهیزات حفاظت معدنی نوین و نصب آن ها در معدن مانند کابین‌های نجات نیز اقدامات لازم انجام شود.
وی همچنین با تاکید بر الزام افزایش بازرسی در معادن، تصریح کرد: بازرسی‌ها باید به نحوی دقیق باشد که معدن داران مجبور شوند تجهیزات  لازم را نصب کنند تا تهدیدی برای جان کارگران وجود نداشته باشد.
به گفته این کارشناس حوزه معدن، خطرناک‌ترین معادن ایران و حتی دنیا معادن زغال سنگ هستند. چراکه وقتی زغال در حال استخراج شدن است گاز متان محبوس شده در آن آزاد شده و خطر انفجارتولید می‌کند از طرف دیگر در معادن فلزی و سایر معادن این خطر بزرگ را نداریم که نیاز است نظارت دقیق‌تر برای عمل به واحد ایمنی و بهداشت انجام گیرد.

کشفیات جدید از معدن طبس؛ آمارها از آوارها بیرون می آیند

حادثه معدن طبس در سطوح مختلف غم انگیز، هشدار دهنده و حاوی نکات فراوانی است و ای کاش همان قدر که جامعه ایرانی را عزادار کرده، مدیران، کارفرمایان و عوامل مرتبط را نیز مسئولیت پذیرتر کند.

 کشفیات جدید از معدن طبس؛ آمارها از آوارها بیرون می آیند

به گزارش خبرنگار اجتماعی تابناک، بعد از وقوع  حادثه طبس،  رفته رفته اظهارات و صحبت هایی را از عوامل مرتبط با موضوعات کارگری در کشور شاهد هستیم که از لابلای این صحبت ها، می توان، کلیتی از فضای حاکم بر شرایط کار در کشور را به دست آورد.
تابناک اینجا صرفا به روایت حرف ها می پردازد. شاید جمع آوری این اعداد در یک جا، بتواند در آرشیو حادثه معدن طبس جایی داشته و عامل و محرکی برای توجه همه بخش های خصوصی و دولتی و … به وظایف خود باشد.
***
حسن صادقی، معاون دبیرکل خانه کارگر کشور گفته است: ما تقریبا دو میلیون کارگاه داریم در حالیکه تنها ۱۳۰۰ نفر بازرس  کار داریم.
به گفته وی با این تعداد بازرس، کار تقریبا پنج سال و سه ماه طول میکشد تا یک کارگاه مورد ارزیابی و بازرسی قرار گیرد.
وی گفت: قریب به ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار مربوط به کارگران ساختمانی است.
***
جمشید امیدی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اظهار کرد: استان مرکزی جزو استانهای صنعتی و کارگری است و بیش از ۶۰ درصد شاغلین در استان مربوط به بخش کارگری هستند.
وی با اشاره به کمبود نیروی کار در استان مرکزی افزود: بازنشستگیها و پرداختی بیشتر بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی، رفته رفته نیروهای دستگاههای اجرایی را به سمت صفر میبرد.
امیدی با بیان اینکه روز به روز شرایط کار در دستگاههای اجرایی سختتر میشود گفت: ۲۵ هزار کارگاه در استان مرکزی داریم درحالی که تنها ۲۲ بازرس کار داریم.
***
«کاظم فرج اللهی» فعال کارگری با بیان اینکه خطا وقتی تا این اندازه تکرار می‌شود، دیگر خطا نیست، بلکه تخلف عامدانه است؛ به ایلنا گفت: وقوع دوازده حادثه معدنی با بیش از ۶۲ کشته در سال‌های اخیر که بیشترآن‌ها در بستر و با دلایل همانندی رخ داده‌اند جای تامل و تحقیق بسیار دارد.
او اضافه کرد: با نگاهی به گذشته‌های نه چندان دور، حلقه‌های بزرگ دیگری از این زنجیره‌ی دردناک را در زمستان یورت (۱۳۹۶) با چهل و سه کشته، باب نیزو (۱۳۸۸) با دوازده کشته، یال شمالی طبس (۱۳۹۲) هشت کشته و… می‌توان دید.
به گفته وی  کارگران معادن هیچ تشکل مستقلی ندارند.
***
علی حیدری کارشناس رفاه اجتماعی در یک یادداشت:
آخرین قانون بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور در سال ۱۳۸۰ به تصویب رسید و در آن مقرر شد کارگاههای سخت و زیان آور حداکثر ظرف دوسال نسبت به حذف عوامل زیان آوری اقدام کنند.
شوربختانه و متاسفانه ، علیرغم گذشت ۲۳سال از تصویب قانون مزبور هیچ اقدام جدی و موثری در زمینه تحقق این حکم قانونی برداشته نشده است.
***
کشفیات جدید از معدن طبس؛ آمارها از آوارها بیرون می آیند
فرهیختگان نوشت:
براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران با عنوان «وضعیت بهداشت و ایمنی معادن در حال بهره‌برداری کشور طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰» طی سال ۱۴۰۰ تنها ۲۳ درصد (۱۴۰۷ معدن) از ۶ هزار و ۲۵ معدن در کل کشور، واحد بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) داشته‌اند.
 براساس این گزارش در سال ۱۳۹۶ از ۵۳۵۳ معدن فعال در کشور، ۱۴.۲ درصد از آنها واحد HSE داشته‌اند که این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۲۳.۴ درصد رسیده است.
 در سال ۱۴۰۰ در ۲۷۰ معدن کشور حادثه اتفاق افتاده است.  براساس این گزارش طی سال ۱۴۰۰ در ۲۷۰ معدن تعداد ۱۴۰۶ حادثه رخ داده است. سهم معادن زغال‌سنگ از تعداد معادن دارای حادثه ۱۶.۳ درصد و سهم این معادل از تعداد حادثه نیز ۲۶.۲ درصد بوده است.
همچنین طی سال ۱۴۰۰ از کل معادن در هر رشته فعالیت، در بخش استخراج سنگ‌آهن در حدود ۲۹.۶ درصد از معادن افراد حداقل دچار یک یا چند حادثه شغلی شده‌اند. پس از این معادن، معادن زغال‌سنگ دومین معادنی بوده‌اند که در سال ۱۴۰۰ در ۲۵.۴ درصد از آنها حداقل یک یا چند حادثه شغلی رخ داده است.
این آمار، معادن زغال‌سنگ را در صدر حوادث قرار می‌دهد.
در معادن زغال‌سنگ به‌طور میانگین روزانه یک حادثه شغلی رخ می‌دهد.
این درحالی است که تعداد معادن درحال فعالیت این بخش‌ها به ترتیب ۲۵۰ معدن، ۱۰۱ معدن و ۱۶۱۶ معدن بوده است. در بخش معادن سنگ‌آهن به ازای هر واحد معدنی ۱.۵ حادثه شغلی، در معادن زغال‌سنگ به ازای هر واحد معدنی ۳.۶ حادثه شغلی و در معادن شن و ماسه به ازای هر ۱۰ معدن یک حادثه شغلی رخ می‌دهد.
طی بازه زمانی ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ درصد شاغلان آسیب‌دیده از کل شاغلان در معادن کشور از ۹.۱ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۱.۱ درصد در سال ۱۴۰۰ کاهش یافته که بیانگر متوسط نرخ رشد سالانه منفی ۱۱.۲ درصدی طی این سال‌هاست.
براساس آمارهای منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران، در کنار جان‌باختگان ناشی از حوادث معدنی، از انواع آسیب‌های واردشده به شاغلان می‌توان به «آسیب‌های درونی و ضربه مغزی»، «قطع عضو»، «شکستگی»، «سوختگی، تاول‌خوردگی و…»، «مسمومیت و عفونت شدید»، «رگ به رگ شدن و دررفتگی»، «آسیب‌دیدگی سطحی و زخم باز»، «خفگی»، «تاثیرات ناشی از صدا، ارتعاش و فشار»، «تاثیرات ناشی از دمای کم و زیاد و نور» «شوک» و «سایر آسیب‌ها» اشاره کرد.
***
کشفیات جدید از معدن طبس؛ آمارها از آوارها بیرون می آیند
سعید صمدی، دبیر انجمن زغال‌سنگ گفت: معمولا معادن هر سه ماه یک بار چک باید شوند. این معدن حتی یک اخطار هم نگرفته بود. پیش از این حادثه‌ای به این شکل در معدن طبس رخ نداده است.
***
رئیس انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای از وقوع سالانه ۱۳ هزار حادثه ناشی از کار در ایران خبر داد.
***
غیاثی دبیر خانه کارگر اراک گفت: سال گذشته ۴۵۰۰ نفر در محیط کار حادثه دیدند که حدود ۹۰۰ نفر فوت کردند.
دبیر خانه کارگر اراک اضافه کرد: ۵۲ معدن در طبس وجود دارد در حالی که ۱۲ تا ۲۲ میلیون تومان حقوق دریافتی کارگران بابت ۱۲ ساعت کار است.

 

ششمین بانک خصوصی زیر ذره بین تابناک

بانکی با سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی، در آستانه انحلال یا تداوم زیان دهی؟

ششمین بانک خصوصی تا پایان خرداد امسال بیش از ۴۸ هزار میلیارد تومان بدهی به سایر بانک‌های کشور داشته و با ثبت زیان انباشته بیش از ۶۱ هزار میلیارد تومان، مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت است و تداوم فعالیت ش در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بانکی با سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی، در آستانه انحلال یا تداوم زیان دهی؟

به گزارش خبرنگار تابناک، نگاهی به صورت‌های مالی منتشر شده بانک سرمایه، نشان می‌دهد که این بانک با سرمایه ثبتی ۴۰۰ میلیارد تومان، تا پایان سال گذشته ۶۱ هزار و ۴۵۲ میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان زیان انباشته داشته است. رقمی نجومی که با لحاظ کردن مصوبات مجمع بانک سرمایه به ثبت رسیده است. این در حالی است که فقط در سال گذشته، مبلغ ۶ هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان زیان خالص خلق شده است.

اجاره خودرو - رنت سعادت

بانکی با سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی، در آستانه انحلال یا تداوم زیان دهی؟

ششمین بانک خصوصی ایران با نظارت بانک مرکزی، از سال ۱۳۸۴ در عرصه بانکداری فعالیت داشته است. این بانک در شرایطی در حال رکوردشکنی در ثبت ضرر و زیان است که به استناد آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی، تا پایان خردادماه سال جاری، ۲۹ هزار و ۶۴۱ میلیارد تومان تسهیلات خالص پرداخت کرده است که از این رقم، بیش از ۵ هزار و ۹۶۵ میلیارد تومان هنوز به بانک سرمایه بازنگشته و در لیست بدهی‌های غیرجاری ثبت شده است.

بانک سرمایه با سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی، تا پایان خرداد امسال بیش از ۴۸ هزار میلیارد تومان بدهی به سایر بانک‌های کشور دارد و در مجموع ۷۳ هزار و ۹۵۷ میلیارد تومان بدهی تا پایان بهار در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده است که نسبت به ماه‌های قبل، رشد داشته است.
یکی از شاخص‌های مهم بر سنجش وضعیت سلامت یک بانک، نسبت کفایت سرمایه است. معیاری مهم در نظام بانکی تا خیال مردم و سرمایه‌گذاران را از سپرده‌هایشان در بانک راحت یا نگران کند. به بیان دیگر، این شاخص بیانگر میزان پوشش ریسک دارایی‌ها توسط سرمایه بانک است و برای تداوم فعالیت‌های بانک یا انحلالش، تعیین‌کننده و با اهمیت است.
این شاخص مهم در شبکه بانکی کشورمان باید حداقل ۸ درصد باشد و کمتر از رقم، وضعیت بانک را در مسیر بحرانی شدن نشان می‌دهد. هرچند بر اساس استاندارد‌های بین المللی این رقم معادل ۱۲ درصد است. با این حال اوضاع برای بانک سرمایه بر اساس این شاخص، بحرانی است. به گونه‌ای که نسبت کفایت سرمایه بانک سرمایه تا پایان سال گذشته به منفی ۳۲۸ درصد رسیده است که در نوع خود یک رکورد در شبکه بانکی محسوب می‌شود.

بانکی با سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی، در آستانه انحلال یا تداوم زیان دهی؟

رکورد بانک سرمایه در ثبت کفایت سرمایه بسیار منفی در حالی است که فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی سال گذشته در گفتگویی اظهار داشت: بانک‌هایی که کفایت سرمایه لازم را ندارند، منحل می‌شوند.

حال به نظر می‌رسد با توجه‌ به مفاد ماده ۱۴۱ قانون تجارت (که بر اهمیت میزان زیان وارده به یک شرکت با توجه به سرمایه آن شرکت تاکید دارد و بیان می‌کند که اگر زیان وارده حداقل نصف سرمایه شرکت را از بین ببرد، هیئت مدیره مکلف است برای انحلال یا بقا شرکت تصمیم گیری کند) و همچنین کفایت سرمایه منفی ۳۲۸ درصد، بانک سرمایه با زیان چند ده هزار میلیارد تومانی، از گزینه‌های محتمل برای انحلال یا ادغام در شبکه بانکی است.