اخبار خراسان جنوبی

به‌دنبال توسعه شهرک‌های صنعتی هستیم

 

 

به‌دنبال توسعه شهرک‌های صنعتی هستیم

معاون برنامه‌ریزی و سرپرست امور متقاضیان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: به‌دنبال توسعه شهرک‌های صنعتی هستیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سیدحسن غضنفری در بازدید از مرز ماهیرود و گفت‌وگو با ریاست سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اظهار کرد: هدف ما از سفر به استان خراسان جنوبی آشنایی با توانمندی‌ها و توسعه زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی است.

وی عنوان کرد: در این سفر دو روزه از ناحیه صنعتی مود، شهرک صنعتی سنگ سربیشه، شهرک صنعتی سربیشه، مرز ماهیرود، شهرک صنعتی بیرجند و شهرک صنعتی شهید رحمانی شهرستان خوسف بازدید خواهیم کرد.

معاون برنامه‌ریزی و سرپرست امور متقاضیان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: به دنبال توسعه شهرک‌های صنعتی هستیم.

مرتضی صفدری‌زاده نیز در این دیدار گفت: استان خراسان جنوبی، استعداد رشد بیشتری در تمامی زمینه‌ها را دارد.

وی با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های استان خراسان جنوبی منبع بزرگ نیروی انسانی خوب و کارآمد است، افزود: استان خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی است که نیروی انسانی بسیار خوب، مردمانی تحصیل کرده و با فرهنگ دارد. خوشبختانه در چند سال اخیر هم مرز ماهیرود پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته و دارد.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه خوشبختانه مرز ماهیرود در سال‌های اخیر توانسته است به خوبی در کشور ظاهر شود افزود: در حال حاضر سرمایه‌گذاران تجار در مرز ماهیرود آرامش خاطر دارند.

وی با تاکید بر اینکه افغانستان کشوری در حال توسعه است، افزود: در حال حاضر زیرساخت‌های آب، برق و گاز در مرز ماهیرود فراهم است.

صفدری‌زاده گفت: ما در سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی سازمانی خصوصی، خدماتی، صنعتی با گرایش عام هستیم.

مدیرعامل معدن طبس: در کنار خانواده جانباختگان هستیم

 

مدیرعامل معدن طبس: در کنار خانواده جانباختگان هستیم

مدیرعامل شرکت معدنجو گفت: اجازه نخواهیم داد که همکاران ما در معدن‌جو خود را تنها یا بی‌سرپناه ببینند و به طور یقین در کنار آنها خواهیم بود و خود را یک خانواده می‌بینیم.

محمد مجتهدزاده در حاشیه عیادت از مصدومین حادثه انفجار معدن زغال سنگ معدنجو در پاسخ به مطالبه خبرنگار تسنیم در طبس و اعضای هیئت اجرایی خانه کارگر طبس، برای رفع فوری مشکلات مالی حاکم بر حادثه‌دیده‌گان معدن گفت: ضمن ابراز تأسف از حادثه معدنی و تسلیت به خانواده جان‌باختگان، اجازه نخواهیم داد که همکاران ما در معدن‌جو خود را تنها یا بی‌سرپناه ببینند و به طور یقین در کنار آنها خواهیم بود و خود را یک خانواده می‌بینیم.

وی ضمن عذرخواهی از مردم و همکاران خود برای حادثه پیش‌آمده در معدن زغال سنگ معدنجو طبس، تصریح کرد: براساس مصوبه هیئت مدیره شرکت، علاوه بر پرداخت دیه کامل و حق و حقوق قانونی همکاران متوفی پس از سیر مراحل اداری؛ به طور فوری از چهارشنبه ۴ مهرماه مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان به حساب یکی از اعضای خانواده جان‌باختگان حادثه معدن واریز می‌شود تا گوشه‌ای از مشکلات مالی آنها در حال حاضر حل شود.

مجتهدزاده تصریح کرد: این مبلغ برای مصدومین حادثه مذکور ۵۰ میلیون تومان است که علاوه بر پرداخت هزینه‌های کامل درمان و اقامت همراه بیمار برای رفع فوری مشکلات مالی به حساب یکی از اعضای خانواده همکارمان واریز می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت زغالسنگ معدنجو طبس همچنین از تصویب پرداخت حقوق کامل تا زمان بهبودی برای مصدومین توسط شرکت معدنجو خبر داد و افزود: تا امروز حقوق معوقه نداشته‌ایم و از این پس نیز تمام تلاش ما بر این است که حقوق همکاران ما به موقع پرداخت شود و مصدومین نیز تا برگشت به کار یا تعیین تکلیف پرونده کاری آنها نیز این حقوق را دریافت خواهند کرد.

عزت‌الله قاسمی، رئیس هیئت مدیره شرکت معدنجو که در عیادت از مصدومان حادثه معدن زغال سنگ؛ مجتهدزاده را همراهی می‌کرد، مصوبات اعلام شده توسط وی را تأیید کرد.

خبرنگار تسنیم در طبس همچنین به عدم پرداخت حق بیمه چندتن از کارگران تازه وارد به معدن که کمتر از ۱۵ روز از شروع کار آنها می‌گذرد اما دچار حادثه شده‌اند؛ انتقاد کرد که مدیرعامل معدنجو در پاسخ به این موضوع، دستور داد: حق بیمه کارگران مذکور تا پایان چهارشنبه ۴ مهر به سازمان بیمه تأمین اجتماعی واریز شود که کارگران مذکور تحت پوشش خدمات این بیمه قرار گیرند.

مدیرعامل معدنجو تاکید کرد: از آنجاکه براساس قانون، حساب حقوقی کارگران حادثه دیده تا تعیین تکلیف قضایی مسدود خواهد بود؛ یکی از اعضای درجه یک خانواده کارگران جان‌باخته و مصدوم حادثه معدنی طبس، نسبت به ارائه شماره حساب بانکی دیگری غیر از حساب همکاران مذکور به امور اداری و مالی اقدام کنند که پرداخت‌های مصوب اخیر هرچه سریعتر انجام شود.

برگزاری مراسم بزرگداشت جانباختگان حادثه معدن طبس

مراسم بزرگداشت جانباختگان حادثه معدن معدنجوی در طبس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مراسم بزرگداشت جانباختگان حادثه معدن معدنجوی با حضور برخی خانواده های جانباختگان این حادثه، مردم، مسئولان و نیروهای انتظامی و نظامی در هیئت ابوالفضلی شهر طبس برگزار شد.

 

 

 

 

ابلاغ سلام و دلجویی رهبر معظم انقلاب به خانواده یکی از جان باختگان معدن زغال سنگ طبس در بیرجند

سلام رهبر معظم انقلاب از سوی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به خانواده یکی از جانباختگان حادثه معدن معدنجوی طبس ابلاغ شد.

دلجویی نماینده رهبرانقلاب از خانواده جانباخته حادثه معدن معدن جوی طبس
آیت الله عبادی ، نماینده ولی فقیه در استان در دیدار با خانواده‌ی شادروان محمد سنجری
با ابلاغ سلام و تسلیت رهبر معظم انقلاب به این خانواده، از آنان دلجویی کرد و گفت: مرگ در راه خدمت به جامعه جهاد فی سبیل الله است.

مرحوم محمد سنجری ۳۴ سال سن داشت که در حادثه نشت گاز متان و انفجار در معدن زغال سنگ معدنجوی طبس جان خود را از دست داد.

گرامیداشت هفته دفاع مقدس

روایت دفاع مقدس در کانون خراسان جنوبی

روایت دفاع مقدس در کانون خراسان جنوبی

نشست روایت دفاع مقدس در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌جنوبی؛ نشست روایتگری و تبیین دفاع مقدس با حضور راوی و جانباز محمد علی ذاکریان به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید.

روایت و تبیین واقعیت‌ها و دستاوردهای دفاع مقدس جهت جلوگیری از تحریف واقعیت ها و یادآوری دلاورمردی‌های این بزرگ مردان از اهداف اصلی برگزاری این نشست بود.

ذاکریان راوی دفاع مقدس ضمن صحبت پیرامون خاطرات آن روزها از نقش پر رنگ زنان و حمایت خانواده ها در پشت جبهه و تاثیر در روحیه رزمندگان سخن گفت. وی با تاکید بر صحبت مقام معظم رهبری در خصوص اینکه که عقلانی‌ترین و مدبرانه‌ترین برنامه‌های ایران دفاع مقدس بوده، افزود: دفاع مقدس تبدیل یک تهدید بزرگ به یک فرصت جهت الگوگیری جهان از ملت ایران شد. شایان ذکر است ویژه برنامه‌های هفته دفاع مقدس در مراکز کانون در حال برگزاری است وکانون سربیشه نیز امروز با حضور بر گلزار شهدا، روایتگری ایثارگری این عزیزان را برای کودکان داشت.

 

 

ظرفیت ناوگان شهری بیرجند ۱۵ درصد افزایش یافت

ظرفیت ناوگان شهری بیرجند ۱۵ درصد افزایش یافت

 رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند گفت: ظرفیت ناوگان حمل و نقل درون شهری در آغاز سال تحصیلی جدید برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان بیرجند ۱۵ درصد افزایش یافت.

سید محمود حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون ۶۵ دستگاه اتوبوس در خطوط شهری بیرجند فعال است که از ساعت ۵:۳۰ تا ۲۰:۳۰ مشغول ارایه خدمات هستند.

وی با بیان اینکه سرانه جابه‌جایی مسافر در زمان فعالیت مدارس روزانه ۴۴ هزار نفر است عنوان کرد: میانگین انتظار در خطوط هر ایستگاه متناسب با تعداد اتوبوس آن خط بین ۲۰ تا ۲۵ دقیقه است.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند یادآور شد: خطوطی که یک دستگاه اتوبوس دارند میانگین انتظار در هر ایستگاه ۶۰ دقیقه است.

وی گفت: اگر در برخی خطوط مسافر بیش از ناوگان فعال باشد اتوبوس کمکی در نظر می‌گیریم.

 

 

 

 

برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری معدن چی حادثه معدن طبس در خور

معدن چی که در روز تولدش در حادثه‌ی معدن معدنجوی طبس شمع زندگی اش خاموش شد امروز بر روی دستان مردم شهید پرور خور شهرستان خوسف تشییع و به خاک سپرده شد. جواد بهمدی از جانباختگان حادثه معدن معدنجوی طبس از روستای خور خوسف روز گذشته با تلاش امدادگران از اعماق زمین به خارج تونل هدایت شد. وی که متولد ۱ مهر ۱۳۷۳ است در سالروز تولدش درگذشت.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌جنوبی:

۵۰ همسر پیشکسوت دفاع مقدس در خراسان جنوبی تجلیل شدند

۵۰ همسر پیشکسوت دفاع مقدس در خراسان جنوبی تجلیل شدند

فلاحی گفت: به مناسبت هفته دفاع مقدس از ۵۰ نفر همسران پیشکسوت دوران دفاع مقدس تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، غلامرضا فلاحی امروز (۴ مهر) در پنجمین مراسم سراسری جهاد و مقاومت با گرامیداشت چهل و چهارمین سالگرد هفته دفاع مقدس اظهار کرد: بیش از ۲۳۰ هزار شهید در دوران مقدس جان خود را برای میهمن اسلامی فدا کردند که باید به همه رزمندگان، آزادگان و جانبازانی که این عظمت و عزتمندی را آفریدند، تبریک گفت.

 

وی با تأکید بر ثبت و ضبط خاطرات پیشکسوتان دفاع مقدس، افزود: همه دستگاه‌های فرهنگی می‌بایست از ظرفیت این گنجینه‌ها نهایت بهره را ببرند و اسناد و مدارک را تبدیل به تولیدات دفاع مقدس کنند.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌ جنوبی خواستار کار فرهنگی مستمر بر اساس آسیب‌های موجود در جامعه شد و تصریح کرد: دشمن به دنبال این است که عظمت دفاع مقدس را بشکند و از انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان جلوگیری کند.

 

فلاحی تأکید کرد: همگان مدیون دفاع مقدس هستیم و باید توان و جدیت و دغدغه‌مندی خود را بالا ببریم چرا که فرهنگ دفاع مقدس تکمیل‌کننده باقی فرهنگ‌ها بوده است.

 

وی با اشاره به تجلیل و تکریم پیشکسوتان دفاع‌مقدس تصریح کرد: در سال ۹۹ تصمیم براین گرفته شد، ۳۰ هزار رزمنده یکبار در طی پنج سال تکریم شوند و به هر سازمان ۶ هزار نفر سهمیه داده شدکه در غالب گروه‌هایی از رزمندگان دفاع‌مقدس تجلیل به عمل آید.

 

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌ جنوبی افزود: امسال پایان پنج سال اول بود و امروز به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس از ۵۰ همسر پیشکسوت دفاع مقدس تجلیل شدند.

 

فلاحی در پایان موزه دفاع‌مقدس را هویت‌ساز این منطقه دانست و گفت: در خصوص موزه دفاع مقدس غفلت صورت گرفته که البته در دولت سیزدهم سنگ تمام گذاشته  شد و باید همت شود در دولت چهاردهم این مسیر ادامه یابد تا این پروژه تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

 

گفتنی است، در پایان این مراسم از ۶۰ عنوان کتاب در موضوعات مختلف دفاع مقدس و مقاومت که به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی و همکاری برخی سازمان‌ها و یگان‌های نظامی و انتظامی تولید و به چاپ رسیده است، رونمایی شد.

 

 

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی:

مقاومت در ایران اسلامی ایجاد امنیت کرده است

مقاومت در ایران اسلامی ایجاد امنیت کرده است

آیت‌الله عبادی گفت: مقاومت ملت ایران ایجاد امنیت کرده و امروز ایران اسلامی از امن‌ترین نقاط دنیا است.

آیت الله سیدعلیرضا عبادی در جمع سربازان سپاه انصارالرضا علیه السلام استان به مناسبت روز سرباز اظهار کرد: تمام این عالم قانون است و هر چیزی بخواهد بقاء پیدا کند متکی به قانون می‌باشد.

 

وی با بیان اهمیت امنیت در کشور و نقش موثر سربازان در ایجاد آن، گفت: دنیای قانون‌شکن مثل درنده هار به جان، مال و ناموس مردم افتادند و برای  هیچ کسی امنیت قائل نیستند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به نقش سربازان در دوران هشت سال دفاع مقدس و موقعیت کنونی، افزود: مقاومت ملت ایران ایجاد امنیت کرده و امروز ایران اسلامی از امن‌ترین نقاط دنیا است.

 

آیت‌الله عبادی ادامه داد: دوران سربازی علاوه بر آمادگی و توانمندی سربازان جوان برای دفاع از امنیت کشور، آنان را برای زندگی آینده و خودسازی نیز آماده می‌کند که باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد.

 

امام جمعه بیرجند با اشاره به اینکه تفکر لیبرال دموکراسی غرب هیچ قانونی را قبولی ندارد، افزود: جنایات استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی منحصر به فلسطین و غزه نیست و همه انسان‌های آزاده باید از مظلومیت مردم فلسطین دفاع کنند.

 

وی تأکید کرد: لیبرال غرب تا هر جایی که بتواند امنیت را از جامعه بشری سلب می‌کند و از ۵۰۰ سال قبل کارشان همین بوده و باید بیوگرافی اروپاییان وحشی به درستی در جامعه تبیین شود.

 

عبادی یادآور شد: آنچه که امروز به عنوان ایالات متحده امریکا مطرح است که در واقع امریکایی نیستند و امریکایی‌ها سرخپوست‌های بومی هستند، اروپایی‌های رذل وقتی راه پیدا کردند به این قاره، حدود ۱۰۰ میلیون برآورد جمعیت آمریکای آن روز بوده اما ۸۰ میلیون از این مردم را قتل عام کردند و روی قبر آنها ایالات متحده را ساختند.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با تأکید اینکه غربی‌ها هر چه می‌گویند فریب و دروغ است و هدف اصلی آنان سلطه بر جهان است، افزود: کم‌ هزینه‌برتر در برخورد با استعمارگران اروپایی و ظلم، مقاومت است اما اگر تسلیم آنان شوید بر شما سلطه می‌یابند.

 

وی با اشاره به اینکه پرهزینه‌برتر از هر برخوردی تسلیم دشمن شدن است، گفت: تسلیم ظلم نشدن درسی می‌باشد که دین و مکتب امام حسین(ع) داده است.

 

سردار یوسفی- جانشین فرمانده سپاه انصاالرضای استان نیز در این مراسم با اشاره به حضور ۲.۵ میلیون نفر سرباز در دوران دفاع مقدس در کشور اظهار کرد: در این دوران ۳۹ هزار شهید تقدیم انقلاب و اسلام شده است.

 

وی افزود: در دوران هشت سال دفاع مقدس نیز این نیروهای جوان بودند که جنگ را اداره کردند و افتخار آفریدند و مهمترین ویژگی آنان اطاعت‌پذیری از ولایت فقیه بود.

 

 

 

 

روحیه مقاومت و ایثار به سراسر منطقه صادر شده است

رضایی با تأکید بر اینکه روحیه مقاومت و ایثار امروز به سراسر منطقه و جهان صادر شده است و مردم در مقابل رژیم صهیونیستی بپاخواستند، گفت: این روحیه و ویژگی با خون شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس صادر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، سجاد رضایی امروز چهارشنبه (۴ مهر) در آیین یادبود بسیجی شهید محمدرضا فرهادی تنها شهید خبرنگار استان اظهار کرد: سال گذشته یادواره شهید فرهادی را در سالروز شهادت این شهید والامقام در پنجم خردادماه برگزار کردیم.

 

وی افزود: امسال آیین یادبود شهید فرهادی را به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس با سبکی جدید در جوار مزار این شهید در قطعه یک گلزار شهدای بیرجند برگزار کردیم.

 

مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی با بیان اینکه این روزها به سالگرد هفتم اکتبر که آغاز جنگ غزه و رژیم صهیونیستی نزدیک می‌شویم، گفت: نزدیک به یکسال است که مردم فلسطین در مقابل جنایات رژیم منحوس صهیونیستی مقاومت کردند.

 

رضایی ادامه داد: اکنون هم شاهد وحشی‌گری این رژیم غاصب به لبنان هستیم و حزب الله و مردم قهرمان لبنان در مقابل این جنایات و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند.

 

وی با تأکید بر اینکه روحیه مقاومت و ایثار امروز به سراسر منطقه و جهان صادر شده است و مردم در مقابل رژیم صهیونیستی بپاخواستند، افزود: این روحیه و ویژگی با خون شهدای دوران هشت سال دفاع مقدس صادر شده است.

 

مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: برکت خون شهدا دارد ما را به سمت ظهور و تمدن اسلامی پیش می‌برد.

 

رضایی گفت: به برکت همین خون شهداست که از دل نوجوانان و جوانان و مردم عادی، پدیدار شده و امروز رخدادهای عظیم جهانی را ایجاد می‌کند به نحوی که همه بشریت برای این رخداد عظیم آماده می‌شوند.

 

وی افزود: این روزها که طب جنگ نواخته شده و مرد از نامرد شناخته می‌شود، باید ببینیم در کدام سمت تاریخ ایستاده‌ایم، جبهه حق یا باطل؟

 

مسئول بسیج رسانه خراسان جنوبی تأکید کرد: امیدواریم با سردمداری جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت به زودی شاهد برچیده شدن رژیم منحوس صهیونیستی باشیم و فعالان رسانه‌ای نیز در این جهاد نرم در کنار جبهه سخت نقش‌آفرینی کنند.

 

 

 

اجتماع حوزویان شهر بیرجند در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از جبهه مقاومت و ملت لبنان

حوزویان شهر بیرجند در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از جبهه مقاومت و ملت لبنان تجمع کردند.

اجتماع حوزویان شهر بیرجند در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت از جبهه مقاومت و ملت لبنان

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی در این مراسم با بیان اینکه آمریکا و اسرائیل امروز در حال جان کندن هستند، گفت: کار‌های رژیم صهیونیستی جنون آمیز است و چاله قبر خودش را می‌کند و برای نابودی کامل اسرائیل باید کشور‌های اسلامی وحدت داشته باشند.
آیت الله عبادی با بیان اینکه یکی از ضروریات دین، جهاد و دفاع است، افزود: چرا که اگر دفاع نباشد و سلطه دشمن کامل شود بر بشر همه چیز حتی مرگ را تحمیل می‌کنند و قانونی ندارند و حدودی را نمی‌شناسند.
وی گفت: دفاع و جهاد واجب و جز ضروریات دین است و اگر در هر زمانی به موقع انجام شود، کم هزینه‌تر برای جامعه بشری از همه چیز، مقاومت و ایستادگی است و در صحنه میدانی هم جواب می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: تمام تلاشمان این است که امنیت را ایجاد کنیم و امنیت ایجاد نمی‌شود مکر اینکه ظالمان را از میان برداریم و مقاومت کم هزینه‌ترین راه برای جامعه‌ای است که می‌خواهد خودش را حفظ کند.
آیت الله عبادی با اشاره به اینکه برخی تصور می‌کنند که سلطه خواهی آمریکا مربوط به انقلاب است، افزود: قبل از انقلاب، کشور و امورش دست استکبار بود و در داخل هیچ کس هیچ اختیاری نداشت و مرگ و سکوت حاکم بود و می‌خواستند بر همه جهان سلطه کنند یعنی همه جهان مثل فلسطین مظلوم شود.

وی گفت: آخرین حلقه‌ای که برای سلطه جهان پیاده کردند بحث دو قطبی کردن جهان بود و آن چه استعمار‌ها ریخته بودند به نهایت رسیده بود، اما خدا بیکار ننشسته بود و بندگانش را رها نکرد.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: آنچه جهان را نگه داشت، وجود انقلاب اسلامی بود که جلوی سلطه استعمار را گرفت و این فرصت را داد تا بشر از خودش دفاع کند و امروز انقلاب اسلامی چه در بُعد بشری و چه زاویه الهی، راه نجات انسان‌ها را پیاده کرده است.

آیت الله عبادی با بیان اینکه امام راحل فرمودند که اولین ماموریتم تشکیل حکومت اسلامی و دوم آگاهی جهانی است، افزود: در عین حال که برخی غافل و بی تفاوت هستند امروز سراسر جهان حتی مردم کشور‌های غربی بیدار شده اند.

وی گفت: این بیداری جهانی حاصل شده است و امام راحل آن قدرت پوشالی استعمار را شکست و کسانی که به پیروی از ولایت تا پای جان ایستادند کار آمریکا و اسرائیل را به امروز رساندند که در حال جان کندن است.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: کار‌های اسرائیل جنون آمیز است و چاله قبر خودش را می‌کند و برای نابودی کامل اسرائیل باید کشور‌های اسلامی وحدت داشته باشند و برای این موضوع راهی جز مقاومت و جهاد راه دیگری وجود ندارد.

 

 

 

 

 

در یک سال گذشته بیش از ۱۵۰۰ گردشگر خارجی به خراسان جنوبی سفر کردند.

شاهوردی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: از مهر پارسال تا مهر امسال ۱میلیون و ۳۳۰ هزار و ۸۵۰ گردشگر به استان آمدند که ۱۵۰۵ نفر از آنها خارجی بودند؛ این مسئله نشانگر این است که استان دارد به عنوان مقصد گردشگری تعریف می‌شود و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری در استان رو به افزایش است.

او افزود: دو سال پیش ۱۹۴ مورد تأسیسات گردشگری فعال در استان داشتیم که هم اکنون این آمار به ۲۳۸ مورد فعال رسیده و تعدادی تأسیسات هم در حال تکمیل است.

شاهوردی بیان کرد: در حوزه اقامت، نسبت به سایر استان‌ها ظرفیت پذیرش کمتری داریم و باید استان مقصد باشیم؛ در شهرستان‌هایی که به موضوع اقامت کمتر پرداخته شده شاهد افتتاح طرح‌های در حوزه اقامت خواهیم بود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: در حوزه گردشگری یک سری زیرساخت‌های نیاز داریم، به طور مثال در آسیب شناسی که انجام شد متوجه شدیم که ۹ راهنما یا همان لیدر در استان وجود دارد که هم اکنون تعداد آنها به ۳۵ نفر رسیده و یک انجمن برای این مورد وجود دارد که به آنها مجوز داده‌ایم تا با برگزاری تور استان را به سایر گردشگران معرفی کنند.

او عنوان کرد: پارسال در خصوص تعیین زمان مشخص برای حضور گردشگر در استان کار کردیم البته که استان به لحاظ جغرافیایی در چهار فصل می‌تواند مورد بازدید قرار بگیرد؛ ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری معدن و کشاورزی داریم که باید نسبت به معرفی آنها تلاش کرده و به مدیران تلنگری در جهت نگاه خاص به این مسئله بزنیم، زیرا معتقدیم علاوه بر تور‌های خارجی در فصل‌های برداشت باید تور‌های داخلی داشته باشیم که هم‌وطنانمان در کشور نیز استان را به عنوان مقصد انتخاب کنند.

شاهوردی تصریح کرد: امسال در ۶ شهرستان از نهبندان تا فردوس افتتاح پروژه داریم که ۲۵۵ اشتغال به صورت مستقیم و غیر مستقیم مرتبط با آنها ایجاد می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار کرد: حجم سرمایه‌گذاری در یک سال گذشته در استان ۳۹۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است، بیش از ۱۱ میلیارد تومان برای زیر ساخت تأسیسات هزینه کرده‌ایم،۲۹ موافقت اصولی در حوزه تأسیسات گردشگری صادر کردیم، ۱۳ پروانه بهره‌برداری صادر و ۶۹ مورد تمدید پروانه بهره برداری داشتیم، ۴۵۰ مورد بازدید از مراکز گردشگری داشته و ۳۲ مورد پروانه استانداردسازی برای تأسیسات صادر شده است.

 

 

 

اخبار کوتاه ورزشی

* مهدی میری دوچرخه‌سوار شهرستان نهبندان به مسابقه بین المللی کوهستان،کراس کانتری کلاس دو جهانی به میزبانی کشور ایران اعزام شد.

 *عباس یعقوبی مسابقه بین چادرملو اردکان و مس رفسنجان از سری مسابقات هفته ششم لیگ برتر فوتبال کشور(جام خلیج فارس) را به عنوان کمک داور قضاوت کرد. این اولین حضور یک داورقاینی در لیگ برتر فوتبال کشور است.

* تیم دارت بانوان بزرگسال استان، با ترکیب زهرا رجبی، ملیحه قریشی زادگان، مائده عطایی و زهرا مومن به رقابت های پنج جانبه خراسان رضوی جام دارت مارکت اعزام و در رقابت چهار نفره مغلوب تیم بزرگسالان دارت کشور شدند و به مقام دوم رسیدند. همچنین در رقابت های دارت انفرادی بانوان زهرا رجبی به مقام سوم مشترک این مسابقات دست یافت. در بخش آقایان نیز، ابوالفضل علیزاده، مجتبی فروتن مقدم، حمید مرادی و جواد زیدری به مصاف رقبای خود رفتند و ابوالفضل علیزاده پس از مهرداد سیفی از تیم ملی و جلال حاجی آبادی از خراسان رضوی به مقام سوم مشترک مسابقات رسید.

*به مناسبت هفته دفاع مقدس مسابقات تیراندازی ویژه کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان در محل سالن تیراندازی استادیوم تختی برگزار شد و به ترتیب سیدحسین رضایی اول، دکتر علیشاهی و دکترعامری به صورت مشترک دوم و مهدی زیبائیان سوم شدند.

کارگران، قربانی معادن نا ایمن

کارگران، قربانی معادن نا ایمن

حادثه تلخ انفجار در معدن «معدنجو»‌ طبس که منجر به جان باختن ۴۹ نفر از معدنکاران خدوم و زحمتکش شد، تلنگری بر توجه بیشتر به سرمایه‌گذاری به‌منظور ایمن‌سازی معادن سراسر کشور است تا دوباره شاهد حوادث غمبار از این دست نباشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، حادثه دردناک تصاعد آنی گاز متان در ۲ معدن شرکت «معدنجو» طبس در شامگاه شنبه (۳۱ شهریور) منجر به محبوس شدن کارگرانی شد که در شیفت شب مشغول به کار بودند. حادثه تلخ نشست گاز در بلوک B و C باعث شد تا ۶۹ کارگر دچار حادثه شوند. تعدادی از این کارگران مصدوم، تعدادی محبوس و تعدادی دیگر دچار خفگی شدند و ۴۹ نفر از آنان جان خود را از دست دادند.

این حادثه به قدری جانسوز بود که سه روز عزای عمومی اعلام شد و رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت به خانواده‌های داغدار، بر لزوم بیشترین تلاش برای امدادرسانی به کارگران تاکید کردند. در همین راستا وزرای صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محل حادثه طبس حضور پیدا کردند و در جلسه ای مشترک، تصمیماتی به منظور پرداخت حقوق و دستمزد جانباختگان حادثه معدن طبس و نحوه حمایت‌های بیمه ای از خانواده های ایشان اتخاذ کردند.

همچنین سخنگوی قوه قضاییه درباره حادثه دردناک طبس اعلام کرد که بلافاصله دستگاه قضایی پس از وقوع حادثه با دستور ریاست قوه قضائیه برای بررسی وضعیت و برخورد با قصور احتمالی ورود کرد. همچنین به دادستانی کل کشور و سازمان بازرسی کل کشور نیز دستور داده شد تا اقدامات قانونی لازم را انجام دهند تا از تکرار این حوادث جلوگیری شود.

هر چند حضور مسئولان و ارائه حمایت های مادی و معنوی مرحمی بر زخم بازماندگان حادثه معدن است، اما نیاز است تا با سیاست گذاری ها جلوی اینگونه حوادث گرفته شود تا با وقوع حادثه ای در معدنی دیگر، داغ خانواده ها تازه نشود.

این نخستین باری نیست که کارگران در معادن محبوس یا جان می دهند، بلکه بررسی آمارها در ۱۵ سال گذشته نشان می دهد که داستان تلخ جان باختن ۴۳ نفر از معدنچی‌ها در معدن «یورت» استان گلستان در سال ۱۳۹۶، در معدن طبس تکرار شده است.

کارگران، قربانیان ایمنی معادن

پیش از این نیز از سال های ۱۳۸۸ تا سال گذشته ۶۵ نفر در معادن محبوس و جان باختند که بیشترین این حوادث برای معدن یورت استان گلستان با ۴۳ کارگر و کمترین حادثه برای معدن «ونارچ» استان قم با یک کارگر گزارش شده است. البته معادن «باب نیروز» شهرستان زرند با ۱۲ جان باخته، معدن «اشکلی» هجدک استان کرمان با پنج جان باخته و معدن «یال» طبس با چهار جان باخته نیز یادگار حوادث دردناک جان باختن کارگرانی هستند که در عمق زمین برای امرار معاش دست و پنجه نرم می کنند.

بررسی حادثه معدن یورت استان گلستان نشان می دهد که مسائلی همچون کافی نبودن سیستم تهویه مناسب، نبود مسیرهای کمکی برای کمک به تهویه تونل، ارائه ندادن آموزش‌های لازم به کارگران، مجهز نبودن لکوموتیوها به تجهیزات رادیاتور اگزوز و نبود تشکیلات امداد و نجات و مدیریت بحران، منجر به حادثه شده و جان کارگران را گرفته است.

هر چند هنوز دلیل حادثه معدن طبس به صورت دقیق مشخص نشده است، اما کارشناسان حوزه معدن معتقد هستند که نبود ایمنی و عدم سرمایه گذاری در بخش معدن باعث بروز چنین حوادثی می شود. این در حالی است که با توسعه مکانیزاسیون و استفاده از تجهیزات مدرن، به طور قطع به سمت صنعتی سازی در معادن رفته و از این گونه حوادث کاسته می شود.

مکانیزاسیون و استفاده از تجهیزات مدرن در معادن

«سعید صمدی» دبیر انجمن زغالسنگ کشور درخصوص نوسازی تجهیزات و سرمایه گذاری در معادن برای کاهش حوادث می‌گوید: معادن زغال در چند سال اخیر مغفول مانده است و به جای سرمایه گذاری در معادن و خرید از معدنکاران داخلی، بیشتر بر واردات تاکید شده است.

به گفته وی، بر اساس آخرین آمارها ۸۰۰ میلیون دلار زغال‌سنگ در سال ۱۴۰۱ وارد کشور شده است که اگر ۸۰ میلیون دلار به بخش معادن اختصاص پیدا می کرد امروز شاهد چنین حوادثی نبودیم، ضمن اینکه برای تجهیز ایمنی معادن ۳۰ میلیون دلار نیاز داریم.

وی تاکید کرد: ما نگران وضعیت سایر معادن و معدنکاران هستیم، معادن زغال‌سنگ کشور نیازمند رسیدگی و اختصاص تسهیلات است تا ضمن جلوگیری از خروج ارز بتوانیم ایمنی معادن را حفظ کنیم و شاهد چنین حوادث دردناکی نباشیم.

همچنین، حرکت به سمت مکانیزاسیون معادن در راستای افزایش سطح فناوری و استفاده از تجهیزات مدرن و فناورانه در معادن با هدف جلوگیری از ارزبری، کاهش نیروی کار در معادن و افزایش تولید از دیگر مباحث مورد تاکید دبیر انجمن زغالسنگ کشور بود.

تاکید بر ارتقای امنیت و سلامت کارگران در معادن با بروزرسانی تجهیزات

«محمدرضا بهرامن» رئیس خانه معدن ایران نیز در باره حوادث معادن به خاطر نبود استانداردهای لازم ایمنی و سرمایه گذاری در این عرصه، پیش از این هشدار داده و گفته بود که وضعیت ایمنی و سلامت کارگران در معدن زغال سنگ کشور در بدترین حالت خود قرار دارد.

وی با تاکید بر نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات معادن زغال سنگ گفت: قدیمی بودن تجهیزات و ماشین آلان معادن زغال سنگ از یک سو مشکلاتی را ایجاد کرده است و از طرف دیگر، تجهیزات ایمنی معادن زغال نظیر دستگاه‌های هشدار دهنده گازهای خطرناک، سیستم‌های ضدجرقه، تهویه مطلوب و امکانات مربوط به نگهداری از سقف و دیواره های معادن به شدت ناکارا هستند و هر لحظه این خطر وجود دارد که با انفجاری مهیب و یا ریزش سقف و دیواره‌ها، معدنکاران را از دست بدهیم.

وی، توجه به سرمایه‌گذاری در حوزه تجهیزات و آموزش و استفاده از تجهیزات به روز ، نبود سرمایه‌گذاری کافی در معادن زیرزمینی به ویژه معادن زغال‌سنگ، را مورد انتقاد قرار داده و گفته است که اصرار ما بر برخورداری از حمایت‌های تمام‌قد حکمرانی بخش معدن از این صنعت به این دلایل بود که وضعیت زغال سنگ در مقایسه با دیگر فعالیت‌های معدنی بسیار آسیب‌پذیرتر است و در نتیجه نیاز به حمایت کلان حاکمیتی دارد که با وجود اصرارها، این بخش از هیچ تسهیلاتی که نتیجه مطلوب دهد برخوردار نشده است.

طبق گفته کارشناسان، رسیدگی به وضعیت معادن هر چند که متولی آن بخش خصوصی باشد نیازمند حمایت های دولتی در تخصیص ارز و تسهیل در واردات تجهیزات است. ضمن اینکه باید بحث ایمنی معادن و بازرسی از آن زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت شدت بگیرد.

 

 

 

 

بررسی علل حوادث ۱۵ سال اخیر معادن کشور و راهکارهای پیشگیری؛

فاجعه معدن طبس؛ این سیکل تکراری کی تمام می‌شود؟

فاجعه معدن طبس؛ این سیکل تکراری کی تمام می‌شود؟

تهران- ایرنا- ظهر سه‌شنبه (سوم مهر) مدیرکل مدیریت بحران خراسان جنوبی خبر تلخ جان‌باختن همه ۱۱ کارگر محبوس در معدنکده طبس را داد تا جمع معدنچیان فوت‌شده به ۴۹ نفر برسد و این پرتلفات‌ترین حادثه معدنی ۱۵ سال اخیر است.

در این سال‌های گذشته، هر از گاه وقوع یک حادثه معدنی در کشور، خانواده‌های زیادی را عزادار کرده و موجی از غم را به فضای جامعه پمپاژ کرده؛ اما روند این حوادث چگونه است و چگونه می‌توان آنها را کاهش داد؟

پژوهشگر گروه تحلیل و تفسیر ایرنا با توجه به اهمیت موضوع ، علل وقوع حوادث در معادن کشور را مورد واکاوی قرار داد. برای پاسخ به این پرسش و تهیه این گزارش، حوادث معدنی با یک یا دو کشته از مسیر بررسی خارج و اخبار مربوط به حوادث معدنی با تلفات چند نفره، در ۱۵ سال اخیر بررسی شد و نکته مهم اما غم‌انگیز، سیکلی از اخبار تکراری درباره هر حادثه بود که در حوادث بعدی هم نوعا تکرار شده بود.

  • خبر اولیه وقوع حادثه
  • دستور پیگیری حادثه ازسوی مقامات
  • اخبار مربوط به جستجوی حادثه دیدگان، مجروحان و اجساد کشته‌ها
  • پیام‌های تسلیت و همدردی و..
  • دستور مقامات قضایی و دادستان استان و شهر برای پیگیری مقصران
  • دستگیری مدیر یا دیگر مسئولان معدن
  • توقف موقت فعالیت معدن

 

در این میان، مفیدترین خبری که لازم است درباره این حوادث داده شود، گزارش کارشناسی دلایل وقوع حادثه و با توجه به آنها، اعلام و مقرر کردن الزامات فنی و قانونی برای پیشگیری از تکرار حوادث مشابه است که البته در این بررسی، کمتر دیده شد. اما آن‌گونه که برخی مدیران سابق هم پیشنهاد کرده‌اند، خوب است درباره حادثه معدن معدنکوه طبس نیز همانند پلاسکو، یک گزارش ملی با مشارکت بخش‌های مختلف فنی و کارشناسی کشور تهیه و نتیجه آن برای پیشگیری از حوادث جدید مورد استفاده قرار گیرد.

در جدول زیر ۱۱ حادثه معدنی با بیش از ۳ کشته در ۱۵ سال اخیر، همراه با شرح و علت حادثه فهرست ارائه و تلاش شده مورد مهمی از قلم نیافتد.

ردیف تاریخ معدن تعداد کشته شرح حادثه علت
۱ ۲۳ آذر ۱۳۸۹ معدن اشکلی هجدک کرمان ۵ درپی ریزش معدن اشکلی در منطقه هجدک‌راور در عمق ۶۰۰ متری تونل شماره یک و محبوس شدن پنج کارگر در داخل تونل، در ساعات اولیه تنها جسد یکی از کارگران، ۱۳ روز بعد ۲ تن و ۱۱۴ روز بعد جسد ۲ تن دیگر پیدا شد. یافت نشد
۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۱ یال شمالی طبس ۸ بر اثر تجمع گاز متان و تلفیق آن با اکسیژن و جریان الکتریسته در معدن، انفجار رخ داده است، ادامه داد: تلفیق این عناصر موجب مسمومیت و انفجار می‌شود. کوتاهی و سهل انگاری کارفرما، مامور ایمنی و مسوول فنی معدن/ مسوول ایمنی معدن باید قبل از شروع شیفت کاری نسبت به گازسنجی معدن اقدام کند. گاز متان
۳ ۱ اسفند ۱۳۹۲ زغال‌سنگ چشم‌پودنه کوهبنان کرمان ۳ انفجار گاز زمانی روی داد که ده‌ها کارگر در اعماق معدن در حال استخراج زغال‌سنگ بودند. تعدادی کارگر زیر آوار گرفتار شدند و با هوشیاری سایر معدنچیان و امدادگران آنها از زیر آوار به سرعت خارج شدند و از حادثه جان به در بردند. یافت نشد
۴ ۱۶تیر ۱۳۹۳ گرانیت قرمز قلعه خرگوشی اردکان ۵ شماری از کارگران به انبار مواد منفجره معدن وارد شدند و یکی از کارگران با بی‌احتیاطی ته سیگارش را روی یکی از محموله‌های فسفر انداخته بود که در ‌نهایت باعث انفجار در این معدن شد. ته سیگار روی فسفر
۵ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ معدن زمستان یورت آزادشهر ۴۳ عدم کفایت تهویه طبیعی موجود، تجمع احتمالی گاز در منطقه انفجار به دلیل عدم کفایت تهویه، حبس گاز در فضای تخریبی به جا مانده ناشی از استخراج در محل انفجار.

منبع جرقه احتمالا باطری حمل شده به داخل تونل می‌باشد که برخلاف مقررات برای روشن کردن لکوموتیو از کار افتاده در نزدیک انتهای تونل استفاده شده. عامل اصلی حادثه انفجار ناشی از گاز جمع شده در مقطعی از تونل بوده و تا زمان تهیه گزارش منشاء قطعی ایجاد جرقه شناسایی نشده است.

تجمع گاز
۶ ۲۰ و ۲۷ آذر ۱۳۹۸ معدن سرب و روی آلبلاغ اسفراین ۶ حفاری غیرمجاز و ریزش معدن، باعث مرگ ۲ کارگر شد. سال ۹۸ این معدن هفت بار ریزش کرد و بر اثر آن ۶ کارگر نیز جان خود را از دست دادند. حفاری غیرمجاز
۷ ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ معدن هجدک استان کرمان ۴ بررسی میدانی اولیه بازرسان کار نشان می‌دهد حادثه به احتمال زیاد به دلیل شرایط خاص زمین شناسی و غیرقابل پیش بینی آن معدن و مواجهه مسیر حفر تونل با یک سفره گازی پنهان در لایه‌های سنگی رخ داده است. مواجهه مسیر تونل با سفره گازی پنهان
۸ ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ طرزه دامغان ۶ علت حادثه باز شدن ناگهانی کیسه گازی، انتشار گاز در پایین و حول و حوش کارگاه، ایجادِ یک عامل جرقه و در نهایت انفجار و ایجاد حجم عظیمی مونوکسید کربن بوده‌است. باز شدن ناگهانی کیسه گازی
۹ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ باب نیروز زرند ۱۲ فوران آنی و انفجار گاز متان فوران گاز متان
۱۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ شازند اراک ۴ ۲ فرضیه در خصوص ریزش معدن وجود دارد که دلیل اول انفجار روز گذشته در این معدن و دلیل دوم رعد و برق‌های سنگین روز جمعه در منطقه بوده که این دو علت به همراه شیب تند کوه باعث وقوع حادثه شده است، البته این منطقه بر روی گسل نیز قرار دارد و بارها تاکید شده که بهره‌برداری بی‌رویه از معدن انجام نشود. رعد و برق، گسل
۱۱ ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ معدنجو طبس ۴۹ رئیس خانه معادن ایران: تجمیع یک باره گاز باعث این حادثه شده است، گازی که در منطقه تجمیع شده بود حاصل مدت زمانی بود که معدن تعطیل بوده، تجمع این گاز از لایه‌های ۳۰ سانتی ذغال در بالا قرار گرفته که همین امر موجب این اتفاق شده و تجمیع گاز یک‌باره باعث این عمل شده است. تجمیع گاز متان

 

همان‌گونه که دیده می‌شود، علت بیشتر حوادث معدنی، تجمیع و فوران گاز متان است که به محض ایجاد یک جرقه، منجر به انفجار، ریزش معدن و حبس، جرح یا کشته شدن کارگران می‌شود؛ در دنیا هم مهمترین دلایل بروز حوادث معدنی منجر به تلفات، نشت گاز، ریزش سقف و دیوار و کف معدن، ضعف آموزش و تجربه کارگران و به روز نبودن ابزار و تجهیزات است.

اما آیا چنین حوادثی قابل پیشگیری نیست؟ وضعیت حوادث معدنی در دیگر کشورهای دنیا چگونه است؟

وضعیت حوادث معدنی در جهان

حوادث معدنی مخصوص کشور ما نیست و از حوادث پرتعداد و نیز پرتلفات در دنیا به شمار می‌رود. طبق آمار سایت World Counts ، سالانه حدود ۱۵ هزار کارگر معادن در کل دنیا در حوادث معدنی جان خود را از دست می‌دهند؛ آماری پرتعداد که اگر آن را بین ۲۰۰ کشور دنیا تقسیم کنیم، هر کشور در سال ۵۰ فوتی معدن دارد؛ با این حال روشن است که توزیع این میزان قربانی در کشورها یکسان نیست، از یک سو به میزان معادن فعال و فعالیت معدنی در آنها بستگی دارد.
به عنوان نمونه، استخراج زغال سنگ از معادن چین (رتبه اول)، سالانه ۳۷۰۰ میلیارد تن و در ایران (رتبه ۴۸) ۱.۴ میلیارد تن در سال است. یعنی میزان استخراج زغال سنگ چین، ۲۶۰۰ برابر ایران است و به همین میزان، احتمال بروز حوادث در این کشور بیشتر بوده است. آن گونه که در جدول زیر دیده می‌شود، میانگین سالانه کارگران فوت‌شده ناشی از حوادث معدنی در سال‌های ۹۷-۱۳۸۸، ۴۶.۶ نفر بوده است.

اما عامل مهم دیگر، فعالیت همراه با ایمنی که یک ضرورت آن، استفاده از تجهیزات پیشرفته و مدرن است و کشورهای توسعه یافته با تقویت این عامل توانسته‌اند میزان تلفات خود را به سطوح بسیار پایینی برسانند.

 

فاجعه معدن طبس؛ این سیکل تکراری کی تمام می‌شود؟

 

ایمنی در صنعت معدن

قانون‌های معدن در کشورهای مختلف دنیا بیان می‌کند که به معدنچیان باید «آموزش ایمنی» متناسب با نوع معدن و نوع کار داده شوند و کارکنانی که آموزش ندیده‍اند باید وارد معدن نشوند تا زمانی که به درستی آموزش ببینند. زیرا سال گذشته، شاهد افزایش تلفات و جراحات ناشی از بی‌توجهی یا کم‌توجهی به عامل «آموزش» بودیم.

صنعت معدن یکی از پایه‌های رشد و توسعه اقتصادی در جهان است و پیشرفت‌های فناوری را تقویت می‌کند. هر ساله بیش از ۳.۳ میلیارد تن فلز در سراسر جهان تولید می‌شود. به گفته بانک جهانی، در حالی که فضایی برای بهبود وجود دارد، معدنکاری در مقیاس بزرگ، به تدریج ایمن‌تر شده و حوادث معدنی هر ساله کاهش یافته است. از آنجا که این صنعت به نوآوری در کارایی و پایداری ادامه می‌دهد، ایمنی در صنعت معدن چالش‌های مختلفی را برای شرکت‌های معدنی و نیروی کار آنها ایجاد می‌کند.

ترکیبی از فضاهای محدود، عملیات زیرزمینی، عملیات انفجار، تجهیزات سنگین و شرایط چالش برانگیز، سازوکاری را ایجاد می‌کند که نیاز به ارزیابی بی‌وقفه مخاطرات آن و تاکید بر اجرای شیوه‌های ایمن استخراج، در هر پروژه معدنی دارد و به همین دلیل، در کشورهای توسعه‌یافته در عرصه استخراج معدن، فعالیت افراد یا شرکت‌هایی که پروتکل های ایمنی مناسب را پیروی نکرده‌اند، نابخشوده است.

فاجعه معدن طبس؛ این سیکل تکراری کی تمام می‌شود؟

 

دستگاه‌های مقاومت‌سنج از راه دور؛ افزایش ایمنی و کارایی

دستگاه‌های مقاومت‌سنج از راه دور، شگفتی‌های تکنولوژیکی دارند که به طور منحصر به فرد برای خطرات ایمنی سخت محیط معدن مناسب هستند. آنها راه بی‌سابقه‌ای برای بهبود ایمنی افرادی فراهم می‌کنند که در کنار ماشین‌آلات سنگین در معادن فعالید دارند. این دستگاه‌ها روش کنونی معادن را به کلی متحول می‌کنند. با این حال به نظر می‌رسد معضل عمده در کشور ما، نبود دستگاه‌های مدرن و عقب‌بودن فرایند استخراج معدن کشور از فناوری روز دنیاست.

حتی در خصوص تجهیزات نه‌چندان به‌روز، گرانی و ارزبری آنها از یک سو و دشواری خرید آنها به دلیل شرایط تحریمی و مشکلات انتقال پول، معادن ایران از فقدان تجهیزات مناسب آسیب می‌بینند و همین ضعف امکانات، برخی معادن را به قربانگاه کارگران مظلوم تبدیل می‌کند.

 

 

 

 

سهم صفر درصدی بانک پاسارگاد برای خانه‌دار شدن مردم + سند/ «همیلا سنتر» جذاب‌تر از نهضت ملی مسکن!

بانک پاسارگاد در شرایطی میل و رغبتی برای تسهیلات‌دهی به پروژه نهضت ملی مسکن ندارد که بررسی‌ها نشان می‌دهد بر خلاف تسهیلات‌دهی قطره چکانی برای مسکن، اوضاع برای شرکت‌های زیرمجموعه این بانک کاملاً متفاوت است.

سهم صفر درصدی بانک پاسارگاد برای خانه‌دارشدن مردم/ «همیلا» جذاب‌تر از نهضت ملی مسکن!

به گزارش خبرنگار تابناک، آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی در خصوص تسهیلات‌دهی شبکه بانکی برای تأمین مالی پروژه نهضت ملی مسکن، نشان می‌دهد بانک پاسارگاد از ابتدای سال تا پایان تیرماه امسال، یک ریال هم برای تأمین مالی این پروژه ملی پرداخت نکرده است. به‌گونه‌ای که طبق تصویر زیر، بانک پاسارگاد در سال جاری سهم صفر درصدی در تسهیلات‌دهی به چهار بخش «ساخت خود مالکی»، «مشارکت نهضت ملی مسکن»، «مسکن شهری» و «مسکن روستایی» داشته است.

سهم صفر درصدی بانک پاسارگاد برای خانه‌دارشدن مردم/ «همیلا» جذاب‌تر از نهضت ملی مسکن!

عملکرد منفی پاسارگاد صرفاً به چهارماهه ابتدایی سال محدود نمی‌شود، چراکه از ابتدای شروع نهضت ملی مسکن و اجرای قانون جهش تولید در سال ۱۴۰۰، این بانک خصوصی توجهی به تامین مالی نهضت ملی مسکن نداشت. گواه این ادعا، آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی است.

اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد درصد تحقق تسهیلات‌دهی بانک پاسارگاد نسبت به سهمیه سال اول، دوم و ۹ماهه سال سوم (تا پایان پاییز سال ۱۴۰۲) اجرای قانون جهش تولید مسکن، فقط ۱.۷ درصد است.

به بیان دیگر طبق سهمیه بانک مرکزی، قرار بوده در سه سال نخست اجرای قانون جهش تولید مسکن، یعنی از سال ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۲، مجموعا ۹۷ هزار و ۱۲۵ میلیارد تومان تسهیلات در راستای تامین مالی نهضت ملی مسکن از سوی بانک پاسارگاد پرداخت شود، اما در نهایت درصد تحقق سهمیه بانک پاسارگاد، ۱.۷ درصد بوده است که نشان از کم توجهی این بانک خصوصی در راستای خانه دار شدن مردم در بستر پروژه نهضت ملی مسکن دارد.

بانک پاسارگاد با مدیریت مجید قاسمی در شرایطی میل و رغبتی برای تسهیلات‌دهی به پروژه ملی خانه‌دارشدن مردم ندارد که نگاهی به صورت‌های مالی این بانک و شرکت‌های تابعه در گروه مالی پاسارگاد نشان می‌دهد که بر خلاف تسهیلات‌دهی قطره چکانی پاسارگاد برای نهضت ملی مسکن، اوضاع برای شرکت های زیرمجموعه این بانک که در صنعت ساختمان نیز فعالیت چشمگیری دارند، کاملاً تفاوت دارد.

سهم صفر درصدی بانک پاسارگاد برای خانه‌دارشدن مردم/ «همیلا» جذاب‌تر از نهضت ملی مسکن!

به‌گونه‌ای که یکی از شرکت‌هایی که ۹۸ درصد سهامش متعلق به بانک پاسارگاد است، تا پایان خردادماه امسال بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از این بانک دریافت کرده است. این شرکت با نام گروه ارزش آفرینان پاسارگاد در حوزه‌های مختلف نظیر مسکن و ساخت و ساز فعالیت دارد و سهامدار یکی دیگر از شرکت‌های گروه مالی پاسارگاد به نام شرکت سرمایه گذاری پارس آریان است، شرکتی که مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد، به عنوان رئیس هیئت مدیره اش فعالیت دارد.

این در شرایطی است که بررسی‌های تابناک نشان می‌دهد، گروه ارزش آفرینان پاسارگاد با همکاری یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه گذاری پارس آریان یعنی شرکت مدیریت ساختمانی نظام مهندسی آرین طی سال‌های اخیر مشغول ساخت برج ۲۷ طبقه همیلا سنتر در غرب تهران بوده اند و حالا مدتی است این پروژه به بهره برداری و فروش رسیده است. یکی از مشاوران املاک در محدوده این برج به خبرنگار ما از قیمت یک متر مربع واحد تجاری خوش ساخت در برج همیلا بیش از ۲ میلیارد تومان گفت و تاکید داشت: قیمت‌ها به طور خاص در این برج بر اساس نرخ دلار هر روز دستخوش تغییر می‌شود و به نوعی می‌توان گفت که همیلای بانک پاسارگاد، این روز‌ها دلاری به فروش می‌رسد.

مشخص نیست که بانک پاسارگاد در این ابرپروژه‌های تجاری همچون همیلا، چه میزان تسهیلات پرداخت کرده است، اما مسلماً شرکت‌های گروه مالی این بانک از طریق زیرمجموعه‌هایشان در ساخت چنین برج‌های ابر میلیاردی حضور فعال و چشمگیری دارند و بخشی از تسهیلات بانک پاسارگاد به زیرمجموعه‌هایی نظیر گروه ارزش‌آفرینان پاسارگاد، در نهایت سر از این پروژه‌ها درمی‌آورد. تسهیلاتی که راهی به نهضت ملی مسکن پیدا نمی‌کنند؛ اما برای برج‌سازی پاسارگاد و مدیرانش، در دسترس است!

 

فروشنده مشروبات الکلی تقلبی که نوشیدن آنها جان دو زن جوان را در فاصله سه روز گرفته، مدعی شد مشروبات او مشکلی نداشته وگرنه آمار قربانیانش بیشتر می‌شد.

 

چند روز قبل گزارش مرگ زن جوانی در یکی از بیمارستان‌های پایتخت به بازپرس کشیک قتل اعلام شد. تحقیقات اولیه‌ای که به دستور بازپرس جنایی صورت گرفت، حکایت از آن داشت که زن جوان به نام مینا بر اثر مصرف مشروبات الکلی مسموم، جانش را از دست داده است.

در حالی که تحقیقات تیم جنایی دراین رابطه ادامه داشت، ۷۲ ساعت بعد از مرگ مینا، گزارش مرگ زن جوان دیگری به بازپرس جنایی اعلام شد. طبق اظهارات پزشک متخصص و کادر درمان، دومین زن به نام شهناز نیز بر اثر مصرف مشروبات الکلی و مسمومیت جانش را از دست داده بود.

در ادامه تحقیقات مشخص شد دو زن جوان باهم دوست بوده و همزمان برای درمان به بیمارستان منتقل شده‌اند. اما یکی ازآنها، سه روز بعد از دوستش تسلیم مرگ شده است.

با مشخص شدن این موضوع تحقیقات از همسران دو زن جوان به دستور بازپرس حمیدرضا کیاستی آغاز شد. همسر مینا در بررسی‌ها گفت: چند روز قبل به همراه دوستم و همسرش تصمیم گرفتیم برای تعطیلات آخر هفته به شمال کشور برویم. از یک سوپرمارکت در تهران مشروبات الکلی که مارک شرکت خاصی روی آن بود، خریدیم و راهی شمال شدیم. در آنجا، همه مشروب خوردیم. حال من و دوستم هم بد شد ولی خیلی توجه نکردیم و به تهران برگشتیم. زمانی که به تهران رسیدیم، حال همسران‌مان بدتر شد و آنها را به بیمارستان انتقال دادیم.

به‌دنبال اظهارات مرد جوان، به دستور بازپرس جنایی تحقیقات ادامه یافت و کارآگاهان اداره دهم پلیس آگاهی پایتخت به سراغ مرد سوپرمارکتی رفتند. اما او مدعی بود که مشروبات را از شخص دیگری گرفته و درنهایت پس از بازداشت ۵ واسطه، درنهایت فروشنده اصلی مشروبات شناسایی شد. اما مرد جوان مدعی شد که مشروبات او مشکلی نداشته است.

او در تحقیقات گفت: درست است که مشروبات من دست‌ساز است و فقط به ظاهر مارک یک برند معروف را روی آن می‌چسبانم، اما مشروبات من هیچ مشکلی نداشتند. چرا که اگر موردی بود مشتری‌های دیگرم نیز باید آسیب می‌دیدند یا می‌مردند، اما برای هیچ کسی اتفاقی رخ نداده است.

به‌دنبال اظهارات فروشنده مشروبات الکلی، تحقیقات به دستور بازپرس جنایی ادامه دارد.

 

 

 

 

آقای میدری، فاصله‌‌تان با عباس آخوندی زیاد نیست/ فاصله حقوق معدنکاران آمریکا با طبس ۲۷۸ میلیون تومان ناقابل!

اظهارات وزیر کار در موضوع حادثه حزن‌انگیز طبس، فاصله چندان زیادی با اظهارات آخوندی، وزیر راه سابق، در ماجرای حادثه قطار تبریز-مشهد نداشت و چه‌ بسا می‌ توانست از آن هم پیشی بگیرد.

 آقای میدری، فاصله‌‌تان با عباس آخوندی زیاد نیست/ فاصله حقوق معدنکاران آمریکا با طبس ۲۷۸ میلیون تومان ناقابل!

 

به گزارش سرویس اجتماعی تابناک، فراموش نکرده ایم که وزیر راه دولت حسن روحانی در برابر حادثه پیش آمده برای قطار تبریز-مشهد در سال ١٣٩۵، از بیمه بودن مسافران فوت شده قطار سخن گفته بود. عباس آخوندی بعد از وقوع این حادثه اعلام کرد که خانواده‌ های کشته شدگان و مجروحان نگران نباشند چرا که حادثه دیدگان، تحت پوشش بیمه هستند و دیه آنها پرداخت می‌شود.
اظهارات اخیر آقای میدری وزیر کار دولت چهاردهم، هرچند با تلاش برای رعایت جوانب امر و ابراز همدردی او همراه بود، اما دست کمی از اظهارات عباس آخوندی نداشت.
البته حضور میدری، وزیر کار در اولین لحظات وقوع حادثه معدن در منطقه طبس و نیز پی گیری‌ های جدی او، فاصله‌ای نسبی بین او و آخوندی ایجاد کرده بود.
میدری اما در قیاسی مع الفارق حوادث معدنی را اتفاقی عنوان کرد که در نقاط متعدد دنیا رخ می‌دهد و به گفته او، تا زمان ارائه صحبت‌هایش، تخلفی از هیچ فرد یا نهادی گزارش نشده است.
 او کشته شدن ده‌ها جوان کارگر کشور را یک حادثه عنوان کرد که در معادن دنیا بالاخره پیش می‌آید!
                                 آقای میدری، فاصله‌‌تان با عباس آخوندی زیاد نیست/ فاصله حقوق معدنکاران آمریکا با طبس۲۴۴ میلیون تومان ناقابل!
در چنین شرایطی به نظر می‌ رسد او می‌تواند در برابر سئوال مهمی قرار گیرد؛ اگر حوادث معدنی تا این حد، در دنیا عادی شده است و می‌ توان حدس زد که روزی اتفاق بیفتد، پس چرا برای آن تدبیری نیندشیده‌ایم و یا قوانین ایمنی را جدی نگرفته‌ ایم؟
اتفاقا در مسائل قابل حدس و قابل پیش بینی، باید ویژه تر به فکر تدابیر برای حوادث احتمالی بود و اتفاقا انتظارات، بیشتر هم می شود. این نه تنها باری از روی دوش مسئولیت ها بر نمیدارد که ان را سنگین تر هم می کند.
 مسئولان دولتی کاش گاهی به عوارض حرف هایشان به واسطه مسئولیتی که دارند، بیشتر توجه کنند.  ضرورت این که که تاکید می‌شود مستمری آنها بی‌هیچ
 کاهشی پرداخت می‌شود، واقعاً چیست؟ مگر نه این که این حداقل انتظار است، و اگر این اتفاقِ حداقلی در حمایت از خانواده‌ های درگذشتگان رخ ندهد،  فاجعه است؟
مثل همه جای دنیا؟!
همچنین اگر قرار بر انطباق دادن ماجرایی با ماجرایی دیگر باشد، باید همه جوانب را بررسی کرد؛ نه این که یک بخشی از ماجرا را گرفته و با همان یک بخش، به استنتاج منطقی و پذیرش آن از سوی جامعه امید بست.
کافی است توجه کنید که حقوق ماهیانه عنوان شده برای کارگران طبس، ١٢ میلیون تومان است. اما همین امروز و در بروز‌ترین اطلاعات موجود و با نرخ دلار روز و با همان روش حداقلی تبدیل مبلغ مبدا به ریال بر اساس نرخ خرید ارز مبدا بانک، هر کارگر معدن در امریکا معادل ۲۹۰میلیون تومان در هر ماه دستمزد دریافت می‌کند. این عدد با دلار ۶۰ هزار تومانی به بالای ۴۱۴ میلیون تومان نیز می رسد.
آقای میدری، فاصله‌‌تان با عباس آخوندی زیاد نیست/ فاصله حقوق معدنکاران آمریکا با طبس۲۴۴ میلیون تومان ناقابل!
 همچنین برای تبیین بیشتر موضوع باید گفت همین حقوق کارگر معدن در آمریکا، بیش از ۵ و نیم برابرِ میانگین حداقل حقوق در ایالت های مختلف آن است. با دلار ۶۰ هزار تومانی هم بیش از ۷ برابر حداقل حقوق است.در این شرایط، چه مقدار منطقی است که حادثه طبس را از حوادثی بدانی که شبیه به آن، در معادن دنیا رخ می‌ دهد و چیز عجیبی نیست. آن وقت در‌حالی‌ که
 بازرسی‌های دقیق‌  استارت نخورده، در جلسه‌ای رسمی از عدم تخلف در این داستان سخن بگویی.
برنامه دولت در حمایت از خانواده های داغدار و پرداختن به  آنها و یا ارائه مستمری فرد متوفی به بازماندگان و موضوعاتی از‌ این‌ دست، در چنین شرایطی، آنقدر مساله ای الزامی است که اصلا ضرورتی برای طرح ندارد و حداقل و کمینه وظایف به شمار می‌رود. چه برسد به این که بار منتی نیز از سوی دولت، بر این ماجرا تحمیل شود.
رسانه‌های رسمی و راه اعتمادسازی برای روز مبادا

تهران- ایرنا- چگونگی عملکرد رسانه‌های رسمی در بزنگاه‌های سخت و بحرانی، کیفیت مواجهه با بحران را از خود متاثر می‌کند. رسانه‌ها با جهت‌دهی به افکار و اعتماد عمومی، مسیر مدیریت بحران را هموار یا سنگلاخی می‌کنند.

حوادثی که در میانه سال ۱۴۰۱ زمینه‌ بروز شرایطی پرتنش و بحرانی را در کشور فراهم آورد، شاید با پیامدهای کم‌بسامد و کم‌هزینه‌تری برای نظام و مردم همراه می‌شد، اگر رسانه‌های رسمی از ابتدا در انتشار اخبار مرتبط با آن متبحرانه‌تر و کاردان‌تر عمل می‌کردند.

عوامل درون‌رسانه‌ای موثر بر رسانه خبری اعتمادساز در شرایط بحران عبارتند از: پرهیز از رفتار سیاسی مدیران، استفاده از منابع موثق، توجه به نیاز مخاطب، استقلال رسانه در تصمیم‌، رعایت اصل بی‌طرفی و استقلال، شیوه صریح و شفاف اخبار، سرعت و دقت بالای انتشار اخبار، عدم انسداد اطلاعاتی، تخصص و رعایت اخلاق حرفه‌ای مسئولان رسانه خبری

«سید محمد زرگر» در پژوهشی که بهار ۱۴۰۲ در نشریه مطالعات میان رشته‌ای ارتباطات و رسانه منتشر شد به «ارائه مدل رسانه خبری اعتمادساز در شرایط بحران» پرداخته است؛ مدلی که از کدگذاری مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با استادان رشته ارتباطات و تحلیل آنها حاصل شده و می‌تواند راهنمایی موثر برای رسانه‌هایی باشد که باید در وضعیت‌های بحرانی به طور موثر و کارآمد نقش‌آفرین باشند. در ادامه گزیده‌ای از این مقاله را می‌خوانیم؛

هم‌پیوندی اعتماد به رسانه‌های رسمی با اطمینان به حاکمیت

اعتماد مخاطب مهم‌ترین عنصر و شرط دوام و بقای یک رسانه خبری است. امروزه مخاطبان در شرایط بحران با انبوهی از رسانه‌های جمعی احاطه شده‌اند و پیشرفت تکنولوژی ارتباطی دسترسی شهروندان را به منابع متعدد و متنوع آسان کرده است. از طرفی گستردگی پخش یک رسانه نمی‌تواند تضمین‌کننده اعتماد مخاطب باشد. بنابراین در شرایط بحران تلاش برای جلب رضایت و اعتماد مخاطب تمهیدات خاص خود را می‌طلبد.

رسانه‌های رسمی به عنوان نهادهای نظام اجتماعی و بخشی از نظام سیاسی هر کشور، یکی از منابع اساسی کسب اطلاعات و اخبار برای اکثریت مردم محسوب می‌شوند.

میزان اعتماد مخاطبان به اخبار رسانه‌ها به ویژه رسانه دولتی از اهمیت بالایی برخوردار است. وقتی مخاطب به اخبار رسانه‌های دولتی بی‌اعتماد می‌شود، بی‌اعتمادی به نظام سیاسی را به دنبال خواهد داشت. در این حالت مخاطبان به رسانه‌های دیگری از جمله ماهواره و رسانه‌های اجتماعی روی می‌آورند تا نیاز خبری خود را تأمین کنند. بنابراین همسان‌سازی و یکسان‌نگری و نادیده گرفتن تنوع نیازهای مخاطبان و عدم توجه به مشکلات مردم در تولید و پخش برنامه‌ها، به بی‌اعتمادی به رسانه منجر شده و در مواردی گسست فرهنگی و بی‌ثباتی سیاسی را به دنبال خواهد داشت.

اعتماد مخاطبان به خبر در شرایط بحران، متأثر از اعتماد مخاطبان به رسانه است و بالطبع، شیوه‌های تقویت باور در مخاطبان اخبار، متأثر از همین امر است؛ یعنی نمی‌توان اعتماد به اخبار را جدای از اعتماد به رسانه مورد ارزیابی قرار داد. بنابراین نماد اعتماد به رسانه را باید بر اساس افزایش اعتماد به خبر و برنامه‌های خبری جست؛ امری که در صورت توفیق می‌تواند کمک قابل توجهی برای عبور از بحران کرده و افکار عمومی را برای برخورد و مقابله با وضعیت جامعه آگاه کند.

پس باید با ارائه اطلاعاتِ به موقع، درست و دقیق موجبات کاهش تشویش اذهان عمومی را فراهم کنیم. در شرایط بحران افکار عمومی دستخوش تغییرات فراوان می‌شوند که در صورت عدم مدیریت درست آن شرایط، بحران می‌تواند غیر قابل کنترل شود.

رسانه‌های اجتماعی رقیبی برای رسانه‌های رسمی؟

بقای یک سازمان در هنگام بحران اغلب به سرعت پاسخگویی آن بستگی دارد. ورود رسانه‌های اجتماعی به ارتباطات بحران، به این معنی است که سازمان‌ها باید در مورد راهبردهای ارتباطی بحران خود بازنگری کنند. واکنش سریع به بحران‌ها و تعامل با مردم قبل، هنگام و بعد از بحران‌ها برای مدیریت سازمانی بسیار مهم است. رسانه‌های اجتماعی قادر به انتشار نادرست اطلاعات در مورد بحران‌ها هم هستند. بنابراین به سازمان‌ها توصیه می‌شود که رسانه‌های اجتماعی را به طور کامل در برنامه‌های ارتباطی بحران خود ادغام کنند.

میزان اعتماد مردم به رسانه‌ها تابعی از میزان پایبندی رسانه‌ها به شاخص‌های اعتبار فعالیت حرفه‌ای رسانه ای است. گاهی انتشار اخبار نادرست یا نشان دادن سوگیری در پوشش خبری رویدادها، رسانه‌ها را به دروغگویی یا عدم بی‌طرفی متهم می‌کنند و رسانه را در آستانه بحران قرار داده یا از اعتبار ساقط می‌کند. آنچه امروز بر اعتبار رسانه می‌افزاید پی بردن به نیازهای مخاطبان است که فضای رقابت رسانه‌ای را برای رفع نیازهای آن رقم می‌زند.

عوامل برون‌رسانه‌ای موثر بر اعتماد رسانه‌ای هم عبارتند از نفوذ سیاسی رجال سیاسی در رسانه، سیاست‌زدگی رسانه خبری، رعایت مصلحت نظام، سیاستگذاری صحیح رسانه‌ای، عملکرد کارآمد نظام سیاسی، عوامل ساختاری رسانه خبری و دید حاکمیت به رسانه خبری

اعتبار یک رسانه و عوامل درون و برون‌رسانه‌ای

بر اساس تحلیل داده‌های کدگذاری شده استخراج شده از مصاحبه‌ها، کنترل عوامل مختلف درون‌رسانه‌ای و برون‌رسانه‌ای می‌تواند به شکل‌گیری رسانه اعتمادساز کمک کند؛ رسانه‌ای که عملکردش در زمان بحران، پیامدهایی مشخص و مثبت در جامعه به دنبال خواهد آورد.

بر اساس تحلیل داده‌های کدگذاری شده در این پژوهش، عوامل درون‌رسانه‌ای مؤثر بر رسانه خبری اعتمادساز در شرایط بحران عبارتند از: پرهیز از رفتار سیاسی مدیران، استفاده از منابع موثق، توجه به نیاز مخاطب، استقلال رسانه در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، رعایت اصل بی‌طرفی، رعایت اصل استقلال، شیوه صریح و شفاف اخبار، سرعت بالای انتشار اخبار، دقت محتوای رسانه‌ای منتشر شده، حذف سوگیری‌های مدیریتی، عدم انسداد اطلاعاتی، رعایت اخلاق حرفه‌ای مسئولان رسانه خبری و تخصص رسانه‌ای مسئولان رسانه خبری.

عوامل برون‌رسانه‌ای هم عبارتند از نفوذ سیاسی رجال سیاسی در رسانه، سیاست‌زدگی رسانه خبری، رعایت مصلحت نظام، سیاستگذاری صحیح رسانه‌ای، عملکرد کارآمد نظام سیاسی، عوامل ساختاری رسانه خبری و دید حاکمیت به رسانه خبری.

همچنین پیامد رسانه خبری اعتمادساز در شرایط بحران شامل افزایش اعتماد مخاطبان به رسانه خبری در شرایط بحران، افزایش سطح مشارکت مدنی شهروندان در شرایط بحران، ارتقای سطح انسجام اجتماعی در شرایط بحران، ارزیابی مثبت از عملکرد رسانه خبری در شرایط بحران، پر کردن خلا اطلاعاتی در شرایط بحران و استقبال شهروندان به تماشای رسانه خبری داخلی در شرایط بحران شناسایی شد.

این نتایج نشان می‌دهد که هر چه رسانه‌های خبری از شرایط بی‌طرفی و استقلال برخوردار بوده و به دور از نفوذ سیاسی و شرایط سیاسی باشند، اعتماد اجتماعی افراد به آن افزایش می‌یابد.

همچنین نتایج این تحقیق نشان می‌دهد رسانه‌های جمعی به عنوان یکی از تأمین‌کنندگان نقاط اتصال اجتماعی با میزان اعتماد افراد رابطه دارند. رسانه‌ها از طریق فراهم آوردن اطلاعات کافی پیرامون حوادث و رویدادهای بحرانی جامعه و نهادهای اجتماعی، زمینه‌ساز اعتماد اجتماعی می‌شوند، چرا که استفاده از منابع موثق برای جمع‌آوری اخبار، توجه به نیاز مخاطبان، استقلال رسانه ، حذف سوگیری‌های مدیریتی، عدم انسداد اطلاعاتی، رعایت اخلاق حرفه‌ای مسئولان رسانه خبری و … از جمله عوامل اصلی اعتمادسازی رسانه‌ای معرفی شده‌اند.

نیاز به بازنگری در سیاست‌های خبری و اطلاع‌رسانی

رسانه رسمی همان منبع و سرمنشأ اخبار موثقی است که ‌در شرایط بحران می‌تواند نقطه اتکا و مستند دیگر خبرها و خبرگزاری‌ها قرار بگیرد و به نوعی مرجع رسمی دریافت آمار و اخبار گوناگون تلقی شود.

هر چه رسانه‌های خبری از شرایط بی‌طرفی و استقلال برخوردار و به دور از نفوذ سیاسی و شرایط سیاسی باشند، اعتماد اجتماعی افراد به آن‌ها افزایش می‌یابد

برای رسیدن به این هدف که منجر به افزایش اعتماد مخاطبان به رسانه خبری خواهد شد، باید به بازنگری در برخی سیاست‌های خبری و اطلاع‌رسانی متعهد بود که دست‌کم نتیجه مثبت آن بالا بردن سطح آگاهی و اعتماد مخاطبان خواهد بود؛ چرا که در صورت پوشش ندادن خلاً اطلاع‌رسانی توسط رسانه خبری، دیگر رسانه‌ها عهده‌دار این وضعیت خواهند شد. این رسانه‌ها، مرجع دریافت اخبار و آمار گوناگون می‌شوند و باید به این مصیبت تن داد که هر آن چه آنها ارائه می‌دهند چه صحیح و نادرست از سوی مخاطبان پذیرفته شود.

این همان تعارض اساسی است که اهداف رسانه خبری را در راستای جذب و جلب اعتماد مخاطبان تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. با رعایت برخی شاخص‌ها چون سرعت در خبررسانی، شفافیت، بی طرفی، جذابیت و صداقت، تطابق با نیازهای مخاطب، هدفمند بودن، پرهیز از مبالغه و اغراق و تحریف و … می‌توان به امکان افزایش اعتماد رسانه‌ای دست یافت و به عنوان رسانه‌ای ملی به چارچوب‌ها و ضوابط شکل‌گیری آن بیشتر نزدیک شد.

نگرش فراجناحی به وظیفه اطلاع‌رسانی و خبررسانی در شرایط وقوع بحران نه تنها موجب جلب اعتماد مخاطب می‌شود، بلکه رسانه‌ای بر می‌سازد که تنها وظیفه خود را دلداری دادن به مردم ندانسته و خود را ملزم به تعامل با مخاطب می‌داند و بالطبع اطلاع‌رسانی به موقع و صحیح را در دستور کار خود قرار می‌دهد.

در واقع رسانه خبری تنها برنامه آشپزی، سریال و برنامه‌های متنوع و جذاب پخش نمی‌کند، بلکه از همه پتانسیل خود در راستای خبررسانی و اطلاع‌رسانی به نقاط کور جامعه و افراد آن بهره‌برداری می‌کند. خبرهای گوناگون در رابطه با معضلات و بحران‌های اجتماعی، سیاسی، فردی و اجتماعی و بررسی راهکارهای مرتبط با آنها مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرند.

این امر علاوه بر ایجاد آرامش روانی در جامعه، به ایجاد فضایی جهت پاسخگویی همگی مسئولان مرتبط با امور منجر خواهد شد و همه به نحوی باید بکوشند تا فعالیت و عملکرد مناسبی را در برابر بحران‌های موجود یا حتی بحران‌هایی که در آینده رخ خواهند داد به نمایش بگذارند، چرا که علاوه بر نیاز به ادامه حیات سیاسی و اجتماعی، از سوی هزاران چشم به ویژه از رسانه خبری مکرر مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

 

چالش‌های مادران شاغل؛ دوگانه شغل و فرزند

چالش‌های مادران شاغل؛ دوگانه شغل و فرزند

درعصرحاضر، مادران شاغل با دو مسئولیت روبه‌رو هستند: یکی در محل کار و دیگری در خانه. این وضعیت، بار سنگینی را بر دوش آنها می‌گذارد و بر کیفیت پیوند عاطفی آنها با فرزندان تأثیر می‌گذارد. فاطمه شجاعی، فعال حوزه زنان و خانواده، معتقد است که برای مقابله با این چالش‌ها، باید جهت‌گیری‌ها برای استقلال اقتصادی زنان به صورت بنیادی تغییر کند.

گروه ایرنا زندگی – در دنیای امروز، صدای زنگ هشدار تلفن‌های همراه زودتر از طلوع خورشید شنیده می‌شود. خیابان‌ها پر از مادرانی است که با عجله بچه‌هایشان را به مدرسه می‌رسانند و سپس به سوی محل کار خود می‌روند. مادر بودن دیگر تنها به خانه و آشپزخانه محدود نمی‌شود. مادران شاغل نقش‌هایی چندگانه را بر عهده دارند؛ از مدیر پروژه در محل کار گرفته تا مربی، مشاور و همدم در خانه. اما پشت این ظاهر هماهنگ، چالش‌ها و دغدغه‌های بسیاری پنهان است که زندگی آنها و فرزندانشان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برای فرزندان، بعضی روزها انتظار کشیدن برای بازگشت مادر، شبیه به لحظاتی بی‌پایان است. سوالاتی که در ذهن بچه‌ها می‌چرخد: «چرا مامان مثل بقیه مادران در خانه نیست؟»، «آیا کار مامان مهم‌تر از من است؟» از سوی دیگر، مادران با این حس مداوم مواجه هستند که آیا توانسته‌اند بین کار و خانه تعادل ایجاد کنند؟ آیا فرزندانشان به اندازه کافی از توجه و عشق بهره‌مند می‌شوند؟

در این میان، مسئله تأثیر شاغل بودن مادران بر تربیت و رشد عاطفی فرزندان به یکی از موضوعات بحث‌برانگیز تبدیل شده است. در جامعه‌ای که حضور زنان در محیط‌های کاری گسترده‌تر از گذشته شده، برخی معتقدند که شاغل بودن مادران ممکن است زمان کمتری برای ارتباط عاطفی و تربیتی با فرزندان فراهم کند و به‌طور بالقوه بر رشد عاطفی، تربیتی و روان‌شناختی آنها تأثیر منفی بگذارد. از سوی دیگر، برخی تحقیقات نشان داده‌اند که شاغل بودن مادران می‌تواند الگوهای مثبتی از استقلال، مسئولیت‌پذیری و موفقیت را به فرزندان منتقل کند. در این زمینه، فاطمه شجاعی، پژوهشگر و فعال حوزه زنان و خانواده به ارائه توضیحاتی می‌پردازد.

استقلال اقتصادی زنان؛ انتخابی آگاهانه یا تحمیلی؟

فاطمه شجاعی، پژوهشگر و فعال حوزه زنان و خانواده  در رابطه با تأثیر اشتغال زنان بر تربیت و رشد عاطفی فرزندان معتقد است که استقلال اقتصادی حقی مسلم برای هر زن است، حقی که با نقش مادری از بین نمی رود. او می‌گوید: «ما باید مسیر درست را طی کنیم؛ به جای اینکه زن‌ها را به فعالیت در بازار کار تشویق کنیم، ساز و کار اجرایی و عملیاتی برای حقوق مالی زنان در ایام زوجیت، حق ارث زنان و… در نظر بگیریم. این ساز و کار مبتنی بر فرهنگ و ارزش‌های جامعه و قوانین کشور به زنان کمک می‌کند تا در کنار دستیابی به استقلال اقتصادی و رشد و توسعه فردی، نقش‌های جنسیتی مانند مادری و همسری را به خوبی ایفا کنند و همزمان به فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و سایر عرصه‌ها نیز بپردازند.»

شجاعی تأکید می‌کند که اشتغال تمام وقت، مخصوصاً برای مادران، در برخی موارد می‌تواند چالشی برای تربیت فرزندان ایجاد کند، چرا که شغل تمام وقت زمان زیادی را از مادران می‌گیرد. با این حال، او به اشتغال به عنوان یک تحمیل اجتماعی نیز اشاره دارد و می‌گوید: «در بسیاری از موارد، اشتغال به جای اینکه یک انتخاب برای زنان باشد، به عنوان راهی برای کسب استقلال مالی به زنان تحمیل می‌شود. این مسئله زنانی را که می‌خواهند با حفظ حق استقلال مالی به امور خانواده و فرزندان خود نیز بپردازند، بر سر دو راهی انتخاب سخت قرار می دهد، اغلب زنان یا دچار فشار نقشی هستند یا با انتخاب یکی از این دو و محرومیت از حق دیگر مواجه می باشند.»

او معتقد است که اشتغال زنان نباید به عنوان یک الزام در زندگی آن‌ها تلقی شود، بلکه باید به عنوان یک انتخاب آزاد و آگاهانه در نظر گرفته شود؛ انتخابی که بر اساس علاقه، فرصت و شرایط فردی باشد، نه تنها برای کسب درآمد و تأمین هزینه‌های زندگی. البته، این موضوع در مورد زنانی که خودسرپرست یا سرپرست خانوار هستند، شرایط متفاوتی دارد.

چالش‌های مادران شاغل؛ دوگانه شغل و فرزند

این فعال حوزه زنان همچنین به بحث تربیت فرزندان در بستر خانواده‌های شاغل می‌پردازد و اظهار می‌کند: «برخی معتقدند شاغل بودن مادران باعث افزایش اعتماد به نفس و استقلال فرزندان می‌شود و برخی دیگر به مشکلات عاطفی و تربیتی اشاره دارند. اما اگر به نظم و چینش نقش‌ها در خانواده از منظر اسلام برگردیم، خواهیم دید که مسئولیت مراقبت از فرزندان، تر و خشک کردن آنان و انجام امور منزل به شکلی که امروز رایج است، لزوماً بر عهده مادران نبوده و این نقش‌ها به «نظام دایگی» سپرده می‌شد. نکته مهمی که نباید مورد غفلت قرار بگیرد و نقش تعیین کننده‌ای در نظم خانواده و سبک زندگی دارد، قوانینی حمایتی برای تقویت نقش «قوامیت مردان» در خانواده استما نیاز به سازوکارهای قانونی و فرهنگی داریم که استقلال اقتصادی زنان را تضمین کند، به گونه‌ای که این استقلال در چارچوب نقشی که مردان در خانواده به عنوان قوام دارند، قرار گیرد.»

شجاعی تأکید می‌کند که زنان باید آزادی انتخاب داشته باشند؛ اینکه بخواهند شاغل باشند(شغل به معنای حضور در ساعات معین در محل کار و کسب درآمد) یا به خانه‌داری بپردازند، نباید اجباری یا تحمیلی باشد. او می‌گوید: «اینکه یک زن بخواهد شغلی داشته باشد و درآمدی کسب کند، یا خانه‌دار باشد و به امور خانواده و فرزندان بپردازد، و درکنار آن فعالیت اجتماعی، سیاسی یا فرهنگی داشته باشد انتخاب خود اوست و نباید با نادیده گرفتن حقوق مالی زن خصوصاً در ایام زوجیت، زنی مجبور به انتخاب شغلی برای تامین مالی خود باشد.»

توانمندسازی زنان؛ راهی برای تقویت پیوند عاطفی مادر و فرزند

در دنیای امروز، بسیاری از مادران علاوه بر مسئولیت‌های خانوادگی، وظایف شغلی نیز بر عهده دارند. این مسئله، زمان آنها را برای تعامل با فرزندانشان محدود کرده و ممکن است به چالش‌هایی در برقراری ارتباط عاطفی منجر شود. با این وجود، کیفیت رابطه میان مادران شاغل و فرزندان، تنها به میزان زمان سپری‌شده با یکدیگر بستگی ندارد، بلکه به نحوه استفاده از این زمان و ایجاد تعاملات مثبت و سازنده مرتبط است. با توجه به فشارهای ناشی از کار و خانه، یافتن راهکارهایی برای تقویت پیوند عاطفی میان مادران و فرزندان حتی در زمان محدود، امری ضروری به شمار می‌رود. شجاعی در این خصوص معتقد است که مادران برای بهره‌برداری بهتر از زمان محدود خود با فرزندان، نیازمند رشد فردی و توانمندسازی هستند. این پژوهشگر توضیح می‌دهد: «مادری که خسته از کار روزانه به خانه می‌رسد، به سختی می‌تواند مهر و محبت و ارزش‌های فرهنگی را به فرزند خود منتقل کند. برای اینکه یک زن بتواند این نقش را به خوبی ایفا کند، باید ابتدا رشد فردی داشته باشد.»

به گفته شجاعی، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی مانند افزایش طلاق، کاهش سن اعتیاد و مفاسد اخلاقی ریشه در بر هم ریختن و جابه‌جایی نقش های جنسیتی و تحمیل نقش‌ها و مسئولیت‌های مردانه به زنان است. او افزود:  «زنان وارد عرصه‌های اجتماعی شدند تا با مشارکت و همکاری در موقعیت‌های مختلف جامعه نقش‌آفرینی کنند و جامعه و کشور از توانمندی‌ها و استعدادهای آنان بهره‌مند شود. اما این تحول در شرایطی رخ داد که هیچ زیرساخت مناسبی برای حمایت از نقش‌های منحصربه‌فرد و بنیادین زنان در خانواده، مانند مادری و همسری، فراهم نشده بود و این روند همچنان ادامه دارد. نتیجه آن، آسیب‌های اجتماعی ناشی از این فقدان و جابه‌جایی نقش‌هاست که فشارهای سنگین و جبران‌ناپذیری را بر خانواده‌ها تحمیل کرده است.»

شجاعی بر ضرورت فراهم نمودن زیرساخت‌های فرهنگی و قانونی برای حمایت از نقش‌های جنسیتی زنان و مردان تأکید می‌کند و خاطرنشان می‌کند که بدون این زیرساخت‌ها، نه تنها زنان بلکه کل خانواده و نهایتاً جامعه تحت‌تأثیر آسیب‌های جدی قرار خواهد گرفت.

 

 

این آمار، جان هستند نه عدد!

مسوولان در حالی خطا در آمار حادثه دیدگان معدن طبس را به روی خود نمی‌آورند که بالا و پایین رفتن اعداد جان‌باختگان و مفقودان انفجار معدنجو برای خانواده‌ معدنچیان و مردم به کم و زیاد شدن «جان» یک انسان معنا می‌شد.
مردم ما برای زنده ماندن حتی یک نفر در این معدن دعا می‌کنند اما مسوولان با دادن آمارهای متناقض با روان مردم بازی می‌کنند؛ «آدمها، جان دارند و عدد و آمار نیستند» این را خبرنگاری می‌گوید که در پی توضیح خواستن و اعتراض به آمارهای بالا و پایین مسوولان پس از حادثه معدن در طبس، محترمانه از جلسه اخراج شده است.گره آماری حادثه معدنچی از ساعات آغازین اطلاع رسانی آن آغاز شد؛ جایی که در ساعت آغازین بامداد یک مهر، آخوندی مدیرکل مدیریت بحران استان خراسان جنوبی در اولین اظهار نظر، از محبوس شدن ۲۰ معدنچی در پی حادثه انفجار معدنجوی طبس و فوت یک نفر از کارگران خبر داده و گفت به علت عمیق بودن محله حادثه و انفجار رخ داده، «احتمال افزایش فوتی‌ها وجود دارد» اما تنها ساعتی بعد، مرتاضی رئیس اداره کار استان، بدون اشاره به منبع خاصی برای اعداد، تعداد فوتی های حادثه را ۲۳ نفر «پیش‌بینی» کرد.

چند جان گرفتارند؟

آمار دیگری که مردم و مخاطبان را در این بین سردرگم کرد، رقم کل معدنچیان درگیر در حادثه اعم از فوتی، مصدوم و مفقود بود؛ مدیر بحران استان حوالی ۴ بامداد یکم مهر از «درگیر شدن ۵۷ نفر در انفجار معدن طبس» خبر داد؛ کولیوند، مدیر هلال‌احمر کشور اما ظهر همان روز به معدنجو سفر کرد و گفت: در مجموع، «۶۹ نفر دچار حادثه شده‌اند.» این آمار ساعت ۲۰:۵۶ یک مهر، توسط شرکت معدنجو نقض و اعلام شد با بررسی دقیق «مجموع کارگران حاضر در صحنه حادثه معدنجو ۶۵ نفر است.» عددی که با آمار نهایی حادثه مبنی بر جان‌باختن ۴۹ معدنچی و مصدوم شدن ۱۶ نفر، تطابق و سازگاری دارد؛ طبق اطلاعیه معدن طبس، علت این اختلاف غیبت ۴ معدنچی در روز و محل حادثه به سبب مرخصی و دلایل دیگر بوده‌است.

بازی با جان اعداد

رقم پر فراز و فرود سوم نیز، تعداد محبوسان و مفقودان حادثه بود؛ آخوندی مدیر بحران استان، ۹ صبح یکم مهر به شمار مفقودان حادثه اشاره کرد و گفت: «۲۴ نفر تا کنون مفقود هستند.» این اولین اشاره مسوولان حاضر در محل حادثه به عدد مفقودان بود؛ کمتر از ساعتی بعد، استاندار خراسان جنوبی در ارئه آماری گفت: «۲۰نفر در بلوک C گرفتار شده‌اند.» که با توجه به عدم افزایش و تغییر تعداد فوت‌شدگان در بیان وی، اختلاف ۴ نفری در عدد مفقودان را به چشم ‌می‌آورد.این اختلاف را می‌توان با اطلاعیه شرکت معدنجو مبنی بر غیبت ۴ نفر از معدنچیان به دلیل مرخصی در شیفت کاری ترمیم کرد اما علاوه بر اینکه این توضیح از سوی مسوولان به رسانه‌ها و مردم ارائه نشد، آماری که مدیرکل هلال احمر کشور اعلام کرده بود، از مفقود شدن ۱۸ نفر خبر می‌داد؛ وی در اولین اظهاراتش گفته بود: «تاکنون از ۶۹ کاگر درگیر در حادثه، ۱۷ نفر مصدوم شدند و ۳۴ نفر، جان خود را از دست دادد‌اند.»وی همچنین عصر همان روز، «رقم محبوسان در معدن را ۱۷ نفر اعلام کرد» و باز هم خانواده‌های چشم انتظار نفهمیدند یک نفری که از آمار ۱۸ نفره مفقودان کاسته شده، به نجات یافتگان پیوسته و یا از جان باختگان است.

سه جان حبس

۷ صبح ۲ مهر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از بیرون آورده شدن چهار جنازه دیگر از در ساعات بامدادی خبر داد و با این آمار، مخاطبان و خبرنگاران همچنان نمی‌دانستند این ۴ جان‌باخته را از آمار ۱۸ نفری محبوسان کم کنند و یا از رقم ۱۷ نفر؟ استاندار خراسان جنوبی اما با گفتگوی تلویزیونی ساعت ۸ صبح خود، آمار محبوسان باقی مانده را ۱۴ نفر اعلام کرد و نشان داد همان عدد ۱۸ به عنوان آمار مفقودان و محبوسان پذیرفته شده است.ساعاتی بعد، عدد مفقودان حادثه از ۱۴ به ۱۱ کاهش یافت و در بیان مسوولان، دیگر عدد ۱۴ شنیده نشد؛ برخی به پرسش خبرنگاران اینگونه پاسخ دادند که عدد ۱۱ درست بوده و ۱۴ مفقود، اشتباه شخصی و لفظی برخی مسوولان است؛ شواهد اما نشان می‌داد که این اختلاف ۳ نفره می‌تواند به سبب شناسایی شدن ۳ پیکر مجهول الهویه‌ای باشد که نامشان در میان مفقودان درج شده بود.ساعت ۱۰ صبح ۳ مهر، قناعت استاندار خراسان جنوبی نیز شخصا عدد ۱۱ مفقود را ذکر کرده و اشاره ای به تفاوت ۳ نفره آن با عدد ۱۴ مفقودی در روز گذشته و علت آن نداشت.

چاره‌ی نایندیشیدن

در نهایت، این حادثه که ۴۹ فوتی و ۱۶ مصدوم داشت، امروز با فوت یکی از مصدومان، ۵۰ فوتی و ۱۵ مصدوم برجای گذاشته‌است.اعضای این معدنچی که دچار مرگ مغزی شده بود، با رضایت خانواده‌اش به اهدای عضو، نجات بخش چند هم‌وطن بیمار خواهد شد.تناقض‌ها و همخوان نبودن آمار، توضیح ارایه نکردن برای مردم و بحران سازی عددی در کنار هر بحران، راه حل ساده‌ای دارد که قطعا به گوش مسوولان نیز رسیده است: انتصاب یک سخنگو برای حادثه!