اخبار خراسان جنوبی

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی گفت: از محل اعتبارات تبصره ۱۸ که در خصوص پرداخت تسهیلات به واحد‌های اقتصادی است، برگشت اعتبار نداشته ایم.

 

ذاکریان مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در ارتباط تلفنی با برنامه میز خبر صدا و سیمای خراسان جنوبی گفت: تسهیلات تبصره ۱۸ که برای رونق اشتغال در نظر گرفته شده است، بین ادارات توزیع می‌شود تا در مواردی که به شغل منجر می‌شود، پرداخت شود.

او با اشاره به اینکه در استان در سال ۱۴۰۰ به هزار و ۳۷۰ طرح تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه به مبلغ ۹۶۶ میلیارد تومان پرداخت شده است، افزود: ۸۳۴ طرح به مبلغ ۸۷۷ میلیارد تومان نیز در سال ۱۴۰۱ این تسهیلات را دریافت کرده اند و سیاست انقباضی مدیریت پول در کشور باعث کاهش پرداخت در استان و کشور شده است.

ذاکریان اظهار کرد: با توجه به رایزنی‌های انجام شده امکان دارد این عدد افزایش یابد و تأخیر در پرداخت این تسهیلات کشوری است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی از تخصیص هزار میلیارد تومان برای سال ۱۴۰۳ به استان در حوزه تسهیلات تبصره ۱۸ خبر داد و بیان کرد: این تسهیلات تنها به طرح‌هایی تعلق می‌گیرد که باعث ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی شود.

او گفت: از این تسهیلات می‌توان برای سرمایه ثابت و سرمایه در گردش واحد‌های اقتصادی استفاده کرد.

ذاکریان بیان کرد: در حوزه تسهیلات تبصره ۱۸ اعتبار برگشتی نداشته ایم و از میانگین کشوری بالاتر هستیم.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی عنوان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و ورزش و جوانان در حوزه اعتبارات تملک دارایی برگشت اعتبار داشته اند که برخی اسناد خزانه بوده و بخشی نیز نقدی بوده است.

او گفت: درخواست‌هایی برای کمک‌های بلاعوض به استان داشته ام و مکاتباتی نیز صورت گرفته است، اما تاکنون پاسخی داده نشده است.

گلایه نماینده مجلس از برگشت اعتبارات از سوی برخی مدیران

اسحاقی نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: باید از برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی که اعتبارات را برگشت می‌دهند گله کرد، زیرا اعتبار به استان می‌آید، اما به دلایلی خرج نمی‌شود.

او افزود: یکی از این دلایل آن است که طرح‌هایی که اجازه خرج منابع دارند در استان وجود ندارد، اما اعتبارات به استان می‌آید ولی به دلیل نبود مجوز هزینه نمی‌شود.

اسحاقی اظهار کرد: این مسئله سبب می‌شود تا اعتبارات برگشت داده شود، اما وزارتخانه‌ها اعلام کنند که ما در مراحل مختلف، اعتباراتی را به استان تخصیص داده ایم، اما استان، مصداق آش نخورده و دهن سوخته است.

نماینده مردم شهرستان‌های قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در صورتی که مدیران قصور داشته باشند می‌توان استنکاف آنان از قانون را اعلام کرد.

او گفت: یکی از مشکلات استان و قصور این است که از ۹ هزار نفر در نوبت وام ازدواج، تنها در یک ماه ۹ نفر موفق به دریافت وام شده اند.

استقبال ۲ هزار کودک از جشن‌های شبانه کانون پرورش فکری خراسان‌جنوبی
در هفته ملی کودک انجام شد؛

استقبال ۲ هزار کودک از جشن‌های شبانه کانون پرورش فکری خراسان‌جنوبی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در هفته ملی کودک، کانون پرورش فکری استان میزبان ۲ هزار کودک در جشن‌های شبانه واقع در فرهنگسرای بیرجند بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» و به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی، مهدی مظهری در تشریح این خبر گفت: هفته ملی کودک امسال از ۱۴ تا ۲۱ مهرماه با شعار «برای کودکان برای آینده» با اجرای برنامه‌های متنوع برگزار شد.

وی افزود: یکی از برنامه‌های شاخص این هفته ویژه‌برنامه محوری در فرهنگسرای بیرجند بود که با راه‌اندازی غرفه‌های مختلف، فعالیت‌های کانون به نمایش گذاشته شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی ادامه داد: در این مکان کارگاه‌های مختلف کانون از جمله کارگاه علمی، سفال، خوشنویسی، نوشتن خلاق، کاردستی و اوریگامی، بازی و سرگرمی دایر بود و صبح‌ها پذیرای استقبال مدارس و عصرها پذیرای کودکان و والدین مراجعه‌کننده بود.

مظهری بیان کرد: همچنین در مدت برپایی این کارگاه‌ها در آمفی تئاتر روباز فرهنگسرای بیرجند هر شب جشن‌های ویژه کودکان با همکاری سایر نهادها برگزار شد.

وی از استقبال بالای خانواده‌ها از جشن‌های شبانه کانون خبر داد و افزود: ۲ هزار کودک در این جشن‌ها حضور داشته و از برنامه‌های متنوع بهره بردند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی در پایان از همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی مختلف از جمله هلال احمر، بهزیستی، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش و بنیاد نخبگان در اجرای ویژه‌برنامه محوری فرهنگسرای بیرجند قدردانی کرد.

 

 

رنج مرکز استان خراسان‌جنوبی از کمبود فضای‌ آموزشی
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی مطرح کرد؛

رنج مرکز استان خراسان‌جنوبی از کمبود فضای‌ آموزشی

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیرجند دارای کمترین سرانه فضای آموزشی در سطح استان است، گفت: متوسط سرانه فضای آموزشی در شهر بیرجند ۴.۵ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است.

حامد رخسارپور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان» با اشاره وضعیت فضاهای آموزشی در سطح استان خراسان جنوبی، گفت:  در حال حاضر ۱۲۰ پروژه نیمه‌تمام آموزشی در حوزه نوسازی مدارس استان در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه این تعداد پروژه در قالب ۳۳۴ کلاس درس در حال ساخت است، ادامه داد: اتمام پروژه های نیمه‌تمام در ردیف اعتباری قرار گرفته و بر اساس تخصیص اعتبار انجام می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی یادآور شد: سال گذشته ۷۰ پروژه از پروژه‌های نیمه‌تمام آموزشی تکمیل و بهره‌برداری رسید و در ابتدای مهرماه امسال و آغاز سال تحصیلی نیز ۴۳ پروژه فضای آموزشی، ورزشی و فرهنگی در استان افتتاح شد.

رخسارپور با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی بیرجند دارای کمترین سرانه فضای آموزشی است، تصریح کرد: متوسط سرانه فضای آموزشی استان ۶.۵ متر مربع به ازای هر دانش‌آموز است که این آمار در شهر بیرجند ۴.۵ مترمربع به ازای هر دانش‌آموز است.

وی با اشاره به اینکه در مرکز استان ۴۹ مدرسه  دوشیفته وجود دارد که حاکی از کمبود کلاس‌های درس در این شهرستان است، عنوان کرد: در حال حاضر ۱۳۰ کلاس درس در قالب هشت پرژه نیمه‌تمام در شهرستان بیرجند در حال ساخت است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت:  در مجموع ۱۱ مدرسه سال آینده به فضاهای آموزشی بیرجند اضافه خواهد شد.

انتهای خبر/۱۰

 

 

واژگونی وانت نیسان در منطقه گردشگری تجنود زیرکوه یک کشته و ۹ مصدوم برجای گذاشت.

واژگونی وانت نیسان در منطقه گردشگری تجنود زیرکوه یک کشته و ۹ مصدوم برجای گذاشت که حال ۲ نفر از مصدومان وخیم و وضعیت ۷ مصدوم دیگر مساعد است.

۶ آمبولانس به محل حادثه اعزام شده اند.

 

 

 

 

 

۱۹۲ میلیارد ریال از محل موقوفات خراسان جنوبی هزینه شد

بیرجند – ایرنا – مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌ جنوبی گفت: از هفته وقف سال گذشته تاکنون ۱۹۲ میلیارد ریال از محل موقوفات استان برای اجرای نیات مختلف اعم از مذهبی، اجتماعی، مدارس، علوم دینی، مساجد و بقاع متبرکه هزینه شده است.

حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌ پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت ۲ هزار و ۸۵ بسته حمایتی، ۴۴ سری کمک جهیزیه، هزار و ۶۰۰ دست لباس، ۷۸۹ مورد کمک درمانی، انواع تجهیزات درمانی، کمک به هیئت‌های مذهبی و بقاع متبرکه توزیع و اهدا شده است.

وی با اشاره به وجود بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ موقوفه، ۲۲ هزار و ۵۵۰ رقبه در استان خراسان جنوبی تصریح کرد: در بازه زمانی یک سال گذشته هزار و ۵۲۰ موقوفه سنددار شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌ جنوبی گفت: تاکنون پنج هزار و ۵۰۳ موقوفه در استان تجدید اجاره، ۱۳۳ موقوفه تنظیم قرارداد و تعیین تکلیف شده است.

وی با بیان اینکه عملیات عمرانی در ۲۳ بقعه به وسعت پنج هزار و ۸۰۰ متر مربع از محل نذورات مردمی در دست اجراست عنوان کرد: در یک سال گذشته ۹ هزار و ۹۰ متر مربع کار عمرانی شامل توسعه و بازسازی در بقاع استان انجام شده است.

بخشی پور افزود: بقاع متبرکه از محل اعتبارات ملی ردیف ندارد و بیشتر امور این مکان‌های مقدس از محل نذورات مردم اداره می‌شود.

وی همچنین گفت: از هفته وقف سال گذشته تاکنون (۳۰ شهریور تا پنجم مهر) ۴۱ وقف جدید به ارزش ۵۰۰ میلیارد ریال در استان ثبت شده که از این تعداد ۲۱ وقف در سال جاری بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌ جنوبی افزود: وقف‌های جدید بیشتر با نیات فعالیت‌های قرآنی، افطاری ماه رمضان، کمک به امور جاری مساجد، حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و عزاداری امام حسین (ع) بوده است.

وی بیان کرد: با توجه به نیازهای جامعه، مصادیق وقف به موارد زیادی تعمیم پیدا کرده است لذا برای تعیین مصادیق جدید وقف در جامعه، باید ببینیم چه نیازهایی در بخش‌های مختلف وجود دارد که باید به آن پرداخته شود.

بخشی‌ پور گفت: یکی از نیازهای جامعه اکنون در حوزه ازدواج است که باید مسئولان و متولیان به این امر بیشتر توجه کنند چراکه بخشی از آسیب‌هایی که در جامعه دیده می‌شود به ازدواج بر می‌گردد.

وی افزود: در این میان با گسترش سنت حسنه وقف با نیت کمک به ازدواج توسط واقفان خیراندیش می‌توان تا حدودی تبعات این مسئله را کاهش داد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان‌ جنوبی عنوان کرد: تامین مسکن برای زوجین و هزینه‌های ازدواج از مهمترین مسایل اجتماعی و نیازهای روز است که انتظار می‌رود در حوزه وقف خیرین و مردم به آن بیشتر توجه کنند.

 

 

رشد سه برابری درآمد میراث فرهنگی در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی از رشد ۳۵۵ درصد درآمدی این مجموعه در سال جاری خبر داد.

به‌ گزارش ایرنا از روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی، هادی شاهوردی روز جمعه گفت: در راستای اهداف ستاد درآمد و تجهیز منابع استان مبنی بر ساماندهی درآمدهای استان و بهبود مستمر روش‌های کسب درآمدها، شناسایی منابع جدید درآمدی و تجهیز منابع استان، اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با مدیریت اماکن تاریخی و به منظور توسعه صنایع‌ دستی اقدام به تعریف فضاهای تاریخی تحت عناوین واحدهای گردشگری و صنایع‌ دستی کرده است.

وی افزود: براساس گزارش آماری اداره‌ کل امور اقتصادی و دارایی استان، میزان درآمد حاصل از بناهای مذکور طی ۶ ماه ابتدای سال جاری با رشدی معادل ۳۵۵ درصد در قبال تعهد این اداره‌ کل همراه بوده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی بیان کرد: تعهد اعلام شده برای اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال بوده که با توجه به انجام اقدامات مربوط در ۶ ماه نخست امسال مبلغ ۸۸۷ میلیون ریال درآمد حاصل شده است.

خراسان جنوبی سه هزار و ۶۵۵ اثر شناسایی‌شده دارد که بیش از هزار و ۵۵ اثر تاریخی، طبیعی و معنوی ثبت ملی و ۹ اثر در ۶ شاخه ثبت جهانی است.