اخبار خراسان جنوبی

مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده ای خراسان جنوبی خبر داد؛

ورود و خروج بیش از ۷.۵ میلیون وسیله نقلیه در خراسان جنوبی

ورود و خروج بیش از ۷.۵ میلیون وسیله نقلیه در خراسان جنوبی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: طی شش ماه ابتدایی سال جاری ۷ میلیون و ۶۰۵ هزار و ۲۷۱ وسیله نقلیه وارد خراسان جنوبی و خارج شدند.

اسداله جلال زاده اظهار کرد: طی شش ماه ابتدایی سال جاری دستگاه‌های تردد شمار مرکز مدیریت راه‌های استان، ورود ۳ میلیون ۸۱۵ هزار و ۷۵۴ خودرو به استان و همچنین خروج ۳ میلیون ۷۸۹ هزار و ۵۱۷ و وسیله نقلیه از استان را ثبت کردند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: ۲۳ درصد آمار ذکر شده مربوط به وسایل نقلیه سنگین است و پر ترددترین محورها بیرجند – قاین، بیرجند، سربیشه و بیرجند – خوسف بودند.

جلال زاده با اشاره به اینکه کل تماس گرفته شده با سامانه ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌ها ۵۱۳۴۸ مورد اعلام شده است گفت: ۳۸ هزار و ۴۸۶ مورد آن مربوط به بخش گویای سامانه و ۱۲ هزار و ۸۶۲ تماس را کارشناسان مرکز مدیریت راه‌های استان پاسخ دادند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: تعداد تخلفات سرعت شناسایی شده توسط سامانه‌های این مرکز ۱۸۱ هزار و ۵۶۸ مورد بوده است.

وی اظهار امیدواری کرد: شناسایی متخلفین سرعت توسط دوربین‌های هوشمند، نقش مهمی در افزایش ایمنی راه‌های استان و کاهش تصادفات داشته باشد.

آیت الله عارفی دعوت حق را لبیک گفت

مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت بیرجند درگذشت

بیرجند – ایرنا – حجت الاسلام و المسلمین صدرالدین عارفی‌نژاد (عارفی) از علمای برجسته خراسان جنوبی و مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت بیرجند درگذشت.

به گزارش امروز خراسان جنوبی، مراسم وداع با پیکر این عالم ربانی ساعت ۱۹ امروز در حوزه علمیه سفیران هدایت واقع در خیابان شهید مطهری و دوشنبه ساعت ۱۹ در هیئت ابوالفضلی بیرجند برگزار می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین عارفی‌نژاد امروز در سن ۸۸ سالگی بر اثر کهولت سن دعوت حق را لبیک گفت و پیکرش روز سه شنبه بعد از نماز ظهر و عصر از هئیت ابوالفضلی به سمت بهشت متقین بیرجند تشییع می‌شود.

وی و پدر روحانی‌اش، آیت‌الله حاج شیخ جواد عارفی‌ را باید از پایه‌گذاران مقابله با ظلم و جور رژیم شاه در جنوب خراسان دانست که بیش از نیم قرن مسئولیت حوزه علمیه معصومیه و سفیران هدایت بیرجند را برعهده داشت.

این عالم فرهیخته متولد سال ۱۳۱۵ در بیرجند بود که دبستان و دبیرستان را در همین شهر گذراند و بعد وارد حوزه علمیه معصومیه شد. مدتی را در حوزه علمیه در محضر پدر تلمذ کرد، بعد از آن به حوزه علمیه قم رفت و تا یک سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در قم به تحصیل علوم دینی مشغول بود.

حجت الاسلام و المسلمین عارفی یک سال پیش از ۲۲ بهمن ۵۷ به بیرجند برگشت و با سخنرانی‌ها و افشاگری علیه شاه، از طلایه‌داران راهپیمایی‌های ضد طاغوت تا لحظه شیرین پیروزی انقلاب اسلامی در این دیار بود.

وی به مدت سه ماه مسئولیت کمیته انقلاب بیرجند را عهده‌دار شد و بعد از آن به جایگاه اصلی خود که همان تدریس در حوزه‌های علمیه بود، برگشت.

استاندار و رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در پیام‌های جداگانه، درگذشت این عالم برجسته را تسلیت گفتند.

 

 

در یک سال گذشته عشایر خراسان جنوبی ۸ هزار و ۷۱۲ تن شیر و ۴۹۲ تن پشم و کرک تولید کرده‌اند که مجموعه آن ۹ هزار و ۲۰۴ تن است.

 

ابراهیمی مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان به مناسبت روز ملی روستا و عشایر گفت: به مناسبت روز ملی روستا و عشایر در خوانشرف نهبندان، سربیشه، بشرویه، سرایان، فردوس و عشق آباد افتتاح طرح در حوزه‌های روستایی و عشایری داریم.

او افزود: کمتر از ۱۰ درصد از جمعیت استان عشایرند که ۷۲ هزار و ۲۷۶ نفر در قالب ۱۷ هزار و ۲۸۷ خانوار هستند و ۵۸ طایفه مستقل داریم؛ شهرستان‌های نهبندان و درمیان بیشترین جمعیت عشایری را دارند.

ابراهیمی بیان کرد: ۲۵ درصد از صنایع دستی استان، ۳۴ درصد واحد دامی و ۳۰ درصد تولیدات دامی استان توسط عشایر تولید می‌شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی ادامه داد: از مهر پارسال تا مهر امسال که یک سال زراعی حساب می‌شود عشایر استان ۸ هزار و ۷۱۲ تن شیر و ۴۹۲ تن پشم و کرک تولید کرده اند.

او عنوان کرد: همچنین عشایر ۱۹ هزار و ۳۵۰ متر مربع صنایع دستی و ۶۹ هزار مورد صنایع غیرداری تولید کرده اند؛ ۳۵۵ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی بوده که از ۲۴ هکتار بهره‌برداری گیاهان دارویی داشته ایم و میزان کل تولیدات این گیاهان ۱۳۷ تن بوده است.

ابراهیمی تصریح کرد: در استان خشکسالی‌های متوالی وجود دارد و با وجود اینکه پارسال سربیشه، زیرکوه و درمیان طبیعت بهتری داشتند ولی در کل فقر مراتع داریم و باید به سمت بهگزینی رفته و در کنار آن صنایع دستی، گیاهان دارویی و بوم گردی را با بازنگری با ذائقه مصرف کننده گسترش دهیم.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی اظهار کرد: در بحث زیرساخت‌های راه ۶ دستگاه گریده وارد استان کردیم.

او گفت: عشایر می‌توانند مسائل و مشکلات خود را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۴۸۴۳۳۳ و شماره‌های ۳۲۰۲۴۲۰۶ و ۳۲۰۲۴۲۰۸ اعلام کنند.

 

 

مشاهده گونه کمیاب روباه شنی در پناهگاه حیات وحش فردوس

بیرجند – ایرنا – رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان فردوس گفت: محیط بانان پناهگاه حیات وحش “رباط شور” فردوس از یک قلاده روباه شنی در این منطقه تصویربرداری کردند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، محمدکاظم شکرگزار روز یکشنبه افزود: روباه شنی یکی از گونه‌های کمیاب و زیبای حیات وحش مناطق حفاظت شده مظفری و پناهگاه حیات وحش رباط شور است که برای چندمین بار در سالیان اخیر توسط محیط بانان پر تلاش منطقه تصویربرداری شده است.

وی اظهار کرد: این حیوان نسبت به روباه معمولی جثه کوچکتر اما گوش‌های بلند و پهن‌تری دارد و پنجه‌های حیوان دارای موهای بلندی است که آن را از گرمای داغ بیابان محافظت می‌کند، روباه شنی از حشرات و جونگان کوچک و خزندگان و لاشه حیوانات تغذیه می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست فردوس تصریح کرد: شکار به وسیله سگ‌های گله یکی از عوامل اصلی کاهش نسل این حیوان زیباست که نیاز است دامداران و چوپانان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.

استان خراسان جنوبی ۱۲ شهرستان دارد و مرکز شهرستان فردوس در ۲۰۰ کیلومتری شمال بیرجند است.

 

 

 

خرید توافقی ۶۵ هزار و ۹۵۰ تن محصول کشاورزی در خراسان جنوبی

خرید توافقی ۶۵ هزار و ۹۵۰ تن محصول کشاورزی در خراسان جنوبی

بیرجند – ایرنا – مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تا پایان شهریور ۶۵ هزار و ۹۵۰ تن محصول به ارزش ۱۰ هزار و ۵۳۸ میلیارد و ۱۹۷ میلیون ریال از روستاییان و عشایر استان به صورت توافقی خریداری شده است.

سید حسن رضوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین در این مدت ۲۱ هزار و ۲۱۱ تن گندم به ارزش سه هزار و ۷۴۳ میلیارد و ۹۵۱ میلیون ریال به صورت تضمینی و مباشرتی از کشاورزان استان خریداری شده است.

وی با اشاره به حضور تشکل‌های کشاورزی در ۱۴ نمایشگاه داخلی اظهار کرد: در این نمایشگاه‌ها و غرفه‌های موقت و دائم ۱۸ هزار و ۲۰۷ میلیون تن کالا به ارزش چهار هزار و ۸۶۱ میلیارد و ۴۰۴ میلیون ریال عرضه شده است.

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۷ میلیون و ۹۲۲ هزار لیتر مواد سوختنی شامل بنزین، نفت، گازوئیل، روغن، گاز طبیعی و مایع به ارزش ۲ هزار و ۲۲۹ میلیارد و ۹۷۸ میلیون ریال در مناطق روستایی و عشایری استان توزیع شده است.

وی تصریح کرد: همچنین در بازه زمانی ۶ ماه نخست امسال ۱۳ هزار و ۱۸۳ تن آرد توزیع و چهار هزار و ۷۶۲ تن انواع کودهای شیمیایی، ریز مغذی و آلی و زیستی نیز در این مناطق تامین و توزیع شده است.

رضوی از تولید و فراوری انواع بذور اصلاح شده به میزان هزار و ۶۸۴ تن در استان خبر داد و افزود: امسال ۴۶ هزار و ۲۵۰ تن انواع نهاده‌های دامی و ۲ هزار و ۹۳۶ کیلوگرم یا لیتر سموم شیمیایی در مناطق روستایی و عشایری استان تامین و توزیع شد.

وی از جمع‌آوری ۱۱ هزار و ۳۶۲ تن شیر در مراکز تعاونی روستایی استان خبر داد و گفت: در نیمه نخست امسال ۱۲۱ میلیارد و ۲۱۴ میلیون ریال تسهیلات غیرتکلیفی توسط شرکت تعاونی‌های استان جذب و در حوزه روستایی و عشایری پرداخت شده است.

 

 

 

 

 

افتتاح پروژه‌های روز ملی روستا در سربیشه و نهبندان+ تصویر

 

 

افتتاح پروژه‌های روز ملی روستا در سربیشه و نهبندان+ تصویر

همزمان با روز ملی روستا و عشایر پروژه سامانه‌های نوین آبیاری کم فشار چاه شهید بارانی جوانان روستای نازدشت سربیشه بهره‌برداری شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، طی مراسمی با حضور نورعلی، معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، عباس‌زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مرادی فرماندار شهرستان نهبندان، حجت‌الاسلام نجمی‌پور امام جمعه نهبندان، مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری، مدیرکل ورزش و جوانان استان و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی پروژه زمین چمن مصنوعی مینی فوتبال شهدای مقاومت در روستای مزار سیدعلی بخش سرداران شهرستان نهبندان افتتاح شد.

این پروژه با اعتبار کلی ۲۰ میلیارد ریال با مساحت ۱۵۰۰ متر مربع از محل اعتبارات اداره کل ورزش و جوانان و همچنین دهیاری بهره‌برداری شد.

تعداد ۲۳۰ خانوار با جمعیت ۱۰۰۰ نفری این روستا از این پروژه بهره‌مند می‌شوند.

افتتاح پروژه سامانه‌های نوین آبیاری کم فشار چاه شهید بارانی جوانان روستای نازدشت 

فرماندار شهرستان سربیشه نیز همزمان با روز ملی روستا به همراه  مدیر کل امور عشایر استان و سایر مدیران دستگاه‌های مربوطه از سامانه نوین آبیاری کم فشار چاه شهید بارانی جوانان روستای نازدشت بخش مرکزی شهرستان بهره‌برداری کرد.

محمد رضا لکزایی با تبریک روز روستا و عشایر اظهار کرد: ۷۰ درصد جمعیت شهرستان سربیشه را روستاییان و عشایر شامل می‌شوند و انجام این دست پروژه‌ها با پای کار بودن مردم و عشایر رقم خورده است.

لازم به ذکر است این پروژه به مساحت ۱۷۸ هکتار آبیاری اراضی کشاورزی  با اعتباری بالغ بر ۱میلیاردو۶۵۰ میلیون تومان اجرا شده است.

با بهره‌برداری از  پروژه سامانه نوین آبیاری کم فشار  میزان ۱۷۵ هزار مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی خواهد شد.

انتهای پیام/۲۵۲

 

 

مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی در فصل گردشگری میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

شاه وردی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در برنامه گفتمان هفته شبکه خاوران با اشاره به اینکه خراسان جنوبی در پائیز میزبان گردشگران داخلی وخارجی است گفت: فصل پاییز در خراسان جنوبی به دلیل دارا بودن جاذبه‌های فراوان از جمله به بار نشستن زرشک و زعفران وهمچنین بیابان لوت به عنوان بزرگترین و مهمترین اثر طبیعی ثبت شده در فهرست میراث جهانی میزبان گردشگران است.

وی با اشاره به اینکه از مهر سال گذشته تاکنون حدود یک میلیون،۳۳۳ هزار و ۴۴۳ گردشگر به خراسان جنوبی سفر کردند افزود: در این مدت ۲ میلیون، ۲۵۲ هزار و ۳۲۹ نفر از جادبه‌های گردشگری استان بازدید داشتند. :

شاه وردی بیان کرد: بازدید گردشگر خا می‌بیش از هزار و پانصد نفر گردشگر خارجی داشتیم و از آثار جاذبه‌های طبیعی و تاریخی دیدن کردند واسمان داشتند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی همچنین به افتتاح انجمن راهنمایان گردشگری اشاره کرد و افزود: در دوسال گذشته تعداد راهنمای گردشگری دارای مجوز ۸ نفر بود که اکنون به ۳۰ نفر رسیده است.

وی گفت: در آزمون جدید گردشگری که ۱۳ مهر برگزار شد امیدواریم افراد نمره قبولی را دریافت کنند تا تعداد راهنمایان گردشگری افزایش یابد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی افزود: امسال در خراسان جنوبی حدود ۸طرح گردشگری در ۶ شهرستان استان با سرمایه گذاری ۳۹۴ میلیارد تومانی افتتاح شده است.

شاه وردی گفت: خراسان جنوبی از لحاظ زیر ساختی در حوزه گردشگری از استان‌های پیشرو است و زیر ساخت لازم برای جذب مسافر و گردشگر وجود دارد.

۲۳۰ مجموعه گردشگری تفریحی در خراسان جنوبی وجود دارد.

 

 

 

 

آیت‌الله «تهامی» مرد نام‌آور خراسان‌جنوبی در کلام رهبری

شناخت کافی و وافی نداشتن نسل حاضر و گذشته از شخصیت های بزرگی چون آیت الله سید حسن تهامی که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌هایشان از جایگاه والای این عالم فرزانه سخن گفته‌انه سبب شد تا برگزاری اجلاسیه ملی این عالم جلیل قدر برای سال آینده در خراسان جنوبی برنامه ریزی شود.
خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ از آن روی از این نقطه از ایران زمین به عنوان مهد علم و فرهنگ یاد می کنند که در دامن خویش عالمان، مجاهدان، مشاهیر و مفاخر بزرگ بسیاری را پرورش داده است.اغلب بیرجندی ها نامش را شنیده اند چرا که مدرسه ای قدیمی در محله انقلاب به نام این مجاهد عالم ربانی است و دیگر این که خیابانی هم در مرکز خراسان جنوبی آن هم محله سجاد شهر بیرجند به نام اوست اما کمتر افرادی هستند که بدانند آیت سید حسن تهامی کیست؟شاید اهالی خیرآباد بیرجند و نمازگزارانی که برای اقامه نماز به مسجد صاحب الزمانی (عج) این محل رفت و آمد دارند از او بیشتر یاد کنند. در گوشه سمت چپ این مسجد کوچک در محله قدیمی شهر، اتاقی نه چندان بزرگ قرار دارد که مدفن آیت الله سید حسن تهامی و همسرش است. جایی که تاحدودی بزرگان فرهنگ و هنر بیرجند یک بار از آن بازدید داشته اند اما امروز در غربت و تنهایی است در حالی که در احیای مدرسه علمیه و آموزش طلاب، آگاهی بخشی به مردم در دوران تاریک شاهنشاهی در بیرجند و حمایت و هدایت مردم نقشی اساسی داشت. ناشناخته ماندن قدرش حتی در زمان حیاتش هم مشهود بود تا آن جا که مقام معظم رهبری، چند سال قبل درباره وی گفتند: مرحوم آیت الله سید حسن تهامی از مجتهدان و علمای برجسته کشور ما محسوب می شد و سال های متمادی در بیرجند منزوی شده بود و قدرش ناشناخته ماند تا وفات کرد.رهبر معظم انقلاب بارها از او یاد کردند و فرموده بودند مرحوم تهامی اگر در قم یا نجف حضور می داشت مرجع تقلید بود اما این جا ملای کنار افتاده ای بود که فقط خواص می‌دانستند شخصیت او چقدر بزرگ است.

آیت الله تهامی در کلام رهبری

مقام معظم رهبری سال ۷۰ نیز درباره وی گفتند: « مرحوم آقا سیّد حسن تهامی‏ که از شاگردان خوب مرحوم میرزا و هم‏ عرض با آقای خویی و آقای میلانی و ملای حسابی‏ای بود، می ‏گفت که ما ده، دوازده نفر شدیم که اسم آقای خویی و آقای میلانی و مرحوم آسیّد علی مدد قاینی و خودش و چند نفر دیگر را می‏‌آورد و بعد از این که مرحوم میرزا فوت کرد، چند صباحی دور و بر مرحوم آسیّد ابوالحسن رفتیم و گفتیم که ترتیبی به حوزه داده بشود؛ طلبه ‏ها از مسائل جدید مطلع بشوند و احیاناً زبان خارجی بخوانند؛ آن وقت هایی بود که تازه این افکار اروپایی ها راه افتاده بود و به همه جا می‏ آمد.ایشان می‏ گفتند که جلسه‏ اول مرحوم سیّد از حرف ما استقبال کرد؛ اما جلسه‏ دوم که برای نتیجه ‏گیری رفتیم، به نتیجه نرسیدیم، ایشان می‏ گفتند که بین بیرونی و اندرونیِ سیّد اتاق کوچکی بود که اتاق نشستن خود ایشان بود؛ دیدیم در باز شد و در حالی‏ که عبا روی دوشش نیست و دکمه ‏های قبایش را هم نبسته است پیدا بود که برای نشستن نیامده بود، وارد جمع ما شد؛ ما بلند شدیم و احترام کردیم؛ گفت نه، من داخل نمی‏ آیم؛ خواستم همین قدر بدانید که این وجوهاتی که من می‏ دهم، ملک شخصی من است؛ برای این که من قبلًا قرض می‏ کنم و شهریه را می‏ دهم؛ بعد که وجوهات می ‏آید، قرضم را ادا می‏ کنم؛ بنابراین آن وقتی‏ که این شهریه داده می ‏شود، ملک شخصی من است که داده می ‏شود و من راضی نیستم که جز فقه و اصول، طلبه به کار دیگری اشتغال داشته باشد و بخواهد شهریه بگیرد؛ این را گفت و در را بست و رفت! حالا در این فاصله‏ یک هفته، ۱۰ روز چه کسی خدمت ایشان رفته بود و چه گفته بود، آدم نمی ‏داند.»

دریافت عالی ترین مراتب درجه اجتهاد

آیت الله سیّد حسن تهامی یکی از مراجع بزرگ عالم تشیع و از مفاخر برجسته حوزه علمیه نجف و از شاگردان نخبۀ آیت‌الله نایینی و مرحوم میرزا بود که در سال ۱۳۱۴ هجری قمری در بیرجند متولد شد و به دلیل هوش و استعداد خارق العاده در شش سالگی قرآن را صحیح و فصیح فرا گرفت.پس از سپری کردن تحصیلات علوم دینی در بیرجند، مشهد و نجف به عالی ترین مراتب اجتهاد رسید و تصدیق اجتهاد خویش را از حضرات نایینی و اصفهانی و سایر آیات و حجج آن‌زمان دریافت کرد آن گاه به تقاضای مردم برای ترویج دین مبین و خدمت به خلق وطن خود به بیرجند بازگشت در حالی که به یقین زندگی در نجف یا دیگر مراکز علمی جهان تشیع، آوازه او را جهانی می کرد. علامه فرزان برادر بزرگ آیت ا…بود، دو برادر به نام های سید حسن و سید محمد که در کودکی پدر خود را از دست دادند و یتیم شدند با این وجود مادرشان که بانوی سیده و فاضله ای بود آن ها را با نهایت سختی بزرگ کرد و چون اعتقادهای قوی دینی داشت دو فرزند را به محضر آیت ا… شیخ محمد باقر آیتی و آیت ا… هادوی از علمای وقت سپرد و به نوعی آن ها را وقف علم آموزی کرد. مانند آوردن سید رضی و سید مرتضی که هر دو به کمالات رسیدند و سبب افتخار شیعیان شدند. این قصه برای دو برادر هم تکرار شد یکی علامه فرزان شد و دیگری آیت الله تهامی.هر چند در سیدان درس دین خوانده بودند اما به توصیه استادانشان برادر بزرگ درس جدید و پسر کوچک تر علم حوزه خواند.

بهره بردن از محضر استادان بزرگ شیعه

سیدحسن، در دوران طلبگی با هم دوره ای هایی همچون آیت الله شیخ محمد حسن آیتی و آیت الله بروجردی، از محضر استادان بزرگ شیعه همچون آیت الله نایینی، آقا سید ابوالحسن اصفهانی و… بهره برد. آن قدر در علم آموزی مشتاق بود که با وجود اختلاف سنی با هم دوره ای هایش، از آن ها پیشی گرفت و مورد ارادت و التفات ویژه آیت الله نایینی واقع شد و گاه به دستور این عالم بزرگ، کلاس درس حوزه را ادامه داد. هر چند در امور سیاسی به صورت مستقیم دخالت نمی کرد اما آن چنان نفوذ و ابهتی داشت که اهل سیاست آن زمان از وی تاثیر می گرفتند. در جریان کشف حجاب در زمان رضاخان، آیت الله تهامی با شفافیت در برخورد با شاه و ظلم وستم او شعر گفت و او را تکفیر کرد. قبل از آمدن به بیرجند مدتی در کرمانشاه به دستور مراجع نجف به ترویج و معرفی مکتب اسلام و اهل بیت (ع) پرداخت زیرا آن زمان تعداد زیادی در آن جا طرفدار مکتب علی اللهی شده بودند.آن زمان ها فرقه ضاله بهائیت با تشویق رژیم در حال ترویج بود طوری که بسیاری از خانواده های اعیان و مشهور بیرجند هم به این سمت گرایش یافتند اما آیت الله تهامی ۴۰ شب در مسجد مصلی (ابوالفضلی) درباره بهائیت صحبت و شفاف سازی کرد که این فرقه ضاله، زاده و ساخته انگلیس است و آن قدر گفت که تعداد زیادی از این فرقه به سوی اسلام برگشتند.

بانی ساخت ۳ مسجد قدیمی

آیت الله تهامی از ارتباط عالمانه خود برای دفاع از مردم استفاده می کرد، از نظر آزادگی و علم شناخته شده بود و اثر کلامش به گونه ای بود که حتی رژیم هم از وی تاثیر می گرفت در زمان قحطی شدید در کشور، به شوکت الملک، حاکم منطقه توصیه هایی کرد تا آن جا که در انبارهای غله به روی مردم گشوده شد. با وجود علاقه خاندان شوکت الملک و همسر او به سادات و پرداخت وجوه شرعی، سید حسن از پذیرفتن وجه از آن ها خودداری و توصیه می کرد وقفیات را جدی بگیرند و بنا بر وقف ملک در اختیار خود عمل کنند؛ موقوفه هایی که هنوز پا بر جا و در اختیار اوقاف وامور خیریه است.مهم ترین ویژگی سید حسن تهامی تقوای الهی، آزادگی و عالم بودن بود که زیر بار شاه نمی رفت و در برابر مظلوم به شدت خضوع و خشوع داشت. نسبت به همه رئوف و مهربان بود اما زمانی که شاه به بیرجند آمد بر خلاف خیلی ها به دیدن او نرفت و در جلسه هایی که علم حضور می یافت برایش بلند نمی شد؛ در عین حال بر آن ها تاثیر داشت. وی بانی مسجد رضوی و خواجه خضر در قدیمی ترین محله های شهر بود و برای مسجد صاحب الزمانی (عج) خیرآباد هم پیش قدم شد همان جایی که به وصیت خودش در آن آرام گرفته است.

آشنایی با مقام معظم رهبری

بعد از واقعه قتل عام روحانیت در مدرسه فیضیه، به دستور امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری به بیرجند آمدند تا درباره رژیم اطلاع رسانی کنند، ابتدا حکومت متوجه سخنان رهبری نبود اما بعد که فهمید ایشان چه قدر در آگاهی بخشی مردم موثر هستند، برخوردها شروع شد؛ آیت الله تهامی هم در این جلسات با مقام معظم رهبری آشنا شد؛ در منطقه ای که قطب و پایگاه محکم رژیم بود. تبلیغ و اطلاع رسانی در منطقه ای که مردم تحت تاثیر خاندان علم بودند کار راحتی نبود اما در همین شرایط پیام های امام خمینی (ره) به مردم می رسید. امام (ره) درباره جنایات شاه با آیت الله تهامی مکاتبه داشتند و آن زمان که تعداد زیادی از روحانیان برجسته از جمله آیت الله رفسنجانی را برای سربازی به بیرجند فرستادند، امام خمینی (ره) نامه ای به آیت الله تهامی نوشتند و در آن خواستند که حواسشان به روحانیان سرباز باشد و آیت الله تهامی نامه ای به یکی از بستگان خود نوشت و وقتی به فرمانده پادگان رسید، آن قدر موثر بود که سبب آزادی و ترخیص روحانیان سرباز شد.

احیای حوزه علمیه

به دستور رضاخان حوزه های علمیه تعطیل شده بود اما آیت الله تهامی همیشه و همه جا یاور روحانیت بود. در اواخر حکومت رضا شاه بعد از ۲۰ سال تعطیلی و تخریب حوزه، با همکاری آیت الله عارفی، حوزه علمیه معصومیه بیرجند احیا و مدیریت شد و طلاب شناسایی و جمع شدند و بسیاری از طلاب و عالمان برجسته امروز، شاگردان همان حوزه هستند آیت الله دیانی، حجت الاسلام رضوانی، آیتالله فضل از علمای مشهد و … در این حوزه تحصیل کردند. حوزه ای که به نقل فراوان ۷۰۰ جلد کتاب شخصی خود را به آن هدیه کرد و در مدیریت آن کوشید تا عالمان وارسته ای برای احیای اسلام در منطقه خود پرورش دهد. ناشناخته ماندن عالمان بزرگ خراسان جنوبی از جمله آیت الله سید حسن تهامی سبب شد اداره کل فرهنگ و ارشادی اسلامی خراسان جنوبی زمینه برگزاری اجلاسیه ملی این عالم جلیل قدر را برای خرداد سال آینده برنامه ریزی کند.علاوه براین که ۵ مهر ماه جاری نقشه مهندسی مقبره این عالم بزرگ در مرکز خراسان جنوبی رونمایی شد، اولین اجلاسیه ملی آیت‌الله تهامی نیز ۱۲ مهرماه با حضور جمعی از مسئولان استانی و محلی در مسجد صاحب الزمانی محله خیرآباد نو بیرجند برگزار و از پوستر اجلاسیه ملی حضرت آیت‌الله سید حسن تهامی رونمایی شد.

اجلاسیه ملی آیت الله تهامی

علی فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم گفت: در سیاست‌ گذاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بنا بر این شد که بزرگداشت دو شخصیت ماندگار تاریخ استان، ابن حسام خوسفی شاعر آیینی و حماسه‌سرای قرن هشتم و نهم هجری و آیت‌الله سید حسن تهامی برگزار شود.وی با اشاره شخصیت آیت‌الله سید حسن تهامی که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌هایشان از جایگاه والای این عالم فرزانه سخن گفته‌اند، ادامه داد: برگزاری اجلاسیه ملی آیت‌الله تهامی در سه بخش فرهنگی و هنری، زیرساختی و علمی و پژوهشی برنامه‌ریزی شده است.فرخنده با بیان این که همایش علمی و پژوهشی در مورد شخصیت آیت الله تهامی در دستور کار است، افزود: اولین رویداد فرهنگی در راستای برگزاری این اجلاسیه ملی از امشب با مسئولیت اجرایی فرماندار بیرجند و دبیری اداره کل تبلیغات اسلامی آغاز شد و تا خرداد ماه ۱۴۰۴ ادامه خواهد داشت.وی بیان کرد: در خردادماه سال آینده که مصادف با شصتمین سالگرد وفات آیت الله تهامی است، اختتامیه این اجلاسیه ملی در شهرستان بیرجند برگزار خواهد شد.به گفته وی طرح جامع مرمت مقبره آیت الله تهامی در دستور اجراست که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد تا در زمان برگزاری اختتامیه ملی شاهد فضای متفاوتی در خصوص این شخصیت بزرگوار باشیم.

 

 

 

آیت الله «عارفی» آسمانی شد

آیت الله صدرالدین عارفی نژاد (عارفی) پس از سال ها مجاهدت در راه دین و تربیت طلاب و روحانیون در بیرجند دعوت حق را در سن ۸۹ سالگی لبیک گفت.
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، آیت الله صدرالدین عارفی مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت بیرجند در سن ۸۹ سالگی دقایقی پیش دار فانی را وداع گفتند. مراسم وداع با پیکر این عالم ربانی امشب ساعت هفت در حوزه علمیه سفیران هدایت واقع در خیابان شهید مطهری ۸ و فردا شب در هیئت ابوالفضلی ساعت ۷برگزار می شود. پیکر عالم ربانی آیت الله عارفی روز سه شنبه بعد از نماز ظهر و عصر از هییت ابوالفضلی به سمت بهشت متقین تشییع می شود.آیت الله صدرالدین عارفی نژاد (عارفی) و پدر روحانی‌اش، آیت‌الله حاج شیخ جواد عارفی‌ را باید از پایه‌گذاران مقابله با ظلم و جور رژیم شاه در جنوب خراسان دانست.وی متولد ۱۳۱۵ در بیرجند بود و دبستان و دبیرستان را در همین شهر گذراند و بعد وارد حوزه علمیه معصومیه آن شد.مدتی را در حوزه علمیه در محضر پدر تلمذ کرد، بعد از آن به حوزه علمیه قم رفت و تا یک سال قبل از پیروزی انقلاب در قم به تحصیل علوم دینی مشغول بود.یک سال پیش از پیروزی انقلاب به بیرجند برگشت وبا سخنرانی‌ها و افشاگری علیه شاه، از طلایه‌دار راهپیمایی‌های ضد شاه، تا لحظه شیرین پیروزی انقلاب اسلامی در این شهربود.وی به مدت سه ماه مسئولیت کمیته انقلاب بیرجند را عهده‌دار بود و بعد از آن به جایگاه اصلیش که همان تدریس در حوزه‌های علمیه بود برگشت.وی بیش از نیم قرن مسوول حوزه علمیه معصومیه و سفیران هدایت بیرجند را برعهده داشت.