اخبار خراسان جنوبی

در بازدید از مدارس قاین مطرح شد؛

هشدار دادستان نسبت به رفع ایرادات ایمنی و نواقص مدارس قاین

هشدار دادستان نسبت به رفع ایرادات ایمنی و نواقص مدارس قاین

بیرجند- دادستان قاین گفت: چنانچه ایرادات ایمنی و نواقص مدارس در قاین رفع نشود از جهت ترک فعل اعلام جرم خواهد شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: برخی از شهروندان و اولیای دانش آموزان شهرستان قاین گلایه‌هایی در خصوص نحوه ثبت نام و اخذ هزینه‌ها، وضعیت سرویس مدارس، لباس فرم، مسائل ایمنی ساختمان و تأسیسات، تجهیزات آموزشی و بهداشتی داشتند.

این گلایه‌ها موجب شد که برخی از مدارس شهر قاین صبح یکشنبه مورد بازدید دادستان این شهر قرار گیرد و وضعیت این مدارس را از نزدیک مشاهده کند.

جواد عبدالله زاده دادستان شهرستان قائنات در حاشیه این بازدید به خبرنگاران اظهار کرد: برای تحقق اهداف مطلوب در تعلیم و تربیت دانش آموزان باید زیر ساخت‌های عمرانی، فرهنگی، آموزشی و تربیتی نیز نه تنها مد نظر قرار گرفته بلکه در اولویت باشد.

دادستان عمومی و انقلاب قاین گفت: در این بازدیدها ضمن بررسی برای دانش آموزان در راستای پیشگیری از وقوع جرم صحبت‌هایی را مطرح کردیم.

عبدالله زاده با تأکید بر اینکه نوجوانان و دانش آموزان امروز؛ والدین فردا، تصمیم سازان و تصمیم گیران آینده هستند، یادآور شد: در صورتی که برای آموزش مهارت‌های لازم گروه سنی نوجوانان سرمایه گذاری نشود بحران‌هایی را شاهد خواهیم بود.

دادستان عمومی و انقلاب قاین در زمینه حوادث احتمالی در برخی مدارس ناشی از ناایمنی ساختمان‌ها گفت:: اماکن آموزشی ناایمن شهرستان باید بازسازی و ایمن سازی شوند و هر گونه نارسایی در مدارس غیر قابل قبول است.

عبدالله زاده با تأکید بر اینکه مدیران در قبال حوزه تحت مسئولیت خود پاسخگو هستند و در صورت احراز ترک فعل، مورد تعقیب قانونی قرار می‌گیرند، یادآور شد:

وی ضمن ابراز نارضایتی و انتقاد از وضعیت نامطلوب و غیرقابل قبول برخی مدارس مورد بازدید از حیث ایمنی و تأسیسات، تجهیزات آموزشی و … اظهار کرد: موارد لازم به مسئولان مرتبط آموزش و پرورش طی بازدید سرزده تذکر داده شد.

دادستان عمومی و انقلاب قاین یادآور شد: چنانچه عدم اقدام قانونی برای رفع مشکلات و نواقص و ایرادات مدارس صورت نگیرد از سوی دادستانی قائنات علیه مدیران مربوطه در مجموعه آموزش و پرورش از جهت ترک فعل اعلام جرم می‌شود.

حکایت آن شب تلخ/خانواده جانباخته معدن طبس از مسئولان چه می خواهد؟

حکایت آن شب تلخ/خانواده جانباخته معدن طبس از مسئولان چه می خواهد؟

بیرجند- همسر یکی از جانباختگان در حادثه معدن طبس گفت: همسر من فوت کرد ولی از مسئولین می خواهم با نظارت بیشتر نگذارند در حادثه ای مشابه کودک دیگری یتیم شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: آخرین شب تابستان بود و در بسیاری از خانواده‌ها، بچه‌ها پر از شوق و شور بودند که فردا قرار است سال جدید تحصیلی را شروع کنند.

اما در این ساعات اتفاقات بسیار تلخی در یکی از معادن شهرستان طبس به واسطه انفجار گاز متان رخ داد و ۵۱ نفر از کارگران زحمتکش معدن معدنجوی طبس آسمانی شدند و داغ سختی را نه تنها بر دل خانواده‌های خود که بر دل همه مردم ایران گذاشتند.

با گذشت بیش از ۲۰ روز از این حادثه تلخ به دیدن خانواده یکی از جانباختگان این حادثه رفتیم تا هم عرض تسلیتی داشته باشیم و هم پای صحبت‌ها و درددل‌ها و مطالبات آنان بنشینیم و پیگیر خواسته‌های آنان باشیم.

به خانه مرحوم «غلامرضا رمضانی» می‌رویم. قرار است به روستا بر سر مزار عزیز تازه از دست رفته بروند ولی به احترام ما که مهمانشان شده بودیم قبول کردند که دقایقی را همراه ما شوند.

مرحوم رمضانی چهار فرزند دارد که بزرگترین فرزندشان ازدواج کرده و فرزند کوچکشان هم دختری است که امسال هفت ساله شده است.

حکایت آن شب تلخ/خانواده جانباخته معدن طبس از مسئولان چه می خواهد؟

صبحی که زندگی را شب تار کرد

بانو «فاطمه رمضانی» همسر مرحوم ۴۳ سال دارد و می‌گوید روزهای سختی را می‌گذراند. روزهایی که بچه‌ها بی تاب و بی قرار پدر، بی تابی و لجبازی می‌کنند.

از ایشان درباره آن روز سخت می پرسم. آهی می‌کشد و می‌گوید: باید بگویید صبح سخت چرا که صبح اول مهر که تازه از خواب برخواسته بودیم، برادرم و همسرش به خانه ما آمدند و دیدم برادرم پشت سر همسرش گریه کنان وارد خانه شد.

رمضانی گفت: اول تصور کردم که برای پدر و مادرم در روستا اتفاقی افتاده است اما وقتی دقت کردم دیدم برادرم در لابه لای گریه‌هایش اسم معدن را تکرار می‌کند.

وی با بیان اینکه بعد برادرم و برادر شوهرم به طبس رفتند و شب همان صبح سخت، جنازه را برگرداندند، اظهار کرد: شوهرم را در روستایی در منطقه جلگه ماژان خوسف در کنار مزار پدرش دفن کردیم چرا که خواست خود او نیز همین بود.

از پنج سال قبل در معدن کار می‌کرد

همسر مرحوم رمضانی از کارگران فوت شده در معدن معدنجوی طبس بیان کرد: همسرم حدود پنج سال سابقه کار در معدن طبس را دارد و حقوق او با اضافه کار و.. حدود ۱۸ میلیون تومان است.

رمضانی ادامه داد: همسر مرحومم قبل از کار در معدن طبس در یکی از شرکت‌های لوله کشی آب کار می‌کرد ولی از آنجایی که در آنجا حقوق بسیار کمی به او می‌دادند برای کار به معدن طبس رفت و خوشحال بود که سر ماه حقوق او پرداخت می‌شود.

حکایت آن شب تلخ/خانواده جانباخته معدن طبس از مسئولان چه می خواهد؟

وقتی از ایشان درباره سرکشی مسئولان پرسیدم گفت: دادستان کل کشور، استاندار خراسان جنوبی، شهردار و از راه و شهرسازی به منزل ما آمدند ولی صاحب معدن و اطرافیان او کسی به منزل ما برای عرض تسلیت نیامد.

از همسر مرحوم رمضانی درباره صحت مطلب مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه به خانواده‌ها گفته‌اند برای پرداخت هزینه کفن و دفن باید فاکتور بیاورند پرسیدم، وی گفت: به ما چنین حرفی نزدند.

دو مطالبه از مسئولان

وی افزود: همسر مرحومم یک هفته شیفت و یک هفته تعطیل بود و من این روزها مدام از خودم می پرسم آیا این هفته استراحت او بود یا هفته کاری اش.

رمضانی یادآور شد: این روزها تنها دو مطالبه از مسئولین دارم یکی اینکه موضوع سابقه بیمه همسرم درست شود تا برای تأمین هزینه‌های زندگی حقوق کامل او پرداخت شود و دیگر اینکه همسر من که فوت کرد ولی کاری کنند که چنین حوادثی تکرار نشود.

نگاهی به دختر هفت ساله مرحوم می‌اندازم. دختر شیرین و زیبا رویی که باید سال‌های زندگی و تحصیلش را با غم بی پدری بگذارند و آن پسر دبستانی که دیگر مرد خانه شده است و دختر بزرگ مرحوم که هنوز چشم‌هایش خیس از اشک است.

ایمنی را سهل نگیریم اتفاقی که ممکن است بر اثر سهل انگاری ما رخ دهد دختری را بی پدر و آرزوهای جوانی را بر باد می‌دهد.

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد؛

ضرورت جلوگیری از هزینه کرد منابع راه آهن در جای دیگر

ضرورت جلوگیری از هزینه کرد منابع راه آهن در جای دیگر

بیرجند- استاندار خراسان جنوبی گفت: از هزینه کرد بخشی از منابع احداث راه آهن استان در جای دیگری جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد قناعت صبح یکشنبه در همایش روز جهانی استاندارد با اشاره به اینکه ۲۹ مهر روز ملی صادرات است، گفت: اتفاقات خوبی در زمینه افزایش صادرات قطعی و ماده ۱۱۶ در خراسان جنوبی افتاده است که میزان این افزایش ۴۰ درصد بوده است.

به گفته وی در زمینه ترانزیت هم بیش از ۱۱۹ درصد رشد، داشته‌ایم و بازارچه ماهیرود در حوزه صادرات رتبه دوم کشوری را کسب کرده است.

وی خاطرنشان کرد: همه شاخص‌های صادراتی در استان به دلیل ریل گذاری خوبی که انجام شده، مثبت است.

قناعت در ادامه با اشاره به اینکه یکی از محورهای اصلی توسعه استان، صادرات است، افزود: در قبل از دولت سیزدهم استاندارد در خراسان جنوبی فعالیت چندانی نداشت و در دولت سیزدهم استاندارد در خراسان جنوبی فعال شد.

قناعت متذکر شد: در دو هفته آینده مجهزترین آزمایشگاه استاندارد شرق کشور در بیرجند به بهره برداری می‌رسد.

وی یادآور شد: در طول سه سال گذشته شاهد فعالیت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های زیر ساختی و حضور سرمایه گذاران خارجی در خراسان جنوبی بوده‌ایم.

به گفته وی قبل انقلاب ۹ سرمایه گذار در استان فعال بودند و در دولت سیزدهم هم ۹ سرمایه گذار خارجی در استان سرمایه گذاری کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۸ سرمایه گذار خارجی در خراسان جنوبی سرمایه گذاری کرده‌اند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: بخشی از منابع احداث راه آهن در مسیر دیگری قرار است، هزینه شود که با پیگیری نمایندگان و مسئولان جدید استان باید از انجام این کار جلوگیری شود.

 

 

 

 

برگزاری کارگاه قصه گویی در حوزه علمیه بانوان قاین

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر قاین کارگاه قصه گویی برای بانوان حوزه علمیه برگزار کردند.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی؛ امروز یکشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۳ در راستای معرفی بیست وششمین جشنواره بین المللی قصه گویی و با هدف آموزش قصه گویی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قاین، اقدام به برگزاری دوره آموزش قصه گویی برای بانوان حوزه علمیه نمود.

در این نشست و دوره آموزشی علاوه بر معرفی جشنواره قصه گویی و آموزش انتخاب قصه، و آموزش نکات کلیدی در قصه گویی در خصوص فن بیان و ارتباط موثر با مخاطب نیز نکاتی توسط مربیان مرکز قاین گفته شد.

لازم به ذکر است شیوه نامه بیست و ششمین جشنواره بین المللی قصه گویی با شعار راز قصه ها، صدای زندگیست در مرداد ماه امسال منتشر و علاقه مندان جهت شرکت و راهنمایی بیشتر می توانند به مراکز کانون در سراسر استان مراجعه نمایند.

 

 

 

برگزاری مراسم تجلیل از مقام آوران، مربیان و داوران برتر رشته تنیس روی میز خراسان جنوبی

برگزاری مراسم تجلیل از مقام آوران، مربیان و داوران برتر رشته تنیس روی میز خراسان جنوبی

مراسم تجلیل از مقام آوران، مربیان و داوران برتر رشته تنیس روی میز خراسان جنوبی برگزار می شود .

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل ورزش و جوانان خراسان جنوبی ، از مقام آوران، مربیان و داوران برتر رشته تنیس روی میز استان در محل سالن ایثار با حضور رییس فدراسیون تنیس روی میز ، مدیر کل ورزش و جوانان استان ، مدیر کل امور اجتماعی استانداری خراسان جنوبی تجلیل شد .
️در این مراسم از مقام های اول تا سوم رده های سنی هوپس ، نوجوانان ، جوانان ، امید ، بزرگسالان و ۲۸ مقام آور کشوری منطقه ای و استانی و بیست نفر از مربیان و داوران نمونه استانی و روسای هیات‌های برتر استان تقدیر بعمل آمد .

سرپرست پارک علم و فناوری خراسان جنوبی منصوب شد

سرپرست پارک علم و فناوری خراسان جنوبی منصوب شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی سیدعلیرضا ذوالفقاری را به عنوان سرپرست پارک علم و فناوری خراسان جنوبی منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، طی حکم حسین سیمایی‌صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سیدعلیرضا ذوالفقاری به عنوان سرپرست پارک علم و فناوری خراسان جنوبی منصوب شد.

در حکم انتصاب ذوالفقاری آمده است: نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جنابعالی و با عنایت به پیشنهاد معاون محترم فناوری و نوآوری، به موجب این حکم به عنوان سرپرست پارک علم و فناوری خراسان جنوبی منصوب می‌شوید.

امید است با پیروی از آموزه‌های اسلامی، مبانی علمی و توجه به راهبردهای اساسی دولت وفاق ملی و برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی، نقشی شایسته در تحقق اهداف نظام علم، فناوری و نوآوری ایفا نمایید.

انتظار می‌رود موارد زیر در اولویت‌های اجرایی شما قرار گیرد: اجرای کامل سیاست‌های ابلاغی و تعامل مستمر با معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف، پیگیری امور مربوط به توسعه زیرساخت‌های فیزیکی و فناوری به منظور ارتقای کمی و کیفی خدمات مورد نیاز واحدهای فناور ، تدوین ساز و کار عملیاتی جهت تحقق مرجعیت و دیپلماسی فناوری و نوآوری و رصد فناوری‌های نوظهور، تلاش در جهت مأموریت‌گرایی پارک و ایجاد قطب‌های فناوری، تعامل با دستگاه‌های اجرایی مرتبط ملی و استانی در جهت تأمین منابع مالی و جذب اعتبارات مربوطه، کمک به جذب سرمایه‌گذار برای پروژه‌های فناورمحور و زیرساخت‌های مرتبط و شکل‌گیری ظرفیت نوآوری با محوریت بخش خصوصی، کمک به افزایش تعاملات مؤثر و هدفمند مراکز علمی و فناوری و تعاملات سازنده با دیگر نهادهای اقتصادی، دستگاه‌های اجرایی و صنایع استان، پیگیری بهره‌برداری از منابع قانونی مرتبط با حوزه فناوری و نوآوری از جمله مفاد قانون جهش تولید دانش‌بنیان با تأکید بر ماده ۱۱ این قانون،

به گزارش تسنیم، در نامه جداگانه‌ای، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از خدمات و تلاش‌های محمدحسن مجیدی رئیس سابق پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در مدت تصدی این مسئولیت قدردانی کرد.

سیدعلیرضا ذوالفقاری، متولد ۱۳۶۱ در بیرجند، دانش‌آموخته دکترای مهندسی مکانیک و عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند با مرتبه دانشیار است.

وی سابقه‌هایی چون رئیس کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی خراسان جنوبی، سرپرست آزمایشگاه تهویه مطبوع و آسایش حرارتی دانشگاه بیرجند، مدیرگروه پژوهشی انرژی در ساختمان و آسایش حرارتی، معاون گروه مهندسی مکانیک و رئیس پردیس دانشکده‌های مهندسی دانشگاه بیرجند را در کارنامه خود دارد.

 

 

 

چندوچون تکمیل ابر پروژه ریلی شرق کشور

نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی از ورود بازرسی ویژه دفتر مقام معظم رهبری به موضوع کم شدن منابع ابر پروژه ریلی شرق کشور خبر دادند.
خبرگزاری فارس – خراسان جنوبی؛ هرچند تا پیش‌ازاین وقتی رسانه‌ها و جراید را مطالعه می‌کردی به نقطه آغازین طرح موضوع در دهه ۸۰ بازمی‌گشتی اما آن طور که استاندار خراسان جنوبی در بازدید از قدیمی‌ترین روزنامه خراسان جنوبی در عصر حاضر داشت آن در آرشیو روزنامه آوای بیرجند یا همان آوای خراسان جنوبی امروز دیده این مطالبه به یک دهه قبل از انقلاب یعنی سال ۱۳۴۷ برمی‌گردد. یعنی ۵۶ سال قبل اما آن چه ما در رسانه‌ها و روزنامه‌های محلی خراسان جنوبی دیده‌ایم این است که نقطه آغازین طرح موضوع اتصال خراسان جنوبی به شبکه ریلی کشور به دهه ۸۰ بازمی‌گردد.البته این موضوع با تقسیم استان خراسان و تأسیس خراسان جنوبی در ردیف تقاضاهای مردم از مسئولان کشور بیش‌ازپیش قرار گرفت و سال ۱۳۸۷ مجمع نمایندگان استان‌های خراسان رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان طی نامه‌ای از رئیس‌جمهور وقت خواستند در زمینه راه‌آهن دستور برای اقدام را صادر کند. اما بعد از کش‌وقوس‌های بسیار بالاخره عملیات اجرایی قطعه ۱۶ این پروژه که به آرزوی دیرینه خراسان جنوبی مبدل شده بود به سمت یونسی در محدوده خراسان جنوبی آن هم به طول ۳۲ کیلومتر اواسط سال ۹۸ آغاز شد.سپس با دریافت دو مصوبه هیئت وزیران طی مدت ۳ ماه که منجر به اختصاص فاینانس داخلی برای اتصال بیرجند به شبکه راه‌آهن سراسری (ایستگاه یونسی) و ۷۰۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی به‌منظور احداث راه‌آهن زاهدان به بیرجند شد، بر سرعت اجرای پروژه افزود.

پیگیری های قبل از آغاز عملیات اجرایی

موضوع سرعت‌بخشیدن به روند اجرای پروژه راه‌آهن بیرجند – یونسی به‌عنوان مطالبه استان در سفر رئیس‌جمهور فقید به خراسان جنوبی در اوایل تشکیل دولت سیزدهم مطرح شد و طبق دستور آیت‌الله رئیسی مقرر شد وزارت راه و شهرسازی این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند.پس از این تأکید و دستور رئیس‌جمهور مبنی بر تشکیل کنسرسیوم ریلی از سوی وزارت راه و شهرسازی و بانک‌های عامل که جزء مصوبات سومین سفر استانی نیز قرار گرفت، دوره تازه‌ای از تلاش‌ها برای تأمین منابع مالی و سرعت دادن به پروژه ریلی آغاز شد.دیدارهایی که استاندار خراسان جنوبی طی این مدت با رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی و مدیران عامل بانک‌های مختلف در تهران داشت منجر به مساعدت این صندوق برای پرداخت تسهیلات به پروژه ریلی استان شد.هرچند مسئولان خراسان جنوبی هم در این مدت لحظه‌ای برای تحقق دستور رئیس‌جمهور تعلل نکردند و همه راه‌ها را برای رسیدن به حصول این مطالبه مردمی با سفر به پایتخت و رایزنی‌ها با مدیران ارشد بانک‌های عامل کنسرسیوم بانکی و دیگر مقامات مرتبط را پیموده‌اند اما آن چه سبب شد تا باز وقفه و توقفی در ایستگاه پرداخت منابع اعتباری خط ریلی خراسان جنوبی به وجود آید، موضوع تضامینی بود که دو طرف قرارداد یعنی صندوق توسعه ملی یا همان سازمان برنامه‌وبودجه کشور و بانک‌ها از یکدیگر درخواست کردند.

سوت آغاز ابر پروژه ریلی نیمه شهریور ۱۴۰۲

به همین واسطه پیشنهاد مکاتبه با مقام معظم رهبری و سران سه قوه مطرح شد چرا که به گفته وحید داعی، مدیرکل سابق راه و شهرسازی رئیس‌جمهور فقید هم در سفر دوم به خراسان جنوبی اعلام کردند که اگر از محل صندوق توسعه ملی به نتیجه نرسیدیم از محل تهاتر نفتی اعتبار پروژه را در دستور کار قرار خواهیم داد که به این واسطه تأمین منابع مالی پروژه هم از طریق صندوق توسعه ملی و هم از طریق تهاتر نفت پیگیری شد.اما آن چه سبب شد تا ابرپروژه ریلی خراسان جنوبی وارد ایستگاه اجرایی شود استجازه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران با تأمین منابع این فوق کلان پروژه از محل تهاتر نفت بود.با تأمین منابع مالی این ابر نیمه شهریور سال گذشته با حضور رئیس‌جمهور شهید ایران عملیات اجرایی هم‌زمان همه قطعات آن آغاز شد یعنی سوت شروع راه‌آهن در خراسان جنوبی پیچید و مطالبه خراسان جنوبی‌ها به همت دولت سیزدهم وارد مرحله اجرا شد. از زمان آغاز عملیات اجرایی این فوق ابر پروژه نیز همه قطعات آن در خراسان جنوبی فعال است و پیمانکاران با قوت هر چه تمام تر به کار خویش ادامه می دهند اما زمزمه های کم شدن منابع این پروژه زیرساختی و حیاتی کمی از انگیزه های آنان کاسته است این موضوع داد نمایندگان مجلس را در پهنه شرق ایران نیز در آورده است به طوری که هم نامه ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نوشته اند و هم از تریبون مجلس اقدام به دادد خواهی کرده اند. اکنون نیز این دادخواهی به رسانه ها و تربیون نماز جمعه استان از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این هفته ای که در استان حضور داشتند نیز رسیده است.

۶٫۷ مگابایت

دادخواهی وکلای مردم

اما سرچشمه و سرآغاز این دادخواهی به ۱۶ مهر ماه جاری برمی گردد که نمایندگان استان‌های خراسان جنوبی و رضوی در نامه ای از نامتناسب بودن اعتبارات تخصیصی به راه‌آهن شرق کشور نسبت به حجم پروژه به معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور گلایه کردند و خواستار اختصاص به‌موقع اعتبارات برای اتمام پروژه در مدت ۴۸ ماه تعیین شده، شدند.گویا اختصاص‌نیافتن به‌موقع منابع ابرپروژه ریلی شرق کشور نیز به حدی حاد شده بود که سلمان اسحاقی، نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز ۱۸ مهرماه در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکری در خصوص اهمال در پیشبرد پروژه کریدور راه‌آهن شرق، گفت: ۷۰ کیلومتر این پروژه در یک سال و باتوجه‌به اعتبارات پیشرفت داشت اما متأسفانه امروز مطلعیم با وجود اعتمادی که مقام معظم رهبری داشتند و پیش‌بینی اعتبار از تهاتر نفت دولت منابع مالی را کم کرده است و پیمانکاران این پروژه دچار بی‌انگیزگی شده‌اند.وی افزود: یکی از مصادیق نفوذ یعنی کسی در دستگاه‌ها باشد و به دستور مقام معظم رهبری بی‌توجهی کند و منابعی که ایشان با اعتماد به دولت برای کریدور راه‌آهن شرق قرار دادند را کم کنند تا پیمانکاران بی‌انگیزه شوند و راه‌آهن ما معطل شود.اسحاقی خطاب به رؤسای قوای مقننه و مجریه و وزیر راه و شهرسازی، ادامه داد: دکتر پزشکیان اینجا در مجلس فرمودند خانم دکتر صادق با توصیه مقام معظم رهبری انتخاب شدند و اگر این طور است باید ایشان امانت‌داری کند و امانت مقام معظم رهبری در خصوص کریدور شرق در دست ایشان است و نباید اجازه داد منابع آن ضعیف شود و این راه‌آهن که بیش از ۴ دهه است که معطل است متوقف شود.

۱۶٫۸ مگابایت

اهتمام ویژه بر تسریع روند پروژه

سید حسن هاشمی، رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی هم ۱۸ مهر ماه در جلسه علنی مجلس گفت: باتوجه‌به نقش حیاتی کریدورهای حمل‌ونقل در سطح داخلی و بین‌المللی و ضرورت تقویت سهم ایران اسلامی در کریدورهای بین‌المللی، ضرورت دارد دولت در تکمیل راه‌آهن چابهار-زاهدان و بیرجند -سرخس اهتمام جدی داشته باشد ولی متأسفانه این پروژه حیاتی مورد کم مهری قرار گرفته و ضرورت دارد وزیر راه و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه اهتمام فوری و جدی دراین‌خصوص اعمال کنند که این درخواست مجامع نمایندگان شرق کشور است که روز گذشته به‌صورت مکتوب تحویل ریاست سازمان برنامه‌وبودجه شده و پیگیری خواهد شد.

هشدار جدی نماینده مردم در خصوص جابجایی اعتبارات راه آهن

سلمان اسحاقی، نماینده قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز ۲۷ مهر ماه در برنامه میز خبر صدا و سیمای خراسان جنوبی با اشاره به این که کریدور راه آهن شرق دغدغه ۴۲ ساله مقام معظم رهبری بوده و کا اعتبار آن از محل استیجازه رهبری از تهاتر نفت تامین می شود گفت: دولت حق ندارد در این اعتبارات دخل تصرفی کند و باید در این خصوص به دفتر هبری پاسخگو باشد.وی با بیان این که برای انجام این تهاتر دولت باید مجوز فروش نفت را بدهد که در آن تعلل داشته است افزود: هشدار می دهیم که اولویت های ما در استان راه آهن و انتقال آب است و نباید به تغییر دولت ها، دولت جدید نسبت به آن بی تفاوت باشد.اسحاقی با تاکید بر اینکه کریدور راه آهن شرق یک کریدور بین المللی است ادامه داد: هر چقدر دولت در این خصوص تعلل کند هزینه های اجرای پروژه بالاتر خواهد رفت و به جایی خواهد رسید که دیگر از توان دولت خارج شود.وی افزود: زمان برای ما مهم است و در این خصوص باید وزارت نفت سریعتر اقدام کند که در این خصوص بازرسی ویژه دفتر مقام معظم رهبری نیز به موضوع ورود کرده اند.وی با ابراز نگرانی از تعلل ها تاکید کرد: نمایندگان مجلس ابزارهای قانونی خوبی برای پیگیری موضوع دارند و مجامع نمایندگان شرق و شمال شرق کشور نیز آن را دنبال می کنند.

وورد مجامع نمایندگان شرق کشور

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تعللی که در مرحله فروش و اختصاص نفت ایجاد شده منابع پروژه را کاهش داده است افزود: نفوذی دارد انجام می شود که اولویت اعتبارات تخصیصی هم در جای دیگر برود.اسحاقی با بیان این که ما ۵ پروژه ریلی همزمان داریم گفت: این پروژه ها باید به شکلی مدیریت و برنامه ریزی شود که اعتبار و پول ۴ پروژه در در یک پروژه خاص هزینه نشود.وی با ابراز امیدواری به اینکه روال تخصیص اعتبار پروژه به ریل مناسب خود باز گردد اظهار داشت: ما اجازه نخواهیم داد از اموال مردم استان دزدی شود.وی با بیان این که مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان به طور جد پیگیر موضوع هستند افزود: ما اجازه نخواهیم داد این اتفاق بیفتد و اگر این موضوع اصلاح نشد نام اشخاص دخیل را شفاف با مردم درمیان خواهیم گذاشت.اسحاقی در پایان با تاکید بر اینکه مسوولین اصرار داشتند که این موضوع درست خواهد شد گفت: ما به عنوان نمایندگان مردم این فرصت را به دولت خواهیم داد که به مسیر درست بازگردد و اگر اصلاح نشد از روش های دیگری وارد خواهیم شد.

اخطار مجدد به مقامات کشوری و وزیر راه و شهرسازی

مصطفی نخعی، نماینده‌ مرد نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز قبل از خطبه های نماز جمعه نهبندان به مسئولان کشوری و وزیر راه و شهرسازی در زمینه اختصاص نیافتن اعتبارات کافی و به موقع برای پروژه ملی راه آهن خراسان جنوبی، مجدد اخطار داد.وی تصریح کرد: بنا بر اطلاع واصله با وجود پیشرفت مناسب عملیات اجرایی پروژه راه آهن که موجب رضایت و ایجاد امیدواری در بین مردم استان شده بود، تخصیص اعتبار به این طرح متناسب با حجم این پروژه نبوده و عنقریب است باعث رکود این ابر پروژه‌ی مهم و استراتژیک شود که بر خلاف منویات و پیگیری‌های مقام معظم رهبری ومصالح عالی کشور است.وی افزود: لذا به وزیر راه و شهرسازی و سایر مسئولان مربوطه کشوری هشدار و اخطار می‌دهم ترتیبی اتخاذ کنند تاتخصیص اعتبار بی وقفه و مستمر بنحویکه حداکثر تا۴۸ماه آینده به بهره برداری برسد، انجام شود.نخعی همچنین از تنظیم نامه‌ای با امضای بیش از ۱۰ نفر از نمایندگان استان‌های شرق کشور خطاب به رئیس سازمان برنامه بودجه خبر داد و گفت: موضوع از طریق بیت مقام معظم رهبری و نهاد‌های نظارتی پیگیری خواهد شد.
دانشگاه بیرجند با کمبود خوابگاه متاهلی مواجه است

بیرجند – ایرنا – معاون دانشجویی دانشگاه بیرجند گفت: تمام درخواست‌های دانشجویان بابت اسکان در خوابگاه‌های مجردی دانشگاه محقق شده اما در زمینه خوابگاه متاهلی با چالش و کمبود جدی مواجه‌ هستیم.

سید مرتضی موسوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در ۲ سال اخیر ۲ خوابگاه شهید سلیمانی و شهید خدری با ظرفیت۳۵۰ نفر در دانشگاه افتتاح و راه‌اندازی شد.

وی از اسکان ۱۰۰ درصدی دانشجویان متقاضی غیربومی در خوابگاه‌ها خبر داد و افزود: بیش از چهار هزار نفر دانشجوی مجرد در خوابگاه‌ها اسکان داده شده‌اند و از این بابت مشکلی نداریم.

معاون دانشجویی دانشگاه بیرجند تصریح کرد: اکنون ۲۰ سوئیت خوابگاه متاهلی در دانشگاه داریم و با کمک یکی از خیرین سه خوابگاه متاهلی در دست ساخت است.

وی با اشاره به کمبود خوابگاه متاهلی در استان، عنوان کرد: با بهره‌برداری از سه خوابگاه جدید، ۳۶ سوئیت به مجموع خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه بیرجند افزوده می‌شود.

موسوی با بیان اینکه در زمینه تأمین خوابگاه برای هزار و ۵۰۰ نفر دانشجوی متأهل با مشکل مواجه هستیم یادآور شد: با تامین ۳۶ واحد خوابگاه ویژه دانشجویان متأهل توسط فرد نیکوکار هنوز برای تعداد زیادی از دانشجویان با مشکل مواجه خواهیم بود.

وی گفت: با همکاری اداره کل فنی و حرفه‌ای استان برای اولین بار در کشور سرای مهارت‌آموزی در خوابگاه‌ها تجهیز و راه‌اندازی شده است.

معاون دانشجویی دانشگاه بیرجند ادامه داد: در این مرکز دوره‌های آموزشی با همکاری آموزش فنی ‌و حرفه‌ای استان در سطح خوابگاه‌های دانشجویی برگزار می‌شود.

دانشگاه بیرجند با حدود نیم‌ قرن فعالیت، یکی از بزرگترین مراکز علمی، پژوهشی شرق کشور با داشتن ۱۱ دانشکده فعال و سه آموزشکده، ۱۲ هزار و ۱۲۴ دانشجو، ۳۳۵ عضو هیأت علمی، ۴۸ گروه آموزشی، ۲۸۶ کارمند و ۲۳۱ رشته تحصیلی در مقاطع سه‌گانه کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در ردیف دانشگاه‌های برتر این سرزمین شمرده می‌شود.

 

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی گفت: با همکاری دولت و بخش خصوصی، تلاش می‌شود تا مدارس فرسوده نوسازی و به استانداردهای روز مجهز شوند.

 

رخسارپور مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی در دیدار با فرماندار نهبندان بر اهمیت توسعه فضاهای آموزشی شهرستان نهبندان تاکید کرد و گفت: با همکاری دولت و بخش خصوصی، تلاش می‌شود تا مدارس فرسوده نوسازی شده و به استانداردهای روز مجهز شوند.

او با بیان اینکه سرانه آموزشی نهبندان در سطح استاندارد است، افزود: اما هنوز کارهای زیادی باقی مانده است.

رخسارپور ضمن ابراز رضایت از دستاوردهای حاصل شده در ارتقای سرانه آموزشی نهبندان، بر وجود چالش‌هایی همچون فرسودگی برخی مدارس تاکید کرد و ادامه داد: هنوز هم مدارس فرسوده و تخریبی در شهرستان وجود دارد که نیازمند توجه ویژه هستند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را یکی از راهکارهای مهم برای توسعه فضاهای آموزشی دانست و عنوان کرد: ما معتقد هستیم که شرکت‌ها و هلدینگ‌های اقتصادی می‌توانند با ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود، در ساخت و توسعه مدارس نقش مؤثری ایفا کنند.

او اظهار کرد: در همین جهت پیگیری‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاری این بخش در پروژه‌های آموزشی شهرستان نهبندان را در دستور کار داریم.

رخسارپور با بیان اینکه آموزش و پرورش زیربنای توسعه همه جانبه شهرستان است، بر عزم جدی اداره کل برای تبدیل نهبندان به قطب آموزشی منطقه تاکید کرد.

مرادی فرماندار شهرستان نهبندان نیز در این دیدار ضمن تشکر از تلاش‌های اداره کل، بر اهمیت توسعه فضاهای آموزشی در شهرستان تاکید کرد و خواستار تسریع در روند اجرای پروژه‌های آموزشی شد.

او با اشاره به نیازهای آموزشی رو به رشد شهرستان، بر ضرورت توجه به مناطق محروم و روستایی و رفع کمبودهای آموزشی در این مناطق تأکید کرد.

 

 

 

نشان محصول ارگانیک به بخش خصوصی واگذار می‌شود

بیرجند – ایرنا – رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران گفت: امسال سازمان ملی استاندارد نشان محصول ارگانیک را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمود هاشمی روز یکشنبه در همایش روز جهانی استاندارد در خراسان جنوبی اظهار کرد: تولیدکنندگانی که در این استان بحث ارگانیک را دنبال می‌کنند حتما به این سمت بیایند که در بازارهای جهانی با اعتماد بیشتری بتوانند محصولات خود را ارسال کنند.

وی با اشاره به حمایت بسیار خوب استاندار خراسان جنوبی برای موفقیت اداره‌کل استاندارد در این استان، افزود: استاندار دغدغه ایمنی و سلامت مردم این خطه را دارد.

رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران عنوان کرد: با وجود اینکه قانون بسیار قوی و تاثیرگذاری برای کیفیت، ایمنی و سلامت در کشور داریم در گذشته در خراسان جنوبی استاندارد به معنای واقعی مورد توجه نبود اما امروز با نگاه جهادی مدیران استان این امر محقق شده‌ است.

هاشمی گفت: عضویت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بین‌المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی بیش از صدها میلیارد ریال صرفه‌جویی فقط برای تولیدکنندگان خراسان جنوبی در پی دارد که نمونه آن شرکت کویر تایر است.

وی افزود: به عنوان مثال شرکت کویر تایر برای ۵۱ حلقه محصولی که تولید می‌کند در سال ۶۲۵ هزار دلار هزینه آزمون در خارج از کشور می‌دهد که همین آزمون در داخل کشور ۶ هزار دلار یعنی معادل ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی در خروج ارز از کشور و صرفه‌جویی برای این شرکت در هزینه‌های آن می‌شود.

هاشمی عنوان کرد: همچنین با آزمون‌هایی که در داخل کشور انجام می‌شود محصولات راهبردی خراسان جنوبی بدون محدودیت می‌تواند به دنیا صادر شود و به واسطه عضویت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بین‌المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی، برگشت محصول هم نخواهد داشت.

نشان محصول ارگانیک به بخش خصوصی واگذار می‌شود

وی گفت: بیش از ۲ سال برای تحقق عضویت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بین‌المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی تلاش شد و عواید آن اکنون در کف جامعه هم ملموس است و کالا و خدمات ایرانی با همین تاییدیه‌ها در دنیا پذیرفته‌ می‌شود و نیاز به آزمون‌ و بازرسی مجدد ندارد.

معاون سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: خراسان جنوبی صادرکننده سیمان است و آزمون آن بعضی از مواقع ۲۵ روز زمان می‌برد اما اکنون بدون صرف زمان و با اطمینان محصول‌مان را از مبدا به کشور مقصد صادر می‌کنیم.

وی عنوان کرد: بیش از ۳۵ هزار استاندارد تاکنون تدوین شده و در هفته جاری تمام استانداردهای مرتبط با دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی به آنان ابلاغ شده که بدانند در حوزه آنها چه استانداردهایی تدوین شده و حداقل‌ها را در این زمینه رعایت کنند.

هاشمی بیان کرد: در سال گذشته بیش از سه هزار و ۱۰۰ درخواست اعتباربخشی داشتیم که ۱۱۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رشد داشته است.

وی گفت: در خراسان جنوبی می‌توانید محصولات ارگانیک و محصولات راهبردی را در بستر استاندارد صادر کنید و برای استان آوردهای قابل توجهی را داشته باشد.

رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران با بیان اینکه خروج بیش از ۵۰ همت ارز در سال از کشور از آثار اعتباربخشی است، افزود: قبلا در همین استان یک شرکت یا آزمایشگاهی یا واحد تولیدی که می‌خواست اعتباربخشی شود، تقریبا هزار میلیون ریال هزینه ایاب و ذهاب تیم‌های ارزیابی و اسکان آنان می‌ شدد که اکنون این هزینه از دوش بخش خصوصی و واحد تولیدی برداشته شده‌ است.

 

 

 

 

۵۲۰ زائر خراسان جنوبی از فرودگاه بیرجند به عمره اعزام می‌شوند

بیرجند – ایرنا – مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: از فردا (دوشنبه) تا نیمه آذر ۵۲۰ زائر استان در قالب چهار کاروان از فرودگاه بین المللی بیرجند به عمره مفرده اعزام می‌شوند.

حسین دستگردی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نخستین پرواز زائران استان فردا از فرودگاه‌ بین المللی بیرجند به عمره مفرده اعزام می‌شوند.

وی ادامه داد: این پرواز توسط هواپیمایی ایران ایر در قالب ۲ کاروان از شهرستان‌های بیرجند و طبس با ظرفیت ۲۶۰ نفر انجام و ساعت ۱۸:۴۵ بیرجند را به مقصد جده ترک خواهد کرد.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی اظهار کرد: پرواز بعدی زائران نیز با ظرفیت ۲۶۰ نفر پنجم آذرماه از فرودگاه بین المللی بیرجند پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: قبل از این روزهای ۱۳و ۱۸ مهرماه جاری ۲ کاروان فوق العاده شامل ۱۸۴ نفر از فرودگاه مشهد مقدس به مقصد جده اعزام شده‌اند.

دستگردی با بیان اینکه مرحله بعدی اعزام زائران عمره مفرده استان دی و بهمن ماه از فرودگاه بیرجند پیش بینی شده است عنوان کرد: در مرحله نخست یعنی مهر، آبان و آذر سهمیه استان ۷۰۰ نفر تعیین شده است اما برای مرحله دوم یعنی ماه‌های دی و بهمن پیگیر افزایش سهمیه استان هستیم.

وی مجموع زائران ثبت نام شده استان برای عمره مفرده را ۸۰ هزار نفر اعلام کرد و یادآور شد: اعزام متقاضیان عمره مفرده در استان مانند سراسر کشور بعد از ۹ سال انتظار (۱۳۹۴) از ابتدای امسال در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام است.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: بر اساس فراخوان‌هایی که تاکنون اعلام شده است دارندگان اولویت‌های یک تا ۵۰۰ فیش‌های عمره برای نام نویسی باید به دفترهای زیارتی مرکز و شهرستان‌ها مراجعه کنند.

 

 

 

 

بازگشایی معبر جدید در شهر بیرجند تصویب شد

بیرجند- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: معبر جدید از خیابان معلم تا شهید قرنی بیرجند در شورای ترافیک استان به تصویب رسیده و مدیران شهری باید بازگشایی آن را انجام دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا علیرضا عباس زاده روز یکشنبه در حاشیه شورای هماهنگی ترافیک استان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بازگشایی معبر به خیابان شهید قرنی قبلا هم جزو مصوبات کمیسیون ماده پنج و شورای ترافیک بوده اما نیاز به بررسی بیشتر در خصوص راه دسترسی داشت که بازگشایی در امتداد خیابان معلم می‌تواند به ایمنی و تردد این نقطه از شهر کمک کند.

وی ادامه داد: همچنین همزمان با بازگشایی معبر جدید در امتداد خیابان معلم، خیابانی در امتداد عدل هم که سال گذشته احداث شده وارد مدار ترافیک می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: احداث هرگونه مجتمع تجاری در این معابر جدید باید منطبق با ضوابط شهرسازی باشد و تامین پارکینگ در صدور مجوز ها الزامی است.

وی اتصال روستاهای رقویی و حسین آباد از محله سراب به بلوار پیامبر اعظم(ص) شهر بیرجند را از دیگر دستور کارهای این شورا عنوان کرد و گفت: ارتقای ایمنی از مهمترین مسایل در مصوبات شورای ترافیک است لذا بر اساس بررسی‌های فنی با وجود نگرانی‌هایی از لحاظ ترافیک شهری اما ایمن ترین مسیر برای این دسترسی به تصویب رسید.

عباس زاده تاکید کرد: تمهیدات لازم برای کنترل ترافیک این مسیر با تعبیه ۲ میدان اندیشیده شده و رفتار ترافیکی از برون شهری به درون شهری باید مدیریت شود تا هم مردم دغدغه ای نداشته باشند و هم ایمنی منطقه ارتقا یابد.

 

 

 

مجهزترین آزمایشگاه فرآورده نفتی شرق کشور در خراسان جنوبی تجهیز شد

بیرجند – ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: مجهزترین آزمایشگاه فرآورده نفتی شرق کشور در استان تکمیل و تجهیز شده و در هفته‌های آینده شاهد بهره‌برداری آن خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا جواد قناعت روز یکشنبه در مراسم بزرگداشت روز ملی استاندارد که با حضور رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران برگزار شد، اظهار کرد: همچنین در ابتدای دولت سیزدهم یکی از ساختمان‌های اداره‌کل استاندارد در لیست مولدسازی قرار داشت که با پیگیری‌های صورت گرفته از لیست خارج شد.

وی با اشاره به ۲۹ مهرماه روز ملی صادرات گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری صادرات کالاهای تولیدی خراسان جنوبی و صادرات قطعی از این استان، به میزان بیش از ۴۰ درصد از نظر وزنی و ارزشی افزایش یافته است.

استاندارد خراسان جنوبی بیان کرد: در این مدت ترانزیت کالا از مرز ماهیرود به افغانستان بیش از ۷۱۹ درصد افزایش یافته است، همچنین بازارچه مرزی ماهیرود استان رتبه دوم صادرات قطعی کشور را در سال جاری کسب کرد.

قناعت با بیان اینکه در بخش صادرات در راستای توسعه اقتصادی استان ریل گذاری خوبی صورت گرفته‌ است، گفت: یکی از محورهای توسعه کشور و خراسان جنوبی توسعه صادرات است، صادرات زمانی پایدار خواهد بود که از استانداردهای مورد تایید سازمان‌های بین المللی برخوردار باشد.

وی عنوان کرد: قبل از دولت سیزدهم ظهور و بروز و اثرگذاری مجموعه استاندارد در خراسان جنوبی کمرنگ بود، همچنین در ابتدای حضورم بر درب آزمایشگاه‌های استاندارد در استان قفل زده شده بود اما اکنون استاندارد استان بسیار پویا و فعال است.

قناعت با اشاره به اینکه در سال جاری ۲ واحد تولیدی خراسان جنوبی از جمله کویرتایر و تروند زعفران از نظر رعایت استانداردها نمونه کشوری شده‌اند، افزود: کسب این توفیق به خاطر نظارت و کیفیت بسیار خوب مجموعه استاندارد است.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های زیربنایی بسیار خوب در خراسان جنوبی از جمله انتقال آب از دریای عمان، انتقال گاز از دشتک زابل به خراسان جنوبی، راه آهن، طرح نهضت ملی مسکن و احداث پست‌های ۴۰۰ کیلوولت، گفت: تا قبل از دولت سیزدهم، ۹ سرمایه گذار خارجی در سطح استان فعال بودند که در دولت سیزدهم به ۱۸ نفر افزایش یافته است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: با استقرار مسئولان جدید در استان همه باید کمک و پشتیبانی کنند تا روند اجرای طرح‌های استان با همین سرعت ادامه پیدا کند، برخی از دوستان در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تلاش کردند که مسیر منابع طرح‌های استان را تغییر دهند که البته با پیگیری‌های نمایندگان مجلس این اقدام صورت نگرفت.

قناعت با بیان اینکه اکنون ۱۵ قطعه راه آهن استان فعال است، بیان کرد: نباید بگذاریم که این طرح ملی و کلان متوقف شود، به عنوان مثال فاز نخست طرح انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان و سربیشه اجرایی شده‌، اما ۱۲۴ کیلومتر دیگر آن از نهبندان تا سربیشه باقی مانده‌است.

وی افزود: با تکمیل این طرح استان از تغذیه تک شاخه‌ای گاز خارج می‌شود و صنایع هم از مزایای اجرای آن منتفع خواهند شد.

مجهزترین آزمایشگاه فرآورده نفتی شرق کشور در خراسان جنوبی تجهیز شد

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی هم گفت: در خراسان جنوبی چهار آزمایشگاه مورد تایید سازمان استاندارد داشتیم که در یک سال گذشته به ۱۲ مورد افزایش یافت.

مهدی دستورانی افزود: اعتبارات عمرانی استان به ۱۴۷ میلیارد و ۵۳۰ میلیون ریال در سال مالی گذشته افزایش یافت که بیشترین مقدار این اعتبار در زمینه تجهیز آزمایشگاه‌های استان هزینه شده‌ اما با تخصیص ۷۶ میلیارد ریال اعتبار در سال مالی جاری، در مجموع ۲۵۰ میلیارد ریال برای تجهیز آزمایشگاه‌ها در بحث عمرانی هزینه می‌شود.

وی بیان کرد: بیشترین اعتبار عمرانی استان در زمینه تجهیز آزمایشگاه فرآورده نفتی استان هزینه شده که به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

دستورانی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۹ هزار بازرسی در قالب طرح امین در سطح بازار انجام شده که در مجموع هزار و ۵۰۰ محصول غیر استاندارد در استان شناسایی و از دسترس مردم خارج شده‌ است.

وی عنوان کرد: ۳۰۳ واحد صنفی در استان دارای پروانه معتبر استاندارد هستند که در یک سال گذشته هزار و ۲۰۰ نمونه‌برداری از این واحدها انجام شده‌ است.

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۲ هزار و ۲۰۰ آسانسور در خراسان جنوبی گفت: در زمینه دریافت پروانه استاندارد ادواری برای آسانسورها در استان با شرایط مطلوب فاصله داریم.

دستورانی با اشاره به وجود ۲۶ واحد بتن در خراسان جنوبی اظهار کرد: ۱۱ پرونده واحدهای تولیدی فاقد بتن به مراجع قضایی معرفی شدند اما در یک سال و نیم گذشته هفت پروانه تولید بتن استاندارد هم در استان صادر شده است.

وی به انجام نظارت منطقی بر بازار آهن‌آلات استان اشاره کرد و ادامه داد: ۱۷۱ مورد نمونه‌برداری انجام شده که ۵۰ درصد انطباق نداشت و البته هیچ کدام تولید خراسان جنوبی نبوده‌ است.

دستورانی با اشاره به فعالیت ۲۶ جایگاه سی ان جی در استان تصریح کرد: جایگاه‌های سی ان جی مشمول رعایت استاندارد اجباری هستند و سال گذشته ۳۳۳ نواقص پرخطر شناسایی شده‌ که بازرسی‌های ما منجر به بستن هفت جایگاه شد و ۲ جایگاه همچنان غیرفعال است.

وی اظهار کرد: در یک سال گذشته هزار و ۱۰۰ مورد تصدیق ترازوهای استان انجام شد که ۳۷۷ مورد یعنی ۳۴ درصد آنها مردود شده‌ که بعد از اصلاح دوباره در مدار خدمت‌رسانی قرار گرفت.

در سال جاری از میان ۲۹ واحد برگزیده ملی در حوزه استاندارد، ۲ واحد (شرکت کویرتایر و شرکت تروند زعفران) مربوط به خراسان جنوبی بوده است که در این مراسم تجلیل شدند.

 

 

 

نشان محصول ارگانیک به بخش خصوصی واگذار می‌شود

بیرجند – ایرنا – رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران گفت: امسال سازمان ملی استاندارد نشان محصول ارگانیک را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمود هاشمی روز یکشنبه در همایش روز جهانی استاندارد در خراسان جنوبی اظهار کرد: تولیدکنندگانی که در این استان بحث ارگانیک را دنبال می‌کنند حتما به این سمت بیایند که در بازارهای جهانی با اعتماد بیشتری بتوانند محصولات خود را ارسال کنند.

وی با اشاره به حمایت بسیار خوب استاندار خراسان جنوبی برای موفقیت اداره‌کل استاندارد در این استان، افزود: استاندار دغدغه ایمنی و سلامت مردم این خطه را دارد.

رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران عنوان کرد: با وجود اینکه قانون بسیار قوی و تاثیرگذاری برای کیفیت، ایمنی و سلامت در کشور داریم در گذشته در خراسان جنوبی استاندارد به معنای واقعی مورد توجه نبود اما امروز با نگاه جهادی مدیران استان این امر محقق شده‌ است.

هاشمی گفت: عضویت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بین‌المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی بیش از صدها میلیارد ریال صرفه‌جویی فقط برای تولیدکنندگان خراسان جنوبی در پی دارد که نمونه آن شرکت کویر تایر است.

وی افزود: به عنوان مثال شرکت کویر تایر برای ۵۱ حلقه محصولی که تولید می‌کند در سال ۶۲۵ هزار دلار هزینه آزمون در خارج از کشور می‌دهد که همین آزمون در داخل کشور ۶ هزار دلار یعنی معادل ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی در خروج ارز از کشور و صرفه‌جویی برای این شرکت در هزینه‌های آن می‌شود.

هاشمی عنوان کرد: همچنین با آزمون‌هایی که در داخل کشور انجام می‌شود محصولات راهبردی خراسان جنوبی بدون محدودیت می‌تواند به دنیا صادر شود و به واسطه عضویت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بین‌المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی، برگشت محصول هم نخواهد داشت.

نشان محصول ارگانیک به بخش خصوصی واگذار می‌شود

وی گفت: بیش از ۲ سال برای تحقق عضویت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بین‌المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی تلاش شد و عواید آن اکنون در کف جامعه هم ملموس است و کالا و خدمات ایرانی با همین تاییدیه‌ها در دنیا پذیرفته‌ می‌شود و نیاز به آزمون‌ و بازرسی مجدد ندارد.

معاون سازمان ملی استاندارد ایران تصریح کرد: خراسان جنوبی صادرکننده سیمان است و آزمون آن بعضی از مواقع ۲۵ روز زمان می‌برد اما اکنون بدون صرف زمان و با اطمینان محصول‌مان را از مبدا به کشور مقصد صادر می‌کنیم.

وی عنوان کرد: بیش از ۳۵ هزار استاندارد تاکنون تدوین شده و در هفته جاری تمام استانداردهای مرتبط با دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی به آنان ابلاغ شده که بدانند در حوزه آنها چه استانداردهایی تدوین شده و حداقل‌ها را در این زمینه رعایت کنند.

هاشمی بیان کرد: در سال گذشته بیش از سه هزار و ۱۰۰ درخواست اعتباربخشی داشتیم که ۱۱۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رشد داشته است.

وی گفت: در خراسان جنوبی می‌توانید محصولات ارگانیک و محصولات راهبردی را در بستر استاندارد صادر کنید و برای استان آوردهای قابل توجهی را داشته باشد.

رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران با بیان اینکه خروج بیش از ۵۰ همت ارز در سال از کشور از آثار اعتباربخشی است، افزود: قبلا در همین استان یک شرکت یا آزمایشگاهی یا واحد تولیدی که می‌خواست اعتباربخشی شود، تقریبا هزار میلیون ریال هزینه ایاب و ذهاب تیم‌های ارزیابی و اسکان آنان می‌ شدد که اکنون این هزینه از دوش بخش خصوصی و واحد تولیدی برداشته شده‌ است.

 

 

 

 

«ذوالفقاری» سرپرست پارک علم و فناوری خراسان جنوبی شد

 وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی دکتر «سیدعلیرضا ذوالفقاری» را به‌عنوان «سرپرست پارک علم و فناوری خراسان جنوبی» منصوب کرد.

 

در متن حکم انتصاب دکتر حسین سیمایی خطاب به دکتر سیدعلیرضا ذوالفقاری آمده است؛

 

نظر به‌مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جناب‌عالی و با عنایت به پیشنهاد معاون محترم فناوری و نوآوری، به موجب این حکم به‌عنوان سرپرست پارک علم و فناوری خراسان جنوبی منصوب می­‌شوید.

 

امید است با پیروی از آموزه­‌های اسلامی، مبانی علمی و توجه به راهبردهای اساسی دولت وفاق ملی و برنامه­‌های ارائه‌شده به مجلس شورای اسلامی، نقشی شایسته در تحقق اهداف نظام علم، فناوری و نوآوری به‌ویژه توسعه پارک، مراکز رشد و حل مشکلات پیش­روی واحدهای فناور و موسسات دانش­‌بنیان مستقر ایفا نمایید.

 

گفتنی است؛ سیدعلیرضا ذوالفقاری متولد ۱۳۶۱ (بیرجند)، دانش‌آموخته دکترای مهندسی مکانیک و عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند با مرتبه دانشیار است و از سوابق اجرایی وی می‌توان به رئیس کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی خراسان جنوبی، سرپرست آزمایشگاه تهویه مطبوع و آسایش حرارتی دانشگاه بیرجند، مدیر گروه پژوهشی انرژی در ساختمان و آسایش حرارتی، معاون گروه مهندسی مکانیک و رئیس پردیس دانشکده‌های مهندسی دانشگاه بیرجند اشاره کرد.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در نامه‌ای جداگانه از خدمات و تلاش‌های دکتر «محمدحسن مجیدی» رئیس سابق پارک و علم و فناوری خراسان جنوبی در مدت تصدی این مسئولیت قدردانی کرد.

 

 

مسابقات مچ اندازی انتخابی تیم ملی در آذر ماه در بیرجند برگزار می‌شود.

 

ورزش خاوران این هفته به موضوع و وضعیت رشته بدنسازی و پرورش اندام درخراسان جنوبی پرداخت.

نصیرزاده نایب رئیس فدراسیون جهانی و رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام در این برنامه گفت: خراسان جنوبی میزبان مسابقات مچ اندازی انتخابی تیم ملی در آذر ماه ۱۴۰۳ خواهد بود و این ظرفیت را فرصتی برای استفاده از گردشگری ورزشی و شناساندن ظرفیت‌های استان به طرفداران این رشته عنوان کرد.

او خراسان جنوبی را سرزمین گنجینه‌های این رشته در کمیته‌های مختلف از جمله بدنسازی و مچ اندازی معرفی کرد.

 

نصیرزاده بیان کرد: متین سیروسی ملی پوش خراسان جنوبی و نایب قهرمان دو دوره مسابقات جهانی، سال آینده با حضور در مسابقات عربستان، مدال را از حریف عربستانی پس خواهد گرفت.

محمد متین سیروسی نایب قهرمان جهان در پرورش اندام از حمایت ویژه صدا و سیما خراسان جنوبی تشکر کرد.

او افزود:‌ پرقدرت این مسیررا ادامه می‌دهم و از جوانان و علاقمندان این رشته می خواهم این حرفه ورزشی را به منظور حفظ سلامتی و دوری از دارو و مکمل‌های غیرمجاز ورزشی دنبال کنند.

فرهادپور رئیس هیئت بدنسازی و پرورش اندام استان در این برنامه گفت: با توجه به ژنتیک خوب فرزندان خراسان جنوبی در بدنسازی، این رشته جزو پرطرفدارترین رشته‌های انفرادی در استان است.

او تعداد بیمه شدگان ورزشی را ۲ هزار و۹۴۲ نفر و تعداد باشگاه‌های خصوصی فعال در استان را ۱۱۵ باشگاه اعلام‌کرد.

 

 

 

 

 

 

 

۲ واحد تولیدی خراسان جنوبی به عنوان «واحد نمونه ملی استاندارد» تجلیل شدند

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی گفت: از میان ۲۹ واحد برگزیده ملی در حوزه استاندارد دو واحد مربوط به این خراسان جنوبی بود که تجلیل شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، مهدی دستورانی امروز یکشنبه (۲۹ مهر) در مراسم بزرگداشت روز ملی استاندارد در استان با اشاره به اهمیت تجهیز آزمایشگاه‌ها برای نظارت، اظهار کرد: در خراسان جنوبی چهار آزمایشگاه مورد تایید سازمان استاندارد داشتیم که در یک سال گذشته به ۱۲ مورد رسیده‌ است.

 

وی از فعال کردن آزمایشگاه اداره کل استاندارد خبر داد و افزود: اعتبارات عمرانی استان به ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در سال مالی گذشته افزایش یافت و در همین ۲۰ روز گذشته توانسته‌ایم ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار ملی جدید دیگر جذب کنیم که در مجموع ۲۵ میلیارد تومان برای تجهیز آزمایشگاه در بحث عمرانی می‌شود.

 

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی با بیان اینکه از اعتبارت استانی ۲ میلیارد تومان تخصیص یافته است و ۳ میلیارد هم تا پایان سال اختصاص خواهد یافت، تأکید کرد: این اعتبارت همه برای تجهیز آزمایشگاه نفتی شرق کشور در استان هزینه شده و در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

 

دستورانی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۹ هزار بازرسی در قالب طرح امین در سطح بازار انجام شده که در مجموع هزار و ۵۰۰ محصول غیر استاندارد در استان شناسایی و از دسترس مردم خارج شده‌ است.

 

وی با بیان اینکه ۳۰۳ واحد صنفی در استان دارای پروانه معتبر استاندارد هستند، افزود: در یک سال گذشته هزار و ۲۰۰ نمونه‌برداری از این واحدها انجام شده‌ است.

 

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۲ هزار و ۲۰۰ آسانسور در خراسان جنوبی گفت: در زمینه دریافت پروانه استاندارد ادواری برای آسانسورها در استان با شرایط مطلوب فاصله داریم.

 

دستورانی با اشاره به وجود ۲۶ واحد بتن در خراسان جنوبی عنوان کرد: امروز تمام واحدهای تولیدی بتن در آستانه اخذ پروانه بتن استاندارد هستند و همچنین آزمایشگاه مرتبط با بتن را تجهیز کردیم.

 

وی به انجام نظارت منطقی بر بازار آهن‌آلات استان اشاره کرد و ادامه داد: ۱۷۱ مورد نمونه‌برداری انجام شده که ۵۰ درصد انطباق نداشت و البته هیچ کدام تولید خراسان جنوبی نبوده‌ است.

 

مدیرکل استاندارد خراسان جنوبی با اشاره به فعالیت ۲۶ جایگاه سی ان جی در استان تصریح کرد: جایگاه‌های سی ان جی مشمول رعایت استاندارد اجباری هستند و سال گذشته ۳۳۳ نواقص پرخطر شناسایی شده‌ که بازرسی‌های ما منجر به بستن هفت جایگاه شد و ۲ جایگاه همچنان غیرفعال است.

 

دستورانی عنوان کرد: همچنین در یک سال گذشته هزار و ۱۰۰ مورد تصدیق ترازوهای استان انجام شد که ۳۷۷ مورد یعنی ۳۴ درصد آنها مردود شده‌ که بعد از اصلاح دوباره در مدار خدمت‌رسانی قرار گرفت.

 

به گفته وی؛ امسال از میان ۲۹ واحد برگزیده ملی در حوزه استاندارد، دو واحد (شرکت کویرتایر و شرکت تروند زعفران) مربوط به خراسان جنوبی بود که تجلیل شدند.

 

 

 

نشان محصول ارگانیک به بخش خصوصی واگذار می شود

رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران گفت: امسال سازمان ملی استاندارد نشان محصول ارگانیک را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمود هاشمی، رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران امروز در همایش روز جهانی استاندارد در خراسان جنوبی اظهار داشت: امسال سازمان ملی استاندارد نشان محصول ارگانیک را به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد.وی گفت: با این که قوانین بسیار قوی و تاثیرگذاری برای کیفیت، ایمنی و سلامت در کشور موجود است اما در گذشته در خراسان جنوبی استاندارد به معنای واقعی مورد توجه نبود اما امروز با نگاه جهادی مدیران استان این امر محقق شده‌ است.به گفته وی عضویت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بین‌المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی بیش از صدها میلیارد ریال صرفه‌جویی فقط برای تولیدکنندگان خراسان جنوبی در پی دارد که نمونه آن شرکت کویر تایر است. رئیس مرکز ملی تایید صلاحیت ایران ادامه داد: همچنین با آزمون‌هایی که در داخل کشور انجام می‌شود محصولات راهبردی خراسان جنوبی بدون محدودیت می‌تواند به دنیا صادر شود و به واسطه عضویت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه بین‌المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی، برگشت محصول هم نخواهد داشت.هاشمی تصریح کرد: خراسان جنوبی صادرکننده سیمان است و آزمون آن بعضی از مواقع ۲۵ روز زمان می‌برد اما اکنون بدون صرف زمان و با اطمینان محصول‌مان را از مبدا به کشور مقصد صادر می‌کنیم.معاون سازمان ملی استاندارد ایران عنوان کرد: بیش از ۳۵ هزار استاندارد تاکنون تدوین شده و در هفته جاری تمام استانداردهای مرتبط با دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی به آنان ابلاغ شده که بدانند در حوزه آنها چه استانداردهایی تدوین شده و حداقل‌ها را در این زمینه رعایت کنند.هاشمی بیان کرد: سال گذشته بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ درخواست اعتباربخشی داشتیم که ۱۱۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رشد داشته است.

مجهزترین آزمایشگاه فرآورده نفتی شرق کشور در خراسان جنوبی فعال می شود

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی هم در این جلسه اظهار کرد: در ۶ ماه نخست سال جاری صادرات کالاهای تولیدی خراسان جنوبی و ماده ۱۱۶، به میزان بیش از ۴۰ درصد از نظر وزنی و ارزشی افزایش یافته که قابل تقدیر و ستودنی است.وی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال ترانزیت کالا از مرز ماهیرود به افغانستان بیش از ۷۱۹ درصد افزایش یافته، ادامه داد: برای اولین‌بار بازارچه مرزی ماهیرود استان رتبه دوم صادرات قطعی کشور را در سال جاری کسب کرد.استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه صادارت یکی از محورهای اصلی توسعه کشور است، گفت: صادرات زمانی پایدار خواهد بود که از استانداردهای قابل توجه و مورد تأیید سازمان‌های بین المللی برخوردار باشد.قناعت بیان کرد: قبل از استقرار دولت سیزدهم، استاندارد ظهور و بروز خاص و اثرگذاری در خراسان جنوبی نداشت یا کمرنگ بود، در ابتدای حضورم بر درب آزمایشگاه‌های استاندارد استان قفل زده شده بود که اکنون وضعیت استاندارد استان بسیار پویا و اثرگذار است.وی با تأکید بر اینکه در سال جاری دو واحد تولیدی خراسان جنوبی از جمله کویرتایر و تروند زعفران از نظر رعایت استاندارد نمونه کشوری شده‌، خاطرنشان کرد: این اقدام به خاطر نظارت و کیفیت بسیار خوب مجموعه استاندارد خراسان جنوبی است.استاندار خراسان جنوبی از تکمیل و بهره‌برداری از مجهزترین آزمایشگاه فرآورده نفتی در شرق کشور طی دو سه هفته آینده در استان خبر داد و افزود: در ابتدای دولت سیزدهم، ساختمان استاندارد استان در لیست مولدسازی قرار داشت که با پیگیری‌های صورت گرفته از لیست خارج شد.

۱۵ قطعه راه آهن فعال

قناعت با اشاره به تکمیل طرح‌های زیربنایی بسیار خوب در خراسان جنوبی از جمله انتقال آب از دریای عمان، انتقال گاز از دشتک زابل به خراسان جنوبی، طرح راه‌آهن، طرح نهضت ملی مسکن احداث پست‌های ۴۰۰ کیلوولت، تصریح کرد: تا قبل از دولت سیزدهم ۹ سرمایه‌گذار خارجی در سطح استان فعال بودند که در طول سیزدهم به ۱۸ سرمایه‌گذار افزایش یافته است.به گفته وی ۱۵ قطعه راه‌آهن استان فعال است و با مطالبه‌گری از دولت چهاردهم نباید بگذاریم که این طرح ملی و کلان متوقف شود.مقام عالی دولت در خراسان جنوبی یادآور شد: فاز نخست طرح انتقال گاز از دشتک زابل به نهبندان و سربیشه اجرایی شده‌ ، اما ۱۲۴ کیلومتر آن از نهبندان تا سربیشه باقی‌مانده‌ است که با تکمیل این طرح استان از تغذیه تک شاخه‌ای گاز خارج می‌شود و صنایع هم از مزایای اجرای آن منتفع خواهند شد.قناعت در ادامه عنوان کرد: با استقرار مسئولان جدید در استان همه باید کمک و پشتیبانی کنند تا روند اجرای طرح‌های استان با همین سرعت ادامه پیدا کند.وی گفت: برخی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سعی می‌کنند که مسیر منابع طرح‌های استان را تغییر دهند که البته با پیگیری‌های نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نباید این اقدام صورت گیرد.شایان ذکر است: در این مراسم مدیران عامل واحدهای تولیدی کویرتایر بیرجند و تروند زعفران قاینات به عنوان واحدهای نمونه ملی به لحاظ رعایت شاخص‌های استاندارد تجلیل شدند.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی:

۳ میلیارد ریال البسه قاچاق در خراسان جنوبی کشف شد

۳ میلیارد ریال البسه قاچاق در خراسان جنوبی کشف شد

بیرجند- رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی از کشف هزار و ۲۵۳ ثوب البسه قاچاق به ارزش ۳ میلیارد و ۱۳۰ میلیون ریال در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ یدالله دهقان ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران در تشریح جزئیات این خبر اظهار داشت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی با انجام ایست و بازرسی‌های مقطعی و کنترل محورهای مواصلاتی استان به یک سواری سمند و یک سواری پژو ۲۰۶ مشکوک شدند و جهت بررسی بیشتر خودروها را متوقف کردند.

وی افزود: مأموران در بازرسی از خودروهای توقیف شده هزار و ۲۵۳ ثوب انواع البسه قاچاق کشف کردند که ارزش محموله قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۳ میلیارد و ۱۳۰ میلیون ریال برآورد شد.

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی بیان داشت: مأموران در این رابطه ۲ دستگاه خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

این مقام انتظامی از شهروندان خواست به منظور مشارکت در این امر هر گونه اخبار و اطلاعاتی از فعالیت قاچاقچیان دارند، از طریق سامانه ۰۹۶۳۰۰ به پلیس امنیت اقتصادی اطلاع دهند تا در اسرع وقت با متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد.

کشف بیش از ۳۸۰ میلیون ریال انواع کالای خارجی قاچاق در نهبندان

وی همچنین از کشف انواع کالای خارجی قاچاق به ارزش ۳۸۸ میلیون ریال در شهرستان نهبندان خبر داد و اظهار داشت: مأموران ایست و بازرسی سهل آباد شهرستان نهبندان در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک کامیون کشنده مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از کامیون تعداد ۳۰۰ جفت کفش و انواع البسه خارجی قاچاق کشف کردند که ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده بنا بر نظریه کارشناسان مربوطه بالغ بر ۳۸۸ میلیون ریال برآورد شد.

دهقان بیان داشت: مأموران در این رابطه یک خودرو توقیف و ۲ متهم دستگیر کردند که متهمان دستگیر شده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

کشف ۲۴ هزار قرص غیرمجاز در قاین

رئیس پلیس امنیت اقتصادی استان خراسان جنوبی از کشف ۲۴ هزار و ۶۰۰ عدد قرص غیر مجاز قاچاق در شهرستان قاین نیز خبر داد و افزود: مأموران انتظامی شهرستان قاین هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که از مبدا زاهدان به مقصد مشهد در حال حرکت بوده مشکوک شدند و خودرو را جهت بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از خودرو، تعداد ۲۴ هزار و ۶۰۰ عدد قرص غیر مجاز قاچاق کشف و در این رابطه یک دستگاه خودرو توقیف و یک متهم را دستگیر کردند که جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

کشف دپوی سوخت قاچاق

دهقان همچنین از کشف ۲ هزار و ۳۰۰ لیتر سوخت قاچاق به صورت دپو در این شهرستان خبر داد و گفت: مأموران انتظامی شهرستان قاین اخباری مبنی بر دپوی سوخت قاچاق در یک منزل مسکونی واقع در این شهرستان دریافت کردند که پیگیری موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران با انجام اقدامات فنی پلیسی محل دپوی سوخت قاچاق را شناسایی و پس از هماهنگی با مقام قضائی در بازرسی از محل شناسایی شده، ۲ هزار و ۳۰۰ لیتر سوخت قاچاق کشف کردند.

دهقان بیان داشت: در این رابطه یک متهم دستگیر و به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.