اخبار خراسان جنوبی

نیات واقفان خراسان جنوبی با ۱۹.۲ میلیارد تومان اجرایی شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: نیت واقفان در استان از هفته وقف سال گذشته تا امسال با ۱۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اجرایی شد.
حجت‌الاسلام پرویز بخشی پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند حوزه عملکردی این نهاد را در ۳ بخش موقوفات، بقاع متبرکه و قرآن عنوان کرد و اظهار داشت: خراسان جنوبی دارای ۱۰ هزار و ۴۰۰ موقوفه و بیش از ۲۳ هزار رقبه است که در نقاط مختلف استان وجود دارد.وی با اشاره به گستردگی و پراکندگی موقوفات خراسان جنوبی گفت: اما نیروی لازم برای اداره این موقوفات در استان کم داریم به‌طوری که با ۱۱ اداره و یک ستاد تعداد کارکنان این اداره کل کمتر از ۶۰ نفر است.همچنین هیئت‌امنای موقوفات خراسان جنوبی بیش از ۸۰ نفر هستند.وی از تجدید اجاره ۵ هزار و ۵۰۳ رقبه در استان طی هفته وقف سال گذشته و امسال خبر داد و اضافه کرد: همچنین در این مدت ۱۳۳ موقوفه نیز در استان تعیین تکلیف و تنظیم قرارداد اجاره آن انجام شد.مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به این که درگذشته میزان اجاره وقفیات در روستاها را شورای اسلامی همان روستا تعیین می‌کرد و ادامه داد: اما اکنون کارشناسان این اداره خود به‌صورت میدانی به روستاها رفته و اقدام به بررسی موضوع و تنظیم اجاره‌نامه می‌کنند که در این حوزه نیز ۴ هزار و ۱۱۳ بازدید میدانی برای تمدید و تجدید قرارداد اجاره در استان انجام شد.بخشی پور از سنددار شدن هزار و ۵۲۰ موقوفه در خراسان جنوبی از هفته وقف سال گذشته تا امسال خبر داد و گفت: برخی از موقوفات در دفاتر ثبت‌اسناد مراحل ثبت آن انجام شده که با بررسی این دفاتر در استان ۳۰ موقوفه تعیین تکلیف شد.

اجرایی شدن نیت واقفان

وی به واگذاری تعدادی از موقوفات خراسان جنوبی به ادارات و نهادهای مختلف از جمله آموزش‌وپرورش، بهداشت و درمان و… اشاره کرد و ادامه داد: در این زمینه نیز ۱۰۰ موقوفه شناسایی شد.همچنین ۱۶۸ موقوفه نیز در اجاره نهادهای اجرایی با میزان اجاره اندک بود و این که نیت واقف هم با آن چه اجاره داده شده بود تفاوت داشت به همین واسطه تجدیدنظر در این موقوفات صورت گرفت.این مقام مسئول با بیان این که به‌عنوان مثال یکی از موقوفه‌هایی که در اجاره بخش درمان است یکی از نیات واقفان در زمینه دارو و درمان است افزود: اما این موقوفه ۳۰ نیت دارد که در این موقوفه نیز تجدیدنظر در تنظیم اجاره و اجرای نیت واقف صورت گرفت. مصداق دیگر در این زمینه ساخت‌وساز روی زمین وقفی است که این زمین‌ها سال ۶۲ واگذار شده است که مسکن و شهرسازی قرار شده ۴ هزار مترمربع زمین به اوقاف بازگرداند. بخشی پور در ادامه به در جریان بودن ۷۸ پرونده وقفی در مراجع قضایی اشاره کرد و گفت: کل آرا صادره ۱۶۳ رأی است که از این تعداد ۱۰ رای علیه و ۱۵۳ رای به نفع موقوفات صادر شده است. مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی کل نیات اجرایی‌شدن واقفان را در استان ۱۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و یادآور شد: از هفته وقف سال گذشته تا امسال ۴۱ وقف جدید به ارزش ۵۰ میلیارد تومان با نیات مختلف در خراسان جنوبی به ثبت رسیده که بیشترین وقفیات نیز مربوط به شهرستان قائنات است.
بخشی پور در ادامه با اشاره به برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم با حضور هزار و ۶۰۰ نفر در استان و راهیابی ۱۲۸ نفر به مرحله استانی اشاره کرد و گفت: در استان ۲ مدرسه حفظ مجازی قرآن کریم داریم.وی در پایان از اجرایی‌شدن ۹ هزار و ۹۰ متر کار عمرانی، توسعه و… در بقاع متبرکه خراسان جنوبی خبر داد.

بنیاد شهید: با مصوبه دولت، شهید محسوب شدن معدن‌کاران طبس محتمل است

مدیرکل پذیرش و امور اداری ایثارگران بنیاد شهید گفت: «دولت در حال نوشتن آیین‌نامه‌ای با عنوان «فداکار خدمت» است که اگر مصوب شود، ممکن است افرادی مثل کارگران معدن طبس تحت حمایت دستگاه‌های مختلف قرار گیرند.»
«آیین‌نامه تعیین مصادیق احراز شهید و ایثارگر مصوب ۲۴ اردیبهشت سال ۹۳، دو اصطلاح «شهید» و «در حکم شهید» را تعریف کرده و سپس مصادیق این دو را برشمرده است.» این را یکی از کاربران فارس آینده در کمپینی نوشته که در آن مطالبه کرده: «فوتی‌های حادثه معدن طبس در حکم شهید اعلام شوند.»سیدباقر سیدرضایی مدیرکل پذیرش و امور اداری ایثارگران بنیاد شهید، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، این امر را ناممکن دانست و تأکید کرد: «مصادیق این آیین‌نامه عمدتاً مربوط به نیروهای مسلح است.» او سپس اصطلاح «در حکم شهید» در آیین‌نامه تعیین مصادیق احراز شهادت را بسته به نوع شهادت فرد دانست و توضیح داد: «برای مثال فرد نظامی که داخل شهر و خارج از نبرد مستقیم به او تیر می‌خورد یا با تصادف از دنیا می‌رود و … در حکم شهید تلفی می‌شود. «شهید» و «در حکم شهید» از نظر قوانین و مقررات و همچنین دریافت خدمات با یکدیگر تفاوتی ندارند و صرفاً فقط عنوانشان متفاوت است.»بااین‌حال سیدرضایی گفت: «دولت در حال نوشتن آیین‌نامه‌ای با عنوان «فداکار خدمت» است که اگر مصوب شود، ممکن است افرادی مثل کارگران معدن طبس در آینده تحت حمایت دستگاه‌های مختلف دولت قرار بگیرند. »مدیرکل پذیرش بنیاد شهید، درباره این آیین‌نامه توضیح داد: «برای مثال ما برای کارمندان دولت که اتفاقی برای آن‌ها می‌افتد، معلم‌هایی که برای رسیدن به محل کارشان از راه‌های صعب‌العبور می‌گذرند و در این مسیر اتفاقی برای آن‌ها می‌افتد، اعضای گروه‌های جهادی که در سیل و زلزله یا … آسیب می‌بینند و … هیچ تعریفی نداریم تا بتوانیم آن‌ها را تحت پوشش قرار دهیم. اما در این آیین‌نامه ممکن است این افراد هم لحاظ شوند.»
او سپس عنوان کرد: «این آیین‌نامه را دولت می‌نویسد و بنیاد شهید در آن نقشی ندارد. اگر مصوبه آن تصویب شود، بنیاد وارد عمل خواهد شد.»سیدرضایی سپس درباره شهدای سلامت یا شهدای آتش‌نشان شرح داد: «آتش‌نشان‌هایی که در حادثه پلاسکو جان خود را از دست دادند، با دستور مقام معظم رهبری عنوان شهید گرفتند. همچنین وزارت بهداشت گزارش‌هایی از پزشکانی که دوران کرونا جان خود را از دست دادند برای شورای ملی امنیت ملی فرستاد و توجیه کرد که کار آن‌ها ایثارگرانه بوده. بعد از طی مراحل رسمی عنوان شهید به آن‌ها هن تعلق گرفت.»۳۱ شهریورماه معدن معدنجو در شهر طبس نشت گاز متان دچار انفجار شد و ۵۱ نفر از کارگران این معدن جان خود را از دست دادند. 🔻چکیده مهم‌ترین خبرهای فرهنگی کشور در حوزه‌های کتاب و ادبیات، مسجد و هیأت، حماسه و مقاومت، فعالیت‌های دینی و قرآن، حج و زیارت و تاریخ اینجاست.#کارگر_معدن#معدنجو

سفره‌خانه سنتی لاوین در بیرجند افتتاح شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از افتتاح و بهره‌برداری سفره‌خانه سنتی لاوین به مناسبت هفته گردشگری با حضور مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری خراسان جنوبی و جمعی از مسئولین استانی خبر داد.
به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، هادی شاه وردی گفت: سفره‌خانه سنتی لاوین، با مرمت و احیای بنای تاریخی خانه مصیب هاشمی با مشارکت اداره‌کل میراث‌فرهنگی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با اعتباری به میزان ۱۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی افزود: این سفره‌خانه سنتی برای ۴ نفر بصورت مستقیم اشتغال‌زایی ایجاد می‌کند و ظرفیت پذیرایی از حدود ۷۰ نفر را دارد.
او تصریح کرد: بنای تاریخی خانه مصیب هاشمی در زمینی به مساحت ۵۶۰ متر با زیربنایی به میزان ۳۰۰ مترمربع با قدمتی که به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول می‌رسد، در خیابان جمهوری ۲۱ واقع شده است.
شاه‌وردی گفت: طرح مرمت و احیای این بنای تاریخی توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی تهیه و در شورای فنی اداره‌کل به تصویب رسید و مرمت و تجهیز شد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی بیان کرد: با افتتاح این سفره‌خانه تعداد سفره‌خانه های سنتی استان به ۲۱ عدد می‌رسد.

گردشگری

گزارش تصویری- افتتاح سفره‌خانه سنتی لاوین در بیرجند

پای درد دل کارگران خسته معدن طبس/از پیگیری های بعدی خبری نیست

پای درد دل کارگران خسته معدن طبس/از پیگیری های بعدی خبری نیست

 کارگران معدن معدنجوی طبس با بغضی فروخورده و قلبی آکنده از اندوه از فراق و داغ دوستانشان می گویند.

به گزارش مهر آخرین شب تابستان بود. همه در یک آرامش شبانه منتظر اول مهر بودند که فرزندانشان را راهی مدرسه کنند و چه پدرانی که آرزوی دیدن چنین روزی را داشتند تا دختر و پسر خود را در لباس فرم مدرسه ببینند.

اما برخی از پدران آن شب در معدن معدنجوی طبس در حال کار و تلاش برای تأمین رزق و روزی خانواده بودند که به علت نشت گاز انفجار در معدن رخ می دهد و بسیاری از این کارگران مظلومانه جان خود را از دست می دهند و فرزندان آنها در روز اول مهر زمزمه کردند «بابا برای نان جان داد.»

حادثه بسیار تلخ و ناگوار بود از دست دادن ۵۰ نفر از کارگرانی که خالصانه و برای تأمین یک لقمه نان حلال در عمق زمین جان خود را از دست می دهند.

این حادثه قلب ها را به شدت تکان داد و بار دیگر موضوع حقوق کارگر، سختی کار در معدن و چرایی این حادثه تلخ را بر سر زبان ها انداخت.

حسین کرمی از کارگران معدن معدنجوی طبس در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حادثه تلخ آن روز آنقدر با سرعت اتفاق افتاد که متوجه نشدیم کدام یک ازهمکارانمان را از دست دادیم.

پای دردل کارگران خسته معدن طبس/از پیگیری های بعدی خبری نیست

بوی گاز را از فاصله دو کیلومتری متوجه شدم

وی که حدود هشت ماه است در معدن طبس فعالیت می کند با بغضی در گلو بیان کرد: روز حادثه من در معدن مشغول فعالیت بودم ولی از بلوک محل کار من تا محل حادثه حدود دو کیلومتر فاصله بود ولی بوی گاز را احساس کردم و بعد شنیدم که همکاران بر زمین افتادند و انفجار رخ داده است.

از این کارگر معدن معدن جوی طبس می پرسم که آیا مسائل ایمنی در معدن محل کار شما مراعات می شود یا نه، بیان کرد: واقعیت این است که از من کارگر این سوال را نباید پرسید بلکه متخصصان و ناظران باید نظر بدهند ولی آیا اگر دستگاه هشدار دهنده انتشار گاز وجود می داشت این اتفاق رخ می داد؟

خبرنگاران بیش از هر کس جویای حال ما بودند

کرمی ادامه داد: من که جان سالم به در بردم ولی به حال آنانی که عزیزی را از دست داده و یا مجروح شده اند باید فکری کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احوالی از کارگران معدن بعد از حادثه پرسیده شده است، یادآور شد: واقعیت را بگویم به عنوان یکی از کارگران معدن بعد از حادثه بیش از هر کس خبرنگاران جویای احوال ما شده اند.

جواد خسرو شیری از دیگر کارگرانی معدن معدن جوی طبس که بیش از دو سال است در این معدن فعالیت می کند، بیان کرد: روز حادثه من بیرون در حال استراحت بودم که متوجه اتفاق شدم.

وی گفت: ما به سرعت به محل حادثه رفتیم که در ابتدا اجازه ندادند وارد تونل شویم اما بعد از نیم ساعت گفتند هر کس داوطلب است می تواند وارد شود.

این کارگر معدن معدن جوی طبس ادامه داد: بعد که وارد معدن شدم دیدم همکارانم فوت کرده اند که سه نفر از دوستانم را نیز از دست دادم و این داغ به این زودی ها سرد نمی شود و از دل ما بیرون نخواهد رفت.

پای دردل کارگران خسته معدن طبس/از پیگیری های بعدی خبری نیست

هفت جنازه را از تونل بیرون آوردم

خسرو شیری اظهار کرد: من تنها کاری که توانستم بکنم این بود که چهار نفر را زنده از تونل بیرون آوردم و هفت جنازه را نیز خارج کردم.

وی در زمینه ایمنی معدن گفت: واقعیت را بخواهم بگویم از نظر ایمنی سخت می گرفتند ولی امکاناتی که وجود داشت امکاناتی نبود که بتواند کمک کار ما در این بحران باشد.

محمد بهمدی از مجروحان حادثه معدن معدنجوی طبس که تنها دو- سه ماه است که در آن معدن کار می کند، اظهار کرد: ساعت از ۲۱ شب گذشته بود که انفجار رخ داد من در آن حادثه دچار گاز گرفتگی شدم و من را به بیمارستان رساندند.

دیگر در هیچ معدنی کار نخواهم کرد

وی با تأکید بر اینکه ایمنی معدن ضعف داشته است، بیان کرد: به عنوان مثال دستگاه هشدار دهنده ای نبود که اگر در یک بلوک حادثه ای اتفاق بیفتد بتواند به سرعت سایر بلوک ها را منتقل کند که از شدت حادثه جلوگیری شود.

این مجروح حادثه گفت: بعد از حادثه در بیمارستان برخی از مسئولان چون دادستان و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی به دیدن ما آمدند ولی از صنعت و معدن که متولی اصلی است کسی دلجویی از ما نکرد.

بهمدی با اشاره به اینکه میزان حقوق من حدود ۱۲ میلیون تومان است، بیان کرد: با توجه به اینکه من فوت دوستان و همکارانم را در این حادثه دیده ام حتی اگر بیکار هم بمانم دیگر در هیچ معدنی کار نخواهم کرد و الان به شدت از نظر روحی و جسمی آسیب دیده ام.

وی ادامه‌داد: من به دادستان هم گفتم برخی از مسئولان می آیند و احوالی می پرسند و مشکلات را جویا می‌شوند ولی از پیگیری های بعدی خبری نیست.

بهمدی یادآور شد: از همه می‌خواهم که پیگیر چرایی این حادثه باشند، حادثه تلخی که در آن جوانان کم سن و سال جان خود را از دست دادند و همه ما را در ماتم گذاشتند.

سید حسن هاشمی رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی نیز در این زمینه در جمع خبرنگاران اظهار کرده بود اکنون دغدغه بیشتر ما این است که از اتفاقات آتی که ممکن است رخ دهد جلوگیری کنیم.

پای دردل کارگران خسته معدن طبس/از پیگیری های بعدی خبری نیست

یک خطر بزرگ

وی گفت: طی اردویی که قبلاً توسط دانشگاه به معدن پرورده طبس انجام شد و به عمق ۶٠٠ متری زمین رفتیم که این معدن کاملاً پیشرفته و مکانیزه بود و کمتر از نیروی انسانی استفاده می‌شود، اما در معادن اقماری که کار توسط پیمانکاران انجام می‌شود، چندین برابر معدن پرورده، نیروی انسانی به‌کار گرفته شدند که این خطر بزرگی است.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه متأسفانه با اضافه کردن نیروی انسانی می خواهیم جای ماشین آلات را پر کنیم، افزود: تردیدی وجود ندارد که در معدن معدنجوی طبس سهل‌انگاری و خطاهای نابخشودنی در این موضوع اتفاق افتاده است.

در هر حال امروز داغدار ۵۰ نفر از کارگران معدن معدنجوی طبس هستیم و جان دوباره بر تن سوخته و نفسی بر گلوهای خفته آنان برنمی گردد پس باید با تدبیری عاقلانه، افزایش نظارت ها و ایمنی در محیط کار از تکرار دوباره این اتفاقات هر چند برای یک نفر خودداری شود که گفته اند مومن از یک اتفاق دوبار گزیده نمی شود.

 

 

 

 

 

 

رئیس بنیاد نخبگان خراسان‌جنوبی مطرح کرد؛

لزوم به کارگیری نخبگان در دستگاه‌های اجرایی استان

لزوم به کارگیری نخبگان در دستگاه‌های اجرایی استان

بیرجند- رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی بر لزوم استفاده از توان و ظرفیت نخبگان در دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد و گفت: این مهم تأکید جدی رهبر معظم انقلاب نیز است‌.

به گزارش خبرنگار مهر، ایزدخواه صبح یکشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار کرد: باید از تمام توان و ظرفیت نخبگان در دستگاه‌های اجرایی استفاده کامل را کرد.

وی ادامه داد: استان خراسان جنوبی نیاز به تقویت و زیرساخت‌های قوی دارد و جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی مسئله ای است که رهبری نیز روی آن تاکید ویژه دارند.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی بیان کرد: در خراسان جنوبی در این زمینه مواردی محقق شده و مواردی نیز مانده که باید با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد و دغدغه اشتغال نخبگان در کنار تحصیل رفع شود.

ایزدخواه با اشاره به دهم مهرماه که در تقویم کشور به نام روز ملی نخبگان نامگذاری شده است، گفت: ۱۰ مهر ماه روز شهادت دکتر چمران که یک نخبه واقعی بود در تقویم کشور به عنوان روز ملی نخبگان نامگذاری شده است‌.

وی بیان کرد: وقتی امام خمینی رهبر انقلاب شد دکتر چمران به کشور آمد و به عنوان فردی نخبه منشأ خیر و برکات فراوان برای کشور شد.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی این استان را مهد پرورش علما، فضلا و نخبگان اعلام و تصریح کرد: در حال حاضر ۳ هیئت اندیشه ورز نخبگان در استان فعالیت می‌کنند.

ایزدخواه با بیان اینکه در تحقق اهداف کشور باید به دنبال نخبگان باشیم، گفت: وظیفه بنیاد نخبگان این است که این الگوها را به نسل جوان معرفی کند.

وی با بیان اینکه نخبگان نیز باید زیر نظر اساتید ویژه کار خود را پیش ببرند، یادآور شد: به نمایش گذاشتن دستاوردهای نخبگان نیز سبب آشنایی جامعه با نخبگان و تقویت خود اتکایی و اعتماد به نفس ملی می شود.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

زمان به ضرر استعمارگران رقم می‌خورد /از فتنه‌های آخرالزمان نترسیم

زمان به ضرر استعمارگران رقم می‌خورد /از فتنه‌های آخرالزمان نترسیم

بیرجند- نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: از فتنه‌های آخرالزمان نباید ترسید چرا که رسوا شدن استعارگران زمانه را به ضرر آنان رقم می زند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید علیرضا عبادی صبح یکشنبه در دیدار با با رئیس و جمعی از اعضای بنیاد نخبگان خراسان جنوبی اظهار کرد: شهادت سید آزادگان و جبهه مقاومت سید حسن نصرالله و جان باختگان جمعی از کارگران عزیز در معدن طبس جای تسلیت دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی بیان کرد: از خداوند شادی روح آن عزیزان از دست رفته را طلب می کنیم.

عبادی با اشاره به اینکه انسان بنا به گفته قرآن در طلب علم و آگاهی است، گفت: انسان به این عالم آمده است تا دورانی را برای افزایش آگاهی‌ها و عالم شدن بگذراند و البته این عالم شدن نباید تک بعدی باشد تا به فلاح و رستگاری برسد.

وی با اشاره به اینکه رستگاری با به فعلیت رسیدن استعدادهای انسان میسر می شود، بیان کرد: انسان‌ها همگی نخبه هستند فقط باید با تعلیم و تعلم و سیر و سلوک و البته اطاعت از فرامین الهی استعدادهای خود را شکوفا سازد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه طبق روایات دینی علم در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) به اکمال می رسد، یادآور شد: اگر علم همراه با اخلاق و جهت درست نباشد تبدیل به سموم شیمیایی می شود که در دست صدام قرار می گیرد.

عبادی با بیان اینکه امروزه مردم فلسطین سنبل مظلومیت هستند، گف: این مردم مظلوم از بیش از ۷۰ سال قبل در مقابل اسرائیل ایستادگی می کنند.

وی ادامه داد: کشورهای سلطه گر و استعمارگرها سعی می کنند جوامع بشری را نادان نگه دارند و هر عالمی را با به استخدام خود درآورند و یا اگر تحت امر آنان نشد او را ترور کرده و از میان بردارند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه استعمارگران می خواهند جلوی رشد کشورها را بگیرند، یادآور شد: اما از طرف دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی بر دانش بنیان بودن همه مسائل در کشور تأکید دارند.

عبادی با تأکید بر اینکه بی شک علم و ایمان باید همراه هم باشد، یادآور شد: دین بودن علم تبدیل به خرافه و علم بدون دین موجب جنایت‌ها می شود که نمونه آن را در جوامع امروز می بینیم.

وی گفت: از فتنه‌های آخرالزمان نباید ترسید چرا که رسوا شدن استعارگران زمانه را به ضرر آنان رقم می زند و برای اولین بار هم نیست که جبهه مقاومت یکی از رهبران خود را از دست داده است.

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

مقاومت با شهید شدن سید حسن نصرالله  از بین نمی‌رود

مقاومت با شهید شدن سید حسن نصرالله  از بین نمی‌رود

آیت الله عبادی با اشاره به اینکه تصور نشود که مقاومت و انقلاب به فرد بستگی دارد، گفت: همانطور که امام علی (ع) شهید شد ولی راه، همان راه است. لذا مقاومت هم نمی رود و انرژی متراکم در سیدحسن نصرالله هم به صدها میلیون انسان منتقل می شود لذا دشمن نمی تواند در این جهت بهره برداری کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، آیت الله سید علیرضا عبادی امروز (۸ مهر) در دیدار با جمعی از نخبگان استان ضمن تسلیت شهادت سید حسن نصرالله، اظهار کرد: انسان موجودی است که به تعبیر قرآن به طور فشرده همه چیزدان آفریده شده است و بقیه آن حجاب است که باید برداشته شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: انسان ها همه نخبه هستند اما نوع حجاب ها متفاوت است و اینکه چگونه باید پرده برداری شود، می توان گفت با سیر و سلوک و علم و دانش دست یافتنی است اما تمام تلاش هایی که بشر تا قبل از ظهور حضرت مهدی (عج) می کند بسیار کم است و بعد از ظهور انسان به علم جامع می رسد و تمدنی را ایجاد می‌کند.

آیت الله عبادی با بیان اینکه امروز برخی جهت علم شان درست نیست، گفت: فلسطین ۷۶ سال است که زیر ظلم اسرائیل در حال مقاومت است اما این ظلم فراگیر است و حتی شعور اینکه ظلم هست یا نه از مردم گرفته شده است، لذا آنچه را نخبگان ما دنبال می کنند راه درست است.

به گفته وی؛ تمام تشکیلات بشر متکی به علم است و بدون علم نمی تواند پیشرفت کند لذا از سویی کشورهای سلطه گر سعی می کنند جوامع بشری را نادان نگه دارند و مردم را به سرگرمی ها عادت بدهند آنها را به فحشا و شرب خمر و یا فساد و مال پرستی و دشمنی و اختلاف وادار کنند تا نتواند رشد کند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: رهبری در فرمایشات خود همواره بر دانش بنیانی بودن تاکید دارند چون انسان از طریق دانش و علم همراه با ایمان به رشد می‌رسد ولی اگر این دو همسو نباشند بلای جان همدیگر می شوند، دین بدون علم سر از خرافات در می آورد و در دنیا وحشی گری دنبال می شود آن چیزی که در برخی کشورها رواج پیدا کرده است.

آیت الله عبادی ادامه داد: زمانی که دانش در اختیار وحشی گری قرار بگیرد همه امیدها به این است که شرایط آخرالزمانی پیش بیاید و بشر به یک نتیجه برسد و یک راه جزء بندگی خدا ندارد که بر اساس علم و اخلاق عمل کند و ایثارگر بماند.

به گفته وی؛ نباید از فتنه های آخرالزمانی بترسیم چون رسوایی ها به ضرر منافقین است، آنچه که در شهادت سید حسن نصرالله دیدیم چیز جدیدی نیست، قرآن برای مجاهدین فی سبیل الله؛ دو پیروزی را ارائه کرده است که در آن شکست مفهومی ندارد که یک شهادت است و دیگری غلبه.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ادامه داد: تصور نشود که مقاومت و انقلاب به فرد بستگی دارد، پیامبر(ص) به مرگ و یا قتل از بین رفت مردم به جاهلیت برگشتند؟ نه. مردم در دین خود می مانند. همانطور که امام علی (ع) شهید می شوند ولی راه همان راه است. لذا مقاومت هم نمی رود و انرژی متراکم در سید حسن نصرالله هم به صدها میلیون انسان منتقل می شود لذا دشمن نمی تواند در این جهت بهره برداری کند.

آیت الله عبادی خاطرنشان کرد: کمتر از شهادت برای سید حسن نصرالله متصور نبود همانطور که اجداد او شهید شدند، به زودی شرایط عوض می شود و لبنان و فلسطین با پیروزی از میدان سر در می آورند، این ها آزمایش است و کار از دست خدا خارج نیست.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی:

جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی سرعت گیرد

جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی سرعت گیرد

ایزدخواه گفت: جذب نخبگان در دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی را دنبال کردیم و مواردی محقق شد اما باید سرعت بیشتری بگیرد تا افراد نخبه دغدغه اشتغال نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، محمدمهدی ایزدخواه امروز صبح (۸ مهر) در دیدار نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ضمن تسلیت شهادت سید حسن نصرالله توسط رژیم منحوس اسرائیل، اظهار داشت: دهم مهرماه سالروز تولد شهید مصطفی چمران روز نخبگان نامگذاری شده است، شهید چمران خود یک نخبه بود که به پیروی از امام راحل به کشور آمد و منشا خیر و برکات شد.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی افزود: بنیاد نخگبان استان در تحقق اهداف راهبردی کشور در امور نخبگان به دنبال زمینه سازی اثرگذاری است و در استان با تشکیل هیئت‌های اندیشه ورز نخبگانی سه هیئت اندیشه ورز زیست بومی فناوری، توسعه زنجیره‌های ارزشی استان و تحول و تغییر اقلیم در کنار دستگاه های اجرایی فعال است.

ایزدخواه با بیان اینکه بسیاری از مسائل استان احیاء شده و با نظرات نخبگانی در حال رفع است، گفت: زنجیره‌های ارزش افزوده و سند تحولی آب از فعالیت های شاخص نخبگان استان است.

وی با اشاره به تاکید رهبری بر استفاد از فکر نخبگانی برای حل مسائل کشور، گفت: خوداتکایی و اعتماد به نفس ملی به همت نخگان تقویت می‌شود، در این راستا هسته‌های مسئله محور در استان تشکیل شد و احدهای اقتصادی مسائل را بیان و نخبگان مسائل راحل کردند.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی با بیان اینکه شکوفایی استعدادها در کشور اتفاق افتاده و در نمایشگاه پژوهشی مسائل و راه حل‌های نخبگانی ارائه شد، ادامه داد: استان خراسان جنوبی مهد پرورش نخبگان، فضلا و علما است و وظیفه بنیاد نخبگان معرف این شخصیت‌ها برای نسل جوان است.

ایزدخواه افزود: برنامه‌های تکریم و تجلیل از پدران علم و نخبگان در استان برگزار شد، برای تقویت ساحت فرهنگی نخبگان در کنار ساحت علمی، اردوی زیارتی به مشهد مقدس برای تقویت هویت دینی و معرفتی برگزار کردیم.

وی ادامه داد: فرد نخبه؛ وطن پرست است و استعداد خود را برای کشور به کار می گیرد در اینخصوص سعی شده از ظرفیت نخبگانی استان استفاده کنیم.

رئیس بنیاد نخبگان خراسان جنوبی گفت: استان ما نیاز به تقویت زیرساخت‌های آموزشی دارد لذا با آموزش و پرورش تفاهم نامه ای منعقد کردیم تا مدارس شبانه‌روزی و دارای دانش آموزان کم برخوردار تقویت شوند، تا بازدیدهای علمی و تجهیزات آموزشی به روز شود.

ایزدخواه گفت: جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی را دنبال کردیم و مواردی محقق شد اما باید سرعت بگیرد تا افراد نخبه دغدغه اشتغال نداشته باشند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی

علم بدون ایمان، به خرافات و انحراف کشیده می‌شود

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در دیدار نخبگان گفت:علم بدون ایمان، به خرافات و انحراف کشیده می‌شود.

علم بدون ایمان، به خرافات و انحرافات کشیده می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، نماینده ولی فقیه در استان در دیدار نخبگان به مناسبت هفته ملی نخبگان با تسلیت شهادت سید آزادگان جهان، سید حسن نصرالله گفت: انسان موجودی است که به تعبیر قرآن همه چیزدان آفریده شده است و مابقی آن حجاب است که باید در این زمینه برداشته شود و انسان به این عالم آمده تا دورانی بگذراند تا عالم شود.

آیت الله عبادی افزود: انسان‌ها همه نخبه هستند ولی نوع حجاب‌ها فرق می‌کند و باید بخشی با تعلیم تعلم و بخشی دیگر با سیر و سلوک و عرفان پرده برداری شود.

وی گفت: وقتی که انسان به علم جامع برید، تمدنی مثال زدنی به وجود می‌آورد.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: انسان علم را به دست می‌آورد، اما گاهی جهت آن را رعایت نمی‌کند، مثل حمله اتمی به هیروشیما و یا بمب‌های شیمیایی که در جنگ تحمیلی بر سر مردم ما ریختند.

آیت الله عبادی افزود: مردم فلسطین ۷۶ سال است که در زیر بار این ظلم و ضربات، مقاومت می‌کنند.

وی افزود: تمام تشکیلات بشر متکی به کسب علم است.

نماینده ولی فقیه در استان گفت: کشور‌های سلطه گر سعی دارند مردم را به سرگرمی‌های پوچ عادت دهند تا نتوانند رشد کنند.

آیت الله عبادی گفت: علم باید جهت دار و همراه با ایمان باشد و اگر این دو از هم فاصله بگیرد به انحراف کشیده می‌شود.
وی افزود: علم بدون ایمان به خرافات و انحرافات کشیده می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به اهمیت علم و دانش و استفاده صحیح از آن گفت: وقتی علم راه درست خود را نرود و بدون ایمان باشد به سمت و سوی وحشی گری می‌رود و نتیجه آن زمان کنونی می‌شود که مظلومان و آزادیخواهان جهان در انتظار ظهور هستند.

آیت الله عبادی گفت: از فتنه‌های آخرالزمان نترسید، فتنه نکنید، اما نترسید چرا که رسوایی فتنه گران باعث شده که گذر زمان به ضرر آنان تمام شود.

وی افزود: قرآن برای مجاهدین فی سبیل الله دو پیروزی را برگزیده که هر دو طرف آن خوب است، یکی شهادت و دیگری پیروزی است.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه در زمانه کنونی باید آگاهانه عمل کرد گفت: با شهادت افراد مهم و تأثیرگذار نباید ناامید شد بلکه باید بیش از گذشته، استوار و محکم، راه مقاومت را ادامه داد.

 

وی گفت: شرایط این روز‌ها آزمایش است و آنچه که مهم است برای هر انسان عمل به وظیفه اش است و به زودی شرایط تغییر می‌کند و فلسطین و لبنان با پیروزی از این میدان سخت بیرون می‌آیند.

رئیس بنیاد نخبگان استان نیز با اشاره به ۱۰ مهر روز ملی بنیاد نخبگان گفت: نخبگان در تحقق سند راهبردی کشور نقش بسزایی دارند.

ایزدخواه گفت: تدوین سند اقتصاد استان، تدوین سند تحول حکمرانی آب و تشکیل هیئت اندیشه ورز از جمله اقدامات بنیاد نخبگان استان است.

وی افزود: حل مسائل استان در گرو تشکیل هسته مسئله محور نخبگان است.

رئیس بنیاد نخبگان استان در ادامه بر تکریم و الگوسازی از سرآمدان، بزرگان و پدران علم برای الگو سازی برای نسل جوان نیز تاکید کرد.

ایزدخواه خواستار توجه به دانش آموزان و تقویت زیرساخت‌های آموزشی از سوی مسئولین و عقد تفاهم نامه‌ها با آموزش و پرورش و جذب نخبگان شد.

حمایت از مرکز رشد دانشگاه صنعتی بیرجند نیز از دیگر خواسته‌هایی بود که در این جلسه مطرح شد.

 

 

 

 

نیات واقفان خراسان جنوبی با ۱۹.۲ میلیارد تومان اجرایی شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: نیت واقفان در استان از هفته وقف سال گذشته تا امسال با ۱۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اجرایی شد.
حجت‌الاسلام پرویز بخشی پور، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند حوزه عملکردی این نهاد را در ۳ بخش موقوفات، بقاع متبرکه و قرآن عنوان کرد و اظهار داشت: خراسان جنوبی دارای ۱۰ هزار و ۴۰۰ موقوفه و بیش از ۲۳ هزار رقبه است که در نقاط مختلف استان وجود دارد.وی با اشاره به گستردگی و پراکندگی موقوفات خراسان جنوبی گفت: اما نیروی لازم برای اداره این موقوفات در استان کم داریم به‌طوری که با ۱۱ اداره و یک ستاد تعداد کارکنان این اداره کل کمتر از ۶۰ نفر است.همچنین هیئت‌امنای موقوفات خراسان جنوبی بیش از ۸۰ نفر هستند.وی از تجدید اجاره ۵ هزار و ۵۰۳ رقبه در استان طی هفته وقف سال گذشته و امسال خبر داد و اضافه کرد: همچنین در این مدت ۱۳۳ موقوفه نیز در استان تعیین تکلیف و تنظیم قرارداد اجاره آن انجام شد.مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به این که درگذشته میزان اجاره وقفیات در روستاها را شورای اسلامی همان روستا تعیین می‌کرد و ادامه داد: اما اکنون کارشناسان این اداره خود به‌صورت میدانی به روستاها رفته و اقدام به بررسی موضوع و تنظیم اجاره‌نامه می‌کنند که در این حوزه نیز ۴ هزار و ۱۱۳ بازدید میدانی برای تمدید و تجدید قرارداد اجاره در استان انجام شد.بخشی پور از سنددار شدن هزار و ۵۲۰ موقوفه در خراسان جنوبی از هفته وقف سال گذشته تا امسال خبر داد و گفت: برخی از موقوفات در دفاتر ثبت‌اسناد مراحل ثبت آن انجام شده که با بررسی این دفاتر در استان ۳۰ موقوفه تعیین تکلیف شد.

اجرایی شدن نیت واقفان

وی به واگذاری تعدادی از موقوفات خراسان جنوبی به ادارات و نهادهای مختلف از جمله آموزش‌وپرورش، بهداشت و درمان و… اشاره کرد و ادامه داد: در این زمینه نیز ۱۰۰ موقوفه شناسایی شد.همچنین ۱۶۸ موقوفه نیز در اجاره نهادهای اجرایی با میزان اجاره اندک بود و این که نیت واقف هم با آن چه اجاره داده شده بود تفاوت داشت به همین واسطه تجدیدنظر در این موقوفات صورت گرفت.این مقام مسئول با بیان این که به‌عنوان مثال یکی از موقوفه‌هایی که در اجاره بخش درمان است یکی از نیات واقفان در زمینه دارو و درمان است افزود: اما این موقوفه ۳۰ نیت دارد که در این موقوفه نیز تجدیدنظر در تنظیم اجاره و اجرای نیت واقف صورت گرفت. مصداق دیگر در این زمینه ساخت‌وساز روی زمین وقفی است که این زمین‌ها سال ۶۲ واگذار شده است که مسکن و شهرسازی قرار شده ۴ هزار مترمربع زمین به اوقاف بازگرداند. بخشی پور در ادامه به در جریان بودن ۷۸ پرونده وقفی در مراجع قضایی اشاره کرد و گفت: کل آرا صادره ۱۶۳ رأی است که از این تعداد ۱۰ رای علیه و ۱۵۳ رای به نفع موقوفات صادر شده است. مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی کل نیات اجرایی‌شدن واقفان را در استان ۱۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و یادآور شد: از هفته وقف سال گذشته تا امسال ۴۱ وقف جدید به ارزش ۵۰ میلیارد تومان با نیات مختلف در خراسان جنوبی به ثبت رسیده که بیشترین وقفیات نیز مربوط به شهرستان قائنات است.
بخشی پور در ادامه با اشاره به برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم با حضور هزار و ۶۰۰ نفر در استان و راهیابی ۱۲۸ نفر به مرحله استانی اشاره کرد و گفت: در استان ۲ مدرسه حفظ مجازی قرآن کریم داریم.وی در پایان از اجرایی‌شدن ۹ هزار و ۹۰ متر کار عمرانی، توسعه و… در بقاع متبرکه خراسان جنوبی خبر داد.